בראיון טלוויזיוני מאיים מנהיג חזבאללה חסן נצראללה בהוצאת תומכיו לרחובות (ובכך טמון פוטנציאל התלקחות) אם לא תוחלף ממשלת סניורה.


כללי

1. בזירה הפנים-לבנונית הולכת וגוברת המתיחות בין חזבאללה והמחנה הפרו-סורי לבין פואד סניורה ותומכי הסדר החדש ("מחנה ה-14 במרץ"). מתיחות זאת הייתה קיימת גם קודם לכן אך היא לובתה באופן משמעותי ע"י "מלחמת לבנון השנייה". מאמצי חזבאללה המגובים ע"י איראן וסוריה לשקם את כוחו הצבאי והפוליטי שופכים שמן על המדורה.

2. ראיון של חסן נצראללה ל"אלמנאר", שכוון בעיקר לזירה הפנימית, מהווה איתות ברור לגבי רצינות הארגון במאבקו הפוליטי נגד ממשלת סניורה. חסן נצראללה שלח לממשלת לבנון מסר מאיים לפיו אם לא תתקבל דרישתו להקים "ממשלת אחדות לאומית" (בה תגבר השפעתו) יש ביכולתו להפיל את הממשלה באמצעות הוצאת תומכיו לרחובות. ארה"ב הזדרזה לצאת בהודעה חריגה לפיה יש בידה "הוכחות מצטברות" לכך שאיראן, סוריה וחזבאללה פועלות להפלת ממשלת סניורה (במשתמע בכוח) על מנת למנוע הקמת בית דין בינלאומי לרצח חרירי.

3. ב-6 בנובמבר התכנס פורום ההתייעצויות בפרלמנט הלבנוני שיזם יו"ר הפרלמנט נביה ברי בו נוטלים חלק נציגי חזבאללה ונציגים מכל רחבי הקשת הפוליטית. בפורום יידונו תביעת חזבאללה להקמת ממשלת אחדות לאומית ונושאים נוספים השנויים במחלוקת. דוברי חזבאללה הזהירו כי כישלון ההתייעצויות יביא ל"הפעלת הרחוב" נגד הממשלה . איומו של חסן נצראללה להוציא תומכיו לרחובות, ופוטנציאל האלימות הטמון בכך, ממחיש היטב את האיום הגובר לעתידה של ממשלת סניורה.

חסן נצראללה מאיים בהפלת הממשלה באמצעות הפעלת לחץ מהרחוב

4. מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה העניק (31 באוקטובר) ראיון רחב יריעה, תקיף ובעל מסרים מאיימים, לערוץ הטלוויזיה "אלמנאר", הראשון מאז "עצרת הניצחון" (22 בספטמבר). בראיון שם נצראללה דגש מיוחד על היחסים הפנים-לבנוניים בעידן שלאחר "מלחמת לבנון השנייה". בראיון עלו נושאים נוספים כגון "מלחמת לבנון השנייה" ולקחיה, הדרישה לפרק את חזבאללה מנשקו, פעילות אוניפו"ל, שיקום לבנון, המו"מ בעניין החיילים הישראלים החטופים והמעורבות האמריקאית באזור.


חסן נצראללה: מסר מאיים כלפי ממשלת לבנון (“אלמנאר”, 31 באוקטובר)

5. דבריו של נצראללה שיועדו לזירה הפנים-לבנונית מדגישים את נחישות חזבאללה להביא להקמת "ממשלת אחדות" שבה תהיה לארגון השפעה רבה יותר (ויכולת למנוע קבלת החלטות שאינן תואמות את האינטרסים שלו ושל סוריה ). כחלופה, מאיים נצראללה בהפלת הממשלה , באמצעות הוצאת תומכיו לרחובות. הטומנת בחובה פוטנציאל של התלקחות אלימה. נצראללה מודע היטב לפוטנציאל זה למרות שבנאומו הוא מדגיש כי בכוונתו להיאבק בממשלה בדרכים דמוקרטיות.

6. נושאים נוספים שעלו בראיון:-

א.

החיילים הישראליים החטופים: נצראללה ציין כי מתקיים עתה מו"מ "רציני ואינטנסיבי" עם נציג מזכ"ל האו"מ הצפוי להיות קשה. מדבריו עולה כי הארגון איננו ממהר לתת הסכמתו על "עסקה" לשחרורם וכי הוא ידרוש מחיר גבוה תמורת החיילים החטופים, (במשתמע גם אסירים לא לבנוניים), הגם שנצראללה מקפיד לשמור על עמימות בסוגיית המחיר .

