חדשות העימות הישראלי פלסטיני 15-1 באוקטובר 2007


והואצה ההערכות לועידת אנאפוליס

 

נמשך ירי הרקטות…

 

מזכירת המדינה קונדוליסה רייס בפגישה עם אבו מאזן ברמאללה (רוייטרס, 15 באוקטובר, צלם: ט’אהר ע’נאים)

  ירי רקטות לעבר קיבוץ כרם שלום של פעילי פת”ח
(טלוויזית אלאקצא, 7 באוקטובר)

עיקרי תמונת המצב

  במחצית הראשונה של אוקטובר חלה ירידה בהיקף ירי הרקטות והמרגמות לעבר ישובי הנגב המערבי. בלט ירי רקטה תקנית מסוג גראד (קוטר 122 מ"מ ) לעבר העיר נתיבות. כוחות הביטחון המשיכו לפעול ברצועת עזה וביהודה ושומרון וסיכלו כמה נסיונות לביצוע פיגועים.

  ישראל, הפלסטינים וארה"ב המשיכו בהידברות לקראת ועידת אנאפוליס. בולט במיוחד פער הציפיות בין הישראלים לפלסטינים : אבו מאזן בראיון לטלביזיה הפלסטינית, הציג רף ציפיות גבוה לפתרון סוגיות הליבה של הסכסוך עם ישראל בצורה מקיפה ומשולבת למרות חולשתו ולמרות סימן השאלה הגדול לגבי יכולתו להגיע להסכם, לאשררו ולממשו. הצד הישראלי חותר לגבש הצהרה משותפת בעלת אופי כללי ולהשיג באמצעות הועידה גיבוי להמשך המו"מ. שרת החוץ האמריקנית הנמצאת במסע דילוגים באזור מנסה לגשר בין עמדות הצדדים.

אירועים בולטים בשטח

ירידה בהיקף ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי

  במהלך השבועיים הראשונים של חודש אוקטובר חלה ירידה בהיקף ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ אותרו במהלך השבועיים 15 נפילות (לעומת 70 נפילות במהלך חודש ספטמבר). גם בירי פצצות המרגמה לעבר ישובים ישראליים וכוחות צה"ל חלה ירידה . בשבועיים האחרונים אותרו נפילות של 48 פצצות מרגמה (לעומת 132 בחודש ספטמבר). תנועת החמא"ס ממשיכה להימנע מירי רקטות אולם היא עומדת מאחורי רוב אירועי ירי פצצות המרגמה.


ירי רקטות לעבר קיבוץ כ רם שלום של פעילי פת"ח (טלוויזית אלאקצא, 7 באוקטובר)

  ב-7 באוקטובר נורתה רקטה לעבר העיר נתיבות לראשונה מאז ירי רקטות לפאתי העיר ב-16 ביולי 2006. חבלני המשטרה שבדקו את שרידי הרקטה הגיעו למסקנה כי המדובר ככל הנראה ברקטה תקנית מסוג גראד (קוטר 122 מ"מ ), שהטווח שלה כ- 22 ק"מ . ארגוני הטרור אינם מרבים להשתמש ברקטה מסוג זה. לאחרונה אותרה נפילה של רקטת גראד באזור ברור חיל (צפונית לשדרות) ביולי 2006.

  גורמים בפת"ח נטלו על עצמם את האחריות לביצוע הירי בטענה (כוזבת) כי הרקטה מסוג "חסן 1" הינה פרי פיתוחם (אתר קדסנט, 7 באוקטובר). גורמי חמא"ס מתחו ביקורת על הירי בטענה כי הירי מעניק לישראל "אמתלות" לפעילות ברצועת עזה (קדסנט, 8 באוקטובר).

פעילות סיכול ומנע

  במהלך השבועיים האחרונים נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון במסגרתה סוכלו כמה ניסיונות לפיגועים. ביהודה ושומרון נעצרו כמה עשרות חשודים בפעילות טרור, נתפסו אמצעי לחימה ונחשפו מטענים. ברצועת עזה הותקפו מרחבי שיגור רקטות ופעילים שהיו בדרכם לשיגור. להלן פירוט אירועים עיקריים.

