ארגון בשם “צבא האומה ירושלים” מהווה שלוחה קדמית נוספת של הג’האד העולמי ברצועת עזה.


 

מימין: סמל הארגון “צבא האומה ירושלים”. על הדגל מופיע הכיתוב “אין אלוהים מלבד אללה ומחמד הוא שליח אללה” (ה”שהאדה”). יד אוחזת ברובה צלפים המשמש מעין תחליף לתורן הדגל שמתחתיו ספר פתוח (קרוב לוודאי הקוראן). משמאל: פעילים מבצעיים של הארגון לובשי מדים וחמושים במסיבת עיתונאים בח’אן יונס (המקור: אתר האינטרנט של הארגון, ינואר 2008)

כללי

1. בעקבות השתלטות חמא"ס על רצועת עזה (יוני 2007), ועל רקע תהליך האסלאמיזציה של הרצועה שהואץ מאז, 1 חלה עלייה בנפח הפעילות ההסברתית (ולעיתים גם המבצעית) גם של ארגונים אסלאמיים קטנים, המזוהים עם אלקאעדה והג’האד העולמי (פירוט ראו נספח). אחד הארגונים הללו הינו "צבא האומה – ירושלים" 2, הפעיל בצפון הרצועה ובדרומה. ארגונים אלו מהווים, למעשה, מעין שלוחה קדמית של הג’האד העולמי מול ישראל.

2. ארגון "צבא האומה" הוקם רשמית לפני כשנתיים. לדברי אבו חפץ, אחד מבכירי הארגון , פעל הארגון בצורה חשאית כמה שנים לפני הקמתו (אלאיאם, 12 בינואר). הארגון, הרואה בכל המוסלמים חלק מאומת האסלאם, מגדיר עצמו כארגון אסלאמי טהור ועל כן הוא נמנע מלאמץ סממנים לאומיים פלסטינים. זאת, בשונה מחמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין המציגים עצמם כארגונים אסלאמיים המבקשים להגשים גם יעדים פלסטינים לאומיים. התוספת בית אלמקדס לשמו נגזרת משמה של העיר ירושלים כפי שהיא מופיעה במקורות האסלאמיים ונועדה ככל הנראה להדגיש את הפן האסלאמי השורשי של הארגון, בהיות העיר ירושלים המקום השלישי בחשיבותו באסלאם (אחרי מכה ומדינה שבחצי באי ערב).

3. לאחרונה ניכר ברצועת עזה תהליך מעבר של ארגונים המזוהים אידיאולוגית עם הג’האד העולמי לפעילות פומבית . תהליך זה משקף את מגמת ההקצנה האסלאמית הדתית העוברת על הזירה הפלסטינית, ובפרט ברצועת עזה. חדירת האידיאולוגיה של הג’האד העולמי לרצועת עזה זו מחלחלת בעיקר באמצעות אתרי האינטרנט המזוהים עם ארגוני הג’האד העולמי. להקצנה זו מתלווה גם מימד של פעילות טרור המכוונת הן נגד ישראל והן נגד גורמים פלסטינים ומערביים הנתפסים כפוגעים בדת האסלאם.

4. פריצת מעבר רפיח, והנהירה ההמונית של הפלסטינים לסיני וחזרה לרצועת עזה, מקלים להערכתנו על גורמי הג’האד העולמי הנהנים מאחיזה בחצי האי סיני להעמיק אחיזתם ברצועת עזה. יוזכר, כי לאחרונה קרא אבו עבד אלרחמאן אלאנצארי , אחראי ההסברה של הארגון ברצועת עזה, ללוחמי הג’האד ברחבי העולם לנצל את מעבר רפיח הפרוץ על מנת להגיע לעזה (פורום אלחסבה המזוהה עם הג’האד עולמי, 24 בינואר). העמקת אחיזתם של גורמי הג’האד העולמי ברצועת עזה מציבה אתגר בפני חמא"ס , שבשלב זה מעדיפה שלא לדכא בכוח את פעילותם של גורמי הג’האד העולמי ברצועה.

עיקרי האידיאולוגיה של הארגון

5. רוב המידע אודות הארגון מתבסס על ראיונות שנערכו עם אבו חפץ אלמקדסי , המגדיר עצמו כאחד מבכירי הארגון. בראיונות הללו, בהם הוא מרבה להשתמש בטרמינולוגיה אסלאמית, הוא מדגיש שני עקרונות בהם דוגל הארגון:

א. שחרור האדמה והמקומות הקדושים באמצעות מאבק מזוין. "… צבא האומה רואה את עצמו כחלק בזרם האסלאמי ג’האדי, אשר מטרתו לכונן את שלטון אללה בפלסטין ולשחרר את ‘אדמות אלאסראא’ ואלמעראג” 3 לנקוט בג’האד כדרך לרומם את האומה מהשפלתה ונחשלותה…" (אלאיאם, 12 בינואר, 2008)


