פיגוע ירי נגד שגרירות ישראל במאוריטניה בוצע ככל הנראה ע”י “ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי”, שלוחה של הג’האד העולמי.



מקום הפיגוע בבירת מאוריטניה (אלערביה, 1 בפברואר,2008)

כללי

1. ב- 1 בפברואר לפנות בוקר, בוצע פיגוע ירי נגד שגרירות ישראל במאוריטניה (שבמערב אפריקה), ככל הנראה ע"י גורמי ג’האד עולמי המכנים עצמם " ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי". כתוצאה מהפיגוע נפצעו שלושה תושבים מקומיים. מצוות השגרירות הישראלית לא נפגע איש. כוחות הביטחון של מאוריטניה עצרו שלושה חשודים, אשר לטענתם היו מעורבים בביצוע הפיגוע. יצוין כי לאחרונה גברו הקולות במאוריטניה התומכים בפלסטינים והמוחים על אי ניתוק קשריה הדיפלומטיים עם ישראל.

מהלך האירועים

2. ב-1 בפברואר בשעה 02:20 (04:20 על פי שעון ישראל ) פתחו חמושים בירי תוך כדי צעקות "אללה הוא אכבר" לעבר בניין שגרירות ישראל בבירת מאוריטניה, נואקשוט. כוחות הביטחון המקומיים שאבטחו את המקום השיבו לעברם באש. על פי הדיווחים, הגיעו המחבלים במכונית למועדון לילה "קאזה" הנמצא בסמוך לשגרירות, ומשם פתחו באש לעבר השגרירות. מיד לאחר הירי, נמלטו התוקפים באמצעות כלי הרכב. כתוצאה מהירי נפצעו שלושה בני אדם מבין באי מועדון הלילה. לא היו נפגעים בקרב אנשי השגרירות (סוכנות הידיעות אלאח’באר, 1 בפברואר). בזירת הירי נמצאו שני כלי נשק ששימשו את המחבלים ושני רימונים (סי"צ, 4 בפברואר).

3. כוחות הביטחון של מאוריטניה הודיעו כי עצרו שלושה חשודים באזור אג’ויר שבמרכז המדינה (כ- 150 ק"מ מהבירה). השלושה שנסעו בכלי רכב ניסו לחמוק מנקודת ביקורת ולהחליף את המכונית בה נסעו במכונית אחרת אשר המתינה להם. לא נמסרו פרטים אודות השלושה (סוכנות הידיעות אלאח’באר; סוכנות הידיעות סהרה מדיה, 2 בפברואר).

פעילות גורמי הג’האד העולמי במאוריטניה

4. את האחריות לביצוע הפיגוע נטל על עצמו ארגון המכונה "ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי". בהודעה רשמית שכותרתה "לפקודתך עזה" נאמר כי ההתקפה בוצעה בזמן שהיהודים "מביאים צרות על אחינו בפלסטין", בהתכוונו להתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. ההודעה מפנה קריאה "למוסלמים הקנאים" לאלץ את הממשלות לנתק את יחסיהן הדיפלומטיים והמסחריים עם ישראל. בהודעה נכללה גם פנייה רשמית אל שגריר ישראל במאוריטניה בועז ביסמוט המאיימת בהתקפה נוספת נגדו (פורום אלג’זירה טוק, 3 בפברואר).

5. יוזכר כי ארגון הטרור שנטל על עצמו את האחריות לפיגוע נגד שגרירות ישראל השמיע איומים על צרפת ומאוריטניה, בעקבותיהם בוטל ברגע האחרון מרוץ דקאר שתוכנן לתחילת ינואר 2008. לאחרונה נטל על עצמו ארגון זה אחריות לשני פיגועי טרור נוספים במאוריטניה:

א. 24 בדצמבר 2007 – ארבעה תיירים צרפתים נשדדו ונרצחו במזרח המדינה A.P) 24 בדצמבר, 2007). מבצעי הרצח נמלטו לסנגל, חלקם נתפסו. מחקירתם עולה כי מאחורי הרצח עומד ככל הנראה "ארגון אלקאעדה בארצות המגרב" (פורום האינטרנט אנא אלמסלם, 29 בדצמבר).

ב. 27 בדצמבר 2007 – שלושה חיילים מאוריטנים נרצחו בכניסה לבסיס צבאי. "ארגון אלקאעדה בארצות מגרב" נטל אחריות על הרצח (פורום האינטרנט אנא אלמסלם, 29 בדצמבר).

 

הפגנות נגד ישראל במאוריטניה (אלג’זירה, 1 בפברואר)

6. ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים רשמיים עם מאוריטניה מאז שנת 1999. מאז שנת 2005 במהלכה הוחלף השלטון במאוריטניה, נשמעים יותר ויותר קולות המסתייגים בגלוי מהקשרים עם ישראל. הזרם האסלאמי הרדיקאלי השמיע מספר פעמים דרישה לנתק את היחסים. לאחרונה אף התירו שלטונות מאוריטניה את פעילותו של ארגון המתקרא "אלרבאט אלמאוריטני למאבק בחדירה הציונית", אחד הארגונים הבולטים במאבק נגד קשרי הנורמליזציה של ישראל עם מאוריטניה. מזכ"ל הארגון מחמד ע’לאם אמר כי הארגון יפעל נגד הנורמליזציה עם ישראל ויפגין תמיכה בעם הפלסטיני (אלח’ליג’, 30 בינואר).

7. בתקופה האחרונה, בעקבות ההתפתחויות ברצועת עזה, גברו הלחצים על נשיא מאוריטניה לנתק יחסיו עם ישראל (ערוץ אלערביה, 1 בפברואר). יו"ר הפרלמנט של מאוריטניה קרא לממשלה לשוב ולבחון את נושא היחסים הדיפלומטיים עם ישראל (אלקדס אלערבי, 27 בינואר). שבע המפלגות הגדולות במדינה ומפלגות הנשים קראו אף הם לנתק את היחסים עם ישראל (אלח’ליג’, 20 בינואר). בעקבות זאת פרסמה ממשלת מאוריטניה הודעה בה היא קוראת לממשלת ישראל לשים קץ למצור על עזה ולענישה הקולקטיבית המתבצעת נגד תושביה. לדברי ההודעה עוקבת מאוריטניה בדריכות אחר המתרחש ברצועת עזה (אלקדס אלערבי, 27 בינואר).

8. על רקע זה התקיימו לאחרונה במאוריטניה פעולות מחאה נגד ישראל:

א. ארגונים פוליטיים, פרלמנטאריים ואזרחיים, הודיעו על כוונתם לארגן פעילות עממית לאות סולידאריות עם תושבי עזה. אותם גורמים השמיעו דברי גינוי על שתיקת העולם הערבי והבינלאומי לנוכח האירועים העוברים על העם הפלסטיני (אלח’ליג’, 20 בינואר).

ב. בבירה נואקשוט התקיימו הפגנות של סטודנטים שגינו את המצור על הרצועה ואת השתיקה הערבית ושתיקתם של המוסדות האזרחיים במאוריטניה לנוכח "התוקפנות" הישראלית נגד רצועת עזה. המפגינים נשאו כרזות הקוראות למאוריטניה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל (אלקדס אלערבי’, 22 בינואר).

ג. אמצעי התקשורת משתלחים לאחרונה בישראל באופן בוטה. תקשורת האופוזיציה הציגה את ישראל כ"מדינת כיבוש המחסלת פלסטינים וטובחת באזרחים" (ערוץ אלערביה, 1 בפברואר).

לראש העמוד