מתקפת הרקטות של החמא”ס על שדרות ויישובי עוטף עזה נכנסה ליומה השביעי על רקע הפסקת האש בתקרית האלימות בין פת”ח לחמא”ס


שריפות והרס: נזקי הרקטות ביישובי עוטף עזה (צילומים: באדיבות משטרת ישראל)

נתונים

1.

מתקפת הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי נכנסה ליומה השביעי ברציפות. בסך הכל אותרו במהלך היממה האחרונה 17 נפילות רקטות בשטח ישראל, ירידה קלה בהשוואה לימים הקודמים. אחת הרקטות פגעה במסעדה בקיבוץ ניר-עם. לא היו נפגעים אך למקום נגרם נזק. בבוקר ה-21 במאי אותרו שלוש נפילות ביישובי עוטף עזה ומדרום לאשקלון. סה"כ אותרו מתחילת האירועים 139 נפילות רקטות . מרביתם נורו ע"י החמא"ס ומקצתם ע"י שאר ארגוני הטרור, בעיקר הג’האד האסלאמי בפלסטין.


הרס בבית מגורים כתוצאה מפגיעת רקטה
(צילום באדיבות משטרת ישראל)

מתקפת הירי: מספר הנפילות בחלוקה לימים

ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני

2.  בישיבת הקבינט המדיני ביטחוני ב-20 במאי הוחלט על הגברת פעילות צה"ל במטרה להפחית את ירי הרקטות לעבר יישובי עוטף עזה. על פי ההחלטה תתמקד הפעילות לפי שעה במטרות החמא"ס והג’האד האסלאמי בפלסטין האחראים העיקריים למצב ההסלמה הנוכחי . כמו כן הוחלט כי "ככל שהצעדים החריפים עליהם הוחלט לא יביאו לרגיעה, יתכנס הקבינט כדי לשקול צעדים נוספים דרסטיים יותר". במקביל הוחלט גם על שורה של צעדי טיפול בעורף (אתר האינטרנט של ראש הממשלה, 21 במאי).

פעילות צה"ל

3. במסגרת פעילות המנע של צה"ל המשיך חיל האוויר לתקוף חוליות טרור ומחרטות, ששימשו לייצור אמצעי לחימה. כוחות שריון וחיל רגלים ממשיכים לשהות בצפון הרצועה. טנק ביצע ירי לעבר חוליית משגרי רקטות נ"ט באזור העיירה בית חנון שבצפון הרצועה לסיכול ושיבוש ניסיונות ירי. סה"כ מתחילת פעילות המנע של צה"ל (16 במאי) נהרגו להערכתנו כ-45 פלסטינים , מרביתם פעילי חמא"ס. בין ההרוגים גם מספר אזרחים ששהו בקרבת היעדים שהותקפו.

4. בין התקיפות מהאוויר יצוינו:

א. 21 במאי – בשעות הצהרים תקף חיל האוויר מכונית בה נסעו פעילי טרור בג’באליא שבצפון הרצועה. כתוצאה מהתקיפה נהרגו ארבעה פעילים מבצעיים בכירים ביחידת הרקטות של הג’האד האסלאמי בפלסטין .


שרידי המכונית בה נסעו ארבעת פעילי הג’האד האסלאמי בפלסטין
(אתר qudsway , 21 במאי)

ב. 20 במאי – בשעות הערב הותקפה חוליית טרור חמושה בשכונת סג’אעיה שבעזה. בתקיפה נהרג סאמח פראונה , פעיל מבצעי בחמא"ס שהיה מעורב בירי רקטות ופצצות מרגמה (כולל ביום העצמאות האחרון). בתקיפה נפגע ביתו של ח’ליל אלחיה יו"ר סיעת החמא"ס במועצה המחוקקת. על פי "מקורות צבאיים" ישראליים נפגעו בתקיפה חמישה פעילי הזרוע המבצעית של החמא"ס ועימם שלושה אזרחים (הארץ, 21 מאי). על פי דיווחי הפלסטינים נהרגו בתקיפה שבעה מבני משפחתו של ח’ליל אלחיה.


