חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (6- 13 במאי 2008)


וירי הרקטות ופצצות המרגמה נמשך…   דיונים על “הרגעה”

 

פינוי ג’ימי קדושים שנהרג מפגיעת פצצת מרגמה בכפר עזה
(צילום: זאב טרכטמן, 9 במאי)

 

ראש הממשלה אהוד אולמרט וראש המודיעין המצרי עמר סלימאן בפגישתם בירושלים
(לע”מ, 12 במאי. צילום: עמוס בן גרשום)

עיקרי הדו"ח

  נמשכים המגעים אודות היוזמה המצרית ל"הרגעה" ברצועת עזה. ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן המבקר בישראל קיים פגישות עם הצמרת הישראלית סביב היוזמה. הצד הישראלי הדגיש כי פתרון סוגיית החייל החטוף גלעד שליט מהווה מרכיב מרכזי בכל הסכם. חמא"ס הגיב בשלילה מוחלטת של כל ניסיון ישראלי לקשור בין סוגיית החייל גלעד שליט לבין ה"הרגעה".

  המגעים אודות ה"הרגעה" מתקיימים בצל ירי רקטות ואש מרגמות בהיקף גבוה, שגרמו השבוע למותם של שני אזרחים ישראלים. חמא"ס מצידו, המנהל קמפיין הסתה לרגל "יום הנכבה", שב ואיים בהסלמה אם תדחה ישראל את תנאי יוזמת ה"הרגעה" ואם לא ייפרץ ה"מצור" על רצועת עזה.

אירועים בולטים בשטח

נמשך ירי הרקטות בהיקף גבוה

  גם השבוע נמשך ירי רקטות ומרגמות מרצועת עזה בהיקף גבוה . זהו השבוע הרביעי ברציפות בו מתקיים היקף גבוה יחסית של ירי רקטות. סה"כ אותרו בשבוע החולף 38 נפילות רקטות בשטח ישראל, לעומת 65 בשבוע שקדם לו. כמו כן, נורו 27 פצצות מרגמה לעבר ישובים ישראלים וכוחות צה"ל. את האחריות לירי רקטות ומרגמות נטלו חמא"ס ושאר ארגוני הטרור .

  בקרב אירועי הירי יצוינו:

•  ב- 9 – 10 במאי, נורה מטח כבד של רקטות ומרגמות לעבר שדרות ויישובי הנגב המערבי. בשטח ישראל נפלו 26 רקטות וכ- 10 פצצות מרגמה. כתוצאה מכך, נהרג ב- 9 במאי גי’מי קדושים , בן 48, כתוצאה מפגיעה ישירה של פצצת מרגמה, בקיבוץ כפר עזה . 3 בני אדם נוספים נפצעו מירי זה. חמא"ס נטלה אחריות לירי.

•  ב- 10 במאי פגעה רקטה פגיעה ישירה בבית בשדרות. נזק רב נגרם לבית אולם לא היו נפגעים. מאוחר יותר נפצעו שני תושבי שדרות באורח קל מפגיעה נוספת בבית בעיר.

• 
ב- 12 במאי (יום ביקורו של עמר סלימאן בישראל), בשעות הבוקר, נפלה רקטה בשכונה בדרום העיר אשקלון, סמוך לבית ספר. אישה לקתה בחרדה. מאוחר יותר באותו יום נפלה רקטה בישוב ישע, שבמועצה אזורית אשכול. כתוצאה מכך נהרגה שולי כץ , בת 70, מקיבוץ גברעם, ואדם נוסף לקה בחרדה.


פינוי גופתה של שולי כץ שנהרגה מפגיעת רקטה בישוב ישע
(12 במאי, The Israel Project)

לצפייה בתוצאות פגיעות רקטות בשדרות לחץ כאן

(באדיבות: מרכז תקשורת שדרות www.sderotmedia.com ) 

  סה"כ נהרגו מתחילת 2008 25 ישראלים כתוצאה מפיגועי טרור במתווים שונים, ביהודה ושומרון וברצועת עזה (לעומת 13 הרוגים ישראלים בשנת 2007). הנתונים הללו, מצביעים על עלייה חדה במספר ההרוגים כתוצאה מפעולות טרור בשנת 2008 , וזאת לאחר מגמה רצופה של ירידה במספר ההרוגים מאז השיא של שנת 2002.

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   בשבוע החולף פעלו כוחות צה"ל למנוע ירי רקטות ופצצות מרגמה משטח רצועת עזה לעבר ישראל. בין האירועים הבולטים:

•  9 במאי – כוחות צה"ל תקפו שני מוצבים של חמא"ס בדרום רצועת עזה בעקבות ירי פצצות המרגמה לעבר כפר עזה (שכתוצאה ממנו נהרג אזרח ישראלי). בנוסף, תקפו כוחות צה"ל במהלך הלילה מספר מחבלים חמושים, אשר זוהו בסמוך לגדר המערכת בדרום רצועת עזה.

