חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (5- 12 באוגוסט 2008)

צילום: חמוטל בן שטרית

צילום: חמוטל בן שטרית

רקטה שנפלה בשדרות

רקטה שנפלה בשדרות

מחמד עדואן

מחמד עדואן

10 באוגוסט, פורום PALDF

10 באוגוסט, פורום PALDF

10 באוגוסט, פורום PALDF

10 באוגוסט, פורום PALDF

אלאקצא, 6 באוגוסט

אלאקצא, 6 באוגוסט


צילום: חמוטל בן שטרית

הפרת ה”הרגעה”: רקטה שנפלה בשדרות

(צילום: חמוטל בן שטרית, 11 באוגוסט sderotmedia.com)

עיקרי הדו"ח

  השבוע נורו רקטות לעבר ישראל בשלושה אירועים שונים תוך הפרת הסכם ההרגעה. העברת סחורות מישראל לרצועה דרך המעברים נמשכה גם השבוע ללא הפרעה. במשא ומתן לשחרורו של גלעד שליט ובמגעים לפתיחת מעבר רפיח לא חלה התקדמות.

  בזירה הפנים-פלסטינית נפסקו העימותים האלימים בין חמא"ס לפת"ח ברצועה. חמא"ס פועלת עתה להרגעה בשטח ולשיפור תדמיתה. במסגרת זאת הכריזה חמא"ס על שחרור 200 פעילי פת"ח ו-60 מבני משפחת חלס שנעצרו על ידה ועל פתיחתם מחדש של מוסדות אזרחיים המזוהים עם פת"ח שנסגרו במהלך העימותים.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

שלוש הפרות של הסדר ה”הרגעה”

 בשבוע החולף נרשמו שלוש הפרות של הסדר ה"הרגעה" כאשר אותרו שלוש נפילת רקטות בשטח ישראל. בכל האירועים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. יש לציין, כי ארגוני הטרור נמנעו ליטול אחריות לירי. להלן פירוט האירועים:

•  6 באוגוסט – זוהתה נפילת רקטה סמוך לקיבוץ כיסופים. לא הרחק ממקום הנפילה התקיימה עצרת רבת משתתפים.

•  9 באוגוסט – זוהתה נפילת רקטה בשטח פתוח באזור מועצה אזורית שער הנגב.

• 11 באוגוסט – זוהתה נפילה של רקטה סמוך לשכונת מגורים בעיר שדרות.

רקטה שנפלה בשדרות
רקטה שנפלה בשדרות
(צילום: חמוטל בן שטרית, 11 באוגוסט sderotmedia.com)

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  כבשבועות האחרונים, גם השבוע נמנע צה"ל מלבצע פעילות סיכול ומנע ברצועת עזה.

יהודה ושומרון

  כוחות הביטחון המשיכו השבוע בפעילות סיכול ומנע שגרתית ביהודה ושומרון. בשבוע החולף נמשכו אירועי הפרת הסדר וניסיונות לפגוע בכוחות צה"ל ואזרחים, בעיקר במתווה של זריקת אבנים והשלכת בקבוקי תבערה. 

ישראל פתחה שני מעברים נוספים ביהודה ושומרון

  כחלק מיישום תוכנית ההקלות לתושבי יהודה ושומרון אישרו שר הביטחון אהוד ברק וראש המטה הכללי רב-אלוף גבי אשכנזי פתיחתם של שני מעברים נוספים ביהודה ושומרון:

•  ב- 9 באוגוסט נפתח מעבר גנות (סמוך לישוב שבי שומרון) לתנועה חופשית של כלי רכב פלסטינים בין השעות 18:00-06:00 . המעבר מחבר בין העיר שכם והכפרים הפלסטינים הצפוניים לה ביניהם סבסטיה, בורקא, דיר שרף ועוד. פתיחת המעבר אמורה לאפשר לאוכלוסייה הפלסטינית להגיע לשכם ולכפרים שמדרומה בקלות רבה ובזמן קצר יותר (אתר דובר צה"ל, 9 באוגוסט).

•  ב- 7 באוגוסט נפתח מעבר צומת יהודה המחבר בין העיר חברון ומעבר תרקומיא, למעבר חופשי של משאיות פלסטיניות . המעבר ייפתח מדי יום בין השעות 7:00-5:00 ובין השעות 13:00-09:00 (אתר דובר צה"ל, 7 באוגוסט).

