חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (17- 24 ביוני 2008)

בית הרוס בשדרות

בית הרוס בשדרות

אסמעיל הניה מעיף עפיפון

אסמעיל הניה מעיף עפיפון

כוחות הצלה

כוחות הצלה

הרס שנגרם לבית בית בשדרות

הרס שנגרם לבית בית בשדרות

נחיתת הפצועים מפיגוע הירי בנווה צוף בבית החולים תל השומר

נחיתת הפצועים מפיגוע הירי בנווה צוף בבית החולים תל השומר

weapon

weapon

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך שבועי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך שבועי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

שדרות

שדרות

שדרות

שדרות

שדרות

שדרות

משאיות דלק במעבר נחל עוז

משאיות דלק במעבר נחל עוז

משאיות נושאות אספקה ממתינות במעבר סופה

משאיות נושאות אספקה ממתינות במעבר סופה

תושבי עזה רוחצים בים

תושבי עזה רוחצים בים


והפרת השקט בשדרות…

  שקט ברצועת עזה…

בית הרוס בשדרות

  אסמעיל הניה מעיף עפיפון

בית הרוס בשדרות שנפגע כתוצאה מירי רקטות
(24 ביוני, www.sderotmedia.com צילום: חמוטל בן שטרית)

 

אסמעיל הניה מעיף עפיפון עם ילדים על חוף הים בעזה (24 ביוני, palestine-info)

עיקרי הדו"ח

  הסכם ה"הרגעה" הופר באופן בוטה , לאחר חמישה ימי שקט. ב-24 ביוני בשעה 1600 נורו ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין שלוש רקטות לעבר שדרות. אירוע זה מהוה מבחן ראשון להסדר ה"הרגעה" והוא ממחיש את הצורך באכיפת ההסדר ע"י חמא"ס על ארגוני הטרור האחרים הפועלים ברצועה. מחמוד אלזהאר, שנטל חלק במגעים להסדר מטעם חמא"ס, הצהיר כי חמא"ס לא תתעמת ישירות עם שאר הארגונים אולם מפרי ה"הרגעה" יטופלו ע"י רשויות החוק. מידת נכונותה של חמא"ס לממש זאת עומדת עתה למבחן.

  ביהודה ושומרון , שאינה כלולה בהסדר, נמשכת פעילות הטרור ובצידה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון הישראליים. השבוע בלט פיגוע ירי צפונית מערבית לראמאללה (שלושה מטיילים פצועים) והריגת בכיר מבצעי הג’האד האסלאמי בפלסטין וחמוש נוסף שהיה עימו, במהלך פעילות כוחות הביטחון בשכם. בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין הצהירו כי יגיבו על הריגת הפעילים וממשו זאת בירי על שדרות, למרות שיהודה ושומרון אינן נכללות בהסדר ה"הרגעה".

אירועים בולטים בשטח

רצועת עזה

 הסכם ה"הרגעה" שנכנס לתוקפו ב-19 ביוני הופר באופן בוטה לאחר חמישה ימי שקט. ב-24 ביוני בסביבות 1600 אותרו שלוש נפילות רקטות בשדרות וסביבתה, שתי נשים לקו בהלם. הג’האד האסלאמי בפלסטין נטל אחריות לירי להערכתנו בתגובה להריגת פעיליו בשכם (ראו להלן), למרות שיהודה ושומרון אינן נכללות בהסכם ה"הרגעה" . הפרה נוספת הייתה ירי פצצת מרגמה בלילה שבין ה-23 וה- 24 ביוני לעבר שטח ישראל, אשר נחתה בשטח פתוח ולא גרמה נזק. אף ארגון לא נטל אחריות על כך.

כוחות הצלה

  הרס שנגרם לבית בית בשדרות

כוחות הצלה בדרך למקום הירי בשדרות
(24 ביוני, www.sderotmedia.com צילום: חמוטל בן שטרית)

 

הרס שנגרם לבית בית בשדרות כתוצאה מירי הרקטות (24 ביוני, www.sderotmedia.com צילום: חמוטל בן שטרית)

  ביומיים שקדמו לכניסת ה"הרגעה" לתוקפה נורתה אש אינטנסיבית לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו 35 נפילות רקטות בשטח ישראל ונורו 9 פצצות מרגמה בין התאריכים 17 – 19 ביוני.

