חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (8- 15 ביולי 2008)

זאב טרכטמן, 10 ביולי

זאב טרכטמן, 10 ביולי

ירי רקטות

ירי רקטות

אלג'זירה, 10 ביולי

אלג'זירה, 10 ביולי

משאית עמוסה שקי מלט במעבר סופה

משאית עמוסה שקי מלט במעבר סופה

9 ביולי, ערוץ  NTV

9 ביולי, ערוץ NTV

הטלביזיה המצרית, 8 ביולי

הטלביזיה המצרית, 8 ביולי

הפגישה בפריז, 13 ביולי

הפגישה בפריז, 13 ביולי


והתרעת “צבע אדום” בשדרות…

  הפרת ה”הרגעה” ע”י פת”ח…

זאב טרכטמן, 10 ביולי

  ירי רקטות

תושב שדרות נכנס למרחב מוגן עם הישמע התרעת “צבע אדום”
(זאב טרכטמן, 10 ביולי)

 

ירי רקטות של פת”ח/גדודי חללי אלאקצא
(אלג’זירה, 10 ביולי)

עיקרי הדו"ח

  ככלל נשמרת ה"הרגעה" תוך המשך ההפרות, בעיקר מצד התארגנויות פת"ח. השבוע נורו לעבר ישובי הנגב המערבי שלוש רקטות ושש פצצות מרגמה בארבעה אירועים. ישראל, בתגובה, סגרה את המעברים לפרקי זמן קצרים. בירושלים בוצע פיגוע ירי סמוך לשער האריות, וכתוצאה ממנו נפצעו שני שוטרי מג"ב. הפיגוע מתווסף לשני פיגועים נוספים שאירעו בירושלים בחודשים האחרונים.

  ממשלת ישראל אישרה ברוב גדול (15 ביולי) את העסקה עם חזבאללה, למרות שהדו"ח שהעביר חזבאללה אודות גורלו של הנווט רון ארד הוגדר ע"י ראש הממשלה כבלתי מספק בעליל. העסקה צפוייה להתבצע ב- 16 ביולי בראש הנקרה כאשר בתמורה לאלדד רגב ואהוד גולדווסר תעביר ישראל את הרוצח סמיר קנטאר, 4 פעילי חזבאללה שנשבו במלחמת לבנון השנייה ו- 199 גופות מחבלים, חלקם פעילי חזבאללה וחלקם מחבלים המשתייכים לארגוני הטרור הפלסטיניים. חזבאללה מתכנן לבצע חגיגות שבמסגרתן תוצג העסקה כהישג גדול לארגון וללבנון וכמפלה לישראל.

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

נמשכות הפרות ה"הרגעה"

 גם השבוע נשמרה ה"הרגעה" תוך מספר הפרות, בעיקר מצד התארגנויות פת"ח. סה"כ נורו השבוע שלוש רקטות ושש פצצות מרגמה בארבעה אירועים :

•  8 ביולי – פצצת מרגמה נחתה בשטח פתוח במועצה אזורית אשכול. אף ארגון לא נטל אחריות על ביצוע הירי.

אלג'זירה, 10 ביולי
ירי רקטות של פת"ח/גדודי חללי אלאקצא
(אלג’זירה, 10 ביולי)

•  10 ביולי – שתי נפילות רקטות אותרו בשטח פתוח סמוך לקיבוץ גבים. שתי נפילות פצצות מרגמה אותרו כ- 3 ק"מ דרומית מערבית למעבר סופה ונפילה נוספת מערבית לחולית. פת"ח/גדודי חללי אלאקצא חוליית עמאד מע’ניה נטלו אחריות על הירי וטענו כי הוא בוצע בתגובה להריגתו של פעיל הארגון סמוך לכיסופים מוקדם יותר באותו בוקר (אתר גדודי חללי אלאקצא, 10 ביולי).

•  12 ביולי – אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

•  13 ביולי – שתי נפילות פצצות מרגמה אותרו סמוך לגדר המערכת (מצידה הפלסטיני) באזור נחל עוז .

 תנועת פת"ח ביהודה ושומרון התנערה מאחריות לירי הרקטות ופצצות המרגמה המבוצע ע"י התארגנויות פת"ח ברצועה. דובר פת"ח עבד אלרחמן הדגיש כי הארגון תומך בהסדר ה"הרגעה" ומגנה כל חריגה ממנו. לדבריו, לכל נטילות האחריות בשם פת"ח/ גדודי חללי אלאקצא אין אחיזה במציאות והן "הודעות מזויפות ובדויות שגורמם מפוקפקים עומדים מאחוריהן" (סוכנות ופא, 14 ביולי).

