סוכל פיגוע התאבדות בתל-אביב עם מעצרו של פעיל חמא”ס, שהוביל למציאתה של חגורת נפץ, אשר הוסתרה בדירה בדרום העיר.



הבית בדרום תל-אביב בו אותרה חגורת הנפץ (צילום: יובל אראל, משטרת ישראל )

כללי 1

1. בימים האחרונים סוכל ע"י כוחות הביטחון (שב"כ, צה"ל ו משטרת ישראל ) פיגוע התאבדות, שתוכנן להתבצע בתל-אביב. הפיגוע סוכל עם מעצרו של תושב שכם העובד בתל-אביב. חקירתו של העצור הובילה את כוחות הביטחון אל חגורת נפץ במשקל של כעשרה ק"ג, שהוטמנה בדירת מגורים בדרום העיר תל-אביב. החגורה התגלתה במהלך יום הכיפורים (22 בספטמבר) ופוצצה באופן מבוקר ע"י כוחות הביטחון.

2. חשיפה זו היא המשכה של פעילות סיכול ומנע נרחבת של כוחות הביטחון שהתבצעה בשלושת הימים שקדמו ליום הכיפורים (21-18 בספטמבר) במחנה הפליטים עין בית אלמא, שבפאתי שכם. במהלך פעילות צה"ל נהרג לוחם סיירת הצנחנים סמל ראשון בן ציון הנמן ז"ל וארבעה חיילים נוספים נפצעו. כמו כן נעצרו עשרות פעילי טרור, בעיקר מהחמא"ס ומהחזית העממית לשחרור פלסטין.


סמל ראשון בן ציון הנמן ז"ל כפי שתועד ע"י צלם דובר צה"ל בדרכו לפעולה (דובר צה"ל, 20 בספטמבר)

3. מאחורי תכנון הפיגוע בתל-אביב עומדת חוליה משותפת לתנועת החמא"ס ולחזית העממית ממחנה הפליטים עין בית אלאילמא בשכם. הפיגוע שסוכל ממחיש כי תשתיות ארגוני הטרור בשומרון (בדגש על שכם המשמשת מוקד לפעילות טרור ) ממשיכות במאמציהן להוציא לפועל פיגועי התאבדות רבי נפגעים בשטח ישראל. 2

תיאור האירועים

4. במהלך פעילות יזומה של כוחות הביטחון לחשיפת תשתיות הטרור במחנה הפליטים עין בית אילמא שבשכם במהלך 21-18 בספטמבר נעצרו 49 חשודים בפעילות טרור . בין העצורים פעילי טרור בכירים המשתייכים לתנועת החמא"ס ולחזית העממית, אשר תכננו לבצע פיגועים בעורף ישראל. הפעילות התבצעה על רקע התרעות על כוונת ארגוני הטרור בשכם בדגש על התשתית המבצעית של החמא"ס, להוציא לפועל פיגועים בשטח ישראל.

5. בבוקר יום שישי (21 בספטמבר) עצרו כוחות הביטחון את נהאד רשיד חסן שקיראת , מבכירי התשתית המבצעית טרוריסטית של החמא"ס במחנה הפליטים, שהסתתר במבנה מגורים. בחקירתו מסר נהאד כי העביר חגורת נפץ למהדי עאשור, אשר עובד בתל-אביב והתגורר לפרקים בדירה בדרום העיר. במסגרת חקירתו בשירות ביטחון כללי הוביל מהדי עאשור את כוחות הביטחון למקום הימצאה של חגורת נפץ, שהוטמנה בדירת מגורים בדרום תל-אביב.

6. חגורת הנפץ פוצצה באופן מבוקר על ידי חבלנים במהלך יום הכיפורים ה-22 בספטמבר. ההערכה היא כי חגורת הנפץ שמשקלה היה כ- 10 ק"ג שהכילה חומרי נפץ וכדורי רסס רבים, הייתה מיועדת לביצוע פיגוע התאבדות בעיר תל-אביב . במהלך החיפוש בדירה התפתח עימות עם תושבי הדירה ושוטר אחד נפצע.

