שני אזרחים ישראלים נהרגו בפיגוע הרג במסוף הדלקים בנחל עוז, המהווה את מקור אספקת האנרגיה היחיד של תושבי רצועת עזה.


 

מסוף הדלקים בנחל עוז

תיאור האירוע

1. ביום רביעי 9 באפריל בשעות אחר הצהרים, פרצה חולייה שמנתה ארבעה מחבלים חמושים, את גדר המערכת בצפון רצועת עזה. אנשי החוליה הגיעו לאזור מסוף הדלקים בנחל עוז והחלו לירות מנשק קל לעבר אזרחים ישראלים העובדים במקום. במקביל נורו 24 פצצות מרגמה לעבר אזור נחל עוז. כתוצאה מירי המחבלים נהרגו שני אזרחים ישראלים עובדי המסוף: אולג ליפסון ז"ל, בן 38 תושב באר שבע, ולב צ’רניאק ז"ל, בן 53 תושב באר שבע.


פטריית עשן תוצאה מירי המרגמות לעבר אזור נחל עוז
(צילום רועי דן, 9 באפריל www.sderotmedia.co.il ).

2. ברשות המחבלים ההרוגים נמצאו רימונים ומשק קל. כוונתם, להערכתנו, הייתה לבצע פיגוע הרג במסוף הדלקים בנחל עוז, המהווה את מקור האנרגיה היחיד של תושבי רצועת עזה.

3. לאחר הירי נמלטו חברי החוליה לכיוון רצועת עזה. כוח צה"ל שהגיע למקום החל במרדף אחר החוליה והרג שניים מהמחבלים שביצעו את הפיגוע. חיל האוויר תקף בשכונת זייתון ובשכונת אלסג’אעיה ברצועת עזה. כתוצאה מהתקיפה נהרגו שבעה פלסטינים ביניהם פעיל בכיר בפלוגות ירושלים הזרוע המבצעית –טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין (סוכנות מען, 9 באפריל).


תקיפת צה"ל בשכונת אלסג’אעיה
(ערוץ אלאקצא, 9 באפריל)

תגובות הארגונים מבצעי הפיגוע

4. את האחריות לביצוע הפיגוע נטלו על עצמם ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין/פלוגות ירושלים וועדות ההתנגדות העממית/חטיבות צלאח אלדין . הפעולה כונתה על ידם בשם "שבירת המצור" על רצועת עזה (אתר צות אלחק, אתר מקואמה, 9 באפריל).

5. בשעות הערב כינסו הג’האד האסלאמי בפלסטין/פלוגות ירושלים וועדות ההתנגדות העממית/חטיבות צלאח אלדין מסיבת עיתונאים. במהלך המסיבה הקריא דובר מוועדת ההתנגדות העממית הודעה בה נמסר כי הפעולה כוונה נגד ישראל האחראית לדבריהם ל"מצור" וכי בעקבות הפיגוע יתקיימו פעולות רבות נוספות (ערוץ אלג’זירה, 9 באפריל).

תגובות ישראל

6. ישראל הטילה את האחריות לביצוע הפיגוע על חמא"ס כגורם השולט ברצועה. שר הביטחון אהוד ברק ציין כי חמא"ס היא זו שתשא בתוצאות. במקביל, העבירה ישראל תלונה חריפה למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון. בתלונה נכתב כי ההתקפה הוכיחה שוב, שמטרת המחבלים מעזה היא לגרום לפגיעה בתשתית האזרחית המאפשרת מראית עין של חיים נורמאליים ברצועת עזה, לחבל במאמצים להשגת שלום ולפגוע במרקם החיים וברווחת האוכלוסייה ברצועת עזה.

