חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (29 ביולי- 5 באוגוסט 2008)

רויטרס, 4 באוגוסט צלם: עמר עואד

רויטרס, 4 באוגוסט צלם: עמר עואד

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות פצצות מרגמה  בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי

הרוגים ופצועים

הרוגים ופצועים

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

צילום: רועי עידן

צילום: רועי עידן

אלג'זירה, 2 באוגוסט

אלג'זירה, 2 באוגוסט

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית


רויטרס, 4 באוגוסט צלם: עמר עואד

  ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

פעילי פת”ח שנמלטו מרצועת עזה נרשמים בנקודת ביקורת של צה”ל טרם כניסתם ליריחו (רויטרס, 4 באוגוסט צלם: עמר עואד)

 

מנגנוני הביטחון של חמא”ס עוצרים פעילי פת”ח ברצועת עזה (ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נשמר השקט בישובי הנגב המערבי ובמעברי הגבול התנהל מעבר הסחורות לרצועה באופן רצוף וללא הפרעה. עם זאת, ממשיכים להישמע קולות בקרב חמא"ס ושאר ארגוני הטרור כי ההרגעה עלולה לקרוס באשר היא אינה עונה על ציפיות הפלסטינים.

  חמא"ס ממשיכה לדכא את פעילי פת"ח ברצועה מאז סדרת הפיצוצים בסוף יולי בעקבות העימות האלים שפרץ השבוע נמלטו כ-180 פעילי פת"ח לישראל. ישראל העניקה למקצתם טיפול רפואי וחלקם הועברו לידי הרשות הפלסטינית. האירועים הללו מהווים פגיעה ביוקרת חמא"ס שעד לאחרונה השתבחה בהצלחתה להשיב את הביטחון לרצועת עזה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

נשמר השקט בישובי הנגב המערבי

  בשבוע החולף, כבשבועות האחרונים, נשמר השקט בישובי הנגב המערבי ועוטף עזה. לא נרשמו נפילות של רקטות ופצצות מרגמה בשטח ישראל, למעט מקרה בודד של ירי שלוש פצצות מרגמה, אשר נפלו ב- 2 באוגוסט בשטח ישראל. להערכתנו לא כוון הירי לעבר ישראל אלא לעבר פעילי פת"ח, אשר נמלטו משכונת שג’עאיה לאזור נחל עוז (ראו פירוט האירועים בהמשך).

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  גם בשבוע שחלף נמנע צה"ל מלבצע פעילות סיכול ומנע ברצועת עזה.

יהודה ושומרון

  גם בשבוע שחלף נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון ביהודה ושומרון. במסגרת הפעילות

•  ב-30 ביולי זו עצרו כוחות הביטחון את תימור מחמד סעיד מחמד אדיב ח’נדוקג’י, יליד 88, פעיל פת"ח/תנזים. תימור ח’נדוקג’י היה מעורב בפעילות הטרור של הארגון (אתר דובר צה"ל, 30 ביולי).

•  ב-4 באוגוסט , עצרו שוטרי משמר הגבול צעיר פלסטיני כבן 19 שהגיע למחסום סמוך למערת המכפלה בחברון שברשותו נמצאה סכין. הצעיר הודה בחקירתו כי התכוון לדקור את שוטרי המחסום.

נתונים סטטיסטיים

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודש

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה  בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי 1

פיגועים בחתך חודשי

הרוגים ופצועים

הרוגים ופצועים

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב

המצב במעברים

   בשבוע החולף נשמר השקט ובו בזמן נמשך מעבר סחורות רצוף מישראל לרצועת עזה. במהלך השבוע עברו דרך מעבר סופה כ- 90 משאיות אספקה ליום. במסוף קרני נמשכת העלייה ההדרגתית בכמות ובמגוון הסחורות המועברות דרכו.

המשך המחלוקת ברצועה סביב הסדר ה"הרגעה"

   בעוד שחמא"ס מקפידה לקיים את הסדר ה"הרגעה" ממשיכים ארגוני טרור אחרים לאיים כי ישקלו מחדש את יחסם להסדר. דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, אבו חמזה , התריע כי סבלנות ארגונו לא תמשך זמן רב לנוכח "המשך הפרות ההסכם ברצועה ובגדה המערבית מצד ישראל" (פלסטין אליום, 31 ביולי). גורם בועדות ההתנגדות העממית הצהיר כי ארגונו הגיע להסכמה עם ארגונים נוספים, לפיה בשבוע העשירי של הסכם ה"הרגעה", (דהיינו, סוף אוגוסט) תתקיים הערכה מחודשת לגבי ההסדר והמשך קיומו. לדבריו, עד כה לא ענה ההסדר על הצפיות של ארגונו (סוכנות מען, 31 ביולי).

