חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (5 – 12 בפברואר 2008)



ילד משדרות, אושרי בן ה-8, אשר נפצע קשה מפגיעת רקטה ב- 9 בפברואר,
לפני ניתוח בבית החולים
(9 בפברואר The Israel Project)

עיקרי הדו"ח

  השבוע הסתיים סבב הסלמה נוסף בירי הרקטות שנמשך חמישה ימים. במהלכם אותרו למעלה מ- 60 נפילות בשטח ישראל, מרביתם בעיר שדרות. מספר רקטות נורו גם לעבר אשקלון. כמו בסבב ההסלמה הקודם כך גם הפעם, נורו מרבית הרקטות ע”י חמא”ס. שני ילדים נפצעו קשה ועשרות תושבים לקו בחרדה.

 ביחסי מצרים וחמא”ס גוברת המתיחות, גם לאחר סגירת הפרצות בגדר. האירועים האחרונים נתפסים ע”י המצרים כאיום על ביטחונם הלאומי והפרת ריבונותם. שר החוץ המצרי איים כי מצרים לא תרשה לגבולה להיפרץ פעם נוספת: “מי שיעבור את קו הגבול המצרי- רגליו ישברו”. המצרים חותרים להסדיר את התנועה במעבר רפיח, על בסיס “הסדר המעברים”, בעוד שחמא”ס חותרת להפוך אותו למעבר פלסטיני- מצרי בשליטה מעשית וללא מעורבות ישראלית. בכירים בחמא”ס הביעו מורת רוחם מהמדיניות המצרית ואימו ב”פיצוץ” נוסף אם בעיית רפיח לא תיפטר.

אירועים בולטים בשטח

הסתיים סבב הסלמה נוסף של ירי רקטות

  ב 5 – 9 בפברואר חלה הסלמה מחודשת בירי הרקטות1. לאחר 5 ימים של הסלמה, נרשמה רגיעה בירי הרקטות ומספרן ירד למספר "שגרתי" של 2 – 3 רקטות ליום. סה"כ אותרו בשבוע החולף 66 נפילות רקטות בשטח ישראל, מתוכן 63 נפילות בחמשת ימי ההסלמה . כמו כן, נורו בשבוע החולף כ- 35 פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל וישובים ישראלים הסמוכים לגדר המערכת.

  את מרבית הירי בימי ההסלמה ביצעה תנועת חמא"ס , בהמשך למרכזיותה בסבב ההסלמה הקודם (15 – 18 בינואר). בין השאר נטלה אחריות חמא"ס לירי לעבר תחנת הכוח באשקלון ב- 8 בפברואר (אתר אלקסאם, 8 בפברואר). הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית, נטלו אף הן חלק בירי הרקטות.

  אירוע ראוי לציון הינו מטח של כ- 40 רקטות לעבר העיר שדרות ויישובי הנגב המערבי ב- 8 – 9 בפברואר . במהלך הירי נחתו שתי רקטות במרכז העיר שדרות בשעות הערב. מירי הרקטות נפגעו שני אחים, מהם אחד, אושרי בן 8 אשר נפצע קשה ובעקבות הפציעה נקטעה רגלו. אחיו הבכור בן ה- 18 נפצע אף הוא באורח בינוני. השניים לא הספיקו להגיע למרחב מוגן שהיה במרחק רב מהמקום בו עמדו (נועם בדין, Sderot media center , 10 בפברואר). באירוע זה טופלו 11 נפגעי חרדה נוספים. במטח אחר, יום קודם, פגעה רקטה פגיעה ישירה בבית בו שהו בני משפחה בסעודת שבת, ששה מהם לקו בחרדה.

