חדשות העימות הישראלי פלסטיני 15-1 דצמבר 2007


וירי הרקטות נמשך

  החמא”ס מציינת 20 שנים להקמתה
 

בית שנפגע בעיר שדרות כתוצאה מירי רקטה

(רויטרס, 13 בדצמבר. צילום: אמיר כהן)

  עצרת המונים בעזה לציון 20 שנה להיווסדות החמא”ס
(רויטרס, 15 בדצמבר. צילום: מוחמד סאלם)

עיקרי תמונת המצב

  במחצית הראשונה של דצמבר גבר היקף ירי הרקטות, ששיאו במטח של 26 רקטות שנורה ב-12 בדצמבר לעבר העיר שדרות ויישובי הנגב המערבי. כמו כן נמשך ירי אינטנסיבי של פצצות מרגמה. צה"ל מצידו ממשיך לקיים פעילות אינטנסיבית נגד ירי הרקטות ותשתיות ארגוני הטרור.

  תנועת החמא"ס קיימה עצרת המונים בעזה לרגל יום השנה להקמתה. ראש ממשלת החמא"ס ושאר הנואמים בעצרת הדגישו כי ה"התנגדות" (קרי, הטרור) ולא המו"מ הינה הדרך לשחרור כל פלסטין ולהחזרת כל הפליטים לבתיהם. ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית, הדגיש את ה"התנגדות" כהישג מרכזי של החמא"ס במשך שנות קיומה וציין כי באמצעותה יצליח החמא"ס "לשחרר" את כל פלסטין ולממש את "זכות השיבה".

אירועים בולטים בשטח

ירי רקטות ומרגמות

  במהלך השבועיים הראשונים של חודש דצמבר נחלה עלייה משמעותית בירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו נפילות של 66 רקטות (לעומת 65 רקטות בכל חודש נובמבר).

  רובו של הירי היה בין 14-12 בדצמבר (ב-12 בדצמבר, שיאו של הירי, אותרו 26 נפילות) חלקן הגדול של הנפילות היה בשדרות וסביבותיה. אחת הרקטות (13 בדצמבר) נחתה על בית מגורים שנהרס. אישה המתגוררת בבית נפצעה באורח בינוני וכמה תושבים לקו בחרדה. על מרבית אירועי ירי הרקטות נטלו אחריות הג’האד האסלאמי בפלסטין ועל מקצתם נטלו אחריות פת"ח וגדודי חללי אלאקצא וועדות ההתנגדות העממית.

  במקביל נמשך ירי פצצות המרגמה סה"כ נורו 68 פצצות מרגמה לעומת 100 פצצות במהלך כל חודש נובמבר. ב-3 בדצמבר נורה מטח של כמה פצצות אחת הפצצות נחתה סמוך למבנה המרפאה בבסיס צבאי ליד קיבוץ נחל עוז, ארבעה חיילי צה"ל נפצעו באורח קל. בנוסף לכך ב-4 בדצמבר נפצע חייל צה"ל באורח קל באזור כיסופים מרסיסי פצצת מרגמה (דובר צה"ל, 4 בדצמבר).

סיכול פיגוע דקירה בצומת גוש עציון

  ב- 11 בדצמבר סוכל פיגוע דקירה בצומת גוש עציון (דרומית מערבית לבית לחם) אישה פלסטינית ובידה סכין הגיעה לצומת וניסתה לדקור חייל צה"ל. חיילים נוספים שהיו במקום השתלטו על הפלסטינית ועצרו אותה. האישה הועברה לחקירת כוחות הביטחון.

פעילות סיכול ומנע

רצועת עזה

  במהלך ה- 11 בדצמבר קיים כוחות צה"ל פעילות אינטנסיבית נגד תשתיות ארגוני הטרור באזור ח’אן יונס, שבדרום הרצועה. במהלך הפעילות נפתחה אש לעבר הכוחות, שכללה מספר טילי נ"ט. צה"ל השיב באש. שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל מטיל נ"ט שנורה לעברם ופונו לבית החולים.

  בנוסף לכך יצוינו האירועים הבאים:

•  13 בדצמבר – חיל האוויר תקף סמוך לשכונת זייתון, מזרחית לעיר עזה, רכב ובו 4 פעילי ג’האד אסלאמי בפלסטין משגרי רקטות. מהפגיעה נהרגו 4 המחבלים.

