חדשות העימות הישראלי פלסטיני 30-16 באוגוסט 2007


שדרות תחת אש הרקטות
 

תושבים בודקים נזקים שגרמה רקטה שנפלה על בית בשדרות (רויטרס, 28 באוגוסט צלם: אמיר כהן )

  מחבל נושא טיל בלוויית הכיתוב "שדרות תחת קו האש" מתוך שיר התססה ששודר בערוץ אלאקצא של החמא"ס (אלאקצא, 20 באוגוסט)

עיקרי תמונת המצב

  רצועת עזה שתחת שליטת החמא"ס ממשיכה להוות מוקד לפעילות טרור נגד ישראל. בלט לאחרונה סיכול ניסיון פיגוע הרג בישוב נתיב העשרה, שמצפון לרצועת עזה, ע"י שני מחבלים שהצליחו לטפס מעל לגדר הביטחון. נמשך גם ירי הרקטות לעבר יישובי הנגד המערבי. במהלך חודש אוגוסט (נכון ל-29 ) זוהו 68 נפילות בשטח ישראל לעומת 55 ביולי. הירי גרם לנזק ברכוש ולמספר פצועים קל ונפגעי חרדה.

  ב-28 באוגוסט נפגש ראש הממשלה אהוד אולמרט עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בחלקה הראשון של הפגישה הועלו סוגיות ביטחוניות שוטפות התלויות ועומדות בין שני הצדדים. בהמשך נדון גיבוש הסכם עקרונות , שיוצג בועידה הבינלאומית הצפויה להתקיים בוושינגטון בסתיו הקרוב. שני הצדדים מנסים ליצור את המכנה המשותף הרחב ביותר מתוך עניין להגיע לוועידה עם התקדמות ממשית שתזכה לתמיכה בינלאומית.

אירועים בולטים בשטח

סיכול ניסיון פיגוע הרג בישוב נתיב העשרה

   בבוקר 25 באוגוסט סיכלו כוחות צה"ל ניסיון פיגוע הרג בישוב נתיב העשרה, שמצפון לרצועת עזה . בסביבות 0700 בבוקר הצליחו שני מחבלים, בחסות ערפל כבד ששרר באזור, לטפס מעל גדר הביטחון באמצעות סולם חבלים (מצידו הפלסטיני של הגבול) ולהשתלשל באמצעות חבל (מצידו הישראלי).

   עם הגיעם לשטח ישראל פתחו שני המחבלים באש לעבר חייל שהיה מוצב בעמדת השמירה של מנהלת הקישור והתיאום סמוך למעבר ארז. החייל השיב בירי לעבר המחבלים. המחבלים המשיכו להתקדם לכיוון הישוב נתיב העשרה. כוח צה"ל שהגיע למקום הרג את המחבלים כמה מאות מטרים ממקום ההיתקלות הראשונה.


החבל באמצעותו השתלשלו שני המחבלים לשטח ישראל

   את האחריות לניסיון פיגוע החדירה נטלו על עצמם במשותף שלושה ארגוני מחבלים: וועדות ההתנגדות העממית, פת"ח והחזית הדמוקרטית. על פי לשון הודעת נטילת האחריות מטרת המחבלים הייתה להיכנס ליישוב נתיב העשרה ולבצע בו פיגוע 1


שני המחבלים טרם יציאתם לפיגוע המכונה "הדרך לפלסטין"
(אתר וועדות ההתנגדות העממית, 25 באוגוסט)

קצין צה”ל חולץ בשלום מג’נין ע”י כוחות ביטחון פלסטינים

   רב סרן בצה"ל, שהיה בדרכו למבוא דותן שבצפון השומרון, טעה בדרכו ונכנס לעיר ג’נין, חולץ בשלום ע"י המשטרה הפלסטינית ואנשי הביטחון המסכל (27 באוגוסט). תושבים מקומיים שהבחינו בקצין החלו ליידות לעברו אבנים, הוציאו אותו בכוח ממכוניתו היכו אותו והעלו את מכוניתו באש. איש משטרה הפלסטינית שהבחין בנעשה הזעיק סיוע הקצין חולץ בשלום והועבר לידי כוחות צה"ל .

