חדשות העימות הישראלי-פלסטיני (29-22 ינואר 2008)



כוחות ביטחון מצריים מקימים גדר תיל בחלק מגדר הגבול ההרוסה ברפיח
(רויטרס, 28 בינואר, צלם:מחמד סאלם)

עיקרי הדו"ח

  במוקד אירועי השבוע עמדו שני פיגועי ירי ופיגוע דקירה ביהודה ושומרון. בפיגוע ירי סמוך למחנה הפליטים שועפאת, שמצפון לירושלים, נהרג שוטר משמר הגבול ושוטרת נוספת נפצעה באורח קשה. בשני פיגועים נוספים נפצעו 3 ישראלים נוספים ונהרגו שני מחבלים ומחבל נוסף נפצע קשה. פת"ח/ גדודי חללי אלאקצא וחמא"ס נטלו את האחריות לפיגועים, הממחישים היטב כי התשתיות המבצעיות של הארגונים הללו ממשיכות בפעילות הטרור נגד ישראל. בהיקף ירי הרקטות והמרגמות חלה בשבוע האחרון ירידה חדה.

  בגבול שבין רצועת עזה למצרים נוצרה מציאות חדשה כאשר גדר הגבול לאורך "ציר פילדלפי" הופלה במספר מקומות, במהלך שלהערכתנו תוכנן היטב ע"י החמא"ס. מציאות זאת מחזקת את שליטת החמא"ס ברצועת עזה ומגבירה את האיום הביטחוני כלפי ישראל. המצרים, שנמנעו מלהפעיל כוח על מנת לשים קץ לנהירה המונית של תושבי עזה לרפיח, פועלים למציאת פתרון פנים-פלסטיני לבעיה. החמא"ס מצידה מקיימת הידברות עם המצרים אולם אינה מתכוונת להשמיט מידה את ההישג בו זכתה.

אירועים בולטים בשטח

פיגוע ירי לעבר סיור מצפון לירושלים

  ב- 24 בינואר בשעות הערב פתחו מחבלים בירי לעבר סיור של שוטרי משמר הגבול סמוך למחנה הפליטים שועפאת שמצפון לירושלים. כתוצאה מהירי נהרג שוטר משמר הגבול, רמי זוארי ז"ל, ושוטרת נוספת נפצעה באורח קשה.


זירת הפיגוע בשועפאת
(באדיבות זק"א, 24 בינואר)

  גדודי חללי אלאקצא/פת"ח נטלו אחריות לפיגוע (סוכנות מען, 24 בינואר). דובר מטעמם אמר כי הארגון אינו מחויב עוד לרגיעה עם ישראל, וכי ארגונו מחויב "להגיב על פשעי ישראל ברצועה ועל חיסול פעילי הארגון בגדה" ( Ynet , 24 בינואר).

פיגוע ירי לעבר סיור מצפון לירושלים

  ב- 24 בינואר בשעות הערב חדרו שני מחבלים לישיבה בכפר עציון, שבגוש עציון, כאשר הם לבושים במדים וחמושים בסכין ואקדח. במקום התפתח מאבק, שבסופו הרגו שני מדריכים מהישיבה את שני המחבלים. במהלך האירוע נפצע ישראלי אחד באורח בינוני ושניים באורח קל מפצעי דקירה. ב- 25 בינואר כיתרו כוחות צה"ל את בתי המחבלים מבצעי הפיגוע בכפר עציון, במטרה לבצע חיפוש בבתיהם. במהלך הפעילות התגלעו עימותים בין צה"ל לבין מתפרעים פלסטינים במהלכם נהרג נער, שיידה אבנים בכוחות צה"ל.

תגובות החמא"ס

  גדודי עז אלדין אלקסאם/ חמא"ס נטלו אחריות לפיגוע, ופרסמו את שמות המחבלים שנהרגו בפיגוע: מחמד פתחי צבארנה ומחמוד ח’ליל צבארנה מבית אמר (סמוך לחברון). בהודעת נטילת האחריות נמסר כי הפיגוע נועד להדגיש את הקשר בין רצועת עזה ליהודה ושומרון (אתר אלקסאם, 25 בינואר). על פי דיווח בתקשורת הפלסטינית שוחררו השניים לפני שבוע מהכלא בישראל, לאחר שהיו עצורים כשנה באשמת ניסיון חדירה וניסיון גניבת נשק (סוכנות מען, 25 בינואר). אין בידינו אימות לכך.

