חודש להסדר ה”הרגעה”- מאזן ביניים (עדכני ל- 22 ביולי )

חזרה לחיים נורמאליים בעזה

חזרה לחיים נורמאליים בעזה

משאית אספקה במעבר סופה

משאית אספקה במעבר סופה

 ירי רקטה לעבר שדרות

ירי רקטה לעבר שדרות

חזרה לחיים נורמאליים בשדרות

חזרה לחיים נורמאליים בשדרות

כוחות הצלה בדרך למקום הירי בשדרות

כוחות הצלה בדרך למקום הירי בשדרות

הרס שנגרם לבית בית בשדרות כתוצאה מירי הרקטות

הרס שנגרם לבית בית בשדרות כתוצאה מירי הרקטות

אלג'זירה, 26 ביוני

אלג'זירה, 26 ביוני

ערוץ עאלם, 26 ביוני

ערוץ עאלם, 26 ביוני

זאב טרכטמן, 10 ביולי

זאב טרכטמן, 10 ביולי

משרד החוץ, 2 ביולי

משרד החוץ, 2 ביולי

מכוניות מחוצות בזירת הפיגוע

מכוניות מחוצות בזירת הפיגוע

צילום: יוסי ימפל, 20 ביוני

צילום: יוסי ימפל, 20 ביוני

צילום: צוות המידע, 10 ביולי

צילום: צוות המידע, 10 ביולי

מעבר סופה

מעבר סופה

אסמאעיל הניה

אסמאעיל הניה

אימונים שמקיים הג'האד האסלאמי בפלסטין בתקופת ההרגעה

אימונים שמקיים הג'האד האסלאמי בפלסטין בתקופת ההרגעה

צילום: צוות המידע

צילום: צוות המידע

רצועת עזה, ילדים בבריכה

רצועת עזה, ילדים בבריכה

רצועת עזה, ילדים בלונה פארק

רצועת עזה, ילדים בלונה פארק

חופי רחצה בעזה

חופי רחצה בעזה

שווקים בעזה

שווקים בעזה


חזרה לחיים נורמאליים בעזה

  משאית אספקה במעבר סופה
חזרה לחיים נורמאליים בעזה   משאית אספקה (מלט) במעבר סופה
 ירי רקטה לעבר שדרות   חזרה לחיים נורמאליים בשדרות
ירי רקטה לעבר שדרות   חזרה לחיים נורמאליים בשדרות

כללי

1. ב-19 ביוני 2008, בשעה 0600, נכנס לתוקפו הסדר ה"הרגעה". בבסיסו של ההסדר עומדים הפסקת פעולות הטרור מרצועת עזה, הפסקת פעילות הסיכול של צה"ל ברצועת עזה ופתיחת המעברים שבין הרצועה לישראל. הפסקת האש לאורך גבול ישראל עם רצועת עזה אמורה היתה להתניע את חידושו של המו"מ בתיווך מצרי לשחרורו של החיל החטוף גלעד שליט (כפי שדורשת ישראל), ולקדם מו"מ לפתיחתו של מעבר רפיח שבין הרצועה למצרים (כפי שדורשת חמא"ס).

2. מאזן ביניים , כחודש מאז כניסת ההסדר לתוקפו, מצביע כי היקף ירי הרקטות והמרגמות ירד באופן משמעותי, וכי ביישובי הנגב המערבי וברצועת עזה מתקיימת בדרך כלל הפסקת אש, המופרת מעת לעת בשל ירי רקטות ופצצות מרגמה ע"י ארגוני טרור סוררים המתנגדים ל"הרגעה" (בעיקר התארגנויות מקומיות של פת"ח, בעוד שהג’האד האסלאמי בפלסטין הפר את ההרגעה רק פעם אחת). הפסקת הלחימה האינטנסיבית, שהתחוללה באזור עד לתחילת ה"הרגעה", איפשרה לתושבי שדרות ויישובי הנגב המערבי, כמו גם לתושבי רצועת עזה, לחזור לשגרת חיים נורמאליים המהולה בחששות ובאי ודאות לגבי העתיד.

3. ההפרות הרצופות של ה"הרגעה" ע"י ארגוני הטרור ברצועה הביאו לאימוץ מדיניות תגובה ישראלית של סגירת המעברים מעת לעת, לפרקי זמן קצרים (החל ממספר שעות וכלה ביום-יומיים). עם זאת, על רקע עניינה של ישראל לשמר את השקט בנגב המערבי, היא נמנעה עד כה מתגובות צבאיות על הפרות ה"הרגעה", למרות שבצמרת המדינית והצבאית נשמעו קריאות לכך.

4. התנהלותה של חמא"ס עד כה מעידה על עניינה המובהק לקיים את הסדר ה"הרגעה" , שכן היא מעוניינת לקטוף את פירות ההסדר, ובראש וראשונה להביא לפתיחת המעברים, שבין הרצועה לישראל ולמצרים. פתיחת המעברים, "עורק החמצן" של הרצועה, תקל על הלחץ הכלכלי והחברתי המופעל על הרצועה מאז תפסה חמא"ס את השלטון ביוני 2007. בראיית חמא"ס הדבר יאפשר לה, לבסס את מעמדה הפוליטי מבית ומחוץ, למצב עצמה כריבון ברצועה הפועל באחריות ובשיקול דעת כלפי התושבים, ובו בזמן לקדם ללא הפרעות את תהליך ההתעצמות הצבאית בצל ה"הרגעה".