רצועת עזה

  במהלך השבועיים האחרונים פעלו כוחות צה"ל בסמוך לגדר הביטחון ובשטח הרצועה (אזור בית חאנון) לסיכול ירי רקטות ופצצות מרגמה לעבר שטח ישראל. בין האירועים הבולטים:

•  13 באוקטובר – חיל האוויר ירה מהאוויר לעבר חוליית ירי באזור בית חאנון בעת שעסקה בירי לעבר שטח ישראל. אדם אחד נהרג ושלושה נפצעו.

•  12 באוקטובר – בעת פעילותו חשף כוח צה"ל שבעה משגרי קסאם בפאתי העיירה בית חאנון. המשגרים הוחרמו.

•  5 באוקטובר – כוח צה"ל זיהה מחבל חמוש סמוך לגדר המערכת במרכז רצועת עזה. המחבל פתח באש ויידה רימון לעבר הכוח, אשר השיב באש והרגו (דובר צה"ל, 5 באוקטובר)

•  4 באוקטובר – צה"ל תקף מהאוויר רכב בדרום הרצועה ובו מחבלים אשר היו מעורבים בירי תלול מסלול לעבר ישראל (דובר צה"ל, 4 באוקטובר).

יהודה ושומרון

  כוחות הביטחון המשיכו בפעילות הסיכול והמנע ברחבי יהודה ושומרון. בין האירועים הבולטים:

•  12 באוקטובר – במהלך פעילות כוחות הביטחון בקלקיליה חשפו הכוחות ארבעה בלוני גז מוטמנים באדמה, רובה מסוג קרבין, אקדח מאולתר, תחמושת וציוד שמקורו בצה"ל אמצעי הלחימה הוחרמו ובלוני הגז פוצצו באופן מבוקר על-ידי כוח צה"ל. (דובר צה"ל, 12 באוקטובר).


בלוני גז שנחשפו במהלך פעילות כוחות הביטחון בקלקיליה (דובר צה”ל 12 באוקטובר)

•  11 באוקטובר – במהלך פעילות כוחות הביטחון בבית לחם נעצר עיסא מוחמד ג’ואריש , מבכירי ארגון החמא"ס בגדה המערבית (דובר צה"ל, 12 באוקטובר) .

•  11 באוקטובר – כוחות צה"ל שפעלו בג’נין הרגו את מפקד פת"ח/גדודי חללי אלאקצא בעיר מחמד מצטפא אבו סרור. המחבל ההרוג היה מעורב בתכנון פיגועים כנגד כוחות צה"ל באזור . (דובר צה"ל, 12 באוקטובר)

•  10 באוקטובר – במהלך פעילות צה"ל בעיר שכם פתחו כוחות צה"ל בירי לעבר שני פעילי פת"ח/גדודי חללי אלאקצא. אחד מהם הינו פעיל פת"ח בכיר בשם ספואן קנדיל. לטענת הפלסטינים שניהם נהרגו (כלי התקשורת הפלסטיניים, 10 באוקטובר).

כוחות הביטחון עצרו שני פעילי פת"ח שהיו מעורבים בפיגוע במעבר ארז

  ב-25 באוגוסט 2007 בבוקר חדרו שני מחבלים מצפון רצועת עזה לשטח ישראל באמצעות טיפוס על גדר הביטחון במטרה לבצע פיגוע הרג בישוב נתיב העשרה 1. במהלך ניסיון הפיגוע נפצעו שני חיילי צה"ל. כוחות הביטחון הרגו את שני המחבלים ועצרו שניים נוספים שסייעו לשני המחבלים לחדור לשטח ישראל.


החבל באמצעותו השתלשלו שני המחבלים לשטח ישראל

  עתה הותר לפרסום כי שני העצורים הינם כבני 20, תושבי מחנה הפליטים ג’באליא וחברי הזרוע המבצעית-טרוריסטית של פת"ח . השנים הודו בחקירתם כי מספר חודשים לפני הפיגוע עסקו בפעילות איסוף מידע לאורך גבול הרצועה על מנת לאתר מקום נוח למעבר בגדר הביטחון. ביום הפיגוע הובילו השניים את המחבלים לגדר וסייעו להם לעבור אותה באמצעות סולם חבלים, שהוכן מראש.

