חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (29 באפריל – 6 במאי 2008)


תהליך אנאפוליס…   למול המשך ההסתה

 

אולמרט ואבו מאזן בפגישתם בירושלים (לע”מ, 5 במאי. צילום: משה מילנר)

 

הסתה אנטי-ישראלית ואנטי-יהודית:חיילים ורבנים ישראליים מתעללים בפלסטינים במיצג שהעלה חמא”ס במסגרת קמפיין תקשורתי לרגל יום העצמאות בישראל (ערוץ אלאקצא, 1 במאי)

עיקרי הדו"ח

  במוקד ההתפתחויות עמדה הסכמה עקרונית שהושגה במגעים בין מצרים לחמא"ס (25 באפריל) בהקשר ל"הרגעה" מדורגת בעימות הצבאי המתחולל ברצועת עזה ("עזה תחילה"). הצהרות הנוגעות ל"הרגעה" פורסמו בכלי התקשורת הפלסטיניים והערביים אולם, עד כה, למעלה משבוע לאחר השגת ההסכמה, לא פורסם עדיין נוסח כתוב למתווה ה"הרגעה" המוצע. מכל מקום, המצרים פרסמו כי הושגה הסכמתם של 12 ארגונים פלסטיניים שהתכנסו בקהיר (למרות שבפועל הסכמת מקצת הארגונים מסויגת) והבהירו כי הכדור נמצא עתה במגרשה של ישראל.

  חמא"ס מלווה את הדיונים אודות ה"הרגעה" באיומים כלפי ישראל ובקמפיין הסתה תקשורתי לקראת יום העצמאות ה-60 שלה ("יום הנכבה", האסון, בראייה הפלסטינית). בשטח מתקיים זה השבוע השלישי ברציפות היקף גבוה יחסית של ירי רקטות לעבר ישובי הנגב המערבי.

אירועים בולטים בשטח

נמשך ירי הרקטות בהיקף גבוה

  בשבוע החולף נרשמה עלייה בירי הרקטות , על רקע הצגת נכונות מצד חמא"ס להגיע ל"הרגעה" עם ישראל. סה"כ אותרו בשבוע החולף 65 נפילות בשטח ישראל, לעומת 34 בשבוע החולף (זהו השבוע השלישי ברציפות שבו מתקיים היקף גבוה יחסית של ירי רקטות). במהלך השבוע החולף נורו 55 פצצות מרגמה לעבר ישובים הסמוכים לגדר הביטחון ולעבר כוחות צה"ל.


פגיעת רקטה בגג מבנה סופרמרקט בשדרות ב- 4 במאי
(4 במאי, צילום: חמוטל בן שיטרית www.sderotmedia.co.il )

  חמא"ס לא השתתפה באופן מוצהר בירי הרקטות לעבר ישראל והעדיפה לאפשר לארגוני הטרור האחרים לבצע את הירי. את עיקר הירי ביצעו הג’האד האסלאמי בפלסטין, ועדות ההתנגדות העממית ופת"ח/גדודי חללי אלאקצא.

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

   ברצועת עזה נמשכת פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון. אירוע בולט היה תקיפת מבנה השייך לג’האד האסלאמי בפלסטין ברפיח, ע"י חיל האוויר (30 באפריל). מהתקיפה נהרג עוצ’ אלקיק ("אבו אחמד"), בכיר בפלוגות ירושלים. בהודעה מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין איים הארגון לנקום את מותו. בתקיפה נפצעו ארבעה פלסטינים (כלי התקשורת הפלסטיניים, 30 באפריל).

נהרג פעיל חמא"ס שהיה מעורב בחטיפת גלעד שליט

   בפעילות משותפת לצה"ל ושירות ביטחון כללי בדרום רצועת עזה ב- 1 במאי, נהרג נאפז מנצור , פעיל חמא"ס מרפיח שהיה מעורב בפיגוע החדירה בכרם שלום במהלכה נחטף החייל גלעד שליט ביוני 2006.  מנצור השתייך לתשתית הטרור, אשר ביצעה את פיגוע רכבי התופת והחדירה לכרם שלום בחג הפסח האחרון בו נפצעו שמונה חיילי צה"ל ובהם שלושה באורח בינוני 1. כמו כן, היה מעורב נאפז מנצור בירי רקטות לעבר מוצבים וישובים ישראלים בנגב המערבי ובתכנון פיגועים נוספים.

