חדשות העימות הישראלי פלסטיני 31-15 באוקטובר 2007


     
 

רצועת עזה כפצצה מתקתקת: איור שהופיע באתר האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין,
(qudsway , 30 באוקטובר)

  שוטר בודק נזקים שנגרמו בנתיב העשרה כתוצאה מירי פצצת מרגמה של החמא”ס (רויטרס, 30 באוקטובר צלם: אמיר כהן)

עיקרי תמונת המצב

  כוחות הביטחון הישראליים קיימו פעילות אינטנסיבית של סיכול ומנע ברצועת עזה במהלכה נהרגו שני חיילי צה"ל . ברקע פעילות זאת עומדת עליית היקף ירי הרקטות ופצצות המרגמה במחצית השנייה של אוקטובר. שר הביטחון אהוד ברק התבטא כי כל יום שעובר מקרב את ישראל לפעולה רחבה בעזה, שישראל אינה ששה אליה. ביהודה ושומרון בלט פיגוע ירי בצומת אריאל שבוצע מרכב חולף וגרם לשלושה פצועים, אחד מהם, חייל צה"ל, באורח קשה.

  הרשות הפלסטינית מתכננת לפרוס בשכם, בירת הטרור ביהודה ושומרון, 500 פעילי מנגנוני הביטחון. זה יהיה מבחן ראשון מסוגו למידת יכולתה של הרשות להשליט חוק וסדר ולמלא מחויבויותיה הביטחוניות להפסקת הטרור בהתאם ל”מפת הדרכים”. ברצועת עזה נמשכו התנקשויות אלימות בין מוקדי כוח מקומיים לבין החמא”ס, שעדיין אינה מצליחה לייצב שליטתה ברצועה.

  במישור המדיני נמשכת הידברות צוותי המו" מ של ישראל והרשות הפלסטינית לגיבוש הצהרה משותפת לקראת מפגש אנאפוליס, שתגדיר את המסגרת של נושאי הליבה אך ללא הצבעה על פיתרונות. מתנגדי הועידה, בעידוד וסיוע של איראן וסוריה, נערכים לקיום ועידת סרוב בדמשק, במקביל למועד התכנסות המפגש באנאפוליס.

אירועים בולטים בשטח

שני חיילי צה”ל נהרגו במהלך פעילות צה”ל ברצועת עזה

  במהלך בפעילות סיכול ומנע של צה”ל ברצועת עזה נהרגו שני חיילי צה”ל וארבעה נפצעו:

•  ב-17 באוקטובר במהלך פעילות צה"ל באזור ח’אן יונס שבדרום רצועת עזה, נהרג חייל צה"ל, סמל בן כובאני ז"ל, בן 20 מחדרה. החייל נהרג כתוצאה מירי מחבלים לעבר הכוח (אתר דובר צה"ל, 17 באוקטובר).


סמל בן כובאני ז"ל

•  ב- 29 באוקטובר בעת פעילות סמוך לגדר המערכת התפתח קרב עם חמושים במהלכו נפצע באורח קשה ונפטר מאוחר יותר בבית החולים חייל מילואים רב סמל ראשון אהוד אפרתי ז"ל, בן 34, נשוי ואב לשלושה ילדים מבית יהושע. שני חיילים נוספים נפצעו באורח קל (אתר דובר צה"ל, 29 באוקטובר).


רב סמל ראשון אהוד אפרתי ז"ל

  חמא"ס’ /גדודי עז אלדין אלקסאם נטלו את האחריות למותם של שני החיילים. בקריאה שהפנה דובר הארגון, אבו עבידה, לכל מותחי הביקורת על מדיניות הפיגועים של התנועה הוא ציין כי אמנם הארגון פסק לבצע ירי רקטות לעבר יישובי הנגב אך לא פסק מלבצע פעילות נרחבת נגד כוחות צה"ל הפועלים רחבי הרצועה 1 (ערוץ אלאקצא’, 29 באוקטובר).

פיגוע ירי בצומת אריאל

  ב 24 באוקטובר בשעות הצהריים פתחו מחבלים בירי מרכב חולף לעבר מספר אזרחים, אשר עמדו בטרמפיאדה ביציאה מהעיר אריאל. כתוצאה מהירי נפצע קשה חייל צה"ל, ואזרח נוסף נפצע קל. המחבלים המשיכו בנסיעה וביצעו ירי נוסף לעבר מספר כלי רכב ישראלים ופלסטיניים, ממנו נפצע אזרח ישראלי באורח קל. בסריקות שביצעו כוחות צה"ל נתגלה הרכב ממנו בוצע הירי כשהוא עולה באש ליד הכפר ג’מעין (בין אריאל לתפוח). יצוין כי מהכפר ג’מעין יצאו כבר בעבר מספר מחבלים, שביצעו פיגועי ירי בכביש אריאל-תפוח (אתר דובר צה"ל, 24 באוקטובר).

  את האחריות לביצוע פיגוע הירי נטל על עצמו פת"ח/תנזים . מאידך, גורמים בחמא"ס/גדודי עז אלדין אלקסאם טענו כי הם אלה שביצעו את הפיגוע וכי הם השהו את פרסום נטילת האחריות בשל שיקולי "ביטחון שדה" (אתר עז אלדין אלקסאם, 25 באוקטובר).


