חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (19 – 26 בפברואר 2008)


 

מקום נפילת הרקטה אשר פגעה ביוסי חיימוב בן ה- 10 בשדרות
(25 בפברואר. צילום: חמוטל בן שיטרית, Sderot media center )

 

יוסי חיימוב בן ה- 10 אשר נפצע בידו באורח בינוני, ואחותו בת ה- 8 המטפלת בו
(באדיבות חדשות ערוץ 10, 25 בפברואר)

עיקרי הדו"ח

  תנועת חמא”ס הניעה בשבוע שעבר מחאות עממיות, מלוות בקמפיין תקשורתי, שנועדו לעורר את דעת הקהל העולמית לסבלם של תושבי רצועת עזה. שיאן של פעולות המחאה אמורה היתה להיות “שרשרת אנושית” של עשרות אלפי תושבים, שתתפרס מצפון הרצועה ועד דרומה. בפועל, ההר הוליד עכבר וב”שרשרת האנושית” השתתפו כמה אלפי אנשים בלבד. לטענת חמא”ס הסיבות לכך היו מזג האוויר הגשום והנוכחות המאסיבית של כוחות הביטחון הישראליים.

  במקביל נמשך הטרור מרצועת עזה, שהינו מקור סבלם של תושבי הרצועה. ביום בו התקיימה "השרשרת האנושית" נורו 6 רקטות לעבר שדרות ויישובי הנגב המערבי. כתוצאה מכך נפצע באורח בינוני ילד בן 10 ומספר תושבים לקו בהלם.

אירועים בולטים בשטח

נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי

  נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי. בשבוע החולף זוהו 22 נפילות רקטות בשטח ישראל, לעומת 45 שבוע לפני כן. כמו כן נורו 40 פצצות מרגמה לעבר יישובים ישראלים הסמוכים לגדר המערכת ולעבר כוחות צה"ל. ירי הרקטות הביא לפציעתו של יוסי חיימוב בן ה- 10 תושב שדרות (25 בפברואר). כ- 15 נפגעי חרדה טופלו בשבוע החולף.


רקטה שנחתה בחצר בית בשדרות ב- 25 בפברואר
( 25 בפברואר צילום: אלכס זגר, Sderot media center)

  מרבית נטילות האחריות לירי היו של הג’האד האסלאמי בפלסטין, וועדות ההתנגדות העממית והחזית העממית. חמא"ס ממשיכה ליטול אחריות לירי פצצות מרגמה, לא רק לעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועה, אלא אף לעבר הישובים הישראלים הסמוכים לגדר המערכת. כך למשל, ב- 18 בפברואר נטלה חמא"ס אחריות לירי פצצות מרגמה לעבר "התנחלות נחל עוז הציונית" (אתר אלקסאם, 18 בפברואר).

פיגועי ירי, השלכת בקבוקי תבערה וידוי אבנים ביהודה ושומרון

  בשבוע האחרון נמשכו ניסיונות הפיגוע באזרחים ישראלים ובכוחות צה"ל ביהודה ושומרון במגוון שיטות:

•  פיגועי ירי – ב- 19 בפברואר נפתחה אש לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לביתא אלתחתא, דרומית לשכם. לא היו נפגעים, נזק נגרם לאוטובוס . את האחריות לירי נטלה התארגנות של פת"ח/גדודי חללי אלאקצא המכנה עצמה חוליות השהיד פאדי קפישה 1 (סוכנות מען, 19 בפברואר).

•  השלכת בקבוקי תבערה ומטענים- ב- 24 בפברואר הושלך בקבוק תבערה לעבר רכב ישראלי, דרומית מזרחית לשכם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק . באירוע אחר, ב- 23 בפברואר, הושלך מטען צינור לעבר כוח צה"ל בענבתא, מזרחית לטול-כרם. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק .

•  יידוי אבנים – במקרים רבים הושלכו אבנים לעבר כוחות צה"ל, שפעלו ביהודה ושומרון, אולם התופעה מורגשת גם נגד יעדים אזרחיים . ב- 24 בפברואר יודו אבנים לעבר כלי רכב ישראלים, דרומית מזרחית לקלקיליה. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. ב- 19 בפברואר יודו אבנים לעבר אוטובוס ישראלי, צפונית מזרחית לרמאללה. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לאוטובוס .