יהודה ושומרון 

פיגוע ירי סמוך לנווה צוף צפונית מערבית לראמאללה

  ב- 20 ביוני נתקלו חמישה תושבי קריית ארבע, אשר טיילו בוואדי זרקא הסמוך לנווה צוף, בשני מחבלים אשר פתחו לעברם בירי. מהירי נפצע אחד באורח קשה ושניים נוספים באורח בינוני וקל. לאחר שהצליחו למצוא מחסה, התקשרו המטיילים לכוחות ההצלה, ואלו הצליחו לפנותם לאחר כשעה וחצי. צה"ל פתח בסריקות באזור הפיגוע, אולם המחבלים טרם נמצאו ( Ynet , 20 ביוני). פת"ח/גדודי חללי אלאקצא נטלו אחריות לפיגוע הירי (סוכנות מען, 20 ביוני)

נחיתת הפצועים מפיגוע הירי בנווה צוף בבית החולים תל השומר
נחיתת הפצועים מפיגוע הירי בנווה צוף בבית החולים תל השומר 
  ( זק"א. צילום: יוסי ימפל, 20 ביוני)

  פיגוע ירי זה קרה יום אחד לאחר שנכנס לתוקפו הסדר ה"הרגעה", שאינו כולל את יהודה ושומרון. פיגוע ירי במתווה זה מצטרף לפיגועי ירי נוספים בהם תקפו מחבלים מטיילים ביהודה ושומרון. יוזכר כי ב- 28 בדצמבר 2007 נהרגו שני חיילי צה"ל, אחיקם עמיחי ודוד רובין, תושבי קריית ארבע, בעת שטיילו בחופשה בנחל תלם הסמוך לחברון.

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   מאז כניסה לתוקף של הסדר ה"הרגעה" (19 ביוני, 6:00 בבוקר), נמנעים כוחות הביטחון מפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה.

   ב- 23 ביוני טענו כלי תקשורת פלסטיניים כי חקלאי מבוגר נפצע באורח קשה מירי חיילי צה"ל בבית לאהיא שבצפון רצועת עזה (סוכנות ופא, אתר פאל מדיה, 23 ביוני). האירוע נמצא בבדיקת צה"ל.

יהודה ושומרון

   במהלך פעילות כוחות הביטחון ב- 23 ביוני, בשכונת רפידיה בשכם, נהרג טארק ג’ומעה אחמד אבו ע’אלי, בעת נסיון לעוצרו. המחבל ההרוג הינו יליד 1983 תושב ג’נין, פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין.

weapon
רובה ומחסנית שנמצאו בדירתו של המחבל טארק ג’ומעה אחמד אבו ע’אלי

(דובר צה"ל, 24 ביוני)

   בינואר 2008 עמד טארק אבו ע’אלי בראש חולייה שעסקה בתכנון פיגוע מכונית תופת, שסוכל ע"י כוחות הביטחון הישראלים. כמו כן, עסק בייצור מטענים וחומרי נפץ, הכוונת חוליות בגזרת ג’נין לביצוע פיגועים ובגיוס מחבלים מתאבדים. טארק אבו ע’אלי אף תכנן לבצע פיגוע בזמן הקרוב (דובר צה"ל 24 ביוני).

   בדירתו של טארק אבו ע’אלי נחשפו אמצעי לחימה רבים שכללו מטענים, רובה קלצ’ניקוב, תחמושת וציוד צבאי נוסף (אתר דובר צה"ל, 24 ביוני). בדירה הסתתר חמוש נוסף, אשר נהרג אף הוא בחילופי האש עם כוחות צה"ל ( Ynet , 24 ביוני). הפלסטינים טענו כי ההרוג הנוסף היה סטודנט באוניברסיטת אלנג’אח בשכם, וכי שני ההרוגים כלל לא היו חמושים (פאל פרס, פאל מדיה, 24 ביוני).

   ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין פרסם הודעה בה איים כי הרג הפעילים לא יעבור ללא "תגובה כואבת" וכי אותה "התנגדות" שנקטה עמדה מאוחדת כלפי ה"הרגעה" דורשת עתה לקבוע עמדה לגבי האירועים בגדה (אתר נדאא’ אלקדס, 24 ביוני). דובר הארגון אבו חמזה אמר כי הארגון יגיב באופן מיידי על כל "הפרה ישראלית" של ההסכם 1 (אתר קדסנט, 24 ביוני). דוברים בחמא"ס אמרו כי ל"התנגדות" בגדה הזכות להגיב על פעילות צה"ל אולם חמא"ס מדגישה כי היא ממשיכה להיות מחויבת ל"הרגעה" וקוראת לגורמים הנוגעים בדבר להפעיל לחץ על ישראל על מנת שתפסיק את פעילותה בגדה ( Palestine-info , 24 ביוני).

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך שבועי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך שבועי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

נפילות פצצות מרגמה בחתך יומי

הסדר ה”הרגעה” תמונת מצב נכון ל-24 ביוני 1600 2

שדרות

  שדרות

“הרגעה” בשדרות: ילדים משחקים במגרש ספורט ממוגן בבית ספר יסודי בשדרות (צילום: זאב טרכטמן)

 

"הרגעה" בשדרות :ילדים ואמהות משחקים במגרש המשחקים (23 ביוני, www.sderotmedia.com צילום: נועם בדין)

שדרות
"הרגעה" בשדרות :ילדים ואמהות משחקים במגרש המשחקים
(23 ביוני, www.sderotmedia.com צילום: נועם בדין)

חידוש המגעים סביב ה"הרגעה"

  ב- 24 ביוני נפגש ראש הממשלה אהוד אולמרט בשרם אלשיח’ עם נשיא מצרים מבארכ. בדיווח עיתונאי נמסר מ"גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה" כי ישראל קיבלה הבטחות שמעבר רפיח לא ייפתח כל עוד לא ייפתר עניין שליט. גורם בפמליית ראש הממשלה מסר גם כי נושא הברחות אמצעי הלחימה מסיני לרצועה עלה בהרחבה בין הצוותים משני הצדדים והמצרים התחייבו לעשות כל מאמץ על מנת לעצור את ההברחות. הביקור היה חיובי ביותר והמצרים יצאו מגדרם לסייע בהמשך ייצוב הפסקת האש (כתבתו של רוני סופר, ynet , 24 ביוני).

  עופר דקל, שליח ראש הממשלה לענייני החטופים צפוי לצאת למצרים (26 ביוני) על מנת להיפגש עם ראש המודיעין המצרי עמר סלימאן להתנעת חידוש המו"מ בעניינו של גלעד שליט. בסבב השיחות בקהיר ייטלו חלק גם נציגי חמא"ס שיקיימו מגעים עם המתווכים המצריים .

המצב במעברים

  לאחר מספר ימי שקט (שנשמר עד לירי הרקטות ב-24 ביוני), פתחה ישראל את המעברים למעבר מזון, דלק, סחורות ואמצעים נוספים הדרושים לחידוש הפעילות הכלכלית ברצועה ולמעבר בני אדם מסיבות הומניטאריות. במקביל, החלה המשטרה הפלסטינית לפרוס כוחותיה סמוך למעברים על מנת להקל על תנועת הסחורות הנכנסות ( BBC , 22 ביוני).

  להלן פירוט המצב במעברים החל מיום יום ראשון 22 ביוני :

•  מעבר סופה – מידי יום עוברות לרצועת עזה כ-80 משאיות אספקה. המשאיות מכילות בעיקר מזון וציוד הומניטארי.

