חדשות העימות הישראלי פלסטיני 15-1 מרץ 2007


ומרצועת עזה נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל הגם שחלה ירידה בהיקפו…

  הודעה על הקמת ממשלת אחדות פלסטינית…

ירי רקטות לעבר אשקלון ע”י הג’האד האסלאמי בפלסטין (טלוויזיה אלג’זירה, 1 במרץ)
 

אבו מאזן ואסמאעיל הניה מודיעים על הקמת ממשלת אחדות (אתר האינטרנט של החמא”ס 15 במרץ)

עיקרי תמונת המצב

•  במוקד ההתפתחויות בזירה הפנים-פלסטינית עמדה הסכמה, שהושגה בין יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לבין ראש הממשלה אסמאעיל הניה, להקמת ממשלת אחדות פלסטינית על בסיס “הסכם מכה” (9 בפברואר). הממשלה החדשה תושבע בימים הקרובים אם לא תתגלענה מחלוקות של הרגע האחרון.

•  ניתוח הנוסח הראשוני של מצע הממשלה החדשה בסוגיית הסכסוך עם ישראל מצביע על “טביעת אצבע” ברורה של האידיאולוגיה והעקרונות של החמא”ס, למרות ניסוחים פתלתולים ו”אקרובטיקה לשונית” של מנסחי המצע (במטרה לאפשר “שיווק” הממשלה החדשה למדינות המערב). מעיון במצע עולה בברור כי שתי דרישות בסיסיות של ישראל ו”הרביעייה” אינן נכללות בו :

•  התחייבות להפסקת האלימות והטרור. "ההתנגדות" (קרי, האלימות והטרור) מוגדרת במצע כ"זכות לגיטימית" של הפלסטינים, אשר תופסק רק עם השגת מלוא הדרישות הפלסטיניות ובכלל זה זכות השיבה.

•  הכרה בזכות קיומה של ישראל . המצע נמנע מלהכיר בזכות קיומה של ישראל (ולו בגבולות 1967) ואין בו איזכור לתפיסה של שתי מדינות לשני עמים המהווה בסיס לכל מו"מ בין ישראל לפלסטינים. לעומת זאת כלולות בו דרישות מרחיקות לכת כלפי ישראל ובכללן החזרת הפליטים הפלסטינים לאדמותיהם ולרכושם.

אירועים בולטים בשטח

ירי רקטות לעבר ישראל

  • במהלך המחצית הראשונה של חודש מרץ חלה ירידה בהיקף ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל. מתחילת החודש אותרו 12 נפילות בשטח ישראל. אחת הרקטות (ארוכת טווח) נחתה באזור התעשייה של אשקלון (6 במרץ). כתוצאה מכך לקו ארבעה בני אדם בהלם ונגרם נזק למבנה. הג’האד האסלאמי בפלסטין נטל על עצמו את האחריות לביצוע הירי לעבר אשקלון (נדאא’ אלקדס, 6 במרץ).

סיכול פיגוע דקירה בחברון

  • ב-11 במרץ עצרו כוחות הביטחון בעמדת בדיקה בכניסה למערת המכפלה בחברון צעירה פלסטינית שברשותה סכין באורך 25 ס"מ . בחקירתה מסרה הצעירה, גרושה בת 23 מטול כרם, כי התכוונה לדקור חיילים ישראליים במחסום.

כוח צה”ל פשט על מטה המודיעין הצבאי הפלסטיני בראמאללה

  • ב- 4 במרץ פשט כוח צה"ל על מטה המודיעין הצבאי בשכונת עין אם אלשרייט שבראמאללה. במהלך המבצע נעצרו 18 פעילי פת"ח שהיו מבוקשים בשל מעורבותם בפעילות טרור והסתתרו במקום במשך תקופה ארוכה. כמו כן נמצאו במקום אמצעי לחימה. בשנים האחרונות מצאו פעילי טרור מסתור במבני מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. הללו גם משמשים אותם כבסיסי יציאה וחזרה לפעילות טרור. למרות פניות חוזרות ונשנות של ישראל לרשות הפלסטינית שלא לאפשר למבוקשים למצוא מחסה במקום ולהסגירם לידי כוחות הביטחון לא נעשה דבר בנושא (דובר צה"ל, 7 במרץ).
 

