חדשות העימות הישראלי פלסטיני 28-16 בפברואר 2007


והרשות הפלסטינית מנסה “לשווק”
את הסכם מכה

  צה”ל פועל לסיכול טרור בשכם

ח’אלד משעל ושר החוץ הרוסי לברוב
(פלסטיין אינפו, 27 בפברואר 2007)
 
פעילות כוחות צה"ל בשכם
(25 בפברואר, צילום דובר צה"ל)

עיקרי תמונת המצב

•  ארגוני הטרור ממשיכים במאמציהם לבצע פיגועים במתווים השונים: תושב הישוב בת-עין נרצח ע”י שני פלסטינים בדקירות סכין, הג’האד האסלאמי בפלסטין נכשל בניסיונותיו לבצע פיגועי התאבדות בתל-אביב (ובאתרי נופש בסיני?) וירי הרקטות מרצועת עזה נמשך (48 נפילות בפברואר). כוחות הביטחון הישראליים ביצעו פעילות רחבת היקף נגד מוקדי טרור בשכם (מבצע “חורף חם”) והרגו שני פעילים מבצעיים בכירים של הג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון השומרון, שנטלו חלק מרכזי בשיגור מחבלים מתאבדים לישראל.

•  במסגרת מסע ה”שיווק” של הסכם מכה קיים אבו מאזן סבב ביקורים במדינות מערב אירופה בעוד שח’אלד משעל ביקר ברוסיה. השניים ניסו לשכנע את מארחיהם לתמוך בממשלת האחדות ולהסיר מעליה את החרם המדיני והכלכלי למרות שהחמא”ס שב והבהיר כי אין בדעתו להכיר בישראל ולקבל את תנאי “הרביעייה”. דומה כי תוצאות מסע ה”שיווק” העלו את רף הציפיות של הפלסטינים על רקע הבטחות שקיבלו ממארחיהם.

אירועים בולטים בשטח

יהודה ושומרון

תושב בת-עין נרצח בדקירות סכין

  • ארז לבנון תושב הישוב בת-עין שליד חברון, בן 42, אב לשלושה ילדים, נרצח מדקירות סכין (25 בפברואר). גופתו נמצאה בוואדי סמוך לבית אומר (בין בית לחם לחברון) ע"י מנגנוני הביטחון הפלסטינים.


ארז לבנון ז"ל (אתר משרד החוץ)

  • כיממה לאחר הרצח הצליחו כוחות הביטחון לעצור שני פלסטינים, אשר על פי החשד רצחו את ארז לבנון ז"ל. השניים, מצ’ר מוסא אחמד אבו דיה ומוסא אדם סאלם אלח’ליל, בני 18 תושבי חרבת צפא (סמוך לבית אומר), הסתתרו לאחר ביצוע הרצח במבנה בכפר. מחקירתם עולה כי הרצח בוצע לאחר תכנון מוקדם שכלל סיורים באזור. ביום הרצח יצאו מכפרם כשהם חמושים בסכינים ומשהבחינו בארז לבנון הם רצחו אותו בדקירות. למרות שהג’האד האסלאמי בפלסטין נטל אחריות על מעשה הרצח נראה כי המדובר בהחלטה אישית של השניים.
 
מוסא אלח’ליל  

מצ’ר אבו דיה

סיכול פיגוע התאבדות של הג’האד האסלאמי בפלסטין

  • ב-20 בפברואר סוכל פיגוע התאבדות, שאמור היה להתבצע במרכז ישראל, כנראה בתל- אביב . זאת בעקבות מידע שהגיע לידי כוחות הביטחון לפיו מחבל מתאבד מהכפר ג’לבון (מזרחית לג’נין) יצא בשעות הבוקר בדרכו למרכז הארץ. ברשות המחבל היה תיק ובו חומרי נפץ במשקל רב וכוונתו היתה לפוצצו במקום הומה אדם. המחבל ועימו מספר חשודים נוספים נעצרו בדירת מסתור בבת ים. המטען שהיה ברשותו נמצא במכולת אשפה בראשון ציון 1.

רצועת עזה

המשך ירי הקסאמים מהרצועה

  • הפסקת האש מרצועת עזה אינה מקוימת ע"י הפלסטינים. במחצית השניה של חודש פברואר אותרו 26 נפילות רקטות בשטח ישראל (מספר הדומה לזה של המחצית הראשונה). בסך הכל אותרו בפברואר 48 נפילות רקטות לעומת 30 רקטות במהלך חודש ינואר. לאחר ירידה יחסית בחודש ינואר (חודש שיא בעימותים הפנימיים) חוזרת הרמה המוכרת של ירי כ-50-40 רקטות בחודש. לרוב אירועי הירי היה אחראי הג’האד האסלאמי בפלסטין ואחריו ארגון פת"ח. תנועת החמא"ס לא נטלה חלק בירי.