ביקור משלחת חמא"ס במצרים

   ב- 29 ביולי הגיעה משלחת שכוללה בכירים בחמא"ס מרצועת עזה והמפקדה בדמשק לשיחות עם ראשי הממשל המצריים. במהלך השיחות הועלו מספר נושאים ביניהם, הסכם ה"הרגעה", הדיאלוג הפנים-פלסטיני, סוגיית האסירים ומעבר רפיח (עיתון פלסטין, 23 ביולי). סגן ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, מוסא אבו מרזוק , שהגדיר את הביקור כחיובי, אמר כי חמא"ס שטחה בפני מצריים את השגותיה בדבר יישום הסכם ה"הרגעה" על ידי ישראל, בעיקר בסוגיית המעברים (פלסטין אליום, 31 ביולי). אבו מרזוק טען כי ה"הרגעה" טרם הביאה לשינוי משמעותי בחיי התושבים, והזהיר מפני קריסת ההסכם אם לא יבוא שינוי שכזה (פלסטין אליום, 2 באוגוסט).

   בנושא החייל החטוף גלעד שליט התבטא שר הפנים בממשל חמא"ס סעיד ציאם כי חלה התקדמות וכי מצרים משקיעה מאמצים רבים למען השלמת העיסקה (אלחקיקה אלדוליה, 30 ביולי) גורמים אחרים בחמא"ס ממשיכים לשמור על שתיקה בנושא ומסתפקים באמירה כי הטיפול בתיק זה מופקד בידי מצרים ( סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 31 ביולי).

הזירה הפנים-פלסטינית

המשך עימותים חריפים בין חמא”ס לפת”ח ברצועת עזה

   בעקבות סדרת הפיצוצים ברצועת עזה, שכוונו נגד פעילי חמא"ס (24, 25 ביולי), המשיכו מנגנוני הביטחון של חמא"ס בפעילות מעצרים אינטנסיבית נגד פעילים המזוהים עם פת"ח. שיאה של הפעילות היה ב- 2 באוגוסט כאשר בשעות הבוקר פרץ עימות אלים במיוחד בין מנגנוני הביטחון של חמא"ס, לבין גורמים המזוהים עם פת"ח בשכונת אלשג’אעיה, שבמזרח עזה. העימותים פרצו כאשר מנגנוני הביטחון של חמא"ס החלו במבצע מעצרים נרחב בשכונה לטענת חמא"ס, הסתתרו בשכונה פעילים חשודים במעורבות בסדרת הפיצוצים נגד חמא"ס, בחסות חמולת חלס הגדולה ורבת השפעה, המזוהה עם פת"ח 2.

ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

  ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט

מנגנוני הביטחון של חמא”ס עוצרים פעילי פת”ח ברצועת עזה
(ערוץ אלעאלם, 1 באוגוסט)

  בשעות אחר הצהרים החלו עשרות פעילי הפת"ח, חלקם חמושים, להימלט משכונת שג’אעיה. הפעילים הגיעו לגדר הגבול בסמוך לנחל עוז. לאור מצבם הקשה, אפשרו כוחות צה"ל, באישור הדרג המדיני, מעבר של כ- 180 פעילי פת"ח , לשטח ישראל לאחר שפרקו מנשקם. בין הפעילים שהורשו להיכנס 22 פצועים, חלקם באורח קשה, שהועברו לטיפול בבתי חולים בישראל (אתר דובר צה"ל, 3 באוגוסט).

צילום: רועי עידן
פעילי פת"ח שנמלטו למעבר נחל עוז

(צילום: רועי עידן 2 באוגוסט www.sderotmedia.com )

  למחרת היום, לבקשתם של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, החל צה"ל, להחזיר את פעילי פת"ח לרצועת עזה. משהתברר כי מספר פעילי פת"ח שהוחזרו לתחומי הרצועה נעצרו לאחר חזרתם, בוצעה בקרב גורמי הביטחון בישראל הערכת מצב מחודשת והוחלט להעביר את הפעילים לידי הרשות הפלסטינית אשר הסכימה לקלוט את פעילי פת"ח לתחומי יהודה ושומרון (אתר דובר צה"ל, 4 באוגוסט). ב-4 באוגוסט בשעות אחר הצהרים הועברו 88 פעילי פת"ח ליריחו שם ישוכנו במחנה מיוחד שהקימה עבורם הרשות הפלסטינית.