עיקרי מסקנות תחקיר האירוע בו נהרגו חמישה בני משפחה בבית חאנון

   בתום תחקיר מקיף שביצע צוות בדיקה שמינה צה"ל, פורסם ב- 2 במאי תיעוד התקיפה בבית חאנון מה- 28 באפריל, ממנו עולה כי האם וארבעת ילדיה לא נפגעו מאש צה"ל . אין זאת הפעם הראשונה שהצד הפלסטיני, במסגרת תעמולה אנטי-ישראלית שקרית שהוא מנהל, מזדרז להטיח האשמות מעין אלו בצה"ל, המתבררות כחסרות בסיס.

   ב- 28- 29 באפריל פעלו כוחות צה"ל נגד תשתיות הטרור באזור בית חאנון. במהלך הפעילות זוהו ארבעה מחבלים שביצעו ירי לעבר כוחות צה"ל, כשהם נושאים על גבם אמצעי לחימה. כלי טייס תקף וזיהה פגיעה מדויקת באחד המחבלים החמושים. מפגיעה זו ארע במקום פיצוץ משני גדול יותר מהפיצוץ שנגרם מסוג החימוש שהופעל נגד המחבל. כלי הטייס ביצע תקיפה נוספת לעבר מחבל נוסף שככל הנראה נשא אף הוא אמצעי לחימה. גם במקרה זה זוהתה פגיעה מדויקת. שתי התקיפות התרחשו ברחוב הסמוך לבית המשפחה.

   על פי מסקנות התחקיר, נשללת האפשרות כי המשפחה נפגעה מירי אחר, שביצע צה"ל, שכן זהו האירוע היחיד בו בוצע ירי בשטח המדובר. המשפחה נפגעה במהלך הפיצוץ השני , וההערכה היא שהדבר ארע בעקבות ההדף שנוצר מפיצוץ הטיל ואמצעי הלחימה שנשא המחבל, או מחפץ שהועף כתוצאה מהפיצוץ (אתר דובר צה"ל, 2 במאי).

לצפייה בתיעוד התקיפה

לחץ כאן

נתונים סטטיסטיים

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך חודשי

נפילות פצצות מרגמה בחתך חודשי

פיגועים בחתך חודשי 2

נפגעים ישראלים בחתך חודשי

תהליך אנאפוליס

פגישה נוספת בין אולמרט לאבו מאזן

   ב- 5 במאי נערכה פגישה בין ראש הממשלה אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בה נידונו סוגיות מדיניות וביטחוניות. מוקדם יותר באותו יום נערכה פגישה משולשת בין מזכירת המדינה האמריקאית, קונדוליסה רייס, שרת החוץ ציפי ליבני, ויו"ר מחלקת המו"מ צאא’ב עריקאת.

   מרק רגב, יועץ ראש הממשלה לתקשורת בינ"ל, הצהיר בתום הפגישה כי "אלה היו השיחות הרציניות ביותר ששני הצדדים ניהלו מאז ומעולם". "גורם מדיני בכיר" אמר כי בפגישה נרשמה "התקדמות רבה בנושא הגבולות הסופיים של הרשות הפלסטינית ומדינת ישראל, ובסידורי הביטחון" ( Ynet , 5 במאי).

   יו"ר מחלקת המו"מ ברשות הפלסטינית, צאא’ב עריקאת, אמר לאחר הפגישה כי אבו מאזן ביקש מאולמרט "להתחיל סידורים הנוגעים להרגעה" כדי להביא להרגעה כוללת, הדדית ובו זמנית, שתחל ברצועת עזה, תוך שהוא מציין את פעילות מצרים בנושא שנעשית לדבריו "לבקשת אבו מאזן" 3. עריקאת הגדיר אף הוא את הפגישה כ"מעמיקה ורצינית מאוד" (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 במאי).

הזירה הפנים-פלסטינית

פריסת פעילי מנגנוני הביטחון בגזרת ג’נין

   ב- 3 במאי, נכנסו כ- 500 פעילים של מנגנוני הביטחון הפלסטיניים למרחב העיר ג’נין וצפון השומרון . הפריסה נעשתה לאחר קיום מספר מפגשי תיאום ברמות השונות בין גורמי צה"ל והמנהל האזרחי לבין מקבילים הפלסטיניים . דובר צה"ל מסר כי האחריות הביטחונית בעיר ג’נין לא הועברה לידי השוטרים הפלסטינים , וכי השוטרים יעבדו בעיר מול צה"ל, ותפקידם יהיה שמירה על הסדר בעיר בלבד . (דובר צה"ל, 3 במאי).

 

כניסת פעילי מנגנוני הביטחון לגזרת ג’נין (ערוץ אלג’זירה, 3 במאי)

  להלן תגובות בצד הפלסטיני על פריסת מנגנוני הביטחון:

•  ראש הביטחון הלאומי בגדה, ד’יאב אלעלי , אמר כי הכוחות יבצעו את הנחיותיו של אבו מאזן.. "על מנת לסיים את תופעת אובדן השליטה הביטחונית… על מנת לאכוף את הסדר והחוק ואת הנשק הלגיטימי היחיד" (הנשק של מנגנוני הביטחון של הרשות) (סוכנות ופא, 3 במאי).

