מימון הטרור: חזבאללה מגייס תרומות עבורו ועבור מוסדות הקשורים עימו באמצעות אתרי האינטרנט שלו בלבנון ובארצות נוספות ברחבי העולם.


כללי

1. ארגון חזבאללה עוסק בגיוס תרומות באמצעות האינטרנט ובמגוון שיטות נוספות. התרומות נאספות בלבנון, באיראן ובמדינות נוספות ברחבי העולם, בדגש על ריכוזי קהילות לבנוניות- שיעיות, המהוות את מאתר התמיכה העיקרי של הארגון. גיוס התרומות מתבצע כהשלמה לסיוע הכספי האיראני , המהווה את רובו של תקציב הארגון. התרומות נועדו לא רק לפעולות חברתיות ותרבותיות אלא גם למימון מאמץ שיקום התשתית הצבאית של חזבאללה לאחר מלחמת לבנון השנייה ובכלל זה רכש אמצעי לחימה.

2. אחד המוסדות המרכזיים של חזבאללה העוסק בגיוס הכספים הינו רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית . מוסד זה הוקם ע"י חזבאללה ב-1989 והוא קשור ל בית אלמאל (גוף פיננסי אסלאמי בעל מאפיינים בנקאיים המשמש מרכיב חשוב במערך הכספים של חזבאללה בלבנון). איסוף הכספים ע"י מוסד זה מתבצע בלבנון (בבתי עסק, מסגדים, מוסדות חינוך, תחנות דלק, מחסומי דרכים, וכו’) ובקרב קהילות מוסלמיות, שיעיות, במדינות ערב וברחבי העולם (בעיקר במדינות המפרץ ובמדינות המערב) 1. עלונים שמפיץ מוסד זה ממחישים בעליל כי כספי התרומות מועברות גם לתמיכה בתשתית הצבאית של חזבאללה.

 

עלון מטעם "רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית" שנמצא בדרום לבנון במלחמת לבנון השנייה. המסר המרכזי באיור של כריכת העלון: התרומות נועדו לרכישת נשק המיועד להשמדת ישראל. קבלה של רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית בלבנון. (מתוך אתר משרד האוצר האמריקאי 2). על צידה השני של הקבלה (למטה) מפורטים הפרויקטים שלשמם נועדו כספי התרומות. בין השאר נועדו התרומות ל"פרויקט סיוע ללוחם הג’האד"; "פרויקט השתתפות [בעלות] מחירו של טיל"; "פרויקט השתתפות [בעלות] מחיר כדור [רובה]". בתחתית הקבלה נכתב כי ל"רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית" יש הכשר מכוח ההלכה האסלאמית לגבות חמישית מהכנסות התורם למטרות צדקה 3.

 

עלון מטעם “רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית” שנמצא בדרום לבנון במלחמת לבנון השנייה. המסר המרכזי באיור של כריכת העלון: התרומות נועדו לרכישת נשק המיועד להשמדת ישראל.

3. תשתית אתרי האינטרנט הנרחבת של חזבאללה, המתפרסמת בכמה שפות, מהווה מנוף חשוב לאיסוף תרומות עבור הארגון ומוסדותיו השונים. באמצעות מודעות המתפרסמות באתרים השונים יכולים קהלי יעד ברחבי העולם להקים קשר עם מספרי טלפון של חזבאללה בלבנון על מנת להסדיר העברת התרומות ליעדן בלבנון. בכמה מקרים אף ניתן להפקיד תרומות בחשבונות הנמצאים בבנקים אירופאים או בבנקים לבנונים. להלן פירוט דרכי גיוס התרומות באמצעות האתרים השונים. יצוין כי כמה מאתרי האינטרנט העוסקים בגיוס כספים נעזרים בחברות ספקיות שירותי אינטרנט מארה"ב (למרות שחזבאללה מוגדר כארגון טרור גלובאלי ע"י מחלקת המדינה האמריקאית).

א. גיוס תרומות באמצעות האתר "ועד" (בשפה האנגלית)

4. אתר האינטרנט " ועד " (הבטחה בערבית) הינו אתר חדשותי חשוב של חזבאללה. לאתר גרסאות בערבית ובאנגלית. שתי הגרסאות מסתייעות בחברה ספקית שירותי אינטרנט המצויה בארה"ב . האתר היה פעיל עד ראשית חודש אפריל 2008, בראשית אפריל ירד האתר באנגלית מהרשת. מניסיון העבר ייתכן וירידתו הינה זמנית.

