חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (12 – 19 בפברואר 2008)



פגיעה של רקטה במרכז קיבוץ ניר עם (שליד שדרות). הפגיעה גרמה למספר נפגעי חרדה
(18 בפברואר, צילום: אלכס זגר Sderot media center )

עיקרי הדו"ח

  נמשך ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר שדרות ויישובי הנגב המערבי. הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית מבצעים את מרבית הירי לעומק ישראל בעוד שחמא”ס מתמקדת בירי לעבר כוחות צה”ל ברצועת עזה ומטרות הסמוכות לגדר המערכת. ביהודה ושומרון התרבו פיגועי הירי, הדקירה, ידויי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה.

  ב- 12 בפברואר נהרג בדמשק עמאד מע’ניה, בכיר חזבאללה, כתוצאה מפיצוץ מכוניתו. עמאד מע’ניה היה דמות המפתח בבניית התשתית הצבאית של חזבאללה בלבנון ובהפעלת מנגנון הטרור של הארגון בחו"ל. חזבאללה הזדרז להטיל את האחריות על ישראל, בעוד שישראל דחתה את הניסיונות לייחס לה מעורבות באירוע. חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, איים ב"מלחמה פתוחה" עם ישראל, קרי- מלחמה ללא גבולות, החורגת מהזירה הלבנונית-ישראלית.

אירועים בולטים בשטח

ירי הרקטות מרצועת עזה

  בשבוע החולף המשיכו ארגוני הטרור בירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו בשטח ישראל 45 נפילות רקטות לעומת 66 רקטות בשבוע שקדם לו. את מרבית נטילות האחריות לירי הרקטות היו של הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית. בנטילות האחריות לירי רקטות ב- 15 וב- 16 בפברואר טענו ארגוני הטרור כי הירי בוצע בתגובה למותו של בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין שיוחס על ידם לישראל (ראו להלן). כמו כן, נורו לעבר כוחות צה"ל ויישובי עוטף עזה בשבוע החולף כ- 40 פצצות מרגמה .

 

ירי פצצת מרגמה. ניתן לראות כי הירי בוצע מרחוק ע”י שימוש בחוט משיכה

(ערוץ אלאקצא, 12 בפברואר)

    חמא"ס מממשיכה ליטול אחריות לירי רקטות ופצצות מרגמה , אך בהודעותיה מדגישה כי מדובר בירי לעבר כוחות צה"ל הפועלים ברצועה, ולעבר מוצבים של צה"ל הסמוכים לגדר המערכת. ב- 12 בפברואר נטלה חמא"ס אחריות לירי של כ- 70 פצצות מרגמה ו-5 רקטות לעבר כוחות צה"ל, שפעלו בשכונת אלזיתון בעזה ולעבר מוצב נחל עוז. (בפועל נורו רק כ- 15 פצצות מרגמה באותו יום)

  בעוד שארגוני הטרור ממשיכים בירי הרקטות מרצועת עזה, שב יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וגינה את ירי הרקטות לעבר ישראל באומרו כי הוא "אינו מועיל". אבו מאזן טען כי בשל הירי נדחים ומעוכבים פרויקטים אירופאים בשטחי הרשות הפלסטינית (הטלוויזיה הפלסטינית, 15 בפברואר).


רקטה שנחתה בחצר בית בשדרות ב-17 בפברואר וגרמה ל-5 נפגעי הלם ונזק למבנה(מרכז תקשורת שדרות, 17 בפברואר, צילום: נועם בדין )

ירי הרקטות בשבוע החולף

עלייה בפיגועי דקירה, ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה ביהודה ושומרון

  בתקופה האחרונה סוכלו פיגועי דקירה רבים באזור יהודה ושומרון . כמו כן, מורגשת עלייה בהיקף ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה ביהודה ושומרון. כך למשל:

•  ב- 12 בפברואר נפצע חייל צה"ל באורח בינוני לאחר שנדקר בעורפו על ידי מחבל פלסטיני במחסום צה"ל סמוך לעג’ה, מדרום לג’נין. חייליי המחסום השתלטו על המחבל, עצרו אותו והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון. (אתר דובר צה"ל, 12 בפברואר).


הסכינים שנתפשו ברשות המחבל
(דובר צה"ל, 12 בפברואר)

•  ב- 14 בפברואר הושלכו מטען ושמונה בקבוקי תבערה לעבר כוח צה"ל במהלך פעילות בענבתא, מזרחית לטול- כרם. לא היו נפגעים, נזק נגרם לרכב. הכוח זיהה את הפלסטיני אשר השליך את המטען, ירה לעברו וזיהה פגיעה (אתר דובר צה"ל, 14 בפברואר).