נתונים סטטיסטיים

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי

נפילות מזוהות של פצצות מרגמה בחתך חודשי 2

נפגעים בחתך חודשי

המצב במעברים

  במסגרת הסנקציות שהחליט הקבינט להטיל על רצועת עזה בעקבות הכרזתה על ידי ישראל כשטח עוין, החליט צוות בראשות סגן שר הביטחון מתן וילנאי למנוע באופן מוחלט יציאת סחורות מרצועת עזה (9 באוקטובר). כמו כן הוחלט כי לרצועה יוכנסו רק חומרי גלם המשמשים לצרכים הומניטאריים מיידיים 3. לגבי יציאת אנשים תתאפשר יציאת 200-100 איש בלבד בשבוע. וזאת רק במקרים הומניטאריים דחופים. כמו כן הוחלט על סגירת מעבר סופה כך שהתנועה תתבצע רק דרך מעבר כ רם שלום (מעריב, 10 באוקטובר).

  בפועל פועלים לאחרונה המעברים באופן חלקי בלבד . בכל יום עוברות כ-60-50 משאיות ובהם סחורות המשמשות לצרכים הומניטאריים בלבד. מקור השיבושים בפעילות המעברים הינו ירי בלתי פוסק של פצצות מרגמה והתרעות לביצוע פיגועים בעיקר על ידי החמא"ס .

הערכות לקראת ועידת אנאפוליס


הועידה בראי קריקטורה בעיתון החמא"ס (פלסטין 6 באוקטובר)

ציפיות ישראל והפלסטינים מהוועידה

  ב-8 באוקטובר נפגשו לראשונה צוותי המו" מ של ישראל והפלסטינים לאחר סבב שיחות, שהתקיים בחודשים האחרונים בין ראש הממשלה אהוד אולמרט ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בראש צוות המו"מ הפלסטיני עומד אבו עלאא’ ולראש הצוות הישראלי מונתה בישיבת ממשלה (14 באוקטובר) שרת החוץ ציפי לבני.

  מטרת המו"מ, בראיית הצד הפלסטיני, הינה לגבש "הצהרת עקרונות" כוללת ומפורטת, שתעסוק בפתרון סוגיות הליבה של הסכסוך עם ישראל (גבולות, ירושלים, פליטים, התנחלויות, מים וביטחון). הפלסטינים מציגים רף ציפיות גבוה למרות חולשתו של אבו מאזן ולמרות סימני השאלה הרבים הקיימים לגבי יכולת הצד הפלסטיני להגיע להסכם, לאשררו ולממשו. בינתיים, עד לכינוס הועידה, חפצים הפלסטינים בהגברת היקף המחוות הישראליות בסוגיות השוטפות העומדות על הפרק על מנת לחזק את מעמד ממשל אבו מאזן ולהשיג לגיטימציה מרבית בקרב דעת הקהל הפלסטינית.

  הצד הישראלי, לעומת זאת, חותר לנסות לגבש הצהרה משותפת בעלת אופי כללי ולהשיג באמצעות הועידה גיבוי להמשך המו"מ . ראש הממשלה, בפתח מושב החורף של הכנסת (8 באוקטובר), ציין כי ועידת אנאפוליס לא נועדה לשמש תחליף למו"מ הדו- צדדי בין ישראל לפלסטינים. בראייתו: "המפגש נועד לתת גיבוי, לעודד, ליצור מניפה רחבה של תמיכה למהלך הישיר שבינינו לבינם". (מתוך נאום רוה"מ בפתיחת מושב הכנסת, אתר משרד ראש הממשלה).

ביקור שרת החוץ האמריקאית

  ב-14 באוקטובר הגיעה לישראל שרת החוץ האמריקאית קונדוליסה רייס למסע דילוגים בן 4 ימים, שנועד לנסות לצמצם את הפערים בין ישראל לפלסטינים ולזרז אותם לגבש הצהרה משותפת לקראת ועידת אנאפוליס. בתדרוך שהעניקה לכתבים בדרכה לישראל (רוייטרס, 14 באוקטובר) היא ניסתה להנמיך ציפיות באומרה כי אין היא מצפה לפריצת דרך, שתוביל לגיבוש מסמך משותף שיכלול את סוגיות הליבה. ביום הראשון לשהותה בישראל נפגשה שרת החוץ האמריקאית עם ראש הממשלה אהוד אולמרט ועם שרי ממשלה נוספים. ב-15 באוקטובר היא נפגשה עם אבו מאזן וחברי צוות המשא ומתן הפלסטיני.

