מבט לאיראן

אפריל 2012 – פרורדין 1391 מאת: ד''ר רז צימט
התקשורת האיראנית מציגה את השיחות כהישג עבור איראן

התקשורת האיראנית מציגה את השיחות כהישג עבור איראן

סעיד מרתזוי

סעיד מרתזוי

ח'סרו זארע פריד

ח'סרו זארע פריד

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים

אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים


במוקד אירועי השבוע:

  • בתום סבב שיחות הגרעין באיסטנבול: התקשורת האיראנית מציגה את השיחות כהישג עבור איראן.
  • לקראת מימוש השלב השני ברפורמה בסובסידיות: ביקורת חריפה על מדיניותה הכלכלית של הממשלה.
  • נמשך המאבק הפוליטי בין הנשיא למג'לס סביב מינוי סעיד מרתזוי לתפקיד מנכ"ל הארגון לביטוח חברתי.
  • פריצת הכרטיסים הבנקאיים: עובד איראני חשף באינטרנט פרטי 3 מיליון כרטיסים.
  • תמונות השבוע: אזרחים מחליפים קוד אישי בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים.
בתום סבב שיחות הגרעין באיסטנבול: התקשורת האיראנית מציגה את השיחות כהישג עבור איראן

בתום הפסקה של 15 חודשים הסתיימו בסוף השבוע באיסטנבול שני סבבי שיחות הגרעין בין איראן לנציגי קבוצת המדינות 5+1. השיחות הסתיימו באווירה חיובית אך ללא הסכמות מהותיות. בתום הדיונים אמרה הממונה על קשרי החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, כי השיחות היו מועילות וכי הצדדים הסכימו על סבב שיחות נוסף בבגדאד ב-23 במאי.

ראש המשלחת האיראנית למשא ומתן, סעיד ג'לילי, הגדיר אף הוא את השיחות כמוצלחות וציין, כי נציגי המערב הפגינו לראשונה גישה חיובית כלפי איראן וביטאו נכונות לשיתוף פעולה עימה. הוא שלל, עם זאת, כל אפשרות להקפאת העשרת האורניום לרמה של 20% ואמר, כי ההצעה להסיר את הסנקציות המוטלות על איראן בתמורה להקפאת פעילותה הגרעינית כבר אינה רלוונטית.

ערב חידוש השיחות הצהיר הנשיא אחמדינז'אד, כי איראן לא תיסוג ולו מילימטר אחד מזכויותיה הגרעיניות. בנאום, שנשא במהלך ביקור שקיים בדרום איראן, קרא הנשיא למדינות המערב לשנות את גישתן כלפי איראן ולזכור, שהעם האיראני יגן על זכויותיו הבסיסיות ולא יהיה מוכן לסגת מהן גם תחת הלחץ הכבד ביותר.

גם העיתונות השמרנית ביטאה ערב השיחות באיסטנבול עמדה בלתי מתפשרת. במאמר מערכת, שפרסם  "כיהאן", נכתב, כי מצבה של איראן השתפר משמעותית ב-15 החודשים שחלפו מאז סבב השיחות האחרון. אם בראשית 2011 נזקקה עדיין איראן ליבוא דלק גרעיני מועשר לצורך הפעלת כור המחקר בטהראן, הרי שכיום היא מעשירה אורניום בכמות ובאיכות שאינן מחייבות עוד סיוע מערבי.

גם ההתפתחויות האיזוריות והעולמיות בשנה האחרונה שירתו את האינטרסים של איראן והחלישו את מעמדה של ארצות-הברית. המשא ומתן עם המערב בשנים האחרונות הוכיח, לטענת "כיהאן", שעל איראן להמשיך באסטרטגיה המבוססת על התנגדות אמיצה והתקדמות טכנולוגית במקביל לקיום השיחות על מנת להפגין את עוצמתה. היומון ציין, כי איראן נמנעת מפיתוח נשק גרעיני לא בשל חששה מפני המערב, אלא משום שהדבר מנוגד לתפישותיה האסלאמיות והאנושיות המנוגדות לאידיאולוגיה המערבית. במאמר פרי-עטו של עורך "כיהאן", חסין שריעתמדרי, שהתפרסם בראשית השבוע נכתב, כי מי שנדרש כיום להסכים לויתורים במשא ומתן הן מדינות המערב ולא איראן וכי על המערב לזכות מחדש באמונה של איראן באמצעות ביטול הסנקציות שהוטלו עליה.

