שירותי הביטחון הישראליים עצרו לאחרונה ערבי ישראלי הלומד רפואה בגרמניה.

ח'אלד קשקוש

ח'אלד קשקוש

השאם חסן

השאם חסן

מחמד האשם

מחמד האשם

עמותת היתומים הלבנונים בעיר גטינגן שבגרמניה

עמותת היתומים הלבנונים בעיר גטינגן שבגרמניה

שרידי בניין מוסד החלל

שרידי בניין מוסד החלל


ח'אלד קשקוש

ח’אלד קשקוש ערבי ישראלי הלומד רפואה בגרמניה

פיגוע הדריסה בירושלים

1. ב – 16 ביולי 2008, נעצר ערבי ישראלי בנמל התעופה בן גוריון על ידי שירות ביטחון כללי והיחידה לחקירות בינלאומיות של משטרת ישראל. העצור הוא ח’אלד קשקוש, יליד 1979 מהעיר קלנסווה (סמוך לכפר סבא), בשנים האחרונות מתגורר העצור בעיר גטינגן בגרמניה שם הוא לומד רפואה. בחקירתו הודה, כי במהלך שהותו בגרמניה קיים קשרים עם גורמים מחזבאללה ומסר להם מידע תמורת סכומי כסף גדולים. על פי החשד יצר פעיל חזבאללה בגרמניה קשר עם ח’אלד קשקוש וגייס אותו כמקור מודיעיני.

2. יצוין כי מאז יציאת כוחות צה " ל מדרום לבנון (מאי (2000 הגביר חזבאללה את פעילות הגיוס שלו בקרב אזרחים ישראלים. פעילות זו נועדה בעיקר להקים תשתית מבצעית ומודיעינית לאיסוף מידע על ישראל ולצורך תכנון וביצוע פיגועים בשטחה. חשיפת פרשיית גיוסו של ח’אלד קשקוש ממחישה פעם נוספת כי ערביי ישראל מהווים יעד אטרקטיבי לגיוס ולהפעלה בידי חיזבאללה (כמו גם ארגוני טרור נוספים, כולל ארגוני הג’האד העולמי 2). בראיית חזבאללה, מדובר באזרחים הנהנים מחופש תנועה בישראל והדבר מאפשר להם לאסוף מידע מודיעיני הן ברמה האסטרטגית והן ברמה הטקטית.

3. כחלק משיטות ההפעלה של חזבאללה, מנצל הארגון את שהותם של ערבים ישראלים בחו " ל לצורך יצירת מגע עימם וגיוסם. העובדה שחזבאללה טרם הוכרז עד כה כארגון טרור ברוב מדינות אירופה 3, מאפשרת לו חופש פעולה בקרב קהילות לבנוניות/מוסלמיות המתגוררות שם. זאת, תוך שימוש בגופים אזרחיים השייכים לארגון או המזוהים עימו כגון עמותות וארגוני צדקה.

4. פרטים על אופן גיוסו והפעלתו של ח’אלד קשקוש ראו נספחים.

נספח א’

גיוסו והפעלתו של ח’אלד קשקוש כמקור מודיעני ע"י חיזבאללה

5. בשנת 2002, בעת ששהה בגרמניה לצורך לימודי הרפואה, הכיר ח’אלד קשקוש, את ד"ר השאם חסן , רופא לבנוני, המתגורר בגרמניה ומשמש כראש הסניף הגרמני של " עמותת היתומים הלבנונים ", השייכת לחיזבאללה. "עמותת היתומים הלבנוניים" פועלת לגיוס כספים עבור "מוסד החלל" בלבנון. "מוסד החלל" בלבנון מהווה חלק מהתשתית האזרחית של חזבאללה בלבנון והוא הוצא אל מחוץ לחוק בישראל (ראו נספח ב’ ).