5. באמצעות אתר "ועד" מגייס חזבאללה תרומות לכמה ממוסדותיו:

א. רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית בלבנון.

ב. ג’האד הבנייה (ג’האד אלבנאא’).

ג. מוסד החלל (מא’ססת אלשהיד).

להלן פרוט:

6. גיוס כספים עבור רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית בלבנון : בעבר ניהלה רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית אתר אינטרנט נפרד, שבאמצעותו ניתן היה להעביר תרומות עבור חזבאללה וארגוני הטרור הפלסטינים. כיום מעוברות התרומות באמצעות אתר האינטרנט ועד בו מופיעים מספרי טלפון בלבנון (קידומת 961). בכותרת העמוד נכתב "אל תעלים עין מהשואה המתבצעת בעזה". חזבאללה, המשלב גיוס תרומות עם מסרים תעמולתיים, אימץ את קו התעמולה הפלסטיני השקרי הטוען כי ישראל מבצעת שואה ברצועת עזה תוך שימוש במונח Holocaust המתייחס לשואת יהודי אירופה.



דרכי ההתקשרות הטלפונית עם "רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית בלבנון" לשם העברת תרומות

7. גיוס תרומות למוסד ג’האד הבנייה , גוף כלכלי-חברתי המסייע לשיקום תשתיות חזבאללה ותומכיו ברחבי לבנון. מספרי הטלפון המוזכרים במודעה מצויים בלבנון.



דרכי הקשר עם ג’האד הבנייה לשם העברת תרומות

8. גיוס כספים ל מוסד החלל , גוף של חזבאללה המסייע למשפחות השהידים שנהרגו בפעולות הארגון. גוף זה עוסק גם בהנצחת השהידים, בהאדרת פועלם ובהפיכתם למודל לחיקוי עבור שאר פעילי הארגון. מוסד זה תומך מאז מלחמת לבנון השנייה בכ-2,440 משפחות של שהידים לעומת 1,440 משפחות לפני המלחמה 4.


דרכי הקשר עם מוסד השהיד לשם העברת תרומות

9. פרטים על אתר ועד (בגרסא האנגלית 5):

שם האתר: www.english.wa3ad.org

כתובת : 208.64.29.122 IP

חברה ספקית שירותי אינטרנט : versaweb.net מארה"ב.

ב. גיוס כספים באמצעות אתר האינטרנט של מוסד החלל

10. מוסד החלל מקיים אתר אינטרנט משלו ( www.alshahid.org ), המשמש גם הוא כמנוף לגיוס כספים. באתר מופיע מספר טלפון בלבנון באמצעותו ניתן להסדיר העברת כספים ל"תוכנית מתן הערבות ההדדית", קרי- סיוע כספי למשפחות השהידים הנתמכות ע"י הארגון.

 

דרכי ההתקשרות עם “מוסד החלל” להעברת תרומות

 

שרידי בניין מוסד החלל לאחר שהותקף ע”י חיל האוויר הישראלי במהלך מלחמת לבנון השנייה 6

11. פרטים על האתר:

שם האתר: www.alshahid.org

כתובת : 82.137.205.251 IP

חברה ספקית שירותי אינטרנט : Syrian Telecommunication Establishment מסוריה .