•  תנועת חמא"ס הדגישה את הסתייגותה מפעילות מנגנוני הביטחון בגדה. בהודעה של התנועה נמסר כי "אסור שפריסת כוחות אלו תפגע בנשק של ההתנגדות, בלגיטימיות שלה להגן על בני עמנו…". דובר חמא"ס, פוזי ברהום , הוסיף כי "כל התפרסות של מנגנוני הביטחון הנעשית … תחת פיקוח של הבכירים האמריקניים… היא מעין שמירה על בטחונו של הכיבוש הישראלי על חשבון ההסכמים הלאומיים ועל חשבון ביטחון האזרח הפלסטיני" (אתר Palestine-info , 3 במאי).

•  הג’האד האסלאמי בפלסטין הביע הסכמתו לפריסת הכוחות במרחב ג’נין כל עוד מטרתם היא "להגן על החזית הפנימית" אך הארגון הוסיף כי "חשוב שהכוחות לא יעמדו בדרכה של ההתנגדות הפלסטינית" (אלג’זירה, 3 במאי). דובר מטעם הג’האד האסלאמי בפלסטין, אחמד אלעורי, התייחס לפריסת כוחות הביטחון באומרו כי הנשק של פעילי הארגון משמש רק להתנגדות לישראל ולא ליצירת אנרכיה (ערוץ BBC , 3 במאי).

  פעילות כוחות הביטחון הפלסטיניים במרחב ג’נין מתנהל עד כה בשקט יחסי וללא הפרעות. מפקד מרחב ג’נין בביטחון הלאומי, סלימאן עמראן, אמר כי הכוחות עוסקים בתפיסת מכוניות גנובות ומעצר מבוקשים (ככל הנראה על רקע פלילי) (סוכנות ופא, 5 במאי).


מפקד מרחב ג’נין בביטחון הלאומי, סלימאן עמראן (ערוץ אלג’זירה, 3 במאי)

קמפיין הסתה של חמא"ס לקראת יום העצמאות של מדינת ישראל

  ב- 1 במאי ציינה תנועת חמא"ס את "יום הנכבה" 4, יום השנה השישים למדינת ישראל, ב"עצרת השיבה" שנערכה בעזה, בהשתתפות חברי ממשלת חמא"ס. במהלך העצרת הועלה מיצג בו נראים פלסטינים מחופשים לחיילים ורבנים המתעללים ומכים פלסטינים (ערוץ אלאקצא, 1 במאי).


עצרת חמא"ס בעזה לציון יום הנכבה בה הועלה מחזה בעל אופי אנטישמי

(ערוץ אלאקצא, 1 במאי)

לצפייה בסרטון המלא המציג את המחזה

לחץ כאן

  שידור זה הינו חלק מקמפיין הסתה נגד ישראל, העם היהודי והמערב, אשר מנהל ערוץ אלאקצא של חמא"ס לקראת יום העצמאות ה-60 למדינת ישראל. בקמפיין שודרו תוכניות המהללות את המחבלים; הושמעו הצהרות לוחמניות נגד ישראל, ושודרו תוכניות הסתה נגד ישראל, היהודים והמערב. אחת הדוגמאות המובהקות הייתה שידור תוכנית בשם "המטיף הצעיר" ב-4 במאי 2008 בה נשא ילד בשם אמג’ד אבו נעמה דרשה מתסיסה הכוללת גידופים קשים נגד ישראל, היהודים, המערב והמשטרים במדינות ערב.


דרשת הסתה של ילד פלסטיני (ערוץ אלאקצא, 4 במאי)


1 לפרטים נוספים על ניסיון הפיגוע ראו לקט מידע מה- 21 באפריל: "כוחות צה"ל סיכלו בערב חג הפסח פיגוע הרג משולב רחב היקף במעבר כרם שלום. פיגוע זה בוצע ע"י חמא"ס במסגרת המערכה שהיא מנהלת נגד המעברים, במחיר של פגיעה בתושבי רצועת עזה"

2 לא כולל ירי רקטות ופצצות מרגמה

3 פירוט על המגעים המצרים-פלסטיניים בעניין ה"הרגעה" ראו : " היוזמה המצרית ל"הרגעה" בין חמא"ס לישראל: תמונת מצב ומשמעויות (נכון ל-30 באפריל)"

4 "הנכבה" – אסון בשפה הערבית. "יום הנכבה" – כינוי ליום העצמאות של מדינת ישראל ומשמעותו יום האסון של העם הפלסטיני בשנת 1948.

לראש העמוד