  בתגובה לפיגוע בכפר עציון, אמר יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס, ח’אלד משעל , כי "העם אומר בזאת לעולם שדרכו תהיה דרך ההתנגדות (קרי, הטרור) והנשק יחד עם האחדות הלאומית והתמיכה הערבית והאסלאמית, כל עוד לא תצליח הקהילה הבינלאומית לאפשר לו לשפר את מצבו בדרך אחרת" (ערוץ אלעאלם, 26 בינואר). עיתון פלסטין (המזוהה עם החמא"ס) טוען כי הפיגועים האחרונים "מסמלים את התאוששות ההתנגדות (קרי, ארגוני הטרור) בגדה המערבית , אשר מסוגלת כעת לבצע "פעולות איכות" (כלומר, פיגועים) " (26 בינואר).

פיגוע דקירה מצפון לירושלים

  ב- 26 בינואר, במהלך סיור של שוטרי משמר הגבול, באזור התעשייה עטרות סמוך לירושלים, נפצע שוטר באורח בינוני מדקירות מחבל. שוטרי משמר הגבול עצרו ליד המחבל לבדיקה שגרתית. המחבל שלף סכין ודקר את השוטר. לאחר מכן ניסה המחבל לתקוף שוטרת נוספת בסיור, אולם מפקד הסיור הצליח לירות במחבל ולפצוע אותו קשה. השוטר הפצוע והמחבל פונו לטיפול רפואי בבית חולים.

רוצחי החיילים רובין ואחיקם נשפטו ל-15 שנות מאסר

  בית משפט צבאי פלסטיני גזר על שני המחבלים אשר רצחו את החיילים דויד רובין ועמיחי אחיקם ז"ל ב- 28 בדצמבר ל- 15 שנות מאסר (סוכנות מען, 22 בינואר). שני הרוצחים הסגירו עצמם לידי מנגנון המודיעין הכללי עוד ביום הפיגוע מחשש להיתפש ע"י כוחות הביטחון הישראליים 1.


שני חיילי צה"ל שנהרגו בעת טיול בנחל תלם סמוך לחברון
(דובר צה"ל, 29 בדצמבר)

  דובר החמא"ס, פוזי ברהום, גינה את משפטם של שני המחבלים, וכינה אותה "בגידה פומבית בהיסטורית הג’האד וההתנגדות המכובדת (קרי, הטרור) של העם הפלסטיני" (אתר Palestine-info , 23 בינואר).

ירי רקטות ומרגמות

  במהלך השבוע האחרון נרשמה ירידה בולטת בירי הרקטות לעבר ישראל. סה"כ אותרו 20 נפילות רקטות בשטח ישראל. מספר הנפילות ירד מאז ה- 19 בינואר לרמה של נפילות בודדות מידי יום (למעט עלייה חדה ב- 22 בינואר) והפסקה מוחלטת של הירי בימים האחרונים. זאת לאחר כ- 40-30 נפילות בעת מתקפת הרקטות של החמא"ס ב- 18-15 בינואר. בתום מתקפת הרקטות שב החמא"ס והפסיק את מעורבותו הישירה בירי, שחזר למתכונת שהייתה מקובלת בעבר.

  בנוסף לכך חלה ירידה חדה בהיקף ירי המרגמות על כוחות צה"ל הפועלים ברצועת עזה ולעבר מוצבי צה"ל וישובים ישראלים הסמוכים לגדר המערכת. סה"כ אותרו 13 נפילות של פצצות מרגמה בשבוע החולף, לעומת 70 בשבוע שלפני כן. החמא"ס המשיכה בנטילת אחריות לירי המרגמות.

  בפגישתו של אבו מאזן עם שר החוץ ההולנדי, גינה אבו מאזן את ירי הרקטות " חסרות התועלת " ואמר כי הוא צריך להיפסק (טלוויזיה פלסטינית, 22 בינואר). דובר החמא"ס, פוזי ברהום, הגדיר את התבטאותו של אבו מאזן כ "כפירה בזכותו של העם הפלסטיני להתנגדות לגיטימית…" (אתר Palestine-info , 22 בינואר). ח’אלד משעל , יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס, התייחס לסוגיית הרקטות באומרו: "אנו רוצים לאחד את החזית הפנימית שלנו, כיוון שכולם נמצאים על הכוונת של התוקפנות הציונית. הרקטות הפלסטיניות הן תגובה לתוקפנות ולכיבוש…ההתנגדות היא אמצעי ולא מטרה" (ערוץ אלערביה, 22 בינואר)

סיכום נפילות רקטות ופצצות מרגמה במהלך השבוע האחרון

פעילות סיכול ומנע

המשך פעילות הסיכול ברצועת עזה

  לאחר ההסלמה שחלה לאחרונה ברצועת עזה שב צה"ל לפעילות סיכול ומנע "שגרתית". בין האירועים הבולטים:

•  27 בינואר – חיל האוויר תקף מבנה של החמא"ס ברפיח. על פי דיווחי הפלסטינים נפצעו בתקיפה 4 פלסטינים.