  האירועים באלשג’אעיה היוו המשך לשורה של העימותים קשים בין חמא"ס לפת"ח. דומה כי חמא"ס ניצלה את שורת הפיצוצים שארעה בסוף יולי על מנת להדק את שליטתה הביטחונית על הרצועה ולהיפרע מהתארגנויות פת"ח, שלטענת חמא"ס ממשיכות לחתור תחת שלטונה ברצועה. האירועים הללו מהווים פגיעה ביוקרתה של חמא"ס אשר עד לאחרונה השתבחה בהצלחתה למגר את תופעת האנרכיה ולהשיב את הביטחון לאזרחי הרצועה. עם זאת, להערכתנו אין באירועים הללו כדי לערער את שליטתה הביטחונית והפוליטית של חמא"ס ברצועה.

אלג'זירה, 2 באוגוסט
הפגנות פעילי פת”ח ביהודה ושומרון במחאה על המעצרים של פעילי
פת”ח שמבצעת חמא”ס ברצועה (אלג’זירה, 2 באוגוסט)

פעילות סיכול ומנע של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון

  במקביל לפעילות חמא"ס ברצועה, המשיכו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לפעול נגד פעילי חמא"ס ביהודה ושומרון. במסגרת זו נערכו, בין השאר, מעצרים נרחבים בעיר שכם במהלכם נעצרו מרצים ואנשי אקדמיה מאוניברסיטת אלנג’אח, חלקם שוחררו זמן קצר לאחר מכן (פורום חמא"ס, 31 ביולי, סוכנות מען 1 באוגוסט). במהלך עימותים בין פעילי חמא"ס ומנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בעיירה סלואד (סמוך לראמאללה) נפצעו שבעה אזרחים (פלסטין אלאא’ן, 29 ביולי).

  מנגנוני הביטחון הפלסטינים ביהודה ושומרון מנעו שורה של כינוסים של מפלגת השחרור האסלאמית 3 בחברון, ג’נין , בית לחם וראמאללה ואף עצרו כמה מפעילי המפלגה. הכינוסים של מפלגה אסלאמית רדיקאלית זו עמדו להיות חלק מאירועי יום השנה לביטול הח’ליפות אותו התכוונה המפלגה לציין ברחבי יהודה ושומרון כמידי שנה (אתר פלסטין אלא’אן, סוכנות מען, 30 ביולי). כתוצאה מכך התקיימו האירועים השנה במתכונת מצומצמת.

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית
מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מפזרים הפגנה של מפלגת השחרור בג’נין
(1 באוגוסט, פורום PALDAF)


1 לא כולל ירי רקטות ופצצות מרגמה .

2 פירוט ראו לקט: "דיכוי פת"ח ברצועה: עימותים חריפים בין חמא"ס לפת"ח ברצועת עזה. בעקבות העימותים הללו נמלטו כ- 180 פעילי פת"ח לישראל הצפויים לעבור לראמאללה לידי הרשות הפלסטינית" (4 באוגוסט, 2008).

3 מפלגת השחרור האסלאמית היא תנועה אסלאמית שהוקמה ב-1953 במזרח ירושלים תחת שלטון ירדן. מאז כינונה שמה לה המפלגה למטרה להקים מחדש את הח’ליפות האסלאמית ולהחיל את החוק האסלאמי על תושביה. פעילות מפלגת השחרור בלטה בשנה האחרונה בשטחי הרשות הפלסטינית דווקא על רקע ההגבלות שהטילה הרשות על פעילות חמא"ס. ב-11-10 באוגוסט 2007 ערכה המפלגה שורה של כינוסים רבי משתתפים ביהודה ושומרון שהיוו מפגן כוח מרשים ועדות לכוחה הפוליטי העולה (פירוט ראו לקט: "לאחרונה קיימה מפלגת השחרור האסלאמית, שהינה בעלת אופי אסלאמי רדיקאלי, מפגן כוח מרשים באלבירה ובערים נוספות בשטחי הרשות הפלסטינית" (26 באוגוסט, 2007).

לראש העמוד