  במקביל לפתיחת המעברים התקיימו השבוע שתי פגישות תיאום ביטחוניות בין ישראל לרשות הפלסטינית. שני הצדדים הודיעו כי במהלך פגישות אלה הגיעו להבנות המאפשרות קידום בניית כוחות הביטחון הפלסטיניים, בניית תחנות משטרה ופריסה נוספת של שוטרים פלסטיניים ברחבי יהודה ושומרון (אתר דובר צה"ל, 5 ו- 11 באוגוסט)

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים

   גם השבוע היו המעברים שבין ישראל לרצועה פתוחים למעבר סחורות ובני אדם. סה"כ עברו השבוע מעל ל- 90 משאיות ליום במעבר סופה שהכילו מוצרי מזון, ציוד רפואי וחומרי גלם. כמו כן, נמשכה כסדרה העברת אגרגטים ומיני דגנים במעבר קרני. יצוין כי מאז תחילת ה"הרגעה" חלה עלייה מצטברת של 100% בכמות מוצרי המזון המועברים מישראל לרצועת עזה.

   מחמד עדואן , הממונה על ההסברה במנהלת המעברים של חמא"ס, הודה כי ישראל הגדילה את מספר המשאיות ועימה כמויות הסחורות המועברות מישראל לרצועת עזה. עם זאת הוא הוסיף כי "נוכח התהדקות המצור, הרצועה זקוקה ליותר מצרכים…". מחמד עדואן הכחיש כי מתקיים תיאום ישיר בין חמא"ס לישראל. לדבריו, נעשה התיאום בין סוחרים פרטיים מהרצועה לבין הצד הישראלי (עיתון אלרסאלה, 4 באוגוסט).

מחמד עדואן
מחמד עדואן, דובר המעברים (אלרסאלה, 4 באוגוסט)

מעבר רפיח

   חמא"ס ממשיכה להפעיל לחצים על מצרים לפתוח את מעבר רפיח. ב-10 באוגוסט קיימו פעילי חמא"ס תהלוכה לעבר המעבר שזכתה בסיקור נרחב בכלי התקשורת של חמא"ס. במטרה למנוע מהומות וניסיון פריצה באזור המעבר, תגברה מצרים את כוחותיה. כמו כן, פתחו כ- 150 מעוכבים השוהים בשני צידי הגבול בשביתת רעב, שמטרתה ללחוץ על מצרים לתאם עם חמא"ס את יציאתם מרצועת עזה לצורך קבלת טיפול רפואי ( Palestine-info , 6 באוגוסט).

   על רקע המחאות ובמטרה למנף את התהלוכה כמסר תקשורתי התבטאו מספר גורמי חמא"ס בגנות הימנעותה של מצרים לפתוח את מעבר רפיח. פוזי ברהום , דובר חמא"ס, אמר כי "העובדה שמצרים ומדינות ערב אינן מקבלות החלטה לפתוח את מעבר רפיח מהווה נטילת חלק מעשי במצור על עזה " (10 באוגוסט, אתר PNN). ביטאון חמא"ס אלרסאלה דיווח כי בימים הקרובים צפויות תהלוכות נוספות לעבר מעבר רפיח, בדרישה לפתוח את המעבר (11 באוגוסט).

10 באוגוסט, פורום PALDF

  10 באוגוסט, פורום PALDF

מימין: תהלוכת חמא"ס ברפיח ב- 10 באוגוסט. משמאל: כוחות הביטחון המצריים בצידו המצרי של המעבר (10 באוגוסט, פורום PALDF)

   עוד האשימה חמא"ס את מצרים על כך שהיא מונעת, מתוך שיקולים פוליטיים ובמסגרת לחצים שהיא מפעילה על התנועה, את יציאתם של חברי משלחת המועצה המחוקקת מטעם חמא"ס. דובר סיעת חמא"ס, צלאח אלברדויל , אמר כי מצריים מתעלמת זה יותר משבועיים מבקשת התנועה לאישור יציאת משלחת מטעמה לביקור במדינות ערביות (עיתון פלסטין, 7 באוגוסט).

   מקורות ביטחוניים מצריים, דחו את טענות חמא"ס בהדגישם כי פתיחת מעבר רפיח על רקע הומאניטארי אינה תלויה בהתקדמות המו"מ בין חמא"ס לישראל. עוד הוסיפו כי בימים האחרונים התבצע תיאום להעברתם של כ- 50 פלסטינים על רקע הומאניטארי. לדבריהם אמור מעבר רפיח להיפתח בימים הקרובים למשך שלושה ימים למעבר סטודנטים ולחולים אשר אמורים לצאת מהרצועה למצרים לצורך טיפול רפואי (אלבשאיר, 10 באוגוסט).

