ירושלים כמוקד לטרור:

רויטרס, 22 ביולי. צילום: רונן זבולון

רויטרס, 22 ביולי. צילום: רונן זבולון

הטרקטור באמצעותו ביצע המפגע  את פיגוע הדריסה בירושלים  ב-2 ביולי

הטרקטור באמצעותו ביצע המפגע את פיגוע הדריסה בירושלים ב-2 ביולי

זירת הפיגוע בישיבת מרכז הרב

זירת הפיגוע בישיבת מרכז הרב

התפלגות מעורבות תושבי מזרח ירושלים בטרור

התפלגות מעורבות תושבי מזרח ירושלים בטרור


רויטרס, 22 ביולי. צילום: רונן זבולון

הטרקטור באמצעותו ביצע המפגע את פיגוע הדריסה בירושלים (רויטרס, 22 ביולי. צילום: רונן זבולון)

פיגוע הדריסה בירושלים

1. ב- 22 ביולי, סמוך לשעה 1400, יצא נהג טרקטור מאתר בנייה סמוך לשכונת ימין משה בירושלים והחל לנסוע במהירות גבוהה ברחוב הראשי. בדרכו הוא פגע במספר כלי רכב. אזרח, שהבחין בנסיעתו, ירה בו אולם הוא המשיך לנסוע תוך שהוא פוגע במכוניות נוספות ובאוטובוס בפינת הרחובות קרן היסוד והמלך דוד. לאחר שנסע כ- 250 מטרים , ירה בו אחד מאנשי משמר הגבול, שהיו במקום, והרגו. 28 בני אדם נפצעו אחד מהם באורח בינוני-קשה.

2. מבצע פיגוע הדריסה הוא ע’סאן אבו טיר, בן 22, תושב אום טובא שבדרום מזרח ירושלים ובעל עבר פלילי. מבצע הפיגוע הינו קרוב משפחתו של חבר המועצה המחוקקת מטעם חמא"ס מחמוד אבו טיר העצור בישראל.

תגובות לפיגוע

3. ארגוני הטרור הפלסטינים לא נטלו אחריות על ביצוע הפיגוע. את האחריות לביצוע פיגוע זה, ולפיגועים קודמים בירושלים, נטל אחריות ארגון המתקרא "גדודי בני החורין של הגליל/חוליות עמאד מע’ניה. (סוכנות הידיעות ראמתאן, 22 ביולי). להערכתנו נטילות האחריות הללו הינן כוזבות .

4. דובר חמא"ס, סאמי אבו זהרי בירך על הפיגוע ואמר כי הפיגוע הינו "תוצאה טבעית של פשעי הכיבוש" וסרבנותה של ישראל להפסיק את הפעולות נגד הפלסטינים בעיקר בגדה המערבית ( Palestine-info , 22 ביולי). יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן , שנועד באותה שעה עם נשיא המדינה שמעון פרס, גינה את הפיגוע באמרו כי הוא מגנה כל התקפה נגד אזרחים. לדבריו, פגע הפיגוע בשמם הטוב של הפלסטינים ובמאמצי השלום. אבו מאזן גם איחל החלמה לפצועים (סוכנות ופא, 22 ביולי).

פיגועי הרג קודמים שבוצעו ע"י תושבי מזרח ירושלים

5. פיגוע הדריסה הנוכחי הינו השני המבוצע במתווה זה בחודש האחרון ופיגוע הרג רביעי המבוצע ע"י פלסטיני תושב מזרח ירושלים בחודשים האחרונים. להלן תיאור קצר של הפיגועים:

א. פיגוע דריסה : ב-2 ביולי בשעות הצהרים, ביצע מחבל ממזרח ירושלים פיגוע דריסה באמצעות טרקטור גדול במרכז ירושלים. הפיגוע החל כאשר המחבל פתח בנסיעה מהירה מאתר בנייה כשהוא פוגע בכל מה שנקרה בדרכו. כתוצאה מהפיגוע נהרגו שלושה אזרחים וכ-40 נפצעו, רובם באורח קל. מאבטח וחייל בחופשה הצליחו לבסוף להפסיק את מסע הרצח וההרג ולהרוג את המחבל. המחבל הוא חסאם תייסיר אבראהים דוויאת , בן 30, תושב צור באהר, שבדרום מזרח ירושלים, בעל רקע פלילי, נושא תעודת זהות ישראלית, שעבד באתר הבנייה באזור. 1

הטרקטור באמצעותו ביצע המפגע  את פיגוע הדריסה בירושלים  ב-2 ביולי

הטרקטור באמצעותו ביצע המפגע את פיגוע הדריסה בירושלים ב-2 ביולי

ב. פיגוע ירי : ב-12 ביולי הגיע מחבל לשער האריות, בסמוך לבית הקברות המוסלמי, ופתח באש לעבר שני שוטרים שעמדו במקום. שוטר אחד נפצע באורח אנוש ונפטר מפצעיו 12 יום לאחר מכן (23 ביולי). שוטר שני נפצע באורח בינוני. המחבל הצליח להימלט.