7. כוחות הביטחון חשפו במהלך המבצע במחנה בית עין אלמא מצבורי אמצעי לחימה במקומות מסתור שונים כמו מבני מגורים, ומערות. בין השאר נמצאו רימונים, רובים, חומרים להכנת מטעני נפץ, מנגנונים להפעלת מטענים, ציוד צבאי ועוד. כמו כן נחשף מסתור נשק של החמא"ס שהכיל גם מעבדת נפץ בה נמצאו חומרי גלם רבים להכנת מטענים. מעבדת הנפץ הוסתרה מאחורי ארונות מטבח בדירת מגורים של אחד מתושבי המקום.


מימין: ארון מטבח בדירת מגורים. משמאל: מצבור הנשק ומעבדת נפץ שהתגלו מאחורי הארון
(דובר צה"ל, 21 בספטמבר)

8. במהלך הפעילות הרגו כוחות הביטחון שני פעילי טרור חמושים ביניהם המחבל שירה בסמל ראשון בן ציון הנמן ז"ל. נגד כוחות הביטחון שפעלו במחנה בית עין אלמא הופעלו שלושה מטענים. כמו כן התפתחו במספר רב של מקרים חילופי אש בין הכוחות לבין מחבלים חמושים.

שכם כמוקד לפעילות טרור

9. יצוין כי מזה תקופה ארוכה מהווה העיר שכם , ובעיקר מחנות הפליטים שבה, מרכז טרור בולט של אזור יהודה ושומרון. על מנת למנוע הוצאה לפועל של פיגועים ע"י חוליות הטרור הפועלות בשכם מקיימים כוחות הביטחון פעילות סיכול ומנע אינטנסיבית במהלכה נחשפו בחודשים האחרונים אמצעי לחימה רבים ונעצרו עשרות מבוקשים ביניהם פעילי טרור בכירים. פעולות אלו מנעו ביצוע פיגועי טרור כולל פעולות התאבדות בשטח ישראל.

10. על פי נתוני דובר צה"ל מאז ינואר 2007 אירעו 123 תקריות ירי בין פעילי טרור לבין כוחות צה"ל שפעלו בשכם. להלן כמה פעולות סיכול ומנע בולטות מאז תחילת השנה:

א. פברואר 2007 – במהלך מבצע של כוחות הביטחון נחשפו חמש מעבדות חבלה, טיל לאו, מטעני צינור רבים וחומרים להכנת מטענים. במהלך המבצע נפצעו שלושה חיילי צה"ל (אחד באורח בינוני ושניים באורח קל).

ב. מרץ 2007 – נערך מבצע רחב היקף של כוחות הביטחון אשר במהלכו נעצרו 18 פעילי טרור מבוקשים, שהסתתרו במטה המודיעין הצבאי בעיר. באותו חודש נעצר גם מחמד קטנה ראש הג’האד האסלאמי בפלסטין בשכם.

ג. יוני 2007 – כוחות הביטחון עצרו שלושה פעילים המשתייכים לפת"ח ולחזית העממית, במחנה הפליטים עין בית אלמא שבשכם. אחד העצורים, הינו מומחה חבלה אשר היה מעורב בתכנון פיגועים וייצור מטענים וחגורות נפץ).

ד. אוגוסט 2007 – כוחות הביטחון הרגו את פאדי קפישה פעיל מבצעי בכיר של פת"ח, שעמד מאחורי תכנון וביצוע של פיגועים רבים.


1 מסמך זה מסתמך על דיווחי שירות ביטחון כללי ודובר צה"ל.

2 ראו לקט מידע : "מעצר פעילי פת"ח/תנזים במחנה הפליטים בלאטה שבשכם, אחד ממוקדי האיום המרכזיים ביהודה ושומרון, מנע פיגוע התאבדות בשטח ישראל" (7 בינואר 2007).

ראו לקט מידע : "מחקירת פעילי חמא"ס שנעצרו בקלקיליה עולה כי תשתית החמא"ס בעיר עוסקת בתכנון פיגועי תופת נגד ישראל. במסגרתם אמור היה להתבצע במהלך חג הפסח פיגוע התאבדות באזור תל אביב באמצעות מכונית תופת. גם לאחר הקמת ממשלת האחדות ואשרור "היוזמה הערבית" ממשיכים איפא ארגוני הטרור, ובתוכם גם החמא"ס, במאמצים לבצע פיגועי תופת קטלניים בישראל" (10 באפריל 2007)

לראש העמוד