ג. גיוס תרומות באמצעות האתר שיעה ווב

12. באתר האינטרנט שיעה ווב של חזבאללה מופיעה קריאה לתרום כספים לקרן צדקה אסלאמית בשם אגודת הסיוע האסלאמית אלאמדאד-לבנון 7 (או "מטה הסיוע על שם האמאם ח’מיני" ). אגודה זאת (להלן אגודת אלאמדאד), הינה קרן צדקה איראנית , שיחד עם קרנות צדקה איראניות אחרות הוקמה בעקבות מהפכת ח’מיני ב-1979. קרנות הצדקה האיראניות כפופות ישירות ללשכת המנהיג, פועלות במסגרת עצמאית ולא ממשלתית, ובראשן עומדות לרוב דמויות מפתח במשטר. הן מהוות תאגידים כלכליים גדולים ומשמשות נדבך חשוב ב"יצוא המהפיכה" ובהפצת האסלאם האיראני הרדיקלי, בין השאר ע"י הגשת סיוע כספי וחומרי לחזבאללה ולארגוני טרור פלסטינים (ובכללם החמא"ס 8 והג’האד האסלאמי בפלסטין). מעבר לפעילותן החברתית משמשות קרנות הצדקה האיראניות ערוץ דרכו מועברים כספי תרומות, שנועדו במקורם לנזקקים, עבור חזבאללה, חמא"ס וארגוני טרור אסלאמיים נוספים. האיאתאללה ח’מיני נתן לכך הכשר הלכתי בהוציאו פתוה (חוות דעת הלכתית אסלאמית) לפיה מותר לאגודות הצדקה להעביר כספים עבור המאבק המזוין שמנהלים הפלסטינים נגד ישראל.

13. לקרנות האיראניות המרכזיות, ולאגודת אלאמדאד בתוכן, יש שלוחות בלבנון באמצעותן הן מיישמות את תפיסתו של ח’מיני. החל משנת 2001 הועברו הקרנות בלבנון, ובהן אגודת אלאמדאד, לבעלותו ולניהולו של חזבאללה . לפיכך חזבאללה הוא זה הקובע את מדיניות אגודת אלאמדאד בלבנון ואת אופן ניצול תקציבה. בראיונות פומביים שהעניק במהלך שנת 2001, ציין חסן נצראללה, כי אגודת אלאמדאד הינה אחד מהמקורות הכספיים של חזבאללה בתחום החברתי (חזבאללה מגלה פעילות חברתית ענפה בקרב האוכלוסייה בקרבה הוא פועל, בעיקר השיעית, על מנת להגביר את אחיזתו ולגייס פעילים לשורותיו).

 

עמדה לאיסוף תרומות המוצבת ברחובות לבנון. (צילום מתוך האתר “של “אלאמדאד”).

 

עמדה לאיסוף תרומות לאגודות הצדקה אמדאד באיראן (אתר “ועד”, 1 באוגוסט 2006)9 . למטה: דמותו של חסן נצראללה וסמל חזבאללה.

14. באתר שיעה ווב מופיעים מספרי חשבונות בבנקים דרכם ניתן להעביר תרומות עבור אגודת אלאמדאד ומספרי טלפון באמצעותם ניתן להסדיר את העברת הכספים. מרבית חשבונות הבנק ומספרי הטלפון נמצאים בלבנון , אולם שני חשבונות בנק נמצאים ב- BLC Bank בפריז וב- Dresdner bank בפרנפורט . התורמים לחשבונות הללו מתבקשים להעביר את התרומות ביורו או בדולרים 10.

 

הנחיות להעברת תרומות לחשבונות בבירות ובפריס

  הנחיות להעברת תרומות לחשבונות בבירות ובפרנקפורט

חשבון של אלאמדאד ב- BLC bank בפריס להעברת כספי תרומות עבור

חשבון של אלאמדאד ב- Dresdmer Bank בפרנקפורט להעברת כספי תרומות
 

פעילות "חינוכית" בלבנון בחסות אגודת אלאמדאד. בראש החדר תמונותיהם של ח’מיני ועלי ח’אמנאי והכתובת" ברוכים הבאים לאהובים, בניו של האמאם ח’מיני" חזבאללה משקיעה משאבים רבים בחינוך הדור הצעיר השיעי ברוח ערכי האסלאם הרדיקלי של המשטר האיראני

 

בצילום: חסן נצראללה נואם כשלשני צידיו דגלי אגודת אלאמדאד

15. פרטים על האתר:

שם האתר : shiaweb.org

כתובת : 66.207.161.14

חברה ספקית שירותי אינטרנט: cologuys.com מארה"ב.

ד. גיוס תרומות באמצעות אתר אלאמדאד

16. לאגודת הצדקה אלאמדאד יש אתר באינטרנט שכתובתו www.alamdad.net . גם אתר זה משמש לאיסוף תרומות עבור אגודת הצדקה ובעקיפין עבור חזבאללה.


