חדשות העימות הישראלי פלסטיני 31-16 דצמבר 2007


פיגוע ירי באזור חברון

  נמשך ירי הרקטות
 

שני חיילי צה”ל נהרגו בעת טיול בנחל תלם סמוך לחברון (דובר צה”ל, 29 בדצמבר)

  ירי רקטות, שנפרקו מתוך מכונית, לעבר ישראל (אלג’זירה, 24 דצמבר)

עיקרי תמונת המצב

  במוקד פעילות הטרור עמד פיגוע ירי סמוך לחברון, שבמהלכו נהרגו שני חיילי צה"ל בחופשה, אשר טיילו באזור. בהיקף ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישובי הנגב המערבי חלה עלייה חדה בחודש האחרון ובאחד המקרים נפלה רקטה סמוך לבית ספר בשדרות.

  לאחרונה נחלו כוחות הביטחון הישראליים שורה של הצלחות מבצעיות בפעולות סיכול ממוקד, שפגעו בבכירי המערך המבצעי-טרוריסטי של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה. על רקע פעילות הסיכול האינטנסיבית, וידיעות בתקשורת אודות אפשרות פעולה נרחבת של צה"ל ברצועה, התרבו התבטאויות בכירים בחמא"ס סביב אפשרות "הרגעה" עם ישראל.

  בעקבות מפגש אנאפוליס התקיימו פגישות בין אהוד אולמרט ואבו מאזן ובין צוותי המו" מ של ישראל והפלסטינים. בפגישות הללו מחו הפלסטינים על הבניה הישראלית ביהודה ושומרון, בעוד שהדיון בנושאי הליבה עדיין לא החל. ועידת המדינות התורמות שהתקיימה בפריז הניבה הבטחות לתרומות בסכום כולל של 7,480 מיליארד דולר, מעבר לציפיות הרשות הפלסטינית. אולם מבחנן של ההבטחות הללו יהיה במימושן בפועל ובמידת תרומתן לבניית הכלכלה הפלסטינית.

אירועים בולטים בשטח

שני חיילי צה”ל נהרגו בפיגוע ירי סמוך לחברון

  ב- 28 בדצמבר בוצע פיגוע ירי ע"י חוליית מחבלים סמוך לחברון במהלכו נהרגו שני חיילי צה"ל, דויד רובין ועמיחי אחיקם ז"ל, תושבי קריית ארבע. אחד המחבלים נהרג ואחר נפצע. האירוע קרה בעת ששני החיילים טיילו יחד עם צעירה נוספת באזור נחל תלם צפונית מערבית לחברון. שני החיילים היו בלבוש אזרחי ועם כלי נשקם האישיים, אשר שמשו אותם בחילופי אש, שניהלו עם המחבלים. הצעירה הצליחה להסתתר ולהזעיק את כוחות הביטחון. (אתר דובר צה"ל, עיתון הארץ, 28 בדצמבר).

  באשר לזהות ארגון הטרור שביצע את הפיגוע פורסמו נטילות אחריות סותרות: סוכנות מען הפלסטינית דיווחה כי פלוגות ירושלים/הג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח/גדודי חללי אלאקצא נטלו אחריות משותפת לפיגוע (28 בדצמבר). כמו כן דווח בתקשורת הפלסטינית כי המחבל ההרוג, אשר גופתו נמצאה בשטח האירוע, הינ ו באסל נביל אלנתשה , פעיל פלוגות ירושלים (לפי גרסא אחרת פעיל בזרוע המבצעית של החמא"ס). מאוחר יותר נטל ארגון החמא"ס אחריות על הפיגוע בהודעה משותפת עם הג’האד האסלאמי בפלסטין (אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, 30 בדצמבר). בשלב זה לא ברור לנו איזה ארגון ביצע את הפיגוע.

