חדשות הטרור והסכסוך הישראלי-פלסטיני (24-18 באפריל 2012)

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חברי  משלחת הרשות הפלסטינית צאיב עריקאת ומאג'ד פארג'

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חברי משלחת הרשות הפלסטינית צאיב עריקאת ומאג'ד פארג'

אמצעי הלחימה והמטענים שנמצאו ברשות המחבלים

אמצעי הלחימה והמטענים שנמצאו ברשות המחבלים

פגישת ראש מפלגת אלנור עם אסמאעיל הניה במהלך הביקור ברצועת עזה

פגישת ראש מפלגת אלנור עם אסמאעיל הניה במהלך הביקור ברצועת עזה

פגישת ראש מפלגת אלנור עם אסמאעיל הניה במהלך הביקור ברצועת עזה

פגישת ראש מפלגת אלנור עם אסמאעיל הניה במהלך הביקור ברצועת עזה

מוסא אבו מרזוק בראיון

מוסא אבו מרזוק בראיון

אירועי יום האסיר בראמאללה (מימין) ובחברון (משמאל) (ופא, 19 באפריל 2012)

אירועי יום האסיר בראמאללה (מימין) ובחברון (משמאל) (ופא, 19 באפריל 2012)

אירועי יום האסיר בראמאללה (מימין) ובחברון (משמאל) (ופא, 19 באפריל 2012)

אירועי יום האסיר בראמאללה (מימין) ובחברון (משמאל) (ופא, 19 באפריל 2012)

ביקור אבו מאזן באיים המלדביים

ביקור אבו מאזן באיים המלדביים

  • נמשך ירי רקטות מרצועת עזה לעבר דרום ישראל (השבוע אותרה נפילה אחת); בירושלים נדקר תלמיד ישיבה, כנראה על רקע לאומני; בצומת תפוח נעצרו שני פלסטינים משכם כשברשותם ארבעה מטענים, אקדח ותחמושת.
  • ב-17 באפריל נפגש ראש הממשלה עם משלחת פלסטינית, שהעבירה לנתניהו איגרת מאבו מאזן. נעדר מהמשלחת סלאם פיאצ', ראש הממשלה, על רקע מערכת יחסים מעורערת בינו לבין אבו מאזן. חמאס גינתה את העברת האיגרת וקראה לרשות להפסיק במגעים "חסרי תועלת" עם ישראל.
  • הפלסטינים החלו להיערך ל"יום הנכבה" (15 במאי). במועד זה מתוכננו  הפגנות ותהלוכות ב"שטחים" ולאורך גבולות מדינות ערב עם ישראל. 

ירי רקטות לעבר הנגב המערבי

  • נמשך ירי הרקטות מרצועת עזה. במהלך השבוע אותרה  נפילה אחת של רקטה בנגב המערבי. הרקטה נפלה בשטח  פתוח. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי [1]

ירי רקטות לעבר יישובי הנגב המערבי

       הערות: * סיכומי חודש מרץ כוללים 50 רקטות שיורטו על ידי מערכת "כיפת ברזל" בסבב ההסלמה האחרון.

                     **בחודש אפריל נורו שלוש רקטות לעבר העיר אילת.

                   ***בסטטיסטיקה לא נכללו רקטות, שנפלו בשטח רצועת עזה.

סוכל ניסיון חדירה בגבול ישראל-מצרים

  • ב-23 באפריל בשעות אחר הצהרים זיהה כוח צה"ל, שהיה בפעילות שגרתית באזור גבול ישראל-מצרים, כלי רכב חשוד אשר נסע לאורך גדר הביטחון. לאחר שכוח צה"ל קרא לעבר כלי הרכב לעצור והנוסעים התעלמו מהקריאות, ירה הכוח לעברו. מספר חשודים נפצעו והם הועברו לטיפול בבית החולים בישראל (דובר צה"ל, 23 באפריל 2012).