פיגוע ירי בירושלים

 ב- 11 ביולי, סמוך לחצות, הגיע מחבל לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים ופתח בירי לעבר שני שוטרי מג"ב, שעמדו במקום. מהירי נפצעו השניים באורח בינוני וקשה. היורה הצליח להימלט לבית הקברות הסמוך לאחר שהשוטרים השיבו אש לעברו. בסריקות שבוצעו במקום לא נמצא המחבל. דובר חמא"ס, פוזי ברהום , בירך על הפיגוע ותיאר את הפיגוע כ"פעולה הרואית" וכי היא "תוצאה טבעית של דיכוי הכיבוש את בני עמנו…" (פאל-מדיה, 12 ביולי).

 הפיגוע בשער האריות מתווסף לשני פיגועים נוספים שאירעו בירושלים במהלך החודשים האחרונים (פיגועי ההרג בישיבת מרכז הרב וברחוב יפו בירושלים). גם במקרה זה נטל על עצמו את האחריות לפיגוע גוף המתקרא גדודי בני החורין של הגליל (סוכנות מען, 12 ביולי). נראה לנו כי נטילת האחריות ע"י בני החורין של הגליל, במקרה זה, כמו גם בשני המקרים הקודמים, הינה פיקטיבית.

יהודה ושומרון 

קצין צה"ל נפצע באורח בינוני סמוך לקלקיליה

 בלילה שבין ה- 10 ל- 11 ביולי נפצע קצין צה"ל באורח בינוני מירי שבוצע לעברו במהלך סריקות באזור הכפר דיר איסתיא הסמוך לקלקיליה. הסריקות בוצעו בעקבות פיגוע ירי שארע מוקדם יותר באותו לילה בו נפצע אזרח ישראלי באורח קל. קצין צה"ל, לאחר שנפגע, הצליח לזהות את המחבל ולהרוג אותו. על גופת המחבל נמצא אקדח (דובר צה"ל, 11 ביולי). על פי כלי התקשורת הפלסטיניים (11 ביולי) המחבל ההרוג היה פעיל חמא"ס/ גדודי עז אלדין אלקסאם, אולם לא פורסמה הודעת נטילת אחריות רשמית של חמא"ס.

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   מאז תחילת ה"הרגעה" נמנעים כוחות צה"ל מפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה ומקיימים פעילות הגנתית סביב גדר הביטחון למניעת פיגועים נגד ישראל. במקרה אחד, ב- 10 ביולי, נהרג פעיל פת"ח מירי כוחות צה"ל לאחר שחצה את גדר המערכת בין רצועת עזה לישראל, באזור מרכז הרצועה במרחב הסמוך למספר ישובים ישראלים. כוחות צה"ל, אשר חשדו כי מדובר בניסיון לביצוע אירוע חבלני ביצעו ירי אזהרה באוויר. משהמשיך החשוד במרוצו, ומתוך חשש כי מדובר במחבל הנושא מטען על גופו, ביצעו הכוחות ירי לעבר החשוד. בסריקות שנערכו במקום לאחר האירוע נמצא כי החשוד הפלסטיני לא היה חמוש (אתר דובר צה"ל, 10 ביולי).

   יצוין כי באזור מרכז הרצועה (כיסופים) אירעו בעבר אירועים חבלניים שונים, ביניהם הנחות מטענים על גדר המערכת וירי לעבר כוחות צה"ל. בצה"ל מבהירים כי נעשתה פנייה לאוכלוסייה הפלסטינית באמצעות ערוצים שונים, מאז תחילת ה"הרגעה", על-מנת להזהירה מפני התקרבות לגדר המערכת וחצייתה. בצה"ל מציינים כי: "כל אדם אשר לא יישמע לאזהרה זו, מסכן את חייו" (אתר דובר צה"ל, 10 ביולי).

יהודה ושומרון 

   ביהודה ושומרון, אשר אינם כלולים בהסדר ה"הרגעה", ממשיכים כוחות צה"ל להתמודד עם ניסיונות הפיגועים מצד ארגוני הטרור, מרביתם במתווה של השלכת בקבוקי תבערה וזריקת אבנים לעבר אזרחים ישראלים וכוחות צה"ל. בשבוע החולף ארעו כ- 12 אירועים מסוג זה.

   ב- 10 ביולי, התגלה רובה מוסתר ברכב פלסטיני במהלך בדיקה ביטחונית שביצע כוח צה"ל בנקודת ביקורת מדרומית לראמאללה. הרובה הוחרם והפלסטיני הועבר לחקירת כוחות הביטחון (אתר דובר צה"ל, 10 ביולי).

