רקטת גראד 122 מ”מ, שנורתה לעבר אשקלון, פגעה בקניון הומה אדם.


 

נזקים שנגרמו לבניין כתוצאה מירי הרקטה
(צילום: אדי ישראל, 14 במאי, IsraelNewsPhotos.com)

פרטי האירוע

1. ב-14 במאי, מספר דקות לפני השעה 1800, שוגרה רקטה לעבר העיר אשקלון. הרקטה פגעה במבנה "קניון החוצות" הממוקם בלב העיר. עיקר הפגיעה היה בקומה העליונה של המבנה בו ממוקמת מרפאה. כתוצאה מנפילת הרקטה נפצעו כמאה בני אדם מהם ארבעה באורח קשה (בין הפצועים קשה אם ובתה בת השנתיים). 1 שלושה אנשים נפצעו באורח בינוני והשאר באורח קל, כולל פגיעות הלם וחרדה. בין הפצועים ילדים רבים. נזק רב נגרם לבנין .

2. הרקטה שנורתה הינה רקטת גראד תקנית 122 מ"מ . בבוקר 15 במאי נורתה רקטה נוספת מסוג זה לעבר העיר נתיבות. הרקטה נחתה בשטח פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

 

פינוי פצועים מהקניון (צילום: אדי ישראל, 14 במאי, IsraelNewsPhotos.com)

נטילות אחריות

3. מספר ארגוני טרור הפועלים ברצועה נטלו אחריות לירי הרקטות. חלקם חזרו בהם מהודעות האחריות לאחר זמן קצר. בין נטילות האחריות יצוינו:

א. החזית העממית /המפקדה הכללית (חזית ג’בריל): בהודעה צבאית (נדירה) נאמר כי הירי בוצע על ידי הארגון יחד עם וועדות ההתנגדות העממית וכי יעד הפגיעה תוכנן היטב. על פי ההודעה עיתוי הירי נקבע מראש לזמן חגיגות יום העצמאות של ישראל (טלוויזה אלעאלם, 14 במאי). ארגון זה כמעט ואינו פעיל ברצועת עזה.

ב. הג’האד האסלאמי בפלסטין/פלוגות ירושלים : פרסם באתר אינטרנט שלו נטילת אחריות וזמן קצר לאחר פרסומה הוריד אותה מהאתר. מאוחר יותר ברכו פעילי הארגון את מבצעי הפעולה מבלי להתייחס לארגון שביצע אותה (אתר פלוגות ירושלים, 14 במאי).

ג. וועדות ההתנגדות ה עממית : (פלג זכריא דע’מש) נטל אחריות על ירי רקטה מסוג "נאצר 4" משופרת. מאוחר יותר בערב הכחישו דוברי הארגון כי הם שירו וברכו את פעילי החזית/ג’בריל על ביצוע הירי (אתר פלוגות ירושלים, 14 במאי).

4. דוברי גדודי עז אלדין אלקסאם , הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס, ברכו את פעילי חזית ג’בריל על שיגור הרקטה לעבר אשקלון . בהודעה לעיתונות אמר דובר חמא"ס פוזי ברהום כי הפעולה הינה בתגובה לפעילות ישראל וכי הארגונים הפלסטינים מבצעים "התנגדות לגיטימית". ( Palestine-info , 14 במאי).

תגובת ישראל

5. בתגובה לירי הרקטה לעבר אשקלון תקף חיל האוויר חוליות חמושות ברצועת עזה. כתוצאה מהתקיפות נהרגו שלושה פעילי חמא"ס וחמישה נוספים נפצעו. כמו כן נהרג פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין ושלושה פעילים נוספים נפצעו (כלי התקשורת הפלסטינים, 14 במאי). כמו כן ירו כוחות צה"ל אש ארטילרית לעבר בית לאהיא שבצפון רצועת עזה המהווה אתר שיגורי רקטות.

6. ראש הממשלה אהוד אולמרט , שהתייחס לאירוע בפתח נאומו בועידת הנשיא, אמר כי מה שקרה באשקלון אינו נסבל ואינו מקובל וכי על ממשלת ישראל לנקוט בכל הצעדים הדרושים על מנת לעצור את ירי הרקטות (אתר משרד ראש הממשלה, 15 במאי). שר הביטחון אהוד ברק וסגנו מתן וילנאי סיירו (15 במאי) במקום נפילת הגראד. ברק אמר כי ישראל לא תיתן למצב שכזה להימשך תקופה ארוכה וכי היא תעשה בהקדם את כל הנדרש על מנת למנוע ירי שכזה ( y-net , 15 במאי).

סיכום והערכה

7 בשבועות האחרונים מתבצע ירי רקטות ומרגמות רחב היקף לעבר יישובי הנגב המערבי זאת, להערכתנו, במסגרת מדיניות חמא"ס החותרת לדחוק את ישראל לקבל את יוזמת ה"הרגעה" מתוך עמדת כוח ובתנאיה שלה. קונקרטית, יתכן שעיתוי ירי רקטת הגראד לעבר אשקלון קשור גם לביקור הנשיא בוש בישראל ולאירועי "יום הנכבה" ("יום האסון" בראייה הפלסטינית, יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל).

8. הרקטה שנפלה באשקלון הינה, כאמור, רקטת גראד תקנית 122 מ"מ . רקטות מסוג זה מצויות בידי חמא"ס ונורות על ידה לעבר אשקלון (כ-30 נפילות רקטות מסג זה אותרו בחודשיים האחרונים באשקלון, שהפכה למטרה לירי הרקטות). לפיכך, להערכתנו, יתכן שחמא"ס היא זו העומדת מאחורי הירי על אשקלון, גם אם ארגוני טרור אחרים נטלו את האחריות על כך. מכל מקום חמא"ס ברכה על הירי המשרת היטב את מטרותיה.

9. רקטות גראד 122 מ"מ הנורות לעבר אשקלון הינן רקטות תקניות שמקורן להערכתנו באיראן 2. בשל הטווח הגדול, כמות חומר הנפץ הרבה ברש"ק (כ- 18 ק"ג ) ושיטת הרסס של רקטות מסוג זה אפקט הנזק שלהן גדול מזה של רקטות מייצור עצמי . לכך יש להוסיף את היותה של אשקלון עיר גדולה המונה כ-120,000 תושבים ובנויה בצפיפות גדולה מזו של שדרות ושאר יישובי הנגב המערבי, מה שמגדיל משמעותית את פוטנציאל האבדות כתוצאה מהירי.

10. לסיכום: האירוע הקשה באשקלון הינו חלק מירי אינטנסיבי של רקטות בשבועות האחרונים וחלק ממגמה של עליית מדרגה בהיקף ירי הרקטות מאז תחילת 2008 (היקף הירי בחודשים הראשונים של שנת 2008 דומה לזה של כל 2007 ו-2006, שהיו שנות שיא בירי הרקטות). לעלייה הכמותית מתלווה גם שיפור באיכות הרקטות והרחבת הטווח שלהם (הכללת אשקלון ובמידת מה גם נתיבות במעגל הירי). כל אלה, בצירוף ירי המרגמות המתבצע באופן שיטתי, גרמו לעלייה גם במספר הנפגעים (מאז תחילת השנה נהרגו שלושה בני אדם כתוצאה מירי רקטות ומרגמות לעומת שני הרוגים בשנת 2007).



1
בבוקר ה-15 במאי , לאחר שנותחו, הוגדר מצבם של הפצועים קשה כבינוני.

2 פירוט ראו "תהליך ההתעצמות הצבאית של חמא"ס ברצועת עזה" (10 באפריל 2008) עמ’ 41-40.

לראש העמוד