סוגיית החייל החטוף גלעד שליט

   ב- 5 וב- 7 באוגוסט ביקרה משלחת ביטחונית ישראלית במצרים על מנת לדון עם בכירים מצריים בסוגיית חילופי השבויים בין ישראל לחמא"ס (רויטרס, 5 באוגוסט; אלקדס, 7 באוגוסט). מקורות מצריים דיווחו לעיתון אלחיאת (6 באוגוסט) כי לא חלה התקדמות בשיחות בנושא החטופים. זאת, בשל התבצרותם של שני הצדדים, הישראלי והפלסטיני, בעמדותיהם. אותם מקורות ציינו כי ישראל חזרה על עמדתה לפיה היא מסכימה לשחרר 71 אסירים בלבד, מתוך רשימה של 450 אסירים אותה הגישה חמא"ס.

   מספר דוברים מטעם חמא"ס התבטאו גם הם :

•  בכיר חמא"ס, אסאמה אלמזיני , אמר כי "התיק (העוסק בחייל השבוי גלעד שליט) לא יפתח" עד אשר ישראל תמלא את כל התחייבויותיה במסגרת הסדר ה"הרגעה". לדבריו, חמא"ס "השכילה לנהל את התיק באופן שהותיר את האויב חסר אונים בכל ניסיונותיו" (אתר פלסטין אלא’ן, 5 באוגוסט).

•  מחמוד אלזהאר , בכיר חמא"ס, אמר כי שמות האסירים שישוחררו יקבע מראש וכי ישראל צריכה לשחרר אותם קודם שחמא"ס תעשה כל צעד מטעמה. אלזהאר הוסיף כי חמא"ס הגישה לישראל רשימה חלקית על מנת לבחון את התשובה הישראלית . תשובתה הלא מספקת של ישראל הביאה להחלטת חמא"ס לסגור את הנושא "עד לשינוי הקריטריונים" (ערוץ אלמנאר, 9 באוגוסט).

•  מקור בכיר בחמא"ס אמר (בעילום שם), כי חמא"ס הציבה למצרים שלושה תנאים לחידוש המו"מ בנושא גלעד שליט: שחרור שלושה עצורים של חמא"ס המצויים בידי המצרים; פתיחת מעבר רפיח, שכן סגירתו משרתת את האינטרס הישראלי, ומשמעותו המשך המצור על העם הפלסטיני ברצועת עזה; על מצרים ללחוץ על ישראל למלא את התחייבויותיה מהסדר ה"הרגעה", במיוחד לאור העובדה שמצרים הינה נותנת החסות ואחראית להסכם (אלקדס אלערבי 7 באוגוסט).

הזירה הפנים-פלסטינית

לאחר פינוי בני משפחת חלס מרצועת עזה פועלת חמא”ס להרגעת המצב ולשיפור תדמיתה

   לאחר האירועים האלימים בשכונת שג’אעיה שברצועת עזה, פועלת חמא"ס להרגעת השטח ולשיפור תדמיתה. במסגרת זאת הכריז ממשל חמא"ס על סיום המבצע הביטחוני בשכונת שג’אעיה. במקביל הכריזה חמא"ס על שחרורם של 200 פעילי פת"ח שנעצרו על ידה, ובנוסף להם 60 מבני משפחת חלס. כמו כן הכריז ממשל חמא"ס על פתיחתם מחדש של עשרים מוסדות אזרחיים ומועדוני ספורט שנסגרו במהלך העימותים (פלסטין, 8 באוגוסט). הממשל אף הטיל על משרדי הממשלה לאמוד את הנזקים שנגרמו לשכונה ולסייע לשיקומה (פלסטין אליום, 6 באוגוסט). מחמוד אלזהאר הדגיש כי כל אחד מבני המשפחה שירצה לשוב לעזה רשאי לשוב אליה מבלי שיועמד לדין (פלסטין אליום, 6 באוגוסט). גם דובר ממשל חמא"ס פרסם כי כל מי שעזב את הרצועה מוזמן לשוב אליה מבלי שיורשע (פאל מדיה, 6 באוגוסט).

   בעיר עזה נערכו תהלוכות תמיכה בפעולות שנקט ממשל הניה נגד משפחת חלס (ערוץ אלאקצא, 6 באוגוסט). מוסא אבו מרזוק אמר כי פעולה זו מהווה "השלמה להפיכת התנועה ביוני 2007" (פלסטין אליום, 4 באוגוסט). הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס ציינה כי המבצע מהווה הישג לעם הפלסטיני "בחיסול הכנופיות" ובירכה את משרד הפנים וממשל חמא"ס על פעילותם (פאל מדיה, 4 באוגוסט).