  בכירי הרשות הפלסטינית הסתייגו בפומבי מהפיגוע. ראש הממשלה, סלאם פיאצ’ הביע צער על מותם של שני החיילים הישראליים (30 בדצמבר). שר ההסברה ריאצ’ אלמאלכי , הצהיר כי הרשות עצרה את מבצעי הפיגוע, שבוצע לטענתו על רקע פלילי, וטען כי הדבר "מעיד על יעילות מנגנוני הביטחון". דובר גדודי עז אלדין אלקסאם של החמא"ס, גינה את ההצהרות הללו, ואיים כי "ממשלת פיאצ’ והנשיא אבו מאזן יתחרטו על פעולות הפשע והתוקפנות נגד החמא"ס וגדודי אלקסאם בגדה המערבית…" (אתר אלקסאם, 31 בדצמבר).

באסל נביל אלנתשה, המחבל שנהרג בעת פיגוע הירי (אתר עז אלדין אלקסאם, 28 בדצמבר) בהלווייתו בחברון השתתפו מאות פלסטינים.

ירי רקטות ומרגמות

  חודש דצמבר התאפיין בעלייה חדה של ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו בחודש דצמבר 113 נפילות של רקטות בשטח ישראל, לעומת 65 בחודש נובמבר. האירוע הבולט בשבועיים האחרונים היה נפילה של רקטת קסאם ב- 20 בדצמבר סמוך לבית ספר בשדרות, כתוצאה מכך לקו 20 אזרחים בחרדה, מתוכם 10 ילדים. כמו כן, נגרם נזק למבנה בית הספר.

  מטח רקטות חריג בהיקפו נורה לעבר ישראל ב- 25 בדצמבר (סה”כ 23 נפילות רקטות). ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין, הממשיך להוביל בירי הרקטות לעבר ישראל, נטל אחריות על מרבית אירועי הירי הללו. ועדות ההתנגדות העממית והחזית העממית נטלו אחריות על שיגורי רקטות לעבר מעבר כרם שלום וסופה ולעבר העיר אשקלון.


ירי רקטות לעבר ישראל (אלג’זירה, 24 דצמבר)

ארגון “פתח אלאסלאם” נטל אחריות על ירי רקטות לעבר ישראל

  בשבועיים האחרונים נטל אחריות על מספר שיגורי רקטות ארגון "פתח אלאסלאם בארץ הרבאט" 1. בין השאר נטל הארגון אחריות על ירי רקטה, אשר נפלה מדרום לאשקלון ב- 23 בדצמבר (פורום "אנא אלמסלם", 25 בדצמבר). " פתח אלאסלאם" (קרי, "כיבוש/ניצחון האסלאם") הנו ארגון טרור ה מהווה שלוחה של אלקאעדה בלבנון. מוקד הכוח של "פתח אלאסלאם" במחנה הפליטים נהר אלבארד שבאזור טריפולי שבצפון לבנון דוכא על ידי צבא לבנון ב-2 בספטמבר, לאחר כמה חודשי קרבות שהחלו ב-20 במאי. 2

  בחמא"ס הכחישו קיום נוכחות של גורמי ג’האד עולמי ברצועת עזה. דובר משרד הפנים, איהאב אלע’צין, טען כי אין כל "קבוצות חיצוניות" ברצועת עזה. כמו כן, האשים את הפת"ח בפרסום הידיעות אודות קיומם של גורמי ג’האד עולמי ואמר כי הצהרות אלו "נותנות לכיבוש [קרי, לישראל] תירוצים לאלימות…" (אתר פלסטין אלא’ן, 26 בדצמבר). דובר החמא"ס, איימן טה, טען כי "פתח אלאסלאם" לא נמצא ברצועת עזה אולם הוסיף כי "הם מברכים על כל ארגון הפועל בזירה הפלסטינית".

פעילות סיכול ומנע

פגיעה במערך המבצעי של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה

  לאחרונה ביצעו כוחות הביטחון הישראליים שורה של פעולות סיכול ממוקד ברצועת עזה נגד בכירים מבצעיים של הג’האד האסלאמי בפלסטין, ארגון הטרור המוביל בירי הרקטות לעבר ישובי הנגב המערבי. פעולות אלו נחלו הצלחה ופגעו במערך המבצעי של הג’האד האסלאמי בפלסטין .

  במהלך ה- 17 וה- 18 בדצמבר ביצע צה"ל ארבע תקיפות מהאוויר, אשר במהלכן נהרגו 10 פעילים של הג’האד האסלאמי בפלסטין ושני פעילי חמא"ס. בין ההרוגים היו מפקד הזרוע המבצעית של הארגון , מאג’ד אלחראזין , וראש מערך הייצור של אמצעי הלחימה והרקטות בעזה כרים מרואן אלדחדוח 3.