המכונית השרופה של המחבלים שביצעו את פיגוע הירי (דובר צה"ל, 24 באוקטובר)

עלייה בהיקף ירי הרקטות לעבר יישובי מערב הנגב

   לאחר שבשבועיים הראשונים של אוקטובר חלה רגיעה יחסית בירי הרקטות, שב והתגבר הירי והוא עמד בשבועיים האחרונים של אוקטובר על 44 נפילות (סה"כ 59 נפילות במהלך אוקטובר לעומת 70 נפילות בספטמבר). ב-23-22 באוקטובר נורה מטח של כ-17 רקטות עליהן נטל אחריות הג’האד האסלאמי בפלסטין, אחת מהרקטות נחתה על בית מגורים בשדרות (23 באוקטובר) ונגרם נזק לרכוש. רקטה נוספת נחתה סמוך למעון ילדים בשדרות. שלושה אנשים לקו בהלם (25 באוקטובר).

   גם בירי פצצות המרגמה חלה עלייה בחודש אוקטובר . בשבועיים האחרונים של החודש נורו 29 פצצות מרגמה (סה"כ 87 פצצות מרגמה בכל החודש). את רוב הירי ביצעה תנועת החמא"ס הממשיכה להימנע משיגור רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי.


פעילי גדודי עז אלדין אלקסאם יורים פצצות מרגמה מבית חאנון
(טלוויזית אלאקצא , 26 באקטובר)

פעילות סיכול ומנע

כללי

  במהלך השבועיים האחרונים המשיכו כוחות הביטחון בפעילות הסיכול והמנע ברצועת עזה וביהודה ושומרון. ראש שירות ביטחון כללי יובל דיסקין דיווח כי מתחילת השנה סיכל השב”כ 22 פיגועים שיצאו מרצועת עזה ו-17 פיגועים שתוכננו להתבצע מיהודה ושומרון (ידיעות אחרונות, 30 באוקטובר).


פעילי גדודי חללי אלאקצא מניחים מטענים
(טלוויזית אלאקצא, 6 באוקטובר)

רצועת עזה

  צה"ל ממשיך בפעילות הסיכול והמנע בקרבת גדר המערכת כשמקביל מתבצעת פעילות "נקודתית" בעומק הרצועה. כתוצאה מפעילות זו נהרגו שני חיילי צה"ל וארבעה נפצעו. כמו כן הותקפו מהאוויר מספר חוליות מחבלים בדרכם לשיגור רקטות. להלן הפעולות הבולטות שבוצעו ע"י צה"ל:

•  30 באוקטובר – חיל האוויר תקף סמוך לח’אן יונס מוצב השייך לכוח המבצע של החמא"ס. ארבעה פעילי חמא"ס נהרגו.

•  28 באוקטובר – חיל האוויר ביצע שלוש תקיפות מהאוויר לעבר מחבלים בשכונת סג’אעיה. בתוצאה מהן נהרגו שישה מחבלים פלסטינים.

•  26 באוקטובר – כוח צה"ל שפעל בצפון הרצועה נתקל בחוליית מחבלים חמושים. במהלך חילופי אש שהתנהלו בין הצדדים נהרגו שניים מחברי החוליה. שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל.

•  25 באוקטובר כוח צה"ל שפעל בדרום רצעת עזה זיהה שני מחבלים חמושים, ירה לעברם והרגם. המחבלים נשאו אמצעי לחימה רבים ביניהם חומרי נפץ וטיל נ"ט.

•  22באוקטובר – בתקיפה מהאוויר של חולייה באזור בית חאנון נהרג מחבל ושלושה אחרים נפצעו.

•  21 באוקטובר – חיל האוויר תקף ספינת דייג מול חופי רפיח. על הספינה היו שני פעילי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין. השניים נהרגו.

יהודה ושומרון

  כוחות הביטחון המשיכו בפעולות הסיכול והמנע ביהודה ושומרון במסגרתה נהרגו מספר פעילי טרור (כולל בכירים), נעצרו כמה עשרות, הוחרמו אמצעי לחימה ונחשפו מעבדות לייצור אמצעי לחימה. בין השאר יצוינו:

•  ב-22 באוקטובר – במהלך חילופי אש בין כוחות צה"ל למחבלים חמושים בג’נין נהרגו שני חמושים. ההרוגים הם פעיל בכיר בשל הג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון הגדה ועוזרו. חייל צה"ל נפצע באורח קל.

•  ב-22 באוקטובר -במהלך סריקות שביצעו כוחות הביטחון בביתו של פעיל טרור בשכם נחשפה מעבדת חבלה. המעבדה פוצצה באופן מבוקר ע"י חבלנים.

•  ב-16 באוקטובר – כוחות צה"ל שפעלו בשכם הרגו את בסאם חמיס מצטפא אבו סריה, פעיל בכיר בפת"ח/תנזים. הוא היה מעורב בתכנון והוצאה לפועל של שני פיגועי התאבדות, בביצוע עשרות פיגועי ירי ובהשלכות מטענים.

•  בכיר גדודי חללי אלאקצא, מהדי אבו ע’זאלה, איים כי אנשיו ינקמו את מותו של אבו סריה והפנה אצבע מאשימה כלפי אילו המנסים לאסוף את נשק ארגוני הטרור בגדה, בטענה כי הם אילו אשר גורמים לאנרכיה ביטחונית. (רדיו צות אלקודס, 16 באוקטובר) בהודעה אחרת, מטעם סניף פת"ח בשכם נמסר כי "ההתנגדות תמשך, ונרותיה יאירו את דם החללים הטהורים. (טלביזית שכם, 16 באוקטובר).

צמצום הקשר בין ישראל בין ישראל לבין רצועת עזה

  כיישום מעשי להכרזתה של רצועת עזה על ידי ישראל כשטח עוין (19 בספטמבר), גובשה שורת צעדים, שמשמעותם צמצום הדרגתי של קשרי ישראל עם הרצועה למעט מתן סיוע הומניטארי חיוני דוגמת מזון ותרופות . להלן תמונת מצב אודות הצעדים הללו:

•  צמצום אספקת הדלק לרצועת עזה . לדברי ראש סוכנות הדלק הפלסטינית חלה ירידה של כ-50%-40% בהעברות בנזין וסולר ו-12% בהעברת נפט לרצועה. גורמי ביטחון ישראלים אומרים כי הצמצום הינו קטן בהרבה והוא עומד על 10%-5% .