•  12 בדצמבר – במהלך פעילות צה"ל מערבית למעבר "סופה", נורו טילי נ"ט לעבר טנק של צה"ל. מהאש נפצעו שני חיילים באורח קל. בתגובה לירי נורה פגז לעבר מבנה ממנו נורו הטילים. שלושה פלסטינים נהרגו.

•  11 בדצמבר – כוחות צה"ל פגעו בחוליית מחבלים חמושים בצפון הרצועה בתגובה לירי פצצות מרגמה לעבר נחל עוז. כמו כן תקף חיל האוויר עמדה של החמא"ס בדיר אלבלח שבמרכז הרצועה. שלושה פעילי חמא"ס נהרגו.

•  5 בדצמבר – חיל האוויר תקף חוליית משגרים צפונית לעיירה בית לאהיא. שלושה פעילי חמא"ס נהרגו.

•  4 בדצמבר – חיל האוויר תקף עמדה של החמא"ס בדיר אלבלח. כתוצאה מכך נהרג פעיל חמא"ס ושניים נוספים נפצעו.

•  3 בדצמבר – כוח של צה"ל, שפעל בצפון רצועת עזה, זיהה שלושה מחבלים חמושים בסמוך אליו. הכוח ביצע לעברם ירי.

•  2 בדצמבר – כוח שריון של צה"ל תקף חוליית משגרי פצצות מרגמה סמוך לגדר המערכת באזור סג’אעיה, שבצפון רצועת עזה.

•  1 בדצמבר – חיל האוויר תקף קבוצת מחבלים חמושים מזרחית לח’אן יונס שבדרום הרצועה. שני פעילי חמא"ס נהרגו .

יהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות צה"ל. במסגרתה נעצרו כמה עשרות פעילי טרור ונחשפו אמצעי לחימה. בליל 3-2 בדצמבר בוצעה פעילות אינטנסיבית במהלכה נעצרו 42 חשודים בפעילות טרור באזורי חברון, שכם ובית לחם. (דובר צה"ל, 3 בדצמבר). בעת פעילות כוח מסתערבים לעצירת מבוקשים בבית לחם (5 בדצמבר) נהרג שוטר פלסטיני מאש של אנשי הכוח וכמה שוטרים נפצעו.


אמצעי לחימה שנחשפו במהלך פעילות כוחות צה"ל בראס אלטירה דרומית מזרחית לקלקיליה
(דובר צה"ל, 5 לדצמבר)

כוחות הביטחון עצרו חוליית טרור שביצעה את פיגוע הירי באזור קדומים בו נהרג עידו זולדן ז"ל

  כוחות הביטחון עצרו את חולית הטרור, שהייתה אחראית לפיגוע הירי ממכונית חולפת בסמוך לכפר פונדוק שמדרום מערב לקדומים (19 בנובמבר). בפיגוע זה נהרג עידו זולדן ז"ל, תושב שבי שומרון. חוליית הטרור מנתה שלושה פעילי פת"ח, שניים מהם חברי מנגנון הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית. את האחריות לפיגוע נטל פת"ח/גדודי חללי אלאקצא. 1

נתונים סטטיסטיים

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית 2

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי

נפילות מזוהות של פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפגעים בחתך חודשי

המצב במעברים

מצרים התירה מעבר עולי רגל לסעודיה דרך מעבר רפיח

    ב- 3 בדצמבר חצתה קבוצה של אזרחים מרצועת עזה את מעבר רפיח. בימים שלאחר מכן חצו את המעבר קבוצות נוספות. סה"כ עברו למצרים כ-2,200 אזרחים פלסטינים, ביניהם עשרות פעילי חמא"ס. מהלך זה תואם מראש בין ממשלת הניה לבין רשויות הביטחון המצריות. לאזרחים הפלסטינים המתינו עשרות אוטובוסים בצד המצרי, שם נופקה להם אשרת כניסה לסעודיה.

    התקשורת הבינערבית הדגישה כי המדובר בתקדים מאז השתלטות חמא"ס על רצועת עזה. דובר תנועת החמא"ס סאמי אבו זהרי אמר כי יציאת העולים לרגל מהווה הפרה חשובה של "המצור" המוטל על הרצועה ותקדים חשוב אשר ניתן יהיה להתבסס עליו כדי לפתוח את מעבר רפיח באופן קבוע ( Palestine-info , 4 בדצמבר).

