שיא חדש בדיכוי האלים של פת”ח ברצועת עזה



עצרת הזיכרון בעיר עזה לזכרו של יאסר ערפאת בה השתתפו מאות אלפי אנשים

(אלערביה, 12 בנובמבר)

כללי

1. ב-12 בנובמבר התקיימה בכיכר מרכזית בעזה עצרת זיכרון ליאסר ערפאת בה השתתפו מאות אלפי אנשים . בתום העצרת פרצו עימותים בין אנשי ביטחון של החמא"ס לבין מפגינים המזוהים עם פת"ח במהלכם פתחו אנשי החמא"ס באש חיה לעבר המפגינים . כתוצאה מכך נהרגו שישה פלסטינים תומכי פת"ח נהרגו וכמה עשרות נפצעו, חלקם באורח קשה.

2. העצרת היוותה עבור ארגון פת"ח ברצועה מפגן כוח מרשים והזדמנות להבעת אי אמון נגד משטר הדיכוי של החמא"ס. טרם העצרת, בניסיון להגביל את ממדיה, פרסו כוחות הביטחון של החמא"ס מאות שוטרים בעיר עזה והציבו מחסומים רבים ברחבי הרצועה. אנשי הביטחון של חמא"ס מנעו מאלפי פלסטינים מלהגיע לעצרת והחרימו דגלים ותמונות של ערפאת ואבו מאזן, שנשלחו מהגדה לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. אבו מאזן והפת"ח גינו בחריפות את החמא"ס והכריזו על שלושה ימי אבל ברחבי הרשות הפלסטינית.

3. תקרית זו הינה להערכתנו, החמורה ביותר במסכת העימותים הממשיכים להתחולל בין פת"ח לחמא"ס גם לאחר השתלטות החמא"ס על רצועת עזה (יוני 2007). מאז השתלטותה מנסה החמא"ס כל העת להצר את צעדיהם של גורמים המזוהים עם הפת"ח ברצועה ולדכא כל גילוי מחאה בכוח הזרוע בעוד שפת"ח מגלה שרידות וכוח עמידה 1. כינוס כמה מאות אלפי בני אדם לעצרת לזכרו של ערפאת הינו הפגנת כוח מרשימה של פת"ח וביטוי למחאה ציבורית נגד שלטון החמא"ס. קיום העצרת ממחיש כי הפת"ח – למרות המכה הקשה שספג מידי החמא"ס – עדיין קיים ברצועת עזה, זוכה לתמיכה ציבורית מקבוצות גדולות של מתנגדי החמא"ס החוברים אליו, וביכולתו לארגן עצרות רבות משתתפים למרות מאמצי הדיכוי של החמא"ס .

השתלשלות האירועים

4. ב-11 בנובמבר התקיימו טקסי זיכרון לרגל יום השנה השלישי למותו של יאסר ערפאת. הטקסים נוצלו להבעת תמיכה באבו מאזן ובפת"ח ולגינוי שלטון החמא"ס ברצועה . טקס הזיכרון המרכזי התקיים בראמאללה והשתתפו בו כמה עשרות אלפי אנשים. טקסי האזכרה ליאסר ערפאת ברחבי רצועת עזה החלו גם הם ב-11 בנובמבר. במסגרת זו נערכו תהלוכה ברפיח, טקס באוניברסיטת אלקדס הפתוחה בח’אן יונס, תהלוכות בנוציראת ובצפון הרצועה (אלחיאת אלג’דידה, 12 בנובמבר). הטקס המרכזי התקיים בכיכר המרכזית של עזה ב-12 בנובמבר.

5. תנועת החמא"ס ניסתה לשבש את אירועי יום הזיכרון. אנשיה החרימו אלפי דגלי פת"ח ותמונות של אבו מאזן וערפאת, שהועברו לרצועת עזה דרך מעבר כ רם שלום והיו אמורים להיות מחולקים בעצרת (אלחיאת אלג’דידה, 12 בנובמבר). אנשי חמא"ס ומשטרה התפרסו בצמתים הראשיות וברחובות הראשיים והטילו סגרים בדרכים המובילות לכיכר בה נערכה העצרת המרכזית. מחסומים גם הוצבו בדרכים המובילות לעיר עזה בהם נבדקו תעודות הזהות של העוברים והוחרמו דגלי פת"ח ותמונות של ערפאת (סוכנות ופא, 12 בנובמבר ).


משתתפי העצרת (טלוויזיה פלסטינית, 12 בנובמבר)

6. העצרת המרכזית לזכרו של ערפאת נערכה ב-12 בנובמבר בשעות הצהרים בכיכר אלכתיבה, כיכר מרכזית בעיר עזה. על פי ההערכות נטלו חלק בעצרת כ-300,000-250,000 איש (יש המעריכים אף יותר) 2. לעצרת הגיעו אלפי פלסטינים ממחוזות דרום הרצועה וצפונה. במהלכה נישאו הדגלים הצהובים של ארגון פת"ח והושמעו קריאות בשבחו של ערפאת, ונישאו תמונות של ערפאת ושל אבו מאזן. הדוברים בעצרת היו חברי הנהגת הפת"ח ברצועה, שגינו את החמא"ס וקראו לתנועה לחזור בה מן ההפיכה שביצעה ברצועה. תנועת החמא"ס פרסה מאות אנשי ביטחון מסביב לכיכר בה התקיימה העצרת והללו היו מעורבים בתקריות שהתחוללו בסיומה.