 

פגיעת ישירה של רקטה בבית משפחה
בשדרות ב – 8 בפברואר
(9 בפברואר The Israel Project)

 

רמי בן ה- 19 אשר נפצע בינוני מפגיעת
רקטה ב- 9 בפברואר בבית החולים
(9 בפברואר The Israel Project)

לצפייה בסרטון אודות פגיעת הרקטה בשני האחים בשדרות (באדיבות Sderot media center)
לחץ כאן

נפילות רקטות בשטח ישראל בשבוע החולף

חשיפת עמדות בטון תת קרקעיות לירי רקטות

  במהלך פעילות הסיכול של צה"ל ברצועה, נחשפו ב- 7 בפברואר בשטח פתוח בצפון רצועת עזה עמדות בטון מוסוות ומחופרות, המשמשות לירי רקטות. העמדות בגודל של כמטר עד שניים, נועדו לאפשר למחבלים להסתיר את הרקטות בשטח פתוח ולשגרן, כך שיקשו על צה"ל לאתרן (דובר צה"ל, 7 בפברואר). להערכתנו, ייתכן כי ההשראה לכך ניתנה מ"שמורות הטבע" של חזבאללה בדרום לבנון. דובר חמא"ס/ גדודי עז אלדין אל קסאם, אבו עבידה , הכחיש כי חמא"ס מבצעת ירי רקטות מעמדות תת קרקעיות ואמר כי "זוהי מניפולציה בצילום" (ערוץ אלאקצא, 9 בפברואר).

 

עמדות שיגור הרקטות בשטח פתוח (דובר צה”ל, 7 בפברואר)

לצפייה בסרטון לחץ כאן

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

המשך פעילות סיכול אינטנסיבית ברצועה

   במקביל למתקפת הרקטות על יישובי הנגב המערבי, המשיכו כוחות הביטחון בפעילות סיכול ומנע ברצועת עזה. במסגרתה פגעו כוחות צה"ל באתרי שיגור, מבנים השייכים לחמא"ס ופעילי ארגוני הטרור. בין האירועים הבולטים:

•  11 בפברואר – חיל האוויר תקף רכב ברפיח. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו כי מדובר בחוליה של חמא"ס/ גדודי עז אלדין אלקסאם, אשר לטענתם הצליחה להימלט (11 בפברואר). בהמשך ביצע צה"ל פעילות סיכול כנגד ארגוני הטרור בצפון רצועת עזה, במהלכה נפצע חייל צה"ל באורח קל מחילופי ירי (דובר צה"ל, 12 בפברואר).

•  10 בפברואר – כוח צה"ל הרג בהיתקלות מחבל חמוש. על פי התקשורת הפלסטינית, מדובר בפעיל החזית העממית (אתר אבו עלי מוצטפא, 10 בפברואר). באירוע אחר באותו יום תקף צה"ל בעיר רפיח, פעיל חמא"ס שהיה מעורב בהברחות (אתר דובר צה"ל, 10 בפברואר).

•  10 בפברואר – מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מבני חמא"ס בעיר עזה.  האחד, אתר לייצור אמצעי לחימה בעיר עזה, והשני, מחסן אמצעי לחימה של חמא"ס בעיר רפיח, שבדרום רצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 10 בפברואר). על פי דיווחי הפלסטינים, במבנה שנפגע הייתה מחרטה (אתר פאל-טודיי, 10 בפברואר).

•  9 בפברואר- חיל האוויר תקף ופגע בארבעה משגרי רקטות ערוכים לשיגור בצפון רצועת עזה. קודם לכן פגע צה"ל בחוליית מחבלים בסמוך למשגרי רקטות בצפון הרצועה . (אתר דובר צה"ל, 10 בפברואר). עפ"י דיווחי הפלסטינים, נפצעו בהתקפה 2 פעילי ועדות ההתנגדות העממית (כלי התקשורת הפלסטינים, 9 בפברואר).

•  7 בפברואר- חיל האוויר ביצע מספר תקיפות ברצועת עזה. עפ"י הפלסטינים בתקיפות נהרגו 5 פעילי חמא"ס, מהם בכיר במערך ירי הרקטות, פעיל ג’האד אסלאמי בפלסטין ואזרח אחד (אתר אלקסאם, 7 בפברואר).