 

משמאל: עולי רגל פלסטיניים במעבר רפיח. מימין: אוטובוסים בצד המצרי ממתינים לעולי הרגל

(ערוץ אלאקצא, 4 בדצמבר)

הקיצוץ באספקת הדלק

   לאחרונה החמירה מצוקת הדלק ברצועת עזה כאשר חברת "דור אלון" קיצצה את אספקת הסולר והבנזין לרצועה בכ-50% בעקבות חובות מצטברים של מיליוני שקלים של רשות הדלק הפלסטינית(30-28 נובמבר). בעקבות זאת החליטו בעלי חברות הדלק והגז ברצועת עזה להימנע מהעברת דלקים ממחסני רשות הדלק לתחנות ברחבי הרצועה החל מסוף נובמבר. הדבר יצר מחסור חמור בדלקים ברצועה. המחסור בא לסיומו כאשר בעלי חברות הגז והדלק הודיעו על חידוש העבודה בכל תחנות הדלק ברצועת עזה כדי לספק לתושבים דלק (סוכנות ראמתאן, 6 בדצמבר).

המשך המו”מ לאחר מפגש אנאפוליס

ביקורת פלסטינית חריפה בעקבות פרסום מכרז לבניה בהר חומה

  בכירי הרשות הפלסטינית מתחו ביקורת חריפה על ישראל בעקבות פרסום מכרז לבניית 307 יחידות דיור חדשות בשכונת הר חומה, שבדרום ירושלים. במישור המדיני ניסתה הרשות לרתום גורמים בינלאומיים לשם הפעלת לחצים על ישראל: אבו מאזן שיגר איגרת לממשל ארה"ב בה תבע ללחוץ על ישראל להפסיק את הבנייה. צאא’יב עריקאת , ראש צוות המו"מ באש"פ, שלח אגרות לחברי "הרביעייה" בהן גינה את ההחלטה, אותה הגדיר כ"הפרה מסוכנת של מפת הדרכים" (אלחיאת אלג’דידה, 6 בדצמבר).

חידוש המו"מ לאחר אנאפוליס

  ב- 12 בדצמבר התקיימה הפגישה הראשונה של צוותי המו" מ של ישראל והרשות הפלסטינית מאז מפגש אנאפוליס. הפגישה התקיימה על רקע מתקפת רקטות מרצועת עזה. בתקשורת הישראלית והפלסטינית דווח כי הפגישה התנהלה באווירה קשה, תוך הימנעות שני הצדדים מלהעלות את נושאי הליבה עליהם סוכם לדון במפגש אנאפוליס.

  הצד הישראלי , בראשות שרת החוץ ציפי לבני, העלה את הבעיות הביטחוניות ביהודה ושומרון וברצועת עזה. שרת החוץ ציינה כי ישראל רואה בחומרה את מעורבות אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בפיגוע הירי בשומרון (19 בנובמבר) בו נרצח אזרח ישראלי ותבעה מהפלסטינים לטפל בבעיה (כתבתו של ברק רביד , הארץ, 13 בדצמבר).

  ראש המשלחת הפלסטינית אבו עלאא’ הצהיר כי המשלחת הפלסטינית דרשה מהצד הישראלי להפסיק את כל פעולות ההתנחלות, ובכלל זה את הבנייה לצרכי גידול טבעי. הוא הוסיף כי המשלחת הפלסטינית תבעה מישראל לחזור בה מהחלטתה לבנות 307 יחידות דיור חדשות בשכונת הר חומה. לדברי אבו עלאא’ דרשו הפלסטינים מישראל להפסיק התקפותיה המתמשכות ברצועת עזה(סוכנות ופא, 12 בדצמבר), תוך שהוא מתעלם מירי הרקטות לעבר ישראל.

  למחרת הפגישה בין צוותי המו"מ, נועדו שר הביטחון אהוד ברק וראש הממשלה הפלסטינית, סלאם פיאצ’ עם שליח ה"רביעייה" למזרח התיכון, טוני בלייר, על מנת לדון בדרכים לשיפור רמת החיים והכלכלה ברשות הפלסטינית. שלושת הבכירים הביעו תמיכה בפיתוח יכולות הרשויות המקומיות לסייע בהגשת שירותים חיוניים לפלסטינים לרבות בתחומי המים והחשמל (אתר שליח הרביעייה, 15 בדצמבר).

  בפריס אמורה להתכנס ועידת התורמות לרשות הפלסטינית (17-16 בדצמבר). שרת החוץ האמריקאית קונדוליסה רייס אמורה להשתתף בדיוני הועידה. לדברי גורמים בכירים בממשל האמריקאי תבטיח ככל הנראה ארה"ב במהלך ועידת התורמות לרשות הפלסטינית העברת סיוע לרשות הפלסטינית בגובה של 600-500 מיליון $ במשך שלוש שנים (רויטרס, 15 בדצמבר).