   בשבוע החולף נמשכו העימותים (באופן כמעט יומיומי) בין כוחות הביטחון לבין מתפרעים פלסטינים באזור הכפר נעלין , מערבית לראמאללה. התושבים המקומיים, בתגבור אנרכיסטים וגורמי שמאל קיצוניים מישראל ומחו"ל, מוחים על הקמת גדר הביטחון במקום בעוד שכוחות הביטחון מאבטחים את המשך בנייתה.

תגובות לפעילות כוחות הביטחון נגד מוסדות חמא"ס

   בכירים ברשות הפלסטינית ובחמא"ס הגיבו בחריפות על הפעילות הנמרצת שמקיימים לאחרונה כוחות הביטחון הישראלים נגד מוסדות התשתית האזרחית (ה"דעווה") של חמא"ס בשכם:

•  ראש ממשלת הרשות, סלאם פיאצ’ , טען כי פעילות צה"ל בשכם "הורסת את מאמצי הרשות הפלסטינית להביא לביטחון בעיר שכם, ומהווה איום לרשות הפלסטינית, ולמעמדה ולאמינותה בקרב הפלסטינים" (אלחיאת, 12 ביולי).

•  חמא"ס, מיהרה לגנות את האירועים ולהטיל את האשמה לכך גם על הרשות הפלסטינית. לדבריה, הרשות הפלסטינית התחילה את הפעילות נגד מוסדותיה ע"י הרדיפה אחר ועדות הצדקה שלה וכעת היא "מתעטפת בשתיקה" נוכח פעילות צה"ל (8 ביולי, Palestine-info).

   יצוין כי הרשות הפלסטינית, למרות תגובתה החריפה, מודעת היטב לסיכונים הנשקפים לה מתשתית ה"דעווה" של חמא"ס ובחודשים האחרונים ביצעה גם היא מהלכים להידוק הפיקוח על המוסדות של חמא"ס ביהודה ושומרון (בעיקר ועדות צדקה ומסגדים).

הסדר ה”הרגעה”- תמונת מצב (נכון ל- 15 ביולי)

המצב במעברים

   גם השבוע, כאמור לעיל, נמשכו הפרות ה"הרגעה", בעיקר ע"י התארגנויות פת"ח. בתגובה על ההפרות סגרה ישראל את המעברים לפרקי זמן קצרים (של מספר שעות), למשל ב- 9 ביולי. במעברי סופה ונחל עוז נמשך גם השבוע מעבר מוצרי מזון סחורות ודלקים לרצועת עזה בהיקף של כ- 70 משאיות ליום. במגוון הסחורות חלה התרחבות והחלה העברת כ-5 משאיות מלט ליום וכמות מוגבלת של ברזל לבנייה. תנועת חמא"ס ותושבי הרצועה מביעים אכזבה מהיקף פעילות המעברים ומלינים על מחסור בחומרי גלם לבנייה. לדבריהם המלט שהוכנס מועט ואינו עונה על הביקוש. (אלרסאלה, 10 ביולי; אלאיאם, 12 ביולי).

  משאית עמוסה שקי מלט במעבר סופה
משאית עמוסה שקי מלט במעבר סופה

(צילום: מרכז המידע, 10 ביולי)

   על רקע סגירת המעברים מעת לעת, בתגובה על הפרות ה"הרגעה", מאשימים גורמים בחמא"ס את ישראל באי מילוי תנאי ההסדר. דובר חמא"ס, אימן טה אמר כי במידה וישראל לא תמלא את תנאי ההסכם הוא עלול לקרוס (פאל מדיה, 13 ביולי) , מוסא אבו מרזוק אמר כי ישראל אינה דבקה בהתחייבויותיה (ערוץ אלאקצא, 13 ביולי). ח’אלד משעל הדגיש כי חמא"ס מחויבת ל"הרגעה" אולם הוסיף כי הוא אינו אופטימי לגבי ה"הרגעה" בשל יחסה של ישראל לנושא (סוכנות הידיעות התימנית, 13 ביולי).

אכיפת ה"הרגעה" ע"י חמא"ס

   חמא"ס ממשיכה להפגין תמיכה בהסדר ה"הרגעה" ומקפידה לשמור על הפסקת האש. במקביל, מנסה חמא"ס לכפות את תנאי ההסדר על שאר הארגונים הפלסטינים ולמנוע הפרות מצידם, אף כי היא נמנעת מעימות חזיתי עמם, ולפיכך ההתמודדות מולם אינה אפקטיבית דיה. השבוע נעצרו ע"י חמא"ס מספר פעילי פת"ח, אשר שוחררו ממעצרם זמן קצר לאחר מכן (סוכנות ופא, 11 ביולי).

