נמשכת מתקפת הרקטות של החמא”ס על שדרות ויישובי עוטף עזה על רקע דעיכה בעימותים בין פת”ח לחמא”ס ברצועת עזה


 

כבאי מנסה לכבות מכונית שנפגעה מרקטה בשדרות (רויטרס, 19 במאי. צלם: אמיר כהן)

 

כבאי עומד בין הריסות כיתת בית ספר בשדרות שנפגעה מרקטה (רויטרס, 17 במאי. צלם: גיל כהן)

עיקרי תמונת המצב

1. מתקפת הירי של החמא"ס (אליה הצטרפו ארגוני טרור נוספים) לעבר העיר שדרות ויישובי עוטף עזה נכנסה ליומה השישי. עד כה אותרו 132 נפילות רקטות כמחציתן באזור שדרות. היקף הירי בשלושת הימים האחרונים נמצא בירידה יחסית ליומיים הראשונים. גם עוצמת ההתנגשויות בין פת"ח לחמא"ס נמצאת בדעיכה בימים האחרונים.

2. תגובת צה"ל ממשיכה להתאפיין בתקיפות "נקודתיות" של יעדי טרור בעיקר ע"י חיל האוויר. התקיפות כוונו בעיקר לעבר חוליות משגרות רקטות, מחרטות לייצור רקטות ואמצעי לחימה ומפקדות ובסיסים של "הכוח המבצע" של החמא"ס. כתוצאה מהתקיפות הללו נהרגו כמה עשרות מחבלים. החמא"ס וארגוני הטרור האחרים איימו להסלים בתגובה את ירי הרקטות (להכניס גם את אשקלון למעגל הירי) ולבצע פיגועי התאבדות בשטח ישראל.

3. בזירה הפנים-פלסטינית מתקפת הירי של החמא"ס מהווה ניסיון ברור להסיט את תשומת הלב מהעימות הפנימי ומהמצוקות הפנימיות לעבר העימות עם ישראל. בהיבט זה השיגה עד כה החמא"ס את מטרתה באשר הירי נגד שדרות ויישובי עוטף עזה עדיין נמשך בעוד ההתנגשויות הפנימיות נמצאות בשלב זה במגמת דעיכה. מסר נוסף ששלחה החמא"ס באמצעות גל העימותים האחרון לזירה הבינלאומית הינו, שהיא לא תשלים לאורך זמן עם המשך הבידוד המדיני-כלכלי ושהיא לא תהסס להביא להסלמת מערכת הטרור נגד ישראל.

 

בית בשדרות שנפגע מרקטה (הצילום באדיבות משטרת ישראל)

 

שרידי רקטת "קדס" שנורתה ע"י הג’האד האסלאמי בפלסטין מוטלים על הכביש. על הרקטה מופיעה גם כתובת בעברית (בשגיאות) (הצילום באדיבות משטרת ישראל)

נתונים

4. במהלך סוף השבוע נמשכה מתקפת ירי הרקטות ופצצות המרגמה לעבר יישובי הנגב המערבי, שהחלה ב-15 במאי. במהלך שלושת הימים האחרונים חלה ירידה במספר אירועי הירי בהשוואה ליומיים הראשונים. סה"כ אותרו מאז 15 במאי ועד היום 132 רקטות, 2 כמחציתן באזור העיר שדרות. את רוב הירי ביצעה תנועת החמא"ס אם כי גם ארגונים נוספים נטלו אחריות למקצת מאירועי הירי (פת"ח; וועדות ההתנגדות העממית; הג’האד האסלאמי בפלסטין).


שיגור רקטה ע"י החמא"ס לעבר ישראל (טלוויזיה אלאקצא, 18 במאי)

מתקפת הירי: מספר הנפילות בחלוקה לימים

5. סך כל הנפגעים כתוצאה ממתקפת הירי הינו כדלקמן : אזרחית אחת פצועה קשה, 3 נפצעו באורח בינוני, 12 קל וכ-60 נפגעי חרדה. כמו כן נפצעו קל שני חיילי צה"ל כתוצאה מירי טיל נ"ט (19 במאי). כתוצאה מירי הרקטות נפגעו בעיר שדרות מספר מבני מגורים, תחנת דלק, בית ספר ובית כנסת. חלק מתושבי העיר שדרות עשו את סוף השבוע מחוץ לעיר במסגרת "חופשות הרענון".