ב. נצראללה הדגיש כי אין בכוונת חזבאללה להתפרק מנשקו ואין בדעתו לזנוח את דרך "ההתנגדות" (האלימות והטרור). הוא התרברב גם בהצלחתו לשקם את ארסנל הרקטות שלו . דבריו משקפים את המאמץ שעושה הארגון לשיקום יכולותיו הצבאיות מבצעיות במקביל להתמודדות הפוליטית הפנימית.

7.  עיקרי הנושאים שעלו בראיון נצראללה ראו נספח.

דוברים אמריקאים: ארה”ב מודאגת מהעדויות לפיהן סוריה, איראן וחזבאללה
מתכוונות להפיל את ממשלת סניורה.

8. בעוד חסן נצראללה מאיים להוציא את תומכיו לרחוב על מנת להפיל את הממשלה ולהקדים את הבחירות הזהירו דוברים אמריקאים מפני אפשרות הפלת ממשלת סניורה בכוח הזרוע ע"י חזבאללה איראן וסוריה.

9. בהודעה חריגה של טוני סנאו דובר הבית הלבן (1 בנובמבר) נמסר כי קיימות הוכחות מצטברות (" mounting evidence ") שאיראן, סוריה וחזבאללה ובעלי בריתם הלבנוניים מתכוונות להפיל (במשתמע בכוח) את ממשלת לבנון בראשות פואד סניורה (סוכנות הידיעות הצרפתית, 1 בנובמבר). לדבריו אחד מיעדי התוכנית הסורית הינה למנוע אישור לבנוני להקמת בית דין בינלאומי למעורבים ברצח חרירי. שגריר ארה"ב באו"ם ג’ון בולטון ציין (30 באוקטובר) גם הוא כי ארה"ב מודאגת מכך שאיראן וסוריה מנסות באופן פעיל לערער את יציבות ממשלת לבנון, בניגוד להחלטות מועצת הביטחון 1559 הקוראת לכיבוד הריבונות והעצמאות של לבנון.

10. בתגובה להאשמות הודיעה שגרירות סוריה בוושינגטון כי טענת ארה"ב לפיה סוריה זוממת להפיל את ממשלת לבנון הינה "מגוחכת ובלתי מבוססת" בהודעת השגרירות נאמר כי גם סוריה מכבדת לחלוטין את הריבונות של לבנון ואינה מתערבת בענייניה הפנימיים ("רויטרס", 1 בנובמבר) 1. גם חזבאללה פרסם הודעה לפיה ההאשמה האמריקאית מהווה "התערבות בוטה בנושא פנים-לבנוני" וביטוי ברור להתנגדות ארה"ב ל"אופציה הדמוקרטית" של הקמת "ממשלת האחדות הלאומית" (סוכנות הידיעות הלבנונית, 2 בנובמבר).

נספח

נושאים מרכזיים שעלו בראיון נצראללה ל”אלמנאר”

11. ביקורת ניקבת על ממשלת לבנון ומחנה מתנגדיו וקריאה להקמת ממשלת אחדות לאומית : חסן נצראללה הביע אכזבתו מממשלת פואד סניורה, הטיל ספק בפטריוטיות של מתנגדיו ואיים ביצירת משבר פוליטי. עיקרי דבריו בסוגיה זאת:-

א.  חסן נצראללה מתח ביקורת חריפה על תפקוד הממשלה במהלך "מלחמת לבנון השנייה" ולאחריה. הוא האשים את מחנה מתנגדיו בכך שבמהלך המלחמה האחרונה עשו יד אחת עם ארה"ב וישראל נגד חזבאללה. הוא גם האשים את מתנגדיו כי ניסו להפוך את אוניפי"ל לכוח רב לאומי שישתלט על לבנון באמתלא של סיוע ללבנון אולם מזימתם סוכלה עקב "העמידה האיתנה" של חזבאללה. עתה מנסים מתנגדיו להגביר את המתיחות הפוליטית בשל אכזבתם מכך שהמלחמה לא הביאה לפירוק חזבאללה. באשר לשיקום המדינה ציין נצראללה כי נעשה מאמץ ערבי ואסלאמי לסייע ללבנון אולם ממשלת לבנון אינה עושה הרבה בתחום זה.