7. בין הדוברים בעצרת יוזכרו:

א. חבר המועצה המהפכנית אבראהים אבו אלנג’א הצהיר כי העם הפלסטיני לא יסכים לפיצול המולדת הפלסטינית והדגיש כי אבו מאזן הינו הנשיא החוקי האחד של העם הפלסטיני.

ב. חבר וועדת ההיגוי של פת"ח ברצועה אחמד חלס 3 אמר כי יאסר ערפאת הותיר לעם הפלסטיני מורשת פת"ח מאוחדת וציין כי כל עזה היא יאסר ערפאת.

ג. חבר הוועד הפועל של אש"פ זכריא אלאע’א נשא דברים בשמו של אבו מאזן ואמר כי יש להמשיך את מורשת יאסר ערפאת למרות הקשיים שניצבים מול הפלסטינים. הוא פנה אל החמא"ס בקריאה להפסיק את הפשעים נגד העם הפלסטיני, לשמור על אחדות העם ולהפנות את כל המשאבים לעבר ישראל .

8. בתום העצרת התחוללו עימותים אלימים בין פעילי פת"ח לכוחות הביטחון של החמא"ס. הנוכחים בעצרת דיווחו על יריות, יידוי אבנים וחילופי אש כבדים בין פעילי חמא"ס לפת"ח. במהלך העימותים פתחו אנשי הביטחון של החמא"ס באש לעבר המפגינים . כתוצאה מכך נהרגו שישה בני אדם (כולם מזוהים עם פת"ח) ונפצעו כ-150, כעשרה מהם באורח קשה. בנוסף, נעצרו על ידי המשטרה כ-125 איש שהיו מעורבים במהומות (סוכנות הידיעות ופא, 12 בנובמבר). בהלוויה שנערכה בדיר אלבלח לאחד מהרוגי פת"ח התפתחו עימותים נוספים בהם, נפצעו שישה פלסטינים מירי המשטרה. (סוכנות הידיעות מען, 12 בנובמבר).



פינוי פצוע מהשטח (טלוויזיה פלסטינית, 12 בנובמבר)

עיקרי תגובות לאירוע

9. מיד לאחר הארוע החלו שני הצדדים בחילופי האשמות באשר לאחריות לאירוע. אנשי הפת"ח טענו כי העימותים החלו כאשר פעילי חמא"ס חמושים התמקמו על גגות האוניברסיטה האסלאמית ופתחו באש לעבר המפגינים. אנשי החמא"ס טענו כי הירי היה בתגובה לפרובוקציות של פעילי פת"ח, שנשאו נשק בניגוד להבטחות המפורשות. מכל מקום, ברור כי הנפגעים היו מפגינים שהשתתפו בעצרת בעלות אופי בלתי אלים המזוהים עם פת"ח.

10. אבו מאזן כינה את האירוע "פשע אכזרי" והכריז על שלושה ימי אבל ברחבי הרשות הפלסטינית. לשכתו הוציאה הודעה המגנה את הירי בהדגישה כי העצרת היוותה בבחינת משאל עם ברור נגד החמא"ס (סוכנות הידיעות ופא, 12 בנובמבר). ממשלת סלאם פיאצ’ פרסמה הודעה המביעה זעזוע מ"האלימות הברבריות ומנטאליות הדיכוי והמעשים הנפשעים, שנראו היום לעיני כל העולם". לדבריו פעולות נפשעות אלו נעשו על פי החלטה רשמית של הדרגים הגבוהים בחמא"ס והן נועדו להפחיד את האזרחים, להשתיק את האופוזיציה לחמא"ס ולהטיל שלטון מדכא ודיקטטורי (סוכנות הידיעות ופא, 12 בנובמבר).


1 בהקשר לכך יוזכרו המאבקים במהלך חודש הרמצ’אן סביב התפילות ההמוניות של פת"ח ברחבי הרצועה, שדוכאו על ידי הכוח המבצע של החמא"ס (אוגוסט וספטמבר 2007).

2 המספר הגדול של משתתפים בעזה דווקא בולט על רקע הירידה במספר המשתתפים בעצרת המרכזית שהתקיימה בראמאללה בהשוואה לעצרת שהתקיימה בשנה שעברה.

3 יוזכר כי ב-21-17 באוקטובר התחוללו תקריות אלימות קשות בין משטרת החמא"ס לבין חמולת חלס המזוהה עם פת"ח, שאחמד חלס נמנה עימה. בתקריות הללו נהרגו 7 אנשים ונפצעו למעלה מ-50.

לראש העמוד