  ב 27 בדצמבר, בשעות הערב, ביצע חיל האוויר שתי תקיפות לעבר פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין. בתקיפה הראשונה, במחנה הפליטים אל בוריג’, פגע חיל האוויר בכלי רכב ובו שלושה פעילים, אשר נהרגו כתוצאה מהפגיעה. בתקיפה נוספת של חיל האוויר מאוחר יותר, נהרג ראש הזרוע המבצעית של הארגון, מחמד חסן עבדאללה (אבו מרשד) ופלסטיני נוסף ששהה עימו נפצע באורח אנוש.


מכוניתו ההרוסה של פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין מחמד חסן עבדאללה (אבו מרשד)
לאחר שהותקפה על ידי חיל האוויר (ערוץ אלאקצא, 28 בדצמבר).

  בתגובה על הריגת הבכירים המבצעיים איים דובר פלוגות ירושלים, אבו חמזה, בהגברת ירי הרקטות ופצצות המרגמה על ישובים ישראליים (אתר פאל-מדיה, 27 בדצמבר). דובר אחר, אבו אחמד, אמר כי "האויב פתח את שערי הגיהנום לעצמו…הרקטות ישוגרו על האויב מכל אזור והמתאבדים עומדים לבוא" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 בדצמבר).

פעולות נוספות של כוחות הביטחון הישראלים ברצועת עזה

  בנוסף לסיכולים הממוקדים נגד בכירים מבצעיים של הג’האד האסלאמי בפלסטין יצוינו האירועים הבאים במסגרת פעולות הסיכול והמנע:

•  30 בדצמבר –סמוך לגדר המערכת באזור כרם שלום זיהה כוח צה"ל שני מחבלים חמושים אשר נעו לכיוונו. הכוח ירה לעבר המחבלים והרג אחד מהם (פעיל חמא"ס). בסריקות נמצאו שני מטענים, שני רובים ואפודי מגן.


אמצעי הלחימה שנמצאו במקום האירוע (דובר צה"ל, 30 בדצמבר)

•  27 בדצמבר – במהלך פעילות סיכול של כוחות צה"ל סמוך לגדר המערכת באזור כיסופים נורה טיל נגד טנקים לעבר הכוחות. הכוחות השיבו באש לעבר מקור הירי. כתוצאה מכך נהרגו פעיל חמא"ס ושני פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין.

•  25 בדצמבר – חיל האוויר תקף שני משגרי רקטות בבית לאהיא. מדיווחי הפלסטינים עולה כי 2 פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין נפגעו בתקיפה (סוכנו ראמתאן, 25 בדצמבר).

•  20 בדצמבר –כוחות צה"ל ביצעו פעילות סיכול באזור מחנה הפליטים אלמע’אזי, במהלכה נהרגו 7 מחבלים. המדובר ב- 4 פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין ו- 3 פעילי חמא"ס. במהלך הפעילות נפצע קשה חייל צה"ל מפגיעה של טיל נגד טנקים (אתר דובר צה"ל, 20 בדצמבר).

יהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות צה”ל על רקע המשך ניסיונות הפיגוע של ארגוני הטרור. במסגרת זאת יצוינו האירועים הבאים:

•  21 בדצמבר – כוח צה"ל במחסום חווארה, סמוך לעיר שכם, עצר פלסטיני שברשותו פצצת מרגמה. הפלסטיני הועבר לחקירה.

•  19 בדצמבר – בפעילות מעצרים בכפר סילת אלחרתיה סמוך לג’נין, נפצע קשה פעיל בכיר בג’האד אסלאמי בפלסטין. הפעיל היה אחראי, בין היתר, לניסיון פיגוע בעורף ישראל בספטמבר 2002. הפיגוע סוכל כשנתפסה מכונית תופת ובה חומר נפץ במשקל של כ- 400 ק"ג בחסם משמר הגבול בסמוך לגבעת עדה (אתר דובר צה"ל, 19 בדצמבר).

