חמא”ס שדרגה בחודשים האחרונים את ערוץ הטלוויזיה שלה ואת תשתית אתרי האינטרנט שהיא מפעילה.


  פורטל אתרי האינטרנט המובילים של חמא"ס: עמוד הבית החדש של מרכז ההסברה הפלסטיני (פלסטיין-אינפו). האתרים מופיעים בשפות: ערבית, אנגלית, צרפתית, רוסית, אורדו, מלאית ופרסית. מגוון השפות הללו משקף את קהלי היעד שחמא"ס מייחסת להם חשיבות.

מאפיינים כלליים

1. לפני כמה חודשים החלה תנועת חמא"ס להפעיל תחנת שידורי לוויין בשם מאור אלאקצא (סראג’ אלאקצא), ובאותו הזמן היא שדרגה את תשתית אתרי האינטרנט שלה. תחנת השידור ואתרי האינטרנט משמשים להפצת מסרים המעודדים לטרור ולשנאה כלפי ישראל, אולם בחודשים האחרונים בלטה חשיבותם כאמצעי חשוב לניהול מלחמת ההסברה וההכפשות נגד אבו מאזן, מחמד דחלאן ופת"ח (התקשורת הפלסטינית הרשמית כפופה לאבו מאזן, וחמא"ס עדיין אינה יכולה לנצלה למטרותיה).

2. לשם שדרוג שידורי הטלוויזיה ואתרי האינטרנט השקיעה חמא"ס סכומי כסף ניכרים. "בכירים פלסטיניים" בראמאללה, תומכי אבו מאזן, מסרו לכתב ה"ג’רוזלם פוסט" כי חמא"ס גייסה מיליוני דולרים כדי לשפר את מערכת ההסברה שלה. את הכספים גייסו מנהיגיה בביקוריהם במדינות ערביות/אסלאמיות. לדברי מקורות אלו, באמצעות הכספים הללו הושק אתר אינטרנט באנגלית לזרוע הצבאית של חמא"ס, ונעשתה "מתיחת פנים" משמעותית לקבוצת האתרים המובילה של חמא"ס, Palestine-info , "בעלות של מאות אלפי דולרים" ("ג’רוסלם פוסט", 18 בינואר 2007).

שדרוג תשתית האינטרנט של חמא"ס

כללי

1. לתנועת חמא"ס יש תשתית מסועפת של אתרי אינטרנט. מרבית האתרים הללו מנוהלים מלבנון ותכניהם מכוונים מדמשק; מקצתם מנוהלים מעזה. האתרים המובילים כוללים יותר מ-20 אתרים בשמונה שפות (ערבית, אנגלית, צרפתית, רוסית, פרסית, מלאית, אורדו ואינדונזית) 1. במסגרת שדרוג אתרי האינטרנט שודרג האתר בשפה האנגלית של הזרוע המבצעית/טרוריסטית של חמא"ס (גדודי עז אלדין אלקסאם), הושק אתר האינטרנט של ערוץ הטלוויזיה הלווייני החדש (סראג’ אלאקצא) ובוצע שדרוג טכני וגרפי נרחב לפורטל המוביל של חמא"ס Palestine-info .
להלן הפירוט:

שדרוג פורטל אתרי מרכז ההסברה הפלסטיני

(Palestine-info)

2. במהלך החודשים האחרונים שדרג חמא"ס את פורטל אתרי האינטרנט המרכזי שלו, מרכז ההסברה הפלסטיני, ואת האתרים עצמם. האתרים שופרו מבחינה טכנולוגית, חל שיפור בעיצובם, וגדל מספרן של הידיעות המתפרסמות בהם.