יהודה ושומרון

מעצר פעיל פת"ח/תנזים

  כוחות הביטחון עצרו ב- 11 בפברואר פעיל פת"ח/תנזים, סאלם חמד אלעביאת , שהיה מעורב בניסיון פיגוע בכביש המנהרות בדצמבר 2005. הפעיל, נעצר במהלך פעילות משותפת לצה"ל ולשירות ביטחון כללי סמוך לבית סחור, מזרחית לבית לחם. הוא היה מעורב בהנחת מכונית תופת בכביש המנהרות, בתכנון וביצוע פיגועי ירי לעבר שכונת הר חומה ובתכנון פיגועי מטען. פעילותו בוצעה במימון של פעילי ועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה (אתר דובר צה"ל, 12 בפברואר).

ריבוי זריקת בקבוקי תבערה

  בשבוע האחרון חזרו ארגוני הטרור ביהודה ושומרון לאחר תקופה ארוכה לשימוש בבקבוקי תבערה . ב- 6 בפברואר הושלך בקבוק תבערה לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לברוקין, דרומית-מזרחית לקלקיליה, לא היו נפגעים אך נזק נגרם לרכב. קודם לכן במהלך אותו היום הושלך בקבוק תבערה לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לדיר איסתיא (מדרום לקלקיליה). בשעות הבוקר המאוחרות עצר כוח צה"ל פלסטיני ובידו בקבוק תבערה מוכן להשלכה סמוך לצוריף, דרומית-מערבית לבית לחם (אתר דובר צה"ל, 11 בפברואר).

כשלושה מיליון שקלים שיועדו לפעילויות טרור הוחרמו ע"י כוחות הביטחון

  ב- 11 בפברואר, במהלך פעילות משותפת של צה"ל, שירות ביטחון כללי המנהל האזרחי ומשטרת ישראל, נערכו במהלך הלילה חיפושים במשרדיהם ובתיהם של 14 חלפני כספים , החלפנים חשודים בהעברות כספים למימון פעילות טרור בג’נין, טול כרם, שכם, חברון וראמאללה. חמישה מהם נעצרו וברשותם נתפסו כשלושה מיליוני שקלים שהועברו למשמורת חוקית בבנק ישראל. ברשות ארבעה מהם נמצאו שלושה אקדחים, שהוחרמו ע"י כוחות הביטחון.

  במהלך השנים האחרונות מבריחים ארגוני הטרור מיליוני דולרים לשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה למימון פעילותם. העברת הכספים מתבצעת בדרכים שונות, אשר המרכזית שבהן היא באמצעות חלפני הכספים . חלפני הכספים נמצאים בקשרים ישירים עם חלפנים במדינות ערב, הקשורים למפקדות טרור של הארגונים. חלפני הכספים בחו"ל מעבירים סכומי כסף גדולים לחלפנים הנמצאים ביהודה ושומרון ורצועת עזה, אשר מעבירים אותם לפעילי הטרור בשטח. בשל חוסר הפיקוח של הרשות הפלסטינית על עבודת החלפנים, מתאפשרת העברת כספי טרור באופן שוטף ללא הפרעה.

  במהלך השנה החולפת נרשם גידול בהיקף הכספים שהועברו לידיהם של ארגוני הטרור. במהלך הרבעון השלישי של שנת 2007 הועברו כ- 12 מיליוני שקלים לידי ארגוני הטרור השונים באמצעות חלפני הכספים . מרבית הכסף, כ-8 מליון ש"ח, הגיע לידי תשתיות תנועת חמא"ס ברחבי אזור יהודה ושומרון . כספים אלו משמשים את חמא"ס בעיקר להרחבת התשתית הארגונית, מתן תשלום ואימון הפעילים ורכישה וייצור של אמצעי לחימה (אתר דובר צה"ל, 12 בפברואר).

  פעילות זו מצטרפת לפעילויות רבות נוספות, שביצעו כוחות הביטחון בשנים האחרונות נגד מקורות המימון של ארגוני הטרור. הפעילות הבולטת ביניהן התבצעה בפברואר 2004 , במהלכה הוחרמו  37 מיליון שקלים השייכים לארגוני טרור אשר הופקדו בבנקים בשטחי הרשות הפלסטינית .