5. על רקע זה נמנעה חמא"ס עד כה ממעורבות בירי רקטות או מרגמות לעבר ישראל ופעיליה הקפידו לנצור את נשקם . במישור הפומבי שבו והצהירו בכיריה כי ה"הרגעה" הינה אינטרס לאומי פלסטיני, הנשען על קונצנזוס פלסטיני, ובמספר פעמים עצרו אנשיה פעילי פת"ח שהיו מעורבים בירי לעבר ישראל והחרימו אמצעי לחימה. עם זאת נזהרת חמא"ס שלא להתעמת צבאית עם הארגונים הסוררים, בודאי שלא עם הג’האד האסלאמי בפלסטין, משום עניינה שלא להצטייר כמשתפת פעולה עם ישראל וכפוגעת ב"התנגדות" (המהווה ערך ראשון במעלה באידיאולוגיה שלה). לפיכך אופן אכיפת ההסכם שלה על הארגונים הסוררים אינו נחרץ דיו , והפרות ספורדיות של ה"הרגעה" נמשכות באופן רצוף.

6. הפסקת פעילות צה"ל ברצועה, בהתאם להסדר ה"הרגעה", מנוצלת ע"י חמא"ס ושאר ארגוני הטרור, לשם קידום ההתעצמות הצבאית ושיפור המוכנות לקראת תסריט צפוי של עימות עם צה"ל. מאז תחילת ה"הרגעה" נמשכת תופעת הברחת אמצעי הלחימה, המתקיימת במימדים דומים לאלו של התקופה שקדמה ל"הרגעה", למרות שיפור שחל בפעילות המצרית נגד המבריחים. זאת ועוד, חמא"ס האיצה באופן משמעותי את פעילות האימונים שלה ואת תהליכי בניין הכוח תוך מתן פומבי לכך בכלי התקשורת הפלסטינים והערביים.

7. לסיכום : הסדר ה"הרגעה" שם קץ ללחימה האינטנסיבית היום-יומית שהתחוללה ברצועת עזה וביישובי הנגב המערבי ואיפשר במידה רבה לתושבי ישראל והרצועה לשוב לשגרת חיים נורמאליים. לישראל ולתנועת חמא"ס, שני הצדדים המרכזיים להסדר, עניין מובהק בהמשך ה"הרגעה" אולם חמא"ס אינה מעוניינת להפעיל מלוא מרותה על ארגוני טרור סוררים (בעיקר התארגנויות פת"ח). הדבר יצר סחף בהסדר המוצא ביטויו בירי ספורדי לעבר ישראל הנענה ע"י ישראל, בסגירה מבוקרת של המעברים. בנוסף לכך עדיין לא חלה התקדמות בשתי סוגיות יסוד הקשורות ל"הרגעה": המו"מ לשחרור גלעד שליט , שהינו אינטרס ישראלי מובהק, מתעכב ע"י חמא"ס הרואה בו קלף מיקוח להבטחת פירות ה"הרגעה"; המו"מ על פתיחת מעבר רפיח , שהינה אינטרס מובהק של חמא"ס, מתעכב גם הוא, כאשר המצרים המודעים למורכבות הנושא ולחשיבותו עבור חמא"ס אינם ממהרים למצוא לו פתרון.

הפרות ה"הרגעה" ע"י ארגוני הטרור- תמונת מצב 1

8. הסדר ה"הרגעה" הביא בחודש הראשון לקיומו לירידה משמעותית בהיקף ירי הרקטות והמרגמות לעבר יישובי הנגב המערבי. בשדרות וביישובי עוטף עזה השתרר שקט יחסי, המופר מעת לעת בשל ירי רקטות ופצצות מרגמה המתבצע ע"י ארגוני טרור סוררים (בעיקר התארגנויות פת"ח ולפחות פעם אחת ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין). חמא"ס, מצידה, מקפידה לנצור את נשקה ועד כה לא היו פעיליה מעורבים בהפרת ההסכם. במישור ההסברתי מאשימה חמא"ס את ישראל בהפרות ה"הרגעה" בשל סגירת המעברים ואף מבקרת את מצרים והרשות על עמידתם מנגד נוכח ההפרות המיוחסות לישראל.

ירי הרקטות ופצצות המרגמה בתקופת ה"הרגעה" בהשוואה לחודשים שקדמו לה

9. בחודש הראשון ל"הרגעה" נספרו כ-15 אירועי הפרה (פרוט ההפרות ראו טבלה בנספח). האירועים הבולטים היו:

א. 24 ביוני (חמישה ימים לאחר כניסת ההסדר לתוקפו)- ההפרה הראשונה של ה"הרגעה". חוליה המשתייכת לג’האד האסלאמי בפלסטין ירתה שלוש רקטות לעבר שדרות בתגובה להריגת פעיל בכיר של הארגון בשכם. זאת למרות שה"הרגעה" לא חלה ביהודה ושומרון שם נמשכות פעולות הטרור של הארגונים השונים ושם מתבצעת פעילות סיכול ומנע של ישראל (ראו פרק יהודה ושומרון בהמשך).