משאיות דלק במעבר נחל עוז

  משאיות נושאות אספקה ממתינות במעבר סופה

מימין: משאיות נושאות אספקה ממתינות במעבר סופה (רויטרס 19 ביוני. צלם: אמיר כהן)

משמאל: משאיות דלק במעבר נחל עוז (צילום צילום : רועי עידן
www.sderotmedia.com)

•  מעבר נחל עוז –דרך המסוף מועברים לרצועה דלקים בכמות פחות או יותר דומה לכמות שלפני סגירת המעבר, בהתאם להחלטות שנקבעו בזמנו ע"י בג"צ.

•  מעבר ארז – מדיי יום עברו כ-40 בני אדם שנזקקו לסיוע רפואי.

•  מעבר קרני – מידי יום עוברות כ-80 משאיות בעיקר של דגנים ומזון לבעלי חיים.

•  מעבר רפיח – מצרים התירה באופן חד-פעמי מעבר כמה מאות תושבי רצועת עזה הממתינים מזה כארבעה חודשים בצד המצרי (אתר פלסטין אלא’ן, 18 ביוני).

  דוברים בחמא"ס מסרו דיווחים סותרים לגבי מצב העברת הסחורות במעברים. לדברי דובר משרד הפנים כמות הסחורות שנכנסה לרצועה גבוהה רק בכ-10% מהכמות הרגילה. מנגד, אמר דובר חמא"ס, סאמי אבו זהרי , כי ישראל הכניסה כמויות כפולות של סחורות לרצועה אך עם זאת מוקדם עדיין לקבוע את עמידת ישראל בהתחייבותה בהסדר ה"הרגעה" (פאל מדיה, 22 ביוני). אסמאעיל הניה , ראש ממשל חמא"ס אמר כי מוקדם עדיין לשפוט האם ישראל ממלאת אחר תנאי ההסדר וציין כי חמא"ס מעבירה למצרים דיווחים יום-יומיים אודות מידת עמידתה של ישראל בהסדר (פאל-מדיה, 23 ביוני).

לצפייה בסרטון אודות המצב במעברים
נא לחצו כאן
צילום : רועי עידן
www.sderotmedia.com

סוגיית שחרורו של גלעד שליט

  שופטי בג"ץ דחו (23 ביוני) את העתירה שהגישו הוריו של החייל החטוף גלעד שליט נגד הסדר ה"הרגעה". עם זאת ציינו השופטים כי על הקבינט לשוב ולדון בשחרורו של גלעד שליט שכן, על פי טענת המשפחה, הוטעו חברי הקבינט כאשר דווח להם כי ההסדר יוצר קשר בין פתיחת המעברים לשחרורו של החייל. פרקליטי משפחת שליט אמרו כי למרות הדחייה מדובר בהישג חשוב במאבק להשבתו של גלעד שליט הביתה (הארץ, 24 יוני) .

  על רקע הגשת הבג"צ איימו גורמים בחמא"ס כי כל עיכוב ביישום סעיפי ה"הרגעה" יביא את חמא"ס לראות עצמה כפטורה מההתחייבויות אותם קיבלה על עצמה במסגרת ההסדר ( palestine-info , 24 ביוני). דובר ממשל חמא"ס ט’אהר אלנונו כי את חמא"ס לא מעניינות החלטות בג"צ אלא ההתחייבות הישראלית ל"הרגעה" ( BBC , 22 ביוני). דובר ועדות ההתנגדות העממית (פלג כמאל נראב), פנה לאביו של גלעד שליט באומרו כי ה"הרגעה" היא שתביא להתקדמות ולא פנייתו לבג"צ ועל כן עליו להפעיל לחץ על ממשלת ישראל להיענות לדרישות חמא"ס ולהשלים את העיסקה (סוכנות רמתאן, 22 ביוני).

  גורמים בחמא"ס ממשיכים להתבטא כי סוגיית גלעד שליט אינה חלק מהסדר ה"הרגעה" בהדגישם כי גלעד שליט ישוחרר רק תמורת שחרור אסירים פלסטינים. מחמוד אלזהאר , מראשי חמא"ס אמר כי אין בכוונת חמא"ס לוותר בעניין רשימת האסירים שהיא העבירה לישראל בתמורה לשחרורו של שליט (אלרסאלה, 23 ביוני).

