חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (13- 20 במאי 2008)


וירי הרקטות בהיקף גבוה נמשך   מגעים אינטנסיביים סביב ה”הרגעה”

 

פגיעת רקטת גראד בקניון “חוצות” באשקלון

(14 במאי, The Israel Project)

 

נשיא מצרים חסני מבארק ושר הביטחון אהוד ברק בפגישתם בשרם אלשיח’ (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון, 19 במאי)

עיקרי הדו"ח

  במצרים מתקיימת עתה פעילות אינטנסיבית סביב יוזמת ה"הרגעה". שר הביטחון אהוד ברק , שנפגש בשרם אלשיח’ עם הנשיא מבארכ ואישי צמרת מצרים, הציג בפניהם את עמדת ישראל. ראש המודיעין הכללי, עמר סלימאן, אמור להיפגש עם משלחת בכירה של חמא"ס שהגיעה למצרים. הרושם הוא שיוזמת ה"הרגעה" המצרית עומדת עתה בפני הכרעה.

  בשטח ממשיכים ארגוני הטרור בירי רקטות לעבר ישובי הנגב המערבי בהיקף גבוה, כשבלטה במיוחד פגיעה ישרה של רקטת גראד בקניון "חוצות" באשקלון. חמא"ס שבה ומאיימת בהסלמה אם לא יושג הסכם "הרגעה" בתנאיה בעוד ששר הביטחון אהוד ברק מבהיר כי המשך הירי עלול להאיץ הידרדרות שתוביל לפעולה נרחבת של צה"ל.

אירועים בולטים בשטח

נמשך ירי הרקטות בהיקף גבוה

  גם השבוע נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר שדרות ויישובי עוטף עזה בהיקף גבוה . סה"כ אותרו בשבוע החולף 37 רקטות בשטח ישראל (לעומת 38 בשבוע שקדם לו). כמו כן, נורו לעבר ישובים הסמוכים לרצועת עזה ולעבר כוחות צה"ל 17 פצצות מרגמה. את האחריות למרבית אירועי הירי נטלו הג’האד האסלאמי בפלסטין והחזית העממית.


שיגור רקטת הגראד לעבר אשקלון מתוך קלטת נטילת האחריות

(הכוזבת) של החזית הדמוקרטית (אלג’זירה, 15 במאי)

  יצוין במיוחד ירי רקטת הגראד לעבר אשקלון, ממנו נפצעו כ- 100 בני אדם מהם 7 באורח בינוני וקשה 1, לאחר שהרקטה פגעה בקניון "חוצות" בעיר (14 במאי) .

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בחתך שבועי

פעילות סיכול ומנע

צה”ל הרג מחבל ליד שכם

   ב- 19 במאי הגיע פלסטיני למחסום חווארה, דרומית לשכם, אשר עורר את חשדו של כוח צה"ל. הכוח זיהה כי הפלסטיני מתעסק בחגורה שנשא על גופו, החשודה כחגורת נפץ. משלא עצר והוריד במפתיע את ידיו לכיוון החגורה, נורה הפלסטיני על-ידי הכוח. על גופתו נחשפו שלושה מטעני צינור (אתר דובר צה"ל, 19 במאי).



מטען הנפץ, שנחשף על גופו של מחבל פלסטיני,
במחסום חווארה בשכם (דובר צה"ל, 20 במאי)

   גופת המחבל הועברה לבית החולים בשם, שם זוהה כפהמי עבד אלג’ואאד אלדרדוכ, בן 16, תושב שכם. גדודי חללי אלאקצא/פלוגות המאבק והשיבה לקחו אחריות לשיגור המחבל ואיימו בניסיונות פיגוע נוספים (סוכנות מען, 20 במאי)

מגעים בין ישראל למצרים בסוגיית ה”הרגעה”

   ב-19 וב-20 במאי התקיימו במצרים מגעים אינטנסיביים סביב היוזמה המצרית ל"הרגעה". במסגרתם נפגש בשרם אלשיח’ שר הביטחון אהוד ברק עם נשיא מצרים חסני מבארכ ואישים מצריים בכירים.

