פיצוץ בניין הספרייה של ימק”א בעזה: אירוע נוסף במסגרת תקיפת מוסדות ואישים נוצריים ומערביים ברצועת עזה ע”י גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי והאסלאם הרדיקאלי.



תקיפת יעדים מערביים ברצועת עזה : שריפת אוטובוסים שנועדו להסעת תלמידים של בית הספר האמריקני בבית לאהיא שבצפון הרצועה (13 בינואר 2008, אתר האינטרנט infolive )

כללי

1. ב-15 בפברואר פרצה כנופיית חמושים לבניין ספריית ימק"א בעזה ופוצצה אותו. כתוצאה מכך נהרס הבניין ואלפי ספרים שהיו בו נשרפו. זוהי תקיפה נוספת של מוסדות ואישים נוצריים ומערביים, אשר בוצעה ע"י אחד מארגוני הג’האד העולמי (כנראה צבא האסלאם ), המשגשגים ברצועת עזה. תנועת חמאס, שבידה השליטה ברצועה, אינה מונעת את המשך התופעה.

תקיפת בניין הספרייה של ימק"א

2. ב-15 בפברואר לפנות בוקר פרצו 14 חמושים רעולי פנים לבניין הספרייה של ימק"א (אגודת הצעירים הנוצרים 1) בעיר עזה. לדברי מנהל הספרייה עיסא סאבא חטפו החמושים את שני המאבטחים שהיו במקום. השניים שוחררו מאוחר יותר בשכונת אלשג’אעיה. החמושים גנבו גם מחשב ומכונית. לאחר מכן הטמינו מטעני נפץ ברחבי הספרייה ופוצצו אותם. כתוצאה מהפיצוץ נהרסה הספרייה כליל ואלפי ספרים שהיו בה נשרפו (סוכנות מען, 15 בפברואר). יצוין, כי הספרייה משרתת את כלל האוכלוסייה הפלסטינית ברצועת עזה.

3. מקורות ברצועת עזה דיווחו כי מאחורי פיצוץ בניין ימק"א עומד ארגון הטרור צבא האסלאם בראשות ממתאז דע’מוש. לפי אותם מקורות, החליט צבא האסלאם לחסל את העדה הנוצרית ברצועת עזה והדבר גרם למבוכה לחמאס. כוחות הביטחון של חמאס עצרו מספר פעילים של צבא האסלאם אך הללו שוחררו לאחר זמן קצר, בעקבות איום של צבא האסלאם לשחרר פעיליו בכוח (אתר פאל-פרס, 19 בפברואר; פורום אנא מסלם, 18 בפברואר).

4. דובר מטעמו של אבו מאזן גינה את התקיפה נגד מוסד המשרת אזרחים רבים בעיר עזה במשך עשרות שנים (סוכנות ופא, 15 בפברואר). דובר משרד הפנים של ממשלת חמאס, איהאד אלע’צין כינה את האירוע "פשע מחפיר ובלתי מתקבל על הדעת" והציג אותו כחלק ממלחמת תעמולה, שמקורה ברשות הפלסטינית של אבו מאזן, אשר נועדה להמחיש את הקיצוניות הדתית האסלאמית השלטת ברצועת עזה. בעקבות האירוע הוציא משרד הפנים של חמאס הנחיות להגביר את האבטחה על מוסדות נוצריים ואף הקים ועדת חקירה למציאת האשמים (פלסטין אלא’ן, 18 בפברואר).

סיכום והערכה

5. ברצועת עזה מתגוררים כיום כ-3,500 נוצרים, רובם יוונים אורתודוכסים, המהווים מיעוט מבוטל מכלל 1,500,000 תושבי הרצועה. למרות היותם של הנוצרים מיעוט קטן ובלתי מאיים מהווים מוסדות ואישים נוצרים, ומוסדות המזוהים עם המערב ותרבותו, יעד להתנכלויות בלתי פוסקות מצד גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי ועם האסלאם הרדיקאלי 2. תנועת חמאס שבידה השליטה על רצועת עזה נמנעת מפעילות אפקטיבית על מנת לשים קץ לתופעה זאת.