אמצעי הלחימה שנחשפו במהלך פעילות צה”ל בראמאללה (דובר צה”ל, 7 במרץ)

מעצר סוחר מתכות שמכר צינורות עבור ייצור רקטות

  • לאחרונה דווח כי כוחות הביטחון הישראליים עצרו במעבר ארז (6 בפברואר) את עאמר מחמד מצטפא זק סוחר מתכות תושב רצועת עזה. העצור נהג למכור לפעילי טרור ובעלי מחרטות ברצועת עזה צינורות, ברזלים וחלקי מתכת נוספים ששימשו אותם לייצור רקטות. הסחורה הגיעה מישראל דרך מעבר ארז ונועדה לשמש את צרכי האוכלוסייה האזרחית (דיווח שירות ביטחון כללי, 4 במרץ).


הצינורות שנמנעה כניסתם לרצועה (שירות ביטחון כללי, 4 במרץ)

לבנון

תפיסת אמצעי לחימה שנועדו עבור החזית/ ג’בריל

  • רשת הטלוויזיה הלבנונית NTV שידרה צילומים של טילי נ"מ מסוג SAM-7 שנתפסו על ידי כוחות הביטחון הלבנוניים באזור נבטיה בדרום לבנון. הטילים נתפסו בעקבות מידע מוקדם שהגיע לידי המודיעין הלבנוני אודות סוחר נשק הפועל באזור. ברשות הסוחר, שהיה בדרכו לנעאמה, נמצאו אמצעי לחימה רבים שהיו מיועדים עבור החזית העממית המפקדה הכללית (ארגונו של אחמד ג’בריל).
 

אמצעי הלחימה שנתפסו ע”י כוחות הביטחון הלבנוניים (2 במרץ, טלוויזית NTV)

חשיפת חולייה השייכת לג’האד העולמי

  • כוחות הביטחון הלבנוניים חשפו מצבור אמצעי לחימה וחבלה ברובע אשראפיה בבירות. כמו כן נעצרו שמונה איש המשתייכים לקבוצה פלסטינית-אסלאמית ראדיקלית המכונה "פת"ח אלאסלאם", המשייכת עצמה לג’האד העולמי. העצורים חשודים בביצוע פיגוע לפני מספר שבועות בעין עלק (צפונית מזרחית לביירות) בו נהרגו שלושה בני אדם ונפצעו כמה עשרות. העצורים סיפרו בחקירתם כי תכננו לבצע פיגועים נוספים ובהם התנקשויות באישים פוליטיים וכן פיגוע נגד כוחות יוניפי"ל בדרום לבנון (טלוויזיה אלערביה, 13 במרץ).

  • גורמים פלסטינים הכחישו את השתייכות "פת"ח אלאסלאם" לשורת הארגונים הפלסטינים. נציג אש"פ בלבנון, עבאס זכי, הדגיש כי לתופעה המכונה "פת"ח אלאסלאם" אין כל קשר למסגרות הפלסטיניות וכי הוא מגנה כל התערבות בבעיות הפנים-לבנוניות (טלוויזיית LBC , 13 במרץ).

נתונים סטטיסטיים 

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי

נפגעים בחתך חודשי

פגישת אהוד אולמרט אבו מאזן

  • ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט אירח במעונו את אבו מאזן לפגישה בה נדונו ההתפתחויות המדיניות בעקבות "הסכם מכה". בפגישה הועלו נושא שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט ומתן הקלות נוספות לאוכלוסייה הפלסטינית. נמסר כי שני הצדדים הסכימו כי היוזמה הסעודית מהווה בסיס למשא ומתן בין ישראל לפלסטינים וליישום מפת הדרכים 1. השנים גם הסכימו על קיום מפגשים ביניהם (11 במרץ ynet).