כוחות הצלה בדרך למקום הירי בשדרות

  הרס שנגרם לבית בית בשדרות כתוצאה מירי הרקטות

כוחות הצלה בדרך למקום הירי בשדרות
(צילום: חמוטל בן שטרית , 24 ביוני www.sderotmedia.com )

 

הרס שנגרם לבית בית בשדרות כתוצאה מירי הרקטות (צילום: חמוטל בן שטרית , 24 ביוני www.sderotmedia.com )

ב. 26 ביוני- נורתה רקטה לעבר העיר שדרות. על ביצוע הירי נטלה אחריות התארגנות המכנה עצמה פת"ח/גדודי חללי אלאקצא/חוליית עמאד מע’ניה . בראיונות לכלי התקשורת אמר דובר ההתארגנות אבו קצי , כי מאחורי שיגור הרקטה עמד מסר כפול : אזהרה לישראל שלא להפר את ה"הרגעה" ודרישה המופנית לאלה שחתמו על ההסדר כי הוא יחול גם על שטחי הגדה המערבית. בעקבות הירי נעצר אבו קצי ושוחרר כעבור זמן קצר.

אלג'זירה, 26 ביוני

  ערוץ עאלם, 26 ביוני

מימין: הרקטה שנורתה ע”י פת”ח/גדודי חללי אלאקצא ב-26 ביוני לעבר שדרות (ערוץ עאלם, 26 ביוני). משמאל: נטילת אחריות טלפונית ע”י התארגנות פת”ח (אלג’זירה, 26 ביוני)

ג. 10 ביולי- אותרו שתי נפילות רקטות סמוך לקיבוץ בנגב המערבי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. את האחריות לביצוע הירי נטלו פת"ח/גדודי חללי אלאקצא בתגובה להריגתו של פעיל הארגון באותו בוקר באזור כיסופים.

זאב טרכטמן, 10 ביולי

  אלג'זירה, 10 ביולי

תושב שדרות נכנס למרחב מוגן עם הישמע התרעת "צבע אדום" (זאב טרכטמן, 10 ביולי)

 

ירי רקטות של פת"ח/גדודי חללי אלאקצא
(אלג’זירה, 10 ביולי)

10. ההפרות הללו שבו והעמידו למבחן את רצונה ומידת יכולתה של חמא"ס לאכוף את תנאי ה"הרגעה" על ארגוני הטרור הסוררים, המצהירים בפני התקשורת על קבלת ה"הרגעה" אולם בפועל מפירים אותה בתואנות שונות. בכירי חמא"ס שבו והדגישו כי ה"הרגעה" הינה אינטרס לאומי פלסטיני, איימו לעצור כל גורם שינסה לחבל בהפסקת האש והאשימו את פת"ח כי הוא חותר לטרפוד הסדר ה"הרגעה". אולם ניכר היה כי חמא"ס שואפת להימנע ככל הניתן מעימות ישיר עם הארגונים הסוררים (בעיקר עם הג’האד האסלאמי בפלסטין), מחשש כי היא תואשם בשיתוף פעולה עם ישראל ובפגיעה ב"התנגדות" 2. לפיכך היא מיקדה עד כה את מאמציה בשכנוע פוליטי של הארגונים לקיים את ההסדר ובהשגת תמיכה ל"הרגעה" בקרב דעת הקהל ברצועה.

11. במקביל ביצעה חמא"ס מספר מהלכים כוחניים נגד מפרי ה"הרגעה" אולם הם הופעלו עד כה בצורה מוגבלת ומצאו ביטויים במעצרים לתקופות קצרות של מבצעי הירי ובהחרמת אמצעי לחימה. במסגרת זאת עצרו מנגנוני הביטחון של חמא"ס מספר פעמים פעילי פת"ח/גדודי חללי אלאקצא, כולל את דובר הארגון אבו קצי שנטל אחריות לירי הרקטה (29 ביוני). אולם כל הפעילים שנעצרו עד כה שוחררו לאחר חקירה קצרה ולא ננקטו נגדם צעדים חמורים.

יהודה ושומרון בצל ה"הרגעה" ברצועה- תמונת מצב

12. הסדר ה"הרגעה" תקף לשישה חודשים לגבי רצועת עזה בלבד (כשבמהלך תקופה זאת תפעל מצרים להרחיבו גם ליהודה ושומרון). משמעות הדבר היא שלכוחות הביטחון הישראליים נשמר מלוא חופש הפעולה המבצעי ביהודה ובשומרון נגד ארגוני הטרור, ומנגד- הפיגועים שמבצעים ארגוני הטרור ביהודה ושומרון אינם מהווים הפרת הסדר ה"הרגעה".