ח’אלד משעל, יו"ר הלשכה המדינית, מקבל במה מרכזית באתר. מתחתיו – סגנו מוסא אבו מרזוק. מתחתיה – כתבה שבה מצוטט יו"ר תנועת חמא"ס בפרלמנט הפלסטיני, משיר אלמצרי, האומר כי פעילות ההסברה של הרשות הפלסטינית הצליחה להגיע לקהלים שמעבר לעולם הערבי והאסלאמי, למשל לקהלים באירופה ובאמריקה הלטינית. לדבריו, הפעילות הזו מיועדת "להכשיל את התכנית ‘הציונית-אמריקנית’, שחלק מהפלסטינים תומכים בה (קרי: מפת הדרכים או כל צורה של הסדר קבע בין ישראל לבין הפלסטינים)".

3. באתר (בגרסתו הערבית) קיים מדור העוסק ב"שהידים" של חמא"ס ובהם מחבלים מתאבדים, המוצגים כדמויות מופת וכמקור לחיקוי. במדור נוסף המכונה "הישות הציונית", מתפרסמות רשימות ארוכות של "פשעי" הציונות, כדי ללבות שנאה כלפי ישראל. כמו שאר כלי התקשורת של חמא"ס נרתם גם האתר למסע ההסתה נגד ישראל בעקבות חפירות ההצלה במעלה המוגרבים. במהלך העימותים האלימים ניהל האתר מסע הכפשה נגד פת"ח בדגש על מחמד דחלאן. 2

דמות יהודי סטראוטיפי ההורס את מסגד אלאקצא – קריקטורה ארסית שהופיעה באתר

Palestine-info ומהווה חלק מקמפיין ההסתה של חמא"ס נגד
חפירות ההצלה המתבצעות במעלה המוגרבים. (19 בפברואר)

שדרוג אתר עז אלדין אלקסאם בשפה האנגלית

4. בעת האחרונה הושקה גרסה משופרת לגרסה האנגלית של אתר גדודי עז אלדין אלקסאם, הזרוע המבצעית-טרוריסטית של חמא"ס. עפ"י "מקורות פלסטיניים בכירים", הגרסה המשופרת מומנה מכספים שגייסו מנהיגי חמא"ס במהלך ביקוריהם בכמה מדינות ערביות ואסלאמיות. ("ג’רוסלם פוסט", 18 בינואר 2007). ספקית האינטרנט של האתר היא חברת Telekom ממלזיה 3.

5. הגרסה באנגלית של אתר גדודי עז אלדין אלקסאם אינה מהווה העתק של הגרסה הערבית אלא היא גרסה "מרוככת", שמפעיליה מנסים להתאימה לקהלי יעד במדינות דוברות אנגלית (כגון ארה"ב ובריטניה). הדבר עולה בקנה אחד עם תפיסת חמא"ס לשווק את המסרים שלה לקהלי יעד מגוונים ברחבי העולם, גם לאלו החורגים מן העולם הערבי/מוסלמי. ביטוי מובהק לתפיסה זו ניתן למצוא בפורטל אתרי האינטרנט המובילים של חמא"ס ("מרכז ההסברה הפלסטיני"), שלהם גם גרסאות בשפה ה אנגלית, הצרפתית והרוסית .

אתר עז אלדין אלקסאם – הגרסה האנגלית



עמוד הבית של הגרסה האנגלית של אתר גדודי עז אלדין אלקסאם: באתר – חדשות העימות שבהם המסרים והאידיאולוגיה של חמא"ס מוטמעים. בתמונה למטה מתחת לכותרת "מבצע התאבדות" – תמונתה של פטמה נג’ר בת 57 , שנשלחה ע"י חמא"ס לבצע פיגוע התאבדות נגד כוח צה"ל בפאתי מחנה הפליטים ג’באליה שבעזה (23 בנובמבר) .


עמוד מאתר עז אלדין אלקסאם בגרסה האנגלית המשבח מבצעי פיגועי התאבדות,

אחד מהם ביצע פיגוע התאבדות באוטובוס בירושלים ורצח 21 ישראלים .
(ראו: http://www.alqassam.ps/english/?action=showmartys&mid=54 )

השקת ערוץ טלוויזיה לווייני חדש

6. ב-15 באוקטובר 2006 החל לשדר ערוץ לווייני חדש בשם סראג’ אלאקצא (מאור אלאקצא). זאת בנוסף לערוץ הטלוויזיה הקרקעי, בעל טווח שידורים מוגבל, שהחלה חמא"ס להפעיל כמה חודשים לפני כן. שידורי הערוץ החדש גם נקלטים ביהודה ובשומרון ובמדינות ערב. ב-31 בינואר 2007 שידר הערוץ בפעם הראשונה מאז עלייתו לאוויר במשך 22 שעות ברציפות. בימים אלו הוא משדר 24 שעות ביממה.