תגובות הדרג המדיני

6. ב-20 במאי, בתום התייעצויות והערכות מצב, הכריז שר הביטחון, עמיר פרץ, בתיאום עם ראש הממשלה על "מצב מיוחד" באזור שדרות ויישובי עוטף עזה. המדובר בצעד מנהלי ומשפטי המקנה לפיקוד העורף בצה"ל ולרשויות הצבא סמכויות נוספות הקשורות לאוכלוסייה (למשל, פתיחה או סגירה של מוסדות החינוך ומוסדות אזרחיים אחרים). לפי שעה ההכרזה תקפה ל-48 שעות שלאחריהן שר הביטחון יכול לבקש אישור מהממשלה להאריך את משך הזמן של ההחלטה לתקופה נוספת.

7. שרת החוץ ציפי לבני שוחחה עם מזכיר האו"ם ואמרה לו כי ישראל לא תהיה מוכנה להשלים עם הירי. שרת החוץ שוחחה עם עמיתיה ממצרים, קנדה, בריטניה וגרמניה. כמו כן דווח בתקשורת כי משרד החוץ מגבש תוכנית להצבת כוח בינלאומי ב"ציר פילדלפי" ברפיח, שיפעל בתיאום עם הכוח המצרי המוצב באזור למניעת הברחות נשק מסיני לרצועת עזה (הארץ, 20 במאי).


ראש הממשלה אהוד אולמרט מבקר בשדרות
(צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, 17 במאי)

תגובת צה"ל

8. צה"ל המשיך במהלך סוף השבוע בתקיפות (בעיקר מהאוויר) נגד יעדי טרור ברצועת עזה. במהלך סוף השבוע ביצע חיל האוויר 13 תקיפות. כמו כן בוצע ירי פגזי טנקים לעבר מרחבי שיגור רקטות בדרום רצועת עזה. כתוצאה מהתקיפות הללו נהרגו כמה עשרות מחבלים.

9. במסגרת פעילות חיל האוויר הותקפו היעדים הבאים :

א. מפקדות, עמדות ובסיסים בדגש על הכוח המבצע של החמא"ס : מטה הכוח המבצע של החמא"ס בשכונת רימאל בעזה (17 במאי); עמדת שמירה של הכוח המבצע בשיח’ רדואן (17 במאי); עמדות של החמא"ס בדיר אלבלח וסמוך למעבר קרני (18 במאי).

ב. מחרטות לייצור רקטות וחוליות של משגרי רקטות (16 במאי, 17 במאי, 19 במאי) .

ג. כלי רכב ובהם פעילי טרור ואמצעי לחימה (16 במאי, 17 במאי, 20 במאי). כתוצאה מאחת התקיפות (בשכונת שיח’ רדואן, 17 במאי) נפגע באורח קשה עמאד שבאנה , פעיל במערך ייצור הרקטות של החמא"ס ואמצעי לחימה רבים שהיו במכוניתו התפוצצו.


מחרטה שהותקפה ע"י חיל האוויר
(טלוויזית אלאקצא, 19 במאי)

התבטאויות דוברי ארגוני הטרור

10 בעקבות תקיפת צה"ל דוברי החמא"ס וארגוני טרור נוספים איימו להסלים את מערכת הטרור נגד ישראל (כולל חידוש פעולות ההתאבדות) ושבו וקראו להפסקת העימותים הפנים-פלסטינים ולהפניית המאבק נגד ישראל . במסגרת זאת :

א. ח’אלד משעל , יו"ר הלשכה המדינית של החמא"ס, קרא לפעילי התנועה לחדול מעימותים פנימיים ולהפנות את המאבק כלפי ישראל. משנשאל על ביצוע פיגועי התאבדות הוא התחמק מתשובה מפורשת בציינו כי ההחלטה על ביצוע פעולות שכאלה נתונה בידי הכוחות בשטח של החמא"ס (טלוויזית אלאקצא, 17 במאי).

ב. דובר החמא"ס פוזי ברהום אמר כי החמא"ס תשנה את "כללי המשחק" וכי עתה "ידברו" אנשיה באמצעות ירי רקטות, מכוניות תופת ובכל האמצעים המצויים בידיהם (רדיו צות אלאקצא, 18 במאי).

ג. דובר הזרוע המבצעית טרוריסטית של החמא"ס, אבו עבידה , כי החמא"ס תבצע פעולות נוספות כולל ירי רקטות לעבר אשקלון על מנת "להעביר מסרים חזקים יותר" (אתר פאלממדיה, 17 במאי וסוכנות הידיעות הפלסטינית, 18 במאי) .

ד.דוברי הג’האד האסלאמי בפלסטין אמרו כי כל האופציות פתוחות בתגובה על פעילות ישראל כולל ביצוע פיגועי התאבדות (אתר פאלמדיה, 17 במאי). הג’האד האסלאמי בפלסטין איים גם כי אם יכנסו כוחות צה"ל לרצועת עזה אזי עשרות מחבלות מתאבדות תהיינה מוכנות לפוצץ עצמן (סריאיא אלקדס, 20 במאי).