   דובר החמא"ס בח’אן יונס חמאד אלרקב גינה מנגנוני הביטחון בגדה על שמנעו לקיחתו בשבי של קצין ישראלי. הוא הוסיף כי במעשה זה תרם הביטחון המסכל בג’נין להישארותם של אסירים פלסטינים בבתי הכלא (פאל-טודיי 27 באוגוסט). וליד עבידי ראש הזרוע המבצעית טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בגדה המערבית דרש ממנגנוני הביטחון להגן על אנשיהם ולא על חיילי צה"ל (אתר קדסנט, 27 באוגוסט).

   באיגרת ששלח ראש הממשלה סלאם פיאצ’ ל שר הפנים , הוא שיבח את סיועם של מנגנוני הביטחון בג’נין לחילוץ הקצין . הוא גם דחה את ההודעות שהטילו דופי בתפקודם של אנשי כוחות הביטחון (סוכנות הידיעות הפלסטינית, 28 באוגוסט).

 

מימין: קצין צה”ל בג’נין. משמאל: ראש מנגנון הביטחון המסכל בג’נין סלימן עמראן מתוך סרט תעמולה שהקרינה טלוויזית אלאקצא של החמא”ס המותח ביקורת על חילוץ הקצין (טלוויזית אלאקצא, 28 באוגוסט)

ירי רקטות לעבר ישראל

   במהלך השבועיים האחרונים נמשך ירי הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. סה"כ נורו במהלך השבועיים האחרונים של החודש 34 רקטות (סה"כ בחודש אוגוסט נורו 68 רקטות נכון ל-29 באוגוסט). האירועים הבולטים: ב-24 באוגוסט פגעה רקטה בבית מגורים בעיר שדרות, שתי נשים לקו בחרדה. ב-25 באוגוסט גרמה רקטה לשריפת מכונית בעיר. ב-28 באוגוסט פגעה רקטה פגיעה ישירה בחדר שינה של בית מגורים. תושב העיר שעמד בסמוך לבית נפצע באורח קל עד בינוני. כמה תושבים נוספים לקו בהלם.


ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי
(אלאקצא, 20 באוגוסט)

   את ירי הרקטות לעבר ישראל מבצעים הג’האד האסלאמי בפלסטין וארגונים קטנים נוספים. החמא"ס נמנעת לפי שעה מליטול חלק ישיר בירי אך היא מאפשרת ביצועו וכלי התקשורת של החמא"ס משבחים אותו ואת מבצעיו. בהקשר זה יוזכר ראיון שנתן לאחרונה בכיר בתנועת החמא"ס לעיתון אלצנארה בו הציג את מדיניות הפיגועים של החמא"ס. לדבריו, הנהגת החמא"ס לא תאפשר הסלמה בפעילות נגד ישראל ברצועה מחשש שהדבר יגרור מבצע ישראלי רחב היקף אולם היא תאשר לפלגים הקטנים לירות רקטות לעבר שדרות (אלצנארה, 24 באוגוסט).

ירי רקטות מאז השתלטות החמא”ס על רצועת עזה

(בחתך שבועי)

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון

רצועת עזה

   נמשכת הפעילות הנקודתית של צה"ל ברצועת עזה, שנועדה למנוע ולסכל חדירות מחבלים וירי רקטות ומרגמות לעבר ישובי הנגב המערבי. במסגרת זו יצוינו האירועים הבאים:

•  29 באוגוסט – בשעות אחר הצהרים זוהו מספר משגרי רקטות המכוונים לעבר שטח ישראל באזור התעשייה בבית חאנון. כוח צה"ל פתח באש לעבר המשגרים במגמה לסכל את ירי הרקטות. כתוצאה מהירי נהרגו בשוגג שני ילדים וילדה נוספת שנפצעה אנושות מתה בבית החולים (על פי דיווחים פלסטינים). צה"ל הביע צערו על האירוע.