אכיפת הסדר ה"הרגעה" על ארגוני הטרור

  ירי הרקטות לעבר שדרות וירי פצצת המרגמה המחישו את החשיבות שבאכיפת הסדר ה"הרגעה" על הג’האד האסלאמי בפלסטין ועל שאר ארגוני הטרור. לחמא"ס, השולטת ברצועה, יש להערכתנו עניין מובהק למנוע טרפוד ההסדר מצד ארגונים כמו הג’האד האסלאמי בפלסטין או גורמי טרור "סוררים". מנגד, אין היא רוצה להיות חשופה להאשמות (שכבר הופנו כלפיה) כי היא פועלת נגד ה"התנגדות" ומשרתת בכך את ישראל 3.

  בכיר חמא"ס מחמוד אלזהאר נדרש לסוגיה זאת בנאום שנשא בכנס ברפיח (פירוט ראו להלן). הוא ציין כי ב-20 ביוני נעשה ניסיון להפר את ה"הרגעה" ע"י שלושה אנשים, שירו פצצות מרגמה לעבר מעבר נחל עוז. לדבריו, נעשתה פנייה אליהם אולם הם הכחישו אחריותם לירי. לדברי אלזהאר, הוסכם עימם " שמי שיעשה מעשים כאלה מחוץ למסגרת ההסכמה הלאומית, תוסר ממנו החסות הארגונית [והוא] יטופל בידי החוק". לדבריו, חמא"ס אינה מופקדת על איסוף הנשק מהארגונים ומעצר אנשיהם אולם במסגרת ההסכמה הלאומית שהושגה היא לא תרשה לאף אחד לקלקל את ההישגים שהשיג הציבור הפלסטיני. מידת רצינות חמא"ס לאכוף את הסדר ה"הרגעה" הועמדה במבחן עם ירי הרקטות ב-24 ביוני.

הברחות אמצעי לחימה לרצועה

  בראיון לעיתון אלשרק אלאוסט, ערב צאתו למצרים, אמר אהוד אולמרט כי אם הברחות הנשק לרצועת עזה ימשכו תאלץ ישראל לחדש את פעילותה הצבאית (אלשרק אלאוסט, 24 ביוני). מנגד, מחמוד אלזהאר, בכיר חמא"ס, התבטא כי במהלך המו"מ רצתה ישראל שחמא"ס תשמור על הגבול ותפסיק את ההברחות אולם חמא"ס לא התחייבה לדבר (ערוץ אלאקצא, 23 ביוני).

תגובות להסדר ה"הרגעה" 

הסדר ה"הרגעה" בראייתו של מחמוד אלזהאר

  מחמוד אלזהאר, בכיר חמא"ס שהיה שותף בגיבוש הסדר ה"הרגעה", נשא הרצאה בכנס פוליטי, שנערך במחוז רפיח בחסות לשכת ההסברה של חמא"ס. נושא ההרצאה:" עתיד ההרגעה בצל שינוי המציאות".

•  להלן עיקרי דבריו של אלזהאר (ערוץ אלאקצא, 24 ביוני):

•  ההבדל בין ה"הרגעה" ("תהדיאה") לבין הפסקת אש ("הדנה"): בראייתו של אלזהאר, במונח "הדנה" מדובר על פרק זמן ארוך יותר, ועל מחויבות גדולה יותר, מאשר ב"הרגעה". הוא מגדיר את ה"הרגעה" כניסיון לנהל את הסכסוך בשלב מסוים על מנת להשיג הישגים.

•  מטרות ההרגעה: המטרות המרכזיות הן הפסקת "כל סוגי התוקפנות הישראלית ושבירת המצור". "הרחוב הפלסטיני", ששילם מחיר כבד במהלך הלחימה, לא הותיר לישראל שום חלופה חוץ מה"הרגעה", באשר ישראל הייתה מודעת לכך שפעולה צבאית גדולה בעזה לא תפעל לטובתה.