ה. כרוז של אחד מפלגי פת"ח/גדודי חללי אלאקצא הבהיר כי על ישראל לצפות לחזרת פיגועי ההתאבדות לשטחה. הכרוז גם קורא להמשך ירי הרקטות בהצהירו כי "אין קוים אדומים" בפעילות נגד ישראל (אתר מרכז החדשות אלשורא, 18 במאי).

הזירה הפנים-פלסטינית

11. במהלך סוף השבוע דעכו העימותים הפנים-פלסטינים אף כי לא פסקו לגמרי . ב-18 במאי נהרגו שלושה פלסטינים כתוצאה מחילופי אש, בין ההרוגים ח’אלד עבד אלראזק, מפקד יחידת הארטילריה של החמא"ס. אחד ממוקדי העימותים היה האוניברסיטה האסלאמית בעזה הידועה כמעוז החמא"ס (19 במאי). מתחילת העימותים נהרגו קרוב לשבעים בני אדם, מרביתם פעילי פת"ח ומנגנוני הביטחון ומקצתם פעילי חמא"ס. כמו כן נהרגו מספר אזרחים שנקלעו למעגל האש.

12. העימותים האלימים לוו בחטיפות ההדדיות . כך למשל, ביום שישי בערב (18 במאי) נחטף ע"י אנשי החמא"ס עבד אלסלאם אבו עסכר, עיתונאי פלסטיני, המנהל את ערוץ הטלוויזיה אבו ט’בי בשטחים, המקורב למחמד דח’לאן. העיתונאי, שנחטף סמוך לביתו, נחקר ע"י חוטפיו ושוחרר כעבור שעתיים.


מנהל ערוץ הטלוויזיה של אבו ט’בי עם שחרורו (אלג’זירה, 19 במאי)

13. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביטל את ביקורו ברצועה מחשש לביטחונו האישי. אנשיו טענו כי הביטול הינו כתוצאה מחשיפת קשר להתנקש בחייו באמצעות הטמנת מטעני נפץ מתחת לכביש בו אמור היה לנסוע.


מפה המציגה פרטי תוכנית של גדודי עז אלדין אלקסאם לחסל את אבו מאזן עם הגיעו לעזה

(אתר פאל-פרס, סוכנות הידיעות מען, 18 במאי)

14. ביום שבת ה-19 במאי בשעות אחר הצהרים נכנס לתוקפו הסכם הפסקת אש, חמישי במספר, בין פת"ח לחמא"ס. בהסכם, שהושג בתווך מצרי, נקבע כי נציגי שני הארגונים היריבים וכן נציג הצוות הביטחוני המצרי ברצועה יעברו ברחבי העיר ויפרקו מחסומים של חמושים ויפנו חמושים מבניינים שעליהם השתלטו. זמן קצר לאחר קבלת הסכם האש תקפו פעילי חמא"ס רכב של קצין במודיעין הכללי המזוהה עם הפת"ח, שהצליח להינצל מהניסיון לחסלו. למרות זאת ניכרה בשטח רגיעה מסוימת כולל תחילה של פינוי החמושים מהרחובות, המחסומים והגגות.

נמשכת מלחמת התעמולה

15. במקביל נמשכת בכל עוזה מתקפת התעמולה בין הצדדים היריבים :

א. משיר אלמצרי , חבר המועצה המחוקקת מטעם החמא"ס, יצא בהתקפה מתלהמת נגד מנגנוני הביטחון של פת"ח בהאשימו אותם בשיתוף פעולה עם ישראל. הוא ציין כי אין מקום למשתפי פעולה "אשר רובצים בחופי תל-אביב ובבתי המרזח של כפר סבא, אלה שיוצאים מבתי המרזח של שרון, אולמרט, פרץ…". הוא שב וטען כי ישראל וארה"ב תומכות במחמד דח’לאן ואנשיו במגמה להרחיק את החמא"ס מהשלטון (טלוויזית אלאקצא, 18 במאי).

ב. סגן ראש הממשלה הפלסטינית עזאם אלאחמד אמר לכתבים זרים בראמאללה כי יש לפרק מנשקה את הזרוע הצבאית של החמא"ס כדי להפסיק את גל האלימות הנוכחי ברצועת עזה. אלאחמד האשים את הזרוע הצבאית של החמא"ס בהוצאות להורג, שדחפו את הפלסטינים אל סף של מלחמת אזרחים.


1 נכון ל-20 במאי, 1600 .

2 על פי נתוני צה"ל נכון בוקר 20 מאי. הנתונים אודות ה-20 במאי עדיין לא אומתו.

לראש העמוד