חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (22- 29 ביולי 2008)

צילום: מחמד סאלם

צילום: מחמד סאלם

הלווייתו של שהאב אלנתשה

הלווייתו של שהאב אלנתשה

פיצוץ המכונית על חוף העם בעזה

פיצוץ המכונית על חוף העם בעזה

אלאקצא, 26 ביולי

אלאקצא, 26 ביולי

ח'ליל אלחיה

ח'ליל אלחיה


עימותים ברצועת עזה

צילום: מחמד סאלם

חמשת פעילי חמא”ס וילדה פלסטינית שנהרגו במהלך פיצוץ מטען ברצועת עזה ב- 25 ביולי
(26 ביולי, Reuters צילום: מחמד סאלם)

עיקרי הדו"ח

  גם השבוע נשמרה ה"הרגעה". ארגוני הטרור נמנעו מירי לעבר ישובי הנגב המערבי ובמעברים נמשכה העברה רצופה של סחורות. בצל ה"הרגעה" נמשכת ההתעצמות הצבאית של חמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין, במסגרתה מתקיימים אימונים אינטנסיביים, נמשכת הברחה של אמצעי לחימה וציוד צבאי ומתבצע ייצור עצמי של אמצעי לחימה.

  את שגרת החיים הנורמאליים שאפשרה ה"הרגעה" לתושבי רצועת עזה קטע רצף של פיצוצי מטענים, שגרם לנפגעים בקרב פעילי חמא"ס ואזרחים. הפיצוצים המחישו כי עדיין לא עלה בידי חמא"ס להשיב את הביטחון לרצועה. חמא"ס הטילה את האחריות על פת"ח, הטוען מצידו כי המדובר בחיסול חשבונות פנימי בחמא"ס. בתגובה ביצעו מנגנוני הביטחון של חמא"ס גל מעצרים בקרב פעילי פת"ח, שלוו בפשיטות נגד עשרות מוסדות אזרחיים של פת"ח ברצועה.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

נשמר השקט בישובי הנגב המערבי

  בשבוע החולף, כמו בשבוע שקדם לו נשמר השקט ביישובי הנגב המערבי. אירוע יוצא דופן היה ניסיון שיגור כושל ב- 25 ביולי של רקטה לעבר ישראל מאזור שג’אעיה שבצפון הרצועה, הרקטה נחתה סמוך למעבר כיסופים בשטח רצועת עזה.

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   גם השבוע נמנע צה"ל מפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה.

יהודה ושומרון

נהרג פעיל מבצעי של חמא"ס, מתכנן הפיגוע בדימונה

  בפעילות משותפת של כוחות הביטחון ב- 27 ביולי בחברון, נהרג שהאב אלנתשה , פעיל בכיר בחמא"ס/גדודי עז אלדין אלקסאם. במהלך ניסיון מעצרו ביצע אלנתשה ירי, השליך מטען לעבר הכוח וסרב להסגיר עצמו. בדירה בה שהה אלנתשה נמצאו מטענים, שיועדו לפיגועים. כמו כן, נתפסו כיפות וכובעי משטרה, שהיו אמורים לשמש להסוואה בעת ביצוע פיגועים (אתר דובר צה"ל, 27 ביולי). יצוין כי לאחרונה נעצרו במהלך פעילויות של צה"ל, מספר פעילים מרכזיים בתשתית חמא"ס בחברון. כמו כן נחשפו בחברון שלוש מעבדות חבלה השייכות לחמא"ס, בהן חומרים רבים ששימשו להכנת חומרי נפץ, מטענים, חגורות נפץ ותחמושת (אתר דובר צה"ל, 27 ביולי).

  שהאב אלנתשה היה כלוא בישראל בשל מעורבותו בפעילות טרור, שכללה ייצור מטענים. הוא שוחרר מהכלא ביוני 2006 וזמן קצר לאחר שחרורו שב לפעילות בחמא"ס. בחודשים האחרונים היה שהאב אלנתשה מבוקש בשל מעורבותו בתכנון פיגועים בעורף ישראל. בין היתר היה מעורב בתכנון פיגוע ההתאבדות הכפול בדימונה שהתרחש ב- 4 בפברואר 2008 1 (אתר דובר צה"ל, 27 ביולי). בפיגוע ההתאבדות בדימונה פוצצו עצמם שני מחבלים מתאבדים במרכז המסחרי בעיר. כתוצאה מכך נהרגה אזרחית ישראלית וכן נפצעו עשרות אזרחים נוספים, ביניהם אחד באורח קשה.