   על פי דיווחים בכלי התקשורת הישראלים הבהיר שר הביטחון אהוד ברק כי המשך הירי על יישובי הדרום עלול להאיץ הידרדרות שתוביל לפעולה נרחבת של צה"ל . על פי אותם פרסומים בראייתו של אהוד ברק רגיעה ביטחונית תתאפשר רק לאחר הפסקה מוחלטת של פיגועי הטרור והפסקת ההתעצמות הצבאית ע"י מניעת הברחת אמצעי לחימה, כספים, ופעילי טרור לרצועה. ישראל גם דורשת כי שחרור החייל החטוף גלעד שליט יהיה חלק מכל תהליך של הסדרת המצב בשטח.

   משלחת חמא"ס, שהגיעה למצרים, אמורה להיפגש ב-20 במאי עם האחראי על המודיעין הכללי עמר סלימאן ובכירים נוספים בצמרת המצרית על מנת לדון אודות תגובת ישראל ליוזמת ה"הרגעה". המשלחת כוללת בכירים ברצועת עזה ובדמשק וביניהם מוסא אבו מרזוק ומחמוד אל זהאר. על פי דיווח בעיתון הארץ הגדירו "מקורות מצריים" את הפגישה עם משלחת חמא"ס כ"מכרעת", באשר לאחריה ניתן יהיה להגיע להסדר בלתי רשמי שתחילתו בהפסקת כל פעילות הטרור מהרצועה בצד הפסקת הפעילות ההתקפית של צה"ל. על פי אותו דיווח ישראל מצידה אינה מתכוונת להודיע רשמית על הסכמתה ל"הרגעה" אלא לאפשר למהלכים להתפתח בהדרגה, ולבחון אותם בהתאם למצב בשטח (כתבתם של אבי יששכרוב, עמוס הראל וברק רביד בהארץ, 20 במאי 2008).

הזירה הפנים-פלסטינית

אירועי “יום הנכבה”

   אירועי יום עצמאות השישים של מדינת ישראל לוו השנה באירועי "יום הנכבה" (האסון שנגרם לפלסטינים, בראייתם, עם כינון מדינת ישראל), בשטחי הרשות הפלסטינית. כמידי שנה עמדה במוקד האירועים הללו, שהתקיימו בנפרד ע"י פת"ח וחמא"ס, התביעה ל" זכות השיבה "- שיבת הפליטים הפלסטינים לבתיהם בשטחי מדינת ישראל. אירועי "יום הנכבה" כללו שביתות מסחר, תהלוכות, כנסים, סימפוזיונים, תערוכות ואירועים סמליים נוספים 2.

   ב- 15 במאי ערכה תנועת חמא"ס תהלוכה בצפון רצועת עזה, אשר נעה לעבר מעבר ארז, ולוותה בסיקור ערוץ הטלוויזיה של חמא"ס. כאשר התקרבה התהלוכה לעבר מעבר ארז, ביצע צה"ל ירי התרעתי לאוויר , ולאחר מכן התפזרה התהלוכה. ביהודה ושומרון התקיימו תהלוכות ועצרות לציון "יום הנכבה". רוב האירועים עברו בשקט, למעט אירועים בודדים בהם התעמתו מתפרעים עם כוחות צה"ל.

 
תהלוכה לציון "יום הנכבה", העושה דרכה למעבר ארז

(ערוץ אלאקצא, 16 במאי)

חמא"ס דיכאה בכוח הפגנת פת"ח לציון "יום הנכבה"

   ב- 17 במאי נערכה עצרת של פת"ח במחנה הפליטים ג’באליה, שבצפון רצועת עזה, לציון "יום הנכבה". כוחות הביטחון של חמא"ס פיזרו בכוח את העצרת והכו את המשתתפים. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית, דיכוי העצרת לווה בפשיטות אלימות על בתי פעילי פת"ח ברצועה, תוך גרימת נזקים ברכוש. באירועים נפצעו מעל 30 פלסטינים (סוכנות ופא, סוכנות מען, 15 במאי).

   האירועים הללו מהווים ביטוי נוסף לדיכוי פת"ח ברצועת עזה ע"י חמא"ס. לגינוי האירועים ע"י דוברים של פת"ח והרשות הפלסטינית, הצטרף ארגון החזית העממית, אשר פעיליו השתתפו בתהלוכה בג’באליה. בהודעת הגינוי של החזית העממית נמסר כי פעילי חמא"ס "הכו באכזריות" פעילים בכירים בארגונם, למרות תיאום מוקדם עם חמא"ס (אלחיאת, 18 במאי).