שחרור אסירים

  כמחווה לרשות הפלסטינית שיחררה ישראל ב-3 לדצמבר 429 אסירים פלסטינים, 21 מהם תושבי עזה והשאר תושבי יהודה ושומרון. האסירים הינם אנשי פת"ח . התגובות לשחרור בזירה הפלסטינית היו מעורבות. בצד הבעת סיפוק על השחרור, נמתחה ביקורת על המשך פעילות המעצרים של צה"ל ועל כך שמספר האסירים המשוחררים אינו מספק נוכח האסירים הרבים, שעדיין נמצאים בכלא. אלטיב עבד אלרחים , מזכ"ל לשכת הנשיאות הצהיר כי "אם יש רצון לכונן שלום אזורי, חובה לשחרר את כל האסירים הפלסטינים" (אלאיאם, 4 בדצמבר).


קבלת פנים לאסירים המשוחררים במשכן המוקטעה בראמאללה
(טלביזיה פלסטינית 3 בדצמבר)

הזירה הפנים-פלסטינית

עצרת המונים של החמא”ס בעזה לרגל יום השנה להיווסדה

   תנועת החמא"ס ציינה את יום השנה העשרים להקמתה בעצרת המונים בעזה. (כ- 10,0000- 20,0000 משתתפים) משתתפי העצרת הגיעו מכל רחבי הרצועה. בעצרת נטלו חלק כ-15 מחבלות המתאבדות של החמא"ס, שחגרו חגורות נפץ ( palestine-info , 16 בדצמבר). חבר המועצה המחוקקת משיר אלמצרי הנחה את העצרת. בדברי הפתיחה שלו הוא שיבח את ה"ההתנגדות" (הטרור), ואיים כי אם יכנס צה"ל לרצועה היא תהפוך לבית קברות לחיילים. הוא הוסיף כי "על היהודים לשוב למקומות שמהם באו, אנו חופרים להם קברים… נישאר איתנים… עד לשחרור פלסטין, כל פלסטין, מהים ועד הנהר…" (ערוץ אלאקצא, 14 בדצמבר).


מחבלות מתאבדות בעצרת של החמא"ס בעזה

(רויטרס, 15 בדצמבר. צלם: שוהאיב סאלם)

   בהמשך נאמו ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה, בכירים בחמא"ס ובג’האד האסלאמי בפלסטין. בנאומיהם הם הדגישו את סירובה הנחרץ של החמא"ס להכיר בישראל ואת דבקותה בהמשך ה"התנגדות" (האלימות והטרור) כאמצעי לשחרור כל אדמת פלסטין. להלן כמה נושאים שעלו בנאומו של אסמאעיל הניה (רדיו אלאקצא, 15 בדצמבר):

•  ועידת אנאפוליס הינה תרמית גדולה: הועידה, וכל הועידות הדומות לה, נועדו לפגוע ב"זכויות הפלסטינים" ובמרכזן "זכות השיבה" והזכות על ירושלים. הפלסטינים נחושים להמשיך במאבקם, גם אם יימשך עשרות שנים: "לעולם לא נוותר על אדמתנו, על פלסטין, על ירושלים, על אלאקצא לא נתקע סכין בגבה של ההתנגדות".

•  הטרור הוא האמצעי לשחרור כל פלסטין: "אופציית ההתנגדות" והג’האד היא הדרך הקצרה ביותר לשחרור פלסטין, להחזרת ירושלים, לשיבת הפליטים. לא דרך המו"מ , לא דרך ההתמקחויות…" אסמאעיל הניה הצביע בנאומו על ההישגים שנחלה ה"התנגדות" ובתוכם נסיגת ישראל ללא תנאי מדרום לבנון (2000) ויציאתה מרצועת עזה תחת "מהלומות ההתנגדות" (2005).

•  ה"התנגדות" (קרי, הטרור) נוחלת הישגים גם מול האמריקאים: "בשנת 2007 אנו רואים התחלות ממשיות של תבוסת האמריקאים בעיראק ובאפגניסטאן…, למול העמידה האיתנה של עיראק וההתנגדות של העיראקים". אסמאעיל הניה ציין כי הוא שולח מעל אדמת פלסטין ברכה ל"התנגדות ההרואית" בעיראק ומאחל לעם הפלסטיני " שישיג את הניצחון על השטן הגדול, שרצה לזהם את האזור הערבי והאסלאמי…" (" השטן הגדול ", טרמינולוגיה השגורה ע"י המשטר האיראני).