  בחקירות סייעניו של אלנתשה, שקיים שירות ביטחון כללי, נודע כי שהאב אלנתשה הוא זה שייצר את חגורות הנפץ ששימשו את מבצעי הפיגוע בדימונה . מהחקירות עלה כי אלנתשה פעל לביצוע פיגועים בשטח ישראל . יחד איתו פעלו פעילי חמא"ס בכירים נוספים, שכמוהו היו כלואים בישראל ושוחררו .

תגובות חמא"ס למותו של שהאב אלנתשה

  כלי התקשורת של חמא"ס סיקרו את מותו של אלנתשה, תוך שהם מפארים את פועלו, ומתפארים בכך שהוציא לפועל את הפיגוע בדימונה ומאז הצליח לטשטש עקבותיו ולהקשות על כוחות הביטחון ללכדו (אלרסאלה, 28 ביולי). בפורום חמא"ס נכתבה פנייה לחברי חמא"ס בחברון להשתתף בהלווייתו של אלנתשה ( PALDF , 27 ביולי). גדודי עז אלדין אלקסאם איימו להגיב על הריגת אלנתשה "בכוח החרב" בעיתוי ובמקום שהם יבחרו (אתר אלקסאם, 27 ביולי).

הלווייתו של שהאב אלנתשה

הלווייתו של שהאב אלנתשה
(ערוץ אלאקצא, 27 ביולי)

  דובר חמא"ס, פוזי ברהום , אמר כי פגיעה וחיסול פעילים בכירים "לא מביאים לא שקט ולא ביטחון לכובש הציוני ולמתנחלים הציונים". ברהום קרא לפעילי חמא"ס בגדה המערבית "להפיק מדמי מנהיגיהם דלק שילבה את שלהבת הג’האד וההתנגדות (קרי, הטרור), ולהכות בעומק האויב הציוני בכל הדרכים, השיטות ואופני ההתנגדות " (אתר מרכז אלביאן, 27 ביולי).

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב (נכון ל- 29 ביולי)

המצב במעברים

   בשבוע החולף נמשך מעבר רצוף של סחורות ואזרחים על רקע הומאניטארי במעברים בין ישראל לרצועת עזה. במעבר סופה עברו בשבוע החולף מעל ל- 80 משאיות בממוצע ליום. במסגרת המגמה להרחבת כמות הסחורה וסוגיה, עברו בשבוע החולף כ- 8 משאיות מלט ביום.

  מול תלונות חמא"ס לפיהן כמות הסחורות הנכנסות לרצועת עזה ואיכותן אינה עונה על הצפיות, החלו לאחרונה להישמע גם קולות אחרים. בכירים בחמא"ס ואישים ברצועה אישרו כי חל שיפור בהיקף הסחורות העוברות דרך המעברים וכי סחורות חיוניות כמו בנזין, סולר ומלט נכנסות לרצועה. כך למשל:

•  מחמוד אלזהאר , בכיר בחמא"ס, ציין כי לאחרונה חלה עלייה בכמות הסחורות הנכנסות לרצועה לאחר הפגישה האחרונה בקהיר, שבה התריע חמא"ס על קצב כניסת המוצרים. בתשובה לטענה כי האזרחים אינם מרגישים שינוי בעקבות ה"הרגעה" ציין כי: "…לא. אלה דברים שאומר מי שרוצה לקנטר. האזרח הרגיש, מפני שהבנזין נכנס, ולפני כן לא נכנסה אף טיפה אחת. [וכך] גם הסולר והמלט…" (אלרסאלה, 28 ביולי).

