עמאד פאיז מע’ניה “מספר שניים” בחזבאללה, ששימש כאחראי על הפעילות הצבאית והטרוריסטית של חזבאללה בלבנון ובחו”ל, מצא מותו בפיצוץ מכונית תופת בדמשק.



תמונה נדירה של עמאד מע’ניה (אלחאג’ רצ’ואן)
שפורסמה עם מותו

(ערוץ אלמנאר, 13 בפברואר)

כללי

1. ב-12 בפברואר בסביבות 2200 התפוצצה מכונית תופת בשכונת המגורים סוסה בדמשק שבסוריה. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו בכיר חזבאללה ומאבטחו. ב-13 בפברואר בשעות הבוקר פרסם חזבאללה הודעה רשמית המכריזה על מותו של עמאד מע’ניה המאשימה את ישראל באחריות למותו והמתחייבת להמשיך “בדרך הג’האד” של עמאד מע’ניה (אלמנאר, 13 בפברואר). ב-14 בפברואר אמורה להתקיים בביירת הלווייתו של מע’ניה (ערוץ אלג’זירה, 13 בפברואר).

 

מימין: תמונות ממקום פיצוץ המכונית. משמאל: דיווח טלוויזיוני ממקום האירוע בסוסה שבדמשק

(טלוויזיה אלערביה, 13 בפברואר)

2. בהודעה רשמית מטעם יועץ התקשורת של ראש ממשלת ישראל (13 בפברואר) נאמר כי ישראל מבררת את הדיווחים מלבנון ומסוריה באשר למותו של בכיר בחזבאללה והיא לומדת לראשונה את הפרטים העולים מהם כפי שאלה נמסרו בתקשורת בשעות האחרונות. ההודעה קובעת כי, "ישראל דוחה את הניסיונות של גורמי הטרור לייחס לה מעורבות כלשהי באירוע זה" .

3. חאג’ עמאד פאיז מע’ניה היה סגנו הצבאי של מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ונחשב ל"מספר שניים" בארגון. הוא נתפס כדמות המפתח בבניית התשתית הצבאית של חזבאללה בלבנון ובהפעלתה ובו בזמן היה אחראי על פעילות הטרור של הארגון בלבנון ובחו"ל . במסגרת פעילותו הטרוריסטית הוא פיקד, בין השאר, על חטיפות מטוסים, חטיפות דיפלומטים מערבים, פיצוץ שגרירות ארה"ב בביירות, פיצוץ שגרירות ישראל ובנין הקהילה היהודית בארגנטינה, ועוד.

4. מע’ניה היה אחד מעשרת הטרוריסטים המבוקשים ביותר ע"י ארה"ב בשל אחריותו לפיגועים רצחניים נגד יעדים אמריקאים בלבנון והאמריקאים הקצו 25 מיליון $ תמורת מידע שיביא למעצרו או להרשעתו (ראו נספח). כמו כן עמד נגדו צו הסגרה בינלאומי של האינטרפול בשל מעורבותו בתכנון וביצוע פיגוע ההתאבדות נגד בניין הקהילה היהודית בארגנטינה בו נהרגו אנשים (יולי 1994) . להלן קווים לדמותו ולפעילותו המבוססים על פרסומי מרכז המידע למודיעין ולטרור בשנים האחרונות.

קווים לדמותו של עמאד פאיז מע’ניה


חאג’ עמאד פאיז מע’ניה: מפקד צבאי וטרוריסט בין-לאומי

(צילום: "אלנהאר", 17 בפברואר 2002)

5. מעט מאד פרטים ביוגרפיים ידועים על עמאד מע’ניה, שנקט אמצעי ביטחון חמורים והקפיד לשמור על מעטה של חשאיות בכל הקשור להתנהלותו. עמאד פאיז מע’ניה , שהיה ידוע בשם חאג’ רצ’ואן בפי תומכי חזבאללה, היה שיעי, נולד ב- 12 יולי 1964 בכפר טיר דבא שממזרח לצור שבדרום לבנון. את חייו בשנים האחרונות ניהל כשהוא נע בין ביירות, איראן וסוריה המוקדים המרכזיים החשובים להתנהלותו של חזבאללה.