בתום שני סבבי השיחות באיסטנבול הזדרזו כלי התקשורת האיראנים להציג את השיחות כעדות לראשיתו של שינוי בגישת מדינות המערב כלפי איראן ולנכונותן להכיר לראשונה בעוצמתה ובתבוסת מדיניותן המבוססת על איומים ועל סנקציות.

במאמר פרי-עטו של ידאללה ג'ואני, יועצו של נציג המנהיג במשמרות המהפכה, שהתפרסם ביומון "ג'ואן" נכתב, כי השיחות מעידות על שינוי הגישה המערבית הנובע מהכרה במעמדה המתחזק. ההתפתחויות הפנימיות באיראן, המצב במזרח התיכון והמשבר במדינות המערב שיפרו, לטענת ג'ואני, את מעמדה האסטרטגי של איראן וחייבו את המערב לנצל את חידוש השיחות עימה על מנת לנטוש את מדיניותן העוינת כלפיה ולאמץ גישה חדשה המבוססת על שיתוף פעולה עימה.

גם "כיהאן" טען לאחר חידוש השיחות, כי אף על-פי שלא חל שינוי אסטרטגי בעמדת המערב, הרי שניכר שינוי מסוים בסגנון בו נוקטים נציגי המעצמות במשא ומתן. מדינות המערב כבר אינן מתעקשות על צעדים בוני אמון מצד איראן כתנאי מקדים לויתורים כלפיה לאחר שהבינו, כי הן אינן מסוגלות ללחוץ על איראן באמצעות איומים.

לקראת מימוש השלב השני ברפורמה בסובסידיות: ביקורת חריפה על מדיניותה הכלכלית של הממשלה

על רקע המחלוקת הנמשכת בין הממשלה למג'לס סביב יישום השלב השני בתוכנית הרפורמה במדיניות הסובסידיות הצהיר השבוע הנשיא אחמדינז'אד, כי הוא נחוש להמשיך ביישום התוכנית. במהלך ביקור בדרום איראן אמר הנשיא, כי הממשלה נחושה להמשיך ברפורמה חרף ניסיונות מצד גורמים אינטרסנטיים לפגוע בהמשך יישומה באמצעות ערעור היציבות בשוק הזהב ומטבע החוץ.

במסגרת השלב השני ברפורמה בסובסידיות צפויה הממשלה לשוב ולהעלות את מחירי המזון והאנרגיה במקביל להגדלת סכום קצבאות הפיצוי לאזרחים הנכללים בעשירוני ההכנסה הנמוכים. בשלב זה לא צפויה הממשלה לבטל את זכאותם לקצבאות של כמה מיליוני אזרחים הנכללים בעשירוני ההכנסה הגבוהים, אך הארגון האחראי למימוש הרפורמה קרא לאחרונה לאזרחים, שאינם נזקקים לקצבאות, לוותר עליהן ביוזמתם.

יו"ר ועדת הרפורמה הכלכלית של המג'לס, ע'לאם-רזא מצבאחי-מקדם, מתח השבוע ביקורת חריפה על אופן יישום השלב הראשון ברפורמה על-ידי הממשלה וציין, כי 15 חברי מג'לס שלחו מכתב ליו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, בדרישה לזמן את הנשיא לדיון בדלתיים סגורות ולספק לחברי המג'לס הסברים בנוגע לאופן מימוש הרפורמה. חבר המג'לס טען, כי הממשלה מכרה בחודשים האחרונים 53 מיליארד דולרים מיתרות מטבע החוץ ולוותה סכומי כסף גדולים מהבנק המרכזי ומבנקים נוספים לשם תשלום הקצבאות. לאחרונה שלח יו"ר המג'לס מכתב למנהיג העליון, שבו ביקש ממנו למנוע מהנשיא ליישם את השלב השני ברפורמה טרם אישורו על-ידי המג'לס.

