טרור ואינטרנט: לאחרונה הוגשו כתבי אישום נגד שני תושבי רהט, חברי התנועה האסלאמית, בחשד כי פעלו מטעם גורמי ג’יהאד עולמי ואלקאעדה.

עמוד הבית של אתר אלאח'לאצ

עמוד הבית של אתר אלאח'לאצ

טאהר בן מחמד אבו סכות

טאהר בן מחמד אבו סכות

עמר בן סלאמה אבו סכות

עמר בן סלאמה אבו סכות

אלחסבה

אלחסבה

אתר אלברק

אתר אלברק

אתר אלחסבה

אתר אלחסבה

אתר אלחסבה

אתר אלחסבה

אתר אלבראק

אתר אלבראק

אתר אלבראק

אתר אלבראק


עמוד הבית של אתר אלאח'לאצ

עמוד הבית של אתר אלאח’לאצ, אחד האתרים המרכזיים של אלקאעדה. מימין: תמונת אימן אלט’ואהרי, סגנו של אסאמה בן לאדן. משמאל: מידע אודות פיגועים בעיראק. הכניסה לפורומים שבאתר הינה אך ורק ע”י רישום ושימוש בסיסמת משתמש. אחד משני הנאשמים נהג לגלוש באתר זה ובאתרים נוספים המזוהים עם אלקאעדה.

1. בפעילות משותפת של כוחות הביטחון נעצרו במהלך החודשים מאי-יוני 2008 שני בדואים בחשד כי הצטרפו לארגון אלקאעדה ופעלו מטעמו ומטעם גורמי הג’האד העולמי נגד אזרחים ישראלים . השניים הם טאהר אבו סכות ואחיינו עומר אבו סכות , בני 21-20 שניהם תושבי העיירה הבדואית רהט, חברי התנועה האסלאמית. חקירתם בשירות הביטחון הכללי העלתה מסכת ארוכה של קשרים שקשרו השניים עם גורמי הג’האד העולמי , שבבסיסם עמדה ההזדהות הרעיונית שלהם עם האידיאולוגיה של האסלאם הקיצוני .

טאהר בן מחמד אבו סכות
טאהר בן מחמד אבו סכות
  עמר בן סלאמה אבו סכות
עמר בן סלאמה אבו סכות

הקשר האינטרנטי עם אלקאעדה

2. כתבי האישום שהוגשו בבית המשפט המחוזי באר שבע שופכים אור על הקשר, שקיימו טאהר אבו סכות ואחיינו עמר אבו סכות, עם פעילי אלקאעדה באמצעות האינטרנט. עיקר הדברים שעלו מכתבי האישום 2:

א. בשנים 2002- 2006 החל טאהר אבו סכות להתקרב לאסלאם ולפעול במסגרתה של התנועה האסלאמית בעיר רהט. בשנת 2006 החל אבו סכות, שהינו בעל ידע במחשבים, לקרוא מאמרים בעלי אופי אסלאמי באינטרנט ולהיכנס לאתרים אסלאמיים, באמצעות המחשב שבביתו ובמקומות נוספים. בין האתרים, שאליהם נכנס, היו כאלו המזוהים עם ארגון אלקאעדה והג’האד העולמי הקוראים להשמדת ישראל.

ב. טאהר אבו סכות נכנס לאתרים אלחסבה 3 ואלטרטיק של אלקאעדה, ושם נרשם לפורומים תחת הכינוי אבו מצעב וקיבל מספר סודי, שבאמצעותו הזדהה בפורומים. במהלך השתתפותו בפורומים הללו ובשיחות ברשת האינטרנט הכיר פעיל בשם עזת אלאסלאם , האחראי על חזית ההסברה העולמית באלקאעדה, שהיה ראש הפורום באתר האינטרנט. בתחילת 2007 צירף טאהר את אחיינו עמר לאתר אלחסבה. מאוחר יותר, בתחילת 2008, נכנס גם עמר אבו סכות לאתרי האינטרנט אלאחלאץ 4 ואלבוראק 5 המזוהים גם הם עם אלקאעדה.

אלחסבה
עמוד הבית של אתר הפורומים "אלחסבה" שהינו אחד האתרים המרכזיים המזוהים עם אלקאעדה. לפורומים שבאתר קשה יותר להתקבל מאשר לפורומים שבאתרים אחרים אליהם נכנסו השניים, בשל סינון שעושים מנהלי האתר. באתר ניתן למצוא, בין השאר, חומר טכני הנוגע לאינטרנט (כולל מידע המתפרסם ע"י האקרים הפועלים בשירות אלקאעדה), מידע רב אודות האידיאולוגיה של אלקאעדה כולל ספרות אסלאמית רדיקלית, חדשות ועדכונים. החברה ספקית שירותי האינטרנט נמצאת ככל הנראה בסינגפור. הנהלת האתר נמצאת ככל הנראה בפקיסטאן

אתר אלברק
אתר "אלבראק" אתר פורומים מוכר ומרכזי המזוהה עם אלקאעדה בעיראק. באתר ניתן למצוא מידע רב על אלקאעדה בעיראק, אידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית, קטעי וידאו ואודיו בשבח הג’האד (מלחמת הקודש) ספקית האינטרנט של האתר נמצאת ככל הנראה בדרום מזרח אסיה (סינגפור או מלזיה).

