הכחשת השואה ואנטישמיות



משתתפי הכנס להכחשת השואה במצרים (טלוויזית אלעאלם, 27 בדצמבר)

1. ב-27 בדצמבר 2006, כשבועיים לאחר כנס הכחשת השואה בטהראן 1, נערך בקהיר כנס להכחשת השואה תחת הכותרת: "שקר השואה (היהודית) ושואת הערבים בפלסטין". הכנס אורגן ע"י מספר ארגוני אופוזיציה שוליים בראשות מפלגת מצרים הערבית הסוציאלית – מפלגה פאן-ערבית סוציאלית, שהתפצלה בשנת 1983 מהמפלגה השלטת (המפלגה הלאומית הדמוקרטית) 2 . השתתפו בכנס אנשי ציבור, "מומחים" ואנשי תקשורת.

2. וחיד פח’רי אלאקצרי, יו"ר מפלגת מצרים הערבית הסוציאלית, נשא בכנס נאום ארסי אודות הכחשת השואה שעיקריו:

א. הכחשת קיומם של תאי הגזים ורצח שישה מליון יהודים: היהודים מעלים טענה שקרית לפיה הנאצים רצחו שישה מיליון יהודים בתאי הגזים. אולם ישנן עדויות של "גדולי ההיסטוריונים" לפיהן לא היו תאי גזים בגרמניה וכן עדויות שמספר היהודים בארצות אירופה שנכבשו ע"י הנאצים היה 3,110,722 מיליון בלבד ולכן לא יכלה להתבצע השמדת שישה מליון יהודים. היהודים הצליחו להפוך את השואה לסמל בקרב מדינות המערב, מנעו מעמי העולם לחקור אותה ורודפים אחר החוקרים שדנו בה.

ב. השואה כאמצעי להצדקת הרדיפות אחר הפלסטינים: היהודים רודפים אחר הערבים כפי שהם רדפו אחר ישו ומסרו אותו לרומאים כדי שיצלבו אותו. היהודים מצדיקים באמצעות השואה הן את מעשי הטבח שהם עושים במצרים, בלבנון, בסוריה ובירדן והן את מעשי הטבח נגד הפלסטינים, המהווים שואה במלוא מובן המילה.

ג. השואה כאמצעי להתחמק מיישום החוק הבינ"ל כמכשיר לגריפת רווחים: היהודים מנצלים את השואה כדי להתחמק מקיום החוק הבינ"ל וכדי להדוף את הגינויים של הקהילה הבינ"ל כלפי ישראל. היהודים גורפים פיצויים מגרמניה, מנצלים באופן כלכלי את העולם וחיים מכספים שהם סוחטים ממנו בשם שקר השואה.

3. בצד הכחשת השואה שילב וחיד אלאקצרי בדבריו הסתה אנטישמית חריפה:

א. היהודים מביטים על שאר עמי העולם מתוך תחושה של עליונות. היהודים גרועים מהנאצים משום שהם משווים את הגויים לחיות, כפי שעולה מהתלמוד, בעוד שהנאצים סווגו את בני האדם לעליונים ונחותים אך לא השוו אותם לחיות. אלאקצרי ציטט קטעים מהתלמוד שלטענתו נותנים הכשר ליהודים להרוג את הגויים ולהשתלט על רכושם של שאר העמים.

ב. אלאקצרי הניף העתק של "הפרוטוקולים של זקני ציון" המהווה לדבריו מדריך לכל מה שמתרחש בעולם בימינו. הוא ציטט מה"פרוטוקולים" קטע לפיו, היהודים פועלים משיקולים בלתי מוסריים לשם קידום מזימותיהם באמצעות כוח שקר, ריגול, שוחד, רמאות וכו’. אלאקצרי הביא בפניו "דוגמאות" היסטוריות, כולל ממערכת יחסיהם של היהודים עם הנביא מחמד, "המעידות" על כך שהיהודים היו תככנים, חוטאים, רוצחים ובוגדים לאורך כל ההיסטוריה.