  עם הגעת שרת החוץ לאזור, שר ההסברה הפלסטיני ריאד אל מאלכי קרא לארה"ב להפעיל לחץ על הצד הישראלי "עד שיתחייב לכל הפחות לגיבוש מסמך [עקרונות] וכן יתחייב ללוח זמנים עם תחילת המו"מ". אלמאלכי הוסיף כי שרת החוץ האמריקאית לא תביא את הפלסטינים לידי וויתורים באשר "אין דבר שיוותרו עליו הפלסטינים". (ערוץ אלערביה, 14 באוקטובר).

ספקות לגבי מידת יכולתם של הפלסטינים לממש התחייבויותיהם

  ממשלת ישראל דנה בנושא ההערכות לקראת ועידת אנאפוליס בישיבתה ב-7 באוקטובר. על פי דיווח בעיתון הארץ ( ברק רביד , 8 באוקטובר) ראש אמ"ן עמוס ידלין וראש השב"כ יובל דיסקין הביעו פסימיות לגבי מידת יכולתו של יו"ר הרשות אבו מאזן להשתלט על השטח וליישם את ההסכמים שאליהם יגיע. ראש הממשלה אהוד אולמרט מצידו שיבח את אבו מאזן וציין כי "בפעם הראשונה יש מנהיגות פלסטינית שרוצה להגיע לפתרון המבוסס על שתי מדינות ומכירה בכך שישראל היא מדינה יהודית". אהוד אולמרט הסכים כי יש לפלסטינים קושי בשלב הביצוע ולכן "ישראל לא תעשה דברים בשטח לפני שהצד השני יעמוד במבחן ביצוע השלב הראשון של מפת הדרכים [קרי, מלחמה בטרור, פירוק ארגוני הטרור, הפסקת ההסתה]".

  בדיווח נוסף (כתבת עמוס הראל בהארץ , 11 באוקטובר) נמסר כי אגף המודיעין בצה"ל הביע ספקנות באשר למידת יכולתה של הרשות הפלסטינית ליטול על עצמה אחריות ביטחונית לערים בגדה המערבית. באמ"ן חוששים כי הפלסטינים מבקשים באמצעות הועידה לזכות בהישגים מיידים בעוד שמימוש התחייבויותיהם לישראל ובראשן הלחימה בטרור יידחה או שלא יתבצע כנדרש. לפי התרשמות אמ"ן אבו מאזן ואנשיו אינם מפגינים סימנים של יוזמה בתחום הביטחוני ויכולת מעשית לקחת לידיהם אחריות נוספת.

הצגת רף ציפיות גבוה ע"י אבו מאזן

  יו"ר הרשות הפלסטינית, אשר שאב עידוד מפגישותיו עם הנשיא בוש ועם המנהיגות האזורית והבינלאומית, הציג בפומבי רף ציפיות גבוה מועידת אנאפוליס תוך שהוא חותר לטיפול בכל נושאי הליבה של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי בצורה מקיפה ומשולבת כפי שנעשה בהסכמי אוסלו. ביטוי לכך ניתן למצוא בראיון שהעניק אבו מאזן לטלוויזיה הפלסטינית (10 באוקטובר) ובו פרט את ציפיותיו מהוועידה:

•  מטרות הועידה : הועידה, בראייתו של אבו מאזן, נועדה להניח יסודות להסכם בשש סוגיות הליבה: ירושלים, הפליטים, הגבולות, ההתנחלויות, המים והביטחון.

•  מקורות הסמכות של הוועידה : בתוכנית "מפת הדרכים" מצויים לדברי אבו מאזן כל מקורות הסמכות הבינלאומיים הכוללים את החלטות מועצת הביטחון (242, 338, 1397), חזון הנשיא בוש, דו"חות מיטשל וטנט והיוזמה הערבית.

•  לוח זמנים למו"מ: על הועידה להגדיר לוח זמנים קצוב בזמן , שבמהלכו יקוים "מו"מ רציני", שיוביל להסדר קבע ולחוזה שלום 4.