•  19 בדצמבר – סוכל ניסיון דקירה של פלסטיני אשר הגיע למחסום חווארה, שמדרום לעיר שכם וניסה לדקור את החיילים במהלך בדיקה ביטחונית (אתר דובר צה"ל, 19 בדצמבר).

נתונים סטטיסטיים לשנת 2007

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית 4

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי

נפילות מזוהות של פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפגעים בחתך חודשי 5

הזירה הפנים-פלסטינית

החמא”ס ממשיך בדיכוי אלים של פת”ח ברצועת עזה

   במהלך ה- 31 בדצמבר התנהלו עימותים אלימים בין משטרת החמא"ס (בה שולב "הכוח המבצע") לבין פעילי פת"ח. העימותים התנהלו במספר מוקדים ברצועה (ח’אן יונס, בית לאהיא, שכונת אלשג’אעיה בעזה) ובמהלכם נהרגו שישה אנשים (5 אזרחים ואיש משטרת החמא"ס).

  הרקע לאירועים הללו היה סירוב החמא"ס לאפשר לפת"ח לקיים עצרת מרכזית ואירועים מקומיים לרגל חגיגות יום ה-43 להקמת הארגון. יוזכר כי אין זאת הפעם הראשונה שהחמא"ס ברצועת עזה מדכאת בכוח הזרוע פעילות פת"ח בעת אירועים בולטים הקשורים למורשת ולהיסטוריה שלו (ב-12 בנובמבר 2007, בעת עצרת זיכרון לערפאת בכיכר המרכזית בעזה, פתחו אנשי החמא"ס באש חיה לעבר משתתפי העצרת. כתוצאה מכך נהרגו שישה אנשים תומכי פת"ח וכמה עשרות נפצעו 6).

  במסגרת מאמציה לסיכול אירועי יום השנה ה-43 לפת"ח ביצעה החמא"ס עשרות מעצרים והחרימה דגלי פת"ח וחומר תעמולה רב. בעת העימותים האלימים במהלך ה- 31 בדצמבר פעלו אנשי החמא"ס נגד בכירים בפת"ח ובמסגרת זאת ביצעו ירי מקלעים ופגזים על ביתו של אחמד חלס, מבכירי פת"ח ברצועה (סוכנות ופא, 31 בדצמבר).

הצהרות החמא"ס בדבר "הרגעה"

  על רקע הפעילות האינטנסיבית של כוחות הביטחון הישראליים ברצועה, והידיעות בתקשורת אודות אפשרות ביצוע פעולה נרחבת של צה"ל בתגובה על ירי הרקטות, התרבו לאחרונה ההתבטאויות של החמא"ס בדבר אפשרות "הרגעה" (תהדא’ה) עם ישראל 7. תחילת ההתבטאויות הללו בידיעה של כתב ערוץ 2, סלימאן א-שאפעי. הוא ציין כי ראש ממשלת החמא"ס, איסמאעיל הניה, יזם עמו שיחת טלפון בה אמר: " אין לנו בעיה לנהל מו"מ עם ממשלת ישראל לפחות בשני הנושאים- ירי קסאם וחיסולים, כדי להביא להודנה הדדית " (אתר ערוץ 2, 18 בדצמבר).

  הצהרות בכירי החמא"ס בסוגיה זאת התאפיינו בחוסר אחידות, מה שעשוי להעיד על העדר הסכמה פנימית בתוך החמא"ס. כך למשל: אחמד יוסף , היועץ המדיני במשרד החוץ של ממשלת הניה, אמר כי מדובר בהרגעה קצרת זמן ולא בהודנה : "ההרגעה משמעותה חודשים ולא שנים… ההתנגדות תישאר אופציה כל עוד הכיבוש קיים ההתנגדות קיימת"(אתר אלג’זירה, 24 בדצמבר). אסאמה אלמזיני , בכיר בחמא"ס, ציין כי אם ישראל תענה על כל התנאים של החמא"ס (הפסקת הסיכולים, פתיחת המעברים והפסקת המצור), חמא"ס תסכים להפסקת ירי הרקטות בלבד, בעוד ששאר "אמצעי ההתנגדות" יישארו לגיטימיים (ערוץ אלאקצא, 25 בדצמבר). דובר ממשלת החמא"ס, טאהר אלנונו , אמר לעיתון "הארץ" כי ממשלת החמא"ס דורשת רגיעה הדדית שבה תפסיק ישראל את ההתנקשויות והפעולות הקרקעיות ברצועה בתמורה להפסקת אש מהצד הפלסטיני (עצירת ירי הרקטות, הנחת מטענים ועוד).