•  8 במאי – צה"ל תקף חוליית משגרי רקטות בצפון רצועת עזה. מהפגיעה נפגעו 4 פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין(פורום PALDF של חמא"ס, 8 במאי).

יהודה ושומרון

   בפעילות משותפת לצה"ל, משמר הגבול ושירות ביטחון כללי ב- 6 במאי בכפר קליל, מדרום לשכם, עצר כוח מיוחד של משמר הגבול את יונס צברי סלימאן קני , פעיל הג’יהאד האסלאמי בפלסטין. המחבל היה עצור מספר פעמים בשנים האחרונות בשל פעילותו בג’האד האסלאמי (אתר דובר צה"ל, 12 במאי).

מגעים בין ישראל למצרים בסוגיית ה”הרגעה”

   ראש המודיעין הכללי המצרי עמר סלימאן המבקר בישראל, קיים ב-12 במאי פגישות עם הצמרת הישראלית סביב היוזמה המצרית ל"הרגעה". בפגישותיו עם ראש הממשלה, שר הביטחון ושרת החוץ הדגיש הצד הישראלי כי פתרון סוגיית החייל החטוף גלעד שליט מהווה מרכיב מרכזי בכל הסכם.

   שר הביטחון אהוד ברק הדגיש בפני עמיתו המצרי כי "ישראל רואה בשחרור גלעד שליט ובהתקדמות מיידית במו"מ לשחרורו מרכיב מרכזי בהסדרת המצב הביטחוני ברצועת עזה". הוא הבהיר כי ישראל לא תוכל להבליג על המשך פעילות הטרור מרצועת עזה והיא תאלץ לפעול באופן נרחב יותר ברצועה אם לא ייפסק ירי הרקטות ופצצות המרגמה, וייפסקו פעולות הטרור (הודעת יועץ שר הביטחון לתקשורת, 12 במאי 2008).

   עמר סלימאן , מצידו, הצהיר לאחר פגישתו עם אהוד ברק כי יש לו "ציפיות גבוהות" לגבי אפשרות הגעה להסכם "הרגעה" (רויטרס, 12 במאי). באשר לסוגיית גלעד שליט ציין עמר סלימאן כי הנושא אינו כלול בהסכמה אליה הגיעה מצרים עם חמא"ס ועם שאר הארגונים הפלסטיניים. הוא הביע תקוותו שהמצרים יצליחו להביא לקיום שיחות חדשות בין ישראל לבין חוטפיו של גלעד שליט על מנת שהוא ישוחרר ושהאווירה תשתנה (רדיו ה- BBC בערבית, 12 במאי).

   משיר אלמצרי , חבר המועצה המחוקקת מטעם החמא"ס, הצהיר כי ניסיון ישראל לקשור בין סוגיית גלעד שליט לבין ה"הרגעה" מהווה ניסיון להתחמק מהיוזמה המצרית. הוא הוסיף כי עניינו של שליט אינו קשור ל"הרגעה" אלא לעסקת חילופי האסירים על בסיס תנאי החמא"ס ושאר הארגונים הפלסטינים (אתר פלסטין אלא’ן, 12 במאי).

איומים של דוברי החמא"ס בהסלמה

   על רקע המגעים סביב יוזמת ה"הרגעה" שב חמא"ס ומאיים בהסלמה אם תדחה ישראל את היוזמה ל"הרגעה" ואם לא ייפרץ ה"מצור" על רצועת עזה. כך למשל:

•  חא’לד משעל , יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס: "אם לא תהיה תגובה חיובית לדרישה להסיר את המצור, עזה תהיה כדור, שיתפוצץ בפנים של כולם…" (אתר פאל-מדיה, 8 במאי).

•  מחמוד אל זהאר , בכיר החמא"ס: "אם ישראל לא תיענה ליוזמה, חמא"ס תסיר את המצור ותפוצץ את [את המצב] בכל האמצעים … ישראל לא תהנה מביטחון אם היא לא תיענה למסמך על כל סעיפיו. נפשותיהם של מיליוני ישראלים יהיו מאוימות אם לא יוסר המצור באופן מלא…" (אתר פאל-מדיה, 8 במאי).

•  משיר אלמצרי , בכיר בחמא"ס: "על האויב הציוני לדעת שעזה נמצאת על לוע הר געש גדול, שיתפוצץ בפני האויב…" (אתר מרכז אלביאן, 7 במאי).