משמאל: וחיד אלאקצרי מניף את "הפרוטוקולים של זקני ציון" (טלוויזית אלעאלם, 27 בדצמבר) במהדורה של "הפרוטוקולים של זקני ציון" אשר יצאה לאור ביולי 2002 ע"י בית ההוצאה הגדול והמכובד של השבועון הממסדי "אח’באר אליום". האיור בעמוד השער נועד לתאר את הממשלה היהודית העולמית החורשת מזימותיה תוך עיון בכתבי הקודש היהודיים שברקע, וסמלים יהודיים וישראליים בדמות המנורה ומגן דוד. עותק זה של "הפרוטוקולים" הופץ למדינות ערב ולמדינות המערב (כריכת המהדורה ראו מימין) 3.

ההיבט המצרי

4. מצרים נמנעה מלהצטרף לקמפיין האיראני של הכחשת השואה. זאת הן משום שהכחשת השואה אינה מהווה חלק מהמדיניות המצרית והן מתוך מודעות של המשטר המצרי כי הקמפיין מהווה מכשיר פוליטי בידי המשטר האיראני לקידום מטרותיו המדיניות. על רקע זה זכה כנס הכחשת השואה באיראן לגינויים רבים בתקשורת המצרית, שטענה כי הקמפיין האיראני משחק לידי ישראל.

5. למרות זאת, אפשר המשטר המצרי את קיומו של כנס הכחשת השואה, הראשון מסוגו במצרים, שהתקיים זמן קצר לאחר הכנס באיראן, הגם שהיה ביכולתו למנוע את קיומו. זאת, להערכתנו, בשל שתי סיבות אפשריות:

א. המשטר המצרי לא ייחס משמעות לכנס על רקע משקלן השולי של המפלגות שארגנו אותו בפוליטיקה המצרית (הכנס אכן לא זכה לתהודה בתקשורת המצרית).

ב. מדיניות המשטר המצרי מאפשרת לאנטישמיות ולהכחשת השואה להתקיים ואף לשגשג בחברה ובפוליטיקה המצרית, בין השאר כשסתום ל"שחרור לחצים" של האופוזיציה המצרית 4.

ההיבט האיראני

6. האיראנים עשו שימוש בכנס הכחשת השואה במצרים, בנותנם לאירוע מצרי שולי תהודה בעולם הערבי והמוסלמי. ערוץ הטלוויזיה "אלעאלם", שהנו ערוץ לוויני איראני פופולרי בשפה הערבית, שידר את מקום הפתיחה של הכינוס בשידור ישיר במשך 25 דקות(!). גם אתר האינטרנט של ערוץ "אלעאלם" בשפה הערבית נתן תהודה לכנס בקהיר. זאת, כחלק מקמפיין הכחשת השואה שמנהל המשטר האיראני, שנועד לשלול את הלגיטימציה לקיומה של מדינת ישראל ולהעמיק את השפעת איראן בעולם הערבי- מוסלמי.


1 ראו לקט מידע: "הכחשת השואה כמכשיר בידי המדיניות האיראנית" מה-21 בדצמבר 2006.

2 בין השאר השתתפו בכנס נציגים מהגופים הקיקיוניים הבאים: בשם "המפלגה הליברלית סוציאלית, מפלגה קטנה שנוסדה ב-1976 ואימצה קו איסלאמי רדיקלי; הארגון העולמי של הסופרים האפריקאים והאסיאתים וגוף קיקיוני בשם הממשלה המקבילה של מצרים. לדבר אלאקצרי שגריר צפון קוריאה במצרים שלח פקס בו התנצל על כי לא יוכל להיות נוכח בכנס, אך הביע הזדהותו המלאה של צפון קוריאה עם העם הפלסטיני והבהיר כי הוא תומך בכנס ובדברים שיועלו בו.

3 ראו בהקשר זה לקט מידע: מהדורה נוספת של "הפרוטוקולים של זקני ציון" יצאה לאור במצרים ביולי 2002 בית ההוצאה לאור של השבועון הממסדי "אח’באר אליום" – אחד מחמשת בתי ההוצאה לאור הממסדיים הנמצאים עדיין בשליטה ממשלתית (1 בינואר, 2004).

4 פרוט ראו: "האנטישמיות הערבית- אסלאמית בת זמננו- תמונת מצב" , 26 בפברואר 2004.

לראש העמוד