התעצמות ארגוני הטרור

   חמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין ממשיכים לנצל את תקופת ה"הרגעה" להמשך ההתעצמות, בניין הכוח והכנות לתסריט של כניסת צה"ל לרצועה , ואף נותנים ביטוי לכך בפומבי. ביטאון חמא"ס אלרסאלה דיווח כי הכוחות המבצעיים ומנגנוני הביטחון של חמא"ס מבצעים עבודות ביצור, חפירת תעלות וסוללות עפר (אלרסאלה, 14 ביולי). אתר האינטרנט של חמא"ס דיווח כי גדודי עז אלדין אלקסאם הגבירו את האימונים של אנשיהם (14 ביולי, Palestine-info), כמו כן, דווח כי אנשי יחידות הייצור מנצלים את פסק הזמן שנוצר לפיתוח ולייצור אמצעי לחימה ופיתוח ושיפור אמצעי הקשר (9 ביולי, NTV; אלרסאלה, 10 ביולי) . במקביל, נמשכות ההברחות לרצועת עזה. השבוע נמסר כי המצרים הרסו המצרים מספר רב של מנהרות כמו כן חשפו בסיני משלוח של 250 ק"ג חומרי נפץ שיועדו להגיע לרצועה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 11 ביולי).

9 ביולי, ערוץ  NTV 

סרטון טלביזיה המראה אימונים שמקיים הג’האד האסלאמי בפלסטין בתקופת ה"הרגעה"
(9 ביולי, ערוץ N TV)

מעבר רפיח

   בנושא פתיחת מעבר רפיח, שחמא"ס מייחסת לו חשיבות רבה, עדיין לא חלה התקדמות משמעותית . המעבר פתוח מעת לעת, והמצרים מתירים מעבר מספר מוגבל של אזרחים פלסטינים. משלחות חמא"ס מעזה ומסוריה ביקרו בקהיר (12 ביולי) ונועדו עם ראש המודיעין הכללי עמר סלימאן, אולם לפי שעה לא חלה התקדמות בנושא. בכירי חמא"ס הביעו אכזבה מתוצאות הביקור של המשלחות וציינו כי לא הושגה פריצת דרך בעניין. אימן טה האשים את הרשות הפלסטינית בכך שהתעקשותה לחזור להסכם המעברים משנת 2005 בו היא שותפה מונעת את פתיחת המעבר (פאל- מדיה, 13 ביולי).

הטלביזיה המצרית, 8 ביולי
משלחת חמא"ס מעזה, בראשות מחמוד אלזהאר יוצאת לפגישה בקהיר
(הטלביזיה המצרית, 8 ביולי)

   מאמרי מערכת בעיתונות חמא"ס מותחים ביקורת על עמדתה של מצרים ומזהירים כי סבלנותו של העם הפלסטיני תפקע. מצטפא אלצואף, עורך עיתון חמא"ס פלסטין, תקף את מצרים על שאינה נוקפת אצבע לפתיחת מעבר רפיח, נכנעת לרצונה של ישראל ומפעילה לחץ על הצד הפלסטיני (פלסטין, 14 ביולי). בפורום חמא"ס באינטרנט נשמעו קריאות של גולשים הקוראים לתושבי הרצועה להסתער על מעבר רפיח (13 ביולי, PALDF). מצרים, מצידה, שיגרה תגבורת של 400 שוטרים למעבר רפיח על מנת לסכל ניסיון פלסטיני אפשרי לפרוץ בכוח את המעבר (סוכנות הידיעות הצרפתית, 10 ביולי).

סוגיית שחרורו של גלעד שליט

   גם בסוגיית החייל החטוף גלעד שליט לא חלה השבוע התקדמות. הנושא עלה לדיון כאשר ביקרו משלחות חמא"ס במצרים אולם עדיין לא התחדשו המגעים בנושא זה.

תהליך אנאפוליס

פגישת אולמרט אבו מאזן

  ב- 13 ביולי נערכה פגישה משולשת בהשתתפות נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בעת פסגת האיחוד למען הים התיכון הנערכת בפריז. בהמשך היום התקיימו פגישה בארבע עיניים בין אולמרט לאבו מאזן, פגישה בינייהם בנוכחות צוותי המו"מ וכן פגישה בין צוותי המו"מ.