•  28 באוגוסט – כוח צה"ל עצר נער כ בן 15 סמוך לבית חאנון (צפון רצועת עזה) לאחר שהתקרב לכוח בכוונה לבצע פיגוע סמוך לחיילי צה"ל. הנער נעצר שעל גופו שני מטעני חבלה מוכנים לשימוש 2.

•  26 באוגוסט – חיל האוויר תקף שלושה משגרי רקטות באזור העיירה בית חאנון. משגר אחד נפגע.

•  21 באוגוסט – שלושה מחבלים נהרגו מירי של כוחות צה"ל סמוך לגדר הביטחון . סמוך לגופות נמצאו אמצעי לחימה, בין השאר רובה צלפים (דובר צה"ל, 21 באוגוסט).

•  20 באוגוסט – צה"ל תקף כלי רכב מהאוויר ליד מחנה הפליטים אלבריג’ (מרכז רצועת עזה). הרכב הסיע חוליית משגרי רקטות. כתוצאה מהתקיפה נהרגו שישה פעילי חמא"ס. בצפון הרצועה תקף צה"ל חוליית משגרי רקטות שביצעה ירי לעבר מערב הנגב (דובר צה"ל, 21 באוגוסט).


המכונית ההרוסה של חוליית משגרי הרקטות
(טלוויזית אלאקצא, 20 באוגוסט)

•  17 באוגוסט – כוח צה"ל חשף מטען חבלה בסמוך לגדר הביטחון במרכז רצועת עזה. המטען פוצץ באופן מבוקר. בו ביום תקף צה"ל מהאוויר משגר בצפון רצועת עזה, אשר זמן קצר קודם לכן נורו ממנו רקטות לעבר הנגב המערבי (דובר צה"ל, 17 באוגוסט).

יהודה ושומרון

   נמשכה פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון ביהודה ושומרון:

•  25 באוגוסט – כוחות הביטחון שפעלו בג’נין ירו לעבר רכב ובו שלושה מחבלים חמושים. כתוצאה מהירי נהרגו שניים מנוסעי הרכב והשלישי נפצע. אחד ההרוגים הוא עלאא’ צלאח מחמד אבו סרור, פעיל בכיר בג’האד האסלאמי בפלסטין. ההרוג, תושב ג’נין היה מעורב בתכנון פיגועים ובהקמת מעבדה לייצור מטעני חבלה.

•  24 באוגוסט – במהלך מבצע בכפר צידא (צפונית מזרחית לטול כרם) נעצרו שני פעילי ארגון הג’האד האסלאמי בפלסטין. פעיל נוסף נהרג. השלושה היו מעורבים בתכנון פיגועים.

•  21 באוגוסט – במהלך פעילות כוחות הביטחון בקבטיה (מדרום לג’נין) נעצר יאסין סלימאן מחמד סבאענה, פעיל בכיר בזרוע המבצעית/טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין. העצור היה כלוא בין השנים 2004-2003 בישראל לאחר שחרורו שב לפעול במסגרת הארגון.

החייל החטוף גלעד שליט

   ב-28 באוגוסט צוין בישראל יום הולדתו של החייל החטוף גלעד שליט. ערב יום הולדתו יצאו דוברי חמא"ס בכמה התבטאויות, אשר נועדו להערכתנו להפעיל לחצים על ממשלת ישראל:

•  בראיון לרשת CNN התייחס ראש הלשכה המדינית של החמא"ס, ח’אלד משעל לסוגיית החייל החטוף גלעד שליט. בתשובה לשאלה האם גלעד שליט עדיין בחיים ענה כי במידע השוטף שסיפקה החמא"ס למשפחתו של גלעד שליט אישרה כי הוא בחיים . משעל הדגיש כי החמא"ס נוהגת בחייל באופן הומניטארי ולראייה היא סיפקה לו זוג משקפיים. לגבי שחרורו אמר משעל כי החמא"ס מוכנה להצעות ולתיווך מצרי אולם ציין כי לא מספר האסירים הוא החשוב אלא זהותם. משעל הוסף כי ישראל היא זו אשר מעכבת את עסקת החילופים ( CNN , 27 באוגוסט).