האתר "תאבנאכ" מתח, אף הוא, ביקורת על אופן יישום הרפורמה בסובסידיות, שהביא לטענתו לעליית האבטלה ולפגיעה קשה במעמד הביניים ובמגזר היצרני.

בתוך כך גוברת הביקורת כנגד הממשלה גם לנוכח עליות המחירים החדות בחודשים האחרונים. לביקורת זו הצטרפו השבוע כמה מאנשי הדת הבכירים, שדרשו מן הממשלה לפעול בנחישות לריסון האינפלציה. איתאללה מחמד ג'ואד פאזל לנכראני טען, כי למעלה מ-50% מאזרחי איראן אינם יכולים לעמוד עוד בתשלום חשבונות המים, החשמל והגז, וציין, כי על הממשלה לפתור את הבעיות, שהתעוררו בעקבות יישום השלב הראשון ברפורמה בסובסידיות, בטרם תיישם את השלב השני בתוכנית.

ביקורת בנוגע לעליית המחירים נשמעה גם בדרשות יום השישי במסגדים ברחבי איראן. נציג המנהיג ודרשן תפילת יום השישי בכרמאן, איתאללה יחיא ג'עפרי, אף קרא למג'לס למנוע מהממשלה ליישם את השלב השני ברפורמה בסובסידיות על מנת למנוע פגיעה נוספת בשכבות החלשות.

גם עורך היומון "כיהאן", חסין שריעתמדרי, מתח ביקורת על מדיניותה הכלכלית של הממשלה וטען, כי חלק מההתייקרויות נובעות מהעדר תשומת לב מספקת מצד בכירים, שהתרחקו מהעם ואינם רגישים דיים למצוקות האזרחים.

נמשך המאבק הפוליטי בין הנשיא למג'לס סביב מינוי סעיד מרתזוי לתפקיד מנכ"ל הארגון לביטוח חברתי

המאבק הפוליטי בין הנשיא למג'לס סביב מינויו מעורר המחלוקת של התובע הכללי לשעבר של טהראן, סעיד מרתזוי, לתפקיד מנכ"ל הארגון לביטוח חברתי נמשך גם השבוע, לאחר שמרתזוי נאלץ להודיע על הסכמתו להתפטר מהתפקיד בלחץ חברי המג'לס.

בעקבות הודעה זו הסיר המג'לס מעל סדר היום את הצעת האי-אמון בשר העבודה והרווחה, עבד אל-רזא שיח' אל-אסלאמי, שהיתה אמורה לעלות לדיון ביום ראשון (15 אפריל). שעות ספורות לפני שהמג'לס היה אמור לדון בהצעה, הודיע חבר המג'לס, ע'לאם עלי חדאד-עאדל, הצפוי להתמודד על תפקיד יו"ר המג'לס החדש, כי נפגש בסוף השבוע עם מרתזוי וזה קיבל את הצעתו להתפטר על מנת לפתור את המחלוקת, שהתעוררה בין הממשלה למג'לס בעקבות מינויו.

הביקורת על החלטת הנשיא למנות את מרתזוי לתפקיד יו"ר הארגון לביטוח חברתי נמשכה גם לאחר הודעת התפטרותו, ובמיוחד לאחר שהסתבר, כי הנשיא אחמדינז'אד סירב לקבלה. כמה חברי מג'לס איימו לחדש את היוזמה להדיח את שר הרווחה אם יתברר, כי מרתזוי שב לעבודתו.

מינוי מרתזוי בחודש שעבר לתפקיד מנכ"ל הארגון לביטוח חברתי, המספק שירותי ביטוח לכ-32 מיליון אזרחים, עורר סערה ציבורית חריפה על רקע מעורבותו בפרשת מתקן הכליאה "כהריזכ", בו מצאו מספר עצורים פוליטיים, שנעצרו בגל המהומות לאחר בחירות 2009, את מותם כתוצאה מעינויים ומהתעללות. ועדת חקירה פרלמנטרית, שמונתה לחקור את האירועים במתקן, הטילה את האחריות לפרשה על מרתזוי בשל החלטתו להעביר קרוב ל-150 מעצורי המהומות למתקן זה, שנועד לשמש במקורו מתקן כליאה עבור פושעים מסוכנים ומכורים לסמים. קודם להודעת מרתזוי בנוגע לכוונתו להתפטר מתפקידו הודיע התובע הכללי של טהראן, כי בכוונת הרשות השופטת להעמיד את מרתזוי לדין באשמת מעורבותו בפרשת "כהריזכ".

