הריגת ארבעת מבוקשי הג’האד האסלאמי בפלסטין בבית לחם


גופתו של המבוקש מחמד שחאדה נישאת במסע ההלוויה כשהיא עטופה בדגל חזבאללה
(טלוויזיה פלסטינית, 13 במרץ)

1. ב-12 במרץ 2008 נורו ונהרגו ע"י כוחות הביטחון הישראליים ארבעה מבוקשי הג’האד האסלאמי בפלסטין בבית לחם. הארבעה היוו את ההנהגה המבצעית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בבית לחם ובעת ניסיון מעצרם הם היו חמושים ברובים ובאקדחים . הארבעה נטלו חלק בפיגועי תופת בהם נהרגו אזרחים ישראלים רבים.

2. ארבעת המבוקשים שנהרגו:

א. מחמד שחאדה עבד תעאמרי, יליד 1963.

ב. אחמד ח’ליל סאלם בלבול, יליד 1960.

ג. עמאד חסין מחמוד כאמל, יליד 1973.

ד. עיסא מרזוק צאלח זואהרה, יליד 1972 .

3. מחמד שחאדה עבד תעאמרי שימש כראש התשתית המבצעית/טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בבית לחם ("פלוגות ירושלים"). הוא היה מבוקש למעלה משמונה שנים, בשל השתתפותו במספר פיגועי תופת בהם נהרגו ונפצעו ישראלים רבים. התשתית המבצעית/טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין אליה השתייכו תעאמרי ושלושת המבוקשים האחרים הייתה מעורבת בפעילות טרוריסטית ענפה, מאז ראשית מערכת הטרור הפלסטינית (האנתיפאצ’ה השנייה). בשנים האחרונות המשיכה תשתית זו לקיים פעילות ענפה . מחמד שחאדה והתשתית שבראשה עמד ניהלו קשרים ישירים עם מפקדת הג’האד האסלאמי בפלסטין בסוריה, וקבלו ממנה הנחיות לפעילותם.

4. ב-29 בדצמבר 2007 התראיינו מחמד שחאדה ואחמד אלבלבול באזור כנסיית המולד ומתחו ביקורת על הסכם המבוקשים של פת"ח 1. לדבריהם, ההסכם נועד לזרוע פירוד בין הפעילים ולהביך את הרשות הפלסטינית. לדברי מחמד שחאדה רק הלוחמים המתאבדים הם "בעלי הזכות לתת חנינה לכיבוש" (סוכנות מען, 19 בדצמבר 2007)


מחמד שחאדה בראיון שהעניק לכתב פראס חאמד infolive לפני מספר חודשים
( infolive , 17 במרס)

קשריו של מחמד שחאדה עם חזבאללה

5. מחמד שחאדה התבטא בעבר בפני היומון אלשרק אלאוסט היוצא לאור בלונדון כי הצטרף לאמונה השיעית (למרות שהשתייך למשפחה סונית) ורקם קשרים עם חזבאללה . זאת, בעקבות פגישות שקיים בלבנון בעת שגורש למרג’ זהור (יחד עם מגורשי חמא"ס) בשנת 1992 (אלשרק אלאוסט, 14 במרץ). יצוין כי במסע ההלוויה שנערך למחמד שחאדה ב-13 במרץ נעטפה גופתו בדגל חזבאללה (ראו צילום). לשכתו של מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה קיימה שיחת טלפון עם אלמנתו של מחמד שחאדה בה נאמר כי חזבאללה יהיה ערב למשפחתו (סוכנות מען, 14 במרץ 2008).


מסע ההלוויה של הארבעה גופתו של שחאדה עטופה בדגל חזבאללה
(אלג’זירה, 13 במרץ)

6. עשרות אלפי תושבי בית לחם, הכפרים ומחנות הפליטים הסמוכים לה, השתתפו בטקס ההלוויה של הארגעה (13 במרץ). בעת ההלוויה התקיימה שביתה כללית במחוז בית לחם.

7. דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין גינו את הריגתם של הארבעה ואיימו כי בתגובה על מותם יפגעו בעומק ישראל . בהודעה שפרסמו פלוגות ירושלים תיארו את שחאדה כאחד מבין "המפקדים והלוחמים הבולטים של פלוגות ירושלים" ואיימו בתגובה כואבת "שתרעיד את אמות הסיפים" של ישראל (אתר קדסניוז, 12 במרץ). מיד לאחר היוודע דבר מותם שיגרו פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. (ירי הרקטות של הג’האד האסלאמי בפלסטין יפורט בסיכום השבועי של חדשות העימות הישראלי-פלסטיני).

8. דובר חמא"ס סאמי אלזהרי אמר כי הריגת הארבעה לא תחלוף ללא "עונש מרתיע לישראל" וישראל תשלם על כך מחיר כבד. לדבריו פועלת ישראל ביהודה ושומרון לאחר שלא הצליחה לשבור את "ההתנגדות" ברצועת עזה ( paltoday , 12 במרץ). ראש ממשלת חמא"ס אסמאעיל הניה (שהכיר את שחאדה משהייתם המשותפת במרג’ זוהר שבלבנון), שוחח בטלפון עם ארבעת משפחות ההרוגים ונשא נאום טלפוני בסוכת האבלים. הניה הדגיש כי דמם לא יופקר ואף הבטיח למשפחתו של מחמד שחאדה כי ממשלתו תישא בעלויות שיקום ביתו (מען, 14 במרץ).

9. בכירים ברשות הפלסטינית ביקרו בסוכת האבלים בבית לחם. אחד המבקרים, שר הכלכלה ברשות הפלסטינית מחמד חסונה הורה לצוותי משרדו להתחיל מיד בבנייה מחדש של ביתו של מחמד שחאדה (מען, 15 במרץ) .


1 ביולי 2007, במסגרת המחוות של ישראל כלפי הרשות הפלסטינית, החליטה מערכת הביטחון להקפיא את פעילות הסיכול שלה נגד כ-170 מבוקשים פעילי פת"ח/גדודי חללי אלאקצא (הזרוע המבצעית טרוריסטית של פת"ח) ביהודה ושומרון . זאת בתנאי שיתחייבו לנטוש את דרך הטרור, יסגירו את נשקם ויעמדו בסדרת מגבלות במהלך תקופת מבחן ארוכה.

לראש העמוד