•  אחמד יוסף יועצו המדיני של ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה אמר כי אם ישראל תשחרר את האסירות הפלסטיניות ואת הילדים האסירים תדון החמא"ס בפרסום קלטת וידאו של גלעד שליט , שתכלול פרטים חדשים אודות מצבו (סוכנות הידיעות ראמתאן, 27 באוגוסט). אחמד אלמזיני בכיר בחמא"ס הכחיש כי החמא"ס מתכוונת להציג מידע חדש בנוגע לגלעד שליט בתמורה לשחרור אסירות וילדים אסירים (אתר פאל-מדיה, 27 באוגוסט).

   הממונה על המו" מ לשחרור גלעד שליט עופר דקל הגיב על הפרסומים של החמא"ס לפיהם לפני 14 שבועות גובשה עיסקה לשחרור שליט שבוטלה ברגע האחרון (הארץ, כתבתם של יוסי מלמן ויגאל חי, 29 באוגוסט) לדבריו :

•  לפני כשלושה וחצי חודשים הושגה הסכמה עקרונית לשחרור 450 אסירים פלסטינים בשני שלבים. בשלב הראשון היו אמורים להשתחרר 350 אסירים ושליט אמור היה לעבור לחזקת המצרים. בשלב השני, שהיה אמור להתבצע עד שבוע מתום השלב הראשון, ישראל הייתה אמורה לשחרר עוד 100 אסירים בתמורה לשחרור שליט.

•  חמא"ס הגישה רשימה של 450 אסירים לשחרור, אשר כללה מחבלים רבים, בהם כאלה שהיו מעורבים בביצוע הפיגועים (הקטלניים) בדולפינריום בתל אביב, במלון פארק בנתניה ובמסעדת סבארו בירושלים. אולם ישראל הסכימה שבעסקה ישוחררו רק 40 אסירים עם "דם על הידיים", בעיקר כאלה שהיו סייענים בפיגועי רצח, או שגרמו לפציעתם של ישראלים.

•  בעקבות הפער הגדול בעמדות הצדדים הציע דקל שחמא"ס יעביר לישראל רשימה של 1,000 מחבלים שמתוכם תבחר ישראל את אלה שהיא מוכנה לשחרר. אולם אז השתלט החמא"ס על רצועת עזה והמו"מ עימה "נתקע". מאז ישראל ומצרים ממתינות לרשימה חדשה.

•  דקל הדגיש כי הפרסומים של החמא"ס בסוגיית גלעד שליט הינם ניסיון לנהל מלחמה פסיכולוגית מול הציבור בישראל.

התעצמות החמא"ס ומדיניות הפיגועים שלו

   סגן ראש השב"כ אמר בישיבת הממשלה (26 באוגוסט) כי הנהגת החמא"ס בדמשק בראשות ראש הלשכה המדינית ח’אלד משעל הנחתה באחרונה את פעילי הארגון בגדה המערבית ליזום פיגוע רב נפגעים בתחומי ישראל. לדבריו, הנהגת החמא"ס מעוניינת בפיגוע רחב היקף על מנת לסכל את המאמצים המדיניים של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (הארץ, 27 באוגוסט).

   בחמא"ס הגיבו בביטול להצהרותיו של סגן ראש השב"כ בטענה שהם מהווים "תירוץ כדי להכין את דעת הקהל העולמית לפלישה לרצועה". דוברי ובכירי התנועה הבהירו כי הדברים אינם נכונים וכי אין בכוונת התנועה לחדש ביוזמתה את פיגועי ההתאבדות. דובר החמא"ס סאמי אבו זהרי הדגיש כי "לחמא"ס בחוץ אין כל קשר לפעילות צבאית" (27 באוגוסט).