13. הג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח, וארגוני טרור נוספים, מתחו מלכתחילה ביקורת קשה על חמא"ס על שיהודה ושומרון לא נכללו בהסדר ה"הרגעה". דוברים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ושל פת"ח, הודיעו כי הם מקבלים על עצמם את ההסדר אולם בו בזמן שבו והבהירו כי בראייתם לא קיימת כל הפרדה בין הרצועה לגדה המערבית. בפועל הם השתמשו בפעילות צה"ל ביהודה ושומרון כבעילה להפרות ההסכם ה"הרגעה" לירי לעבר ישראל, הגם שהדבר אינו מעוגן בהסדר. בו בזמן חמא"ס ושאר הארגונים שבו וברכו את מבצעי הפיגועים ביהודה ושומרון בעת תקופת ה"הרגעה".

14. בתקופת ה"הרגעה" נמשכה ואף גברה פעילות הטרור ביהודה ושומרון. מאז תחילת ה"הרגעה" בלטו ארבעה פיגועים , שבוצעו ללא נטילות אחריות מצד ארגוני הטרור:

א. ב – 22 ביולי, יצא נהג טרקטור מאתר בנייה סמוך לשכונת ימין משה בירושלים והחל לנסוע במהירות גבוהה ברחוב הראשי כשהוא פוגע בדרכו במספר כלי רכב. אזרח, שהבחין בנסיעתו, ירה בו אולם הוא המשיך בנסיעתו. לאחר מכן, ירה בו אחד מאנשי משמר הגבול, שהיו במקום, והרגו. 28 בני אדם נפצעו אחד מהם באורח בינוני-קשה 3.

ב. ב- 11 ביולי מחבל שהגיע סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים, פתח באש לעבר שני שוטרים שעמדו במקום. אחד מהם נפצע באורח קשה. חברו שנפצע בינוני השיב אש לעבר המחבל שנמלט לעבר בית קברות סמוך אולם המחבל הצליח להימלט.

ג. 2 ביולי , מחבל שנסע בטרקטור גדול יצא מאתר בנייה בו עבד והחל לנסוע לאורך אחד הרחובות הראשיים של ירושלים כשהוא פוגע בכל מה שנקרה בדרכו. כתוצאה מהפיגוע נהרגו שלושה אזרחים וכ-40 נפצעו, רובם באורח קל. המחבל שמצא מותו באירוע הינו תושב צור באהר, שבדרום מזרח ירושלים, בעל רקע פלילי, נושא תעודת זהות ישראלית 4. להערכתנו בוצע הפיגוע ביוזמתו האישית של המחבל.

משרד החוץ, 2 ביולי

  מכוניות מחוצות בזירת הפיגוע

מכוניות מחוצות בזירת הפיגוע (משרד החוץ, 2 ביולי)

15. ב-20 ביוני פתחו שני מחבלים באש מרכבם לעבר מספר ישראלים שטיילו בוואדי הסמוך לישוב חלמיש (דרום מערב השומרון). שלושה מטיילים נפצעו, אחד מהם באורח קשה.

צילום: יוסי ימפל, 20 ביוני
נחיתת הפצועים מפיגוע הירי סמוך ליישוב חלמיש בבית החולים תל השומר
   ( זק"א. צילום: יוסי ימפל, 20 ביוני)

פתיחת המעברים בין ישראל לרצועת עזה

16. פתיחת המעברים שבין ישראל לרצועת עזה, המשמשים עורק אספקה חיוני לרצועה, היוותה, ועדיין מהווה, מניע מרכזי להסכמת חמא"ס להסדר ה"הרגעה". שכן בראייתה של חמא"ס, פתיחה רצופה ונרחבת של המעברים תביא להקלת הלחץ החברתי והכלכלי המופעל על הרצועה מאז השתלטות החמא"ס עליה והדבר אף יסייע לביסוס מעמדה הפוליטי מבית ומחוץ.

17. החל מה-22 ביוני, לאחר ארבעה ימי שקט, החלה ישראל למלא את חלקה בהסדר ופתחה מחדש את מעברי קרני וסופה להעברה סדירה של סחורות ודלק. אולם לאחר ירי הרקטות לעבר שדרות ב-24 ביוני אימצה ישראל מדיניות של סגירת המעברים לתקופה קצרה (מספר שעות עד מספר ימים) בתגובה לירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. מדיניות תגובה זאת של ישראל הביאה להפעלה בלתי סדירה של המעברים, לשיבוש בלוחות הזמנים של העברת הסחורות, ולאי הגדלת מכסת האספקה העוברת במעברים (יוצא מהכלל הינו מעבר ארז, המשמש למעבר גורמים בינלאומיים ואזרחים פלסטינים מסיבות הומניטאריות, אשר מופעל ברציפות , ללא קשר לסגירת המעברים האחרים).

18. במהלך ה"הרגעה" הועברו דרך מעברי קרני וסופה כמויות גדולות של מזון, דלק, חומרי בנייה ואמצעים נוספים הדרושים לחידוש הפעילות הכלכלית ברצועה. מספר המשאיות העוברות דרך מעבר סופה (המעבר העיקרי לסחורות) הינו כ-70 משאיות ליום , מספר דומה לזה שעברו בתקופה שקדמה לסגירת המעברים בעקבות הפיגוע בכרם שלום (19 באפריל, 2008). במגוון הסחורות חל לאחרונה שינוי כשהחלו לעבור לרצועה כמויות מוגבלות של מלט וברזל, מוצרי טכסטיל וחומרי גלם חיוניים החסרים ברצועה.