פיגוע דקירה בירושלים

  • ב- 19 באפריל נדקר בקבר שמעון הצדיק שבירושלים תלמיד ישיבה כבן 20 באורח קל-בינוני בבטנו. שני צעירים ערביים נעצרו בחשד שדקרו את הצעיר. מחקירה ראשונית עולה, כי הרקע לדקירה היה כנראה לאומני. 

אירועים נוספים ביהודה ושומרון

  • ב-21 באפריל הבחינו חיילי משמר הגבול בשני פלסטינים כבני 17 כשירדו ממונית בצומת תפוח. ברשות השניים נמצא תיק שעורר את חשד השוטרים במחסום.  השוטרים קראו להם לעצור אולם הם החלו להימלט. לאחר שנתפסו השניים, תושבי מחנה הפליטים בלטה, נמצאו ברשותם ארבעה מטענים, אקדח ותחמושת (דוברות מג"ב, 21 באפריל 2012). 

אמצעי הלחימה והמטענים שנמצאו ברשות המחבלים   (דוברות מג"ב, 21 באפריל 2012)
אמצעי הלחימה והמטענים שנמצאו ברשות המחבלים 
(דוברות מג"ב, 21 באפריל 2012)

יידוי אבנים

  • לאחרונה רבו אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי תבערה לעבר כלי רכב ישראליים באזור גוש עציון. ב-19 באפריל אירעו חמישה מקרים של יידוי אבנים. באחד המקרים יידו נערים פלסטינים אבנים וסלעים לעבר כלי רכב ישראלי בצומת גוש עציון אחד הסלעים פגע במכונית וניפץ את שמשה הקדמית. ברכב נסעה משפחה עם פעוט בן שנתיים (Ynet, 20 באפריל 2012). 

מענה זמני למשבר הדלק ברצועה

  • אסמאעיל הניה,ראש ממשל חמאס טען, כי משבר הדלק ברצועה נפתר, עם הגעתה של ספינה הנושאת דלקים מקטר לנמל סואץ. לדבריו בימים הקרובים יחלו בהכנסת הדלק לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. הניה אמר, כי עלות הדלק עומדת על סכום של כ-35 מיליון דולר והכמות צפויה להספיק להפעלת תחנת הכוח ברצועה לתקופה של כחודשיים. עוד הוסיף, כי אמיר קטר כבר הבטיח לשלוח לרצועה דלק נוסף בעתיד(סמא, 17 באפריל 2012). זאת ועוד, רשות האנרגיה ברצועה הודיעה, כי תחנת הכוח בעזה תפעל במלוא תפוקתה במהלך חודש מאי עם סיום העבודות להרכבת ארבעת השנאים החדשים שהוכנסו לאחרונה לרצועה (שהאב, 18 באפריל 2012).

ביקור משלחת ממפלגת אלנור המצרית ברצועת עזה

  • משלחת מצרית מטעם מפלגת אלנור, המפלגה הסלפית המצרית, הגיעה לרצועת עזה. בראש המשלחת עמד יו"ר המפלגה. המשלחת נועדה עם בכירי חמאס ברצועה. הביקור היה במסגרת העמקת היחסים בין חמאס למפלגה האסלאמית, שזכתה לאחרונה בהישג משמעותי בבחירות לפרלמנט המצרי (צפא, 21 באפריל 2012) יוזכר, כי ב-29 באוקטובר 2011 ביקרה גם משלחת של תנועת האחים המוסלמים ברצועת עזה .

