פיגוע התאבדות במרכז מסחרי בדימונה כתוצאה ממנו נהרגה תושבת העיר ומספר תושבים נפצעו.



זירת הפיגוע במרכז המסחרי של דימונה (Info-live, 4 בפברואר)

כללי

1. ב-4 בפברואר בשעה 10:30 הגיעו שני מחבלים מתאבדים חמושים בחגורות נפץ למרכז המסחרי בעיר דימונה. אחד המחבלים פוצץ עצמו. השני נפצע מההתפוצצות ונהרג לאחר מכן מירי קצין משטרה. אישה אחת נהרגה ועשרה בני אדם נפצעו. נראה כי חוליית הטרור הגיעה מחברון והשתייכה לגדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע המבצעית טרוריסטית של חמא"ס .

2. פיגוע ההתאבדות האחרון נגד ישראל בוצע ב-29 בינואר 2007 כאשר מחבל מתאבד עזה פוצץ עצמו במאפיה בשכונת איזידור באילת. בפיגוע נהרגו שלושה בני אדם. את הפיגוע ביצע ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין בשיתוף עם גורמי פת"ח. פיגוע ההתאבדות האחרון שביצעה חמא"ס היה ב-12 באוגוסט 2005 כאשר מחבל מתאבד פוצץ עצמו בתחנה המרכזית בבאר שבע. כתוצאה מהפיצוץ נפצעו כ-40 בני אדם. המחבל המתאבד הגיע מד’הריה (דרומית לחברון). לאחר ביצוע הפיגוע שודרה ברשתות הטלוויזיה נטילת אחריות שקרית של ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין.

מהלך האירועים

3. שני מחבלים מתאבדים חמושים בחגורות נפץ הגיעו למרכז המסחרי בדימונה ב-4 בפברואר בסביבות השעה 10:30 בבוקר. אחד המחבלים פוצץ את חגורת הנפץ שהייתה ברשותו. כתוצאה מהפיצוץ נהרגה ליובוב רזדולסקיה בת 73 וכעשרה בני אדם נפצעו, אחד באורח אנוש (בעלה של ההרוגה).


פינוי פצועים לבית החולים סורוקה בבאר שבע (Info-live, 4 בפברואר)

4.

המחבל השני, אשר היה אמור ככל הנראה לפוצץ עצמו כמה דקות לאחר מכן באמצעות חגורת נפץ, נפצע מהתפוצצות המחבל הראשון. הוא נהרג מירי קצין משטרה שמנע ממנו להפעיל את חגורת הנפץ. חגורת הנפץ שהייתה ברשותו נוטרלה.


גופתו של אחד המחבלים ( Info-live , 4 בפברואר)

נטילת אחריות

5. ב-4 בפברואר בשעות הערב נמסר בעילום שם לסוכנות הידיעות רויטרס כי את הפיגוע ביצעה חולייה המשתייכת לגדודי עז אלדין אל קסאם, הזרוע המבצעית טרורויסטית של חמא"ס, שהגיעה מחברון (רויטרס, 4 בפברואר) . בכירים בחמא"ס שהתראיינו בנושא הכחישו את מעורבות חמא"ס או שייחסו את ביצוע הפיגוע לארגון פת"ח.

6. יצוין כי כשעה לאחר הפיגוע, בשיחת טלפון לסוכנויות הידיעות נטלו אחריות לביצוע הפיגוע שלושה ארגוני טרור פלסטינים: ארגון פת"ח/גדודי חללי אלאקצא, החזית העממית לשחרור פלסטין/גדודי אבו עלי מצטפא וארגון המכנה עצמו פלוגות ההתנגדות הלאומית. כמו כן נמסרו שמות המחבלים המתאבדים ואף צולמה צוואה שלהם, שהוקלטה מראש, כמקובל בפיגועי התאבדות. שני המחבלים המתאבדים שלהם יוחס פיגוע זה הינם תושבי עזה ואזור ח’אן יונס. יתכן כי מדובר בחוליית טרור אחרת , שיצאה מרצועת עזה עם קריסת גדר הגבול ואיבדה מגע עם שולחיה שסברו בטעות כי היא זו שביצעה את הפיגוע בדימונה.