19. תנועת חמא"ס רואה בסגירת המעברים הפרה ישראלית של הסדר ה"הרגעה" והיא מוטרדת מהיקף כניסת הסחורות ומהמגוון המועברים לרצועה. משרד הכלכלה הלאומית בחמא"ס העוקב אחר פעילות המעברים ציין בדו"ח שכתב כי ישראל ממשיכה להכניס לרצועה בעיקר מוצרי צריכה וכמות מוגבלת של דלקים ולצד זאת נמנעת כמעט להכניס חומרי בנייה דוגמת מלט וברזל (פאל מדיה, 9 ביולי). דוברים מטעם החמא"ס קראו למצרים להפעיל לחצים על ישראל ואף איימו בסיום ה"הרגעה" אם זו לא תביא להסרת המצור על הרצועה. גולשים בפורום חמא"ס באינטרנט שבו והתלוננו כי הם אינם חשים בשיפור במצב ואף הציעו להשיב בירי רקטות נרחב בתגובה על כל סגירה של מעבר ע"י ישראל.

צילום: צוות המידע, 10 ביולי

  מעבר סופה

מעבר סופה : משמאל משאית עמוסה במלט עוברת במעבר (צילום: צוות המידע, 10 ביולי)

סוגיית מעבר רפיח

20. חמא"ס מייחסת חשיבות רבה לפתיחת מעבר רפיח עם מצרים לשם הקלת תלותה בישראל. במהלך המו"מ לקראת הסדר ה"הרגעה" תבעה חמא"ס לפתוח את מעבר רפיח מיד עם כניסת ההסכם לתוקפו, ואף הציגה בתקשורת את פתיחת המעבר כאחת הסיבות העיקריות להסכמתה ל"הרגעה". הפסקת האש, בהתאם להסדר ה"הרגעה", אמורה הייתה להתניע סבב שיחות אודות הסדרת המעבר, שעד כה לא החל.

21. מצרים מצידה הבהירה כי מעבר רפיח יפתח רק בכפוף להסכם המעברים מנובמבר 2005 שלפיו האירופאים, הרשות הפלסטינית וישראל מעורבים בהפעלת המעבר, בעוד שחמא"ס מסרבת להעניק לישראל מעמד בהסדרת התנועה דרך מעבר רפיח. מצרים גם הודיעה כי תשתף במשא ומתן את נציגי הרשות הפלסטינית , שהינה צד בהסכם המקורי. דומה שמצרים בשלב זה אינה נחפזת להתניע את המו"מ בסוגית מעבר רפיח כאמצעי לחץ על חמא"ס. העדר ההתקדמות בסוגיית מעבר רפיח, ובסוגיית עצורי חמא"ס במצרים, יוצרים מתיחות בין הצדדים, העלולה בעתיד לצוף על פני השטח ואף להתפתח למשבר.

22. ובינתיים, עד שתוסדר פתיחת מעבר רפיח, ממשיכה מצרים במדיניות של פתיחה מבוקרת של המעבר לפרקי זמן קצרים, בעיקר לשם מעבר אזרחים מעוכבים בצד המצרי 5. ב-1 ביולי נפתח מעבר רפיח באופן חלקי, למשך שלושה ימים, למעבר חולים מרצועת עזה למצרים ולחזרה של מעוכבים לרצועת עזה. כמחאה על הפתיחה המוגבלת של מעבר רפיח ניסו מאות פלסטינים לפרוץ לצד המצרי של המעבר (2 ביולי). במקום התפתחו עימותים בין פלסטינים לבין כוחות מצריים, שפיזרו את המפגינים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. בעקבות העימותים הללו תגברה מצרים את הגבול והכריזה על סגירתו של המעבר. דוברי חמא"ס, שהובכה מהתקרית, הגיבו באומרם כי המדובר ב"פעולה ספונטאנית". על רקע זה שלחה מצרים תגבורות של 400 שוטרים למעבר רפיח על מנת לסכל כל ניסיון פלסטיני עתידי לפרוץ את המעבר (סוכנות הידיעות הצרפתית, 10 ביולי).

סוגיית שחרורו של גלעד שליט

23. בראיית ישראל התנעת חידוש המו"מ לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט הינו חלק מהסדר ה"הרגעה". מנגד, שבים ומצהירם בכירי חמא"ס כי הסדר ה"הרגעה" אינו נוגע להחזרת גלעד שליט. בראייתם סוגיית גלעד שליט הינה סוגיה נפרדת, העומדת בפני עצמה וקשורה אך ורק לאופן היענותה של ישראל לדרישות חמא"ס לשחרור אסירים פלסטינים. מצרים, שושבינת הסדר ה"הרגעה", הבטיחה כי יחודש מו"מ אינטנסיבי לשחרורו של גלעד שליט כאשר תתבסס הפסקת האש אולם עד כה מתעכבת פתיחת המו"מ.