   באותה ישיבת ממשלה הציג סגן ראש השב"כ נתונים עדכניים אודות התעצמות החמא"ס ברצועת עזה לדבריו, מאז השתלטות החמא"ס על הרצועה (יוני 2007) הוברחו אליה 40 טונות של אמצעי לחימה. מראשית אוגוסט אותרו חמישה אירועי הברחה ממצרים שבהם הוכנסו לרצועה יותר מ-13 טונות חומרי נפץ ו-150 מטולי אר.פי.ג’י (הארץ 27 באוגוסט).

   בראיון ל"ניו יורק טיימס" אמר סגן הרמטכ"ל, משה קפלינסקי כי החמא"ס בונה את כוחו על פי הדגם של חזבאללה בדרום לבנון. לדבריו, כמה מאות פעילי חמא"ס יצאו לאימונים צבאיים בחו"ל, מרביתם באיראן. כמו כן הדגיש קפלינסקי כי ברשות החמא"ס מאגר טילי נ"ט ורקטות ארוכות טווח (אומדיה, 28 באוגוסט).

נתונים סטטיסטיים

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי 3

נפגעים בחתך חודשי

פגישת אהוד אולמרט עם אבו מאזן בירושלים

   ב-28 באוגוסט נפגש ראש הממשלה אהוד אולמרט עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הפגישה התקיימה בירושלים. זוהי הפגישה השלישית ביניהם מאז הקמת ממשלת סלאם פיאצ’.

   גורם מדיני ישראלי הגדיר את הפגישה כטובה וחיובית. חלקה הראשון התקיים בין צוותים משני הצדדים וחלקה השני בארבע עיניים. בחלקה הראשון העלה הצד הפלסטיני את סוגיית המחסומים ביהודה ושומרון והאסירים הפלסטינים שבידי ישראל. הצד הישראלי העלה את סוגיות המאבק נגד הטרור, הברחת אמצעי לחימה דרך הגבול שבין מצרים לרצועת עזה והמשך ירי הרקטות לעבר ישראל. הצד הישראלי הודה לפלסטינים על סיועם בחילוץ קצין צה"ל שנכנס בשוגג לג’נין.

   בשיחת אהוד אולמרט אבו מאזן נדון גיבוש הסכם עקרונות , אשר יוצג בוועידה הבינלאומית הצפויה להתקיים בוושינטון בסתיו (נובמבר 2007). שני הצדדים מנסים ליצור את המכנה המשותף הרחב ביותר מתוך עניין להגיע לוועידה עם התקדמות ממשית, אשר תזכה לברכתם של מדינות האזור ושל הקהילה הבינלאומית.

סוגיית המעברים

כללי

   מעברי הגבול בין ישראל לרצועת עזה ובין רצועת עזה למצרים ממשיכים לפעול באופן חלקי במתכונת חירום. נמשכת הכנסת מוצרי יסוד, דלק וגז על מנת למנוע משבר הומניטארי וכלכלי. עם זאת הקשיים המתמשכים בתפקוד המעברים וסגירתם התכופה בשל התרעות לפיגועי טרור מחריפה את המצב הכלכלי הקשה השורר במילא ברצועת עזה.

משבר הדלק ברצועת עזה

   עקב חשדות של האיחוד האירופי בדבר ניצול לרעה שעשתה ממשלת החמא"ס בדלק בכספים המשמשים למימון רכישת הדלק לשם הפעלת חברת החשמל ברצועת עזה, החליט האיחוד להפסיק את מימון הדלק (19 באוגוסט). כתוצאה מכך הודיעה חברת החשמל הפלסטינית (19 באוגוסט) כי היא נאלצת להפסיק את פעילות תחנת הכוח הפועלת ברצועת עזה בעקבות מחסור בדלק לצרכיי הפעלתה הדבר הביא להחשכת חלקים נרחבים מהעיר עזה .