  השאם חסן

ד"ר השאם חסן

6. ח’אלד קשקוש נפגש עם ד"ר השאם חסן בתדירות של אחת לשבועיים והוא אף סייע לו בעבודות מנהלה עבור העמותה. לאחר כשלוש שנים, הציע השאם לח’אלד לפתח קשר עסקי עם לבנוני המכונה ראמי , אשר לדבריו יוכל לסייע לו. בדצמבר 2005 , לאחר סדרה של תיאומים מוקדמים, נפגש ח’אלד קשקוש עם ראמי , (שבהמשך כונה "מאזן" ), בעיר אירפורט שבגרמניה. בפגישתם הראשונה תיאמו השניים דרכי התקשרות ביניהם ח’אלד קשקוש תודרך לרכוש טלפון סלולארי שפרטי בעליו אינם מזוהים ולבצע את כל התיאומים לקראת הפגישות ביניהם באמצעות הדואר האלקטרוני.

מחמד האשם
מחמד האשם מפעיל בכיר של חזבאללה

7. כשנה לאחר מכן, בדצמבר 2006, נערכה בין השניים פגישה שנייה, שהתקיימה גם היא בעיר אירפורט. במהלך הפגישה חשף ראמי בפני ח’אלד קשקוש את עובדת היותו לבנוני הפועל מטעם ארגון חיזבאללה. פגישות נוספות בין השניים התקיימו באפריל 2007 ובינואר 2008 בעיר פרנקפורט שבגרמניה.

8. המפעיל, שהזדהה בפני ח’אלד בכינויו ראמי ומאוחר יותר מאזן , הוא מחמד האשם , לבנוני במוצאו כבן 50 פעיל גיוס והפעלה בכיר של חזבאללה המוכר לגורמי הביטחון הישראליים . במסגרת תפקידו בארגון נוהג מחמד האשם להגיע למדינות שונות להיפגש בהן עם מקורות מודיעיניים של חזבאללה לקבל מהם מידע ולהעביר להם הנחיות וכספים.

הפעלתו של ח’אלד קשקוש ע"י חזבאללה

9. במהלך פגישותיו עם מפעילו עבר ח’אלד קשקוש הדרכה בסיסית בכל הקשור לנוהלי ביטחון על מנת למנוע את חשיפתו. עבור פעילותו למען ארגון חזבאללה קיבל ח’אלד קשקוש במ2הלך הפגישות סכום כולל של 13,000 יורו.

10. במסגרת הפעלתו כמקור מודיעני התבקש ח’אלד קשקוש, בין היתר:

א. לספק מידע אודות אזרחים ישראלים הלומדים בחו"ל כולל דיווח על נטיותיהם הפוליטיות, בעיותיהם הכלכליות, שימוש בסמים ועוד. המידע נועד לשמש לצורכי גיוסם של אזרחים ישראליים לשירות חיזבאללה.

ב. לנסות ולהתקבל לעבודה באחד מבתי החולים בישראל במטרה לאסוף מידע אודות אנשי ביטחון או חיילים המאושפזים שם.

ג. באחת הפגישות הציג לו מפעילו מפה של העיר קלנסווה, שהורדה מאתר האינטרנט " Google Earth ", וביקש ממנו לאתר על גבי המפה מבני ציבור ומקום מגוריהם של תושבים. 

נספח ב’

"עמותת היתומים הלבנוניים" בגרמניה ומוסד החלל בלבנון

11. ד " ר השאם חסן , שאיתר את ח’אלד קשקוש כפוטנציאל לגיוס ושקישר אותו למפעיל חיזבאללה, הינו רופא לבנוני המתגורר בגרמניה ומשמש כראש "עמותת היתומים הלבנוניים" ( WAISENKINDERPROJECT LIBANON E.V DEUTCHLAND ) בגרמניה. עמותה זו תומכת ב"מוסד החלל" בלבנון באמצעות גיוס כספים עבורו . באתר האינטרנט של אגודת יתומי לבנון (WWW.WKPLIBANON.DE ) נכתב בעבר, כי כל הכספים הנאספים לפרויקט "אימוץ היתומים" שהיא מנהלת, מועברים ישירות לחשבון הבנק של "מוסד החלל" בלבנון .

