הסדר ה”הרגעה” – תמונת מצב (נכון ל-26 ביוני 1600)

שוטרים ומומחי חבלה

שוטרים ומומחי חבלה

נזקי נפילות הרקטות בשדרות

נזקי נפילות הרקטות בשדרות

כרזה של הג'האד האסלאמי בפלסטין

כרזה של הג'האד האסלאמי בפלסטין

המכתב שכתב גלעד שליט למשפחתו

המכתב שכתב גלעד שליט למשפחתו


השקט שהופר…
שוטרים ומומחי חבלה   נזקי נפילות הרקטות בשדרות

שוטרים ומומחי חבלה בודקים את נזקי נפילות הרקטות בשדרות
(24 ביוני, www.sderotmedia.com צילום: חמוטל בן שטרית)

כללי

1. בשבוע הראשון ליישום הסדר ה"הרגעה" חלה ירידה משמעותית בהיקף הירי לעבר יישובי הנגב המערבי, אולם הפסקת האש לא נשמרה במלואה ע"י ארגוני הטרור . בלט במיוחד מטח של שלוש רקטות שנורה לעבר שדרות ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין, בתגובה להריגת פעיל בכיר בשכם (למרות שבהסדר ה"הרגעה" נקבע במפורש שהוא לא חל על יהודה ושומרון). בתגובה סגרה ישראל באופן זמני את המעברים עם הרצועה (למעט מעבר ארז) החל מ-25 ביוני.

2. ירי הרקטות שבוצע ע"י ארגון טרור המקיים זיקה הדוקה לאיראן, שפעל לטרפוד ה"הרגעה" הקודמת (עליה הוסכם בקהיר ב- 22 בינואר 2005), היווה מבחן ראשון מסוגו ליכולתה של חמא"ס לאכוף את תנאי ה"הרגעה" עליהם הוסכם עם המצרים. חמא"ס שבה וקראה לג’האד האסלאמי בפלסטין, ולשאר הארגונים, למלא אחר ה"הרגעה" אולם בשלב זה לא ברור לנו האם ובאיזו מידה היא תגלה נכונות להתעמת חזיתית עם ארגונים סוררים בסוגיה זו.

המצב בשטח

3. לאחר חמישה ימי שקט הופר הסכם ה"הרגעה", שנכנס לתוקפו ב-19 ביוני. ב-24 ביוני בסביבות 1600 אותרו שלוש נפילות רקטות בשדרות וסביבתה, אחת הרקטות פגעה ישירות בבית מגורים, שתי נשים לקו בהלם. בתגובה סגרה ישראל ב-25 ביוני את המעברים בינה לבין הרצועה, למעט מעבר ארז הפתוח למעבר אזרחים פלסטיניים על רקע הומניטארי. קודם לכן, בליל 24-23 ביוני, נורתה פצצת מרגמה לשטח ישראל, שנחתה בשטח פתוח. אף ארגון לא נטל אחריות לירי.

4. ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין , שבתקופת ה"הרגעה" הקודמת (שהחלה ב-22 בינואר 2005) פעל לטרפודה באמצעות ביצוע פיגועי התאבדות, נטל על עצמו את האחריות לביצוע ירי הרקטות . הוא הודיע כי הירי בוצע על ידו בתגובה להריגתם של שני פעילים של הארגון בשכם במסגרת פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראליים 2 (אתר פלוגות ירושלים, 24 ביוני).

5. אירוע חריג נוסף התרחש ב-25 בינוי בשעות הבוקר. כוח צה"ל זיהה שלושה חשודים בסמוך לגדר המערכת בדרום הרצועה. הכוח ביצע ירי התרעתי באוויר במטרה להרחיק את החשודים. לא זוהתה פגיעה והחשודים התרחקו מהמקום. מקורות פלסטינים דיווחו על שני חקלאים פצועים, אחד מהם באורח קשה. דוברי חמא"ס ציינו כי הירי מהווה הפרה של הסדר ה"הרגעה" מצד ישראל ( Palestine-info , פאל מדיה, 25 ביוני).