•  הקמת מדינה פלסטינית עצמאית: הפלסטינים דורשים הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, לצד מדינת ישראל עם אפשרות לתיקוני גבולות קלים 5. בירתה של מדינה זאת תהיה ירושלים המזרחית ("אלקדס אלשריף") לצד ירושלים המערבית בירת ישראל. המדינה הפלסטינית העצמאית תכלול את הגדה המערבית ורצועת עזה בשטח של 6,205 קמ"ר 6. המדינה הפלסטינית תהיה בעלת ריבונות מלאה על שטחה, על המים ומקורות המים, על המרחב האווירי שלה, על משאבי הטבע ועל כל דבר שיש בה.

•  בעיית הפליטים : בעיית הפליטים חייבת להיפתר על פי "היוזמה הערבית" הקובעת "פתרון צודק ומוסכם לעניין הפליטים על פי החלטת [עצרת האו"מ) 194". 7

•  אישור ההסכם שיושג : כל ההסכם שיושג עם ישראל יובא לאישור משאל עם "של העם הפלסטיני כולו" (קרי, גם בקרב הפליטים הפלסטינים במדינות ערב) או לאישור המועצה הלאומית הפלסטינית 8.

•  השתתפות סוריה ולבנון בוועידה : אבו מאזן ציין כי חשוב שסוריה ולבנון תשתתפנה בוועידה משום שיש להן "שטחים כבושים" הנכללים "ביוזמה הערבית", שהינה בראייתו אחת ממקורות הסמכות של הועידה. אולם, הוסיף אבו מאזן, באופן מעשי השתתפותן של סוריה ולבנון בוועידה תלויה במדינות הללו וב"רביעייה".

•  תיאום עם מדינות ערב : תיאום שכזה, ציין אבו מאזן, צפוי להתבצע באמצעות "ועדת מעקב" של הליגה הערבית 9. יש חשיבות רבה לתיאום שכזה משום שלנושאי הליגה הפלסטינים יש גם השלכות על מדינות ערב: סוגית הפליטים הינה מעניינן של לבנון, סוריה, ירדן, מצרים ועיראק; "זכויות המים" בנהר הירדן הינו נושא לו שותפות סוריה, לבנון, ירדן, פלסטין וישראל; לנושא ים המלח שותפות שלוש מדינות ולעניין המים הטריטוריאליים בעזה שותפות כמה מדינות. "בכל העניינים האלה עלינו להיכנס לעובי הקורה" ציין אבו מאזן.

התנגדות החמא"ס וארגוני טרור נוספים לוועידה והיערכותם לשיבושה

  החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין הביעו התנגדות נחרצת לועידת אנאפוליס בהציגם אותה כוועידה שנועדה לפגוע בעניין הפלסטיני, לתת "מתנת חינם" לישראל בדמות נורמליזציה בינה לבין הערבים ולרתום את מדינות ערב למדיניות האמריקאית כלפי עיראק ואיראן. דוברים מטעם החמא"ס שבו והצהירו על כוונתם להיאבק נגד הוועידה בין אם במישור המדיני וההסברתי ובין אם ע"י ביצוע פיגועי טרור. בעוד שאבו מאזן מקווה כי הצלחת הועידה תסייע לו במאבקו מול החמא"ס, מצפה החמא"ס כי כשלון הועידה יחזק מעמדה בזירה הפנים-פלסטינית ויאפשר הידברות רשמית בינה לבין אבו מאזן על פי תנאי החמא"ס 10.

  על רקע זה התרבו התבטאויות דוברי חמא"ס וארגונים נוספים בדבר הגברת פיגועי הטרור:

•  ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס, התבטא במכה (8 באוקטובר) כי "ההתנגדות [קרי, האלימות והטרור] היא האסטרטגיה שלנו לשחרור פלסטין" בהוסיפו " לכן אנו מתכוננים לסבב חדש של התנגדות" (עכאט’, 9 באוקטובר). בעיתון פלסטין (10 באוקטובר) בכותרת ראשית מצוטטים דבריו של ח’אלד משעל: "האויב מתדפק על הדלתות שלנו כדי לשאת ולתת עימנו ואנו מסרבים ומתכוננים לסבב חדש של ההתנגדות ".