מסיבת עיתונאים בה נוטל דובר חללי אלאקצא ח’אלד אלג’עברי (אבו אלוליד)

אחריות לפיגוע שכנראה בוצע ע”י חמא”ס (אלג’זירה, 4 בפברואר)

תגובות פלסטיניות לפיגוע

7. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, גינה את הפיגוע אך כרך את הגינוי יחד עם גינוי לפעילות צה"ל בקבאטיה 1. זאת, למרות שפעילות צה"ל בוצעה נגד פעילי טרור בעוד שהפיגוע בדימונה במטרה להרוג אזרחים חפים מפשע. בהודעה מטעם הרשות הפלסטינית נאמר כי הרשות מגנה כל פעולה ששמה לה למטרה להרוג אזרחים, אחת היא אם פלסטינים או ישראלים (סוכנות ופא, 4 בפברואר). דובר ארגון פת"ח הכחיש כל קשר של הארגון לפיגוע ואמר כי מי שביצע את הפיגוע "מוכר בעמדותיו והתנגדותו לכל הרגעה".בסיום ישיבת הממשלה אמר שר ההסברה בממשלת סלאם פיאצ’ כי הפיגוע בדימונה לא מהווה מבחינת הרשות הפלסטינית הפרה של התייחבויותיה. שכן לטענתו, מבצעי ולא יצאו משטחי יהודה ושומרון אלא מרצועת עזה.(סוכנות ופא, 4 בפברואר).

8. תושבי רצועת עזה הביעו שמחה על פיגוע ההתאבדות. ברחבי העיר עזה נראו המראות המוכרים של חלוקת פרחים וממתקים כביטוי של שמחה על הפיגוע.

 

נערים מחלקים פרחים וממתקים בעזה לאות שמחה על הפיגוע (Info-live, 4 בפברואר)

9. דוברי חמא"ס שנמנעו מלקשור את חמא"ס לפיגוע 2ברכו על הפעולה. סאמי אבו זהרי אמר כי הפיגוע הוא "תגובה טבעית על פשעי הכיבוש" לדבריו, לעם הפלסטיני לא נותרה ברירה אלא ללכת בדרך זו של ההתנגדות (קרי, טרור). אבו זהרי הכחיש את הטענות שפתיחת הגבול עם מצרים נוצלה לשם ביצוע פיגועים, להערכתנו על מנת שלא להביך את המצרים. לדבריו טענות אלו הן ניסיון ישראלי להצדיק את ההלם שלה לנוכח הפיגוע. פוזי ברהום הגדיר את הפיגוע כ"תגובה טבעית על הכיבוש, התוקפנות והמצור". לדבריו שיקם הפיגוע את כבודן של משפחות "השהידים, הפצועים והנצורים" ( Pal Media , 4 בפברואר).

10. נציג חמא"ס בלבנון אסאמה חמדאן תיאר את הפיגוע במעשה גבורה הכולל שלושה מסרים: תגובה על המשא ומתן "התקוע" עם ישראל, מסר לישראל כי כל המחסומים והמכשולים אינם מהווים גורם מרתיע וכי ההתנגדות היא עדיין אופציה אסטרטגית (אלג’זיה, 4 בפברואר). דובר תנועת חמא"ס אסמאעיל רצ’ואן אמר כי הפיגוע הוא "התגובה הטבעית של עם הפלסטיני בפגיעה בו" (טלוויזיה אלעאלם, 4 בפברואר).


פוזי ברהום ( Info-live , 4 בפברואר)


1 במהלך פעילות צה"ל בקבאטיה (דרומית לג’נין) זיהה הכוח שלושה מחבלים חמושים. הכוח ביצע לעברם ירי והרג שניים מהם, על גופות המחבלים ההרוגים נמצאו רובים (דובר צה"ל, 4 בפברואר).

2 לא ברור האם הימנעות זו היא מתוך ניסיון לטשטש את אחריות התנועה או מכיון שהם לא היו מודעים לכך שחוליה המשתייכת לחמא"ס אכן ביצעה את הפיגוע.

לראש העמוד