6. עפ פרוץ מלחמת האזרחים בלבנון (1975), הצטרף מע’ניה לשורות ארגון פת"ח . בשלהי 1982, בעקבות יציאת המחבלים הפלסטינים מלבנון, הוא הצטרף לחזבאללה כשהיה אז בשלבי הקמתו. בשל קרבתו לשיח’ פצ’לאללה, הדמות ההלכתית הבולטת בקרב העדה השיעית בלבנון, קיבל לאחר תקופה קצרה את האחריות על האגף הביטחוני-צבאי בארגון . החל מאמצע שנות השמונים עמד מע’ניה מאחורי הקמתו של המנגנון הצבאי של הארגון שכונה בשם "מועצת הג’האד האסלאמי" זהו גוף מטה שמצד אחד אחראי על בניין כוחו הצבאי של הארגון והכנתו לחירום ובו בזמן אחראי על פעילות הטרור של הארגון בלבנון ומחוצה לה. שמו של גוף מטה זה הופיע במסמכי שלל של חזבאללה ממלחמת לבנון השנייה (ראו להלן).

7. בצד אחריותו לבניית הכוח הצבאי של חזבאללה בלבנון, היה מע’ניה אחראי לביצוע פעולות פעולות טרור רצחניות רבות נגד אזרחים חפים מפשע ונגד יעדים ישראליים, יהודיים ומערביים. הוא עמד מאחורי שורה ארוכה של פעולות טרור בלבנון ומחוצה לה לרבות פיגועים רצחניים נגד יעדים אמריקאיים ומערביים, חטיפת מטוסים, חטיפת בני ערובה מערביים, פיגועים נגד כוחות צה"ל בלבנון, ירי רקטות על יעדים אזרחיים בישראל ופיגועים נגד יעדים מערביים בחו"ל. כמו כן הוא פיקח על בניית תשתיות טרור בחו"ל והיה אחראי על הפעלת סוכנים ברחבי העולם. במסגרת פעילות הטרור שלו הוא היה אחראי למותם ופציעתם של מאות בני אדם 1.

פעילות טרור נגד יעדים מערביים

8. בתוקף תפקידו כאחראי על הזרוע הצבאית-טרוריסטית של הארגון, היה עמאד מע’ניה מעורב במספר רב של פיגועים בשטח לבנון בשנות השמונים שכוונו בעיקר נגד יעדים מערביים. בפיגועים אלו, שנתמכו ע"י איראן וסוריה, נהרגו מאות בני אדם וכמה מאות נוספים נפצעו . בין ההרוגים כ-300 חיילים אמריקאיים ולמעלה מ-40 הרוגים צרפתיים . מסע פיגועי התופת בלבנון, שמע’ניה היה אחראי עליו, הביא בסופו של דבר ליציאת הכוח הרב-לאומי מלבנון ולהעמקת החסות הסורית על המדינה.

9. מעבר לפיגועים שחזבאללה ביצע באותה תקופה נגד כוחות צה"ל בלבנון פיקד מע’ניה על תכנונם והוצאתם לפועל של פיגועים נגד יעדים מערביים. הבולטים בהם:

א. 18 באפריל 1983 , פיצוץ שגרירות ארה"ב בבירות באמצעות מכונית תופת הנהוגה בידי מתאבד. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו 63 בני אדם .

 

הפיגוע בשגרירות ארה”ב בבירות ב-82′, מתוך הספר “אל-עמליאת אל-אסתשהאדיה”

(פעולות ההתאבדות) שיצא לאור בבירות (נובמבר 1985)

ב. אוקטובר 1983, פיגוע נגד מפקדת הנחתים בביירות – משאית גדולה טעונה ב- 5,450 ק"ג ט.נ.ט. פרצה דרך שער המחנה, חדרה לבניין המפקדה והתפוצצה. הפיצוץ הרס את הבניין וגרם למותם של 241 אנשי צבא אמריקאיים 2.


הפיגוע במפקדת כוחות הנחתים של ארה"ב בבירות ב- 1982 צילום אווירי של המפקדה לפני הפיגוע ולאחריו

ג. אוקטובר 1983 בסיס היחידה הצרפתית של הכוח הרב-לאומי – פיגוע באמצעות מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד כ-40 חיילים צרפתים נהרגו.

ד. פיגועים בשגרירות ארה"ב בכווית 1983, 1984) ).

ה. חטיפתו ורציחתו של ויליאם ברקלי , איש ה- CIA בלבנון (1983).

ו. רצח קולונל היגינס אשר שירת בכוח המשקיפים של האו"ם בדרום לבנון (1988).