•  25 בינואר – חיל האוויר תקף ברפיח רכב ובו מספר מחבלים. על פי דיווחי התקשורת הפלסטינית מדובר במשאית של החמא"ס, אשר נשאה חומרי נפץ.

•  25 בינואר – חיל האוויר תקף רכב נוסף ברפיח, ובו שני פעילי חמא"ס. בתקיפות נהרגו 3 פעילי חמא"ס ביניהם בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם. על פי הודעת הארגון, שניים מההרוגים היו מעורבים בירי רקטות לעבר ישראל (אתר אלקסאם, 25 בינואר).

•  22 בינואר – במהלך חילופי אש עם 3 מחבלים בפעילות סיכול של כוחות צה"ל סמוך למעבר סופה, נהרג אחד המחבלים. בסריקות התגלו מכשירי קשר וחבלים.

יהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכת פעילות סיכול ומנע שוטפת. כוחות הביטחון עצרו מספר רב של מבוקשים ואיתרו מצבורים של חומרים העלולים לשמש ליצור אמצעי לחימה ורקטות.

 

בפעילות משותפת של צה”ל וכוחות הביטחון ב-22 בינואר, נתפסו חומרים בלתי מורשים האסורים לשימוש ואחזקה בשני מפעלים ממזרח לשכם. חומרים אלו עלולים לשמש לייצור חומר נפץ ורקטות (אתר דובר צה”ל, 22 בינואר).

המעברים בין רצועת עזה לבין ישראל ומצרים

המעברים לישראל

  מאז ה- 22 בינואר, פתוח מעבר נחל עוז במתכונת מצומצמת לצורך העברת דלק וגז בישול. מעבר ארז פתוח לצורך מקרים הומניטאריים דחופים. כמו כן מאושרת דרכו העברה של מצרכים הומניטאריים דחופים.

  בעקבות העברה מצומצמת של סולר וגז מישראל לרצועה, מאז ה- 22 לינואר, החלו הפלסטינים להפעיל ב- 22 בינואר את תחנת הכוח בעזה. במקביל פועל משרד החשמל והאנרגיה של החמא"ס להגדלת הספק החשמל ממצרים לרצועת עזה. השר הממונה, חסן יונס, אמר כי מצרים הגדילה את אספקת החשמל לרצועה, וכי נבחנת האפשרות לחיבור עזה לפרויקט חיבור רשתות החשמל הכולל 7 מדינות ערביות (אלאהרם, 23 בינואר).

  בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ ענתה פרקליטות המדינה ב- 27 בינואר כי תחודש אספקת הדלק לרצועת עזה במתכונת שהתקיימה לפני החרפת הסנקציות, בעקבות מתקפת הרקטות על ישראל. עם זאת, נטען בתשובת המדינה כי אם ימשך ירי הרקטות, תישקל מחדש צמצום המכסה בשנית ( Ynet , 27 בינואר). בפועל, חודשה אספקת הדלק לתחנת הכוח וכן לשימוש כלי רכב ציבוריים כגון אמבולנסים וכו’. כמו כן, נמשכת העברת גז לבישול וסולר ובנזין במתכונת מצומצמת .

פריצת גדר הגבול למצרים 2

  ההסלמה בין חמא"ס לישראל, והמחסור שנוצר בדלק ובמצרכים, בעקבות סגירת המעברים, נוצלו ע"י תנועת חמא"ס להפעלת לחצים בשטח על מצרים. מטרת הלחצים הללו הייתה להביא לפתיחת מעבר רפיח לתנועה בשליטת החמא"ס, תוך ביטול "הסכם המעברים" (אוגוסט 2005). במסגרת הלחצים הללו, הפעילה חמא"ס את האוכלוסייה הפלסטינית למחאות והפגנות והפילה את הגדר בין הרצועה ומצרים במספר מקומות. פריצת הגדר הביאה לנהירה בלתי מבוקרת של מאות אלפי תושבים מהרצועה לשטח מצרים הנמשכת זה שבעה ימים .