פרוט מספרי טלפונים וחשבונות בנק באמצעותם ניתן לתרום לאלאמדאד

17. באתר האינטרנט מצויים טלפונים לסניפים השונים של אלאמדאד בלבנון:הנהלת אגודת הצדקה ("המרכז"), ענף בירות, משרד צור, משרד ג’בל עאמל (דרום לבנון), משרד צידון, משרד בנת ג’ביל, משרד אלח’יאם, משרדי הבקאע המרכזי וצפון הבקאע, משרד הרמל, משרד הבקאע המערבי. כל הסניפים הללו ממוקמים בקרב ריכוזי העדה השיעית בלבנון . כמו כן מופיעים מספרי פקס ואפשרות העברת התרומות באמצעות Western Union לחביב עמאר בבירות, או לבנק המזרח התיכון ואפריקה בשכונת אלשיאח בבירות.

18. פרטים על האתר:

שם האתר: www.alamdad.net

כתובת : 208.96.29.150 IP

חברה ספקית שירותי אינטרנט : servepath.com מארה"ב.

האתר רשום בחברת bookmyname.com בצרפת.

האתר רשום על שם : Rehlah multimedia services מביירות.

אתר צופי האמאם אלמהדי

19. צופי האמאם אלמהדי הינו ארגון הנוער של חזבאללה, המטפח את ערכי המהפכה האסלאמית, האלימות והשנאה לישראל בקרב דורות של ילדים ובני נוער 11 מקרב הצופים ההלו מתגייסים הדורות החדשים של פעילי חזבאללה. באתר האינטרנט של הארגון מופיעים מספרי טלפון ומספר דואר אלקטרוני באמצעותם ניתן להסדיר תרומות עבור הארגון.


מספרי טלפון, פקס ודואר אלקטרוני של "צופי האמאם אלמהדי"




1 פרטים נוספים ראו לקט מידע: "חומרי שלל שנתפסו ב"מלחמת לבנון השנייה" מצביעים על פעילות נמרצת של "חזבאללה" בתחום איסוף התרומות עבור מימון המאבק האלים בישראל ובתחום המלחמה על התודעה בקרב האוכלוסייה הלבנונית, בדגש על הדור הצעיר" (27 באוגוסט 2006).

2 http://www.treas.gov/press/releases/reports/0829irsreceipts.pdf

3 ה"זכאת" (צדקה, גמילות חסדים) הינה אחת מחמשת מצוות היסוד באסלאם האמאם ח’מיני נתן הכשר דתי אסלאמי להעברת כספי הזכאת לסיוע מעשי למאבק הפלסטיני נגד ישראל. על רקע הכשר זה יכולים רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית ואגודות צדקה הקשורות עם חזבאללה ועם ארגוני הטרור הפלסטינים להפנות משאבים לצרכי התעצמות צבאית של חזבאללה ולצרכי הסיוע לארגוני הטרור הפלסטינים.

4 http://www.wa3ad.org/index.php?show=news&action=article&id=3302 .

5 בפרטים על האתר (ועל אתרים אחרים) הסתייענו באתרי whois ובמנהל אתר "הגנה" בארה"ב.

6 http://www.wa3ad.org/index.php?show=news&action=article&id=3302

7 במקור: ג’מעית אלאמדאד אלח’יריה אל אסלאמיה-לבנאן.

8 "אגודות הצדקה" של תנועת החמא"ס מהוות מרכיב מרכזי בפעילותה האזרחית של התנועה ומהוות מעטפת תומכת לזרוע הצבאית-טרוריסטית.

9 http://www.wa3ad.org/index.php?show=news&action=article&id=404

10 http://shiaweb.org/hizbulla/emdad.html . פרטים על חשבונות בנק אלו פורסמו בעבר באתר אגודת אל אמדאד אולם הם הורדו מהאתר והועלו מחדש, כנראה לאחרונה, באתר שיעה ווב.

11 ראו לקט: "ארגון "חזבאללה" מפעיל בקרב העדה השיעית תנועת נוער בשם "צופי האמאם אלמהדי" המונה עשרות אלפי חברים. ממסמכי שלל עולה כי בני נוער אלה עוברים אינדוקטרינציה, במסגרתה מוטמעים בהם ערכי האסלאם השיעי בגרסתו האיראנית, פולחן אישיות סביב דמותו של המנהיג האיראני עלי ח’אמנאי ו"מורשת קרב" של "חזבאללה" תוך הצנעת סמלים לבנוניים לאומיים" (11 בספטמבר 2006).

לראש העמוד