•  האסטרטגיה של החמא"ס מושתתת על אי ויתור על "זכויות הפלסטינים" ובמרכזם "זכות השיבה" של הפליטים ו"זכות ההתנגדות". זכות השיבה משמעותה "שיבה של מיליוני בני עמנו המגורשים" מכל המדינות בהם הם נמצאים אל אדמותיהם ובתיהם.

•  הניה ציין כי מימוש "זכות ההתנגדות" לא יאפשר את יישום השלב הראשון של מפת הדרכים.

 

פעילי הזרוע המבצעית-טרוריסטית של החמא”ס בעת אימונים ברצועת עזה
(ערוץ אלאקצא, 9 בדצמבר)

מניעת אירועים ציבוריים של החמא”ס ביהודה ושומרון

   ביהודה ושומרון מנעו מנגנוני הביטחון הפלסטינים מהחמא"ס אירועים ציבוריים רבי משתתפים של החמא"ס לרגל יום השנה להקמתה. פעילי המנגנונים התפרסו בשכם, טול כרם, ראמאללה, בית לחם, חברון וערים נוספות, החרימו כרזות ומודעות ועצרו פעילי חמא"ס. בשכם התפרסמו מאות אנשי ביטחון בעיר העתיקה בבוקר ה- 15 בדצמבר במסגרת התוכנית הביטחונית המתבצעת בעיר (מען, 15 בדצמבר). תגובת החמא"ס: "הסירוב להתיר קיום טקסים ועצרת מרכזית בגדה המערבית מהווים אישור מפורש של מדיניות הוצאת התנועה מחוץ לחוק שממשלת פיאצ’ ומנגנוני הביטחון שלה מבצעים [מזה] כמה חודשים ( palestine-info , 14 בדצמבר).

נאום ח’אלד משעל לרגל יום השנה העשרים לייסוד החמא"ס

   ח’אלד משעל , יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס, נשא נאום מקיף (14 בדצמבר) לרגל יום השנה העשרים לייסוד החמא"ס. בלטו להלן עיקרי הנאום:

•  ההתנגדות, קרי הטרור הינו ההישג המרכזי של החמא"ס : תנועת החמא"ס, מאז שהוקמה ב- 1987, "השיבה את הכבוד לאופציית ההתנגדות" (קרי, האלימות והטרור) מול רבים אחרים, שהאמינו ב"אופציית ההסדר והמו"מ". החמא"ס יצרה "דגמים חדשים" של מעשי גבורה, הקרבה ופעולות התאבדות, והטביעה חותמה על האינתיפאדה הראשונה והשנייה. השיעור שלימדה החמא"ס את ישראל, העם הפלסטיני והעולם הינו: "האדמה לא תשוחרר אלא באמצעות הרובה… אלא בהקרבות של לוחמי הג’האד…".

•  שלילת דרך המו"מ : היוזמות להסדר תכליתן להציל את ישראל מהמשברים שהתרגשו עליה. הן נועדו "לקשור קשר נגד ההתנגדות, לעצור את הרובה הפלסטיני.." ועידת אנאפוליס הינה חסרת תועלת. הפערים בין ישראל לפלסטינים בנושאים השונים הינם בלתי ניתנים לגישור. אולם בועידה טמונות סכנות משום שישראל רואה בה גיבוי לתוקפנות נוספת נגד עזה, לסנקציות קולקטיביות נוספות ולאלץ את הרשות הפלסטינית ומנגנוני הביטחון לדכא בכוח את ה"ההתנגדות" בגדה.

•  שבחים לתשתית החברתית של החמא"ס: אחד מהישגי החמא"ס הינו השירות החברתי והכלכלי שהיא מעניקה לעם הפלסטיני באמצעות כסף שהובא ממקורות ערביים ואסלאמיים. כסף זה לא נגנב, אלא באמצעותו נבנו אוניבסיטאות, מסגדים, בתי חולים, מועדונים ומפעלי צדקה.

•  מטרות החמא"ס : ה"זכויות הפלסטיניות" שאותם חותרת החמא"ס להשיג, הינן שחרור פלסטין, ריבונות מלאה על כל השטח והמרחב האווירי שלה, שחרור ירושלים ומימוש זכות השיבה. החמא"ס שוללת פתרונות זמניים או הקמת מדינה בגבולות זמניים והיא לא תיכנע ללחצים ולאיומים.