•  ב- 15 בפברואר נפצעה אזרחית ישראלית באורח קל ושני רכבים ניזוקו מארבעה בקבוקי תבערה, אשר הושלכו לעבר רכבים ישראלים סמוך לעזון (מזרחית לקלקיליה). באותו יום נזרקו אבנים לעבר רכב ישראלי סמוך לאלערוב, דרומית לבית לחם. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לרכב (אתר דובר צה"ל, 15 בפברואר).

ירי לעבר אוטובוס ישראלי

  ב- 17 בפברואר , נפתחה אש לעבר אוטובוס ישראלי, סמוך למחסום חוארה, שמדרום לשכם. את האחריות לירי נטל על עצמו פת"ח/ גדודי חללי אלאקצא (פלג המתקרא חוליות החלל עמאד מע’ניה ). בנטילת האחריות נמסר כי זוהי תגובה לחיסולו של בכיר חזבאללה עמאד מע’ניה, וכי יבואו תגובות נוספות (סוכנות מען, 17 בפברואר).

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

צה”ל ממשיך לבצע פעילות סיכול ומנע ברצועה

   צה"ל ממשיך בפעילות סיכול ומנע סביב גדר המערכת ברצועת עזה בשילוב עם פעילות בעומק הרצועה. להלן האירועים הבולטים:

•  17 בפברואר – במהלך חילופי אש בין חמושים לבין כוחות צה"ל בדרום רצועת עזה נפצע חייל צה"ל באורח קשה (אתר דובר צה"ל). במהלך הפעילות תקף חיל האוויר חמושים, שנמצאו בסמוך לפעילות הכוחות. כתוצאה מכך נהרגו מספר פעילי הזרוע הצבאית של חמא"ס ופעיל ועדות ההתנגדות העממית.

•  14 בפברואר – צה"ל ביצע פעילות מנע באזור התעשייה ארז במהלכה הרס כ- 20 מבנים, אשר שימשו את ארגוני הטרור לביצוע פיגועים נגד כוחות צה"ל. במהלך הפעילות נורתה פצצת מרגמה לעבר הכוח. לכוח לא היו נפגעים.

מדיניות ישראל בנושא מיגון שדרות ויישובי עוטף עזה

   ראש הממשלה אהוד אולמרט התייחס לאחרונה למיגון שדרות ויישובי עוטף עזה ואמר כי לממשלת ישראל ארבעה קווי מדיניות עיקריים בטיפולה בטרור שמקורו ברצועת עזה : האחד , פעילות מבצעית אינטנסיבית ומדויקת לפגיעה במוקדי הטרור; השני , מתן מענה בתחום ההגנה האקטיבית מפני הרקטות כשבמסגרת זאת החליטה הממשלה על פיתוחה של מערכת "כיפת ברזל" להגנה מפני הרקטות; השלישי , סנקציות שלטוניות כלפי ממשל חמא"ס ברצועה; הרביעי עוסק במיגון (חלקי) של שדרות ויישובי עוטף עזה (אתר משרד ראש הממשלה, 17 בפברואר).

   באשר למדיניות המיגון- על פי החלטת צוות מקצועי במשרד ראש הממשלה, אשר דן עם כל הגופים הרלבנטיים, הומלץ כי יש להתמקד במיגון בתים הנמצאים במרחק של עד ארבעה וחצי ק"מ מן הרצועה , הסובלים מירי הרקטות ופצצות המרגמה. זאת מתוך הנחה שמערכת "כיפת ברזל" (הנמצאת בפיתוח) תיתן בעתיד את המענה לירי שיתבצע מעבר לטווחים הללו (שם). משמעות ההודעה, היא מיגונם של 3,600 בתים בשדרות ויישובי עוטף עזה בשלב הראשון, ומיגון עוד 4,400 בתים בשלב השני (ynet, ידיעות אחרונות, 18 בפברואר). האלוף יאיר גולן, מפקד פיקוד העורף, סקר ב- 19 בפברואר את תוכנית המיגון בפני ועדת הכנסת לביקורת המדינה. על פי התוכנית שהציג גולן עלות המיגון (בשלב הראשוני) מוערכת ב- 350 מליון שקלים. 

יהודה ושומרון

מעצר פעיל פת"ח/תנזים

   נמשכת פעילות המעצרים בקרב פעילי טרור ביהודה ושומרון. במסגרתה נעצר ב- 12 בפברואר בכפר קדום פעיל פת"ח/תנזים. העצור חשוד במעורבות בפיגוע הירי בספטמבר 2007 סמוך לקרני שומרון, מזרחית לקלקיליה, בו נפצעו שני אזרחים (אתר דובר צה"ל, 12 בפברואר).