•  מרכזיות פתיחת המעברים: במהלך המגעים ביקשה חמא"ס תשובות על שתי שאלות בסיסיות: מרווח הזמן בין מועד הפסקת הלחימה לבין פתיחת המעברים והחומרים שייכנסו לרצועה לכשיפתחו המעברים. כשקיבלה חמא"ס תשובות מדויקות בעניין זה היא הסכימה ל"הרגעה".

•  אופן הטיפול בארגונים שיפרו את הסכם ה"הרגעה": חמא"ס לא תתעמת ישירות עם הארגונים אולם הם יטופלו בידי רשויות החוק. 4

•  שחרור גלעד שליט : גלעד שליט ישוחרר באמצעות עסקת חליפין. ישראל חייבת לבטל את החלטתה שלא לשחרר את אלה שידיהם מוכתמות בדם ולהפסיק את כל ה"תרגילים" המדיניים והמשפטיים המכוונים לסכל את עסקת החליפין. לדבריו אם לא ישוחררו העצורים, יש בידי חמא"ס "אופציות רבות" אחרות.

•  השפעת ה"הרגעה" על הפלסטינים: לדברי אלזהאר השתררה ברצועה ובגדה תחושה של ניצחון המגבירה את האמון בחמא"ס. ה"הרגעה" פתחה פתח לשיפור הקשר בין חמא"ס ומצרים והיא תאפשר את שיקום ההרס שנגרם ע"י ישראל. אולם במישור העקרוני, הדגיש אלזהאר כי חמא"ס תמשיך במאבק "על כל שעל של פלסטין" ולא תטוש את תפיסת ה"התנגדות" (קרי, הטרור).

•  השפעת ה"הרגעה" על ישראל: ישראל ("כוחות הכיבוש") הסכימה ל"הרגעה" בעיקר בשל ה"התנגדות" (הטרור). גורמים נוספים שהשפיעו על ישראל הינם המצב הפוליטי שלה וכישלון המצור. אלזהאר צופה שה"הרגעה" תיצור בישראל מתחים פוליטיים חדשים בשל ניצחון חמא"ס.

•  האתגרים הצפויים בהמשך: לפלסטינים צפויים "קרבות רבים" ובתוכם הקרב על פתיחת מעבר רפיח, קרבות לשמירה על המעברים, וקרב המו"מ לשחרור האסירים הפלסטינים.

הלך הרוחות בקרב תושבי רצועת עזה

  תושבי הרצועה קיבלו את הסדר ה"הרגעה" בתחושות מעורבות. לצד אי האמון בישראל והספקות בדבר משך הקיום של ה"הרגעה" מביעים תושבי הרצועה תקווה וציפייה שה"הרגעה" תביא להסרת הסגר ולשיפור בתנאי חייהם.

  אותותיו הראשונים של ההסדר באים לידי ביטוי, בין היתר, בדיווחים על ירידת מחירי המוצרים והדלקים בשוק השחור כמו גם בנהירה של המונים לחופי הים, הגנים הציבוריים והשווקים. כמו כן חלק מהתושבים המתגוררים מזרחית לח’אן יונס, באזורי החיכוך עם ישראל, החלו לשוב לבתיהם. בולטת עלייה במספר הופעותיו התקשורתיות והציבוריות של ראש ממשל חמא"ס, אסמאעיל הניה שנראה מבקר, בין השאר, בחוף הים ומשחק כדורגל ומפגין נינוחות ורוגע (מען, 19 ביוני).

  כלי התקשורת הפלסטיים מסקרים בהרחבה את השלכותיו החיוביות הסדר ה"הרגעה" בצטטם התבטאויות אופטימיות של תושבי רצועת עזה. עם זאת, כמעט ולא ניכר שינוי באופי שידורי ההסתה של כלי התקשורת של חמא"ס המתבטאים בעיקר בשידור שירים ומעברונים בין התוכניות השונות.