ב. לפיכך, טוען נצראללה, ההתנהלות הכושלת של הממשלה מחייבת הקמת ממשלת אחדות לאומית, שבמסגרתה ניתן יהיה לדון בנושאים שבמחלוקת (כולל אסטרטגית ההגנה של לבנון ונושא הנשיאות). נצראללה שב ודרש מסניורה להרחיב את הממשלה על מנת להעניק לחזבאללה ומקורביו "שליש חוסם" שיאפשר להם להפוך לשותפים מלאים בממשלה ("ההשתתפות בממשלה צריכה להיות רצינית ומעשית ולא לשם תפאורה"). הוא הבהיר כי אין בכוונת חזבאללה להשתלט בכוח על השלטון אולם הדגיש כי במידה ולא יתקבלו דרישותיו, הארגון מסוגל להפיל את הממשלה באמצעים פוליטיים ודמוקרטיים.

12.  איום להוציא את תומכי חזבאללה לרחובות אם המגעים הפוליטיים המתקיימים עתה לא יובילו ל הקמת ממשלת אחדות לאומית במטרה להביא לבחירות מוקדמות לפרלמנט: "…אנחנו רוצים לממש את היעד הפוליטי הזה [הקמת ממשלת אחדות לאומית] בכל האמצעים הפוליטיים, השקטים והדמוקרטים. זו זכותנו הטבעית. אנחנו יכולים להפגין יום, יומיים, שלושה…עשרים ושלושים [ימים], איפה שנרצה …, הם [המתנגדים] רוצים להוציא הפגנות ולומר: על [הוצאת אנשים] רחוב משיבים ברחוב?… מצוין. שישיבו על הרחוב ברחוב…" נצראללה רואה בהקמת ממשלת האחדות משימה דוחקת משום שלטענתו המשך כהונתה של הממשלה הנוכחית בלבנון פגע ביציבותה בעידן של אי יציבות גוברת באזור.

13.  קיבוע מיתוס הניצחון ב"מלחמת לבנון השנייה" ואי ויתור על אסטרטגיית ההתנגדות (האלימות והטרור):-

א. חסן נצראללה ממשיך להטמיע את המסר בדבר "עמידתו האיתנה" של חזבאללה מול ישראל. לטענתו, חזבאללה החזיק מעמד במשך הלחימה ויכול היה להמשיך להלחם אלמלא ישראל וארה"ב ביקשו הפסקת אש מחשש הצבא הישראלי יתמוטט. נ צראללה יעץ ללבנונים לעקוב אחר פרסומי ההנהגה המדינית, מפקדי הצבא, העיתונות וסקרי דעת הקהל הישראליים על מנת להבין כי הישראלים נחלו תבוסה מוחצת בלבנון.

ב. צה"ל, טוען נצראללה, לא הצליח אחרי 33 יום להשתלט על האזור שמדרום לליטאני ואף לא לכבוש את העיירות והכפרים שקרבת הגבול. לטענתו המלחמה המחישה כי "אסטרטגית ההתנגדות" הינה האסטרטגיה הנכונה לנוכח חולשתו של צבא לבנון וחוסר יכולתו להתמודד לבדו מול ישראל (" אין לו [לצבא לבנון] לא את המתקנים הדרושים, לא הטנקים הדרושים, לא הנ"ט הדרוש ולא הנ"מ הדרוש…") נצראללה הבהיר כי אין בכוונת חזבאללה לוותר על דרך "ההתנגדות" (האלימות והטרור) ולהתפרק מנשקו.

14. שיקום יכולותיו הצבאיות של חזבאללה : נצראללה טען כי ארגונו הצליח לשקם לאחר המלחמה את יכולותיו הצבאיות ולחזור למצבו טרם המלחמה. לטענתו, בידי חזבאללה היו לפני פרוץ המלחמה 33,000 רקטות וכיום בידיו יותר מ-20,000. נצראללה הדגיש כי מצבו של הארגון מוכיח כי הוא עדיין מסוגל להדוף תוקפנות חדשה מצד ישראל ("ההתנגדות השיבה לעצמה את מלוא כוחה…").

15. המו"מ בנושא החיילים הישראלים החטופים :-

א.  חסן נצראללה הצהיר כי מתנהל עתה משא ומתן "רציני ואינטנסיבי" בנושא החיילים הישראלים בין נציג מזכ"ל האו"ם (שאת שמו לא הזכיר) לבין חזבאללה ("אני רק רוצה להרגיע ולומר, הנושא הזה יצא לדרך…הבה נשאיר את הנושא הזה למו"מ…"). לדבריו והוקמו ועדות הדנות בפרטי הנושא הרחק מעיני התקשורת.