•  סגירת מעברים – מעבר סופה ששימש עד כה להעברת סחורות נסגר. במצב זה יועברו סחורות לרצועת עזה רק דרך מעבר כ רם שלום ומסוע קרני ( המשמש בעיקר להעברת קמח) ועם תחילת יישום ההגבלות יועברו לרצועה רק מוצרי מזון ותרופות. יוזכר כי המעברים, ובמיוחד מעבר כ רם שלום נתונים מאז השתלטות החמא"ס על הרצועה להתקפות רצופות מצד ארגוני הטרור והוא נסגר עקב כך לעיתים תכופות.

•  הגבלות בתחום הפיננסי –הבנקים הישראליים החליטו להפסיק את קשרי הבנקאות עם בנקים ברצועה . למרות זאת המשיכה ישראל לאפשר הכנסת כספים (בעיקר כספי משכורות) מבנקים בגדה המערבית לבנקים ברצועה דרך מחסום ארז.

•  שיבוש אספקת החשמל – שר הביטחון אהוד ברק אישר (25 באוקטובר) להפסיק את זרם החשמל לבית חאנון (אזור בצפון הרצועה ממנו מרבים ארגוני הטרור לשגר רקטות) לשעתיים בכל ערב. בתום דיון משפטי הורה מני מזוז היועץ המשפטי לממשלה, (29 באוקטובר) להשעות את ההחלטה על מנת לבצע עבודת מטה נוספת על מנת למנוע פגיעה הומניטארית בתושבי הרצועה (ישראל מספקת כ-70% מצריכת החשמל ברצועה).

מותו של אסיר במהלך התפרעות בכלא קציעות שימש
עילה להצפה מחדש של נושא האסירים

  ב-22 באוקטובר אירעו עימותים אלימים בכלא קציעות 2 בין אסירים לבין סוהרים. העילה לפרוץ המהומות הייתה מחאת האסירים על שהנהלת בית הכלא התקינה אנטנה, שלטענתם משבשת את השימוש בטלפונים סלולאריים בבית הכלא 3. כתוצאה מההתפרעות נהרג אחד האסירים, מחמד אלשאקר, פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין, ונפצעו ארבעה. כמו כן נפצעו שמונה סוהרים. גופתו של האסיר הועברה לפלסטינים.

  התקרית בכלא קציעות היוותה עילה לפלסטינים להעלות מחדש לראש סדר היום התקשורתי והציבורי את נושא האסירים. כלי התקשורת הפלסטינים גינו בחריפות את האירועים. השר לענייני אסירים בממשלת סלאם פיאצ’ אמר כי הייתה זו "תוקפנות מכוונת" מצידה של ישראל שנועדה לפגוע במאמצים לקראת ועידת השלום. השר אמר גם כי הם פועלים להקמת וועדה שתחקור את האירוע. תנועת החמא"ס קראה לכל ארגוני הטרור להגיב "בכוח ובכל האמצעים" על מנת לשחרר את כל האסירים ( Palestine-info , 23 באוקטובר).

  ביהודה ושומרון וברצועת עזה התקיימו עצרות והפגנות הזדהות עם האסירים: הפגנה של נציגי עשרות משפחות אסירים בראמאללה ואלבירה; עצרת מחאה של מאות סטודנטים באוניברסיטת ביר זית; עצרת הזדהות שארגנה תנועת החמא"ס בחברון (שפוזרה על ידי מנגנוני הביטחון של אבו מאזן); עצרות הזדהות בעזה וברפיח. בדברים שנשא פתחי חמאד, מבכירי החמא"ס במהלך עצרת ההזדהות במחנה הפליטים ג’באליא הוא איים, כי גדודי עז אלדין אלקסאם יחטפו חיילים לא רק ברצועת עזה אלא גם בישראל, ביהודה ושומרון ובחו"ל (ערוץ אלאקצא, 22 באוקטובר).

ע
צרת הזדהות עם האסירים במחנה הפליטים אלנציראת
(אתר רשת התקשורת של מחוז המרכז ברצועת עזה, 24 באוקטובר)

נתונים סטטיסטיים

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית 4

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי

נפילות מזוהות של פצצות מרגמה בחתך חודשי

נפגעים בחתך חודשי

הערכות לקראת מפגש אנאפוליס

פגישת אהוד אולמרט עם אבו מאזן

  ב-26 באוקטובר התקיימה פגישה נוספת בין ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. השתתפו בפגישה כמה מחברי צוות המו"מ וביניהם: שרת החוץ וראש הצוות הישראלי ציפי לבני, ראש הצוות הפלסטיני אבו עלאא’ ויו"ר מחלקת המו"מ באש"פ צאא’ב עריקאת. בפגישה הושגה הסכמה סביב מחויבות שני הצדדים להגיע להצהרה משותפת לקראת מפגש אנאפוליס, שתגדיר את המסגרת של נושאי הליבה ללא הצבעה על פתרונות. המסגרת עליה יוסכם תהווה בסיס למו"מ מפורט הצפוי להתחיל לאחר המפגש.

  עוד הוסכם בפגישה בין אולמרט לאבו מאזן כי יישום ההצהרה המשותפת יעשה במסגרת "מפת הדרכים" (30 באפריל 2003), המכוונת להביא לפיתרון קבע של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני 5. כמו כן הוסכם שהאמריקאים הם אלו שיהיו אחראים להגדיר האם מומשו שלבי "מפת הדרכים" ע"י כל אחד מהצדדים. במסיבת עיתונאים בעקבות הפגישה הצהיר צאא’ב עריקאת כי היא היתה "בונה, מעמיקה ורצינית" וכי דווח בה על תוצאות פגישות צוותי המו"מ. (ערוץ אלג’זירה, 26 באוקטובר).