•  ח’ליל אלחיה , בכיר בחמא"ס, צופה כי ועידת אנאפוליס תכשל בהדגישו כי "בעיית פלסטין" תיפתר אך ורק באמצעות ה"התנגדות" (קרי, האלימות והטרור). הוא צופה כי לאחר כשלון ועידת אנאפוליס ישתכנע הציבור הפלסטיני כי תהליך המו"מ מביא רק אסונות וכי עליו להתכונן להמשך ה"התנגדות". הוא ציין כי רצועת עזה "הפכה למעוזה של ההתנגדות" וקרא לארגוני ה"התנגדות" (קרי, ארגוני הטרור) לבצע פיגועים בגדה המערבית . (ערוץ אלאקצא, 6 באוקטובר).

•  אבו עבידה, דובר החמא"סגדודי עז אלדין אלקסאם, הכחיש את הדיווחים שהתפרסמו בעיתונות הישראלית לפיהם חמא"ס מתכננת לסכל את ועידת אנאפוליס באמצעות פיגוע התאבדות. אבו עבידה הוסיף כי ה"התנגדות" (קרי, הטרור) אינו תלוי "במזימות בינלאומיות או אזוריות" אלא ב"הימצאות הכיבוש". לדבריו "אף ועידה בינלאומית לא תצליח לכבול את ידינו או למנוע מאיתנו למלא את חובותינו בהתנגדות ובפגיעה באויב העושק והכובש" (אתר האינטרנט של חמא"ס /גדודי עז אלדין אלקסאם, 14 באוקטובר).

•  מצטפא אלצואף , כתב מאמר מערכת בעיתון פלסטין של החמא"ס (29 בספטמבר) שכותרתו "יסכים אבו מאזן או יסרב, האינתיפאדה השלישית ממשמשת ובאה ". במאמר הוא כותב כי "האינתיפאדה" השנייה דעכה מעט אולם אם תתקבל התוכנית האמריקאית- ישראלית בוועידת אנאפוליס " לא תעמוד בפני העם הפלסטיני כל אופציה אחרת זולת אינתיפאדה שלישית… האינתיפאדה הזו לא תהיה רק נגד הכיבוש [הישראלי] אלא גם נגד הנשיא אבו מאזן והקבוצה שלו, אשר עלולים להסכים לתוכנית האמריקאית… על כולם להיזהר מפני האינתיפאדה הממשמשת ובאה , אשר תהיה חזקה יותר ואלימה יותר מזו שקדמה לה…"

•  ח’אלד אלבטש , מבכירי הג’האד האלסאמי בפלסטין, הצהיר כי כל תוצאה שתושג בועידת אנאפוליס לא תחייב את ארגונו. הוא הדגיש כי ה- גא"פ ימשיך בביצוע פיגועים ("התנגדות"), גם אם בוועידת אנאפוליס יוסכם על מדינה פלסטינית בגבולות 1967. בראייתו "פלסטין כולה כבושה ולא רק השטחים הכבושים משנת 1967" (אלקדס אלערבי, 3 באוקטובר).

  במישור המדיני-הסברתי בלטו:

•  קריאה לסעודיה ולמצרים שלא להשתתף בוועידה : אסמאעיל הניה ראש ממשלת החמא"ס טען כי ועידת אנאפוליס חותרת לנרמל את יחסי ישראל עם מדינות ערב, ובפרט עם סעודיה. הוא הוסיף כי החמא"ס יפנה למדינות ערב, ובמיוחד לסעודיה ולמצרים, וידרוש מהם לבחון מחדש כל החלטה הנוגעת להשתתפותן בוועידה (פלסטין, 6 באוקטובר). הניה גם קרא למדינות ערב שלא לנרמל את יחסיהן עם ישראל (ערוץ אלאקצא, 12 באוקטובר).

•  יוזמה לכינוס ועידת סירוב בדמשק : החמא"ס יוזמת כנוס בדמשק של ארגוני טרור המתנגדים לועידת אנאפוליס. הכינוס צפוי להתקיים בסמיכות זמנים לכינוס הועידה. נציג חמא"ס בלבנון אסאמה חמדאן ציין כי בוועידה ישתתפו החמא"ס, הג’האד האסלאמי בפלסטין, החזית העממית-המפקדה הכללית (ארגונו של אחמד ג’בריל), הצאעקה, חזית השחרור הערבית, חזית המאבק, פתחאינתיפאדה והמפלגה הפלסטינית הקומוניסטית ( islamonline.net , 10 באוקטובר). מטרת ועידה זאת, ציין דובר החמא"ס סאמי אבו זהרי (סי"צ, 7 באוקטובר) , תהיה לאשרר את "זכויות" הפליטים, כולל בעניין ירושלים והפליטים, ולהתנגד לכל ניסיון לפגוע ב"זכויות" הללו.