•  מחמד עדואן , דובר המעברים מטעם חמא"ס, אמר כי בשבוע שהחל ב- 19 ביולי בוצעו הקלות רבות במעבר סופה. לדבריו עברו מעל ל- 100 משאיות ביום. הוא הוסיף כי המצב במעברים ימשיך להשתפר עם פתיחת מעבר כרם שלום, הצפוי להיפתח בקרוב. גם כמויות הדלק גדלו, אולם בגלל אי הסדירות בהזרמת הדלק, משבר הדלק נמשך (אלאיאם, 24 ביולי).

•  ברצועת עזה הוקמה חברת הובלות, שמטרתה הובלת הסחורות הנכנסות למעברי הרצועה. נשיא החברה, עבד אלחכים חסונה אמר כי הגידול בכמויות ובסוגי הסחורות הנכנסות לרצועה היה אחת הסיבות לצורך המהיר שבהקמת החברה, שברשותה כמאה משאיות (אלאיאם, 22 ביולי). "מקורות ברצועה" אישרו כי ישראל מתחילה להכניס מוצרים שונים כגון בגדים, בדים, נעלי ילדים, שתילי פרחים ומוצרים חקלאיים אחרים. לדבריהם הוגדלו מכסות סחורות שכניסתן הותרה עד כה (אלאליאם, 24 ביולי).

•  מנכ"ל החברה הפלסטינית לשירותי סחר ( PCSC ), נביל אלזעים , אמר כי בתחילת חודש אוגוסט יופעלו מחדש קווי אספקת מלט בתפזורת במעבר קרני. אלזעים אמר כי קיימות התחייבויות ישראליות לחדש את אספקת המלט בתפזורת לרצועה אחרי יותר משנה שכניסתו נמנעה (אלאליאם, 23 ביולי).

מעבר רפיח

  אבו מאזן , בעת ביקורו בקהיר, העניק ראיון לטלוויזיה המצרית בו התייחס בין השאר לסוגיית פתיחת מעבר רפיח. הוא ציין כי חמא"ס מתעקשת שהמעבר יפתח, עוד לפני שחרורו של גלעד שליט. לדבריו המעבר יכול להיפתח רק במסגרת הסכם בינלאומי (הסכם המעברים מ- 2005), אולם לפני כן ניתן לפתוח את שאר המעברים (שבין ישראל לרצועה).

  אבו מאזן האשים את חמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין כי אנשיהם ירו רקטות לעבר המעברים "משום שהם לא רצו שהמעברים הללו יפתחו". לדבריו, הארגונים הללו ירו רקטות לעבר מעבר ארז וביצעו פיצוצים במעברי סופה וקרני "וכתוצאה מכך נסגרו [המעברים הללו] להעברת סחורות, בנזין ודלק". אבו מאזן נתן לדוגמא את מעבר אלנבי בגדה, המתנהל כמו שצריך, ותהה מדוע שאר המעברים אינם יכולים להתנהל בצורה כזאת (הטלוויזיה המצרית, 28 ביולי)

נמשכת ההתעצמות הצבאית של ארגוני הטרור ברצועה

ראש השב"כ מתריע על התעצמות ארגוני הטרור ברצועת עזה

  בישיבת הממשלה ב- 27 ביולי הציג ראש השב"כ, יובל דיסקין נתונים אודות התעצמות חמא"ס בתקופת ה"הרגעה". דיסקין אמר כי מאז כניסת ה"הרגעה" לתוקפה נכנסו לרצועת עזה ארבעה טונות חומרי נפץ, 50 טילי נ"ט, נשק קל וחומרים ליצור רקטות (מוטות ברזל) ואבק שריפה, אשר כולם מיועדים עבור חמא"ס. הוא הוסיף כי רוב ההברחות מבוצעות באמצעות מנהרות, הנמצאות בשליטה כמעט מוחלטת של חמא"ס ( ynet , 27 ביולי).