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

המשך פעילות סיכול אינטנסיבית ברצועה

   בשבוע החולף המשיכו כוחות הביטחון בפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה, תוך המשך פגיעה במשגרי רקטות וחשיפת מנהרות להברחת אמצעי לחימה. בין האירועים הבולטים:

•  24 בפברואר – צה"ל חשף בדרום רצועת עזה חמש מנהרות המשמשות להעברת אמצעי לחימה לרצועה ומחוצה לה ועצר כ- 40 חשודים בפעילות טרור. במהלך הפעילות התנהלו חילופי אש עם חמושים באזור (אתר דובר צה"ל, 24 בפברואר).

•  24 בפברואר- חיל האוויר תקף מספר משגרי רקטות באזור בית חאנון שבצפון הרצועה. בשני מקרים נוספים תקף חיל האוויר חמושים, שנעו בסמוך לגדר המערכת במרכז רצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 24 בפברואר).

•  21 בפברואר – צה"ל תקף בבית חאנון שצפון רצועת עזה משגר רקטות, שהיה ערוך לשיגור לעבר ישראל. זוהתה פגיעה (אתר דובר צה"ל, 21 בפברואר).

יהודה ושומרון

מעצר פעיל בכיר של החזית העממית

   ב- 23 בפברואר עצרו כוחות הביטחון הישראלים את מג’די צבחי קאסם מברוק , בכיר בחזית העממית לשחרור פלסטין, במחנה הפליטים עין בית אלמא שבשכם. במהלך הפעילות נפתחה אש לעבר הכוחות, לא היו נפגעים. מג’די מברוק נתפס כשברשותו רובה מסוג M-16 ועליו כוונת טלסקופית, רימון רסס ו-15 מחסניות מלאות.

   מג’די מברוק, בן 31, הינו מפקד גדודי אבו עלי מוצטפא, הזרוע המבצעית/טרוריסטית של החזית העממית לשחרור פלסטין, במחנה הפליטים עין בית אילמא שבשכם. מברוק היה מעורב בתכנון פיגועי התאבדות וכן בתכנון וביצוע ירי נגד כוחות צה"ל. בנוסף הוא עסק בייצור מטעני חבלה תוך שיתוף פעולה עם פעילים מהזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס, בגיוס חוליות מהכפרים באזור שכם ובהעברת כלי נשק, תחמושת ומטעני חבלה לחוליות טרור (אתר דובר צה"ל, 23 בפברואר). בין השאר תכנן מברוק את ניסיון הפיגוע בתל אביב ביום כיפור האחרון (22 בספטמבר 2007). פיגוע זה סוכל, הודות לפעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון בשכם, אשר במהלכה נהרג ב- 18 בספטמבר חייל צה"ל בן ציון הנמן ז"ל 2.


בית בדרום תל-אביב בו אותרה חגורת הנפץ, שאמורה הייתה לשמש
לפיגוע התאבדות בתל אביב (צילום: יובל אראל, משטרת ישראל )

פעילות נגד "אגודת צדקה" של חמא"ס בחברון

   ב- 24 בפברואר פעלו כוחות הביטחון הישראלים נגד מוסדות " אגודת הצדקה האסלאמית " בעיר חברון. " אגודות הצדקה" של חמא"ס מהוות מכשיר יעיל להגדלת התמיכה בארגון, להפצת האידיאולוגיה שלו, לאיתור ולגיוס פעילים לארגון, לעידוד טרור ולהעברת כספים לפעילות טרור. פעילות "אגודות הצדקה" של חמא"ס מבוצעת תחת הכסות של פעילות חברתית למען האוכלוסיה, אך בפועל היא נועדה לחזק את כוחו של חמא"ס ולהעמיק את אחיזתו בשטחי יהודה ושומרון.