עמותת היתומים הלבנונים בעיר גטינגן שבגרמניה 
המבנה בו שוכנת "עמותת היתומים הלבנונים" בעיר גטינגן שבגרמניה

12. "מוסד החלל" הלבנוני הינו גוף השייך לחזבאללה העוסק בסיוע למשפחות מחבלים חברי הארגון שנהרגו במהלך פעילותם. הארגון פועל במתכונת פעילות "קרן השהיד" ( (BONJAD ASHAHI האיראנית, שהוקמה כדי לסייע למשפחות קורבנות מלחמת איראן-עיראק. "מוסד החלל" מהווה חלק מרשת ענפה של מוסדות ואגודות צדקה שהקים חזבאללה בלבנון 4. רשת זו פועלת בעיקר בתחומי הרווחה, הכלכלה, התרבות והתקשורת, זאת במטרה להגביר את השפעתו הפוליטית של חזבאללה בעיקר בקרב בני העדה השיעית להפיץ את האידיאולוגיה האיראנית-ח’מיניסטית שלו ולתמוך במערכת המבצעית/טרוריסטית. עבור פעילות זו פועל חזבאללה באופן אינטנסיבי בלבנון וברחבי העולם לאסוף כספים במגוון דרכים. הכספים שמגייס "מוסד החלל" ומוסדות אזרחיים נוספים של חזבאללה מהווים חלק מתקציבו ומשלימים את הסיוע הכספי האיראני הנרחב המועבר לארגון. 5

13. "מוסד החלל" הוצא אל מחוץ לחוק בישראל בשל שייכותו ותמיכתו בחיזבאללה. בשנת 2007 הכריז משרד האוצר האמריקאי על " קרן השהיד " באיראן ועל סניפיה בלבנון ובארה " ב (שם נקראת הקרן (GOODWILL CHARITABLE ORGANIZATION כעל גופים בלתי חוקיים בשל תמיכתם בחזבאללה ובשל היותם חלק ממקורות מימון עבור פעילות הארגון .

  שרידי בניין מוסד החלל
שרידי בניין מוסד החלל לאחר שהותקף ע"י חיל האוויר
הישראלי במהלך מלחמת לבנון השנייה 6


1 על פי דיווח שירות ביטחון כללי

2 ראו בהקשר לקט מידע: "כוחות הביטחון עצרו בחודש האחרון שישה צעירים ערבים אזרחי ישראל ותושבי מזרח ירושלים, חלקם סטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים. העצורים תכננו להקים תשתית של ארגון אלקאעדה ולבצע פיגועים בישראל. אחד העצורים בחן אפשרות להפיל מסוק של נשיא ארה"ב בעת ביקורו לירושלים" (20 ביולי, 2008).

3 רוב מדינות האיחוד האירופי הוציאו אל מחוץ לחוק רק את הגופים המבצעיים/ טרוריסטיים של חזבאללה כך שמוסדות "אזרחיים" ובכלל זה קרנות הצדקה של הארגון יכולים לפעול באירופה באופן חופשי . לאחרונה, החליטה בריטניה להרחיב את האת החוק ולהחילו גם על מוסדות אזרחיים של הארגון.

4 הקמת תשתית אזרחית ענפה כסיוע לפעילות הארגון מאפיינת גם את דרך הפעולה של ארגוני טרור אסלאמיים אחרים, בעיקר תנועת חמא"ס.

5 ראו בהקשר לקט מרכז המידע: "מימון הטרור: חזבאללה מגייס תרומות עבורו ועבור מוסדות הקשורים עימו באמצעות אתרי האינטרנט שלו בלבנון ובארצות נוספות ברחבי העולם. כספי התרומות מופקדים בחשבונות בנקים לבנוניים ובנקים אירופאים " (18 במאי 2008) .

6 http://www.wa3ad.org/index.php?show=news&action=article&id=3302 .

לראש העמוד