חמא”ס ושאר ארגוני הטרור הפלסטינים מנצלים את תקופת ה”הרגעה” לקידום ההתעצמות הצבאית, כולל פעילות אימונים אינטנסיבית לקראת “היום שאחרי”

רויטרס, 5 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם

רויטרס, 5 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם

רויטרס, 10 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם

רויטרס, 10 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם

14 באוגוסט, פורום PALDF

14 באוגוסט, פורום PALDF

אימונים של פלוגות ירושלים

אימונים של פלוגות ירושלים

אימונים של פלוגות ירושלים

אימונים של פלוגות ירושלים

14 באוגוסט, פורום PALDF

14 באוגוסט, פורום PALDF

אימונים צבאיים

אימונים צבאיים

אתר קאום, 8 באוגוסט

אתר קאום, 8 באוגוסט

אתר קאום, 8 באוגוסט

אתר קאום, 8 באוגוסט

אימונים צבאיים

אימונים צבאיים

ייצור רקטות

ייצור רקטות

ייצור רקטות

ייצור רקטות


רויטרס, 5 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם

אימונים צבאיים שערכו פעילי חמא”ס בג’באליא

(רויטרס, 5 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם)

כללי

1. מאז תחילת יישום הסדר ה"הרגעה" (19 ביוני, 2008), הופסק כמעט לחלוטין ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי. כמו כן פסקה הפעילות המבצעית של צה"ל ברצועה. השקט שהשתרר, המופר רק לעיתים רחוקות על ידי ארגוני טרור סוררים, מנוצל ע"י חמא"ס וארגוני טרור נוספים (הג’האד האסלאמי בפלסטין, וועדות ההתנגדות העממית) לקידום תהליך ההתעצמות הצבאית, שהחל עוד לפני ה"הרגעה". 1 ההתעצמות הצבאית בתקופת ה"הרגעה" נמשכת באין מפריע תוך ניצול הפסקת הפעילות של צה"ל ברצועה.

2. ההתעצמות הצבאית בתקופת ה"הרגעה" כוללת שלושה מרכיבים עיקריים :

א. פעילות אימונים אינטנסיבית . לדברי הארגונים נועדו האימונים בעיקר לקדם מתקפה אפשרית של ישראל ברצועת עזה. אולם בנוסף לכך בוצעו תרגילים לשיפור היכולת המבצעית ההתקפית כגון אימוני חדירה למוצבי צה"ל, ירי וחטיפה. אימונים אלה זוכים לתהודה בתקשורת הפלסטינית, הערבית והבינלאומית, מתוך עניינם של חמא"ס ושאר הארגונים להעביר מסר מרתיע כלפי ישראל. לעיתים דואגים אנשי הארגונים לארח משלחות כתבים במחנות האימונים על מנת שאלה ידווחו על כך בכלי התקשורת.

ב. הברחות אמצעי לחימה, בעיקר באמצעות תשתית המנהרות באזור רפיח. מאז תחילת ה"הרגעה" נמשכת פעילות ההברחה, בהיקף דומה לזה שלפניה. מצרים מנסה למנוע את ההברחות אולם עד כה לא עלה בידה להביא לשינוי מהותי בהיקפן. ההברחות מאפשרות הכנסה לרצועה של אמצעי לחימה תקניים כולל כאלה שלא היו מצויים בידי הארגונים עד כה.

ג. הרחבה ופיתוח ייצור אמצעי לחימה מתוצרת עצמית והמשך בניית התשתיות התת-קרקעיות .

3. להלן עיקרי פעילות ההתעצמות הצבאית בחתך ארגוני.

תנועת חמא"ס

4. פעילי הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס גדודי עז אלדין אלקסאם מנצלים את תקופת ה"הרגעה" לצרכי הכשרות ואימונים, שנועדו להעלות את יכולות הלחימה ולהרחיב מגוון הקורסים הצבאיים. כמו כן הם פועלים לפיתוח היכולות הטכניות של יחידת הייצור וההנדסה. בכתבה בביטאון חמא"ס אלרסאלה נאמר כי תיאור המצב ברצועה כ"מנוחת הלוחם" אינו מדויק מכיוון שהכוחות מקיימים כל הזמן פעילות אינטנסיבית . אחד מפעילי התנועה אף הגדיר את המצב כ"לחוץ" שכן, ה"הרגעה" לדבריו, הכפילה את היקף האימונים. לדבריו, כל הפעילות הזאת נעשית בלחץ זמן, שכן בראייתם, ה"הרגעה" יכולה להסתיים בכל רגע נתון (אלרסאלה, 10 ביולי).

5. ב-19 ביולי קיימה הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס אימון צבאי באחת השכונות בעיר עזה. עשרות פעילים נטלו חלק באימון שהתקיים בשכונת אלצברה שבדרום מערב העיר עזה. במהלך האימון עברו הפעילים ברחובות השכונה וירו באוויר. לדברי חמא"ס נועד האימון להוכיח לישראל כי גדודי עז אלדין אלקסאם מוכנים לכל פעולה אפשרית בעזה. ( Palestine-info , 19 ביולי).