ז. חטיפת שני מטוסים של חברת התעופה הכוויתית (1984, 1988).

ח. חטיפת מטוס TWA בטיסה מסחרית ורצח אזרח אמריקאי שהיה בו (1985 הרוג אחד).

ט. חטיפת עשרות אזרחים מערביים בלבנון תחת שמות פיקטיביים של ארגונים שונים ורציחת רבים מהם (מ-1983 ועד סוף שנות השמונים).

פעילות טרור נגד יעדים ישראליים/יהודיים בחו"ל

10. עמאד מע’ניה עמד בראש הזרוע מבצעית של חזבאללה המתמחה בפעילות טרור בזירה הבינלאומית (מנגנון שנקרא בשם "הג’האד האסלאמי" על מנת שלא לחשוף את פעילותו ויעדיו). זוהי זרוע מבצעית שהקימה לעצמה שלוחות ברחבי העולם. מבין הפיגועים בחו"ל בהם היה מעורב עמאד מע’ניה בולטו במיוחד שני הפיגועים בארגנטינה:

א. מרץ 1992, פיגוע נגד שגרירות ישראל בבואנוס איירס , ארגנטינה שגרם למותם של 29 אנשים.

ב. יולי 1994, פיגוע נגד בניין הקהילה היהודית ( AMIA ) בבואנוס איירס , ארגנטינה בו נהרגו 86 איש ונפצעו כ-230.


רשימת המבוקשים, שפרסמה ארגנטינה. בשורה התחתונה משמאל :עמאד מע’ניה המבוקש הלבנוני היחיד
(צילום: אתר האינטרנט של התובע הראשי בארגנטינה).

11. בינואר 2003 הכינו שירותי המודיעין של ארגנטינה ( SIDE ) דו"ח בן כ – 150 עמודים המסכם את הממצאים בנוגע לאחריותן של איראן וחזבאללה לפיגוע בארגנטינה בבנין הקהילה היהודית (AMIA) ביולי 1994. דו"ח זה היווה הבסיס הראייתי לדו"ח של השופט החוקר את הפרשה, גליאנו , ולהמשך הטיפול בה. הדו"ח שחלקים ממנו הודלפו לתקשורת, הטיל אחריות ישירה לפיגוע על איראן (לרבות על מנהיגה ח’אמנאי ועל שר המודיעין דאז, עלי פלאחיאן) ועל ארגון חזבאללה . בדו"ח מוזכר עמאד מע’ניה כמי שעמד בראש יחידת מבצעים מיוחדת (שכינויה "הג’האד האיסלאמי"), אליה פנה המודיעין האיראני על מנת לבצע את הפיגוע בבחינת "קבלן משנה".

12. צוות נוסף שמונה לחקור את הפרשה, בראשות התובע הכללי של ארגנטינה ד"ר אלברטו ניסמאן שיחד עם תובע נוסף, הציג במסיבת עיתונאים (25 באוקטובר 2006) את ממצאיו בדו"ח מפורט. בדו"ח נקבע באופן חד משמעי כי ההחלטה לפוצץ את הבניין התקבלה ע"י צמרת המשטר האיראני וכי ביצוע הפיגוע הוטל ע"י האיראנים על חזבאללה המשמש בידם מכשיר למימוש מדיניותם. לפיכך ביקשה התביעה הארגנטינית מהשופט ד"ר רודולפו קניקולה קורל להוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה איראנים בכירים ונגד בכיר בחזבאללה, עמאד מע’ניה 3.


טרור נגד יעדים ישראליים ויהודים בארגנטינה:
תמונות מהפיגועים בשגרירות ישראל ובבניין הקהילה היהודית ( AMIA ) בבואנוס איירס.

תפקידו המרכזי של עמאד מע’ניה בבניית התשתית הצבאית של חזבאללה בלבנון

13. עמאד מע’ניה, סגנו הצבאי של חסן נצראללה, שימש גם כדמות מפתח בבניית התשתית הצבאית של חזבאללה בלבנון ובהפעלתה בעיתות חירום. במסגרת זו בנה מע’ניה תשתית צבאית משודרגת, שהפכה את חזבאללה מארגון בעל יכולות בתחום הטרור ולוחמת הגרילה לארגון בעל יכולות צבאיות הדומות לאלה של מדינה . מע’ניה היה גם זה שפיקד על הלחימה של חזבאללה נגד כוחות צה"ל במהלך מלחמת לבנון השנייה 4.