"פלסטין האהובה זועקת – הרגו את בניי, שרפו את אדמתי וטימאו את מקומותיי הקדושים"
(מתוך אתר האינטרנט של "צבא האומה")

ב. שינוי "הדמוקרטיה החילונית הכופרת" והתקרבות לאסלאם באמצעות החלת רוח ההלכה אסלאמית. "אנו באים מהשקפה אסלאמית טהורה ורואים את עצמנו חלק מהמוסלמים בכל רחבי העולם לרבות באמריקה, בהודו או בסין, ואם פלסטין תשוחרר – מלחמת הג’האד שלנו תימשך עד שיוחל דינו של אללה על פני האדמה" (ראיון עם אחד מבכירי הארגון, אבו חפץ אלמקדסי, אלאיאם, 12 בינואר) 4.

6. לטענת אבו חפץ אלמקדסי, מונה הארגון "אלפי פעילים" מרצועת עזה, יהודה ושומרון ואף מישראל. לדבריו, רבים מפעילי הארגון הינם לוחמים שרכשו ניסיון קרבי בעת שהיו חברים בזרוע מבצעית/טרוריסטית של ארגוני הטרור הפלסטינים השונים, כגון הג’האד האסלאמי בפלסטין/גדודי אלקדס, גדודי אבו עלי מצטפא (של החזית העממית לשחרור פלסטין) ופת"ח/גדודי חללי אלאקצא. מספר הפעילים בו נוקב אלמקדסי נראה לנו מוגזם. ניתן להניח כי רובם מצויים ברצועת עזה, המהוה כיום קרקע נוחה לפעילותם של גורמי הג’האד העולמי.

7. סרטון תעמולה של הארגון, המיועד לגייס צעירים לשורותיו, הינו בעל מאפיינים דומים לאלו של סרטי תעמולה של ארגוני הג’האד העולמי. בסרטון, נראים כ-40-35 פעילים של הארגון כשהם עוברים אימונים צבאיים ושרים שירי ג’האד. האימונים כוללים ירי בנשק קל, במקלעים, במטולי רקטות ובפצצות. חלקים מהסרט צולמו בבית חאנון, שבצפון רצועת עזה ( CBN , 8 בנובמבר 2007).


תמונה מסרטון המתעד את אימוני צבא האומה ( נמצא באתר האינטרנט של הארגון
מאז יולי 2007, חודש לאחר עליית חמא"ס לשלטון ברצועת עזה)

8. פעילי הארגון מתארים עצמם כ" סלפים ג’האדיים ", 5 ששאיפתם היא להשליט את שלטון האסלאם בכל העולם. הם מצהירים, כי מטרתם היא להרוג יהודים, בדגש על פגיעה במדינת ישראל, אמריקאים ונוצרים ולמות מות קדושים. הארגון נטל על עצמו אחריות למספר אירועי ירי רקטות נגד יישובי הנגב המערבי כגון ירי רקטה מסוג קעקאע 6 לעבר שדרות (סוכנות מען, 20 בנובמבר, 2007)

הסברה ותעמולה

9. ב-9 בינואר 2008 קיים צבא האומה מסיבת עיתונאים בח’אן יונס, בה הוא חשף עצמו לראשונה לאמצעי התקשורת הבין-ערבית. במסיבת העיתונאים, מחו דוברי צבא האומה על ביקור בוש במזרח התיכון ואף איימו להתנקש בחייו. במקום נערך מפגן כוח בו נראו פעילי הארגון כשהם לבושים מדים וחמושים ברובי קלצ’ניקוב ומטולי RPG-7 . הפעילים עטו סרטי מצח שחורים עליהם הכיתוב " ג’יש אלאומה " או סרטים אדומים (המסמלים דם כלומר, נכונות להקרבה עצמית) עליהם הכיתוב " עצבת אלמות " (סרט המצח [האדום] של המוות) 7.


פעילי צבא האומה במסיבת עיתונאים בח’אן יונס (אתר האינטרנט של הארגון)

אתר האינטרנט של צבא האומה


דף הבית של אתר האינטרנט של הארגון ( www.alamanh.net ). החלק התחתון רשום באותיות גדולות: "רשת בית אלמקדס הג’האדית". האינטרנט משמש אמצעי חשוב להעברת מסרים והודעות ולהפצת האידיאולוגיה של ארגוני הג’האד העולמי

10. ארגון צבא האומה, כמו ארגוני טרור אחרים הקשורים לג’האד העולמי, מפעיל אתר אינטרנט בכתובת www.alamanh.net . האתר מספק, בין השאר מידע אודות עקרונות הארגון והשקפותיו, מאמרים אידיאולוגיים, תמונות וסרטונים. באתר מתפרסמות גם נטילות אחריות על פעולות של הארגון ביניהן ירי RPG , פצצות מרגמה וטילי קעקאע לעבר שדרות, הנגב המערבי וכיסופים . לדברי אבו חפץ האתר נפתח לפני כשנה אבל הוא הופל על ידי האמריקאים. האתר מבטיח כי בקרוב יפתח בו גם פורום גולשים. האתר מקבל את שירותיו מחברה הנמצאת בקהיר.