חמא"ס

  בצל ה"הרגעה" ממשיכים ארגוני הטרור ברצועה בהתעצמות צבאית, מתוקשרת היטב. ב- 28 ביולי ערכו גדודי עז אלדין אלקסאם של חמא"ס מפגן צבאי ברפיח , שבדרום הרצועה. בדיווח עיתונאי אודות המפגן נמסר כי השתתפו בו עשרות פעילים שסיימו לאחרונה קורס צבאי אינטנסיבי. עוד נמסר כי האימונים וייצור אמצעי הלחימה נמשכים גם בימי ה"הרגעה", וכי לאחרונה נהרגו מספר פעילי ייצור בכירים "בעת שעשו ניסיונות לייצר מטענים בעלי עוצמה רבה יותר ממטעני השואז’ 2 המצויים בידי גדודי עז אלדין אלקסאם" (אתר מרכז אלביאן, 28 ביולי).

הג’האד האסלאמי בפלסטין

  הזרוע הצבאית/ טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין ערכה ב- 25 ביולי אימונים בשטחי הישובים הישראלים לשעבר שפונו במסגרת ההינתקות. האימונים כללו ירי באש חיה בנשק קל ובינוני ושיגור רקטות RPG . מקור בכיר בארגון התייחס לאימונים בראיון לסוכנות מען (25 ביולי) ואמר כי "הנהגת פלוגות ירושלים מנצלת את ההרגעה כדי לאמן עוד אנשי התנגדות (קרי, פעילי טרור)… כחלק מההכנה לשלב הבא…". כמו כן דיווח על מפגן שנערך ב- 25 ביולי בח’אן יונס, במהלכו הוצגו רקטות מתוצרת עצמית, מטעני חבלה ורובים, ועל מפגן דומה שנערך בדרום העיר עזה (סוכנות מען, 25 ביולי).

ביקורת של הג’האד האסלאמי בפלסטין כלפי ה"הרגעה"

  בכיר הג’האד האסלאמי בפלסטין, עבדאללה אלשאמי , התייחס בביקורתיות להסכם ה"הרגעה" באומרו כי "הרחוב הפלסטיני לא הרגיש שינוי כלשהוא, לא ברמת הפיתה, לא ברמת כלי העבודה, ולא ברמת השתלטותה של ישראל על צינור הגז…". הוא הוסיף כי אין כל תועלת ב"הרגעה" וכי העיקר הוא להתמקד במפעל ה"התנגדות" (טרור). אלשאמי טען כי אירע שינוי בתפיסתה המדינית של חמא"ס מאז השתלטותה על רצועת עזה, ואחד הסימנים לכך הוא ניסיונותיה ליצור ערוצי תקשורת עם מדינות המערב (סוכנות רמתאן, 23 ביולי).

הזירה הפנים-פלסטינית

סדרת פיצוצים ברצועת עזה גררה גל מעצרים נרחב נגד פעילי פת”ח

  בשבוע האחרון בוצע רצף של שלושה פיצוצים של מטענים שהרגו פעילי חמא"ס ופגעו באזרחים חפים מפשע. להלן עיקרי האירועים:

•  25 ביולי – התפוצץ מטען שהונח סמוך למכונית בחוף הים בעזה. שישה בני אדם נהרגו ביניהם ילדה קטנה בת ארבע, עוברת אורח. בנוסף נפצעו עשרים בני אדם. חמישה הרוגים הינם פעילי חמא"ס שניים מהם פעילים בכירים בזרוע המבצעית/טרוריסטית גדודי עז אלדין אלקסאם.

פיצוץ המכונית על חוף העם בעזה
פיצוץ המכונית על חוף העם בעזה (אלג’זירה, 25 ביולי)

•  25 ביולי – מטען התפוצץ סמוך לבית קפה פופולארי בעיר עזה כתוצאה מהפיצוץ נהרג אדם אחד, ככל הנראה המפגע (ראו בהמשך).

•  24 ביולי – מטען התפוצץ סמוך לביתו של מרואן אבו ראס , ראש אגודת חכמי הדת וחבר המועצה המחוקקת מטעם חמא"ס. לא היו נפגעים, נזק רב נגרם מבנה (מען, 25 ביולי).

