חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (1- 8 באפריל 2008)


ירי לעבר פמליית השר דיכטר. בצדו השמאלי של המסך ניתן לראות את הלוגו של חמא”ס/גדודי עז אלדין אלקסאם ושל ארגון גדודי מגיני אלאקצא, שנטלו במשותף אחריות לירי
(ערוץ אלאקצא, 4 באפריל)

עיקרי הדו"ח

  השבוע נמשך ירי הרקטות ה"שגרתי" לעבר יישובי הנגב המערבי, כולל העיר אשקלון, אף כי כמות הנפילות בשטח ישראל פחתה. אירוע נוסף היה ירי צלפים לעבר פמליית השר לביטחון פנים בעת סיור שקיימה באזור שדרות. כתוצאה ממנו נפצע באופן בינוני עוזר השר.

  ובאשר לתהליך אנאפוליס, ב- 7 באפריל נפגשו ראש ממשלת ישראל אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לאחר כחודש וחצי בהם לא נפגשו. בשטח, פינה צה"ל 60 חסמים, במסגרת "חבילת ההקלות" שהובטחה ע"י שר הביטחון אהוד ברק. דוברים פלסטינים המעיטו ממשמעות המהלכים הללו.

אירועים בולטים בשטח

נמשך ירי הרקטות בהיקף “שגרתי”

 השבוע פחת מספר הרקטות שנורו לעבר ישראל, יחסית לשבועות הקודמים . בשבוע החולף אותרו 9 נפילות רקטות בשטח ישראל 1, לעומת 32 בשבוע שקדם לו. במקרה אחד ב- 7 באפריל, נפלו 3 רקטות מדרום לאשקלון , מהם אחת באזור התעשייה הדרומי בעיר. במקביל נרשמה עלייה בירי פצצות מרגמה לעבר ישובים ישראלים הסמוכים לגדר הביטחון ולעבר כוחות צה"ל הפועלים סמוך לגדר הביטחון וברצועת עזה. סה"כ נורו בשבוע החולף 49 פצצות מרגמה, לעומת 26 בשבוע שקדם לו.

 חמא"ס ממשיכה להימנע ב"שיגרה" מירי רקטות, אולם ממשיכה ליטול אחריות לירי פצצות מרגמה. החזית העממית, החזית הדמוקרטית והתארגנויות פת"ח נטלו בשבוע האחרון אחריות לירי רקטות ומרגמות. הג’האד האסלאמי בפלסטין נטל אחריות לירי פצצות מרגמה.

נפילות רקטות בשטח ישראל בחתך יומי

נפילות רקטות בשבוע החולף לעומת שבועות קודמים

ירי צלפים לעבר פמליית השר לביטחון פנים

 ב- 4 באפריל נורה ירי צלפים לעבר פמליית השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, בעת סיור סמוך לקיבוץ ניר עם. מן הירי נפצע באורח בינוני עוזר השר, אשר פונה לבית החולים באשקלון ( Y net , 4 באפריל).

 חמא"ס וגוף המתקרא מגיני אלאקצא (המזוהה עם פת"ח) נטלו במשותף אחריות לירי (ערוץ אלאקצא, 12 באפריל). בהודעת נטילת האחריות באתר חמא"ס נאמר כי הפעולה היא בתגובה לפעילות ישראל ול" שואה " שביצע ברצועת עזה 2 (אתר עז אלדין אלקסאם, 4 באפריל). חמא"ס אף פרסמה סרטון המתעד את הירי. במקביל נטלו במשותף אחריות לירי גם ועדות ההתנגדות העממית וארגון צבא האומה (המזוהה עם הג’האד העולמי) (סוכנות מען, 4 באפריל).


גדודי עז אלדין אלקסאם מתפארים (בעקבות הירי על פמליית
השר לביטחון פנים) כי עלה בידם "להרעיד את ישראל"
(אפריל 8, אתר Palestine-info)

 בתגובה לירי לעבר פמליית השר דיכטר, אליה התלוותה משלחת קנדית, גינה שר החוץ הקנדי, מקסים ברנייר, את האירוע ואמר כי התקפות המכוונות לעבר אזרחים הינן "בלתי מתקבלות על הדעת" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 5 באפריל).

פיגוע הדקירה בשילה (השלמה)

 ב- 31 במרץ ניסה מחבל פלסטיני לדקור אזרח ישראלי ונער ישראלי, ששהו בטרמפיאדה סמוך, בין צומת עלי לשילה. גוף המתקרא גדודי חללי אלאקצא/פלוגות המאבק והשיבה נטל אחריות לניסיון הפיגוע (אתר קדסנט, סוכנות מען, 31 במרץ). בצילומים שפורסמו בפורום של חמא"ס ניתן לראות את הלווית המחבל , עבד אללטיף עלי מחמד ח’רוב, כאשר גופתו עטופה בדגל חמא"ס . כמו כן, הונפו בהלוויה דגלי חמא"ס ודגלי ארגונים אחרים (פורום PALDF , 3 באפריל).


הלווית המחבל, בה נישאה גופתו עטופה בדגל חמא"ס

(3 באפריל, פרום PALD)

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  צה"ל ממשיך לבצע פעילות סיכול ומנע סמוך לגדר הביטחון, תוך חדירות מקומיות לשטח הרצועה. בין האירועים הבולטים:

•  3 באפריל – במהלך פעילות של כוח צה"ל במרכז רצועת עזה, נתקל הכוח בחוליית מחבלים חמושים, ביצע לעברם ירי וזיהה פגיעה בשלושה. הפלסטינים דיווחו על שישה פצועים, מהם לפחות אחד פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין ( Palestine-info , 3 באפריל).