התבטאויות אבו מאזן בעת ביקורו במצרים

  לאחר פגישתו עם נשיא מצרים חסני מבראכ קיים יו"ר הרשות אבו מאזן מסיבת עיתונאים בה הכחיש כי הצד הפלסטיני הוריד את רף ציפיותיו לקראת מפגש אנאפוליס (ועידת אנאפוליס, על פי הטרמינולוגיה של אבו מאזן) (סימז"ת, 30 באוקטובר). בראיון שהעניק לעורך הראשות של סוכנות הידיעות המזרח התיכון (30 באוקטובר) הוא שב ופרט את עמדותיו המוכרות:

•  בוועידה באנאפוליס לא יעשה הצד הפלסטיני שום ויתור . בדעתו לדרוש את יישום החלטות מועבי"ט, היוזמה הערבית ומפת הדרכים, שכולן לדבריו קובעות הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ודורשות את שיבת הפליטים . הוא ציין גם כי נמסר לפלסטינים, שהוועידה תתקיים ב-15בנובמבר אולם עדיין אין מועד סופי, ויתכן שהוועידה תדחה בשל ההתפתחויות.

•  אבו מאזן הסכים עם אהוד אולמרט ועם היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב, שתורכב ועדה משולשת פלסטינית- ישראלית- אמריקאית כדי לפעול ליישום הסעיף הראשון של מפת הדרכים לפני ההליכה לוועידה.

•  בסדר היום (האג’נדה) של הוועידה חייבת להיות התייחסות לששת נושאי הליבה של הסדר הקבע : ירושלים, ההתנחלויות, הגבולות, הפליטים, המים והביטחון. סדר היום חייב לכלול את אופן הטיפול בנושאים הללו אך לא את הפתרון, שיושג בשלב מאוחר יותר.

•  כל הסכם שיושג לא יהיה בתוקף אלא אם יאושר באחת משתי הדרכים: או באמצעות משאל עם , או באמצעות המועצה הלאומית הפלסטינית , המייצגת את כל הפלסטינים. המו"מ הינו בסמכותו של הועד הפועל של אש"פ, ואבו מאזן, העומד בראשו, הוא שינהל את המו"מ הזה.

• 
הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב , על פי היוזמה הערבית, תושג רק לאחר שישראל תיסוג מהשטחים הפלסטיניים והערביים , שנכבשו בשנת 1967 (קרי, גם רמת הגולן). לפיכך בשלב זה המדינות הערביות והמוסלמיות "אינן מתבקשות לעשות שום צעד לעבר הנורמליזציה".

קריקטורות פרי עטו של ד"ר עלאא’ אללקטה, קריקטוריסט ידוע המפרסם בעיתונים: פלסטין (חמא"ס), אלשרק (קטר) ואלמדינה (סעודיה). הקריקטורות הופיעו גם באתר האינטרנט המזוהה עם הג’האד האסלאמי בפלסטין ( paltoday , אוקטובר). בקריקטורות שזורות נימות אנטישמיות -דמותו של היהודי כנחש וכמי שזומם לתקוע סכין בגב .

    במקביל להכנות של ישראל והרשות הפלסטינית למפגש באנאפוליס נערכים מתנגדי המפגש, ובמרכזם תנועת החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין, לכנס בדמשק את ועידת הסירוב שתקרא "הועידה הלאומית הפלסטינית". להלן תמונת מצב ההכנות לוועידה:

•  מועד הועידה : מחמד נזאל, חבר הלשכה המרכזית של החמא"ס, וזיאד נח’אלה, סגן מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, מסרו כי הועידה התקיים בדמשק ב- 8-7 בנובמבר 2007. זיאד נח’אלה, סגן מזכ"ל הג’האד האסלאמי בפלסטין, הודיע שהוסכם לדחות את הוועידה ולקיים אותה במקביל לוועידת אנאפוליס (פאל-טודיי, 30 באוקטובר).

•  משתתפי הועידה : בתקשורת הערבית דווח כי 8 ארגונים פלסטינים הסכימו להשתתף בוועידה. כמו כן נשלחו הזמנות לפתח, לאישים ערביים ואסלאמיים ולחזבאללה (אלחיאת, 25 באוקטובר). בוועידה צפויים להשתתף כ- 500 אישים (אלחיאת, 30 באוקטובר). הסורים טוענים כי הועידה הינה "עניין פלסטיני שאין לו קשר לסוריה" (אלחיאת, 25 באוקטובר), אולם אישים סוריים צפויים להשתתף בה (הסוכנות האיטלקית AKI , 25 באוקטובר).

•  הנושאים שיידונו בוועידה : מחמד נצר, חבר הלשכה המדינית של החמא"ס וחבר בוועדה המכינה את ועידת דמשק, התבטא כי הוקמו 4 ועדות משנה לניסוח ניירות עבודה. ניירות העבודה עוסקים ברה- ארגון של אש"פ, מאבק בחיסול העניין הפלסטיני (קרי, מאבק נגד פסגות אנאפוליס), "זכות השיבה" והודעה מסכמת ( Palestine-info , 30 באוקטובר).