  בשלב זה לא ברור מי עמד מאחורי שלושת הפיגועים הללו והאם שלושתם בוצעו בידי אותו ארגון. מכל מקום, בכירי חמא"ס מיהרו להפנות אצבע מאשימה לעבר התארגנויות פת"ח, הממשיכות לפעול ברצועה גם לאחר השתלטות חמא"ס עליה. אתר המזוהה עם חמא"ס טען כי ארגון המתקרא "גדודי השיבה" שאנשיו משתייכים לפת"ח נטל אחריות על ביצוע הפיגועים (פלסטין אלא’ו, 25 ביולי).

  פיצוצי המטענים והאבידות הרבות היוו פגיעה ביוקרת חמא"ס, המשתבחת כי מאז השתלטותה על הרצועה עלה בידה להשיב את הביטחון ולמגר את האנרכיה. לפיכך, תגובתה נגד פת"ח, יריבתה העיקרית, הייתה מהירה ונזעמת, הגם שפת"ח הכחיש את מעורבותו בפיצוצים (ראו להלן).

אלאקצא, 26 ביולי
הלווית ההרוגים (אלאקצא, 26 ביולי)

  בעקבות כך הכריזה משטרת חמא"ס על הגברת הכוננות ופתחה בגל מעצרים נרחב, במהלכו נעצרו למעלה מ-150 אנשי פת"ח, בהם פעילים במנגנוני הביטחון לשעבר ופעילים בזרוע המבצעית של פת"ח. כמו כן ערכו פעילי חמא"ס פשיטות על לפחות 45 מוסדות של פת"ח ברצועה, במהלכן הוחרמו כמויות גדולות של ציוד.

  בתגובה לגל המעצרים והפשיטות אמר דובר חמא"ס סאמי אבו זהרי כי רוב הפלסטינים שנעצרו שוחררו. הוא טען כי, הפשיטה על מוסדות פת"ח הייתה על רקע ביטחוני וכי במוסדות הללו הוחרמו כמויות גדולות של חומרי נפץ. לדבריו שימשו המוסדות הללו ככלי להסתה (פאל-מדיה, 27 ביולי) 3.

השתלחות תנועת חמא"ס נגד פת"ח

  הפיצוצים ברצועה גרמו לגל של התבטאויות זועמות של חמא"ס. בהודעה חריפה שפורסמה מטעמה הדגישה חמא"ס כי היא לא תשב בחיבוק ידיים נוכח פעולות שכאלה המוכיחות כי הקריאות לדיאלוג הן רק אחיזת עיניים ( Palestine-info , 26 ביולי). ממשל הניה קיים ישיבת חירום, ובמהלכה קרא למנגנוני הביטחון להאיץ את החקירה בעניין ולהביא לדין במהירות את המעורבים בפיצוץ.

  להלן מספר התבטאויות של בכירי חמא"ס, המתייחסות בעיקר לפיצוץ בחוף הים שגרם למרב הנפגעים:

•  מחמוד אלזהאר שנשא דברים במהלך הלוויותיהם של ההרוגים ציין כי בידי חמא"ס מידע שיביא ללכידת המעורבים שלדבריו "יכנסו לכלא או יוצאו להורג". כן הוסיף כי כל מי שחושב שהמצב הביטחוני ברצועה מידרדר "לוקה בשכלו" (מען, 26 ביולי).

•  ח’ליל אלחיה שבנו נפצע באירוע ואחיינו נהרג, הדגיש כי פת"ח אחראי באופן ישיר לפיצוץ וכי הטענות כי הפיצוץ קשור לחיסולי חשבונות פנימיים בחמא"ס אינן נכונות. לדבריו " יש לתלות את מטעיני המטענים על אחד מעמודי התליה בעיר עזה ". עם זאת הדגיש אלחיה בדבריו כי לאירוע אין השפעה על ה"הרגעה" וכי היא עודנה קיימת (ערוץ אלאקצא, 25 ביולי).

ח'ליל אלחיה
ח’ליל אלחיה:"יש לתלות את מניחי המטענים…"
(אלג’זירה, 25 ביולי)

•  פתחי חאמד , חבר במועצה המחוקקת מטעם חמא"ס, נאם במהלך הפגנה שנערכה במחנה הפליטים ג’באליא במחאה על האירועים. בדבריו השתלח בחריפות בפת"ח קרא להוציא להורג את המעורבים בהוסיפו כי " כל מי שיעמוד בדרכנו נרוצץ את גולגולתו, אפילו אם יהיה זה הנשיא" ( Palestine-info , 26 ביולי).