נטילות אחריות לפיגועי ירי המופיעות באתר האינטרנט של הארגון

11. בשל חשיבות האינטרנט ככלי לדיווחים להעברת מסרים ולהפצת אידיאולוגיה, מתכוון הארגון לפתח את אתר האינטרנט שלו. לאחרונה פורסמה באתר האינטרנט מודעה בעמוד הראשי, לפיה דרושים כתבים לאתר האינטרנט מכל המדינות המוסלמיות . על פי המודעה על המועמדים להיות:

א. מוסלמים סונים המבטאים את הקונצנזוס הכלל אסלאמי.

ב. בעלי ידע בהלכה ותרבות אסלאמיים .

ג. לחתור לדייקנות ונאמנות בדיווחים. 

כרזת ברכה של צבא האומה


כרזת ברכה של צבא האומה לרגל חודש הרמצ’אן בכותרת נאמר:"צבא האומה שולח את מיטב הברכות

לאומה המוסלמית ולעם המראביטים 8[קרי -העם הפלסטיני] בפרוס חודש הרמצ’אן המבורך"

נספח 

ארגוני טרור נוספים המזוהים עם ג’האד עולמי ואשר פועלים ברצועת עזה 

צבא האסלאם

12. בשנה האחרונה חלה עלייה בנפח הפעילות של ארגונים המזוהים עם הג’האד העולמי ברצועת עזה הביטוי המובהק ביותר לחלחול אידיאולוגיה של ארגון טרור המזהה עם הג’האד העולמי הוא ארגון צבא האסלאם בראשותו של ממתאז דע’מש, המהווה למעשה שלוחה של אלקאעדה ברצועת עזה.


ממתז דע’מש (מימין) עם אחד מאנשיו (פורום חמא"ס, 24 ינואר 2007)

13. מאז ההכרזה הרשמית על הקמתו (יוני 2006), אימץ צבא האסלאם משנה אידיאולוגית ודפוסי פעולה המזוהים עם הג’האד העולמי. בין הפעולות הבולטות של הארגון יוזכר הפיגוע בכרם שלום (יוני 2006) במהלכו נהרגו שני חיילי צה"ל ונחטף החייל גלעד שליט . הארגון זכה לתשומת לב בינלאומית בעקבות חטיפתושל העיתונאי הבריטי אלן ג’ונסטון (מרץ 2007) ושחרורו לאחר לחצים של חמא"ס (יולי 2007) 9.

ארגונים נוספים

14. לאחרונה נטל על עצמו נטל על עצמו ארגון המכנה עצמו "פתח אלאסלאם באדמת הרבאט" 10אחריות לירי לעבר קיבוץ יד מרדכי (פורום "אנא אלמסלם" של הג’האד העולמי, 12 בינואר). זהו ארגון טרור הפועל בלבנון ומהווה שלוחה של הג’האד העולמי. מוקד הכוח שלו היה במחנה הפליטים נהר אלבארד שבצפון לבנון שם דוכא ע"י צבא לבנון (ספטמבר 2007). לאחרונה החל נוטל אחריות על פיגועים מרצועת עזה בעיקר ירי רקטות ופצצות מרגמה. ארגונים קיקיוניים נוספים הפועלים בעזה בעלי זיקה לג’האד העולמי הם גדודי אבו ריש חרב האסלאם ו תנועת לוחמי הג’האד של ירושלים .

15.יצוין, כי לא רק יעדים ישראליים מהווים יעד לתקיפות של ארגונים המזוהים עם הג’האד העולמי ברצועת עזה אלא גם יעדים בתוך הרצועה המזוהים עם המערב. מזה תקופה תוקפים ארגונים המזוהים עם הג’האד העולמי בתי קפה אינטרנט ברחבי הרצועה. כמו כן, במהלך ביקור הנשיא בוש בישראל וברשות הפלסטינית (11-9 בינואר 2008) נטל ארגון המכנה עצמו " צבא המאמינים ארגון אלקאעדה בפלסטין " אחריות לשתי תקיפות על בית הספר האמריקאי הבינלאומי בעזה 11.