המצב במעברים

הפסקת פעילות תחנת הכוח בעזה

   ב- 10 במאי בשעה 17:00 הפסיקו הפלסטינים את פעילותה של תחנת הכוח ברצועת עזה . זאת בשל טענתם הפלסטינים כי מלאי הסולר התעשייתי, המשמש להפעלת התחנה, אזל לחלוטין (קדספרס, 10 במאי). בעקבות כך היו הפסקות חשמל בחלקים נרחבים בעיר עזה, ובמקומות שונים בצפון הרצועה. ב- 11 במאי הודיעו בעלי המאפיות על הפסקת עבודתם בעקבות מחסור בדלק, גז וחשמל (פאל- טודיי, 11 במאי).

   בפועל, נסגר מעבר נחל עוז, בו מועברים סולר, דלקים וגז מישראל לרצועת עזה, ב-5 במאי בשעות הצהריים. זאת, לאחר פגיעת פצצת מרגמה, שנורתה מרצועת עזה לשטח המעבר (המעברים החיוניים לאוכלוסייה הפלסטינית משמשים כמטרה מועדפת עבור ארגוני הטרור הפלסטיניים). ב- 12 במאי בשעות הבוקר נפתח מעבר נחל עוז מחדש, וחודשה אספקת סולר תעשייתי המשמש להפעלת תחנת הכוח. בשעות הצהריים חידשו הפלסטינים את הפעלת התחנה.

   תחנת הכוח ברצועה מספקת 26% מהחשמל ברצועה . 7% נוספים מספקת מצרים, והשאר מספקת ישראל. יצוין כי אספקת החשמל הישראלית נמשכת , וכי צמצום החשמל ע"י ישראל, כפי שאושר ע"י בג"ץ בינואר 2008, נעשה בהיקף קטן. לפיכך, אין בהפסקת תחנת הכוח כדי להביא להפסקה מוחלטת של אספקת החשמל וע"י ויסות החשמל ניתן למנוע פגיעה במוקדים חיוניים ברצועת עזה.

   חמא"ס, כהרגלה, פעלה להעצמת האירועים , באמצעות תעמולה שקרית, שטענה כי קיימת "הפסקת חשמל ברצועה, וסכנה מרחפת על חייהם של מאות חולים בבתי החולים.." (ערוץ אלאקצא, 11 במאי). ערוץ אלאקצא של חמא"ס, קיים גל שידורים פתוח לסיקור האירועים, במהלכו קיים דובר התנועה, סאמי אבו זהרי, מסיבת עיתונאים בעלטה כשמסביבו ילידם המחזיקים נרות, על מנת להעצים את המסר של החשכת הרצועה. דובר ממשלת חמא"ס, טאהר אלנונו, הוסיף כי "עזה טבעה והחיים נעצרו..חייהם של אלפים נמצאים בסכנה" ( Palestine-info , 10 במאי).


ילדים בעזה אוחזים בנרות לשם העברת מסר החשכת הרצועה

(ערוץ אלאקצא, 11 במאי)

פתיחת מעבר רפיח לשלשה ימים

   ב- 10 במאי פתחה מצרים את מעבר רפיח למשך 3 ימי למעבר חולים ופצועים מרצועת עזה למצרים, ומעבר מעוכבים פלסטיניים ממצרים לרצועה. מקור מצרי מסר כי המעבר פעל בימים אלו ללא נוכחות פקחים אירופאים או אנשי משמר הנשיאות, אולם הדבר נעשה בתיאום עם הרשות הפלסטינית (עיתון אלחיאת, 10 במאי).

   על פי דיווחים פלסטיניים ומצריים עברו בימים האלו כמה מאות פלסטינים לצד המצרי. דובר חמא"ס אימן טה, שהתייחס לפתיחת המעבר, ציין כי הפתיחה הזמנית אינה מהווה פיתרון וביקש ממצרים לפתוח את המעבר במלואו לתנועת אזרחים ומעבר סחורות (אתר פלסטין אלא’ן, 10 במאי).

 

מעבר פלסטינים מרצועת עזה למצרים דרך מעבר רפיח (הטלוויזיה המצרית, 12 במאי)

הזירה הפנים-פלסטינית

אירועי “יום הנכבה”1 בשטחי “הרשות הפלסטינית”

   אירועי "יום הנכבה" החלו בשטחי "הרשות הפלסטינית" בתחילת מאי והם צפויים להתקיים ברחבי יהודה, שומרון ורצועת עזה עד שיגיעו לשיאם ב- 15 במאי. האירועים כוללים שביתות מסחר, תהלוכות, כנסים, סימפוזיונים, תערוכות ואירועים סמליים (הפחת בלונים שחורים, לבוש בגדים שחורים וכו’). בין השאר אמורה להתקיים בעזה "ועידת פיוס לאומי" (הכוללת את כל הארגונים, לרבות חמא"ס ופת"ח) ומתוכננת הפעלת אזרחים במוקדי חיכוך ישראליים- פלסטיניים (מעברים, מחסומים, כפרים בקרבת הגבול).