ב.  נצראללה הדגיש כי המשא ומתן צפוי להיות קשה ("אני אומר שלפנינו מו"מ קשה. לפנינו מו"מ רציני…") וכי חזבאללה ידרוש מחיר גבוה עבור החטופים ובמשתמע גם אסירים לא לבנוניים : "…אשר למשפחות האסירים הלא לבנוניים-פלסטינים, ירדנים, סורים יתר האסירים הערבים- כמובן שהן רוצות לשמוע ממני כל דבר בנושא…[הבה] נשאיר את הנושא הזה למו"מ".

ג.  יחד עם זאת הקפיד נצראללה לשמור על עמימות ולא לצאת בהצהרות מחייבות בנושא המחיר הנדרש על ידו תמורת החיילים הישראלים.

16. קבלת ערבויות לכך שאוניפי"ל לא יפרק את חזבאללה מנשקו :

א.  לטענתו של נצראללה כל המדינות המשתתפות באוניפי"ל התקשרו לחזבאללה כדי לקבל ממנו ערבויות לביטחון חייליהן. והוא מוסיף: "אנחנו אמרנו [למדינות] כי אין לנו כל התנגדות אם משימתכם היא לסייע לצבא לבנון ולא לפרק את נשק ההתנגדות". נצראללה הדגיש כי כמענה לחשיבת חזבאללה הובהר שתפקיד אוניפי"ל אינו לפרק את חזבאללה מנשקו : "ניתנו לנו גם די ערבויות ודי בכך שמזכ"ל האו"ם מר קופי אנאן אמר לא אחת כי תפקיד אוניפי"ל אינו לפרק את נשק ההתנגדות…".

ב.  נצראללה הביע חשש שמא מתנגדיו, "מחנה ה-14 במרס", ינסו להרחיב את סמכויות אוניפי"ל ולפרוס את כוחותיו בכל רחבי לבנון (מרכיב בהחלטת 1701 שלו מתנגד חזבאללה בתוקף) 2.

17. כישלון מדיניותה האזורית של ארה"ב : חסן נצראללה הקדיש חלק נרחב מהראיון לארה"ב ולמדיניותה האזורית עיקרי דבריו:-

א.  ארה"ב חותרת לכפות את ההגמוניה שלה על האזור: "קיימת תכנית אמריקאית… מהותה האמיתית היא ההגמוניה… על כל מדינות האזור הזה…" נצראללה קבע כי חזבאללה נוטל חלק במאבק נגד ההגמוניה האמריקאית יחד עם כל עמי העולם הערבי והעולם האסלאמי.

ב.  תמונת המצב הנוכחית הינה שהתוכנית האמריקאית האזורית נמצאת במצב של כישלון או אף של התמוטטות. האמריקאים לא הצליחו לכפות תנאיהם על הפלסטינים ונכשלו באפגניסטאן ובעיראק ("אפגניסטאן הינה כישלון ברור… מה התוצאה בעיראק? כישלון, כישלון וכישלון").

ג.  ארה"ב נכשלה גם בניסיונותיה לבסס את שליטתה בלבנון, באמצעות מחנה "הסדר החדש" (תוך שנצראללה: מטיל ספק במידת הפטריוטיות של מחנה מתנגדיו).כשלון זה היה אחת הסיבות ל"תוקפנות" הישראלית במלחמה. נצראללה אף הפריח האשמות כלפי האמריקאים בתכנון פעולות חיסול בלבנון 3.

ד.  נצראללה צופה שהאמריקאים "יארזו את חפציהם" תוך מספר שנים ויעזבו את המזה"ת ואת העולם הערבי והאסלאמי כפי שעזבו את וייטנאם.הוא קורא לאלו המהמרים על הסיוע האמריקאי ללמוד מהניסיון של וייטנאם ומהניסיון של צד"ל ולדעת כי כאשר האמריקאים יפסידו את המערכה הם יעזבו אותם לגורלם.


1 עשרות שנות התערבות סורית בענייניה הפנימיים של לבנון, הנמשכת עד עצם היום הזה, הופכים הודעה זאת למגוחכת.

2 החלטת מועביט 1701 קוראת בין השאר לכוח אוניפי"ל (המשודרג) לסייע לממשלת לבנון למנוע הברחת אמצעי לחימה לשטחה בהתאם לבקשתה. חזבאללה מתנגד בכל תוקף להרחבת משימות אוניפי"ל מעבר לדרום לבנון.

3 צראללה ציין כי כמה ממנגנוני הביטחון [הלבנוניים] החרימו (בשדה תעופה בירות) משתיקי קול שהיו בדרכם לשגרירות האמריקאית. הוא טען כי משתיקי קול אלו נועדו לבצע פעולות התנקשות, מטעם האמריקאים והישראלים.

לראש העמוד