המעברים בין רצועת עזה לבין ישראל ומצרים

המעברים בחן הרצועה למצרים – תמונת מצב

  לאחר סגירת הפרצות בגבול המצרי- פלסטיני מתירים המצרים לפלסטינים שעדיין שוהים בשטחם, לשוב לרצועה. ב- 9 וב- 10 בפברואר שבו כמה אלפי פלסטינים מאל עריש לרצועה. כ- 100 מצרים ששהו בעזה שבו לצד המצרי. התנועה התבצעה דרך שער צלאח אלדין שבסמוך למעבר רפיח בתאום בין אנשי הביטחון המצרים ופעילי חמא"ס הפרוסים בגבול.

מתיחות ביחסי מצרים חמא"ס

ההיבט המצרי

  פריצת הגבול שבין מצרים לרצועת עזה והאירועים שהתחוללו בעקבותיה, נתפסו ע"י המצרים בחומרה רבה. הם נתפשו ככאלה שמאיימים על בטחונה הלאומי, מפרים את ריבונותה ופוגעים בכבודה . הצמרת המצרית מנסה להסדיר את סוגיית מעבר רפיח ובו זמנית להחליש ולהרתיע את חמא"ס ולבלום את התחזקותה, הגם שכרוך בכך מחיר הן מול הזירה הפנימית והן מול העולם הערבי.

  כעסם של המצרים על חמא"ס מצא ביטויו לאחרונה בהתבטאויות בכירים מצריים בהם בלטו דברי שר החוץ המצרי אחמד אבו אלע’יט , בתוכנית האקטואליה "רב שיח" בטלוויזיה המצרית. אבו אלע’יט תקף בחריפות את חמא"ס ומדיניותו בהדגישו כי מצרים תמשיך להגן על האינטרסים של העם הפלסטיני אולם בראש מעייניה עומד הביטחון הלאומי המצרי . עיקרי דבריו (הטלוויזיה המצרית, 6 בפברואר):

•  חמא"ס החליטה על עימות עם ישראל באמצעות ירי רקטות לשטחה. לדברי שר החוץ זהו עימות מגוחך, שכן ירי הרקטות נותן לישראל הזדמנויות להרוג פלסטינים ומאידך הרקטות שמשגרים הפלסטינים נופלות בחולות ישראל2.

•  ירי הרקטות לעבר תחנת הכוח של אשקלון הינו מגוחך , שכן המדובר באותה תחנה שמספקת חשמל לרצועת עזה 3. יחד עם זאת גינה אבו אלע’יט את כוונותיה של ישראל להמשיך בהפחתת אספקת החשמל לרצועה וטען כי הדבר יביא להחמרת המצב ההומניטארי ברצועה (אלאהראם, 10 פברואר).

•  מצרים אינה מכירה בשליטת חמא"ס על מעבר רפיח. מצרים נחושה לפעול מול ישראל והאיחוד האירופי על מנת לפתוח את המעבר באופן חוקי , לאחר שיוחזרו למקום פקידי הרשות הפלסטינית ומשקיפי האיחוד האירופי. אם חמא"ס תתנגד להצבת המשקיפים היא תעניש בכך את העם הפלסטיני.

•  מצרים לא תרשה לגבולותיה להיפרץ פעם נוספת . גדר הגבול שבין מצרים לרצועת עזה תיבנה מחדש ומי שינסה לפרוץ אותה ייענש. " מי שיעבור את קו הגבול המצרי- רגליו יישברו " (שר החוץ שב על אזהרתו זו בראיון לעיתון אלחיאת, 11 בפברואר).

  ובתוך כך האשימו גורמים מצריים את "האחים המוסלמים" בהגשת סיוע לחמא"ס:

•  מושל מחוז צפון סיני, אחמד עבד אלחמיד , ציין כי יותר מ- 9000 פלסטינים מרצועת עזה, ובהם פעילי חמא"ס, הסתננו לעריה של מצרים לאחר פריצת גדר הגבול. המושל חשף מעורבות של כמה בכירים מהאחים המוסלמים בהסתרת פעילי חמא"ס, אשר נכנסו למצרים. הוא האשים את חמא"ס כי בסיוע האחים המוסלמים, היא חותרת "לייצא את המשבר בעזה לעם המצרי" (" אלאתחאד ", מאע"מ, 8 בפברואר).