הזירה הפנים-פלסטינית

החמא”ס ואבו מאזן ממשיכים לבסס שליטתם ברצועה וביהודה ושומרון

   לאחרונה נמשך תהליך התבססות שלטון החמא"ס ברצועה. במסגרת זו הושלם מיזוגו של הכוח המבצע במנגנוני המשטרה הפלסטינית. מפקד המשטרה בעזה הודיע כי בימים הקרובים תצא הודעה על הקמת פיקוד המשטרה המאוחד (אלרסאלה, 11 באוקטובר). כמו כן נמשכת בנייתה של מערכת משפט אלטרנטיבית של החמא"ס עם השבעתם של שבעה שופטים. ממשלת הניה אף החלה לשלם את משכורותיהם של עובדי המנגנונים הביטחוניים והמגזר הציבורי.

   ביהודה ושומרון מתכוון אבו מאזן להורות בקרוב על מיזוג כוח 17 במשמר הנשיאות במסגרת תוכנית רה-ארגון של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית (סוכנות מען, 13 באוקטובר) .


בית המשפט של ממשלת הניה נפתח בעזה (אלג’זירה באנגלית, 7 באוקטובר)

המשך העימותים האלימים ברצועת עזה

   ברצועת עזה נמשכו התקריות בין החמא"ס לפת"ח. כמו כן התנהלו תקריות ספוראדיות בין גורמי החמא"ס לגורמי הג’האד האסלאמי בפלסטין וועדות ההתנגדות העממית. גורמי חמא"ס ברצועה האשימו את פת"ח בסדרה של הנחת מטעני חבלה נגד יעדי החמא"ס. פת"ח מצידו מאשים את החמא"ס בפיצוץ מטען נפץ מול ביתו של בכיר בפת"ח וכן בהמשך מעצרים של פעיליו.

  להלן מספר אירועים בולטים:

•  ח’אן יונס – ממטען נפץ הונח במכוניתו של אחד הפעילים המבצעיים טרוריסטים של החמא"ס. לא ידוע על נפגעים (סוכנות הידיעות מען, 11 באוקטובר).

•  עזה – ממטען חבלה הוטמן במערב העיר ע"י פעילים המזוהים עם פת"ח נגד אנשי המשטרה הימית של הכוח המבצע כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ארבעה פלסטינים. דוברי חמא"ס טענו בתחילה כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מתקיפה של חיל הים הישראלי אך לבסוף הודו כי היה על רקע עימותים פנים-פלסטיניים (אתרי החדשות של החמא"ס, 2 באוקטובר).


הפיצוץ נגד אנשי המשטרה הימית (ערוץ אלאקצא, 2 באוקטובר)

פעילות מנגנוני הביטחון ביהודה ושומרון

  ביהודה ושומרון נמשכת פעילות מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית נגד אישים ומוסדות המזוהים עם החמא"ס. במסגרת זו בלטו שני מוקדים:

•  שכם – מפקד המודיעין הכללי בשכם אמר כי ארגונו החרים אמצעי נשק פצצות וחומרי נפץ מגורמים המזוהים עם חמא"ס (אתר טלוויזית שכם, 11 באוקטובר). במסגרת זו נעצרו פעילי חמא"ס. כמו כן פשטו מנגנוני הביטחון על בית הספר האסלאמי היסודי לבנים של אגודת הצדקה אלתצ’מאן ברפידיא (שכם) והחרימו ציוד ( Palestine-info , 11 באוקטובר). סטודנטים חברי החמא"ס באוניברסיטת אלנג’אח מחו על כך שסיעתם באוניברסיטה (הגוש האסלאמי) נתונה לרדיפה וכי פעילותה באוניברסיטה נאסרה.

•  קלקיליה – בעימותים עם מנגנוני הביטחון נהרגו שני פעילי חמא"ס. על חלק מהעיר הוטל עוצר (טלוויזית אלאקצא, 13 באוקטובר).