  יצוין כי החמא"ס אינה נוטלת חלק ישיר בירי הרקטות מאז השתלטותה על הרצועה (יוני 2007) אך אינה בולמת ירי של ארגוני הטרור האחרים. דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין , ארגון הטרור הבולט בירי הרקטות, הצהירו כי הם לא יסכימו ל"הרגעה" עם ישראל: בכיר בג’האד אסלאמי בפלסטין, ח’צ’ר חביב , אמר כי "(זוהי) טעות לפנות לישראל ולדבר עמה על הרגעה… האופציה היחידה היא התנגדות " (אתר פאל טודיי, 25 בדצמבר). בכיר אחר, ח’אלד אלבטש , ציין כי " איש אינו יכול לכפות על הג’האד האסלאמי בפלסטין הרגעה מפני שהיא תנועת התנגדות " (אתר נדאא’ אלקדס, 23 בדצמבר).

  ראש הממשלה, אהוד אולמרט התייחס לדיווחי התקשורת בדבר ה"הרגעה": "הפעילות נגד גורמי הטרור תימשך כפי שהיא מתנהלת במשך חודשים ארוכים. אין דרך אחרת לתאר את מה שקורה ברצועת עזה זולת מלחמה של ממש בין צה"ל לבין גורמי הטרור… אין למדינת ישראל שום עניין לנהל מו"מ עם גורמים שאינם מקבלים את העקרונות הבסיסיים של הקוורטט . על כך הכרזנו וכך אנחנו נמשיך, זה נכון לגבי החמא"ס, זה נכון לגבי הג’יהאד, זה נכון לגבי כל גורם אחר"" (אתר משרד ראש הממשלה, 23 בדצמבר)

תהליך אנאפוליס

פגישות בין ישראל לפלסטינים

   ב- 27 בדצמבר נפגשו, בפעם הראשונה מאז ועידת אנאפוליס, ראש הממשלה אהוד אולמרט, ויו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. בפגישה הביע אבו מאזן את מחאתו סביב נושא הבנייה הישראלית ביהודה ושומרון. בתגובה ענה אולמרט כי “ישראל לא תקים התנחלויות חדשות, לא תפקיע קרקעות בשטחים ותפנה מאחזים בלתי חוקיים” (הארץ, 28 בדצמבר). הדיון בנושאי הליבה, שאמור להתקיים לאחר ועידת אנאפוליס, עדיין לא החל.

המתנחלים

 

ישראל מהדקת את המצור על רצועת עזה…

 

הבנייה בהתנחלויות בראי החמא"ס (אתר צות אלאקצא, 11 בדצמבר) . זיהוי היהודי עם דמות הנחש רווח במסגרת האנטישמיות הנוצרית והאסלאמית.

 

תוצאות ועידת אנאפוליס בראי החמא"ס.
(עיתון פלסטין, 5 בדצמבר)

   קדמה לפגישה זו הפגישה השנייה בין צוותי המשא ומתן, ב- 24 בדצמבר. הפלסטינים הגדירו פגישה זו ככישלון, נוכח סירוב ישראלי, לטענת הפלסטינים, להקפאת הבנייה בשכונת הר חומה, שבדרום ירושלים. בראיון לטלוויזיה הפלסטינית, ציין צ’אאב עריקאת , הממונה על המשא ומתן מטעם הרשות, כי "או שישראל תבחר בדרך ההתקפות וההתנחלויות או בדרך של השלום והמו"מ, שכן לא ניתן לשלב בין השניים". (טלוויזיה פלסטינית, 24 בדצמבר).

ועידת המדינות התורמות בפריז

   ב- 17 בדצמבר התקיימה בפריז ועידת המדינות התורמות בחסות נשיא צרפת, ובהשתתפות נציגים מ-87 מדינות וארגונים בינלאומיים. מטרת הועידה הייתה ליצור המשכיות למפגש אנאפוליס, ולגייס תמיכה כלכלית ופוליטית לרשות הפלסטינית, שתאפשר לה לפתח יכולות להקמת מדינה ברת-קיימא (אתר משרד החוץ הצרפתי, 17 בדצמבר).