   הפסקת פעילות תחנת הכוח שימשה עילה אחת מיני רבות להתנגחות בין ממשלת פיאצ’ לחמא"ס, כשכל צד מאשים את הצד השני באחריות למחדל:

•  שר ההסברה של ממשלת סלאם פיאצ’, ריאד’ אלמאלכי, אמר כי הסיבה להפסקת מימון הדלק הינה השתלטות החמא"ס על חברת החשמל וגנבת כספים ממנה. לטענתו, ממשלת הניה גובה חשבונות חשמל מתושבי הרצועה, על אף שהאיחוד האירופי נושא בעלויות צריכת החשמל של התושבים. (סוכנות מען, 21 באוגוסט).

•  החמא"ס מצידו האשים את ממשלת פיאצ’ כי היא זו שהסיתה נגד ממשלת הניה והניעה את האיחוד האירופי להפסיק את מימון אספקת הדלק.

   במקביל הפנתה החמא"ס אזהרות כלפי ישראל ( למרות שלא הייתה לה מעורבות בנושא ) ומדינות נוספות:

•  בכיר החמא"ס, מחמוד אלזהאר, הזהיר כי אם ישראל לא תחדש את אספקת הדלק המוצא היחיד באופן ודאי תהיה האנרכיה, שתוצאותיה תגענה לעבר מדינות רבות. (רדיו סוא, 18 באוגוסט)

•  איום נוסף הגיע מבכיר ב"גדודי עז אלדין אלקסאם", אשר מסר כי הגדודים בוחנים ברצינות אפשרות לשגר רקטות לעבר תחנת הכוח באשקלון, בתגובה להפסקת זרם החשמל לרצועה. (אתר פארס, 20 באוגוסט)

   בסופו של דבר, על רקע חשש מפני משבר הומניטארי בשל הפסקת ייצור החשמל, חידש האיחוד האירופי (22 באוגוסט) את מימון רכישת הדלק ואספקתו חודשה דרך מעבר הדלקים בנחל עוז.


משאית הדלק מגיעה לתחנת הכוח עם אספקה מחודשת
(אלג’זירה, 22 באגוסט)

ישראל אישרה יציאתם של תושבי הרצועה לחו”ל

   ישראל נענתה לבקשת הרשות הפלסטינית והתירה ל-75 מתושבי הרצועה העובדים או לומדים בחו"ל, ואשר עוכבו ברצועה מאז השתלטות החמא"ס (מחצית יוני), לצאת דרך מעבר ארז ומשם דרך מעבר ניצנה למצרים . זהו המקרה ראשון בו הותר לתושבי הרצועה לצאת לחו"ל לבקשת הרשות הפלסטינית. בינתיים הושלמה כמעט לחלוטין העברת תושבי הרצועה אשר עוכבו במעבר רפיח.

   דוברי החמא"ס וממשלת אסמאעיל הניה גינו את המהלך ואמרו כי ממשלת החמא"ס מתנגדת לכל תוכנית העושה שימוש במעבר ישראלי ועוקפת את מעבר רפיח בשל סכנה של סחיטה או של מעצר העוברים ע"י ישראל.

הזירה הפנים-פלסטינית

נמשכים מאבקי הכוח בין פת”ח והחמא”ס

   ברצועת עזה וביהודה ושומרון נמשכים מאבקי הכוח בין ממשלת החמא"ס וממשלת סלאם פיאצ’. שני הצדדים מאשימים זה את זה בפגיעה בחוק ובסדרי הממשל התקינים וכל צד מערער על חוקיות החלטות מנהליות של משנהו. כך למשל :

•  אבו מאזן פרסם (16 באוגוסט) צו לפיו השתייכות לכוח המבצע היא פשע שעונשו מאסר של 7-3 שנים (ראמתאן, 16 באוגוסט) .