שידור מהדורת החדשות הראשונה (אוקטובר 2006)

7. שידורי הערוץ החדש מועברים מדובאי וחומר החדשות מגיע ברובו מרצועת עזה . התחנה משתמשת בשני לווייני תקשורת: לוויין התקשורת הערבי של חברת Arabsat (שסעודיה מחזיקה ברוב מניותיה) וחברת הלוויין Nilesat שבבעלות מצרית ושחמישה נציגים של רשות השידור המצרית (מתוך 11) חברים במועצת המנהלים שלה.

8. שידורי התחנה בחודשי השידור הראשונים שלה הוקדשו בחלקם הגדול לתכניות דת ברוח האידיאולוגיה האסלאמית הרדיקלית של חמא"ס, אולם הם גם התרחבו לתחום הפוליטי. כיום התחנה מרבה לשדר שידורי הסתה נגד ישראל, לתעד את פעילותם של אנשי הזרוע המבצעית של חמא"ס ושל ארגוני הטרור האחרים (למשל, סיקור נרחב של פיגוע ההתאבדות באילת שביצע הג’האד האסלאמי בפלסטין) ולהשתלב במסע התעמולה וההכפשות נגד פת"ח, במיוחד נגד מחמד דחלאן הנתפס בעיניה כמוביל המאבק נגד חמא"ס.

השקת אתרי אינטרנט חדשים

השקת אתר אינטרנט של ערוץ הטלוויזיה אלאקצא

9. אתר האינטרנט של ערוץ הטלוויזיה סראג’ אלאקצא הושק במקביל להפעלת ערוץ הטלוויזיה, אולם רק בזמן האחרון הוא החל לפעול באופן יום-יומי (כולל מבזקי חדשות המתעדכנים כמה פעמים ביום). האתר נמצא עדיין בראשית דרכו, ויש לו מספר ערוצים מצומצם של מדורים: מבזקי חדשות, דעות, מחקרים, ספורט וכלכלה. המסרים העולים בכתבות האתר הם אנטי ישראליים ואנטי אמריקניים מובהקים (למשל: הנשיא ג’ורג’ בוש מכונה "פושע מלחמה" וראש ממשלת בריטניה טוני בלייר מכונה "הכלב של בוש").

 

עמוד הבית של אתר האינטרנט של ערוץ הטלוויזיה אלאקצא. מימין: לראש הלשכה המדינית ח’אלד משעל ניתנת במה מרכזית. משמאל: ריאיון עם שיח’ ראא’ד צלאח במסגרת מסע ההסתה נגד ישראל ובעקבות חפירות ההצלה במעלה המוגרבים. בריאיון מועלות טענות הכזב כי ישראל מבצעת "פעולת הרס שיטתית במסגד אלאקצא וחותרת להוסיף לסכסוך הפוליטי עם הפלסטינים ממד של מלחמת דת נגד המוסלמים בכל העולם".

מאמר הסתה נגד ארה"ב שהופיע באתר האינטרנט של ערוץ סראג’ אלאקצא וכותרתו: "חרב המונגולים או דם אנשי החופש?" 

מאת ד"ר צלאח אלברדויל 4

האמריקנים לא למדו לקח ממה שאירע למונגולים לאחר מה שהם [המונגולים] חוללו בבגדאד!! 5 המונגולים שרפו את מוסדות המידע, הרגו את חכמי הדת והפיצו שחיתות ופריצות בבגדאד יישרת הדרך. כעבור מאות שנים באו האמריקאים ועשו זאת פעם נוספת – פגעו במסגדים והרסו אותם, הרגו את המתפללים, התנקשו בחיי חכמי הדת, השומרים על הקוראן הקדוש, רדפו את המרצים של האוניברסיטאות ואת אנשי המדע, הרגו אותם, העלימו אותם מעל פני הארץ והחריבו את האוניברסיטאות!

