חדשות העימות הישראלי פלסטיני 14-1 בספטמבר 2006


 

נתונים סטטיסטיים

מאפייני הפיגועים בחלוקה חודשית

 

 

נפילות מזוהות של נשק תלול מסלול (בעיקר רקטות "קסאם" ) בחתך חודשי2

  

נפגעים בחתך חודשי

 

הזירה הפנים-פלסטינית

התקדמות במגעים להקמת ממשלת אחדות לאומית

  • לאחר פגישה שהתקיימה ב-10 בספטמבר בין יו"ר ה"רשות הפלסטינית" אבו מאזן לבין ראש ממשלת ה"חמא"ס" אסמאעיל הניה. נמסר כי הושגה הסכמה עקרונית אודות מצע משותף של ממשלת האחדות הלאומית. עם זאת ציין דובר הממשלה. ע’אזי חמד כי עדיין נותרו מכשולים ועדיין לא נקבע מועד להרכבת הממשלה דובר סיעת "חמא"ס" ב"מועצה המחוקקת", צלאח אלברדויל, הצהיר כי הוא צופה שהרכבת ממשלת האחדות תסתיים תוך מספר שבועות.

פגישת אבו מאזן עם אסמאעיל הניה (טלוויזיה פלסטינית, 10 בספטמבר)

  • תנועת ה"חמא"ס" הבהירה כי הממשלה החדשה תישען על "מסמך הפיוס הלאומי" (קרי, "מסמך האסירים"3). דוברי החמא"ס שבו והדגישו כי ה"חמא"ס" תדבק בעקרונותיה וכי תסרב להכיר בלגיטימיות של מדינת ישראל ("הישות הציונית") ולוותר על מרכזיותה של ה"התנגדות" (קרי: האלימות והטרור). במישור המעשי, התגברו הפרסומים סביב חלוקת התיקים בממשלה החדשה תוך שהחמא"ס ממהרת להבהיר כי חלוקת התיקים תתבצע בהתאם לתוצאות הבחירות ל"מועצה המחוקקת" (קרי, ה"חמא"ס" תהייה הגורם הדומיננטי בממשלה).
  • למרות שהתבטאויות בכירי ה"חמא"ס" עומדות בסתירה ברורה לעקרונות ה"רביעיה" ולתנאי הסף של ישראל מצפים הפלסטינים כי הקמת ממשלת האחדות תסייע לפריצת החרם הבינלאומי המוטל על ממשלת ה"חמא"ס ותחדש את הסיוע הכלכלי ל"רשות", אבו מאזן כבר הזדרז לקרוא למדינות המערב להסיר את "המצור הכלכלי" על ה"רשות הפלסטינית" ("אלאיאם", 12 בספטמבר). דוברים מטעם חמא"ס הצהירו אף הם (כולל בראיון לעיתונאי ישראלי)4 כי מדינות אירופה העבירו מסרים ל"חמא"ס" כי הן תשתפנה פעולה עם ממשלת האחדות הלאומית ותסרנה את ה"מצור" מעל "הרשות הפלסטינית". ארה"ב, וישראל ממשיכות לעמוד על מילוי תנאי הסף של ה"רביעייה" , קרי- הכרה בישראל והתנערות מהאלימות והטרור ואשרור ההסכמים בין ישראל לפלסטינים.

נמשכת שביתת עובדי המנגנון הציבורי במחאה על אי תשלום משכורותיהם  

  • שביתת עובדי המנגנון הציבורי נמשכת מזה כשבועיים ועד כה לא נראים סימנים להפסקתה. ברצועת עזה השביתה הינה חלקית וביהודה ושומרון בהיקף נרחב. במסגרת השביתה מרבית פקידי המגזר הציבורי אינם מתייצבים לעבודה. כמו כן מושבת חלק ניכר מבתי הספר. ה"חמא"ס" מצידו מנסה לשבור את השביתה ומאיימת למצוא מחליפים לעובדים השובתים.
  • אבו מאזן שב וקרא לעובדי "הרשות" להפסיק שביתתם והתחייב לשלם משכורת מלאה עד תחילת החודש רמצ’אן (22 בספטמבר). עובדי "הרשות" דחו את דרישתו. מכל מקום דומה כי הכסף הדרוש למילוי התחייבותו של אבו מאזן כלל אינו מצוי בקופת "הרשות".  

הפגנת מחאה מול בניין "המועצה המחוקקת" (טלוויזיה פלסטינית, 5 בספטמבר)
סקר דעת קהל מצביע על ירידה בתמיכה ב"חמא"ס"

  • סקר דעת קהל שערך מרכז הסקרים של באוניברסיטת "אלנג’אח" העלה כי במקרה של בחירות חדשות לנשיאות יבחרו 37.9% מהנשאלים מועמד מטעם פת"ח, לעומת 17.4% שיבחרו במועמד מטעם "חמא"ס". עוד עולה כי 84.9% מהפלסטינים תומכים בהקמת ממשלת אחדות לאומית (סוכנות הידיעות "מען", 10 בספטמבר).

הג’האד העולמי: מתקפת טרור נגד שגרירות ארה"ב בדמשק

  • בבוקר ה-12 בספטמבר תקפה חולייה שמנתה ארבעה טרוריסטים את שגרירות ארה"ב בדמשק, הממוקמת באזור בו מצויות מספר שגרירויות, לא הרחק מארמון הנשיאות. חוליית התוקפים הגיעה למקום בשני כלי רכב, אחד מהם טנדר שהוסב למכונית תופת ובתוכו הונחו לבנות חבלה ובלוני גז. נראה כי ארבעת התוקפים משתייכים להתארגנות של "צבא אלשאם" (ג’נד אלשאם"), השלוחה של "אלקאעדה" בסוריה5.
  • אנשי החוליה ניסו לפרוץ למתחם השגרירות תוך זריקת רימונים, ירי מתתי מקלע וצעקות "אללה הוא אכבר". באחד הדיווחים (טלוויזית LBC ) נמסר כי שלושה מהם נשאו חגורות נפץ. כוחות הביטחון הסוריים ניהלו חלופי אש עם התוקפים במהלכם נהרגו שלושה מהם והרביעי נפצע ונלקח לחקירה. כמו כן נהרג איש ביטחון סורי ונפצעו 13 עוברי אורח. איש מאנשי השגרירות האמריקאית לא נפגע.
  • שרת החוץ האמריקאית ודובר הבית הלבן הזדרז להודות בפומבי לממשלת סוריה על שמנעה את הפיגוע בשגרירות והביעו תקווה כי היא תהפוך לבעלת ברית במלחמה נגד הטרור העולמי. מאידך, ההסברה הסורית האשימה את המדיניות האמריקאית במזרח התיכון בהזנת הקיצוניות, הטרור והעוינות כלפי האמריקאים. הסורים קראו לארה"ב לבחון מחדש את מדיניותה במזרח התיכון והביעו תקווה כי האירוע יוביל לתפנית ביחסי סוריה-ארה"ב.     

מימין: אנשי ביטחון סוריים סוגרים את האזור משמאל: הנזק שנגרם לחלונות
(טלוויזית אלג’זירה, 12 בספטמבר)