חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (3- 10 ביוני 2008)

זירת הפגיעה של פצצת המרגמה במפעל בקיבוץ ניר עוז

זירת הפגיעה של פצצת המרגמה במפעל בקיבוץ ניר עוז

אבו מאזן

אבו מאזן

אמנון רוזנברג

אמנון רוזנברג

ירי פצצות מרגמה

ירי פצצות מרגמה

שיגור רקטות

שיגור רקטות

שיגור רקטות

שיגור רקטות

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

מטעני צינור שנמצאו ברשות הפלסטינית

מטעני צינור שנמצאו ברשות הפלסטינית

ההתקרבות הפלסטינית-פלסטינית

ההתקרבות הפלסטינית-פלסטינית

פגישה בין הנשיא מבארכ לאבו מאזן

פגישה בין הנשיא מבארכ לאבו מאזן


זירת הפגיעה של פצצת המרגמה במפעל בקיבוץ ניר עוז

  אבו מאזן

זירת הפגיעה של פצצת המרגמה במפעל בקיבוץ ניר עוז, ממנה נהרג אמנון רוזנברג ז”ל
(5 ביוני, The Israel Project)

 

אבו מאזן נושא נאום בו קרא לדיאלוג בין פת”ח לחמא”ס (אלאיאם, 5 ביוני 2008)

עיקרי הדו"ח

   גם השבוע נמשך ירי אינטנסיבי של רקטות ופצצות מרגמה. פצצת מרגמה 120 מ"מ פגעה במפעל, שבקיבוץ ניר עוז, והרגה את אמנון רוזנברג תושב נירים. במקביל חלה עלייה בהיקף אירועי הנק"ל לעבר חיילי צה"ל ואזרחים, שבקרבת גדר הביטחון סביב רצועת עזה.

   הצמרת הישראלית המדינית והביטחונית דנה עתה ביוזמת ה"הרגעה" המצרית כשעל הפרק החלטה אפשרית בדבר הסכמה ישראלית ל"הרגעה" או ביצוע פעולה צבאית רחבת היקף ברצועת עזה.

   אבו מאזן נשא נאום לרגל יום השנה למלחמת ששת הימים ובו קרא לחמא"ס לדיאלוג לאומי ולהשבת המצב ברצועת עזה לקדמותו, כפי שהיה לפני הפיכת החמא"ס. חמא"ס קידמה את היוזמה בברכה אולם חילוקי הדעות בינה לבין פת"ח שרירים וקיימים. אבו מאזן יצא לסעודיה ולמצרים על מנת "לשווק" יוזמתו והוא צפוי לבקר במדינות ערביות נוספות.

אירועים בולטים בשטח

מגמת עלייה בירי פצצות מרגמה

   בשבוע החולף נמשך ירי אינטנסיבי של פצצות המרגמה לעבר כוחות צה"ל וישובים הקרובים לרצועת עזה. בשבוע החולף נורו 39 פצצות מרגמה (לעומת 44 בשבוע שקדם לו). באחד מאירועי הירי, ב- 5 ביוני, פגעה פצצת מרגמה 120 מ"מ במפעל נירלט שבקיבוץ ניר עוז. כתוצאה מכך ממנה נהרג אמנון רוזנברג בן ה- 51, תושב קיבוץ נירים, ונפצעו 4 נוספים, מהם 2 באורח בינוני. חמא"ס נטלה אחריות לירי לעבר ניר עוז.

אמנון רוזנברג

אמנון רוזנברג ז"ל

  ב- 10 ביוני בשעות הצהריים נורו שני מטחים שכללו 18 פצצות מרגמה לאזור נחל עוז ללא נפגעים ( Ynet , 10 ביוני). בתגובה תקף צה"ל שתי חוליות משגרי פצצות המרגמה. חמא"ס נטלה אחריות לירי ודווחה על 2 הרוגים ומספר פצועים בתקיפות צה"ל ( Ynet , 10 ביוני).

  חמא"ס וארגוני טרור נוספים עושים בחודשים האחרונים שימוש אינטנסיבי בירי מרגמות לעבר כוחות צה"ל וישובים ישראליים שבקרבת הרצועה. במהלך שנת 2008 חלה עלייה משמעותית בהיקף הירי יחסית לשנים קודמות, והוא כבר הגיע לשיא של כל שנות העימות. השימוש במרגמות 120 מ"מ תקניות, ככל הנראה מתוצרת איראן 1, הביא להגדלת טווח הירי ולעלייה ברמת הקטלניות שלו .