6. ב-26 ביוני בשעות הצהרים אותרה נפילה של רקטה בשטח פתוח באזור התעשייה של שדרות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בתגובה קראה שרת החוץ, ציפי לבני, להגיב על הירי באופן צבאי ומיד מבלי להתחשב בזהות הארגון העומד מאחורי הירי.

תגובות לירי הרקטות על שדרות

הג’האד האסלאמי בפלסטין

כרזה של הג'האד האסלאמי בפלסטין
כרזה של הג’האד האסלאמי בפלסטין שכותרתה:
"הברית [היא]… ההתנגדות [קרי: הטרור והאלימות]" (קדסויי, 26 ביוני)

7. הגם שהסדר ה"הרגעה" אינו כולל את יהודה ושומרון, ירה הג’האד האסלאמי בפלסטין שלוש רקטות לעבר שדרות בתגובה על הריגת שני פעילים מבצעיים בשכם ע"י כוחות הביטחון הישראליים. דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין התקשו להסביר את הסתירה שבין מחויבותם להסדר ה"הרגעה", שאינו כולל את הגדה, לבין התגובה בירי לעבר שדרות, והתפתלו בניסוחים ובמשחקי מילים על מנת להצדיק את הפרת ההסדר. הדוברים שבו והדגישו כי למרות הירי על שדרות רואה עצמו הארגון מחויב להסדר ה"הרגעה" למרות ההסתייגויות שלו מאי הכללת הגדה בהסדר.

8. להלן כמה התבטאויות נבחרות של דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין:

א. אחמד אלעורי , פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, כינה את ירי הרקטות "תגובה מיוחדת" וציין כי אין משמעות הדבר הפרה של הסדרה ה"הרגעה". הוא שב והדגיש כי הג’האד האסלאמי בפלסטין רואה עצמו עדיין כחלק מהסדר ה"הרגעה" למרות שהיה מעדיף שההסדר יכלול גם את הגדה המערבית. לדבריו, ירי הרקטות היה "תגובה טבעית לפשעיה של ישראל בגדה המערבית". עוד הצהיר כי חיי הישובים הישראליים בדרום לא יהיו שלווים כל עוד תמשיך ישראל בפעילותה נגד הפלסטינים (ערוץ אלערביה, ערוץ אלעאלם, 24 ביוני).

ב. דאוד שהאב , בכיר בארגון, הדגיש בדבריו כי הירי לא היווה הפרה של ה"הרגעה" אלא "מסר מיוחד" אותו רצו לעביר לישראל. הוא קרא לכל הארגונים הפלסטינים שהסכימו ל"הרגעה" לנקוט עמדה מאוחדת וברורה כלפי "התוקפנות הישראלית שאירעה בשכם" ( BBC , 24 ביוני).

ג. נאפד’ עזאם , בכיר בארגון, אמר כי הארגון מכיר בכך שה"הרגעה" היא בעזה בלבד אולם ירי הרקטות לא היה הפרה של ה"הרגעה" אלא "תגובה על פשע" (רדיו BBC , 25 ביוני).

ד. מחמד אלהנדי , בכיר בארגון, אמר שפעילות ישראל בגדה יוצרת אווירה לפיצוץ ה"הרגעה" ולא להעברתה לגדה המערבית. גם הוא הדגיש כי הג’האד האסלאמי בפלסטין מחויב ל"הרגעה" (אלג’זירה, 25 ביוני).

חמא"ס

9. בתגובה לירי לעבר שדרות שהיווה הפרה בוטה של ה"הרגעה" הדגישו דוברי חמא"ס כי התנועה עודנה מחויבת ל"הרגעה" , פועלת למען הצלחתה והמשכה ותפעל יחד עם שאר הפלגים הפלסטינים להביא למימושה.

10. להלן מספר התבטאויות של בכירי חמא"ס:

א. סאמי אבו זהרי , דובר חמא"ס, אמר כי תנועת חמא"ס מדגישה כי היא דבקה ב"הרגעה" וקרא לכל הגורמים להפעיל לחצים על ישראל ( Palestine-info , 24 ביוני). באתר משרד הפנים פורסם כי משרד הפנים מגנה את חיסול שני אנשי ה"התנגדות" (בשכם) וקורא לארגונים הפלסטינים להבליג ולכבד את ההסכמים הלאומיים בעניין ה"הרגעה" (אתר משרד הפנים, 24 ביוני).