6. תקיפת ספריית ימק"א ע"י ארגון המזוהה עם הג’האד העולמי מהווה כנראה תגובה נגד פרסום הקריקטורות נגד הנביא מחמד בעיתונות הדנית (ראו להלן). יוזכר כי בעזה פועלים כמה ארגונים המזוהים עם הג’האד העולמי, אשר בעבר פגעו במוסדות ואישים המזוהים עם הנצרות או עם תרבות המערב. כך למשל, במהלך ימי ביקור הנשיא בוש באזור
(11-9 בינואר 2008) בוצעו שתי תקיפות נגד בית הספר האמריקני הבינלאומי בבית לאהיא אשר בצפון רצועת עזה ע"י ארגון המתקרא "צבא המאמינים, ארגון אלקאעדה בפלסטין" 3 קדמו לאירוע זה רצח עובד משרד של Palestinian Bible Society והתקפת שני בתי קפה אינטרנט (אפריל 2007).

7. יצוין כי גורמים ברצועת עזה המזדהים עם הג’האד העולמי והאסלאם הרדיקאלי נוהגים להגיב על אירועים ברחבי העולם כדוגמת הפרסום המחודש של קריקטורות על הנביא מחמד בעיתונות הדנית 4. אבו עביר, דובר וועדות ההתנגדות העממית פלג זכריא דע’מוש, קיים מסיבת עיתונאים בה פרסם הודעה בולטת בחריפותה נגד דנמרק ו"המערב הכופר". ההודעה קוראת לגרש אזרחים דניים ממדינות מוסלמיות, לסלק את שגרירויות דנמרק ולשרוף את מערכות העיתונים ששבו ופרסמו קריקטורה של הנביא מחמד:"…אנו קוראים למוסלמים וללוחמי הג’האד לרדוף כל חזיר שצייר את הקריקטורה המבזה או השתתף בפרסומה ולשחוט אותם על סף קברו של מחמד…" (אתר מקאומה, 18 בפברואר).

 

אבו עביר דובר וועדות ההתנגדות העממית פלג זכריא דע’מוש בעת מסיבת העיתונאים
(אלג’זירה, 18 בפברואר)

8. נספח: מאמר מערכת בעיתון אלקדס אלערבי היוצא לאור בלונדון. המאמר מותח ביקורת חריפה על המתקפה נגד ספריית ימק"א בעזה, טוען כי חמאס יודעת את זהותו של האחראי ל"פשע המתועב" וקורא לחמאס לחשוף את התוקפים ולהעמיד אותם לדין.

נספח

עיקרי מאמר מערכת באלקדס אלערבי, היוצא לאור בלונדון, הקורא לחמאס
לחשוף את זהות תוקפי ספרית ימק"א ולהעמיד אותם לדין (17 בפברואר)

1. הכותב פותח בגינוי שפרסמה תנועת חמאס " לפעולות העברייניות " נגד ספריית אגודת הנערים הנוצרים בעזה ביום שישי (15 בפברואר) שביצעו קבוצות לא-ידועות, לכאורה. לדבריו, גינוי זה הוא מעשה יפה, אך אינו מספק משום שחמאס נושאת באחריות הישירה לביטחון רצועת עזה וכלל אזרחיה מבלי להתחשב בנטיותיהם הפוליטיות או הדתיות, ועליה לחשוף את הארגון שעומד מאחורי מתקפה זו ולהביא את חבריו לדין.

2. הכותב טוען כי הפשעים שביצעו קבוצות אלו עומדים בסתירה למצוות האסלאם המדגישות מתן כבוד לעם הספר ולדתו ומחייבות לקיים את כל החובות הנדרשות על מנת להגן עליהם. לטענתו, העבריינים שביצעו את הפעולה מבקשים במעשיהם ליצור מריבה ומציגים תמונה שלילית של האסלאם והמוסלמים.

3. הכותב מציין כי ככל הנראה המניע לפעולה נגד ספריית ימק"א קשורה להפגנות ההמוניות ברצועת עזה נגד הקריקטורות השליליות של הנביא מחמד , אותן חזרו עיתונים דנים לפרסם כהתגרות במוסלמים. הוא מבקר את הלך הרוח הפלסטיני מאחורי הפעולה, ומעלה תהיה כיצד יכולים הפלסטינים להפגין נגד אלו הפוגעים באסלאם ובסמליו, כשחלק מהעם הפלסטיני מעז להתבטא בעד פיצוץ מרכז נוצרי, אשר ב-50 השנים האחרונות קידם תרבות וידע למאות אלפי פלסטינים, רובם המוחלט מוסלמים.