•  סאמי אבו זהרי , דובר חמא"ס, אמר כי האירועים הינם בבחינת הסלמה חמורה מצד קבוצות מפת"ח. לדבריו, "מנהיגי הזרם הבוגדני הבורח מעזה" הם אלה שצריכים לשאת באחריות המלאה. עוד הוסיף כי הצער שהביע אבו מאזן הם מילים חסרות משמעות לנוכח החגיגה של ערוץ פלסטין והברכות מצד אנשי פת"ח על הפשע (פאל-מדיה, 27 ביולי).

•  אבו עבידה , דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, האשים את פת"ח ("זנבות הכיבוש הציוני") באירועים ואיים לחסל את הרוצחים והפושעים המעורבים בהרג. לדבריו, אלה אשר ביצעו את הפיצוצים דוגלים ב"אג’נדה של הכיבוש" (פלסטין אלא’ן, 25 ביולי).

תגובות הרשות הפלסטינית ופת"ח

  ראשי פת"ח גינו בפומבי את האירועים והכחישו את מעורבותם בהם. במקביל, גינו את גל המעצרים והפשיטות של מנגנוני הביטחון של חמא"ס. גורמים בפת"ח טענו כי המדובר בחיסול חשבונות פנימי בתוך חמא"ס. ההנהגה העליונה של פת"ח ברצועה יצאה בהודעת גינוי בה ציינה כי היא מתנגדת נחרצות לכל שימוש באלימות (מען, 26 ביולי). להלן מספר התבטאויות של אבו מאזן ובכירים בפת"ח/אש"פ:

•  אבו מאזן , בהתייחסו לפיצוץ סמוך לחוף הים אמר כי האירוע בעזה הינו מצער מאד אולם הוא דחה את ההאשמות שהטילו על פת"ח את האחריות לאירוע. לדבריו שואפת פת"ח ללכד מחדש את השורות בכל האמצעים והארגון שולל כל אלימות כאמצעי לפתרון בעיות פנים. הוא קרא להקים ועדת חקירה לאירועים האחרונים ברצועה והבטיח לקבל מסקנותיה (סוכנות הידיעות המזרח תיכונית, 27 ביולי).

•  אשרף ג’מעה חבר המועצה המחוקקת מטעם פת"ח האשים את ישראל כי היא העומדת מאחורי הפיצוץ בחוף הים וטען כי לפת"ח אין קשר אליו. הוא קרא לכנס מפגש חירום בעזה בין חמא"ס ופת"ח "למען האינטרס הלאומי" ולהקים ועדת חקירה (פאל פרס, 25 ביולי).

•  יאסר עבד רבה תקף בחריפות את חמא"ס ואמר כי מטרת האירועים למנוע את הדיאלוג הלאומי. הוא האשים את חמא"ס כי היא מעוניינת בהרגעה עם ישראל ורוצה להשתמש בה כדי לערוך מלחמה נגד העם הפלסטיני (סוכנות ופא, 26 ביולי).

  ובשטח עצרו מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית עשרות רבות של פעילי ותומכי חמא"ס באזורי שכם, טול כרם וקלקיליה. בין העצורים אנשי דת ומטיפים, אנשי אקדמיה, אנשי תקשורת ומנהלי משרדים ממשלתיים. בעקבות גל המעצרים קראו כלי התקשורת של חמא"ס למשפחות העצורים להפגין נגד המעצרים. בכיר במנגנוני הביטחון באזור טול כרם ציין כי הרקע למעצרים אינו פוליטי וטען כי כל העצורים מבוקשים ע"י מנגנוני הביטחון (סוכנות מען, 27 ביולי).