•  בסיום דבריו התייחס ח’אלד משעל לסוגיית החייל גלעד שליט . הוא חזר על הדרישה לשחרר תמורתו אסירים פלסטינים (בלי שנקב במספר) ואיים כי " מי שהביא את גלעד שליט יביא אחרים, יביא גלעד שליט נוסף ", הוא ציין כי החמא"ס מוכן לשחרר את גלעד שליט "היום, לא מחר, אבל תמורת המחיר המבוקש".

ניסיונות לקדם דיאלוג בין פת"ח לחמא"ס

   סעודיה ומצרים חדשו מאמציהן לשיקום השותפות הפוליטית בין אבו מאזן לחמא"ס. כמו כן, דיווחה התקשורת הפלסטינית על מספר מפגשים שהתקיימו לאחרונה בין נציגי פת"ח לבין נציגי החמא"ס. אבו מאזן ובכירים ברשות הפלסטינית שבו והצהירו כי לא יתקיים משא ומתן עם החמא"ס לפני שהיא תחזור בה מהמהפכה שביצעה ברצועה . לעומת זאת, ח’אלד משעל ואיסמאעיל הניה, שני בכירי החמא"ס, קראו לפת"ח לשוב לשולחן הדיאלוג ללא תנאים מוקדמים .

   ובשטח התגברה המתיחות בין פת"ח לחמא"ס כאשר התפוצץ רימון בעת לוויה (14 בדצמבר) של פעיל פת"ח בעזה שנהרג בתקיפת חיל האוויר הישראלי בעזה. כתוצאה מהתפוצצות הרימון נהרגו 4 ממשתתפי הלוויה. פת"ח האשים את החמא"ס בהשלכת הרימון בעוד שהחמא"ס טענה כי הרימון נפל מידיו של אחד המשתתפים בלוויה. אבו מאזן גינה את השלכת הרימון והכריז על יום אבל לאומי. 

ממשלת פיאד ממשיכה לפעול נגד "ועדות הצדקה" ביהודה ושומרון
המזוהות עם החמא"ס  

   ממשלת סלאם פיאד ממשיכה להפעיל לחצים על "ועדות הצדקה" ביהודה ושומרון (ועדות ה"זכאת") עליהן נשענת התשתית האזרחית של החמא"ס. סוכנות "מען" משכם פרסמה (11 בדצמבר) כי שר ההקדשים שיח’ ג’מאל בואטנה , קיבל החלטה להפסיק עבודתם של כל עובדי "ועדות הצדקה" בגדה (שרבים מהם מזוהים עם החמא"ס*) החל מ- 31 בדצמבר 2007. בהחלטתו הגדיר השר בואטנה את כל מועצות והמנהלים שהוקמו ע"י "ועדות הצדקה" כבטלות ומבוטלות. בדיווח נוסף של סוכנות "מען" (11 בדצמבר) ציין מנכ"ל קרן "ועדות הצדקה" חסאן טהבוב כי 92 הוועדות אוחדו ומוזגו ל- 11 ועדות מרכזיות במחוזות השונים בגדה. ועדה נוספת, ועדת פרברי ירושלים, הועברה ישירות ל"קרן הצדקה" במשרד ההקדשים.

   תנועת החמאס בגדה פרסמה הודעה המגנה בחריפות את החלטת שר ההקדשים ואת הצהרותיו לפיהן הוא חשף גניבות של כספי הציבור ב"ועדות הצדקה". ההודעה מאשימה את בואטנה בהשמצות חסרות בסיס, המלוות בהדחת מרבית העובדים במשרד ההקדשים. ההודעה קובעת כי החלטת בואטנה תשבית את "ועדות הצדקה" ואיתם את השירותים החיוניים שהן מספקות לעם הפלסטיני ( Palestine-info , 12 בדצמבר).


1 ראו לקט מידע : "כוחות הביטחון עצרו חוליית טרור שכללה שלושה פעילי פת"ח, שניים מהם חברי מנגנון הביטחון הלאומי של הרשות הפלסטינית. החוליה ביצעה את פיגוע הירי באזור קדומים בו נהרג עידו זולדן ז"ל" (3 בדצמבר).

2 הגרף אינו כולל ירי רקטות ומרגמות המובאים בגרפים נפרדים

לראש העמוד