•  מעורבותה של איראן : שר החוץ האיראני מנושהר מתכי, המבקר בסוריה, נועד בדמשק עם משלחות של חמא"ס, הג’האד האסלאמי בפלסטין ונציגים נוספים ארגוני הטרור המשתתפים בוועידת דמשק. מוסא אבו מרזוק, סגן ראש הלשכה המדינית של החמא"ס, התבטא כי איראן היתה מוכנה לארח את הוועידה אולם היא מעדיפה שהועידה תיערך במדינה ערבית (אי.פי, 29 באוקטובר).

•  מימון הוועידה : "מקורות פלסטינים" מסרו לכתב העיתון הערבי אלחיאת (30 באוקטובר) כי איראן התבקשה לסייע לחמא"ס ולשאר הארגונים במימון הוועידה. עלות הוועידה לפי אותם מקורות לא תעלה על 100,000$.

•  כינוס וועידה מקבילה ברצועת עזה : שני בכירים בחמא"ס, מחמוד אלזהאר וסעיד ציאם, התבטאו כי יתכן שברצועת עזה תתכנס ועידה מקבילה לוועידה בדמשק. לדבריהם וועידה זאת תקבע עמדות, מטרות וחלופות של מחנה המתנגדים לועידת אנאפוליס (ערוצי אלאקצא ואלג’זירה, 22 באוקטובר).

פעילות הסברתית ומדינית של פתח והרשות הפלסטינית נגד ועידת דמשק

•  הועד המרכזי של פת"ח פרסם הודעה חריפה נגד "ועידת הקושרים בדמשק" בהנהגת חמא"ס הפועלים לכינוס "ועידת לא חוקית" שמטרתה לכסות על ההפיכה ברצועת עזה ועל פשעיהם נגד העם הפלסטיני. ההודעה קובעת כי שום ועידה אינה יכולה לזכות בלגיטימיות של העם הפלסטיני אלא אם כן הועד הפועל של אש"פ והנשיא אבו מאזן יהיו יוזמיה (סוכנות ופא, 28 באוקטובר). " הרשות הפלסטינית" שיגרה משלחת בת שלושה נציגים לדמשק (28 באוקטובר) על מנת לשכנע את סוריה שלא לארח את ועידת הסירוב.

הזירה הפנים-פלסטינית

רצועת עזה

החמא”ס ואבו מאזן ממשיכים לבסס שליטתם ברצועה וביהודה ושומרון

    ב- 17 באוקטובר פרצו תקריות אלימות בין משטרת החמא"ס לבין חמולת חלס בשכונת אלשג’אעיה בעזה. המדובר בחמולה גדולה המזוהה עם פת"ח (אחמד חלס, בכיר פתח ברצועה, משתייך אליה). מניין ההרוגים הרשמי בתקריות עומד על 7 הרוגים ומעל ל- 50 פצועים. העימותים פרצו סביב ביתו של עקיד (אל"מ) עאדל מחמד חלס, שהיה פעיל במנגנון הביטחון המסכל, אך עד מהרה הם גלשו לכל שכונת אל שג’אעיה. עאדל חלס התבקש להסגיר חשודים, שביצעו ירי לעבר כוח של המשטרה. חמולת חלס לא נענתה לבקשה ומשטרת החמא"ס (בה התמזג "הכוח המבצע") קיבלה הוראה לתפוס את החשודים בכוח. במהלך העימותים נעשה שימוש בנשק קל ופצצות מרגמה. משטרת החמא"ס ניתקה את השכונה ממים, חשמל וטלפון.

  גורמים שונים ברצועה, ובתוכם ראשי הג’האד האסלאמי בפלסטין, השקיעו מאמצי תיווך בין הצדדים. לאחר שני סבבי עימותים הושג הסכם (20 באוקטובר) שכלל התחייבות מצד חמולת חלס לסלק את המחסומים והחמושים מהרחובות ולהסגיר כל מי שתוכח מעורבותו בפגיעה במשטרת החמא"ס. אולם ההתנקשויות בשכונת אלשג’אעיה נמשכו גם ב- 21 באוקטובר לאחר שחמולת חלס לא עמדה בתנאי ההסכם.

  התקריות האלימות בשכונת שג’אעיה מצביעים על כוחה של המסגרת המשפחתית- חמולתית ברצועת עזה, גם בעידן של שלטון החמא"ס. לתקריות הללו נוספו גם תקריות בין החמא"ס לג’האד האסלאמי בפלסטין בח’אן יונס וברפיח (ראו להלן). התקריות היוו קריאת תיגר נגד החמא"ס מצד מוקדי כוח שונים בעזה ובדרום הרצועה והוכחה כי עדיין לא עלה בידי החמא"ס לייצב את שליטתה הביטחונית ברצועה . נכונותם של כל אלו להיכנס לעימותים עם החמא"ס עשויה להעיד על שחיקה בכוח ההרתעה שלה אך אין בכך עדיין כדי לפגוע בשליטתה הצבאית ובמעמדה הדומיננטי ברצועה.

תקריות אלימות בין החמא"ס לג’האד האסלאמי בפלסטין בדרום הרצועה

   ב- 19 באוקטובר פרצו תקריות אלימות בין משטרת החמא"ס לפעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין בעיירה בני סהילא, שבמזרח ח’אן יונס . התקריות פרצו בעקבות ניסיון החמא"ס לעצור דרשן באחד המסגדים. כלי התקשורת הפלסטינים דיווחו על 5 פצועים משני הצדדים. כמו כן נעצרו 5 פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. התקריות הסתיימו לאחר תיווך ועדות ההתנגדות העממית בין הצדדים הניצים.

   ב- 20 באוקטובר פרצו תקריות אלימות בין משטרת החמא"ס לפעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין ברפיח. בתקריות הללו השתתפו עשרות חמושים משני הצדדים. החמא"ס טען כי התקריות פרצו בעקבות מעצר פעיל הג’האד האסלאמי בפלסטין ע"י המשטרה. בתקריות הללו נהרגו 3 אנשים נפצעו 18, רובם פעילים משני הצדדים. כמו כן נעצרו כ- 15 פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין. בסוף היום נחתם הסכם להפסקת אש אולם התקריות שבו והתחדשו ב- 21 באוקטובר.