•  העיתון " אלמצרי אליום " (6 בפברואר) פרסם ידיעה מפי מקור מהימן "באחים המוסלמים" לפיה "האחים" מעבירים לחמא"ס כספים על מנת לרכוש אמצעי לחימה. העיתון נקב בסכום של חצי מיליון לירות מצריות. ה"אחים המוסלמים" הכחישו את הידיעה.

  להערכתנו, מצרים מעוניינת להפעיל מחדש את מעבר רפיח במתכונת "הסדר המעברים" משנת 2005. אולם בינתיים היא מתירה מעבר מבוקר של פלסטינים מעת לעת, כהיענות לדרישות חמא"ס, ועל מנת לשחרר לחצים מהרצועה ולהפגין תמיכה בפלסטינים. חמא"ס מצידה מתנגדת לחזרה להסדר הקודם, וחותרת להפוך את מעבר רפיח למעבר באחריות פלסטינית- מצרית, בשליטה מעשית של חמא"ס, וללא מעורבות ישראלית . בעמדות המנוגדות הללו של מצרים וחמא"ס טמון פוטנציאל של המשך ואף החרפת המתחים בין השתיים.

מורת רוח של חמא"ס כלפי מצרים

  בכירים בחמא"ס מביעים מורת רוח מההתבטאויות של בכירים מצריים, מהקיפאון במגעים על פתיחתו של מעבר רפיח וממעצרם של פעילי התנועה במצרים. בלטו במיוחד דבריו של סעיד ציאם, מבכירי חמא"ס ברצועה (אלרסאלה, 11 בפברואר) :

•  אזהרה מפני "פיצוץ" אם בעיית מעבר רפיח לא תיפתר . לשאלה האם פריצה חדשה של המעבר הינה תרחיש אפשרי השיב: "העניין ברור. אם בעיית המעבר לא תיפטר והמצור יישאר, אפשר שהמצב יתפוצץ מבפנים עוד פעם. איננו חותרים לכך, אבל איננו יכולים למנוע זאת".

•  ההצהרות של שר החוץ המצרי "משונות" . האשמת חמא"ס באיום על הביטחון הלאומי המצרי הינה "שקר גדול" וכנראה שהדברים נאמרו מבלי ששר החוץ חשב על כך. התקשורת המצרית מנהלת מסע הסתה נגד חמא"ס על מנת להפעיל עליה לחצים.

•  שחרור פעילי טרור העצורים ע"י המצרים . לדברי סעיד ציאם המדובר ב"לוחמי ג’האד ", שנכנסו למצרים כדי לעשות קניות". אימן טה , מבכירי חמא"ס, ציין כי בידי המצרים עצורים למעלה מ- 100 איש, אשר נחקרים בקשיחות ונתונים לעינויים. חמא"ס מנהל מגעים בלתי פוסקים עם הצד המצרי בעניינם (סוכנות מען, 11 בפברואר).

המעברים בין ישראל לעזה

  נמשך מעבר הדלק וגז מישראל לרצועת עזה ממעבר נחל עוז. תרופות, מצרכים הומניטאריים ואזרחים הזקוקים לטיפול הומאניטארי דחוף ממשיכים לעבור דרך מעבר ארז. בתוך כך, בעלי תחנות הדלק ברצועת עזה, אשר סרבו לקבל אספקת דלק מישראל, במחאה על הקיצוץ באספקת הדלק (תוך אספקה לצרכים הומניטאריים בלבד), החלו לקבלם ממסוף נחל עוז ב- 5 בפברואר לאחר 23 ימים (עיתון אלקדס, 5 בפברואר).