סיכול פעילות טרור

מבצע "חורף חם" בשכם

  • מאז 25 בפברואר מקיימים כוחות צה"ל באזור העיר שכם מבצע רחב היקף ("חורף חם") במטרה לאתר פעילי טרור ומעבדות נפץ. במסגרת המבצע הוטל עוצר על אזור הקסבה בשכם ונחסמו היציאות מהעיר. המבצע נערך על רקע היותה של שכם מוקד לתשתיות ולפעילות טרור. על פי דובר צה"ל מרבית ההתרעות שבידי כוחות הביטחון מקורן בתשתיות הטרור בשכם.

  • במהלך פעילות צה"ל נחשפו שלוש מעבדות חבלה בהן נמצאו מטעני צינור, בלוני גז, חומרים להכנת מטענים ונשק מאולתר. כמו כן, התגלה מצבור אמצעי הקלטה שנועד להקלטת "צוואות" וסרטי פרידה של מחבלים מתאבדים לפני צאתם לביצוע פיגועים. במספר מקרים נפתחה אש לעבר כוחות צה"ל הפועלים בעיר. כמו כן היו מספר מקרים של השלכת בקבוקי תבערה וידוי אבנים לעבר כוחות צה"ל. במהלך הפעולה נפצעו שלושה חיילים באורח קל .

 

מימין: תכולתה של אחת משלוש מעבדות הנפץ שנחשפו בשכם. משמאל: ציוד ההקלטה המשמש להקלטת "צוואות" וסרטי פרידה (צילום דובר צה"ל)

הריגת פעילים מבצעיים בכירים של הג’האד האסלאמי בפלסטין

  • למחרת סיכול ניסיון פיגוע ההתאבדות בתל-אביב (20 בפברואר) הרגו כוחות הביטחון הישראלים במחנה הפליטים ג’נין את מחמוד אבראהים קאסם עביד (אבו ג’חים) מבכירי המבוקשים של הג’האד האסלאמי באזור צפון השומרון ומי ששיגר את המחבל לפיגוע ההתאבדות בתל-אביב. אבו ג’חים גייס מועמדים פוטנציאליים לביצוע פיגועי התאבדות בשטח ישראל, ייצר מטעני חבלה "איכותיים" והיה מעורב בעשרות מקרים של פיצוץ מטענים נגד כוחות צה"ל באזור ג’נין.


מחמוד אבראהים קאסם עביד (אבו ג’חים): מבכירי מבוקשי הג’האד האסלאמי בפלסטין בצפון השומרון

(אתר האינטרנט של הג’האד האסלאמי בפלסטין, 22 בפברואר)

  • ב-28 בפברואר נהרגו מאש כוחות הביטחון בג’נין שני פעילים בכירים בג’האד האסלאמי בפלסטין ופעיל נוסף ששימש כסייען. הבולט שבהם, אשרף מחמוד נאפע סעדי, שימש כמפקד הזרוע המבצעית-טרוריסטית של הג’האד האסלאמי בפלסטין בג’נין. הוא היה מעורב בתכנון פיגועי התאבדות שביצע הארגון בשנים 2006-2005 והיה אחראי על פיגועי ירי והנחת מטענים. מחמד אבראהים מחמוד אחמד (אבו נעסה) שימש כפעיל במפקדת הארגון במחנה הפליטים ג’נין במהלך הפעילות נפתחה אש לעבר כוח צה"ל וחייל נפצע באורח קל.


אשרף מחמוד ואבו נעסה בעת הפגנה כשברקע כנראה דגל חזבאללה
(פורום אתר החמא"ס, 28 בפברואר)

פעילות סיכול בחצי האי סיני

מעצר מחבלים פלסטינים ע"י כוחות הביטחון המצריים

  • מאות אנשי ביטחון מצריים ערכו (22 בפברואר) מצוד ברחבי צפון סיני אחר מחבלים פלסטינים המשתייכים ככל הנראה לג’האד האסלאמי בפלסטין. המחבלים תכננו ככל הנראה לבצע פיגועים באתרי נופש, בעיקר באתרים בהם שוהים תיירים ישראליים.