1 ראו לקט: "תנועת החמא"ס מגבירה פעילותה להחלת הקוד החברתי האסלאמי על האוכלוסייה המקומית מאז השתלטותה על רצועת עזה. כדי להפיג חששות מבית ומחוץ מקפידה החמא"ס שלא להציג זאת כמהלך מתוכנן להקמת ישות אסלאמית-רדיקלית. התהליך שעודנו נמצא בהתהוות הינו של התגברות האסלאמיזציה תוך העמקת השוני התרבותי-חברתי שבין הרצועה לגדה" (30 באוגוסט, 2007).

2 במקור "ג’יש אלאמה בית אלמקדס". בית אלמקדס הינו אחד משמותיה של ירושלים בערבית. מילולית: בית המקדש.

3 אדמת אלאסראא’ ואלמעראג’ – כינוי לשטחי פלסטין. פירוש הביטוי הוא "המסע הלילי והעלייה השמיימה". הכוונה היא למסעו של הנביא מחמד ממכה לירושלים על גבי בהמת רכיבה פלאית המכונה אלבראק. השימוש במונח זה משקף את כוונת צבא האומה להציג את הנימוק האסלאמי דתי למאבק המזוין בישראל בדגש על שחרור המקומות הקדושים ובראשם ירושלים משום קדושתם לאסלאם.

4 ראיון נוסף ניתן ע"י אבו חפץ אלמקדסי לערוץ נוצרי-דתי מוירג’יניה, ארה"ב.

5 סלפיה –זרם באסלאם הדוגל בקיום מצוות הדת על פי הדרך המיוחסת לדורות הראשונים של האסלאם המהווים דוגמא למוסלמים. בעשורים האחרונים הפכה הסלפיה לתיאור תפיסה פוליטית-רדיקאלית של גורמים אסלאמיים קיצוניים הפעילים בזירה האזורית והבינלאומית.

6 רקטות מסוג קעקאע נורו בעבר מרצועת עזה ע"י וועדות ההתנגדות העממית (24 באוגוסט, 2006) וע"י ארגון המכונה ג’נד אללה (27 באפריל, 2005). הרקטות נקראות על שמו של אלקעקאע בן עמר אלתמימי, שנמנה עם חבריו הידעים ביותר של הנביא מחמד (צחאבה). הוא זכה להיות בעל מעמד מיוחד באסלאם בשל היותו איש צבא מבריק, המשמש עד היום כדמות מופת של מפקד צבאי.

7 עצבת אלמות – את הסרט הזה על פי המסורת המוסלמית עטה על מצחו סמאכ בן אוס בן ח’רשה (אבו דג’אנה ) שהיה גם הוא אחד מחבריו הידועים ביותר של הנביא מחמד בעת לחימתו בכופרים. גדולתו כלוחם מוסלמי באה לידי ביטוי בכמה אופנים בין היתר הוא נחשב כמי שהגן בגופו ע הנביא מפני חיצי הכופרים. אבו דג’אנה נהרג בקרב והפך לשהיד.

8 עם המראבט – תיאור העם הפלסטיני המתגורר בתחומי פלסטין המהווה בנוכחותו מעין חיל מצב השרוי במצב הכן לקראת אפשרות של התגייסות לפעילות צבאית קרי, ג’האד לשחרור המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים.

9 ראו לקט : "צבא האסלאם", התארגנות פלסטינית טרוריסטית ברצועת עזה, בעלת אידיאולוגיה אסלאמית רדיקלית, נטל אחריות על חטיפת העיתונאי הבריטי אלן ג’ונסטון. בתמורה לשחרורו הוא דורש את שחרורם של פעילי ג’האד עולמי ובמרכזם שיח’ אבו קתאדה (ירדני ממוצא פלסטיני, העצור בבריטניה בשל קשריו עם הטרור העולמי)" (16 במאי 2007).

10 " אדמת הרבאט" (בערבית-אזור ספר): כינוי אסלאמי לטריטוריה המכונה פלסטין, אשר בשטחה נמצא הר הבית, המקום השלישי בחשיבותו לאסלאם. הואיל ואזור זה כבוש על ידי ישראל הוא נתפס כאזור בו הפלסטינים מהווים מעין חיל מצב שתפקידו יהיה ליטול חלק בג’האד העתידי לשחרור המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים.

11 ראו לקט: "ארגון המכנה עצמו "צבא המאמינים ארגון אלקאעדה בפלסטין" נטל אחריות לשתי תקיפות נגד בית הספר האמריקאי הבינלאומי בעזה במהלך ביקור הנשיא בוש באזור. בית הספר היווה יעד לתקיפות מאז הקמתו בשנת 2000. יעדים נוספים ברצועת עזה המזוהים עם ארה"ב ותרבות המערב נתונים אף הם להתנכלויות " (14 בינואר).

לראש העמוד