   " אגודת הצדקה האסלאמית בחברון ", העבירה כספים לפעילי טרור ולבני משפחותיהם, חינכה צעירים ברוח הג’יהאד (הטרור והאלימות נגד ישראל), תמכה במשפחות "שהידים" ואסירים, ופעלה להפצת עקרונות חמא"ס בקרב התושבים באזור חברון . במסגרת הפעילות נגדה הורה צה"ל על סגירת מספר מוסדות כלכליים השייכים לה בחברון ועל החרמת חלק מרכושה. הנכסים הללו היוו מקור הכנסה של תנועת חמא"ס (אתר דובר צה"ל, 25 בפברואר)

המעברים בין רצועת עזה לבין ישראל ומצרים

חמא”ס יזמה מסע מחאה עממית מלווה בקמפיין תקשורתי להגברת המודעות
לסבלם של תושבי רצועת עזה

   לנוכח מצוקת תושבי רצועת עזה יזמה חמא"ס מחאות עממיות מלוות בקמפיין תקשורתי, באמצעות "הועדה העממית למאבק במצור" בראשותו של ג’מאל אלח’צ’רי 3. פעילות זאת נועדה ליצור מודעות ערבית ועולמית למצוקת תושבי הרצועה. לאחרונה ארגנה הועדה מספר אירועים ברצועת עזה :


ג’מאל אלח’צ’רי, ראש הועדה העממית למאבק במצור
(ערוץ ולג’זירה, 25 בפברואר)

•  שביתות מסחר, תהלוכות והפגנות מחאה בהם הודגשו קשיי המצור.

•  צעדים הסברתיים דוגמת כיבוי אורות סמלי ועצרות בעזה, יהודה ושומרון ובמדינות נוספות ברחבי העולם.

•  שיאה של הפעילות אמור היה להיות "שרשרת אנושית" של עשרות אלפי אנשים שתתפרס ב- 25 בפברואר מבית חאנון ועד רפיח.


הפגנת הזדהות עם הפלסטינים שנערכה בהולנד

(25 בפברואר, אתר הועדה freegaza.ps)

   ממלאת מקום ראש הממשלה ציפי לבני ושר הביטחון אהוד ברק פרסמו, לקראת ה- 25 בפברואר, הודעה המדגישה כי ישראל תגן על שטחה ותמנע חדירה לגבולותיה הריבוניים, תוך הטלת האחריות לנעשה על חמא"ס "המעמיד אוכלוסיה אזרחית בחזית, ולא בפעם הראשונה". בשטח תוגברו כוחות צה"ל באזור הרצועה בשוטרים ובאמצעים לפיזור הפגנות ונערכו למניעת פריצה של תושבים לשטח ישראל. בפועל, ההר הוליד עכבר . ב"שרשרת האנושית" השתתפו כמה אלפי אנשים בלבד, רבים מהם תלמידי בית ספר ונשים שהופעלו ע"י חמא"ס. בחמא"ס תולים את ההיענות הנמוכה של האוכלוסייה במזג האוויר הגשום ובנוכחות המאסיבית של כוחות צה"ל בשטח.

שני מסרים במלחמה על התודעה של חמא"ס:
מסר המסכנות מול מסר המוות

העלאת המודעות הבינערבית והבינלאומית למצוקת הפלסטינים ברצועת עזה


"שרשרת אנושית" במסגרת פעולות המחאה של חמא"ס (אלג’זירה, 25 בפברואר)

המשך הטרור הרצחני מרצועת עזה


כרזה עם כתובית באנגלית ובעברית המבשרת על המשך הטרור

(26 בפברואר, אתר של חמא”ס Palestine-info)

אי התקדמות במו"מ בין חמא"ס למצרים

  נמשכים המגעים בין חמא"ס לשלטונות המצרים. במסגרתם הגיעה לאלעריש משלחת חמא"ס בראשות מחמוד אלזהאר, לפגישה עם משלחת ביטחונית מצרית על מנת לדון בשחרור פעילי טרור שנעצרו ע"י המצרים ובתפעולו של מעבר רפיח. המשלחת שבה מאלעריש לאחר שקיימה שיחות עם הבכירים המצריים בלי להגיע לשום הסכמה (סוכנות הידיעות מען, 23 בפברואר).

  המצרים מצידם, שיחררו קבוצה ראשונה של עצורים שבידם, כנראה בניסיון "להרגיע" את חמא"ס. ב- 25 בפברואר שוחררו 21 פלסטינים, 12 מהם פעילי חמא"ס. מרבית המשוחררים נתפסו עם אמצעי לחימה ומטעני חבלה במהלך קריסת גדר הגבול בין מצרים לרצועת עזה (סוכנות AP מאל עריש, 25 בפברואר).