ב. ח’ליל אלחיה, מראשי חמא"ס ברצועה אמר כי חמא"ס תיישם את ה"הרגעה" תוך הסכמה לאומית ובחסות מצרית. אולם הוא ציין כי אין בכוונת התנועה לאכוף את ה"הרגעה" באמצעות הפעלת כוח על כל הארגונים גם אם תהיה הפרה מצידם והדגיש כי לא תהפוך לשוטר שיאבטח את הגבולות ( Palestine-info , 25 ביוני).

ג. פוזי ברהום, דובר חמא"ס, קרא למצרים ולכל הגורמים הנוגעים בדבר להפעיל לחצים על ישראל על מנת שתפסיק את פעילות הסיכול והמנע בגדה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 24 ביוני) .

11. חמא"ס הפנתה קריאה פומבית לארגונים הפלסטינים לדבוק ב"הרגעה" ובו בזמן הצהירו דוברי חמא"ס כי ל"התנגדות" הזכות להגיב על פעילות צה"ל בשטח הגדה בלבד ( Palestine-info , 24 ביוני). במישור המעשי , הודיע ממשל הניה כי מתקיימות פגישות קבועות עם הארגונים השונים לצורך מעקב אחר יישום ה"הרגעה". במסגרת זו נועדה משלחת מטעם חמא"ס בראשות סעיד ציאם עם משלחת מהחזית העממית והחזית הדמוקרטית וצפויה הייתה להיפגש עם משלחת מהג’האד האסלאמי בפלסטין. בפגישה הדגישה חמא"ס בפני הארגונים את המחויבות להסכם ואת החשיבות שב"שליטה עצמית" ( (רדיו BBC , 25 ביוני).

ישראל

12. ישראל הצהירה כי היא רואה בירי הרקטות על שדרות (מה-24 ביוני) הפרה בוטה וחד משמעית של הסדר ה"רגיעה" שלא ניתן לעבור עליה לסדר היום. צה"ל נמנע מלהגיב ישירות לירי אך עם זאת הבהירו גורמי ביטחון הבהירו כי אין כל מניעה לצה"ל לפעול נגד חוליות משגרים בזמן אמת ( ynet , 25 ביוני).

מצרים

13. בהתייחסות ראשונה להפרת ה"הרגעה" על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין, הצהיר דובר משרד החוץ המצרי חסאם זכי כי בעוד שהרצועה היא חלק מהסדר ה"הרגעה" בין הצדדים הגדה אינה כלולה בהסכם בשלב הנוכחי ( תוך מתיחת ביקורת מרומזת על הג’האד האסלאמי בפלסטין). בהתייחסו לאפשרות להצבת כוחות ערביים ברצועה טען כי בשלב זה מצרים אינה רואה בהצעה דבר מעשי שעתיד להתרחש בקרוב. דובר משרד החוץ המצרי הכחיש כי מצרם הבטיחה לישראל כי לא תפתח את מעבר רפיח לפני שחרורו של גלעד שליט. (אלערביה, 24 ביוני).

המצב במעברים

14. בתגובה לירי הרקטות לעבר שדרות נסגרו ב-25 ביוני בהוראת שר הביטחון כל מעברי הגבול עם רצועת עזה למעט מעבר ארז שהיה פתוח למעבר בני אדם הזקוקים לסיוע רפואי. ס"הכ עברו במעבר ארז כ-40 בני אדם. במהלך ה-26 ביוני עדיין היו המעברים סגורים. לפי שעה לא ידוע מתי יפתחו המעברים.