   בכירים בחמא"ס ובג’האד האסלאמי בפלסטין ניסו להמעיט במשמעות התקריות הללו בהצהירם כי כן מקומיות ומוגבלות. הם טענו כי עלה בידם להכיל את האיורעים, והדגישו כי המערכת היחידה שלהם הינה נגד ישראל. "מומחים פלסטינים" ברצועת עזה, בראיון לאתר האסלאמי Islamomline.net (23 באוקטובר), ציינו כי אחת הסיבות לעימותים הללו הינה חולשת ההנהגה הפוליטית בג’האד האסלאמי מול ההנהגה הצבאית. מצטפא אלצואף, עורך העיתון פלסטין של החמא"ס, התבטא באותו ראיון כי "הזרוע הצבאית של הג’האד האסלאמי בפלסטין מקבלת את הכספים שלה מה"חוץ", ולכן חלשה השפעתם של המנהיגים הפוליטיים על פעילי הזרוע הצבאית שלהם". אותם "מומחים פלסטינים" הוסיפו כי הצטרפותם של מאות פעילי מנגנוני הביטחון ופת"ח לג’האד האסלאמי בפלסטין תרמה אף היא לעליית מפלס המתיחות בין שתי התנועות.

בכירי הזרוע הטרוריסטית של החמא"ס: החמא"ס תעבור ממגננה
למתקפה אם לא תפסקנה פעילות ישראל.

   העיתון הערבי הנפוץ אלחיאת היוצא בלונדון דיווח (31 באוקטובר) מפי "מקורות פלסטינים מהימנים" כי מחמד אלצ’יף , המפקד הכללי של הזרוע המבצעית- טרוריסטית של החמא"ס, חזר לרצועה לפני כחודש. זאת לאחר תקופת טיפול שארכה כ- 14 חודשים בעקבות ניסיון חיסול שבוצע ע"י ישראל. לפי אלחיאת הטיפול נכשל ומחמד אלצ’יף ישאר משותק בחצי גופו.

   פעיל בחמא"ס בח’אן יונס, אחמד נמר חמדאן , התבטא לאחרונה כי הוא פגש את מחמד אלצ’יף בעת ביקור תנחומים בבית אחד מחללי הארגון. מחמד אלצ’יף יידע אותו כי גדודי עז אלדין אלקסאם מתכוננים בשבועות הבאים לבצע מתקפות נגד ישראל במקום להסתפק בהגנה אם ישראל לא תפסיק פעילותה הצבאית בעזה וביהודה ושומרון. מתקפות אלו לדבריו תפגענה " בלב הישות הרודנית " (רמז לפעולות התאבדות?). (ימאן- פרס, אתר אינטרנט חדש המזוהה עם חמא"ס, 29 באוקטובר). על רקע פעילות הסיכול והמנע האינטנסיבית של צה"ל ברצועה הצהיר גם אבו עבידה , דובר גדודי עז אלדין אלקסאם, כי בכוונת החמא"ס לחדש את ירי הרקטות לעבר ישראל ולא להסתפק במה שהוא מכנה "מדינות המגננה הנוכחית" ( Palestine info , 17 באוקטובר).

יהודה ושמורון

פעילות מתוכננת להשלטת חוק וסדר מנגנוני הביטחון בשכם

    ריאצ’ אלמאלכי, דובר ממשלת סלאם פיאצ’, הודיע בתום הישיבה השבועית של ממשלתו כי כ- 500 אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטינים מוכנים להתפרס בעיר שכם . הדובר הוסיף כי כוחות הביטחון יפעלו להשליט שם חוק והסדר לאחר אימונים שקיבלו במחנות הביטחון ביריחו (סוכנות מען, 29 באוקטובר). שר הפנים בממשלת סלאם פיאצ’ עבד אלרזאק יחיא ביקר ב- 30 באוקטובר בשכם לקראת פריסת כוחות הביטחון.

   מושל מחוז שכם, ד"ר ג’מאל מחיסן , בראיון לבטאון הרשות אלחיאת אלג’דידה (30 באוקטובר), הציג את התוכנית הביטחונית, שבמסגרתה עומדת להתבצע פעילות כוחות הביטחון:

•  התוכנית הביטחונית המיושמת בשכם הינה חלק ממפת הדרכים . לאחר שתבוצע התוכנית ע"י הרשות הפלסטינית יהיה על ישראל לסגת לגבולות ה- 28 בספטמבר 2000 ולהחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה לפני אינתיפאדת אלאקצא.

•  מטרת התוכנית הביטחונית הינה ש"שכם תהיה נקייה מכל נשק פרט לנשק החוקי והמורשה". לדבריו נשקם של המחבלים ("נשק ההתנגדות") הנמצאים ברשימות המבוקשים יישאר בידיהם עד שהם "יסדירו באופן מלא את מצבם מול הצד הישראלי".

•  התוכנית הביטחונית אינה מכוונת נגד "ההתנגדות והלוחמים , שהרשות שואפת להעניק להם ביטחון, אלא המטרה היא לסיים את תופעת המצאות הנשק הבלתי חוקי ולהחזיר את הביטחון והאמון לאזרחים. "אנו לא ניתן לכיבוש [הישראלי] להמשיך בפעולות ההרג, המעצרים והפלישות…" התוכנית כוללת תפיסת נשק בלתי חוקי, סיום תופעות המכוניות הבלתי חוקיות וגביית דמי החסות, ומניעת פשיעה על כל צורותיה.