פגישת אהוד אולמרט ואבו מאזן (טלוויזיה פלסטינית, 11 במרץ)


הזירה הפנים-פלסטינית

הסכמה על הקמת ממשלת אחדות הפלסטינית

  • לאחר משא ומתן שנמשך מספר שבועות סיכמו ביניהם ראש ממשלת החמא"ס אסמאעיל הניה ואבו מאזן את פרטי הקמת ממשלת אחדות פלסטינית על בסיס "הסכם מכה" (9 בפברואר). ה"מועצה המחוקקת" אמורה לאשר את הממשלה ואת מצעה בהצבעת אמון שתתקיים ככל הנראה ב-17 במרץ (אם לא יתגלעו קשיים של הרגע האחרון). במהלך השבוע הבא יושבעו חברי הממשלה. אפשר ולטקס ההשבעה יגיע מזכ"ל הליגה הערבית עמרו מוסא.

  • מצע הממשלה הפלסטינית העתידה לקום כולל סעיפים העוסקים במכלול תחומים: התחום המדיני, ההתמודדות עם ה"כיבוש [הישראלי]", הביטחון הפנים-פלסטיני, מערכת החוק הפלסטינית, "מערכת הערכים הפלסטינית", המצב הכלכלי, רפורמות ב"רשות" והיחסים הבינלאומיים. להלן עיקרי מצע ממשלת האחדות בכל הנוגע לסכסוך עם ישראל . זאת על פי נוסח ראשוני , שנשלח אל הסיעות השונות לקראת הצבעת האמון ופורסם באתרי האינטרנט של החמא"ס ובאתר החדשות פאל-מדיה המזוהה עם החמא"ס (15 במרץ):

•  המפתח לביטחון ויציבות באזור טמון בסיום ה"כיבוש הישראלי" על ה"אדמות הפלסטיניות" ובהכרה בזכות ההגדרה העצמית של העם הפלסטיני (המצע אינו מגדיר באלו "אדמות פלסטיניות" המדובר ואינו מזכיר את שטחי 1967).

•  הממשלה מתחייבת לשמור על האינטרסים הלאומיים של העם הפלסטיני כפי שאושרו ע"י המועצה הלאומית לדורותיה ובהתאם לחוק היסוד הפלסטיני, מסמך ההסכמה הלאומית ( קרי, "מסמך האסירים") והחלטות ועדות הפסגה הערביות. במצע נאמר כי "על בסיס זה הממשלה מכבדת את ההחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות ואת ההסכמים [עליהם] חתם אש"פ" 2 (סעיף 2 בפרק המדיני).

•  הממשלה שוללת את רעיון הקמת מדינה פלסטינית בעלת גבולות זמניים משום שהקמת מדינה שכזאת תגרע מהזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני. כמו כן נאמר כי הממשלה דבקה בזכות הפליטים הפלסטינים לשוב לאדמתם ולנכסיהם (סעיפים 3 ו- 4 בפרק המדיני).

•  הממשלה מדגישה שה"התנגדות" (קרי, האלימות והטרור) היא זכות לגיטימית של העם הפלסטיני , שהובטחה בכל האמנות הבינלאומיות. הממשלה סבורה שהפסקת ה"התנגדות" תלויה ב"הבאת הכיבוש אל קיצו, ומימוש החירות, השיבה [קרי, שיבת הפליטים] והעצמאות". (סעיף 2 בפרק העוסק ב"כיבוש [הישראלי"]).