   במסגרת הפעילויות ליום השנה ה-60 ל"נכבה" מתכננת חמא"ס פעילות "עממית" במעבר ארז תוך שילוב אירועי ה"נכבה" עם המסע לפריצת ה"מצור". אשרף אבו דיה , דובר מטעם החמא"ס, קרא לציבור הפלסטיני להגיע לשער הראשי של מעבר ארז ב-15 במאי 2008 , לאחר תפילת הצהריים. זאת על מנת "להביע את זעם ההמון, על מנת לשבור את המצור החונק מעל בני העם הפלסטיני". אבו דיה קרא לאמצעי התקשורת המקומיים והבינלאומיים לכסות אירוע זה ואת כל שאר הפעילויות נגד ה"מצור" אותן מארגנת חמא"ס (אתר קדסנט, 12 במאי 2008).

   כמידי שנה בעשור האחרון, ניתן דגש רב באירועי ה"נכבה" לנושא " זכות השיבה " של הפליטים הפלסטינים. תוכנית האירועים גובשה ע"י ארגונים פוליטיים שונים (במסגרת "הועדה העליונה להנצחת יום השנה ה-60 ל"נכבה") ומרביתם נערכים ביהודה ושומרון בחסות ממשלת סלאם פיאצ’. הממשלה מסייעת למארגני האירועים גם באמצעות קביעת שבתון חלקי ב-15 במאי, שיבטיח הגעת מספר רב של תלמידים ועובדי הרשות הפלסטינית לעצרות המתוכננות.

   חמא"ס, מצידה, מנצלת את "יום הנכבה" לקמפיין הסתה נגד מדינת ישראל והעם היהודי. במסגרת הקמפיין שודרו בטלוויזיה של חמא"ס תוכניות המהללות את מחבלי חמא"ס, הושמעו הצהרות לוחמניות נגד ישראל ושודרו תוכניות הסתה נגד ישראל, העם היהודי ומדינות המערב. תשומת לב מיוחדת בקמפיין ההסתה, ניתנה לשידורי טלוויזיה המופנים לילדים, הזוכים למנה גדושה של מסרי שנאה לישראל והטמעת המסר כי "הפלסטינים יחזרו במהרה ליפו, עכו, לוד, רמלה ואשדוד, וגם לתל אלרביע (קרי, תרגום "תל אביב" לשפה הערבית) (מתוך תוכנית לילדים ששודרה בערוץ אלאקצא ב- 2 במאי).

 

הטמעת מסר "זכות השיבה": תצוגה בעצרת של חמא"ס בעזה לציון "יום הנכבה", בה מופיעים שמות ערים בישראל

(ערוץ אלאקצא, 10 במאי)

 

הפגנה של ילדים בעזה לציון "יום הנכבה" (ערוץ אלאקצא, 10 במאי)

פעילות כוחות הביטחון הפלסטיניים בצפון השומרון

   כ- 500 פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שנכנסו לאחרונה לאזור ג’נין, החלו בפעילות להשלטת חוק וסדר ועקירת תופעות האנרכיה בצפון השומרון (במסגרת מבצע המכונה "החיוך והתקווה").


פעילי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בפעילות בעיירה קבטיה שליד ג’נין
(6 במאי, פורום PALDF)

   כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על מעצרם של פורעי חוק בעיקר בתחום התחבורה (מעצר נהגים הנוסעים שלא כחוק, הורדת כלי רכב לא חוקיים, רישום דוחות תנועה). משטרת ג’נין דיווחה כי מעל 100 מכוניות לא חוקיות ירדו מהכביש וכי האזרחים הפלסטיניים יוזמים הגעתם לרשויות לצורך הסדרת האישורים השונים. במסגרת הפעילות נעצרו גם מספר פעילים של הג’האד האסלאמי בפלסטין.

   ציר חמא"ס, משיר אלמצרי , התייחס לפעילות כוחות הביטחון בצפון השומרון: "כל האשליות האלה למחוק את ההתנגדות נכשלות … מי שקושר את עתידו באויב … גורלו [נחרץ] לאבדון. ההתנגדות תתעורר מחדש בגדה כמו בעזה כדי להילחם באויב הציוני באומץ" (8 במאי, Palestine-infoי).


1 "הנכבה"- אסון בשפה הערבית. "יום הנכבה"- כינוי ליום העצמאות של מדינת ישראל.

לראש העמוד