מעבר רפיח הפרוץ והמוני אדם וכלי רכב עוברים דרכו
(ערוץ אלעאלם, 24 בינואר)

  המצרים, שנמנעו מלהתעמת עם המהלך של חמא"ס ועל אף ששלחו תגבורות לאזור לא הצליחו לתת מענה אפקטיבי למציאות החדשה שנוצרה בשטח. במישור הפוליטי, מנסים המצרים כוחם בתיווך בין חמא"ס לאבו מאזן, במגמה למצוא פיתרון פנים-פלסטיני שיאפשר פתיחה מחודשת של מעבר רפיח על בסיס שונה מזה של "הסכם המעברים". לדברי סלאם פיאצ’ קיים קונצנזוס ערבי ובינלאומי לפיו תנהל הרשות הפלסטינית את המעברים בעוד ראשי חמא"ס יוצאים בביקורת חריפה נגד ההחלטה ועומדים על כך שמצב לא יחזור לקדמותו ( Palestine-info , 28 בינואר). להערכתנו, כל פיתרון שיושג, על רקע המציאות החדשה שנוצרה משמעותו תהיה שליטה בפועל של חמא"ס על המעבר למצרים, "צינור החמצן" של רצועת עזה.

  ב-28 בינואר בשעות הצהרים החלו כוחות ביטחון מצריים מתוגברים בשיתוף עם פעילים חמושים של חמא"ס לאטום את הפרצות ולעצור את שטף המכוניות החוצות את הגבול. בשל כך, ובשל מזג האוויר, חלה ביומיים האחרונים ירידה בכמות הפלסטינים שעברו דרך גדר הגבול. ברצועת עזה מעריכים כי עד סוף השבוע תסתיים הנהירה ההמונית של הפלסטינים לכיוון מצרים (ערוץ אלג’זירה, 28 בינואר).

  בראייתה של ישראל המצב שנוצר מהווה איום ביטחוני ברור. גדר הגבול הפרוצה, ואפשרות פתיחה מחודשת של מעבר רפיח בשליטת חמא"ס מאפשרים לארגוני הטרור הזרמה שוטפת של אמצעי לחימה ופעילים לרצועת עזה (כולל פעילי הג’האד העולמי, הנהנים מנגישות טובה לאמצעי לחימה וסייענים בחצי האי סיני). בצד זאת גם יכולים ארגוני הטרור בקלות יחסית, לשגר חוליות פיגוע לישראל דרך הגבול הישראלי-מצרי הפרוץ, מרצועת עזה לעד בואכה אילת.

המשך מסע התעמולה של החמא"ס

  במקביל ממשיכה תנועת חמא"ס לארגן פעילות מחאה נגד סגירת המעברים ע"י ישראל. במסגרת זו ארגנה התנועה הפגנה בה השתתפו עשרות ילדים לבושי תכריכים שהניפו את דגלי המדינות הערביות והאסלאמיות והפנו אליהן קריאות "להסרת המצור" ( Pal-media , 29 בינואר).


ילדים פלסטינים לבושי תכריכים משתתפים בהפגנות הקוראות
לפתיחת המעברים ע"י ישראל. (רויטרס, 28 בינואר)

תהליך אנאפוליס

פגישת אולמרט אבו מאזן

  ראש הממשלה, אהוד אולמרט ונשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נפגשו ב- 27 בינואר בירושלים. במרכז הפגישה עמדה סוגיית פריצת גדר הגבול בין רצועת עזה למצרים, בדגש על מעבר רפיח ( Ynet , 27 בינואר). התקשורת הפלסטינית מדווחת כי אבו מאזן אמור היה לבקש את סיום המצור על רצועת עזה, ואת הסכמת ישראל לשליטת הרשות הפלסטינית על המעברים לעזה (עיתון אלאיאם, 26 בינואר). בפועל, אין לרשות הפלסטינית יכולת מעשית לפקח על המעברים בין הרצועה לבין מצרים וישראל .