ועידת המשקיעים בבית לחם

   ב- 21- 23 במאי צפויה להתכנס בבית לחם ועידה בינלאומית של ואנשי עסקים מרחבי העולם, במטרה לבחון אפשרויות השקעה בשטחי הרשות הפלסטינית. לקראת הועידה הכינו הפלסטינים תוכנית השקעות בהיקף של כ- 2 מיליארד דולר, בתחומים שונים, בעיקר בתחום הנדל"ן. בוועידה ישתתפו אנשי עסקים ממדינות ערב, ומדינות נוספות, נציגי ארגונים כלכליים ונציגי מדינות, בין השאר מבית המלוכה הסעודי. כמו כן, ישתתפו בה אנשי עסקים פלסטיניים וישראלים.

   הועידה מתקיימת בתאום בין ישראל לפלסטינים (במסגרת "חבילת ההקלות" אותה הציג שר הביטחון ברק בפני שרת החוץ האמריקנית, קונדוליסה רייס בפגישתם ב- 30 במרץ 3). שני הצדדים תאמו הגעתם של כ- 900 איש. ישראל האריכה את שעות הפעילות של גשר אלנבי ונקטה סידורים נוספים בשטח על מנת להסדיר הגעתם של המוזמנים.

מבצע אכיפת החוק והסדר בצפון השומרון

   פעילי מגנוני הביטחון הפלסטיניים ממשיכים במבצע אכיפת החוק והסדר המתקיים בג’נין ובצפון השומרון. במסגרת פעילות זו עצרו הכוחות ב- 18 במאי, את בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, עבד אלפתאח ח’זימיה. פעילות כוחות הביטחון התרחבה בשבוע האחרון גם למקומות נוספים ביהודה ושמרון, לרבות בית לחם וחברון.


פריסת פעילי מנגנוני הביטחון בטובאס שמדרום לג’נין

(טלוויזיה פלסטינית, 18 במאי)

התנכלויות למוסדות נוצריים ובעלי אופי מערבי ברצועת עזה

   בשבוע האחרון אירעו שני מקרים נוספים של התנכלות ברצועת עזה למוסדות נוצריים או כאלו הנתפסים כבעלי אופי מערבי:

•  אלמונים חמושים הטמינו מטען רב עוצמה ופוצצו אותו בפתח מסעדת מזון מהיר השוכנת בסמוך לאוניברסיטה הפתוחה אלקדס במרכז העיר עזה. הפיצוץ גרם להרס מוחלט של המקום. לדברי בעל המקום זוהי הפעם השנייה שבית העסק שלו נפגע (סוכנות מען, 18 במאי).

•  אלמונים פוצצו מטען חבלה בסמוך לבית ספר נוצרי. בית הספר מנוהל על ידי נזירות קתוליות אך לומדים בו בעיקר תלמידים מוסלמים (סוכנות אי. פי., 16 במאי).

   אין זו הפעם הראשונה בה פוגעים גורמים המזוהים עם האסלאם הרדיקלי במוסדות נוצריים/מערביים ברצועת עזה 4. תנועת חמא"ס שבידה השליטה על רצועת עזה לא נקטה בפעילות אפקטיבית על מנת לשים קץ לתופעה.


1 לפרטים נוספים אודות אירוע פגיעת רקטת גראד בקניון באשקלון: "רקטת גראד 122 מ"מ , שנורתה לעבר אשקלון, פגעה בקניון הומה אדם. כתוצאה מהירי נגרם הרס לבנין ונפצעו כ-100 בני אדם, שבעה מהם באורח קשה ובינוני. .."

2 לפרטים נוספים, ראו לקט מידע: "אירועי "יום הנכבה" ביהודה, שומרון ורצועת עזה (תמונת מצב נכונה ל-14 במאי) "

3 לחבילת ההקלות ראו לקט מידע : "חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (25 – 31 במרץ 2008)"

4 פירוט ראו לקט " פיצוץ בניין הספרייה של ימק"א בעזה: אירוע נוסף במסגרת תקיפת מוסדות ואישים נוצריים ומערביים ברצועת עזה ע"י גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי והאסלאם הרדיקאלי. תנועת חמא"ס, שבידה השליטה על הרצועה, אינה שמה קץ לתופעה זאת" (20 פברואר, 2008)

לראש העמוד