ג. פיגוע הקרבה : ב-6 במרץ 2008 ביצע מחבל פיגוע הרג בישיבת מרכז הרב שבירושלים, מרכז הציונות הדתית, באמצעות ירי מרובה קלצ’ניקוב, שהיה ברשותו. בפיגוע נהרגו 8 תלמידים ונפצעו 10, מהם שלושה באורח קשה ואחד באורח בינוני. המחבל שביצע את הפיגוע הוא עלאא’ האשם אבו אדהים , תושב ג’בל מכבר, שבדרום מזרח ירושלים 2.

זירת הפיגוע בישיבת מרכז הרב
זירת הפיגוע בישיבת מרכז הרב (צילום: לע"מ, 6 במרץ)

6. מאפיין בולט של פיגועים אלו הינו שהם בוצעו, ככל הנראה, ביוזמתם האישית של תושבים ממזרח ירושלים, שניים מהם בעלי רקע פלילי וכולם בעלי מוטיבציה לאומנית לפגוע ביהודים. ארגוני הטרור ה"ממוסדים" לא עמדו מאחורי פיגועים אלו וגם ההודעות של ההתארגנות המכנה עצמה "גדודי בני החורין של הגליל" הינן פיקטיביות.

עלייה משמעותית במעורבות תושבי מזרח ירושלים בפעילות טרור 3

7. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (1 ביוני 2008) מתגוררים כיום בירושלים רבתי כ-290,000 פלסטינים בעלי תעודות זהות ישראליות ("תעודות כחולות"). תעודות אלה מאפשרות לתושבים הפלסטינים לנוע באופן חופשי בירושלים ובשטח מדינת ישראל ואף לצאת ממנה ללא קושי. כמו כן הן מזכות את בעליהן בכל קצבאות הביטוח הלאומי והביטוח הרפואי, שמעניקה ישראל לתושביה.

8. על פי נתוני שירות ביטחון כללי, חלה בשנה האחרונה עלייה משמעותית במספר תושבי ירושלים המזרחית המעורבים בפעילות טרור . אינדיקציה לכך ניתן למצוא בהיקף המעצרים בקרב תושבי מזרח ירושלים בשל מעורבותם בפעילות טרור: במהלך המחצית הראשונה של השנה נעצרו 71 פלסטינים תושבי מזרח ירושלים (נכון ל-30 ביוני). לעומת 37 פלסטינים שנעצרו במהלך כל שנת 2007. מספר העצורים במהלך 2008 הינו הגבוה בכל שנות העימות.

התפלגות מעורבות תושבי מזרח ירושלים בטרור בחתך שנים מתחילת העימות

  התפלגות מעורבות תושבי מזרח ירושלים בטרור

9. מעורבותם של תושבי מזרח ירושלים בפיגועי הטרור בולטת במיוחד על רקע הרגיעה היחסית בפיגועי טרור מיהודה ושומרון וה"הרגעה" ברצועת עזה. אחת הסיבות העיקריות לכך הינה הנגישות הטובה, שיש לתושבי מזרח ירושלים, לחלקה המערבי של העיר, ולישראל בכלל, והקלות היחסית בה הם יכולים לבצע פיגועים (נגישות זו נוצלה בעבר, בשיא העימות, להובלת חוליות מפגעים ליעדן). זאת, לעומת האילוצים הקשים עימם נאלצים להתמודד ארגוני הטרור הפועלים ביהודה ושומרון, שעיקרם: פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראליים, גדר הביטחון (למרות שהקמתה לא הושלמה) ובמידה פחותה גם פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית בעיקר נגד חמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין.


1 פירוט ראו לקט : "פיגוע הרג ברחוב יפו בירושלים בוצע באמצעות טרקטור ע"י תושב מזרח ירושלים בעל תעודת זהות ישראלית" (3 ביולי, 2008).

2 פירוט ראו לקט: "פיגוע ירי בישיבת מרכז הרב בירושלים במהלכו נרצחו שמונה תלמידי ישיבה. המחבל, שביצע את הפיגוע, הוא ערבי תושב מזרח ירושלים, נושא תעודת זהות ישראלית. לפי שעה לא ברור מיהו הארגון העומד מאחורי הפיגוע" (9 במרץ, 2008).

3 המקור לנתונים המופיעים בסעיף זה הינו מסמך שירות ביטחון כללי:"מעורבות מזרח ירושלמים בפעילות טרור" (אתר השירות, 23 ביולי).

 

לראש העמוד