  עיד אלפטר נוצל על ידי הארגונים להשמעה של מסרי פיוס ולקריאות להפסקת ההסתה והעימותים ההדדיים. החג נוצל למספר מחוות הדדיות במסגרת זו הודיע מושל מחוז שכם על שחרור 25 עצורים ביטחוניים של תנועת החמא"ס. כמו כן שוחררו פעילי חמא"ס בכמה ערים נוספות. מנגד, משרד הפנים של ממשלת הניה החליט להתיר לאנשי פת"ח ברצועת עזה להתכנס ולהתפלל תחת כיפת השמים ( Palestine-info , 13 באוקטובר, ופא, 12 באוקטובר). תפילות החג ברצועת עזה התנהלו ברובן על מי מנוחות מבלי שנלוו אליהן הפרות סדר או תקריות מיוחדות.


1 ראו לקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור":" בבוקר 25 באוגוסט חדרו שני מחבלים מצפון רצועת עזה לשטח ישראל באמצעות טיפוס על גדר הביטחון במטרה לבצע פיגוע הרג בישוב נתיב העשרה" (27 באוגוסט, 2007).

2 גרף חדש שיופיע החל מעתה בפרק הנתונים הסטטיסטיים.

3 בישיבת הממשלה (7 באוקטובר) אמר ראש השב"כ יובל דיסקין כי 80% מחומרי הגלם לייצור הרקטות ברצועה מגיעים מישראל. (מעריב, 10 באוקטובר)

4 שר ההסברה הפלסטיני ריאצ’ אלמאלכי ציין כי הצד הפלסטיני מצפה שהמו"מ יימשך עד לתקופה של 6 חודשים לכל היותר (אלחיאת, 5 באוקטובר).

5 לאחר הראיון צוטטו ע"י כתב AP בראמאללה (10 באוקטובר) "עוזרים של אבו מאזן". הם ציינו כי אבו מאזן בשיחות שקיים לאחרונה עם ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט הסכים על חילופי שטחים (בגודל זהה) עם ישראל והציע כ- 2% משטח הגדה. לטענתם אהוד אולמרט מעוניין בכ- 8-6% משטח הגדה. אבו עלאא’ ציין כי כל תיקון בגבול צריך להיות "על בסיס של הדדיות כך שהתיקון יהיה שווה בערכו ובהיקפו" (ערוץ אלג’זירה, 11 באוקטובר).

6 אבו עלאא’ ציין כי המדינה הפלסטינית חייבת להיות בעלת רצף טריטוריאלי באמצעות כבוש בטוח, בשליטה פלסטינית, שיקשר בין הרצועה לגדה (ערוץ אלג’זירה, 11 באוקטובר).

7 פרטים על היוזמה הערבית ראו:” אשרורה של "יוזמת השלום הערבית" בועידת הפסגה בריאד סיכום ראשוני" (4 באפריל 2007)

8 שתי החלופות הללו קשות ביותר ואולי אף בלתי ניתנות לביצוע. ספק רב אם ממשלת החמא"ס ברצועת עזה ומדינות כגון ירדן תתרנה קיום משאל עם. גם אם יתקיים משאל עם, סביר כי מרבית הפליטים הפלסטינים לא יתמכו בהסכם שלא יענה על ציפיותיהם, ובראש וראשונה שיבת הפליטים הפלסטינים למדינת ישראל. ובאשר למועצה הלאומית הפלסטינית- מוסד זה הינו משותק בשל שיתוקם של מוסדות אש"פ ובכל מקרה החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין אינם מכירים בו כבמקור סמכות.

9 שר ההסברה הפלסטיני ריאצ’ אלמאלכי ציין כי אבו מאזן הסכים עם מזכיר הליגה הערבית עמר מוסא על הקמת ועדה מצומצמת למעקב אחר המו"מ, שתתכנס לאחר כל סבב שיחות (אלחיאת, 5 באוקטובר).

10 יו"ר מחלקת המו"מ באש"פ צאא’ב עריקאת טען כי לאחר שיושג הסכם קבע "חמא"ס תיפול בלי יריה אחת אפילו". אולם, לדבריו, אם לא יושג הסכם יש לחשוש לגורל הגדה המערבית (ערוץ 10, ישראל, 11 באוקטובר).

לראש העמוד