  תנועת חמא"ס, גינתה את הפגישה, וטענה כי היא מהווה ניסיון התחמקות מדיאלוג פנים-פלסטיני. מזכיר סיעת חמא"ס במועצה המחוקקת, משיר אלמצרי , הגדיר את הפגישה כ "ניסיון של אבו מאזן לגייס תמיכת ישראל לסרב לדיאלוג עם חמא"ס ולהכשיל את הקריאה של הנשיא מובארכ לדיאלוג בין חמא"ס לפת"ח" ( Palestine-info , 27 בינואר).

ועידת מתנגדי אנאפוליס בדמשק

  ב- 25-23 בינואר התקיימה בדמשק ועידת סרבני התהליך המדיני, אשר הייתה אמורה להתכנס בדמשק בסמוך למפגש אנאפוליס, אך לא התכנסה בשל השתתפות הסורים במפגש. בוועידה השתתפו נציגים מארגוני טרור פלסטיניים ביניהם החמא"ס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, ונציגי ארגונים נוספים. באירוע הפתיחה של הוועידה השתתפו נציגים מסוריה, לבנון, איראן ומצרים (אתר Palestine-info , 24 בינואר). תנועת פת"ח החרימה את הועידה בה היא רואה כניסיון לערער את מקור סמכותו של אש"פ וכגורם להעמקת הקרע הפנים- פלסטיני (עיתון אליום, 22 בינואר).


אירוע פתיחת הועידה. במרכז התמונה שר ההסברה הסורי, מחסן בלאל

(ערוץ אלאקצא, 23 בינואר)

  ח’אלד משעל , אמר כי "מטרת הועידה אינה לגבש אש"פ חדש או לפלג את אש"פ, לא מפני שאין אנו מסוגלים לכך, אלא מכיוון שבנסיבות הקיימות איננו מעוניינים להוסיף שמן למדורה" (עיתון אלאח’באר, 25 בינואר). מוסא אבו מרזוק , סגן יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס, אמר כי מטרת הועידה היא להעביר מסר לכל הפלסטינים כי "כל האופציות פתוחות בפני העם הפלסטיני, במיוחד אופציית ההתנגדות " (ערוץ אלעאלם, 23 בינואר).

  בהודעת הסיכום מתחה הועידה ביקורת קשה על הרשות הפלסטינית ("קבוצת אוסלו") ונאמר כי היא "אינה מוסמכת לדבר בשם העם הפלסטיני בשטחים ובפזורה". כמו כן, גינתה ההודעה את מדיניות הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון נגד "ההתנגדות" (קרי, ארגוני הטרור). ודחתה כל צעד שנועד ליישב את הפליטים בארצות בהן הם שוהים (סוכנות הידיעות הצרפתית, 25 בינואר).


הודעת הסיכום בסיומה של הועידה (ערוץ אלעאלם, 25 בינואר)

הזירה הפנים-פלסטינית

פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית

  נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נגד החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים פעלו בשבוע האחרון לדיכוי עצרות הזדהות של הארגונים הללו עם רצועת עזה בערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון. כמו כן, ביצעו פעולות מעצרים של פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין באזור ג’נין ( Palestine-info , 26 בינואר). במקביל, פעלו כוחות הביטחון הפלסטיניים באזור קלקיליה לאיתור מבוקשים (סוכנות ופא, 23 בינואר). פעילות זאת אינה פוגעת באופן משמעותי בתשתיות המבצעיות-טרוריסטיות של ארגוני הטרור, הממשיכים לבצע פיגועים נגד יעדים ישראליים ביהודה ושומרון.


1 לפרטים נוספים אודות האירוע ראו לקט מידע מה- 2 בינואר: "פיגוע הירי בנחל תלם סמוך לחברון (28 בדצמבר 2007): שירות ביטחון כללי חשף כי שני המחבלים, שהצליחו להימלט ממקום הפיגוע, הינם פעילי פת"ח, הקשורים למנגנוני הביטחון הפלסטינים האמורים להילחם בטרור…"

2 פירוט ראו לקט : "הפלת גדר הגבול שבין רצועת עזה למצרים היוותה להערכתנו מהלך מתוכנן היטב ע"י חמא"ס. מהלך זה, יצר מציאות חדשה, המאפשרת לחמא"ס ולשאר ארגוני הטרור להבריח בחופשיות פעילים ואמצעי לחימה (כולל כלי נשק מתקדמים) לרצועת עזה ולשגר חוליות טרור לישראל דרך סיני. המצרים פועלים למציאת פיתרון לבעיה אולם חמא"ס אינה מתכוונת להשמיט מידה את ההישג בו זכתה" (28 בינואר)

לראש העמוד