4. לדברי הכותב, הפעולה נגד ספריית ימק"א חסרת רלוונטיות, בעיקר משום שהיא כמעט ולא מכילה ספרים נוצרים , אלא את אבות ספרי המסורת הערבים והמוסלמים, שלדבריו מי שהתבסס עליהם היו תמיד בעלי הנטיות הערביות הלאומיות. אלו ידועים בשמירתם על הטמעת רוח הסובלנות, ובבקשתם לנצח דרך עמידה איתנה מול התוקפנות האמריקנית והישראלית.

5. הכותב טוען כי לא ייתכן שהאג’נדה שהציבו "תוקפים ופושעים אלה" שביצעו את הפעולות שתהיה ערבית או אסלאמית, והיא אף משרתת את המטרות הישראליות, בזמן קריטי בו על הפלסטינים להעמיק את אחדותם הלאומית ולגלות מידה רבה יותר של סולידאריות בהתמודדות עם המצור המרעיב והמחניק המוטל עליהם, ועם שרשרת החיסולים המתמשכת ששמה למטרה את ילדיהם ונשותיהם צד אל צד עם מנהיגיהם.

6. לדברי הכותב, הכוח המבצע של חמאס יודע היטב מיהי החזית שאחראית ל"פשע הנתעב". לטענתו, כפי שחשפו הכוח המבצע ומפקדיו את פעילות מנגנוני הביטחון הקודמים במסיבות עיתונאים מיוחדות, עליהם להוכיח לעולם את הגינותם ולחשוף מסמכים ונתונים על חזית פושעת זו המתחבאת מאחורי חזות אסלאמית, ותוקפת את המוסדות הנוצרים הללו התקיפות הללו מתבצעות " בדרך שראינו כי היא חוזרת על עצמה ובכל פעם בצורה יותר ויותר מכוערת".

7. לסיכום קובע הכותב, כי מבצעי הפעולות מחויבים לעמוד לדין וכי אין מנוס מלשים גבול לפשיעתם, משום שהם מסוכנים לעם הפלסטיני. לטענתו, חוטפי העיתונאי הבריטי אלן ג’ונסטון דקרו במעשיהם אז את העם הפלסטיני בגבו, כאשר הטילו טרור על אמצעי התקשורת המערביים, ומנעו מהם להיכנס לרצועת עזה בשל פחד, ובכך הוכיחו את צידוקי ישראל לפשעיה, כמו ניתוק החשמל ואי אספקת התרופות בימים אלו.


1 YMCA , Young Men’s Christian Association

2 גורמי הג’האד משגשגים ברצועה מאז תפיסת החמאס את השלטון ביוני 2007. תמונת מצב עדכנית על פעילותם
ראו לקט מידע : " ארגון בשם "צבא האומה ירושלים" מהווה שלוחה קדמית נוספת של הג’האד העולמי ברצועת
עזה. בשנה האחרונה, בעיקר לאחר השתלטות חמאס על הרצועה, חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים
גם המבצעית) של ארגונים אסלאמיים רדיקאליים המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי"
(3 בפברואר 2008).

3 ראו לקט מידע : ארגון המכנה עצמו "צבא המאמינים ארגון אלקאעדה בפלסטין" נטל אחריות לשתי תקיפות נגד
בית הספר האמריקאי הבינלאומי בעזה במהלך ביקור הנשיא בוש באזור. בית הספר היווה יעד לתקיפות מאז
הקמתו בשנת 2000. יעדים נוספים ברצועת עזה המזוהים עם ארה"ב ותרבות המערב נתונים אף הם להתנכלויות"

(14 בינואר, 2008).

4 עיתוני דנמרק פרסמו ביום בימים האחרונים שוב את הקריקטורה של הנביא מחמד שעוררה לפני כשנתיים מהומות
בעולם המוסלמי. הפרסום חודש לאחר שנעצרו בדנמרק שלושה בני אדם שהואשמו בקשירת קשר לרצוח את צייר
הקריקטורה.

לראש העמוד