הפיגוע במעבר כיסופים: מניפולציה תקשורתית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בכל הנוגע לשימוש בג’יפ המסווה כרכב תקשורת



הג’יפ בשלבי הכנתו כפי שהוא מופיע בסרטון שהופץ ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין לתקשורת הערבית והפלסטינית. בסרטון לא נראות כתובות TV ו- Press , שצורפו לג’יפ לאחר הכנתו
(מקור: אתר פלוגות ירושלים, 10 ביוני).


צילום הג’יפ ליד מעבר כיסופים, שבולטים עליו כתובות
TV ו- Press . הצילום של הרכב עם הכתובות לא הופץ ע"י הג’האד האסלאמי ופת"ח, שאף הכחישו כי הג’יפ הוסווה כרכב עיתונות (הצילום באדיבות ידיעות אחרונות ומאיר אזולאי)

1. ב-10 ביוני פורסם באתר האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין סרטון אודות הפיגוע במעבר כיסופים. בסרטון מוצגות ההכנות לפיגוע במעבר כיסופים ונראים בו בין השאר פעילי פלוגות ירושלים ממגנים את הג’יפ, אשר שימש לפיגוע. בסרטון שהופץ נראה הג’יפ נוסע לכיוון מעבר כיסופים אולם תמונת הג’יפ מטושטשת (במכוון) כך שלא ניתן להבחין בכתובות TV ו- Press . הסרטון הופץ לכלי התקשורת הערביים והפלסטינים לאחר הפיגוע ובין השאר הוקרן בערוץ אלג’זירה (9 ביוני).

2. בסרטון שהופץ ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין, נעשה ניסיון ברור של הטעיה והסתרה ,שכן הוא צולם לפני שסומנו עליו הכתובות TV ו- Press . ניסיון ההטעיה קיבל ביטוי בדבריו של אבו אחמד, דובר הג’האד האסלאמי בפלסטין, שבהודעתו לאחר הפיגוע תאר את הג’יפ כ-"ג’יפ משוריין, הדומה לג’יפ של הפיקוד הציוני בצבע לבן" ללא התייחסות להסוואת הג’יפ כרכב תקשורת . יתרה מזו, אבו חמזה ואבו אחמד,שני דוברי פלוגות ירושלים, טענו כי הג’יפ הינו ג’יפ צבאי, הכחישו את הידיעות על פיהן מדובר בג’יפ שנשא כתובות TV והאשימו את "האויב הציוני" בהטעיית דעת הקהל (אתר פאל-טודיי, 10 ביוני; ראיון אבו חמזה לסוכנות קדס פרס, 9 ביוני).

3. בהעדר חופש תנועה ונגישות לאזורי הלחימה השונים כלי התקשורת הערביים והמערביים מסתמכים במידה רבה על מידע מילולי וויזואלי אותו מספקים להם ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה 2. הסתמכות זאת חושפת בהכרח את התקשורת לניסיונות מניפולציה ולשקרים המשולבים במידע ה"עובדתי" ובצילומים הנמסרים להם ע"י ארגוני הטרור כפי שהומחש היטב בפרשת התקיפה בכיסופים 3.


1 בהמשך ללקט המידע: "חוליית מחבלים מהג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח ביצעה חדירה לישראל באזור מעבר כיסופים לשם תקיפת כוח של צה"ל. ייתכן כי החוליה, שהגיעה למקום בג’יפ מוסווה כרכב טלוויזיה, התכוונה גם לחטוף חיל צה"ל אם תיווצר הזדמנות מבצעית לכך" (10 ביוני, 2007).

2 יצוין כי גם חזבאללה עושה שימוש רב בטכניקה של תעמולת מידע חדשותי קרי, הפצת מידע חדשותי לכאורה, ולעיתים אף אטרקטיבי, על מנת שקהלי היעד הניטראליים והעוינים יאמצו אותו וישתמשו בו. המידע המופץ ע"י חזבאללה הינו סלקטיבי ומניפולטיבי והדבר בלט במיוחד במלחמת לבנון השנייה . ראו: "המלחמה על התודעה במסגרתה עימות בין ארגוני הטרור לבין ישראל – חזבאללה כמקרה מבחן" (6 במאי, 2007), עמ’ 79-76.

3 מלבד המניפולציה בצילומי הג’יפ העלו דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין ופת"ח טענות שקריות חסרות אחיזה במציאות, בכל הנוגע לפיגוע בכיסופים. למשל, הטענה כי חוליית התוקפים הרגה חייל ישראלי ולקחה בשבי חייל אחר שהוצא להורג.

לראש העמוד