ערב בואו של הנשיא בוש לישראל נורו שתי רקטות מלבנון לעבר העיירה שלומי.


 
שרידי רקטה 107 מ"מ שנמצאה בשלומי
(צילום לשכת העיתונות הממשלתית,
8 בינואר, אתר האינטרנט נענע)

כללי

1. ביום שלישי ה-8 בינואר בשעות הבוקר נמצאו בישוב שלומי שבגליל המערבי נפל ורסיסים של שתי רקטות. בבדיקה נמצא כי המדובר בשתי רקטות 107 מ"מ , שנורו בשעות הלילה מלבנון.

2. בשעות אחר הצהרים המוקדמות של אותו יום בוצע פיגוע באמצעות מטען נגד כלי רכב בו נסעו חיילים מכוח המשקיפים של הגדוד האירי על הכביש צפונית לצידון שני משקיפים נפצעו.

3. אף ארגון לא נטל אחריות על ביצוע שני הפיגועים הללו. להערכתנו בוצעו הפיגועים ע"י גורמי טרור הקשורים לג’האד העולמי ולא ע"י חזבאללה, הנמנע מאז מלחמת לבנון השנייה מביצוע פיגועים נגד ישראל . מזכ"ל האו"ם ומועצת הביטחון של האו"ם גינו את שני האירועים, המהווים הפרה של החלטת מועצת הביטחון 1701

פירוט האירועים

ירי הרקטות לעבר שלומי

4. ב -8 בינואר בשעות הבוקר נמצאו בישוב שלומי שבגליל המערבי נפל ורסיסים של שתי רקטות. מבדיקה שנערכה נמצא כי המדובר ברקטות 107 מ"מ שנורו בשעות הלילה מלבנון. רקטה אחת נחתה בחצר בית מגורים וחלקים ממנה התגלו במרפסת הבית. שרידי הרקטה השנייה התגלו בסמוך. איש לא נפגע ונגרם נזק מועט לעמודי תאורה ולעצים. נפילות הרקטות לא נשמעו בעת ביצוע הירי, יתכן בשל מזג האוויר הסוער ששרר באזור באותה שעה.

 
מימין: שרידי אחת הרקטות שנמצאו בשלומי

(אתר נענע, באדיבות ערוץ 10 , 8 בינואר) משמאל : הנזק שגרמה אחת הרקטות

5. צבא לבנון פעל בכפרי דרום לבנון על מנת לחקור את נסיבות האירוע. כוח יוניפי"ל שלח צוות חבלה מטעמו לישראל. ארבעה קציני יוניפי"ל הגיעו לשלומי על מנת לאסוף ממצאים מהשטח ואימתו כי הפיגוע אכן בוצע. חזבאללה מצידו העלה טענה כוזבת לפיה המדובר ברקטה ישנה ממלחמת לבנון השנייה שהתפוצצה בעיירה שלומי (ערוץ אלמנאר, 8 בינואר).


חיילי יוניפי"ל בודקים את שרידי אחת הרקטות בשלומי

6. יוזכר כי זוהי הפעם השנייה בה נורות רקטות לעבר ישראל מאז מלחמת לבנון השנייה. ב-17 ביוני 2007 נורו שלוש רקטות מאזור טייבה- עדיסה לעבר קריית שמונה. גם אז בוצע הירי ע"י גורמי טרור הקשורים לג’האד העולמי. 1.

7. ישראל הגישה תלונה לנשיא מועצת הביטחון ולמזכ"ל האו"ם. בתלונה נאמר כי ירי הרקטות מהווה הפרה חמורה של החלטה 1701 של מועצת הביטחון ועדות נוספת לאי מילוי ההחלטה בקפידה מצד לבנון. על פי התלונה אירוע הרקטות מהווה "קריאת אזהרה" לקהילה הבינלאומית וללבנון ליישום החלטה 1701 בשטח.

הנחת מטען צד נגד כלי רכב של יוניפי"ל



חיילי צבא לבנון בודקים את מקום פיצוץ כלי הרכב של יוניפי"ל (אלמנאר, 8 בינואר)

8. ב-8 בינואר בשעות אחר הצהרים המוקדמות הופעל מטען נגד כלי רכב אזרחי על כביש ביירות צידון סמוך לאלרמילה (צפונית לצידון) בו נסעו חיילים מכוח המשקיפים של הגדוד האירי. שני משקיפים נפצעו באורח קל. צבא לבנון הטיל סגר על הגזרה. גורמי חזבאללה ואמ"ל מיהרו לגנות את האירוע.

9. מחקירה ראשונית של האירוע עולה כי המדובר במטען מאולתר במשקל של כ- 3.5 ק"ג , שהופעל באמצעות שלט רחוק. עד כה לא נעצרו חשודים בביצועו (אלחיאת, 10 בינואר).

סיכום

10. להערכתנו בוצעו שני הפיגועים ע"י גורמי טרור המזוהים עם הג’האד העולמי , יתכן כמסר לקראת בואו הקרוב של נשיא ארה"ב ג’ורג’ בוש לאזור. אנו סבורים כי הפיגוע לא בוצע ע"י חזבאללה, אשר מצידו נמנע מלבצע פיגועים נגד ישראל מאז מלחמת לבנון השנייה והוא ממקד מאמציו בבנייה ושיקום של תשתיתו הצבאית. יוזכר כי זוהי הפעם השנייה בה נורו רקטות לעבר ישובים בישראל מאז תום מלחמת לבנון השנייה, כשבשנ י המקרים לא בוצע הירי ע" חזבאללה . 2.



1
לפרטים נוספים על האירוע, ראו לקט מידע מה- 18 ביוני 2007: "ירי רקטות לעבר קריית שמונה לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה"

2 ראו בהקשר לקט מידע : "ירי רקטות לעבר קריית שמונה לראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה" (18 ביוני 2007).

לראש העמוד