אסמאעיל הניה
אסמאעיל הניה : סוגיית גלעד שליט הינה סוגייה נפרדת מה"הרגעה"

(ערוץ אלג’זירה, 15 ביוני )

24. לפי שעה השיחות בעניינו של גלעד שליט, שהיו אמורות להתקיים במצרים, לא חודשו . בכירי חמא"ס האשימו באי חידוש השיחות את ישראל באומרם כי ההחלטה שלא לחדש את המו"מ נובעת מאי דבקותה של ישראל בהסכם ה"הרגעה" וכי התנועה לא תנהל מו"מ בנושא שליט עד אשר תפתח ישראל את המעברים ותסיר באופן מוחלט את המצור מעל רצועת עזה. נושא שחרור של גלעד שליט עלה במהלך ביקורה של משלחת חמא"ס במצרים (12 ביולי). אולם גם בשיחות הללו לא הושגה התקדמות.

25. עסקת השבויים בין ישראל לחזבאללה נתנה לחמא"ס "רוח גבית" בכל הנוגע לדרישותיה מישראל באשר לשחרור אסירים שפוטים באשמות רצח (אסירים עם "דם על הידיים"). דוברי חמא"ס הגדירו את העסקה כניצחון גדול ל"התנגדות" וטענו כי העסקה מהווה הוכחה לכך שהדרך היעילה ביותר לשחרור עצורים היא חטיפת חיילים. כמו כן הם קבעו כי שחרור אלקונטאר מהווה נסיגה ישראלית מהעמדה השוללת שחרור אסירים המוגדרים כבעלי "דם על הידיים".

התעצמות החמא"ס ושאר ארגוני הטרור

26. תקופת ה"הרגעה" מנוצלת ע"י החמא"ס וע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין, להמשך ההתעצמות הצבאית ולהכנות לקראת "הסבב הבא" בעימות עם צה"ל. במסגרת זאת מתקיימת, בין השאר, פעילות אינטנסיבית של :

א. הברחות אמצעי לחימה ובכלל זה מוקשים, מטענים ואמצעים לייצור רקטות כגון צינורות.

ב. הגברה משמעותית של היקף ההכשרות והאימונים ברחבי רצועת עזה. במסגרת זו עוברים פעילי התנועה אימונים והכשרות ותרגולים במגוון תחומים כולל בנשק נ"ט מתקדם, אימונים ימיים, קורס כוחות מיוחדים התמודדות עם צה"ל בתסריט של פעולה ישראלית רחבה בשטח בנוי ועוד.

ג. פיתוח יכולות טכניות של יחידות הייצור וההנדסה של חמא"ס.

אימונים שמקיים הג'האד האסלאמי בפלסטין בתקופת ההרגעה
סרטון טלביזיה המראה אימונים שמקיים הג’האד האסלאמי בפלסטין בתקופת ה"הרגעה" (9 ביולי, ערוץ NTV)

27. המצרים פועלים למניעת ההברחות אולם השפעת פעילותם על היקף ההברחות הינה עד כה מוגבלת . כוחות משמר הגבול המצרי ממשיכים לפעול לאיתור מנהרות והריסתן. עד כה אותרו מאז תחילת ה"הרגעה" ע"י הכוחות המצרים כמה עשרות מנהרות. כמו כן חשפו המצרים מסתור אמצעי לחימה ותחמושת בחצי האי סיני שהיו מיועדים ככל הנראה לרצועת עזה במסתור נמצאה כמות גדולה של תחמושת וכמות של 250 ק"ג TNT .

השפעת ה"הרגעה" על תושבי הנגב המערבי ורצועת עזה

תושבי הנגב המערבי

28. הסדר ה"הרגעה", למרות ההפרות הספורדיות, הביא לחזרה איטית של החיים בשדרות וביישובי הנגב המערבי למסלולם הרגיל. בחודש האחרון החלו החקלאים לחזור ולעבד את השדות הסמוכים לגדר הגבול וניתן לראות ברחובות שדרות ובחצרות הבתים בישובי נגב יותר ויותר ילדים משחקים בשטחים ציבוריים. בעיר שדרות מתקיימים מופעי תרבות ובידור והילדים הנמצאים בחופשת קיץ מבלים בקייטנות. יחד עם זאת, קיים קושי בקרב האזרחים, שחיו תחת איום במשך קרוב לשמונה שנים, לעבור בבת אחת ממצב של ירי יום יומי של רקטות ופצצות מרגמה למצב רגיעה, וההרגשה הכללית היא כי השקט שהשתרר הינו זמני בלבד. מקצת מהתושבים מעידים כי עדיין לא השתחררו מהאיום וחלקם עדיין לן בחדרי ביטחון.

29. פסק הזמן שנוצר בעקבות הסדר ה"הרגעה" מנוצל להרחבה של עבודות מיגון של בתי מגורים, תחנות אוטובוסים ומבני הציבור וכן להעמקה של הטיפול פסיכולוגי המוענק לאוכלוסייה שחלקה הגדול סובל מחרדות.