•  שכם נבחרה כמקום לתחילת ביצוע התוכנית הביטחונית משום שהמצב בעיר קשה , ואם ישוב אליה הביטחון, קל יהיה לפעול בכל הערים הפלסטיניות. המדובר לא רק בעיר שכם אלא בכל המחוז כולל הכפרים ומחנות הפליטים .

•  באשר לחמא"ס ציין אלמחסין כי מנגנוני הביטחון לא יעצרו איש בגלל השתייכותו לחמא"ס. "אבל [אנו] רודפים אחרי פעילי חמא"ס שבבעלותם נשק וזוהי החלטה [שהתקבלה] לאחר ההפיכה העקובה מדם שהיתה ברצועת עזה" … המטרה היא למנוע הימצאות כל נשק בלתי חוקי, אפילו אם הוא נמצא בידי "גדודי חללי אלאקצא".

•  באוניברסיטת אלנג’אח בשכם [מעוז של החמא"ס] יש ניסיונות לעורר אנרכיה, אותם מובילים כמה חברים במועצה המחוקקת (בראיון נוסף לאתר פלסטין אלא’ן, 29 באוקטובר, ציין מושל שכם כי הרשות הפלסטינית תתנגד להסתה מכל סוג, בין אם מצד שיח’ים המנצלים את במות המסגדים, ובין אם סטודנטים באוניברסיטאות או אף חברי המועצה המחוקקת].

    תנועת החמא"ס, כצפוי, תקפה את הפריסה המתוכננת של מנגנוני הביטחון בשכם. היא קראה למנגנונים להתרכז במאבק נגד האנרכיה הביטחונית והפשיעה אך "להוריד מסדר היום שלה את משימת הפגיעה בנשק של ההתנגדות ושל אנשי ההתנגדות…" שכם, לדברי החמא"ס, "צריכה להיות בירת ההתנגדות… ולא נוותר על התואר הזה" (אתר פלסטין אלא’ן, 30 באוקטובר).

    שכם מהווה את מוקד הטרור הבולט ביהודה ושומרון וכוחות הביטחון הישראלים שבו וסיכלו ניסיונות להוציא ממנה פיגועי טרור, כולל סיכול פיגוע התאבדות בתל אביב בעקבות גילוי חגורת נפץ ביום הכיפורים (22 בספטמבר). שכם גם מהווה מוקד של אנרכיה ושל תקריות מתמשכות בין פתח ומנגנוני הביטחון הפלסטינים לבין תנועת החמא"ס, ארגוני טרור נוספים וגורמים פליליים. פריסת כוחות הביטחון הפלסטינים בשכם מהווה איפא מבחן ראשון מסוגו ליכולתה של "הרשות הפלסטינית" למלא מחויבותיה הביטחוניות בהתאם לנדרש ממנה ב"מפת הדרכים".

התנקשויות בין חמושים לכוחות ביטחון פלסטינים בחברון

    בחברון התנהלו ב- 30 באוקטובר התנקשויות בין אנשי משטרה ומנגנוני הביטחון הפלסטינים לבין חמושים רעולי פנים. בשעות הצהריים פתחו קבוצת חמושים באש לעבר פטרול משטרה ופצעו שלושה שוטרים. בשעות אחר הצהריים התנהלו חילופי אש במהלכם נפצעו שני אנשי ביטחון, אחד מהם עקיד (אל"מ) איאד אלאקרא, מפקד הביטחון המסכל.

    ברקע להתנקשויות הללו עמדו פעולות של המשטרה לשחרור אזרח שנחטף ע"י אחת החמולות בעיר. המשטרה עצרה 9 חמושים והחרימה כמויות גדולות של נשק ותחמושת שהיו ברשותם. בעקבות זאת דרשו אנשי עסקים בחברון מאבו מאזן ומסלאם פיאצ’ לשים קץ לאנרכיה הביטחונית ולהשליט חוק וסדר במחוז חברון.

פעילות הרשות הפלסטינית נגד התשתית האזרחית של החמא"ס בדגש על "ועדות הצדקה"

   לאחרונה מגלה הרשות הפלסטינית פעילות רבה נגד התשתית האזרחית של החמא"ס ("הדעווה") הכוללת, בין השאר, "ועדות הצדקה" (ה"זכאת"), מוסדות ומסגדים שבשליטת החמא"ס. תשתית זאת עוסקת בנושאים חברתיים (סיוע לנזקקים, דת, חינוך) אולם היא גם משמשת בסיס לפעילות הפוליטית של החמא"ס ומהווה מעטפת תומכת לתשתית המבצעית- טרוריסטית.

    במסגרת פעילות הרשות הפלסטינית נגד התשתית האזרחית של החמא"ס פורסם ע"י אבו מאזן צו בעל מעמד של חוק למלחמה בהלבנת הון (סוכנות ופא, 27 באוקטובר 2007). צו זה עשוי לסייע בפיקוח על סכומי הכסף הגדולים המועברים ל"ועדות הצדקה" מקרנות המזוהות עם חמא"ס בעולם הערבי והמערבי.

   ד"ר עבד אל רחים חנבלי , יו"ר ועדת הצדקה בשכם (המזוהה עם החמא"ס ), הצהיר כי הממשלה הפלסטינית הודיעה על פירוק "ועדות הצדקה" בגדה המערבית והרכבתן מחדש. לדבריו שר ההקדשים השיח’ ג’מאל בואטנה הודיע על כך לוועדות באופן רשמי (סוכנות מען, 18 באוקטובר). בראיון שהעניק שר ההקדשים ג’מאל בואטנה לעיתון אלקדס (22 באוקטובר) הוא התייחס לשאלות הרכבתן מחדש של "ועדות הצדקה". להלן קטעים מדבריו:

•  "…אלה [הן] ועדות הכפופות למשרד ההקדשים, וכפיפותן היתה פורמאלית בעבר, בלי שיהיה למשרד ההקדשים כל קשר אליהן, מלבד החותמת הרשמית שניתנה להן". לדבריו, כמה ועדות ביצעו עבירות רבות, וקיימת מחאה פנימית וחיצונית על חריגות אלה. קיים חוק הנקרא חוק אגודות הצדקה [אך] ועדות הצדקה אינן נוהגות לפיו.