תהליך אנאפוליס

פגישת אהוד אולמרט אבו מאזן

  ב-19 בפברואר נועדו ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן לפגישה נוספת במעונו של ראש הממשלה בירושלים. בתום הפגישה הצהיר מחזיק תיק המו"מ ברשות, צאא’ב עריקאת, כי לא הושגה התקדמות משמעותית במגעים וכי הוסכם בין הצדדים להיפגש שוב בעוד שבועיים. עוד הוסיף כי במהלך הפגישה העלה אבו מאזן, בין היתר, את סוגיית האסירים הפלסטינים בישראל והמצור הישראלי על הרצועה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 20 בפברואר) .

  במקביל, הכריז יאסר עבד רבה, מזכ"ל הועד הפועל של אש"ף כי אם המו"מ לא יתקדם במהלך השנה הקרובה, על הפלסטינים לשקול הכרזה חד צדדית על הקמת מדינה כפי שעשתה קוסובו (רויטרס, 20 בפברואר). ראש צוות המו"מ, אבו עלאא’, מתח ביקורת על התבטאות זו ואמר כי למרות שעד כה לא הושגה התקדמות משמעותית במו"מ, הוא מתנהל ברצינות ונוגע בכלל הסוגיות המשמעותיות (אי.פי, 20 בפברואר).

הזירה הפנים-פלסטינית

פעילי פת”ח הקשורים ל”הסכם המבוקשים” נמלטו מהכלא וחזרו אליו

   ארבע עשר פעילי פת"ח/גדודי חללי אלאקצא, שהיו משולבים ב"הסכם המבוקשים", הפרו את תנאי ההסכם ונמלטו מכלא ג’ניד שבמערב העיר שכם, ככל הנראה בסיוע הסוהרים 4. הפעילים טענו כי נמלטו מהכלא במחאה על תנאי השהייה הגרועים. לדבריהם, לא ישלימו עם מדיניות הכליאה והם מעדיפים לחזור לפעילות טרור ולא להישאר במרכזי הכליאה (פורום PALDF של חמא"ס, 21 בפברואר).

   הבורחים תכננו לערוך מסיבת עיתונאים ולהציג במהלכה את תנאי מאסרם אולם בסופו של דבר הם ויתרו על קיומה. לאחר כשלוש שעות מחוץ לכותלי הכלא, חזרו המבוקשים ומושל מחוז שכם הכריז כי "משבר המבוקשים" הסתיים (סוכנות מען, 24 בפברואר).

   בתגובה לבריחתם הודיע מפקד המודיעין הכללי בשכם על התפטרותו אך חזר בו. בכירי הזרוע הצבאית של פת"ח הביעו בו אמונם והעלו על נס את פעילותו לשמירה על הביטחון והסדר בעיר (אתר טלוויזיית שכם, 23 בפברואר). "גורמים מדיניים" ישראליים הגיבו בחריפות על האירוע ואמרו כי זוהי הוכחה נוספת לאוזלת ידה של הרשות הפלסטינית וכישלונה לטפל באופן רציני בטרור (הארץ, 22 בפברואר).

מותו של מג’ד אלברע’ותי בכלא הרשות הפלסטינית

   מג’ד אלברע’ותי, פעיל חמא"ס, אמאם ודרשן מהכפר כובאר שממערב לראמאללה, מת במהלך שהותו בכלא הרשות הפלסטינית בראמאללה. מותו של אלברע’ותי עורר זעם רב בקרב אנשי תנועת חמא"ס שטענו כי הוא נגרם כתוצאה מעינויים. לטענת הרשות הפלסטינית הוא מת כתוצאה מהתקף לב, כפי שהוכיחה הנתיחה שלאחר המוות.

   מותו של מג’ד אלברע’ותי הניע מסע הסתה של חמא"ס נגד הרשות הפלסטינית. תנועת חמא"ס הבליטה את הנושא בכלי התקשורת שלה וארגנה שורה של הפגנות נגד הרשות הפלסטינית. בין השאר אורגנו הפגנות בכפרים במערב נפת ראמאללה, שכללו סגירת כבישים והבערת צמיגים (אתר פלסטין אלא’ן, 22 בפברואר).