ירי פצצות מרגמה בשבועות האחרונים

ירי פצצות מרגמה

נמשך ירי הרקטות

    נמשך ירי רקטות רחב היקף לעבר ישראל. בשבוע החולף אותרו 19 נפילות רקטות (לעומת 15 בשבוע שקדם לו).

שיגור רקטות

  שיגור רקטות
שיגור רקטות על ידי הג’האד האסלאמי בפלסטין (ערוץ אלאקצא, 4 ביוני)

    ב- 4 ביוני נפלה רקטה תועה בצידו הפלסטיני של מסוף הדלקים במעבר נחל עוז שבמרכז רצועת עזה. כתוצאה מכך נפצע באורח קשה עובד רשות הדלק הפלסטינית בעזה. בעקבות הפגיעה סגרה ישראל את המעבר למשך יממה ולאחר מכן חזר המעבר לפעול כסדרו. הפצוע הפלסטיני פונה לקבלת טיפול בבית חולים בשטח ישראל.

    הפגיעה במסוף ובעובד הרשות לוותה גינויים מצד גורמים פלסטיניים ברצועת עזה: ראש רשות הדלק מג’האד סלאמה האשים את משגרי הרקטות בכך שהם חותרים לחנוק את עזה ולמנוע את אספקת הדלק לרצועה (פאל- פרס, 4 ביוני); בכיר באגודת בעלי תחנות הדלק, מחמוד אלח’זאנדר , הפציר בארגונים השונים לא לקבוע את המעברים כמטרות לפעילותם הצבאית (פאל-מדיה, 4 ביוני). משרד הפנים של ממשלת חמא"ס, גינה את האירוע והגדיר את היורים כ"בלתי אחראיים" (אתר משרד הפנים , 4 ביוני). 

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

לראשונה נורה טיל מסוג "פאגוט" ע"י חמא"ס

    ב- 3 ביוני שוגר לראשונה טיל מונחה מסוג " פאגוט " לעבר טנקים של צה"ל. שרידיו נמצאו ליד גדר המערכת. המדובר בטיל מתוצרת רוסית, אשר מאפשר שליטה בטיל גם לאחר הירי. הטיל מגיע לטווח של עד 2.5 קילומטרים . הופעת טיל מסוג פאגוט בזירת הלחימה ברצועת עזה מראה כי ארגוני הטרור, ובראשם חמא"ס, פועלים לשדרוג איכויות נשק הנ"ט שברשותם (באמצעות הברחת טילי נ"ט תקניים), כמרכיב חשוב בלחימה מול צה"ל. זאת בין השאר, כפועל יוצא מהשימוש שעשה חזבאללה בטילי נ"ט מתקדמים נגד כוחות צה"ל במלחמת לבנון השנייה.

עלייה באירועי הירי לעבר גדר הביטחון סביב רצועת עזה

    ב- 6 ביוני נפצע חייל צה"ל באורח קל עד בינוני מירי נק"ל לעבר כוח צה"ל, במהלך ביצוע עבודות הנדסיות לאורך גדר הביטחון בצפון רצועת עזה. במקרה נוסף, ב- 3 ביוני, נפצע חייל צה"ל באורח בינוני, מירי לעבר כוח צה"ל, שביצע עבודות הנדסיות סמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה.

    אירועים אלו הינם חלק ממגמת עלייה בירי נק"ל מהרצועה לעבר כוחות צה"ל ואזרחים הסמוכים לגדר. מתחילת חודש יוני אירעו מעל ל- 7 מקרי ירי לעבר כוחות צה"ל, שמבצעים עבודות הנדסיות סמוך לגדר המערכת (אתר דובר צה"ל, 3 ו- 6 ביוני).

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

    כוחות צה"ל המשיכו גם השבוע בפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה. ב- 8 ביוני, במהלך פעילות כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון בדרום רצועת עזה, נמצא משגר רקטות ערוך לשיגור ושלושה משגרים נוספים באזור, אשר ממנו שוגרו קודם לכן רקטות לעבר שטח ישראל (דובר צה"ל, 8 ביוני).

יהודה ושומרון

    ב- 8 ביוני הגיע פלסטיני לנקודת הביקורת חווארה שמדרום לשכם. בבדיקה ביטחונית שנערכה לפלסטיני נמצאו ברשותו 6 מטעני צינור, מחסנית M-16 עם כדורים וכן שקית עם חומר החשוד כאבק שריפה. המטענים פוצצו באופן מבוקר על-ידי חבלני מג"ב והפלסטיני הועבר לחקירת כוחות הביטחון (דובר צה"ל, 8 ביוני). יוזכר כי ב-19 למאי נמצאה בידי נער פלסטיני, באותה נקודת ביקורת, חגורת נפץ המורכבת מחמישה מטעני צינור.