אלאקצא, 6 באוגוסט
תהלוכה לתמיכה בממשלת הניה בעקבות המבצע נגד משפחת חלס (אלאקצא, 6 באוגוסט)

   בני משפחת חלס שפונו דרך ישראל ליריחו מעזה קובלים על היחס לו זכו מצד הרשות הפלסטינית ומנהיגי פת"ח. לדברי דוברי המשפחה הם מתוסכלים בעיקר מהעובדה כי הגיעו ליהודה ושומרון לאחר תיווך של ישראל בעניינם וללא התערבות של הרשות הפלסטינית. עוד אמרו כי בהעברתם ליריחו ולא לראמאללה יש משום השפלה. בן משפחה נוסף מצטדק באומרו כי משפחת חלס אינה אחראית להשתלטות חמא"ס על הרצועה וכי על מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית היה למנוע השתלטות זאת. עם זאת, לדבריו אין כל חילוקי דעות בין המשפחה לאבו מאזן (אלחיאת אלג’דידה, 6 באוגוסט).

   יצוין כי בין אחמד חלס ראש פת"ח ברצועה ומראשי חמולת חלס לבין מחמד דחלאן קיימת יריבות קשה. על רקע יריבות זו ועל בסיס קשריה הטובים של החמולה עם חמא"ס לא התערבו בני המשפחה בקרבות לטובת פת"ח, במהלך השתלטות חמא"ס על הרצועה (יוני 2007). עמדה זו לא סייעה לאחמד חלס, אשר נפצע במהלך העימותים האחרונים מידי חמא"ס והוא מאושפז לצורך טיפולים בישראל. 

פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד פעילי חמא"ס

   גם השבוע נמשכה פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד מוסדות ופעילים המזוהים עם חמא"ס ביהודה ושומרון. במסגרת זאת פעלו מנגנוני הביטחון בחברון נגד מספר אגודות צדקה ושני בתי דפוס, החרימו כספים וציוד מחשבים ועצרו חלק מפעילי המוסדות הללו. לכל המוסדות הללו הוצא צו סגירה לאחר שהגיע מידע לפיו במוסדות אלו נמצאים חומרי הסתה נגד הרשות הפלסטינית (סוכנות מען, 8 באוגוסט) גם בשכם ובראמאללה בוצעה פעילות דומה (7 באוגוסט, אתר פלסטין אלא’ן, 7 באוגוסט, אתר Palestine-info). 

פעילות גורמים אסלאמיסטיים ברצועה

   רעולי פנים תקפו (6 באוגוסט) את כפר הנופש עבד אלרחמאן הממוקם בצפון עזה. התוקפים פרצו למשרדי הכפר, אסרו את העובדים והשומרים והכו אותם. כמו כן, גנבו רכוש הכולל מסכי טלוויזיה, ציוד מחשבים ועוד. לאחר מכן שרפו שולחנות וכיסאות ונמלטו מהמקום. שווי הנזקים נאמד בכ-10,000$ (עיתון פלסטין, 7 באוגוסט). ארגון בשם "גדודי ייחוד האל בירושלים" נטל על עצמו אחריות לביצוע התקיפה. ארגון זה, שהחל לפעול לאחרונה, מכריז על עצמו כמי שפועל נגד אתרים שבהם מופצים "שחיתות ותועבה". יוזכר כי מאז תפיסת השלטון ברצועה ע"י חמא"ס התרבו התנכלויות של גורמים אסלאמיסטיים, חלקם מזוהים עם הג’האד העולמי למוסדות ולאישים המזוהים עם המערב ותרבותו.

   בעקבות העימותים שפרצו לאחרונה ברצועת עזה בין חמא"ס וצבא האסלאם, הודיע אבו אלחסן אלמקדסי, בכיר בצבא האסלאם 1כי הוקמה ועדה משותפת שתפקידה לפתור את כל המחלוקות בין הארגונים. לדברי אבו אלחסן פגישות הועדה כבר הביאו למספר פיתרונות והיא תמשיך בפעילותה על מנת לפתור כל בעיה עתידית (פאל-פרס, 6 באוגוסט).


1 צבא האסלאם הוא שמה של התארגנות פלסטינית ברצועת עזה המונה כמה עשרות פעילים ומזדהה עם רעיונות הג’האד העולמי. בראש ההתארגנות עומד ממתז דע’מוש בן לחמולה רבת כוח ברצועה אשר פרש מוועדות ההתנגדות העממית.

לראש העמוד