הפגישה בפריז, 13 ביולי
הפגישה בפריז (לע"מ, 13 ביולי)

  על פי דיווח בעיתון הארץ, ביקש אבו מאזן מאולמרט בפגישתם לשחרר אסירים פלסטיניים הכלואים בישראל עוד מתקופת טרם הסכמי אוסלו. גורם מדיני ישראלי ציין כי אולמרט הבטיח לבדוק בחיוב את הבקשה הפלסטינית. הגורם הוסיף כי שחרור שכזה לא יהיה כחלק מעסקה עם חמא"ס או חזבאללה אלא יעשה כמחווה לרשות הפלסטינית (הארץ, 14 ביולי). ראש מחלקת המו"מ ברשות, צאא’ב עריקאת התייחס לפגישות ומנה את הנושאים שעלו בפגישה ובקשות הפלסטיניים, ובין השאר ציין שחרור אסירים והחזרת גופות לידי הרשות הפלסטינית. הצד הפלסטיני הדגיש גם את חשיבות ביסוס ה"הרגעה" ברצועת עזה ופתיחה מחדש של המעברים (אלאיאם, 14 ביולי).

הזירה הפנים-פלסטינית

שליח ה”רביעייה” למזרח התיכון מבקר ברצועת עזה

  ב- 15 ביולי יגיע, טוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ושליח ה"רביעייה" למזרח התיכון, לביקור ברצועת עזה, ראשון מסוגו מאז השתלטות חמא"ס על הרצועה ביוני 2006. טוני בלייר צפוי לבקר במתקני אונר"א, להשתתף בחניכת פרוייקט מי שופכין ולהיפגש עם אישים "עצמאיים" ברצועה. ביקורו הוגדר כ"ביקור הומאניטרי" (סוכנות ראמתאן, 14 ביולי) אולם, להערכתנו, עלולה להיות לו משמעות פוליטית מעצם ביקורה של אישיות פוליטית אירופאית בכירה ברצועת עזה שבשליטת חמא"ס. תנועת חמא"ס, שצפוי כי תנסה להפיק רווחים מדיניים מהביקור, פרסמה הודעה כי היא מודעת לביקורו של בלייר ברצועת עזה וכי היא ביצעה את הסידורים הביטחוניים הנדרשים לביקור זה.

הזירה הלבנונית

העסקה עם חזבאללה עומדת בפני ביצוע

  ביום רביעי ה- 16 ביולי, בשעה 9:00 בבוקר, צפויה להתבצע עסקת השבויים עם חזבאללה. זאת לאחר שממשלת ישראל אישרה ברוב גדול את העסקה(בוקר ה- 15 ביולי). לפני מספר ימים הועבר לידי ישראל דו"ח המפרט את מאמצי חזבאללה באיתור מידע אודות גורלו של רון ארד. כמו כן התקבלו שתי תמונות חדשות של רון ארד, מכתב וקטעי יומן (הארץ, 14 ביולי). הדו"ח של חזבאללה אינו שופך אור על נסיבות היעלמותו של רון ארד ואינו כולל פרטים חדשים שאינם ידועים לישראל וראש הממשלה אהוד אולמרט כינה אותו בלתי מספק בעליל (הארץ, 15 ביולי).

  העסקה אמורה להתקיים ב- 16 ביולי במעבר ראש הנקרה:

•  בשעה 9:00 יועברו החיילים החטופים אלדד רגב ואהוד גולדווסר לידי ישראל, ובהנחה כי הם אינם חיים תתבצע בדיקת DNA לאשר כי אכן מדובר בשני החיילים.

•  בתמורה לחיילים החטופים תעביר ישראל לידי חזבאללה את הרוצח סמיר קנטאר, ו- 4 פעילי חזבאללה, שנשבו במלחמת לבנון השנייה. כמו כן, יועברו 199 גופות של מחבלים, חלקם פעילי חזבאללה וחלקם פלסטינים שפעלו מלבנון.

  חזבאללה, מתכנן ביצוע חגיגות שבמסגרתן תוצג העסקה כהישג הישג גדול לחזבאללה ולעם הלבנוני וכמפלה לישראל. בעיירה אלנאקורה מתוכנן להתקיים טקס בנוכחות אנשי חזבאללה, סמוך למעבר הגבול. לאחר הטקס יוטסו חמשת האסירים לנמל התעופה הבינ"ל בבירות, שם יתקבלו בטקס רשמי בהשתתפות נשיא לבנון, מישל סלימאן, ראש ממשלת לבנון, פואד אלסניורה ויו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי. משם יגיעו האסירים לפרבר הדרומי של בירות ,מעוז חזבאללה, שם תתקיים עצרת מטעם הארגון. בעצרת יישא דברים מזכ"ל הארגון חסן נצראללה, על גבי מסך (אלספיר, 14 ביולי).

 

לראש העמוד