מטעני צינור שנמצאו ברשות הפלסטינית
מטעני צינור שנמצאו ברשות הפלסטינית בנקודת ביקורת חווארה
(דובר צה"ל, 8 ביוני)

    ב- 5 ביוני נתפסה משאית ישראלית ובה כ- 1,300 ליטרים של חומצה גופרתית במעבר אליהו, ממזרח לקלקיליה, בפעילות של כוחות הביטחון. המדובר בחומר האסור לשימוש ואחזקה ביהודה ושומרון, בשל השימוש שנעשה בו לייצור חומרי נפץ (דובר צה"ל, 5 ביוני).

ישראל וחמא”ס

יוזמת ה”הרגעה” המצרית

    ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החוץ אמורים להיפגש בירושלים בבוקר ה-10 ביוני לדון ביוזמת ה"הרגעה" המצרית. הנושא אמור לעלות גם בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני הצפויה להתקיים ב-11 ביוני. על הפרק עומדת הסכמת ישראל ל"הרגעה", למרות כל מגבלותיה, או החלטה על פעולה צבאית רחבת היקף ברצועת עזה.

    על פי כתבתם של עמוס הראל וברק רביד ב"הארץ" (10 ביוני) היוזמה המצרית העומדת עתה על הפרק כוללת שלושה שלבים: בשלב הראשון יפסיקו ארגוני הטרור התקפותיהם על ישראל מרצועת עזה וצה"ל יימנע מפעילות התקפית ברצועה; בשלב השני תעניק ישראל הקלות למעבר סחורות דרך מעברי הגבול שבינה לבין הרצועה; בשלב השלישי , אם תהיה ההתקדמות, תשקול ישראל את פתיחת מעבר רפיח. על פי אותה הכתבה הבטיחה מצרים כי אם תאשר ישראל את פתיחת מעבר רפיח, ניתן יהיה להשיג התקדמות משמעותית גם בכל הנוגע לעסקה להחזרת החייל החטוף גלעד שליט.

    ובינתיים, דוברי החמא"ס שבים ומזהירים את ישראל מפני תוצאותיה של פעולה צבאית ברצועה אם תיכשל יוזמת ה"הרגעה". אבו עבידה , דובר "גדודי עז אלדין אל קסאם", ציין כי הארגונים השלימו הכנותיהם לקראת כניסה אפשרית של צה"ל לרצועת עזה והוסיף כי לצה"ל מצפות "הפתעות מדהימות" אם יתקוף את הרצועה (אלשרק אלאוסט, 8 ביוני). אסמאעיל רצ’ואן , בכיר חמא"ס, הזהיר את ישראל מפני תוצאותיה של כל הרפתקה ברצועה וקרא לה ללמוד את לקחי העבר (ערוץ BBC , 6 ביוני).

חמא"ס העבירה מכתב נוסף מגלעד שליט

    ב- 9 ביוני קיבלה משפחת שליט מכתב נוסף מבנם החייל החטוף גלעד שליט. המכתב הועבר דרך משרדי מרכז קרטר בראמאללה לשם הגיע בפקס ביום ראשון (ה-8 ביוני) בשעות הלילה. בהודעה שפרסם אתמול "מרכז קרטר" נכתב כי "הנשיא קרטר וצוותו ינסו לארגן העברה של מכתב תשובה מההורים בחזרה ל גלעד שליט כבר בתקופה הקרובה". אביו של גלעד, נועם שליט , אמר אמש בשיחה ל"הארץ" כי במכתב כותב גלעד שהוא מתחנן על חייו ומבקש לפעול לשחרורו בהקדם. (הארץ, 10 ביוני).

הזירה הפנים-פלסטינית

קריאה של אבו מאזן לחמא”ס לחידוש הדיאלוג בין פת”ח לחמא”ס

   ב-4 ביוני נשא אבו מאזן נאום לרגל יום השנה למלחמת ששת הימים בו קרא לחמא"ס לשים קץ לפילוג בזירה הפנים- פלסטינית ולהשיב את המצב ברצועת עזה לקדמותו, כפי שהיה לפני ה-13 ביוני 2007 (הפיכת החמא"ס). אבו מאזן קרא ל"דיאלוג לאומי כולל" לשם יישום היוזמה התימנית 2, כפי שהחליטה הפסגה הערבית בדמשק. אבו מאזן ציין כי תוצאות הדיאלוג הלאומי, וגולת הכותרת שלו, תהיינה בחירות חדשות לנשיאות ולמועצה המחוקקת (ופא, 4 ביוני), אבו מאזן הודיע (5 ביוני) על החלטתו להקים ועדה המורכבת מחברי הועד הפועל של אש"פ ומנציגים מהפלגים והזרמים הפלסטינים כדי לפקח על ביצוע יוזמתו לדיאלוג לאומי (ופא, 5 ביוני).