ישראל תצמצם באופן הדרגתי את אספקת החשמל לרצועה

  החל מה- 8 בפברואר 2008 החלה ישראל לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה באחוז אחד כל שבוע עד לצמצום אספקת החשמל ב- 5% מכמות החשמל המועברת לרצועה מישראל (כ- 60% מכלל צריכת החשמל ברצועת עזה). המהלך נועד לצמצם בהדרגה את התלות של רצועת עזה בישראל, תוך שמירה על רמת סיוע מינימאלית שיש בה כדי למנוע משבר הומאניטארי ברצועה.

הזירה הפנים-פלסטינית

בכירי חמא"ס בשכם מוסרים את נשקם למנגנוני הביטחון

  הטלוויזיה הפלסטינית שידרה מסיבת עיתונאים בה הופיעו שלשה בכירי חמא"ס בשכם; מוסא אלח’ראז, זהיר לבאדה ורמאז אבו צאלחה. במסיבת העיתונאים נאמר כי על חמא"ס לחזור בה מ"ההפיכה הצבאית", למסור את נשקה למנגנונים ולהכיר ברשות כנציגה הלגיטימי של העם הפלסטיני. אלח’ראז, שדיבר בשם השלשה, מסר כי חמא"ס והרשות הפלסטינית הגיעו להסכם בשכם לפיו מנגנוני הביטחון יפסיקו את המעצרים על מנת שאנשי חמא"ס יוכלו למסור את נשקם (הטלוויזיה הפלסטינית, 5 בפברואר).


בכיר חמא"ס בשכם, מוסא אלח’ראז במסיבת העיתונאים ב- 5 בפברואר

(טלביזיה פלסטינית, 5 בפברואר)

  יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר כי אנשי חמא"ס שמסרו את נשקם בשכם הבינו כי הרשות היא היחידה שעליה לאחוז בנשק וכי הדבר מעודד אחרים ללכת בעקבותיהם (סוכנות ופא, 6 בפברואר). אתר קדסנט דיווח כי על פי מקורות ביטחוניים בחברון, גורמי חמא"ס בעיר הביעו אף הם את נכונותם למסירת כלי נשקם לרשות הפלסטינית בתמורה להפסקת המעצרים בעיר (6 בפברואר).

  מסיבת העיתונאים של אנשי חמא"ס בשכם גררה התנערות מצד החמא"ס. דובר חמא"ס, סאמי אבו זהרי , אמר כי מדובר בעצורים שהרשות הפלסטינית שחררה לאחר שסחטה אותם והפעילה עליהם לחצים (פאל מדיה, 5 בפברואר). חבר הלשכה המדינית של חמא"ס ונציגה בלבנון, אסאמה חמדאן , הגדיר את ההצהרה כ"פיברוק עיתונאי" וטען כי הדוברים אינם נמנים על הנהגת חמא"ס הצבאית או המדינית (אתר Palestine-info , 5 בפברואר). עיתון שרק אלאוסט ציטט (7 בפברואר) מקורות חמא"ס ביהודה ושומרון, האומרים כי התנהגות אנשי חמא"ס בשכם הינה כחלק מעקרון ה" תקיה " (עקרון שיעי במקורו, אשר אומץ ע"י קבוצות סוניות קיצוניות כגון אלקאעידה. לפי עיקרון זה מותר לאדם להסתיר את תפישת העולם האמיתית שלו על מנת להציל את עורו, כשהוא נתון לרדיפות).


1 לפרטים על תחילת סבב ההסלמה האחרון ראו לקט מידע: הסלמה מחודשת בירי הרקטות של החמא"ס לעבר
יישובי הנגב המערבי
(סיכום אירועי 7-5 בפברואר)

2 הרקטות אינן נשק מדויק. חלק מהרקטות שמשגרים הפלסטינים לעבר ישראל נופלות מחוץ לאזורים מיושבים או אף בשטח רצועת עזה.

3 ארגוני הטרור, ובתוכם חמא"ס, ממשיכים ליטול אחריות על ירי רקטות לעבר תחנת הכוח באשקלון. (למשל, ב- 8 בפברואר נטלו חמא"ס/ עז אלדין אלקסאם אחריות לירי לעבר תחנת הכוח) המדובר בתחנה המספקת כ- %60 מתצרוכת החשמל לרצועת עזה.

לראש העמוד