ג. במהלך פעילותו בפורומים של אלחסבה ואלטרטיק הכיר טאהר אבו סכות פעילים רבים של אלקאעדה, שפעלו תחת כינויים שונים. במהלך ההתכתבויות ביניהם ביקשו ממנו הפעילים להעביר לידיהם מידע על מקומות בילוי ומקומות הומי אדם בישראל על מנת לבצע בהם פיגועי התאבדות נגד אזרחים. כמו כן הוא התבקש להעביר מידע אודות אופן קבלת ויזה לכניסה לישראל ולאתר מקומות בגבול שבין ישראל לגדה המערבית, שדרכם ניתן להכניס לוחמי ג’האד ("מג’אהדין") מטעם אלקאעדה לביצוע פיגועים בישראל.

ד. כמענה לבקשות פעילי אלקאעדה העביר טאהר אבו סכות ידיעות אודות מועדון בילוי באילת, התחנה המרכזית בבאר שבע, הגבול בין הגדה לישראל, תחנת הכוח של אשקלון ובסיס צה"ל בבאר שבע. בתחילת 2008 הוא שלח מידע נוסף אודות תחנת אוטובוסים בבאר שבע, מועדוני לילה באילת, קווי מסילות ברזל, מגדלי עזריאלי בתל אביב, נמל התעופה בן גוריון, מקומות ריכוז של חיילים בנגב ואזורים שמהם ניתן להסתנן לישראל.

ה. במהלך פעילותו בפורומים אלטרטיק ואלחסבה התבקש טאהר אבו סכות להפיץ באינטרנט "תיקיות מידע" הקשורות לאסלאם ולג’האד העולמי, מאמרים, סרטים וכו’. לבקשת אבו עבד אלרחמן, אחראי פרסום בפורומים של אלקאעדה, עיצב עמר אבו סכות תמונות, מודעות, כרוזים ומאמרים על הג’האד העולמי והפיץ אותם לאתרים אחרים. לבקשתו של פעיל נוסף הפיקו טאהר ואחיינו סרטים אודות פעילות הג’האד העולמי ואודות שבויים מוסלמים. השניים גם הפיצו ספרים ומאמרים אסלאמיים מאתר אלחסבה לאתרים אחרים באינטרנט.

ו. עמר אבו סכות שמר במחשבו שני דיסקים קשיחים בהם תיעוד של פיגועים שביצע הג’האד העולמי ברחבי העולם, בין השאר באפגניסטאן ובעיראק. כמו כן היו בדיסקים ספרים על לוחמי הג’האד (מג’אהדין), ספרים על ייצור אמצעי לחימה וקלטות מצולמות של אסאמה בן לאדן מנהיג אלקאעדה וסגנו אלט’ואהרי בהן נושאים השניים נאומים אודות הג’האד נגד הנוצרים והיהודים.

3. בכתבי האישום שהוגשו נגד השניים ב-9 ביולי 2008 ע " י פרקליטות מחוז דרום, הואשמו השניים בעבירות חמורות בכללן חברות בארגון טרור , סיוע לאויב בעת מלחמה ומסירת ידיעות לאויב בכוונה לפגוע בביטחון המדינה .

הפעלת טרוריסטים ברחבי העולם באמצעות האינטרנט ע"י אלקאעדה

4. ארגון אלקאעדה, וארגוני הג’האד עושים שימוש מאסיבי באינטרנט הן לצורכי אינדוקטרינציה והן לשם פעילות מבצעית, לרבות גיוס והפעלה של פעילי טרור ברחבי העולם. גם במקרה שלפנינו שימש האינטרנט אמצעי לגיוס פעילים אזרחי ישראל לשורות הג’האד העולמי על בסיס הזדהותם עם האידיאולוגיה של אלקאעדה והאסלאם הקיצוני המופצים באינטרנט.