14. במהלך מלחמת לבנון השנייה נתפסו שלל מסמכים סודיים של חזבאללה שהוצאו ע"י מועצת הג’האד, שבפיקודו של עמאד מע’ניה. להלן דוגמאות:


הרישא של מסמך שלל המפרט את תוכנית הלחימה של חזבאללה בעיירה הנוצרית דיר מימס, שבגזרה המזרחית.
מעבר למשימותיה ההגנתיות הוקצתה לגזרת דיר מימס משימת ירי לעבר יישובים ישראלים באצבע הגליל. 5


בכפר עיתא אלשעב שבגזרה המרכזית של דרום לבנון נמצאו שלושה קלסרים ובהם כרטיסי טווחים של מרגמה 120 מ"מ ורקטות גראד משופרות ( 122 מ"מ טווח 20 ק"מ ) באזור שיחין. כרטיסי טווחים אלו היו שייכים למחלקת הארטילריה במרחב נצר שמדרום לליטאני וכפופים למועצת הג’האד. מרבית הירי לעבר ישובין ישראליים במלחמת לבנון השנייה בוצע ע"י רקטות 122 מ"מ .

נספח 

עמאד מע’ניה : טרוריסט בכיר המבוקש על ידי ארה"ב
(מתוך אתר האינטרנט של ה- FBI )

IMAD FAYEZ MUGNIYAH

Alias: -Hajj

DESCRIPTION

Date of Birth Used:  -1962- Hair: -Brown

Place of Birth: – Lebanon – Eyes: -Unknown

Height: -5’7"- Sex: -Male

Weight: -145 to 150 pounds- Citizenship: -Lebanese

Build: -Unknown- – 

Language: -Arabic

Scars and Marks: -None known

Remarks: Mugniyah is the alleged head of the security apparatus for the terrorist organization, Lebanese Hizballah. He is thought to be in Lebanon .

CAUTION

Imad Fayez Mugniyah was indicted for his role in planning and participation in the June 14, 1985, hijacking of a commercial airliner which resulted in the assault on various passengers and crew members, and the murder of one U.S. citizen.

REWARD

The Rewards For Justice Program, United States Department of State, is offering a reward of up to $25 million for information leading directly to the apprehension and/or conviction of Imad Fayez Mugniyah.


1 פירוט ראו סקירת מרכז המידע "חזבאללה, דיוקנו של ארגון טרור שיעי לבנוני חובק עולם, הפועל בחסות איראנית ובתמיכה סורית" (מרץ, 2003, עמ’ 36-39).

2 יצוין כי המעבדה המשפטית של ה- F.B.I תארה את הפיגוע כפיצוץ הקונבנציונאלי הגדול ביותר בו טיפלו מומחיה מעולם (מתוך דו"ח החקירה של משרד ההגנה האמריקאי כפי שפורסם ב- Marine Corps Gazette , פברואר 1984).

3 ראו לקט "ארגנטינה שבה ומצביעה על איראן כאחראית לביצוע פיגועי טרור בשטחה באמצעות חזבאללה : בתום חקירה ממושכת הכריזה המערכת המשפטית בארגנטינה על איראן כאחראית לפיצוץ בניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס (אמי"א) ב-1994. שופט חוקר ארגנטיני הוציא צווי מעצר בינלאומיים נגד שבעה בכירים איראניים (כולל נשיא איראן לשעבר) ולבכיר חזבאללה (עמאד מע’ניה)" (12 בנובמבר 2006). ולקט : "בעקבות פנייה של התובע הכללי של ארגנטינה הוציא האינטרפול צווי הסגרה בינלאומיים נגד חמישה בכירים איראניים ובכיר בחזבאללה בשל מעורבותם בפיגוע בבניין הקהילה היהודית (אמי"א) בארגנטינה (1994)" (27 במרץ 2007).

4 פירוט ראו סקירת מרכז המידע: "שימוש באזרחים לבנוניים כ"מגן אנושי":התשתית הצבאית רחבת ההיקף שהטמיע והסתיר חזבאללה בקרב ריכוזי אוכלוסייה אזרחית בלבנון וירי רקטות מכוון של חזבאללה לעבר יעדים אזרחיים בישראל" (נובמבר 2006)

5 שם .

לראש העמוד