•  שר התחבורה בממשלת סלאם פיאצ’ משהור אבו דקה פרסם צו המורה על סגירת כל מחלקות הרישוי ברצועת עזה והגדיר את העיסוק בגביית המיסים כלא חוקי (סוכנות הידיעות הפלסטינית, 28 באוגוסט).

•  ממשלת אסמאעיל הניה הודיעה על יישום את חוק הפרסומים וההפצה משנת 1995. חוק זה העניק בזמנו ליאסר ערפאת אפשרות "לסתום פיותיהם של העיתונאים ושל המתנגדים" (סוכנות הידיעות הצרפתית, 27 באוגוסט). במקביל נמשכות התנכלויות החמא"ס כלפי העיתונאים הפועלים ברצועת עזה (ראו להלן).

   ברצועת עזה ממשיכים להתנהל העימותים האלימים בין חמא"ס לפת"ח למרות טענת החמא"ס כי עלה בידה להשיב את השקט לרצועה. ביהודה ושומרון ממשיכים מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לפעול נגד פעילי חמא"ס. במסגרת זו הם ביצעו לאחרונה מעצרים של בכירים בתנועה ובהם גם גורמי דת בכירים (כגון סגן המופתי של קלקיליה).

מהלכי ממשלת סלאם פיאצ’ נגד התשתית האזרחית של חמא"ס 

   ממשלת סלאם פיאצ’ הודיעה על פירוק 103 מוסדות ואגודות הפועלים בגדה המערבית וברצועת עזה. זאת בשל עבירות על החוק או חריגות בתחום המנהל והכספים. ראש הממשלה סלאם פיאצ’ ציין כי זהו צעד ראשון וכי ינקטו צעדים נוספים בעניין זה. הוא גם קרא לאלו המסתייעים בשירותיהם של האגודות והמוסדות שפורקו לפנות למשרד הרווחה של ממשלתו, שיטפל בצרכיהם במלוא האחריות (אל איאם, 28 באוגוסט).

   אגודות הצדקה נגדן מכוונים המהלכים הללו משתייכים, להערכתנו, לתשתית האזרחית הנרחבת של החמא"ס בשטחי הרשות הפלסטינית. סכומי הכסף הגדולים המועברים לתשתית זאת מקרנות צדקה אסלאמיות ברחבי העולם הערבי והמערבי משמשים לא רק לצרכי סיוע הומניטארי אלא גם לחיזוק התשתית האזרחית, הפוליטית ואף המבצעית של תנועת החמא"ס . מהלכי ממשלת סלאם פיאצ’ נגד אגודות הצדקה מכוונת לפגוע בתשתית זאת ולהשמיט את בסיס התמיכה שלה בקרב האוכלוסייה .

   החלטת ממשלת סלאם פיאצ’ עוררה תגובות נזעמות בקרב החמא"ס:

•  דובר תנועת החמא"ס פוזי ברהם ציין כי המדובר בהחלטה פוליטית "שמטרתה להכניע את בני עמינו ולהגביר את הלחץ והבידוד של החמא"ס. הוא הגדיר זאת כמלחמה אותה מנהלים אבו מאזן וסלאם פיאצ’ נגד בכירי החמא"ס ומוסדותיה, תוך כניעה לתכתיבים וללחץ של ארה"ב וישראל (סוכנות מען, 28 באוגוסט).

•  דובר תנועת החמא"ס סאמי אבו זהרי , ציין כי החלטה זאת הינה צעד מסוכן במסגרת התוכנית לעקירת תנועת החמא"ס בתאום עם ישראל וארה"ב. הוא הוסיף כי תוכנית זאת לא תצליח להחליש את תנועת החמא"ס והיא תכשל כמו שנכשל ניסיון יישומה בעזה בשנת 1996 ( Palestine-info , 28 באוגוסט).