•  הממשלה תפעל לייצוב ההרגעה ולהרחבתה כך שההרגעה תהיה מלאה, הדדית ומחייבת את שני הצדדים. זאת תמורת ההתחייבות של ישראל להפסיק את צעדי הכיבוש שלה (במצע מפורטת שורה שלמה של דרישות מישראל הכוללות הפסקת הסיכולים הממוקדים; הפסקת המעצרים; הפסקת הכניסה לערים פלסטיניות; הסרת גדר הביטחון ("הגדר הגזענית"); הסרת ההגבלות על חופש התנועה ושחרור האסירים שבידי ישראל).

•  ניהול המו"מ עם ישראל הינו בסמכות אש"פ ונשיא הרשות הפלסטינית (אבו מאזן) . כל הסכם משמעותי שיושג במו"מ יוצג לאישור בפני המועצה הלאומית הפלסטינית החדשה או שייערך משאל עם בקרב הציבור הפלסטיני "בפנים" ו"בחוץ" (סעיף 4 בפרק העוסק ב"כיבוש [הישראלי]").

•  הממשלה תתמוך במאמצים להאיץ את שחרורו של החייל הישראלי החטוף גלעד שליט. במסגרת "עיסקה מכובדת" לחילופי שבויים (סעיף 5 בפרק העוסק ב"כיבוש [הישראלי]") .

הערכה ראשונית של סעיפי המצע הנוגעים לסכסוך עם ישראל

  • ממשלת האחדות נועדה בראש ובראשונה לשים קץ להתנגשויות האלימות ולאנרכיה שפקדו את שטחי הרשות הפלסטינית ולאפשר הקמת ממשל פלסטיני יציב ומתפקד. לשם כך הסכים החמא"ס לוותר על כמה תיקי מפתח בממשלה, להעבירם לידי אישים הנתפסים כעצמאיים ולתת לידי אנשי פת"ח תיקים פחותים בחשיבותם. בתחום המדיני והאידיאולוגי מורגשת היטב במצע "טביעת האצבע" של החמא"ס, באשר הממשלה החדשה ממשיכה לדבוק בדרך האלימות והטרור ולהתנגד להכרה בזכות קיומה של ישראל.

  • ניתוח ראשוני של המצע (בגרסתו הראשונית והבלתי פורמאלית) מעלה כי הסעיפים הנוגעים לסכסוך עם ישראל מהווים "אקרובאטיקה מילולית", מלאת ניסוחים פתלתולים ולעיתים גם סתירות פנימיות, שנועדו לגשר על עמדות יסוד מנוגדות של החמא"ס ושל אבו מאזן. ניכר גם מאמץ של מנסחי המצע להקל על "שיווקו" העתידי לקהילה הבינלאומית במגמה להביא להפסקת הלחצים המדיניים והכלכליים על הממשלה החדשה ובו בזמן להפיס דעתם של תומכי החמא"ס ב"שטחים" ושל איראן וסוריה התומכות בחמא"ס.

  • ולמרות הניסוחים הפתלתולים עולה בבירור כי שתי דרישות בסיסיות של ישראל ו"הרביעייה" אינן נכללות במצע הממשלה 3:

•  הפסקת האלימות והטרור. "ההתנגדות" (קרי, האלימות והטרור) מוגדרת במצע כ"זכות לגיטימית" של הפלסטינים, אשר תופסק רק עם השגת מלוא הדרישות הפלסטיניות ובכלל זה "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים ("הממשלה סבורה שהפסקת ההתנגדות תלויה בהבאת הכיבוש אל קיצו ובמימוש החירות, השיבה והעצמאות", פיסקה מס’ 2 בפרק העוסק ב"כיבוש [הישראלי"]).

•  הימנעות מהכרה בזכות קיומה של ישראל . המצע מונה לפרטי פרטים דרישות מפליגות של הפלסטינים מישראל (ומהקהילה הבינלאומית) משחרור אסירים ועד "סיום הכיבוש" והשבת הפליטים הפלסטינים למקומות מגוריהם ולנכסיהם, אולם הוא נמנע מלהכיר בזכות קיומה של ישראל (ולו בגבולות 1967) ואין בו איזכור לתפיסה של שתי מדינות לשני עמים המהווה בסיס לכל מו"מ בין ישראל לפלסטינים.