צילום: צוות המידע
מסממני ה"הרגעה": מסיבת יום שישי בבריכת הקיבוץ נחל עוז (צילום: צוות המידע)

תושבי רצועת עזה

30. תושבי הרצועה קיבלו את הסדר ה"הרגעה" בתחושות מעורבות. לצד אי האמון בישראל והספקות בדבר משך הקיום של ה"הרגעה" מביעים תושבי הרצועה תקווה וציפייה שה"הרגעה" תביא להסרת הסגר ולשיפור בתנאי חייהם. תושבים מרצועת עזה שהתראיינו בתקשורת הערבית הביעו קורת רוח מהשגת הסדר ה"הרגעה" והביעו תקוותם כי ה"הרגעה" תשפר את חיי היום-יום ברצועה, תשקם את הכלכלה ותסייע לכל המגזרים שנפגעו כתוצאה מהלחימה.

רצועת עזה, ילדים בבריכה

  רצועת עזה, ילדים בלונה פארק

ה”הרגעה” ברצועת עזה: ילדים בלונה פארק ובבריכה (Palestine-info)

31. בשטח באים לידי ביטוי אותותיו הראשונים של ההסדר, בין היתר, בדיווחים על ירידת מחירי המוצרים והדלקים בשוק השחור כמו גם בנהירה של המונים לחופי הים, הגנים הציבוריים והשווקים. כמו כן חלק מהתושבים המתגוררים מזרחית לח’אן יונס, באזורי החיכוך עם ישראל, החלו לשוב לבתיהם. בולטת עלייה במספר הופעותיו התקשורתיות והציבוריות של ראש ממשל חמא"ס, אסמאעיל הניה שנראה מבקר, בין השאר, בחוף הים ומשחק כדורגל ומפגין נינוחות ורוגע (מען, 19 ביוני). ביטויי נורמליזציה אלו מקבלים סיקור תקשורתי בולט בכלי התקשורת הפועלים ברצועת עזה כחלק מעניינה הבסיסי של חמא"ס ב"הרגעה" (לצד המשך ההסתה לטרור ולשנאה בכלי התקשורת של חמא"ס).

חופי רחצה בעזה

  שווקים בעזה

ה”הרגעה” ברצועת עזה: שווקים וחופי רחצה הומים באנשים

הזירה הפנים- פלסטינית

32. הרשות הפלסטינית ופת"ח מודעים היטב כי הסדר ה"הרגעה" עלול לחזק את כוחה הפוליטי של חמא"ס ולכרסם בכוחה של הרשות. עם זאת אין להם עניין לצאת נגד הפסקת הלחימה להצטייר כמי שמתנגדים להפסקת המצור על הרצועה. אבו מאזן הביע תמיכתו בהסדר בפני המצרים ובהודעה לעיתונות בירך על ההסדר, שהינו לדבריו "אינטרס לאומי". הוא הביע תקווה שההסדר יביא להקלה במצוקת התושבים, יאיץ את תהליך השלום ויביא גם לדיאלוג פנים-פלסטיני בין הצדדים (סוכנות ופא, 18 ביוני). אבו מאזן גם קרא לארגונים הפלסטינים לנקוט מדיניות של הבלגה ולא לערב אג’נדות חיצוניות (רמז לאיראן?) העלולות לפגוע ב"הרגעה" (סוכנות ופא, 20 ביוני). במקביל מנסה ממשל אבו מאזן לקזז מהנזק שנגרם למעמדו באמצעות השתלבות ביוזמות האמורות להקנות לו רלבנטיות, למשל פריסת כוח ערבי ברצועה או השתלבות בתפעול מעברי הגבול יוזמות שעדיין לא נכנסו להילוך גבוה).

33. בשטח מצטיירות התארגנויות פת"ח ברצועה כגורם העיקרי הפועל להפרת ה"הרגעה". מאידך, תנועת פת"ח ביהודה ושומרון התנערה מאחריות לירי הרקטות ופצצות המרגמה המבוצע ע"י התארגנויות פת"ח ברצועה. דובר פת"ח עבד אלרחמן הדגיש כי הארגון תומך בהסדר ה"הרגעה" ומגנה כל חריגה ממנו. לדבריו, לכל נטילות האחריות בשם פת"ח/ גדודי חללי אלאקצא אין אחיזה במציאות והן "הודעות מזויפות ובדויות שגורמם מפוקפקים עומדים מאחוריהן" (סוכנות ופא, 14 ביולי).

34. במישור הפוליטי הפנים-פלסטיני לא הניבה עד כה ה"הרגעה" התקדמות בין חמא"ס לפת"ח. חמא"ס חשה עצמה מחוזקת בשל ההסדר והיא אינה להוטה להידבר עם אבו מאזן, שמצידו לא שינה כהוא זה את תנאיו המוקדמים להידברות עם חמא"ס. שני הצדדים ממשיכים במלחמת התעמולה ביניהם ונמנעים בשלב זה מהידברות סביב סוגיות קונקרטיות העומדות על הפרק כגון הארכת כהונתו של אבו מאזן בשנה נוספת והפעלת מעבר רפיח שהרשות הפלסטינית הינה צד בו.