הזירה הלבנונית

עמאד מע’ניה האיש מס’ 2 בחזבאללה נהרג כתוצאה מפיצוץ מכונית בדמשק 1

  ב-12 בפברואר בסביבות 22:00 התפוצצה מכונית בשכונת המגורים סוסה בדמשק שבסוריה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו בכיר חזבאללה ומאבטחו. למחרת בבוקר פרסם חזבאללה הודעה רשמית המכריזה על מותו של עמאד מע’ניה והמאשימה את ישראל באחריות למותו (אלמנאר, 13 בפברואר) . בהודעה רשמית מטעם יועץ התקשורת של ראש ממשלת ישראל (13 בפברואר) נאמר כי ישראל מבררת את הדיווחים מלבנון ומסוריה באשר למותו של בכיר בחזבאללה והיא לומדת לראשונה את הפרטים העולים מהם כפי שאלה נמסרו בתקשורת. ההודעה קובעת כי, "ישראל דוחה את הניסיונות של גורמי הטרור לייחס לה מעורבות כלשהי באירוע זה"


עמאד מע’ניה (ערוץ אלמנאר, 14 בפברואר)

  חאג’ עמאד פאיז מע’ניה היה סגנו הצבאי של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ונחשב לדמות "מספר שניים" בארגון. הוא נתפס כאיש המפתח בבניית התשתית הצבאית של חזבאללה בלבנון ובהפעלתה ובו בזמן היה אחראי על פעילות הטרור של הארגון בלבנון ובחו"ל. במסגרת פעילותו הטרוריסטית הוא פיקד, בין השאר, על חטיפות מטוסים, חטיפות דיפלומטים מערבים, פיצוץ שגרירות ארה"ב בביירות, פיצוץ שגרירות ישראל ובנין הקהילה היהודית בארגנטינה, ועוד. בנאום חריף שנשא מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה לפני צאת מסע ההלוויה של מע’ניה, הוא הכריז (בלהט) על "מלחמה פתוחה" עם ישראל, דהיינו – מלחמה ללא גבולות, החורגת מהזירה הלבנונית-ישראלית, שאינה מוגבלת במקום ובזמן .


הפיכת עמאד מע’ניה כמודל לחיקוי עבור ארגוני הטרור הפלסטינים:
פוסטר של הג’האד האסלאמי בפלסטין המקשר בין חיסולו של עמאד מע’ניה

לחיסולו של פעיל הג’האד בלבנון במאי 2006 (אתר קודסנט, 19 בפברואר)

המעברים בין עזה לישראל ומצרים

המעברים בין ישראל לעזה

   מעבר נחל עוז ממשיך להיות פתוח למעבר דלק וגז. מעבר ארז פתוח למעבר מקרים הומאניטאריים רפואיים, ומצרכים הומאניטאריים. הסיוע ההומאניטארי לעזה ממשיך לזרום באמצעות ארגונים הומאניטאריים הפועלים ברצועה.

המעבר בין מצרים לעזה

  ב- 14 בפברואר התקיימה פגישה ראשונה של ועדה משותפת לחמא"ס ומצריים, בנושא הסדרי התנועה במעבר רפיח. בראשות הוועדה מצד חמא"ס עומד מחמוד אלזהאר, ומן הצד המצרי אלוף (לואא’) מחמד אבראהים. בשיחות בוועדה עלו מספר נושאים ובהם, הפיקוח על מעבר רפיח, אספקת מצרכים, חשמל ודלק לרצועת עזה והעצורים הפלסטיניים במצרים. כמו כן, דובר על נושא ההרגעה עם ישראל וסוגיית שחרורו של גלעד שליט (אתר Palestine-info , 15 בפברואר).

  ב-18 בפברואר פתחה מצרים את שער צלאח אלדין, שבקרבת מעבר רפיח, בתאום עם משטרת חמא"ס. המצרים אפשרו לכ-350 פלסטינים שעוכבו בשטחם להיכנס לרצועת עזה. על פי "מקורות ביטחוניים" מצריים שוהים עדיין כ- 2500 פלסטינים אצל קרובי משפחתם בצפון סיני (רפיח, אלעריש, שיח’ זויד) (רויטרס, 18 בפברואר).



מעבר המעוכבים בשער צלאח אלדין
(ערוץ אלאקצא, 18 בפברואר)

הזירה הפנים-פלסטינית

בכיר בג’האד אסלאמי בפלסטין נהרג ב”תאונת עבודה” ברצועת עזה

  ב- 15 בפברואר בשעות הערב אירע פיצוץ בביתו של בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין, אימאן אלפאיד , במחנה הפליטים אלבריג’ שבמרכז רצועת עזה. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית נהרגו כתוצאה מהפיצוץ תשעה פלסטינים בניהם אלפאיד, אשתו וביתו ועשרות אזרחים נפצעו. כלי התקשורת הפלסטיניים דיווח תחילה כי המדובר ב"תאונת עבודה" אך בהמשך, כדרכם, הפנו אצבע מאשימה כלפי ישראל. דובר צה"ל מסר בתגובה כי לצה"ל אין קשר לאירוע זה . יודגש כי ארגוני הטרור הפלסטינים נוהגים להטיל על ישראל את האחריות ל"תאונות עבודה" הפוגעות באוכלוסיה האזרחית שבקרבה ממוקמים מחסני הנשק, מעבדות הנפץ ובתי המלאכה לייצור אמצעי לחימה.