   תנועת החמא"ס מיהר לברך על קריאת אבו מאזן: ראש ממשל החמא"ס ברצועת עזה אסמאעיל הניה ברך על הקריאה לדיאלוג לאומי והבהיר כי חמא"ס מוכנה להביא להצלחת הדיאלוג ולגלות גמישות במהלכו. הוא קרא להפסיק את מסעות התעמולה ההדדיים בתקשורת וציין כי לכלי התקשורת של חמא"ס הועברו הנחיות בעניין זה (ערוץ אלאקצא, 5 ביוני) 3. מוסא אבו מרזוק , סגן ראש הלשכה המדינית של החמא"ס, הדגיש כי חמא"ס "מברכת על הדיאלוג הבלתי מותנה" 4 בהתאם להכרזת צנעא. הוא דרש שהצעד הבא יהיה התחלה מיידית של דיאלוג פנים-פלסטיני בין אם דיאלוג ישיר ובין אם בחסות ערבית ( Palestine-info , דמשק, 5 ביוני).

ההתקרבות הפלסטינית-פלסטינית
קריקטורה תחת הכותרת "ההתקרבות הפלסטינית-פלסטינית". הקריקטורה מציגה יהודי סטריאוטיפי
שנלחץ נוכח ההתקרבות בין חמא"ס לפת"ח(עיתון חמא"ס "פלסטין" ואתר הג’האד האסלאמי, "פאלטודיי", 10 ביוני 2008)

   אבו מאזן קיים ביקורים בסעודיה (8 ביוני) ובמצרים (9 ביוני) שם נפגש עם המלך עבדאללה והנשיא מובארכ במטרה להשיג תמיכתם ליוזמתו. על פי דיווח בעיתון אלחיאת (7 ביוני) ביקש אבו מאזן ממצרים לארח את הדיאלוג הלאומי בקהיר. בהמשך צפוי אבו מאזן לבקר במדינות ערביות נוספות ולהציג בפניהם את יוזמתו.

פגישה בין הנשיא מבארכ לאבו מאזן
פגישה בין הנשיא מבארכ לאבו מאזן (עיתון "אלאיאם", 10 ביוני 2008)


1 פירוט נוסף אודות השימוש במרגמות 120 מ"מ ראו לקט מידע : "תהליך ההתעצמות הצבאית של חמא"ס ברצועת עזה (תמונת מצב נכונה למרס 2008)"

2 ב 23-20 במרץ 2008 חתמו פת"ח וחמא"ס על הצהרה משותפת ("הצהרת צנעא") בתום שלושה ימי שיחות בתימן. ההצהרה קוראת לחידוש הדיאלוג בין שני הצדדים להחזרת המצב הפלסטיני לקדמותו, כפי שהיה לפני האירועים בעזה. בין השתיים התגלעה מחלוקת מהותית סביב "הצהרת צנעא": חמא"ס רואה בה בסיס לדיאלוג בעוד שפת"ח רואה בה בסיס לביצוע.

3 ערוץ אלאקצא של חמא"ס יצא בהודעה לתקשורת בה הכריז על כוונתו ליצור בשידוריו "אוירה חיובית שתשרת את הפיוס" וקרא לשאר כלי התקשורת הפלסטינים ללכת באותה הדרך (אתר פלסטין אלא’ן, 5 ביוני). עבדאללה אלאפרנג’י , חבר המועצה המהפכנית של פתח, הצהיר בתגובה כי פתח מחויבת להפסיק את מסעות התעמולה ואת ההאשמות והגידופים כלפי חמא"ס (מען, 6 ביוני)

4 כאמור "דיאלוג בלתי מותנה" הינו פרשנות של חמא"ס ל"הצהרת צנעא". פרשנות פת"ח (וקריאתו של אבו מאזן) גורסת החזרת המצב ברצועת עזה לקדמותו, כפי שהיה לפני הפיכת חמא"ס, כתנאי לפיוס.

לראש העמוד