6. אינדיקציה לפעילות האימונים האינטנסיבית ניתן למצוא ב"תאונות העבודה". כך למשל, אירעה ב-8 ביולי תאונה במהלך אחד מסבבי האימונים במחנה האימונים של הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס במערב ח’אן יונס, בה נהרגו שני פעילי חמא"ס ופעיל נוסף נפצע באורח קשה מפיצוץ שנסיבותיו אינן ידועות. על פי מה דיווחים התקיים האימון במחנה הנמצא באחד מישובי גוש קטיף לשעבר. גדודי עז אלדין אלקסאם פרסמו הודעה רשמית בה הם מודיעים על מותם של הפעילים כתוצאה מתקלה טכנית (אתר פאל-מדיה, 8 ביולי). ב-30 ביולי אירעה תאונה נוספת במחנה אימונים של חמא"ס סמוך לח’אן יונס. שישה פעילי חמא"ס נפצעו (כתבתו של עלי ואקד, ynet , 30 ביולי).

רויטרס, 10 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם
אימונים של פעילי הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס בעיר עזה
(רויטרס, 10 באוגוסט. צלם: מחמד סאלם)

הג’האד האסלאמי בפלסטין

7. פלוגות ירושלים, הזרוע המבצעית/טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מנצלים גם הם את ה"הרגעה" לפעילות אמונים וייצור אמצעי לחימה. כתבת רשת הטלוויזיה הלבנונית ,NTV שהתלוותה לפעילי הזרוע המבצעית/טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין, מתארת את פעילותם בכתבה מפורטת. לדברי הכתבת פועלים מפקדי הזרוע להכשיר את הלוחמים באמצעות אימונים אינטנסיביים מבוקר עד ערב, הכוללים מארבים, הטמנת מטענים וסיורי תצפית. עוד נאמר בכתבה כי למרות שישראל תקפה באופן שיטתי את יחידות הייצור של הארגון ממשיכים אנשיו לייצר מטעני חומר נפץ פצצות מרגמה ורקטות ( NTV , 9 ביולי).

8. ב-13 באוגוסט ערכו פעילי פלוגות ירושלים מפגן צבאי בו השתתפו כמה עשרות מפעילי הארגון. במהלך המפגן נעשה שימוש בטילי נ"ט במקלעים וברקטות מתוצרת מקומית. אחד מבכירי הארגון אמר כי פעילות הארגון אלה מהוות חלק מההכנות של פלגי ההתנגדות הפלסטינים לעימות הבא הצפוי בקרוב. (אתר פאל טודיי, 13 באוגוסט)

14 באוגוסט, פורום PALDF

  אימונים של פלוגות ירושלים
אימונים של פלוגות ירושלים   14 באוגוסט, פורום PALDF
אימונים של פלוגות ירושלים (14 באוגוסט, פורום PALDF)

וועדות ההתנגדות העממית

9. במסגרת העלאת המוכנות של הלוחמים לקראת עימות אפשרי עם ישראל, קיימה הזרוע המבצעית/טרוריסטית של הארגון , חטיבות צלאח אלדין, מספר קורסים בהם השתתפו מאות לוחמים. התרגילים שבוצעו בקורסים הללו כללו אימון בחדירה למוצבים צבאיים באמצעות שימוש בנשק נ"ט וירי פגזים לעבר מוצבי היעד; קפיצה מעל מכשולים תוך כדי ירי ; ירי ממכונית נוסעת; התקפה של שיירות צבאיות באמצעות מארבי מטענים; ירי אש מקלעים ולקיחת חיילים בשבי. בסיום האימונים נערכו תרגילים באש חיה באזור העיר רפיח. תרגילים דומים נערכו במקומות נוספים ברצועת עזה (אתר קאום, 8 באוגוסט).

אימונים צבאיים

  אתר קאום, 8 באוגוסט
אתר קאום, 8 באוגוסט   אימונים צבאיים
אימונים צבאיים שערכו פעילים בועדות ההתנגדות העממית פלג כמאל אלנירב, בעיר רפיח

( אתר קאום, 8 באוגוסט).

10. וועדות ההתנגדות העממית התירו לצוות כתבי CNN לבקר במתקן אימונים צבאי של הארגון. פעילי הציגו בפני הכתבים את המגויסים החדשים לארגון העוברים עתה את שלב ההכשרה שלהם הכולל ירי, חטיפת בני ערובה ועוד. צוות הכתבים הורשה גם לבקר בבית מלאכה של הארגון ליצור רקטות (יחד עם כתבים מכלי תקשורת פלסטינים מקומיים). במהלך הביקור, חשפו פעילי הארגון בפני הכתבים דגם של רקטה משופרת שפיתחו בשם נאצר 4. לדבריהם, טווח הרקטה גדול פי שניים מזה המצוי היום בידי שאר הארגונים הפלסטינים ( CNN , 3 באוגוסט). 2

ייצור רקטות   ייצור רקטות
ייצור רקטות בתקופת ה”הרגעה” במתקן ייצור ביתי המתבצע ע”י וועדות ההתנגדות העממית


1 ראו לקט מידע: "תהליך ההתעצמות הצבאית של חמא"ס ברצועת עזה (תמונת מצב נכונה למרס 2008)" (אפריל, 2008).

2 כיום מצויות בידי וועדת ההתנגדות העממית רקטות מתוצרת עצמית מסוג נאצר 4 שטווח הירי המרבי שלהן מגיע עד 9 ק"מ (ראו לקט מידע "איום הרקטות מרצועת עזה 2007-2000" ). בעקבות הפרסום ב- CNN הכחיש דובר הארגון את הידיעה אודות פיתוח הרקטה אולם ציין כי ארגונו חותר לשפר יכולותיו בתחום ירי הרקטות (אתר צות אלחק, 16 באוגוסט).

לראש העמוד