  • בנוסף לכך מטיל המצע חישוקים כבדים על יכולתו של אבו מאזן להגיע להסכמים ולהסדרים עם ישראל ולמעשה הוא נותן בידי החמא"ס יכולת לטרפד הסכמים שהושגו ע"י אבו מאזן. המצע קובע אמנם שלאש"פ ואבו מאזן הסמכות לנהל מו"מ עם ישראל אך בו בזמן נאמר בו שכל הסכם שיושג יחייב אישור "המועצה הלאומית הפלסטינית החדשה" או קיומו של משאל עם בקרב הפלסטינים המתגוררים ב"שטחים" ו"בחוץ" (קרי, בקרב הפליטים הפלסטינים שבמדינות ערב שניתן להניח כי יתנגדו לכל הסכם שאינו כולל "זכות השיבה").

הרכב הממשלה

  • שלושת נושאי המשרות הבכירות בממשלה נתפסים כ"עצמאיים", שאינם שייכים פורמאלית לפת"ח או לחמא"ס. שר החוץ המיועד הינו זיאד אבו עמרו, שר האוצר סלאם פיאצ’ (עצמאי, ששימש בעבר כשר אוצר) ושר הפנים האני אלקווסמי. 4

  • משרת שר הפנים, שבידו השליטה על חלק ממנגנוני הביטחון היוותה נושא למו"מ עיקש ונקודת מחלוקת מרכזית בין אבו מאזן וחמא"ס. בסופו של דבר עשוי להיבחר האני טלב אלקוואסמי , מוצאו מחברון, יליד עזה 1958 . הוא למד בבית ספר יסודי ותיכון בעזה ולמד משפטים באוניברסיטת קהיר. הוא עבד בלשכת השופט הראשי של בתי הדין השרעיים ואחר כך מונה למנהל המחלקה לעניינים מנהליים במשרד הפנים.


שר הפנים המיועד האני טלב אלקווסמי

(אתר פאל-מדיה, 14 במרץ)

התחדשו העימותים האלימים

  • בתקופה שבין "הסכם מכה" להודעה על הקמת ממשלת האחדות התחדשו העימותים האלימים בין החמא"ס והפת"ח ברצועת עזה. העימותים נמשכו עד סמוך להכרזה על הקמת הממשלה. הבולט בהם היה הריגתו של מחמד כפארנה, בכיר בגדודי עז אלדין אלקסאם בחילופי אש עם פעילי פת"ח בבית חאנון שבצפון הרצועה (11 במרץ). בעקבות הריגתו של הפעיל פרצו עימותים בין פעילי הכוח המבצע והזרוע המבצעית של החמא"ס לבין פעילי הפת"ח וכוחות הביטחון הלאומי. במקביל התחדשה מלחמת התעמולה בין הצדדים היריבים שהאשימו זה את זה באחריות לעימותים ובניסיון למוטט את הסכם מכה.

כתב ה- BBC נחטף בעזה

  • כתב ה- BBC אלן ג’ונסון, המסקר את הרשות הפלסטינית בשלוש השנים האחרונות נחטף בעיר עזה על ידי ארבעה חמושים שארבו לו במכוניתם. הכתב נחטף ככל הנראה על רקע סכסוכים פנימיים בין קבוצות יריבות המבקשות ככל הנראה לעשות בו שימוש כ"קלף מיקוח" מול הרשות הפלסטינית. אסמאעיל הניה נועד עם מנהל ה- BBC במזרח התיכון והבטיח לו שמנגנוני הביטחון פועלים למצוא את העיתונאי (אתר נדאא’ אלקדס, 13 במרץ).

