דיכוי פת”ח ברצועה

צילום: רועי עידן

צילום: רועי עידן

צילום: רועי עידן

צילום: רועי עידן

ערוץ אלערביה

ערוץ אלערביה

ערוץ אלערביה

ערוץ אלערביה


צילום: רועי עידן

  צילום: רועי עידן
פעילי פת”ח שנמלטו מרצועת עזה מתקבלים במעבר נחל עוז ע”י חיילי צה”ל

(צילום: עידן רועי 2 באוגוסט www.sderotmedia.com)

מהלך האירועים

1. בעקבות סדרת הפיצוצים ברצועת עזה שכוונו נגד פעילי חמא"ס (24, 25 ביולי) 1המשיכו מנגנוני הביטחון של חמא"ס בפעילות מעצרים אינטנסיבית נגד פעילים המזוהים עם פת"ח. במסגרת זו נעצרו כמה עשרות פעילים בג’באליא, רפיח, דיר אלבלח ובית לאהיא. במהלך המעצרים הוחרמו גם אמצעי לחימה רבים (מען, 30 ביולי).

2. שיאה של הפעילות היה ב- 2 באוגוסט. בשעות הבוקר פרץ עימות אלים במיוחד בין מנגנוני הביטחון של חמא"ס, לבין גורמים המזוהים עם פת"ח בשכונת אלשג’אעיה, שבמזרח עזה. העימותים פרצו כאשר מנגנוני הביטחון של חמא"ס החלו במבצע מעצרים נרחב בשכונה אשר בה, לטענת חמא"ס, הסתתרו פעילים החשודים במעורבות בסדרת הפיצוצים נגד חמא"ס.

3. החשודים הללו, לטענת חמא"ס, הסתתרו בחסות חמולת חלס, חמולה מקומית גדולה ורבת השפעה המזוהה עם פת"ח. בני החמולה סרבו להסגיר לידי חמא"ס פעילים אשר לטענתה מצאו מקלט בשכונה.

4. במהלך העימותים ירו אנשי מנגנוני הביטחון של חמא"ס רקטות RPG ופצצות מרגמה לעבר בתי משפחת חלס. בסוף יום הקרב דווח על 9 הרוגים, ביניהם שני אנשי חמא"ס וכ- 90 פצועים, ביניהם 12 ילדים (סוכנות מען, 2 באוגוסט). משטרת חמא"ס הכריזה על שכונת אלשג’אעיה כעל שטח סגור למשך שלושה ימים.

ערוץ אלערביה

  ערוץ אלערביה
פעילות מעצרים והחרמת רכוש של מנגנוני הביטחון של חמא”ס (ערוץ אלערביה, 1 באוגוסט)

5. במקביל, דווחו כלי התקשורת הפלסטינים על גם עימותים אלימים בשכונת אלשג’עיה בין פעילי חמא"ס לפעילי צבא האסלאם, גוף אסלאמי רדיקאלי המזוהה עם הג’האד העולמי 2 הפועל בהנהגת חמולת דע’מוש. פעילי צבא האסלאם נחשדו אף הם ע"י חמא"ס בפיצוצים שאחד מהם כוון נגד בית קפה פופולארי (סוכנות ופא, אתר פאל פרס, 2 באוגוסט). צבא האסלאם פרסם הודעה מטעמו הטוענת כי הארגון הותקף ללא הצדקה וכי אין לארגון כל קשר לפת"ח (פורום PALDF ).

6. בשעות אחר הצהרים החלו עשרות פעילי הפת"ח, חלקם חמושים, להימלט משכונת שג’אעיה. הנמלטים הגיעו לגדר הגבול בסמוך לנחל עוז. לאור מצבם הקשה, אפשרו כוחות צה"ל, באישור הדרג המדיני, מעבר של כ- 180 פלסטינים , לשטח ישראל לאחר שפורקו מנשקם. בין הפלסטינים שהורשו להיכנס היו 22 פצועים, חלקם באורח קשה, שהועברו לטיפול בבתי חולים בישראל (אתר דובר צה"ל, 3 באוגוסט).

7. למחרת היום, בעקבות בקשתם של י"ור הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, החל צה"ל, להחזיר את פעילי פת"ח לרצועת עזה, מלבד פצועים המאושפזים בבתי חולים בישראל . אולם, משהתברר כי מספר פעילי פת"ח שהוחזרו לתחומי הרצועה נעצרו לאחר חזרתם, בוצעה בקרב גורמי הביטחון בישראל הערכת מצב מחודשת והוחלט להעביר את הפעילים לידי הרשות הפלסטינית באזור ראמאללה . הרשות הפלסטינית הסכימה לקלוט את פעילי פת"ח לתחומי יהודה ושומרון לאחר שיחות שקיימו שר הביטחון, אהוד ברק וראש המטה הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, אלוף (מיל’) עמוס גלעד עם סלאם פיאצ’ ראש הממשלה הפלסטינית (אתר דובר צה"ל, 4 באוגוסט).