ח’ליל אלחיה מבקר את הפצועים בבית החולים
(טלוויזיה אלאקצא, 20 במאי)

ג. 20 במאי – בשעות הלילה הותקפו שתי מחרטות, ששימשו לייצור אמצעי לחימה.

נשמרת הרגיעה בין חמא"ס לפת"ח

5. מאז ההכרזה על הפסקת האש (19 במאי) נשמרת הרגיעה היחסית בעימותים האלימים בין פת"ח לחמא"ס. החיים ברצועת עזה החלו לחזור למסלולם כולל חידוש הלימודים בבתי הספר וברוב האוניברסיטאות.

6. במסגרת הסכם הפסקת האש, בתיווך המשלחת המצרית ברצועה, שוחררו החטופים משני הצדדים (30 במספר). כמו כן אמורה ועדת המעקב ליישום ההסכם להשלים את פינוי המחסומים והמבנים.מזכיר פת"ח, מאג’ד אבו שמאלה הביע תקווה כי ההסכם יביא לסיומה של הלחימה (סוכנות הידיעות ראמתאן, 20 מאי).

7. למרות הפסקת האש אירעו מספר הפרות מקומיות ללא נפגעים. ביניהן:

א. פעילי הכוח המבצע וגדודי עז אלדין אלקאסם תקפו בפגזי מרגמה ורקטות מוצב של הכוח המיוחד בח’אן יונס (20 במאי) .

ב. אנשי הביטחון הכללי הקימו מחסום, ביצעו חיפוש ברכבי אזרחים וחטפו פעילי חמא"ס (20 במאי).

ג. פעילי משמר הנשיאות ירו רקטה לעבר האוניברסיטה האסלאמית (20 במאי).

ד. פעילי משמר הנשיאות חטפו שלושה פעילי חמא"ס (20 במאי).

 

מימין: הכוח המבצע בפעולה משמאל: אחד המחסומים המאולתרים של מנגנוני הביטחון של פת"ח
(טלוויזיה אלאקצא, 17 במאי)


למרות הפסקת האש נמשכת מלחמת התעמולה.
בצילום: כרזה ובה מכונים מנגנוני הביטחון הנאמנים לאבו מאזן "צבא לחד" בכרזה כתוב:

"צבא לחד הורסים, עוצרים, רוצחים בדם קר" (פלסטין אלא’ן, 20 במאי)

התבטאויות נגד ירי הרקטות

8. יאסר עבד רבה , מזכיר הועד הפועל של אש"פ, קרא בראיון להפסיק את "שיגור הרקטות הטפשיות" שכן, לדבריו, ישראל מפיקה תועלת מכך ע"י הצגתה כקורבן. לדעתו ירי הרקטות משרת רק את ה"מיליציות" ברצועת עזה ולא את העניין הפלסטיני כולו ולפיכך אין ברירה אלא לפעול נגדן באמצעות "ביטחון אחד" ו"נשק אחד" (רדיו קול פלסטין, 20 במאי). בתגובה לדברי עבד רבה הדגיש דובר החמא"ס, סאמי אבו זהרי כי "ההתנגדות הפלסטינית" ובראש החמא"ס תמשיך לשגר רקטות (רשת התקשורת הפלסטינית, 20 במאי).  

9. ועד תושבי בית חאנון פרסם הודעה בה יצא בחריפות נגד ירי הרקטות והטיל את האחריות על ההרס והחורבן ברצועת עזה ובבית חאנון על אלה היורים את הרקטות (קרי, החמא"ס). בהודעה נאמר:"האם לא הספיקו להם פעולות ההרג וההוצאות להורג בדם קר באמצע הדרך?…האם הם באמת רוצים לחשוף את כולנו להפצצות ישראליות, אשר לא מבדילות בין טוב לרע?" (סוכנות הידיעות הפלסטינית, 18 במאי).


1 נכון ל-21 במאי, 1600 .

לראש העמוד