יהודה ושומרון

תפישת חומרים מסוכנים

  ב- 2 באפריל חשפו כוחות הביטחון במעבר תרקומיא, צפונית-מערבית לחברון, משאית ישראלית ובה כ- 300 ליטר חומצה גופרית (אתר דובר צה"ל, 3 באפריל). במקרה אחר חשפו כוחות הביטחון בטמון ובטובאס, צפונית מזרחית לשכם, שקים ובהם דשן במשקל כולל של כ- 300 ק"ג (אתר דובר צה"ל, 4 באפריל). חומרים אלו אסורים לשימוש ואחזקה ביהודה ושומרון בשל השימוש שנעשה בהם ע"י ארגוני הטרור לייצור חומרי נפץ .

בריחת 12 פעילי גדודי חללי אלאקצא מכלא בשכם

  12 פעילי פת"ח/גדודי חללי אלאקצא ברחו בליל ה- 4 באפריל מכלא אלג’ניד בשכם. הפעילים היו עצורים, מאז תחילת השנה, כחלק מהסכם המבוקשים בין ישראל לרשות הפלסטינית. מפקד גדודי חללי אלאקצא בשכם ואחד הנמלטים, מהדי אבו ע’זאלה, אמר כי למרות שהפעילים אינם יושבים עוד בכלא, הם מחויבים לחלוטין להפסקת האש ולהרגעה עם ישראל, וכי הם ברחו עקב היחס הקשה של מנגנוני הביטחון כלפיהם (אתר טלוויזיית שכם, 4 באפריל).

  מושל מחוז שכם, ד"ר ג’מאל אלמחיסן , אמר כי בריחתם של העצורים אינה משפיעה על המצב הפנימי בשכם, אך הוסיף כי ישראל עלולה לנצל את המצב בפעילותה באזור שכם. הוא הוסיף, כי ישראל הייתה אמורה לבחון את סוגיית המבוקשים לאחר 3 חודשים של שהייתם בכלא, אולם הבריחה עלולה להשפיע על החלטתה בעניין (אתר PNN , 5 באפריל).

תהליך אנאפוליס

פגישת אולמרט אבו מאזן

  ראש הממשלה אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, נפגשו ב- 7 באפריל בירושלים. הפגישה התקיימה לאחר כחודש וחצי בהם לא נפגשו השניים (הארץ, 8 באפריל).


אולמרט ואבו מאזן בפגישתם בירושלים ב- 7 באפריל
( עמוס בן גרשום/ לע"מ, 7 באפריל)

  ראש מחלקת המו"מ באש"פ צאא’ב עריקאת , אמר לאחר הפגישה כי בין הצדדים קיימות עדיין מחלוקות עמוקות. לדבריו "עיקר הפגישה נסבה סביב נושא ההתנחלויות. ישראל ממשיכה לבנות התנחלויות חדשות" (טלוויזיה פלסטינית, 7 באפריל).

הסרת חסמים ביהודה ושומרון

  כחלק מ"חבילת ההקלות" אשר הוצגה ע"י שר הביטחון ב- 30 במרץ בפגישתו עם מזכירת המדינה האמריקנית וראש ממשלת הרשות 3, הוסרו ביהודה ושומרון 60 חסמים . ראש מחלקת המו"מ באש"פ, צאא’ב עריקאת, טען כי המצב בשטח לא התשתנה, וכי ישראל ממשיכה "במצור" על הפלסטינים (עיתון אלקדס, 4 באפריל).

החייל החטוף גלעד שליט

התבטאות בכיר חמא”ס בנושא גלעד שליט

  מוסא אבו מרזוק , סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס, התייחס לנושא שחרור של גלעד שליט , ואמר כי אם ישראל לא תשחרר את 350 האסירים שחמא"ס דורשת תמורת שחרורו של גלעד שליט " הוא יישאר אצלנו , ואנו נתמקח על עצמותיו " (יומון הכוויתי אלקבס, 6 באפריל). התבטאויות מעין זאת, בה כלול איום סמוי על חייו של גלעד שליט , הינה חריגה ונועדה להערכתנו להגביר את הלחץ על ישראל להיענות לתנאי חמא"ס.


1 נכון ל- 8 באפריל (שעה 12:00) נורו 3 רקטות לעבר שדרות, שתיים מהן נחתו בכניסה לעיר ואחת בשטח פתוח. אירוע זה לא נכלל בספירה השבועית.

2 כלי התקשורת של חמא"ס ממשיכים לכנות את פעילות ישראל ברצועת עזה "שואה". ראו לקט מידע: "קמפיין התעמולה הפלסטיני, בסיוע ערוץ הטלוויזיה הפופולארי "אלג’זירה", הרבה להשתמש בסבב ההסלמה האחרון במונח "שואה" לשם תיאור שקרי ומסולף של פעילות צה"ל ברצועת עזה…"

3 חבילת ההקלות כללה מרכיבים ביטחוניים ואזרחיים. לפרטים נוספים ראו לקט מידע: "חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (25 – 31 במרץ 2008 )"

לראש העמוד