   המדינות והארגונים שהשתתפו בוועידה הבטיחו להעביר לרשות הפלסטינית תרומות בסכום כולל של 7.480 מיליארד דולר. תרומות אלו יועדו לתמיכת המוסדות הפלסטיניים ושיקום הכלכלה הפלסטינית בשלוש השנים הקרובות, מתוכם 3.4 מיליארד לשנת 2008 (אתר משרד החוץ הצרפתי, 17 בדצמבר). סכום התרומות הללו עולה על הציפיות של הפלסטינים, שעמדו על סכום של 5.6 מיליארד דולר . עם זאת תוצאות הועידה תיבחנה על פי אופן העברת הכספים בפועל לידי הרשות הפלסטינית ומידת תרומתן לכלכלה הפלסטינית.

   להלן התחייבויות העיקריות של חלק מהמדינות והארגונים (על פי אתר משרד החוץ הצרפתי ודיווחי כלי התקשורת) :

מדינה/ארגון

סכום (מיליוני דולרים)

האיחוד האירופי

650

ארה"ב

555

ערב הסעודית

500

בריטניה

490

צרפת

300

גרמניה

300

שבדיה

300

כווית

300

איחוד האמירויות

300

קנדה

300

   משרד החוץ הצרפתי פרסם את נתוני התרומות בהתפלגות לפי יעוד הסכומים: כאשר 1.541 מיליארד דולר מכוונים לסיוע תקציבי , 996 מיליון לסיוע הומניטארי , 644 מיליון לסיוע נוסף . 2.229 מיליארד דולר מתוך 7.480, הינו סכום ללא יעוד, בשלב זה. התרומות הללו מיועדות לעבור לידי הרשות הפלסטינית במהלך השנים 2010-2008.

   בתום הועידה בפריז הצהיר אבו מאזן, כי הועידה "הייתה הצלחה מדינית וכלכלית.. מלבד גיוס כספים, הייתה הוועידה הפגנת תמיכה אמיתית בתהליך השלום". (סוכנות הידיעות הצרפתית, 18 בדצמבר). סלאם פיאצ’ התבטא כי הרשות הפלסטינית מכלילה את רצועת עזה בהוצאות הכלכליות שלה, וציין כי מתוכננים פרויקטים רבים לשיפור המצב ברצועת עזה (ערוץ אלג’זירה, 17 בדצמבר).

משבר עולי רגל לסעודיה מרצועת עזה

   כ- 2,200 עולי הרגל מרצועת עזה, שחצו את מעבר רפיח בתחילת דצמבר 8, הגיעו ב- 29 בדצמבר לנמל נואיבה שבסיני בדרכם חזרה מסעודיה. שלטונות מצרים סרבו לאפשר להם לחזור דרך מעבר רפיח, שחדל מלתפקד מאז השתלטות החמא"ס על הרצועה, ודרשו שהדבר יעשה דרך מעבר כ רם שלום , הנתון לפיקוח ישראל

   עולי הרגל הועברו, בסופו של דבר, למחנות ארעיים באל עריש לאחר שדחו את הדרישות המצריות. מצרים מנהלת מגעים עם ישראל והרשות הפלסטינית, ולפי דיווחים פלסטיניים גם עם החמא"ס, על מנת להביא לפתרון של הסוגיה. לעומת זאת, 700 עולי רגל, שיציאתם נעשתה באמצעות הרשות הפלסטינית ברמאללה, שבו מסעודיה לרצועת עזה דרך מעבר ארז. החמא"ס מצידה מנסה להפעיל לחץ על המצרים. ב-29 וב-31 בדצמבר התקיימו הפגנות של משפחות העולים לרגל, בעידוד החמא"ס, מול מעבר רפיח, בתביעה שהממשלה המצרית תפתח את המעבר בפני קרוביהם המעוכבים.