•  "המוסדות, בתי הספר, המכללות ובתי- החולים הופכים לרפובליקות או קיסרויות עצמאיות… וזה לא יכול להימשך. אנו רוצים את טובת הוקף [ההקדש המוסלמי] ואת טובת העם הפלסטיני מעל לכל דבר אחר, בפרט עלינו לדאוג לעניים…"

•  בפעם הראשונה בהיסטוריה הפלסטינית הוקמה ועדה עליונה לענייני הטיפול בקרנות הצדקה בהשתתפות צמרת משרד ההקדשים ואנשים מכובדים מכל המחוזות.

    בהתבטאות נוספת ציין ג’מאל בואטנה שר ההקדשים כי משרדו הפיץ חוזר בדבר הכללים למשיכת כספים מחשבונות "ועדות הצדקה" . כל מי שמחזיק בהמחאה שהסכום שבה עולה על 1000 דינר יהיה חייב לקבל אישור של שר ההקדשים, בנוסף לחתימות מורשי החתימה, כדי שניתן יהיה לפרוע אותה. הוראה ברוח זאת הועברה לכלל הבנקים שבהם חשבונות של "ועדות הצדקה" (סוכנות ידיעות פלסטינית, 28 באוקטובר).

מלחמת תעמולה חריפה בין ה"רשות הפלסטינית" והפתח לבין החמא"ס

   במקביל לתקריות האלימות ולמאבקים הפוליטיים נמשכת גם מלחמת התעמולה בין "הרשות הפלסטינית" והפתח לבין החמא"ס בכל עוזה. כך למשל:

•  אבו מאזן נשאל לאחר פגישתו עם עבדאללה מלך ירדן אודות קיומו של תיווך בין החמא"ס לבין ישראל על מנת להשיג הרגעה תמורת הקלת המצור על רצועת עזה. אבו מאזן השיב כי קיימים מגעים בין החמא"ס לבין ישראל (טלוויזיה פלסטינית, 15 ביוני ). בכירי "הרשות הפלסטינית" שבו וחזרו על דברי אבו מאזן וטענו כי בידם הוכחות בדוקות לכך. ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה, סגן יו"ר הלשכה המדינית מוסא אבו מרזוק, ובכירים נוספים בחמא"ס, הכחישו בתוקף את הפרסומים בדבר קיומם של מגעים כלשהם, חשאיים או פומביים, בין החמא"ס לבין ישראל.

•  משיר אל מצרי, מזכיר סיעת חמא"ס במועצה המחוקקת, בעת טקס שהתקיים במחנה פליטים ג’באליא לזכרו של פעיל מבצעי שנהרג במהלך פעילות צה"ל, השתלח בחריפות נגד "הבוגדים" ו"התככנים" המשליכים יהבם על הממשל האמריקאי. הוא ציין כי אבו מאזן וה"כנופיה" שלו הינם משוללי לגיטימיות בקרב העם הפלסטיני. נזאר ריאן , פעיל בכיר נוסף שנאם באותו טקס, צפה כי בסתיו "ייפול [מחמוד] עבאס, [אנו] נקיים תפילה במקאטעה [מתחם הנשיאות בראמאללה]… לא יישאר ממך זכר… יישארו אך ורק הג’האד ולוחמי הג’האד" (ערוץ אל אקצא, 29 באוקטובר) 6.


1 יצוין כי תנועת החמא"ס אכן לא מבצעת ירי רקטות לעבר יישובי הנגב אולם היא פעילה בירי פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל הפועלים הרצועה או בסמוך לה ולעבר המעברים ומספר יישובים הסמוכים לגדר המערכת. כמו כן מאפשרת החמא"ס לג’יהאד האסלאמי בפלסטין ולשאר ארגוני הטרור לבצע ירי רקטות מהרצועה.

2 כלא קציעות המכונה בפי הפלסטינים "אנצאר 3" הוא מתקן הכליאה הגדול בישראל הנמצא בדרום. רוב הכלואים בו הם אסירים ביטחוניים פלסטינים.

3 הטלפונים הסלולאריים משמשים את הארגונים לקיום קשר עם מפקדותיהם שבחוץ.

4 מכאן ואילך גרף זה אינו כולל ירי תלול מסלול המובא בגרפים נפרדים.

5 השלב הראשון של "מפת הדרכים" האמריקאית מחייב הפסקת האלימות והטרור וההסתה וביצוע רפורמות ביטחוניות ופוליטיות ע"י הרשות הפלסטינית. ישראל מצידה נדרשת לנקוט בכל הצעדים הנדרשים לנורמליזציה של החיים הפלסטינים, לסגת משטחים פלסטינים שנכבשו החל מה-28 בספטמבר 2000 (תחילת מערכת הטרור הפלסטינית, המכונה האינתיפאדה השנייה) והקפאת כל פעילות ההתיישבות בהתאם לדו"ח מיטשל.

6 יאסר עבד אל רבה הגיב על כך באומרו כי "מקומו של [נזאר] ריאן בבית חולים לחולי נפש וטען כי "הוא סובל מפיגור שכלי ולאומי" (אלקדס, 30 באוקטובר).

לראש העמוד