  • על פי דיווחים בתקשורת, המסתמכים על גורמים מצריים, נעצרו במהלך ליל 23-22 בפברואר בצפון סיני כ-20 פלסטינים שהסתננו לסיני מעזה, ככל הנראה באמצעות מנהרות, שברשותם אמצעי לחימה. ברשות אחד העצורים נמצאה גם חגורת נפץ . דווח כי עצור זה, המשתייך לג’האד האסלאמי בפלסטין , תכנן טען כי תכנן לבצע פיגוע התאבדות נגד תיירים ישראליים בדרום סיני (אלחיאת, 21 בפברואר). בכירי הג’האד האסלאמי בפלסטין הכחישו כי תכננו לפגוע במתקני תיירות בהם שוהים ישראליים (אתר qudspress , 25 בפברואר).

חשיפת מחסן אמצעי לחימה

  • במהלך פעילות כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני חשפו כוחות הביטחון המצריים מחסן חומרי נפץ סמוך למעבר כרם שלום ובו נמצאו חומר נפץ במשקל של כטונה אחת. המטען נועד ככל הנראה להברחה לרצועת עזה.

נתונים סטטיסטיים 

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית

נפילות מזוהות של רקטות בישראל בחתך חודשי

נפגעים בחתך חודשי

הזירה הפנים-פלסטינית

מסע פלסטיני ל”שיווק” הסכם מכה

  • כשבועיים לאחר החתימה על הסכם מכה ממשיכים דוברי תנועת החמא"ס לברך על ההסכם ולהדגיש את מחויבותם לקיימו "ככתבו וכרוחו". עם זאת, שבים ומדגישים דוברי החמא"ס כי הסכם מכה אינו כולל הכרה בישראל וכי אין בדעת התנועה לשנות עמדותיה האידיאולוגית ולהיענות לדרישות "הרביעייה".

  • למרות שהסכם מכה אינו עונה על דרישות היסוד של "הרביעייה" קיימות ציפיות בקרב פת"ח וחמא"ס כי באמצעות מסע הסברה מדיני נרחב, ניתן יהיה "לשווק" את ההסכם לקהילה הבינלאומית. 2 דומה כי תוצאות מסע "השיווק" המתנהל עתה העלו את רף הציפיות של הפלסטינים על רקע הבטחות שקיבלו ממארחיהם.

  • במסגרת מסע ה"שיווק" של הסכם מכה מתקיימת מעין "חלוקת עבודה" בין יו"ר הרשות אבו מאזן לבין מנהיג החמא"ס ח’אלד משעל. בעוד שאבו מאזן קיים סבב ביקורים במדינות המערב (בריטניה, גרמניה, צרפת) ובכמה מדינות ערביות , ביקר קיים ח’אלד משעל ברוסיה ובכמה מדינות ערביות/מוסלמיות .

  • להלן תמונת מצב אודות סבב ביקוריו של אבו מאזן :

•  ב-20 בפברואר הגיע לירדן ונועד עם מלך ירדן.

•  ב-22 בפברואר ביקר אבו מאזן בבריטניה ונועד עם ראש הממשלה טוני בלייר אשר הביע תמיכתו בכינונה של ממשלת אחדות לאומית וקידום המו"מ המדיני. בעת ביקורו שב והצהיר אבו מאזן כי הפלסטינים מחויבים לתהליך השלום על פי חזון שתי מדינות לשני עמים ותוך מחויבות להסכמים עליהם חתם אש"ף ולזניחת הטרור (טלוויזיה אלג’זירה, 21 בפברואר).

•  ב-23 בפברואר נועד בברלין עם קאנצלרית גרמניה . בתום פגישתם הצהיר אבו מאזן כי הוא סבור שתוך זמן קצר יוסרו ההגבלות הכלכליות והדיפלומטיות מהממשלה הפלסטינית.

•  מגרמניה המשיך אבו מאזן לצרפת ונועד עם הנשיא ג’אק שיראק (22 בפברואר). הנשיא שיראק הודיע כי הוא תומך בהרכבת ממשלה פלסטינית על יסוד הסכם מכה וכי צרפת תשתף פעולה עם ממשלה זו לכשתקום.

•  בשובו מאירופה ביקר אבו מאזן במצרים (26 בפברואר), נועד עם נשיא מצרים חסני מבראכ. ומשם המשיך לאבו ט’בי .

  • משלחת החמא"ס קיימה ביקורים בסעודיה (20 בפברואר) ובמצרים (21 בפברואר) משם המשיכה לסודאן . משם יצאה המשלחת לרוסיה וקיימה בה פגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. התקשורת הרוסית דיווחה כי שר החוץ הרוסי הבטיח לפעול להסרת החרם הכלכלי מעל הרשות הפלסטינית ולהכרה בממשלת האחדות (ריאה נובוסטי, 26 בפברואר).