•  תנועת החמא"ס בגדה גינתה את החלטת ממשלת פיאצ’ והגדירה אותה כצעד נוסף בשרשרת הפגיעות המתוכננות נגד תנועת החמא"ס המגמה לעקור אותה מהשורש. ההודעה ציינה כי עמדתה לגבי החלטה זאת לא תהייה שונה מעמדתה כלפי הצווים הנשיאותיים שהוציא אבו מאזן (אתר פאל-מדיה, 28 באוגוסט).

המאבק על חופש הסיקור העיתונאי ברצועת עזה   4

   ב-24 באוגוסט התקיימה בעזה הפגנת ענק של פת"ח בתוספת תפילה המונית, שבה השתתפו כמה אלפי איש. במהלך ההפגנה ירו כמה אנשי ביטחון של החמא"ס על מפגינים ועיתונאים. אנשי החמא"ס עצרו שלושה עיתונאים (כולל צלם מסוכנות הידיעות הצרפתית), היכו צלם של סוכנות רויטרס ופגעו בעיתונאי נוסף (רויטרס, 24 באוגוסט).


הפגנת עיתונאים בראמאללה נגד האלימות שמפעיל הכח המבצע כלפי העיתונאים ברצועה
(“אלערביה”, 25 באוגוסט).

   בעקבות זאת התקיימה בראמאללה ב-25 באוגוסט הפגנת מחאה ע"י עיתונאים. המפגינים מחו על המשך התקפות הכוח המבצע ברצועה על מוסדות התקשורת והמשך הפגיעה בחופש הביטוי (אלאיאם, 26 באוגוסט). ריאצ’ אלמאלכי, שר ההסברה בממשלת סלאם פיאצ’, שהשתתף בהפגנות המחאה, הצהיר כי התוקפנות שביצעו מילציות החמא"ס כלפי העיתונאים בעזה מהווה פשע נגד האנושות ונגד חופש הדעה (סוכנות הידיעות הפלסטינית, 25 באוגוסט).

   ב-25 באוגוסט פשט הכוח המבצע על ביתו של העיתונאי צח’ר אבו עון , חבר מועצת אגוד העיתונאים ומנהל משרד סוכנות הידיעות הצרפתית בעזה, במטרה לעצור אותו. נוכחות עיתונאים ואנשי זכויות אדם בביתו מנעה מעצרו. ב- 26 באוגוסט הפגינו עשרות עיתונאים בעזה במחאה על ניסיון מעצרו במחאה על מעצר כתב פלסטיני של סוכנות הידיעות הצרפתית. ב-28 באוגוסט התקיימה תהלוכה במרכז העיר עזה מטעם הוועדה להגנה על העיתונאים בעזה. עדי ראייה ציינו כי הכוח המבצע ניסה פעם נוספת לעצור את חבר איגוד העיתונאים צח’ר אבו עון.


1 פרטים נוספים ראו לקט מידע :"בבוקר 25 באוגוסט חדרו שני מחבלים מצפון רצועת עזה לשטח ישראל באמצעות טיפוס על גדר הביטחון במטרה לבצע פיגוע הרג בישוב נתיב העשרה " (27 באוגוסט 2007)

2 שימוש בנערים לביצוע פיגועים הינו דפוס פעולה מוכר של ארגוני הטרור .

3 במהלך חודש אוגוסט נורו בנוסף לרקטות גם 96 פצצות מרגמה.

4 בקרוב יצא לקט מידע מפורט הסוקר את המאבק בין החמא"ס לפת"ח על השליטה בכלי התקשורת ועל הסיקור התקשורתי מעזה ומיהודה ושומרון :" בין חמא"ס לפת"ח ניטש מאבק עז על השליטה בכלי התקשורת הפלסטינים ועל הסיקור התקשורתי מרצועת עזה ומיהודה ושומרון. מאבק זה הינו חלק מהעימות הכולל המתנהל בזירה הפלסטינית מאז השתלטות החמא"ס על רצועת עזה על הלגיטימציה השלטונית בקרב הציבור הפלסטיני".

לראש העמוד