משמעות הפגיעה במסוף נחל עוז

7. מסוף נחל עוז, הממוקם צפונית למעבר קרני, מהווה את מסוף הדלקים היחיד של רצועת עזה. המסוף מופעל על ידי חברת "דור אלון". מידי שבוע עוברים במסוף 75,400 ליטר בנזין, 800,000 ליטר סולר לתחבורה ו-2.2 מיליון ליטר סולר עבור תחנת הכוח בעזה. פיגוע ההרג במסוף הדלקים מהווה פגיעה במקור אספקת האנרגיה היחיד לתושבי רצועת עזה ובאתר בו מתקיים שיתוף פעולה הומניטארי בין ישראלים לפלסטינים . לאחר הפיגוע הוחלט במערכת הביטחון להשאיר את המעבר סגור בימים הקרובים.

8. יצוין כי אספקת הדלק מישראל לרצועת עזה נמשכה כסדרה בימים שקדמו לפיגוע בנחל עוז. לדברי אלוף משנה ניר פרס, מפקד מנהלת התיאום והקישור בארז, בימים האחרונים אף לא משכו הפלסטינים את הדלק והסולר שהעבירה להם ישראל, ככל הנראה על מנת ליצור רושם כאילו קיים משבר ברצועת עזה ( ynet , 9 באפריל) .

מסוף הדלקים בנחל עוז

הכנת רקע תקשורתי ע"י חמא"ס לביצוע הפיגוע

9. בימים שקדמו לפיגוע במסוף הדלקים בנחל עוז פתחה חמא"ס בקמפיין תקשורתי , שהדגיש במיוחד את "משבר הדלק" ברצועה, תוך העלאת הטענה שהמחסור בדלקים מביא להחרפה במצב ההומניטארי. הקמפיין לווה בביקורת קשה על מצרים והרשות הפלסטינית, בקריאות ל"פריצת המצור" על רצועת עזה ובאיומים מפני "פיצוץ גדול" שישפיע על האזור כולו.


שביתת נהגים בכיכר פלסטין בעזה במחאה על צמצום אספקת הדלק
(ערוץ אלאקצא, 8 באפריל)

10. במסגרת זאת ראויים לציון:

א. תנועת חמא"ס הזהירה מפני " פיצוץ גדול ", אשר עלול להתרחש "אם לא יינקטו צעדים מהירים לפתיחת מעבר רפיח. דובר חמא"ס בח’אן יונס הצהיר כי המצור אותו חווה העם הפלסטיני אינו רק מצור ישראלי אלא גם מצור ערבי לו שותפה הרשות הפלסטינית בראמאללה ( Palestine-info , 9 באפריל).

ב. ב-9 באפריל התכנסה המועצה המחוקקת לדיון ב"מצור הישראלי" על רצועת עזה. הישיבה שודרה בערוץ אלאקצא של חמא"ס. אחמד בחר , מ"מ יו"ר המועצה הפלסטינית, דרש ממצרים לספק דלק וחשמל לרצועה והאשים את "ממשלת ראמאללה" ואת הממשל המצרי בסיוע למצור. פתחי חמאד , חבר המועצה, איים כי אם מדינות ערב ובראשן מצרים לא תסרנה את המצור " יהיה פיצוץ ברצועת עזה, שתוצאותיו תהיינה הרות אסון לכל תושבי האזור" (אלאקצא, 9 באפריל).

ג. ח’ליל אל חיה , בכיר בחמא"ס, קיים מסיבת עיתונאים בה קרא ל"פריצת המצור" ואיים כי אם הוא לא יוסר כל האפשרויות פתוחות (בפני הפלסטינים) לפריצת המצור. הוא הזהיר מפני " פיצוץ קרוב וחסר תקדים " הזהיר מפני פעולות שתתבצענה בגבול המצרי ו" במקומות נוספים " (ערוץ אלאקצא, 8 באפריל).

ד. אחמד יוסף, יועצו המדיני של אסמאעיל הניה, ציין כי הריסת גדר הגבול עלולה להביא לצעדים נוספים, הכוללים גם פריצת מעבר רפיח ומעבר ארז , על מנת "לשבור את המצור" (פאל-טודי, 9 באפריל).

לראש העמוד