  • במהלך הביקורים ניסו אבו מאזן וח’אלד משעל להציג את הסכם מכה כמי שיכול לקדם את תהליך השלום וביקשו מבני שיחם להסיר את החרם המדיני והכלכלי מעל הפלסטינים. כך למשל:

•  בראיון טלוויזיוני בעת ביקורו במצרים הפנה ח’אלד משעל קריאה לקהילה הבינלאומית לנצל את ההסכמה הפלסטינית שהושגה במכה לקידום תוכנית מדינית הכוללת הקמת מדינה פלסטינית בגבולות ה- 4 ביוני שבירתה ירושלים ( אלג’זירה, 23 בפברואר).

•  במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה עם ח’אלד משעל אמר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, כי ח’אלד משעל הבטיח לו לפעול להפסקת מעשי האלימות כולל ירי הרקטות לעבר ישראל (27 בפברואר, סוכנות הידיעות ,A.P). ח’אלד משעל מצידו נמנע מלהתבטא ברוח זאת בפני בתקשורת ברוסיה ובמדינות אחרות בהן ביקר.

•  במסיבת העיתונאים לאחר הפגישה עם לברוב ציין ח’אלד משעל כי אם תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה ירושלים תוך הבטחת זכות השיבה, פינוי ההתנחלויות ושחרור אסירים יהיה זה "תעד חשוב" לקראת השגת יציבות ( 27 בפברואר, טלוויזיה רוסית OSC).


ח’אלד משעל לאחר פגישתו עם שר החוץ הרוסי (אלג’זירה, 27 בפברואר)

מגעים להרכבת הממשלה הפלסטינית החדשה

  • לאחר ההתפטרות הטיל עליו אבו מאזן את להרכיב ממשלת אחדות. המגעים שמקיים אסמאעיל הניה להרכבת הממשלה התנהלו עד כה בעצלתיים. פת"ח מצידו והחמא"ס מקיימים התייעצות פנימיות על מנת לבחור נציגיהם לממשלה החדשה.

נמשכת המתיחות בין פת"ח והחמא"ס

  • למרות מאמצי שני הצדדים להרגיע את הרוחות, ולמרות הירידה שחלה בהיקף מלחמת התעמולה וההכפשות ההדדיות, עדיין שוררת ביניהם מתיחות ותקריות בודדות מתפרצות מידי פעם. שיאן של התקריות הללו היה כאשר חמישה פלסטינים נהרגו וכ-40 נפצעו במהלך חילופי אש בין שתי חמולות יריבות (אחת מזוהה עם החמא"ס והשנייה עם פת"ח) בח’אן יונס. (סוכנות הידיעות מען, 24 בפברואר).

פגישה משולשת בין מזכירת המדינה של ארה"ב, ראש ממשלת ישראל
ואבו מאזן הסתיימה ללא תוצאות משמעותיות

•  ב-19 בפברואר נועדו בירושלים מזכירת המדינה קונדוליסה רייס, ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט ואבו מאזן. הפגישה, שנקבעה קודם לחתימה על הסכם מכה הינה חלק מהבטחתו של הנשיא בוש להגביר את מעורבות ארה"ב בתהליך השלום. ישראל וארה"ב הציגו עמדה תקיפה בנוגע לתנאי "הרביעייה" להסרת החרם מעל הרשות הפלסטינית. הפגישה הסתיימה ללא תוצאות משמעותיות.


ארה"ב כמכשילת האחדות הפלסטינית: אפרוח ממשלת האחדות רוצה לבקוע מהביצה אך האמריקאים

(קונדוליסה רייס) מונעים זאת ממנו (אמיה ג’חא, אתר האינטרנט של החמא"ס, 1 במרץ)


1 פירוט ראו לקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור" :" סיכול פיגוע התאבדות של הג’האד האסלאמי בפלסטין שאמור היה להתבצע בתל אביב" , 22 בפברואר.

2 פירוט ראו לקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור" : "דוברי החמא"ס שבים ומצהירים כי הסכם מכה אינו כולל הכרה בישראל וכי אין בדעת התנועה לשנות עמדותיה האידיאולוגית. למרות שההסכם אינו עונה על דרישות "הרביעייה" מצפים אבו מאזן והחמא"ס כי ניתן יהיה "לשווקו" לקהילה הבינלאומית באמצעות מסע מדיני-הסברתי נרחב שיסתייע ע"י הסעודים" (12 בפברואר).

לראש העמוד