נספח

רשימת הפרות 6

תאריך

סוג ההפרה

הארגון המבצע

תגובת ישראל

הערות

24 ביוני

אותרו נפילות של שלוש רקטות בעיר שדרות

הג’האד האסלאמי בפלסטין

בהוראת שר הביטחון נסגרו המעברים ( 25 ביוני) לאחר שפעלו כיומיים.

הירי בוצע לטענת הארגון בתגובה להרג פעיל בכיר בשכם. יהודה ושומרון אינן כלולות בהסדר ה"הרגעה"

ליל 24-23

ביוני

ירי פצצת מרגמה

אף ארגון לא נטל אחריות

___

___

26 ביוני

אותרה נפילה של רקטה באזור פתוח סמוך לגבים

פת"ח/גדודי חללי אלאקצא

מעברים סגורים

לטענת דובר הארגון נועד הירי להעביר מסר אזהרה לישראל ודרישה לחמא"ס ולמצרים להרחיב את ה"הרגעה"

27 ביוני

ירי שתי פצצות מרגמה לעבר מעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

מעברים סגורים

­­­___

28 ביוני

ירי פצצת מרגמה לעבר מעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

מעברים סגורים

להערכתנו חלק ממקרי הירי הבלתי מזוהים בוצעו ע"י התארגנויות פת"ח

30 ביוני

אותרה נפילת רקטה סמוך לקיבוץ מפלסים

אף ארגון לא נטל אחריות

שר הביטחון הורה על סגירת המעברים (שנפתחו ב-29 ביוני)

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­על פי דיווח באתר פראס היורה הינו פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין שנעצר ע"י המשטרה (פראס, 2 ביולי)

3 ביולי

נפילת רקטה אותרה בשטח פתוח צפונית לשדרות

ארגון לא מוכר בשם "כוחות בדר"

בעקבות הירי נסגרו המעברים ב- 4 ביולי

 

6 ביולי

אש נפתחה לעבר חקלאים שעבדו בשדות קיבוץ נחל עוז

אף ארגון לא נטל אחריות

___

 

 

 

7 ביולי

פצצת מרגמה נחתה סמוך למעבר קרני

אף ארגון לא נטל אחריות

על פי החלטת שר הביטחון נסגרו המעברים (8 ביולי). המעברים שבו ונפתחו באופן חלקי (9 ביולי)

 

8 ביולי

פצצת מרגמה נחתה בשטח פתוח במועצה אזורית אשכול

אף ארגון לא נטל אחריות

 

 

 

10 ביולי

שתי נפילות רקטות אותרו בשטח פתוח סמוך לקיבוץ גבים.

3 נפילות פצצות מרגמה אותרו כ- 3 ק"מ דרומית מערבית למעבר סופה אחת מערבית לחולית.

פת"ח/גדודי חללי אלאקצא חוליית עמאד מע’ניה

אף ארגון לא נטל אחריות

על פי החלטת שר הביטחון נסגרו המעברים ונפתחו לאחר מספר שעות

 

על פי נטילת האחריות הירי בוצע כתגובה להריגתו של פעיל הארגון סמוך לכיסופים מוקדם יותר באותו בוקר

12 ביולי

אותרה נפילה של רקטה סמוך בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

אף ארגון לא נטל אחריות

 

 

13 ביולי

שתי נפילות פצצות מרגמה אותרו סמוך לגדר המערכת (מצידה הפלסטיני )באזור נחל עוז

אף ארגון לא נטל אחריות

בעקבות הירי נסגרו מעברי סופה ונחל עוז

 

15 ביולי

אותרה נפילה של פצצת מרגמה

אף ארגון לא נטל אחריות

 

 


1 נכון ל- 19 ביולי 2008

2 כך למשל, טען נביל עמרו, נציג אש"פ בקהיר, בראיון לאלחיאת, כי הסכם ה"הרגעה" הופך את חמא"ס ל"קבלן לביטחון ישראלי" (אלחיאת אלג’דידה, 23 ביוני).

3 פירוט ראו לקט: "ירושלים כמוקד לטרור: פיגוע הדריסה שבוצע בירושלים, הינו השני מסוגו בחודש האחרון ופיגוע ההרג השלישי המבוצע בירושלים ע"י תושבי מזרח העיר במהלך שנת 2008. פיגועים אלו משתלבים במגמה של עלייה במספר תושבי מזרח ירושלים המעורבים בטרור" (23 ביולי, 2008).

4 פירוט ראו: "פיגוע הרג ברחוב יפו בירושלים בוצע באמצעות טרקטור ע"י תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות ישראלית" (3 ביולי, 2008).

5 המצרים העלו רעיון לפתוח את מעבר כרם שלום כפיתרון זמני על מנת להקל על העול המוטל על תושבי הרצועה (אלחיאת, 20 ביוני). בכירי בחמא"ס מתנגדים לרעיון מחשש שמעבר כרם שלום יופעל במקום מעבר רפיח.

6 על פי נתוני חטיבת המבצעים. מדובר בנפילות שאותרו בשטח ישראל.

לראש העמוד