פריצת הכרטיסים הבנקאיים: עובד איראני חשף באינטרנט פרטי 3 מיליון כרטיסים

הבנק המרכזי של איראן אישר השבוע, כי פרטי כרטיסים בנקאיים של 3 מיליון אזרחים איראנים נחשפו במהלך הימים האחרונים באינטרנט, וקרא לאזרחים, שלא שינו את הסיסמה שלהם בחודשים האחרונים, להחליפה. 

הודעת הבנק המרכזי התפרסמה בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים על-ידי אזרח איראני בשם: ח'סרו זארע פריד, מנהל תוכנה לשעבר בחברת "אניאכ", שסיפקה למספר בנקים איראנים שירותי תשלומים אלקטרוניים. פריד, שפרסם את המידע בנוגע לכרטיסים הקשורים לעשרה בנקים שונים בבלוג האישי שלו, טען, כי עשה זאת על מנת לחשוף ליקויי אבטחה במערכות, שסיפקה החברה בה עבד לבנקים השונים. הוא איתר, לדבריו, פרצות אבטחה במערכות לפני כשנה ופנה בעקבות כך למנכ"לי הבנקים על מנת להתריע על כך בפניהם, אך לא זכה להתייחסות רצינית מצידם.

על רקע חילוקי דעות בינו לבין מנהלי החברה הוא פוטר מעבודתו ולטענתו אף היה נתון לאיומים מצד "צבא הסייבר האיראני", שניסה לאתרו. בעקבות איומים אלה נאלץ להימלט מאיראן כשברשותו מידע בנקאי סודי והחליט לחשוף אותו בבלוג האישי שלו.

בעקבות חשיפת פרטי הכרטיסים הבנקאיים דיווחה התקשורת האיראנית בראשית השבוע על עומס ניכר בסניפי הבנקים ועל תורים ארוכים של אזרחים, שהגיעו לסניפים על מנת לשנות את הקוד האישי שלהם.

בניסיון להרגיע את הציבור הבהיר בכיר בבנק המרכזי, כי המידע שנחשף באינטרנט אינו מאפשר משיכת כספים מחשבונות הבנקים של הלקוחות, כיוון שמשיכת כספים מחייבת שימוש בכרטיס עצמו. במסיבת עיתונאים מסר מנהל מחלקת מערכות התשלומים בבנק המרכזי, כי מבדיקה שביצע הבנק עולה, כי שליש מהכרטיסים שפרטיהם נחשפו לא היו כלל פעילים. הוא ציין, כי רישיונה של החברה, שסיפקה את שירותי הכרטיסים לבנקים השונים, בוטל, וכי בעתיד יוענקו רישיונות לחברות דומות רק לאחר שתתבצע בדיקה מקיפה בנוגע לביטחון מערכות המידע שהן מספקות.

יו"ר ועדת הכלכלה של המג'לס, ארסלאן פתחי-פור, הודיע בעקבות חשיפת הפרשה, כי היא תועלה לדיון במג'לס בהשתתפות נגיד הבנק המרכזי, שיידרש להתייחס לתפקוד הבנק בפרשה.

היומון הכלכלי "דניא-י אקתצאד" הצביע על הצורך לשפר את אבטחת המערכות הבנקאיות האלקטרוניות. העיתון ציין, כי השימוש במערכת הבנקאות האלקטרונית גברה מאוד בשנים האחרונות, והזהיר, כי אם התרחבות השימוש בה לא תהיה מלווה בשיפור אבטחת העסקאות הבנקאיות המתבצעות באמצעותה, יוביל הדבר לאובדן אמון הציבור בשירותים האלקטרוניים.