   בקרב המעוכבים נמצאים גם עשרות פעילי חמא"ס. דובר חמא"ס, אימן טה , השוהה בקרב עולי הרגל אשר הועברו למחנות באל עריש, התפלא כיצד מצרים אפשרה להם לצאת ואחר מכן התנתה את חזרתם דרך המעברים הישראליים. אך הוסיף כי "מצרים… אדון לעצמה… ותפעל כדי לסיים את המשבר בדרך שתרצה". כמו כן אמר " אנו נשאר בלב ים ובלבד שלא נשוב דרך מעברי הכיבוש " (רדיו מונטה קרלו, 30 בדצמבר).

   נשיא מצרים, חוסני מובארק, התייחס לסוגיית עולי הרגל ואמר כי " מצרים אובדת עצות כיוון שחלק מעולי הרגל הללו מביאים עמם דברים אסורים"(רמז לכספים עבור החמא"ס?). כמו כן, הוסיף כי כדי שמעבר רפיח יפתח, צריך להיות שם נציג מצרי, נציג אירופי ונציג פלסטיני. אולם לדבריו הנציג האירופי אינו מוכן להגיע למעבר (אלג’זירה, 30 בדצמבר).

 

הפגנת תמיכה של בני משפחות עולי הרגל בצד הפלסטיני של מעבר רפיח
( אלג’זירה, 29 בדצמבר)

הודעה לקהל הקוראים

בשל גודש האירועים הנסקרים ב"חדשות העימות הישראלי פלסטיני" ועל מנת לשפר את רמת העדכון של הפרסום, החלטנו להוציא פרסום זה מידי שבוע החל מתחילת שנת 2008. בתחילת כל חודש יכללו בפרסום נתונים סטטיסטיים שיסכמו את אירועי הטרור בחודש שחלף.

קריאה נעימה

בברכה,
צוות מרכז המידע
למודיעין ולטרור


1 ארץ הרבאט (בערבית-אזור ספר): כינוי מוסלמי לטריטוריה המכונה פלסטין , אשר בשטחה נמצא הר הבית, אחד משלושה המקומות הקדושים לאסלאם. הואיל ואזור זה כבוש על ידי ישראל הוא נתפס כאזור בו הפלסטינים מהווים מעין חיל מצב שתפקידו יהיה ליטול חלק בג’האד העתידי לשחרור המקומות הקדושים לאסלאם.

2 לפירוט נוסף ראו לקטי מידע: "העימות בצפון לבנון בין צבא לבנון לבין ארגון פתח אלאסלאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון"

"הישג לממשלת פואד סניורה ולצבא לבנון: ניצחון על פתח אלאסלאם, שלוחת אלקאעדה בלבנון…"

3 למידע נוסף ראו לקט מידע: "פגיעה במערך המבצעי-טרוריסטי של הג’האד האסלאמי בפלסטין ברצועת עזה: במהלך מספר תקיפות מהאוויר הרגו כוחות הביטחון הישראליים עשרה פעילים מהג’האד האסלאמי בפלסטין. בין ההרוגים מפקד הזרוע המבצעית של הג’האד האסלאמי ברצועה, בכירים במערך ייצור הרקטות ומפקדי חוליות שיגור של הארגון". ( 19 בדצמבר)

4 הגרף אינו כולל ירי רקטות ומרגמות המובאים בגרפים נפרדים

5 לא כולל נפגעי חרדה כתוצאה מירי הרקטות.

6 ראו לקט מידע מה-13 בנובמבר: "שיא חדש בדיכוי האלים של פת"ח ברצועת עזה: במהלך עצרת זיכרון רבת משתתפים ליאסר ערפאת, שהתקיימה בעזה, פתחו אנשי ביטחון של החמא"ס באש לעבר הקהל…"

7 בעבר הושגה "הרגעה" בעקבות מו"מ בין אבו מאזן ואימאעיל הניה, ובין אבו מאזן ל אהוד אולמרט (ב 26 בנובמבר 2006). ה"הרגעה" לא קוימה ע"י ארגוני הטרור. ירי הרקטות מרצועת עזה נמשך בהיקף נמוך יחסית עד שחזר ל"שיגרה".

8 לפירוט נוסף ראו "חדשות העימות הישראלי-פלסטיני" (1-15 בדצמבר)

לראש העמוד