תושבי עזה רוחצים בים
תושבי עזה רוחצים בים (24 ביוני,Palestine-info)

הזירה הפנים-פלסטינית

המגעים בין פת”ח לחמא”ס

   בכלי התקשורת הפלסטיניים והערביים הועלתה ציפייה כי ה"הרגעה" תוביל לקידום הדיאלוג בין חמא"ס לבין פת"ח ואבו מאזן בחסות מצרית או ערבית. אבו מאזן באחד מראיונותיו מנה את תנאיו לחידוש המו"מ עם חמא"ס: החזרת רצועת עזה לשלטון הרשות הפלסטינית, ציות לרשות הפלסטינית וקיום בחירות חוקיות (אלג’רידה, 19 ביוני). חמא"ס, מצידה, מוכנה להידברות אולם ללא תנאים מוקדמים, כך שהפער העמוק בין שני הצדדים נותר בעינו.

   במקביל לכניסת הסדר ה"הרגעה" לתוקפו נעשה ניסיון לקדם הידברות בין פת"ח לחמא"ס. ביוזמת אבו מאזן, הגיעה לביקור בעזה משלחת פת"ח בכירה, בראשות חכמת זיד (19-17 יוני). במהלך הביקור נפגשה המשלחת עם אישי ציבור ברצועה. אולם, פגישה שאמורה הייתה להתקיים ב-19 ביוני בין חברי המשלחת פת"ח ובכירי חמא"ס בראשות אסמאעיל הניה בוטלה בשל התעקשותו של הניה לקיים את הפגישה בלשכתו (קדסנט, 21 ביוני).

   בשטח נמשכים גילויי העוינות בין חמא"ס לפת"ח. מנגנוני הביטחון של שני הצדדים המשיכו לבצע מעצרים הדדיים של אנשי פת"ח ברצועה ואנשי חמא"ס ביהודה ושומרון. כמו כן נמשכת מלחמת התעמולה בכל עוזה. כך למשל:

•  ד"ר יונס אלאסטל פרסם מאמר בעיתון אלראסלה, המזוהה עם חמא"ס, לציון יום השנה להשתלטות חמא"ס על רצועת עזה, בו איים להמשיך ולפגוע באנשי פת"ח ברצועת עזה אם "ישובו לסורם". לדבריו, השתלטות חמא"ס על הרצועה הייתה בבחינת "עונש הכרחי" לאלה אשר שיתפו פעולה עם ישראל (אלראסלה, 19 ביוני).

•  חבר המועצה המהפכנית של פת"ח, צלאח אלתעמרי , אמר כי על חמא"ס להתנצל בפני העם הפלסטיני ברצועת עזה על הרס בתיהם וההרוגים כתוצאה "מהפלישות וההפצצות". עוד אמר כי חמא"ס פעלה להכשיל כל יוזמה מדינית של אבו מאזן, וכעת הכריזה על הרגעה ללא מחיר או הישג מדיני כלשהוא "דבר שפירושו כי בני העם הפלסטיני נפלו לשווא.. וההרגעה אינה ניצחון מדיני כפי שחמא"ס מנסה להציג משום שאינה נותנת דבר לאזרח הפשוט" (סוכנות מען, 19 ביוני).


1 הגם שהסדר ה"הרגעה" אינו כולל את יהודה ושומרון.

2 בהמשך ללקט המידע: " הסדר ה"הרגעה" – תמונת מצב(נכון ל-22 ביוני 1600)" (22 ביוני, 2008).

3 נביל עמרו , נציג אש"פ בקהיר, טען בראיון לאלחיאת, כי הסכם ה"הרגעה" הופך את חמא"ס ל"קבלן לביטחון ישראלי". הוא גם טען כי חמא"ס ויתרה במו"מ עם ישראל על 90% מדרישותיה (אלחיאת אלג’דידה, 23 ביוני)

4 מנגנון אכיפת החוק ברצועה שבמרכזו עומד ה"כוח המבצע", נמצא בשליטת חמא"ס, כך שלמעשה היא זו שתצטרך לאכוף את יישום ה"הרגעה " על שאר ארגוני הטרור גם אם פורמאלית היא אינה מודה בכך. חשיבות אכיפת ההסדר ע"י חמא"ס הומחשה עם ירי הרקטות לעבר שדרות.

לראש העמוד