5. תופעה זאת של גיוס והפעלת מחבלים מרחבי העולם באמצעות האינטרנט ע"י אלקאעדה זכתה לניתוח מפורט בדו"ח שפרסמה הועדה לביטחון פנים ולענייני ממשל של הסנאט בארה"ב ב-8 במאי 2008. כותרת הדו"ח: " Violent Islamist Extremism, The Internet, and the Homegrown Terrorist Threat " . הדו"ח עוסק בשימוש הרב שעושים באינטרנט ארגון אלקאעדה, גורמי הג’האד העולמי וגופים המזוהים עם האסלאם הרדיקלי ומזהיר מפני הסכנות הגלומות בחשיפת אזרחים אמריקאים לאתרי האינטרנט של אלקאעדה (הנוסח המלא של הדו"ח מצוי באתר האינטרנט של הסנאט) 6. סכנות מעין אלו אורבות גם למדינות אחרות, וישראל בכלל זה, בהם מתרחשת התופעה של צמיחת טרוריסטים "מתוצרת בית" (" Homegrown Terrorists ") המופעלים ע"י אלקאעדה. טרוריסטים אלו עוברים תהליך של אובדן הזהות העצמית ואימוץ אידיאולוגיה ג’האדיסטית של אלקאעדה והאסלאם הרדיקאלי המופצת באמצעות האינטרנט ובאמצעי תקשורת נוספים 7.

דוגמאות לתכנים באתרי אלקאעדה

אתר אלחסבה
ברור שאלות הלכתיות באתר “אלחסבה”: שאלה שבה מברר גולש בפורום “אלחסבה” לגבי דינו של פעיל אסלאמי שנהרג בנסותו לחדור ל”אדמות הג’האד באפגניסטאן, פלסטין, קשמיר, צ’צ’ניה, פיליפינים ומקומות אחרים”. (עודכן באתר ב-14 ביולי 2008)

אתר אלחסבה
אתר אלחסבה: טקסט הקלטת של בן לאדן תחת השם “הדרך לסיכול המזימות” מתאריך 29 בדצמבר 2007. באתר אלחסבה.

אתר אלבראק
אתר אלבראק: דוגמא למסר שכתב אחד המשתתפים בתגובה לנטילת אחריות לפיגוע נגד כוחות אמריקאיים בעיראק (עודכן באתר ב-14 ביולי 2008): "אללה, הבא ניצחון למג’אהדין [ההולכים] בדרכך; אללה, אפשר להם [להשיג] את צווארי [האויבים]; השפל באמצעותם את צווארי האויבים; אללה יברך אתכם, אריות שני הנהרות [הפרת והחידקל]; אללה יברך את צבא המג’אהדין". באתר מספר נטילות אחריות לפיגועים נגד הכוחות האמריקאים הפועלים בעיראק.

אתר אלבראק
הפנייה באתר אלבראק לשירי שבח ל"הצבא האסלאמי" בעיראק. שם לקט השירים: "היי שמחה, אומת האסלאם". השירים כוללים הסתה לאלימות.


1 על פי דיווח שירות ביטחון כללי וכתבי האישום שהוגשו נגד השניים בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

2 פרטים על הפרשה ניתן למצוא גם בכתבתו של רונן ברגמן ב"ידיעות אחרונות" (11 ביולי): "פורום הטרור הסודי: מבט מבפנים".

3 אל חסבה היא פעולת האכיפה של העיקרון האסלאמי "הציווי על עשיית הטוב ומניעת עשיית האסור". בעבר היה תפקיד של שוטר/מפקח על המוסר בשווקים שנקרא ‘מחתסב’ והוא פיקח על המוסר הציבורי והאסלאמי.

4 אח’לאץ – מסירות, נאמנות, במיוחד בהקשר הדתי (קרי: נאמנות או מסירות דתית).

5 אלבראק – על פי המסורת המוסלמית, רכב הנביא מחמד באחד הלילות ממכה לירושלים על גבי בהמה בעלת סגולות שמימיים, מעין סוס עם כנפיים, שנקראה "אלבראק". כשהגיע מחמד לירושלים, התפלל שם על הר הבית ואז עלה לשמים, לגן העדן, שם הטיל עליו אללה את מצוות חמש התפילות באסלאם, ואז חזר מירושלים למכה. הכותל המערבי נקרא ע"י המוסלמים על שם אלבראק.

6 http://hsgac.senate.gov/public/_files/IslamistReport.pdf

7 ראו לקט : "טרור ואינטרנט: דו"ח של הסנאט האמריקאי מנתח את השימוש הנרחב שעושה ארגון אלקאעדה באינטרנט במסגרת המלחמה על התודעה שהוא מנהל. הדו"ח מזהיר מפני הסכנות הטמונות בהיחשפות אזרחים אמריקאים לאתרי האינטרנט של אלקאעדה ושל ארגונים אסלאמיים רדיקאליים" (1 ביולי, 2008)

 

לראש העמוד