עימותים בין חמא"ס לפעילי "בצבא האסלאם"

  ב- 25 ביולי ארע פיצוץ בבית קפה "אלג’זירה" בעזה, וגרם למותו של המחבל בלבד. בעקבות הפיצוץ החלו עימותים בין משטרת חמא"ס לבין פעילי "צבא האסלאם", אשר נחשדו על ידי חמא"ס כעומדים מאחורי הפיגוע. על פי הדיווחים, בעימותים בשכונת אלצברה בעזה נפצעו מספר פעילי הארגון, וייתכן כי אחד נהרג (פלסטין אליום, 27 ביולי).

  בנטילת אחריות רשמית לאירוע, קיבל על עצמו את האחריות ארגון בשם " אנצאר אלסנה " לפיצוץ בבית הקפה, כאשר הוא מסביר אותו בכך שבית הקפה הוא של "אלה המפקירים את דתו של אללה", וכי הארגון לא יקל ראש בשום אדם שמפיץ מעשה תועבה בקרב המוסלמים (סוכנות מען, 26 ביולי). יוזכר כי מאז השתלטות חמא"ס על הרצועה התרבו תקיפות של יעדים המזוהים עם המערב ותרבותו ע"י גורמים אסלאמיים רדיקלים וגורמים המזוהים עם אלקאעידה 4.

תהליך אנאפוליס

בכירים פלסטיניים מאיימים בהפסקת התוכנית הביטחונית של הרשות הפלסטינית

  יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן , איים כי יודיע לישראל שאם תימשך הפעילות הישראלית בגדה המערבית, המשפילה את מנגנוני הביטחון של הרשות, ייסוגו הכוחות הפלסטיניים מהערים בהן פועלים מנגנוני הביטחון של הרשות וישראל תישא לבדה באחריות (סוכנות ופא, 22 ביולי). לקריאות אלו הצטרף גם ראש מחלקת המו"מ באש"ף, צאא’ב עריקאת , אולם הבהיר כי אין מדובר בהפסקת התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות (רדיו קול פלסטין, 23 ביולי). ראש ממשלת הרשות, סלאם פיאצ’ , העלה אף הוא את האפשרות להפסקת התכנית הביטחונית של הרשות עקב פעילות ישראל ביהודה ושומרון, ואף הוסיף כי הצעדים הישראליים שוללים אפשרות להגעה להסכם מדיני עם ישראל עד סוף 2008 (סוכנות ופא, 22 ביולי).


1 לפרטים נוספים אודות הפיגוע בדימונה, ראו לקט מידע: "פיגוע התאבדות במרכז מסחרי בדימונה כתוצאה ממנו נהרגה תושבת העיר ומספר תושבים נפצעו. למרות שמספר ארגונים נטלו אחריות לביצוע נראה כי הוא בוצע ע"י חולייה של הזרוע המבצעית טרוריסטית של חמא"ס, שהגיעה מחברון"

2 מטעני השואז’ (להבה) הינם מטענים צורתיים מתוצרת עצמית של חמא"ס, בעלי כושר חדירה גבוה משאר המטענים שבידי ארגוני הטרור הפלסטיניים, ואשר מתבססים על ידע טכנולוגי איראני ו/או של חזבאללה.

3 בתגובה לפעילות סיכול ומנע של צה"ל נגד מוסדות התשתית האזרחית של חמא"ס (ה"דעוה") טענה חמא"ס כי מוסדות אלה הינם מוסדות אזרחיים שעיסוקם בפעילות חברתית בלבד. בו בזמן קיימה חמא"ס פשיטות נרחבות נגד עשרות מוסדות אזרחיים של פת"ח ברצועת עזה בטענה כי במוסדות הללו מתבצעות פעילות ביטחונית והסתה.

4 לפירוט נוסף אודות תקיפות יעדים המזוהים עם המערב ותרבותו בעזה ראו לקט מידע: "ריבוי תקיפות והתנכלויות כלפי מוסדות בעלי אופי נוצרי וכאלה המזוהים עם תרבות המערב ברצועת עזה. תנועת חמא"ס השלטת על הרצועה מגנה מהפה ולחוץ את התקיפות אולם בפועל אינה נוקטת בצעדים אפקטיביים להפסקתן "

לראש העמוד