   במסע הלוויה של מג’ד אל ברע’ותי שנערך בכפרו השתתפו כ-3,000 אנשים רובם תומכי חמא"ס. המשתתפים קראו קריאות נגד פת"ח, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ומפקד המודיעין הכללי, תופיק טיראוי (הארץ, 25 בפברואר). במהלך מסע ההלוויה התעמתו המשתתפים עם אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, שעצרו עשרות צעירים והכו באלות משתתפים אחרים ( pal-media , 24 בפברואר).

 

מימין: הפגנת מחאה על מותו של ברע’ותי בעזה (אלג’זירה, 23 בפברואר) משמאל: עימותים בין מנגנוני הביטחון של הרשות לבין פעילי חמא”ס בראמאללה (ערוץ אלאקצא, 24 בפברואר)

נמשכת תקיפת מוסדות נוצריים ברצועת עזה

   ב- 20 בפברואר הותקף אתר נוצרי נוסף ברצועת עזה כאשר חמושים לא מזוהים פרצו בשעת לילה מאוחרת לבית הספר הבפטיסטי במרכז העיר עזה הרסו כיתות לימוד, היכו את השומרים וירו לעברם. אחד השומרים נפצע קשה ברגלו (טלוויזית שכם, 21 בפברואר). זהו אירוע נוסף במסגרת סדרת התנכלויות למוסדות נוצריים או כאלו המזוהים עם התרבות המערבית ברצועת עזה .

   בהקשר לכך, נמסר כי משרד הפנים של ממשלת חמא"ס הצליח לעצור שניים מאנשי חולייה המשתייכים כנראה לארגון צבא האסלאם, שהיו מעורבים בפיצוץ הספרייה של ימק"א ב- 15 בפברואר 5. עוד הודגש כי בידי משרד הפנים שמותיהם של כל אנשי החוליה וכי מנגנוני הביטחון של המשרד מחפשים כרגע אחריהם. המשרד גינה את הפגיעה במוסדות נוצריים והדגיש כי הנוצרים הם חלק אינטגראלי מהחברה הפלסטינית (אתר משרד הפנים , 24 בפברואר).


1 פעיל מבצעי טרוריסטי בכיר של פת"ח בשכם. נהרג בידי כוחות צה"ל באוגוסט 2006.

2 פרטים נוספים אודות סיכול הפיגוע בתל אביב ראו לקט מידע מה 23 בספטמבר 2007: "סוכל פיגוע התאבדות בתל-אביב עם מעצרו של פעיל חמא"ס, שהוביל למציאתה של חגורת נפץ, אשר הוסתרה בדירה בדרום העיר… "

3 גוף שהוקם ע"י ממשלת אסמאעיל הניה שמטרתו לארגן פעילויות מחאה על המצור ברצועה ולעדכן את ראשי הקהילה הבינלאומית אודות המצב ההומניטארי ברצועה. הגוף מופעל ע"י חמא"ס.

4 הפעילים הללו הסגירו עצמם למנגנון הביטחון של הרשות הפלסטינית לפני כחודש וחצי בעקבות מבצע של צה"ל בקסבה של שכם. לגבי "הסדר המבוקשים" ראו לקט מידע: בימים אלה הסתיים השלב השני של "הסכם המבוקשים" (מיולי 2007), שנועד לצמצם את מעגל המעורבים בטרור מקרב פת"ח. שלב זה הסתיים בהצלחה באשר מרבית המבוקשים (למעלה מ-200) עמדו בתנאיו. תרומת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים להצלחת ההסכם הייתה מוגבלת" (11 בפברואר)

5 פירוט ראו לקט: "פיצוץ בניין הספרייה של ימק"א בעזה: אירוע נוסף במסגרת תקיפת מוסדות ואישים נוצריים ומערביים ברצועת עזה ע"י גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי והאסלאם הרדיקאלי. תנועת חמאס, שבידה השליטה על הרצועה, אינה שמה קץ לתופעה זאת" (20 בפברואר).

לראש העמוד