חיילי צה"ל מטפלים בפעיל פת"ח פצוע שנמלט מהרצועה
(צילום: דובר צה"ל 3 באוגוסט)

תגובות חמא"ס

8. ראשי חמא"ס הגדירו את האירועים כפעילות הכרחית להשבת הסדר לרצועת עזה ומניעת אנרכיה. שר הפנים של חמא"ס, סעיד ציאם , הצדיק את הפעולה באמרו כי משפחת חלס הייתה מעורבת בפעילות נגד חמא"ס. עוד הוסיף כי במהלך העימותים נתפסו כלי נשק רבים, ונמצאו מעבדות ליצור חומרי נפץ "בהם נמצאו גם חומרים מהם הוכנו המטענים שהתפוצצו ב- 25 ביולי…" (ערוץ אלאקצא, 2 באוגוסט). לדבריו, בריחתם של אנשי חמולת חלס למעבר נחל עוז, למרות הידיעה כי הם עלולים להיעצר ע"י ישראל מוכיחה עוד יותר את מעורבותם בפיצוצים. לגבי אמצעי הנשק הרבים שנמצאו בידי חמולת חלס (ושהופנה לא פעם כלפי חמא"ס) אמר כי "העובדה שחמא"ס הינה תנועת התנגדות (קרי, ארגון טרור) אין משמעותה שכל אחד יכול לאחסן אצלו כמויות של נשק ולהחזיק בנשק לפי ראות עיניו" (ערוץ אלאקצא, 2 באוגוסט). דובר חמא"ס, סאמי אבו זהרי , האשים את ישראל ואת הרשות הפלסטינית במעורבות בפיצוצים. לדבריו עצם העובדה שישראל קיבלה את הנמלטים והעובדה שהרשות הפלסטינית הייתה מעורבת בתיאום הוצאתם מוכיחים זאת ( Palestine-info , 2 באוגוסט).

9. מנגד, נשמעה ביקורת חריפה מצד ועדת הביקורת מטעם חמא"ס במועצה המחוקקת אשר תקפה באופן חסר תקדים את ממשל הניה על הפגיעה שפגעו מנגנוני הביטחון של התנועה במוסדות ואגודות הצדקה של פת"ח בעזה (בעוד שחמא"ס קובלת על הפגיעה במוסדותיה שלה ביהודה ושומרון). בהודעה שפרסמה הועדה הודגש, כי סגירה של אגודות ומוסדות בלתי ממשלתיים תעשה רק באמצעות הליכים משפטיים תקינים. בהודעה גם הושמעה קריאה לשר הפנים של ממשל חמא"ס להגן על המוסדות ולהעניש את האחראים לסגירתם (אלקדס אלערבי, 29 ביולי).

תגובות פת"ח והרשות הפלסטינית

10. תנועת פת"ח קראה להרגעת הרוחות ולהפסקת הפעילות נגד אנשיה ברצועת עזה. אבו מאזן התקשר למשפחת חלס ואמר כי המערכה שמנהלת חמא"ס מהווה פגיעה בכל קריאה לדיאלוג לאומי (סוכנות ופא, 2 באוגוסט).

11. דובר פת"ח, פהמי אלזעאריר , הפנה קריאה לראשי חמא"ס ביהודה ושומרון לצאת בהודעה פומבית לפיה הם מתנערים מפעילות חמא"ס ברצועה. אלזעאריר איים כי במידה ולא יתנערו אזי בפני פת"ח עומדות שתי אפשרויות פעולה: מעצר כל פעילי ובכירי חמא"ס בגדה, על מנת להבטיח שחרור העצורים של פת"ח ברצועה. או לחילופין, פנייה למערכת המשפט הפלסטינית בדרישה להוצאת תנועת חמא"ס מחוץ לחוק (סוכנות ופא, 2 באוגוסט).

סיכום

12. האירועים באלשג’אעיה היוו המשך לשורה של העימותים קשים בין חמא"ס לפת"ח. דומה כי חמא"ס ניצלה את שורת הפיצוצים שארעה בסוף יולי על מנת להדק את שליטתה הביטחונית על הרצועה ולהיפרע מהתארגנויות פת"ח שלטענת חמא"ס ממשיכות לחתור תחת שלטונה ברצועה. האירועים הללו מהווים מכה קשה ליוקרתה של חמא"ס אשר עד לאחרונה השתבחה בהצלחתה למגר את תופעת האנרכיה ולהשיב את הביטחון לאזרחי הרצועה. עם זאת, להערכתנו אין באירועים הללו כדי לערער את שליטתה הביטחונית והפוליטית של חמא"ס ברצועה.


1 פירוט האירועים ראו "חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (22 – 29 ביולי 2008)" (29 ביולי, 2008).

2 פירוט ראו לקט מידע : "פיצוץ בניין הספרייה של ימק"א בעזה: אירוע נוסף במסגרת תקיפת מוסדות ואישים נוצריים ומערביים ברצועת עזה ע"י גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי והאסלאם הרדיקאלי. תנועת חמאס, שבידה השליטה על הרצועה, אינה שמה קץ לתופעה זאת" (20 בפברואר, 2008).

לראש העמוד