ראו, מה הקשר בין הברוטאליות של המונגולים לבין הברוטאליות של האמריקנים?! הקשר הוא הבורות והאיבה כלפי התרבות האנושית והרצון לחסל את האסלאם. אלה [המונגולים] הגיעו מקצות מזרח העולם כדי להרוס את תרבות האסלאם והאלה [האמריקאים] הגיעו מקצות המערב כדי לעשות אותו דבר. כך פעלו הצלבנים, שחצו את פלסטין והרגו אלפי חכמי דת ומתפללים, טימאו את המסגדים ואת ספרי הקודש, אסרו על קריאת המואזין לתפילה במסגדים, הפכו את מסגד אלאקצא לאורווה לסוסיהם, ומה שהניע אותם היה רק בורות בעניין האמת לגבי האסלאם והאיבה כלפי טהרת המוסלמים ותרבותם.

חלפו עשרות שנים, עד שהעולם גילה את המניעים הנלוזים של המונגולים, מאחר שכוחם וחרבותיהם לא הועילו להם [במלחמתם] מול אמונת אנשי החופש, תרבותם ודם אנשי הג’האד [מג’אהדין] נאמנים [לאסלאם]…"

השקת אתר האינטרנט של "הכוח המבצע" (tanfithya.com)


דף הבית של אתר האינטרנט החדש

10. בחודשים האחרונים עלה לאוויר אתר חדש של ה" כוח המבצע "
(מנגנון הביטחון של חמא"ס הכפוף למשרד הפנים, שמילא תפקיד מרכזי בהתנגשויות האלימות עם פת"ח ועם מנגנוני הביטחון נאמני אבו מאזן). האתר כולל בנר חדשות אודות ה"כוח המבצע" המתעדכן מידי יום, פרטים אודות פעילות "הכוח המבצע", הודעות לציבור, יחסי ציבור ל"כוח המבצע", מאמרי דעות ועוד. האתר גם כולל ארכיון תמונות וקבצי חוזי ושמע. בשל היותו אתר חדש לא מולאו כל הערוצים בתכנים.

11. מבדיקה שערכנו עולה כי החברה שמספקת שירותי האינטרנט ושהאתר מסתייע בשירותיה היא Defender Technologies Group מווירג’יניה בארה"ב 6. מבדיקת הנתונים הטכניים אודות האתר עולה כי האתר רשום על שם סאמר שליל מרפיח. כתובת הדוא"ל שלו היא 7[email protected]
(כתובת דוא"ל בעלת סיומת, המשייכת אותה למנגנוני הממשלה הפלסטינית).


1 מידע נוסף אודות אתרי האינטרנט של החמא"ס ראו בלקט "מרכז המידע למודיעין ולטרור" : "טרור ואינטרנט:
מיפוי אתרי האינטרנט של חמא"ס וספקיות השירותים שהאתרים מסתייעים בהן"
(6 ביוני, 2006).

2 בעקבות הסכם מכה פסק מסע ההשמצות שניהלה החמא"ס נגד מחמד דחלאן באמצעות אתרי Palestine-info ובאמצעות כלי תקשורת נוספים השייכים או מזוהים עימה.

3 עפ"י אתר האינטרנט whois .

4 צלאח אלברדויל הוא דובר תנועת חמא"ס במועצה המחוקקת.

5 הכוונה להרס בגדאד בידי המונגולים במאה ה-13, שגם ציין את חורבן האימפריה המוסלמית העבאסית. ההרס
נותר חקוק בתודעתם של תושבי עיראק והעולם הערבי כולו עד עצם היום הזה.

6 עפ"י אתר האינטרנט whois .

7 עפ"י אתר האינטרנט hagana ..

לראש העמוד