מסעות ח’אלד משעל

  • ראש הלשכה המדינית של החמא"ס ח’אלד משעל ממשיך במסע "השיווק" של הסכם מכה במסגרתו הגיע ממלזיה לאיראן. במהלך הביקור קרא נשיא איראן אחמדינז’אד לשים קץ לסכסוכים הפנימיים ברשות ולהמשיך ב"התנגדות" (קרי, האלימות והטרור) נגד ישראל ( רויטרס, 6 במרץ). ח’אלד משעל שיבח את "הסכם מכה" אך יחד עם זאת הדגיש כי החמא"ס לא זנחה את "ההתנגדות" וציין כי לא קיימת כל התחייבות מצד החמא"ס להפסיק את שיגור הרקטות לעבר יישובי הנגב המערבי. מטהראן המשיך ח’אלד משעל לתימן (10 במרץ) ונועד עם נשיא תימן וראש הממשלה.
 

מימין: פגישת ח’אלד משעל אחמדינז’אד (טלוויזית אלעאלם, 6 במרץ) משמאל: ח’אלד משעל נועד עם נשיא תימן (סוכנות הידיעות התימנית, 10 במרץ)

חטיפת בני ערובה ע"י החמא"ס

  • בכנס אגודת האסירים המשוחררים "ואעד", שנערך במסגד בח’אן יונס, קרא חבר המועצה המחוקקת מטעם החמא"ס, פתחי חמאד לחטוף חיילים ישראליים על מנת לכפות על ישראל שחרורם של אסירים פלסטינים . לדבריו, חטיפת החייל גלעד שליט זעזעה קשות את ישראל סוכנות הידיעות מען, 9 במרץ). הצהרת פתחי חמאד, וניסיון חוליות החמא"ס לחטוף אזרחים בצומת עלי שמצפון לראמאללה 5, ממחישים כי פיגועי חטיפה הינם "לגיטימיים" בראיית החמא"ס וכי ייתכנו ניסיונות חטיפה נוספים במקביל למו"מ לשחרור החייל החטוף גלעד שליט.

1 היוזמה הסעודית הינה למעשה הודעת הסיכום של מפגש הפסגה הערבית בביירות (28 במרץ, 2002), שהפכה את רעיונות השלום של סעודיה ליוזמה כלל-ערבית. היוזמה כוללת נסיגה ישראלית לגבולות 4 ביוני 1967, פיתרון בעיית הפליטים על פי החלטה 194 והקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים המזרחית. בתמורה מדינות ערב יבחנו מחדש את הסכסוך הערבי-ישראלי ויחתמו על הסכמי שלום עם ישראל .

2 זהו נוסח דומה למה שהוסכם עליו ב"הסכם מכה" שם הפנה אבו מאזן בקשה לאסמאעיל הניה לכבד את ההחלטות הלגיטימיות הבינלאומיות ואת ההסכמים [עליהם] חתם אש"פ, בין השאר על בסיס ההחלטות של המועצה הלאומית [הפלסטינית] לדורותיה, "מסמך ההסכמה הלאומית" (קרי," מסמך האסירים" והחלטות וועדות הפסגה הערביות. ראו לקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור" עיקרי "הסכם מכה", על כינון ממשלת אחדות פלסטינית ובחינת משמעויות" (11 בפברואר) .

3 דוברי החמא"ס, ובתוכם יו"ר הלשכה המדינית ח’אלד משעל טרחו להדגיש בהתבטאויותיהם כי אין בדעת החמא"ס לוותר על המשך "ההתנגדות" ולהכיר בישראל.

4 אם כי כמועמד למשרת שר הפנים הועלה גם שמו של פצ’ל אבו הין, תושב מחנה הפליטים שג’אעיה, פסיכולוג במקצועו, מרצה באוניברסיטה.

5 ראו פירוט בלקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור" : " פיגועי חטיפה כדרך פעולה מועדפת: מעצר שלושה פעילי חמא"ס שביצעו ניסיון חטיפה בצומת עלי (צפונית לירושלים)" , (12 במרץ).

לראש העמוד