  בעקבות זאת קרא דובר חמא"ס, פוזי ברהום " להפציץ את שדרות, אשקלון ותל אביב בטילים ". והוסיף כי " המלחמה חייבת להישאר ללא גבולות, המלחמה צריכה להיות מסוג חדש, טילים חייבים להיות טילים חדשים, בלתי קונבנציונאליים, עד שנפסיק את התוקפנות…" (ערוץ אלאקצא, 15 בפברואר). פוזי ברהום יצא נגד אבו מאזן ואמר כי "עליו להתבייש מול החללים הללו" ולנתק את קשריו עם ישראל. עוד אמר כי על ישראל " לשאת באחריות לתגובות של פלגי ההתנגדות " (אתר פלסטין אלא’ן, 16 בפברואר).

  שני מרכזי זכויות אדם פלסטינים, "המרכז הפלסטיני לזכויות אדם" ו"מרכז אלמיזאן", הטילו ספק בטענות כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מהפצצה ישראלית . שני המרכזים הללו ציינו כי עדי ראייה מסרו שהם ראו עשן ואש עולים מביתו של אימאן אלפאיד, כמה דקות לפני הפיצוץ, דבר המעיד על פיצוץ פנימי, בדומה למקרים רבים בעבר. הארגונים הללו קראו לערוך חקירה מקפת ורצינית של האירוע שהרג ופצע אזרחים רבים (סוכנות מען, 18 בפברואר).

פעם נוספת הותקף מוסד נוצרי בעזה

  ב-15 בפברואר לפנות בוקר פרצו מספר חמושים, חלקם היו רעולי פנים, לבניין הספרייה של ימק"א (איגוד צעירי הנוצרים) בעיר עזה. החמושים חטפו שני מאבטחים, גנבו מחשב ומכונית, הטמינו מטעני נפץ ופוצצו אותם. כתוצאה מהפיצוץ נהרסה הספרייה כליל וכל הספרים נשרפו (סוכנות מען, 15 בפברואר). דובר מטעמו של אבו מאזן גינה את התקיפה נגד מוסד המשרת אזרחים רבים בעיר עזה במשך עשרות שנים (סוכנות ופא, 15 בפברואר). תנועת חמא"ס גינתה גם היא את התקיפה ואמר כי אלה העומדים מאחוריה משרתים את ישראל.

  בשנה האחרונה התרבו תקיפות מוסדות ואישים נוצריים ומוסדות המזוהים עם התרבות המערבית ברצועת עזה , ע"י גורמים המזוהים עם הג’האד העולמי או גורמי האסלאם הרדיקלי. כך למשל, במהלך ימי ביקור הנשיא בוש באזור (11-9 בינואר 2008) בוצעו שתי תקיפות נגד בית הספר האמריקאי הבינלאומי בבית לאהיא אשר בצפון רצועת עזה 2. תנועת חמא"ס שבידה שליטה על רצועת עזה נוהגת לגנות מהפה ולחוץ את ההתנכלויות לנוצרים, אך בפועל היא נמנעת מלנקוט בצעדים אפקטיביים נגד הגורמים המבצעים אותם .


1 לפרטים נוספים ראו לקטי מידע: "עמאד פאיז מע’ניה "מספר שניים" בחזבאללה, ששימש כאחראי על הפעילות הצבאית והטרוריסטית של חזבאללה בלבנון ובחו"ל, מצא מותו בפיצוץ מכונית תופת בדמשק…"

"חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, איים בנקמה על מותו של עמאד מע’ניה בהכריזו על "מלחמה פתוחה" נגד ישראל, קרי – מלחמה שאינה מוגבלת במקום ובזמן (רמז לכוונתו להרחיב את זירת פיגועי הטרור לרחבי העולם)…"

2 ראו לקט : ארגון המכנה עצמו "צבא המאמינים ארגון אלקאעדה בפלסטין" נטל אחריות לשתי תקיפות נגד בית הספר האמריקאי הבינלאומי בעזה במהלך ביקור הנשיא בוש באזור. בית הספר היווה יעד לתקיפות מאז הקמתו בשנת 2000. יעדים נוספים ברצועת עזה המזוהים עם ארה"ב ותרבות המערב נתונים אף הם להתנכלויות" (14 בינואר, 2008).

לראש העמוד