15. תנועת חמא"ס הודיעה, שהחלטת ישראל לסגור את מעברי הרצועה מהווה הפרה של הסדר ה"הרגעה" . דובר חמא"ס סאמי אבו זהרי קרא לכל הגורמים להפעיל לחץ על ישראל להבטיח את קיום ההסדר ( Palestine-info , 25 ביוני). חברת המועצה המחוקקת מטעם חמא"ס, ד"ר מרואן אבו ראס , ציין כי פתיחת המעברים הוא המבחן לישראל לגבי יישום חלק בהסדר. הוא גם איים כי אם לא ייפתחו המעברים במהלך עשרת הימים הקרובים תסתיים ה"הרגעה" ( Palestine-info , 25 ביוני).

16. טרם ההחלטה על סגירת המעברים, היו גורמים בעזה חלוקים בדעותיהם בנושא העברת הסחורות. חלקם טענו כי מאז כניסת הסדר ה"הרגעה" לתוקפו חל שיפור בכמות הסחורות בשווקי עזה בעוד שאחרים הביעו אכזבה מהיקף הסחורות העוברות במעברים:

א. דובר משרד הפנים איהאב אלע’צין אמר כי במהלך שלושת הימים האחרונים הורגשה עלייה קלה במוצרים שנכנסים וכי כל המוצרים הם אותם אלה שנכנסו עד היום . לדבריו סגירת המעברים ב-25 ביוני מהווה הפרה של ה"הרגעה". הוא דרש מכל הצדדים ובראשם מצרים להפעיל לחצים על ישראל בנושא (פלסטין אלא’ן, 25 ביוני ).

ב. מקור פלסטיני אחר אמר שיש גידול בכמות הסחורות הנכנסות לרצועה אולם עם זאת מוקדם עדיין לשפוט את מידת מילוי ההתחייבויות על ידי ישראל . לדבריו הערכת הכמויות הנכנסות לרצועה מתבצעת פעם בשבוע ורק אז ידעו בבירור האם חל גידול (פאלטודיי, 24 ביוני).

ג. שר הכלכלה בממשל חמא"ס, זיאד אלט’אט’א אמר שלא חל שיפור בכמות הסחורות הנכנסות לרצועת עזה בעקבות הסדר ה"הרגעה" וכי ישראל סיפקה את הכמות הרגילה של סחורות ללא תוספת ראויה לציון. הוא הביע תקווה כי בימים הקרובים תגדלנה הכמויות כמתחייב על פי הסדר ה"הרגעה" (אתר קדסנט, 23 ביוני).

סוגיית החייל החטוף גלעד שליט

17. עופר דקל , שליחו של ראש הממשלה לענייני אסירים אמור לצאת היום (26 ביוני) לקהיר על מנת לחדש את מגעים ולקיים מו"מ אינטנסיבי עם חמא"ס בנושא גלעד שליט. גורם מצרי אמר כי צפוי ששתי המשלחות ידונו בעניין עד שתתקבל הסכמה. גורם ביטחוני ישראלי התבטא כי צפוי ששתי המשלחות ידונו בנושא "עד שיצא עשן לבן" ( ynet , 26 ביוני).

18. ב-25 ביוני מלאו שנתיים לחטיפתו של גלעד שליט. בישראל ציינו את היום בעצרת שנערכה במצפה הילה מקום מגוריו. לרגל יום זה פרסמה הזרוע המבצעית של חמא"ס באתר האינטרנט שלה את נוסח המכתב שנשלח משליט למשפחתו. דובר הזרוע המבצעית אבו עבידה אמר כי אם ישראל לא תדבק ב"הרגעה" "ייסתם הגולל על סוגיית שליט".

המכתב שכתב גלעד שליט למשפחתו
המכתב שכתב גלעד שליט למשפחתו על רקע תמונות שלו ושל אביו
(אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 26 ביוני)


1 בהמשך ללקט המידע: "הסדר ה"הרגעה" – תמונת מצב (נכון ל-22 ביוני 1800)" (22 ביוני) ול "חדשות העימות הישראלי-פלסטיני " (24 ביוני).

2 במהלך פעילות כוחות הביטחון ב- 23 ביוני, בשכונת רפידיה בשכם, נהרג טארק ג’ומעה אחמד אבו ע’אלי, תושב ג’נין, פעיל מבצעי בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין. פעיל נוסף ששהה בביתו נהרג אף הוא.

 

לראש העמוד