פגישת ראש מפלגת אלנור עם אסמאעיל הניה במהלך הביקור ברצועת עזה
פגישת ראש מפלגת אלנור עם אסמאעיל הניה במהלך הביקור ברצועת עזה
(22 באפריל 2012, Palestine-info)

ראיון של מוסא אבו מרזוק לעיתון אמריקאי-יהודי

  • לאחרונה העניק מוסא אבו מרזוק, מבכירי הנהגת החוץ של חמאס, ראיון לכתב עיתון אמריקאי-יהודי. בניסיון לשווק חזות פרגמאטית של חמאס הציג אבו מרזוק בפני המראיין האמריקאי את תפיסת הפסקת האש ארוכת הטווח ("הדנה"), כמתכונת מועדפת על חמאס ליחסים עתידיים בין המדינה הפלסטינית לישראל.
  • לדבריו לא תכיר חמאס בישראל בשום מקרה, וכל הסכם שלום, שייחתם בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל, לא יחייב אותה לכשתעלה לשלטון. כדוגמא לאופי היחסים, שחמאס תוכל לכונן עם ישראל הזכיר אבו מרזוק את יחסי סוריה ולבנון עם ישראל (19 באפריל 2012, The Jewish Daily Forward).

מוסא אבו מרזוק בראיון (The Jewish Daily Forward, 19 באפריל 2012)
מוסא אבו מרזוק בראיון (19 באפריל 2012, The Jewish Daily Forward)

פגישה בין ראש ממשלת ישראל לבין משלחת של הרשות הפלסטינית

  • ב-17 באפריל נועדו בנימין נתניהו ראש הממשלה ושליחו האישי יצחק מולכו עם צאא'ב עריקאת, חבר הועד הפועל של אש"ף ואחראי תיק המשא ומתן בארגון, ומאג'ד פארג', ראש מנגנון המודיעין הכללי ברשות הפלסטינית. נציגי הרשות העבירו לנתניהו מכתב מאבו מאזן. בתוך שבועיים יועבר מכתב תשובה מראש הממשלה לאבו מאזן. שני הצדדים הביעו תקווה, כי חלופי המכתבים יסייעו למצוא את הדרך לקידום השלום (אתר משרד ראש הממשלה, 17 באפריל 2012).
  • פגישת המשלחת הפלסטינית עם בנימין נתניהו עוררה ביקורת הן בחמאס והן ברשות הפלסטינית:ברשות הפלסטינית התעורר ויכוח סביב היעדרותו של סלאם פיאצ' מהמפגש, המשקף מערכת יחסים מעורערת בינו לבין אבו מאזן. צאא'ב עריקאת תירץ זאת בכך שסלאם פיאצ' נעדר בשל עיסוקיו הרבים וכי המפגש נועד למסירת האיגרת בלבד (אלחיאת אלג'דידה, 18 באפריל 2012). לעומת זאת, "מקורות פלסטינים" מסרו, כי על רקע סירובו של סלאם פיאצ' להעביר את האיגרת מטעם ההנהגה הפלסטינית אל ראש ממשלת ישראל נוצר נתק בינו לבין אבו מאזן. לדברי המקורות הדבר גרם לאבו מאזן מבוכה ואילץ אותו לשנות את הרכב המשלחת שנשלחה ללשכת בנימין נתניהו (אלקדס אלערבי, 22 באפריל 2012).
  • חמאס גינתה את העברת האיגרת לישראל: אסמאעיל הניה, ראש ממשל חמאס, הצהיר כי מטרתה היחידה של מסירת האיגרת הייתה משיכת תשומת לב תקשורתית. אסמאעיל רצ'ואן, בכיר חמאס טען, כי העברתה איגרת פוגעת במאמצי הדיאלוג הפנים-פלסטיני וקרא לרשות להפסיק ב"מגעים חסרי התועלת" עם ישראל. ביקורת נוספת נמתחה בחמאס על עיתוי הפגישה ביום האסיר הפלסטיני (שצוין ב-17 באפריל). בתגובה לכך אמר צאא'ב עריקאת, כי אבו מאזן התכוון מראש לקיים את הפגישה  ביום האסיר על מנת להדגיש ולהבליט בפני הישראלים את החשיבות, שמייחסים הפלסטינים למועד זה (אלחיאת אלג'דידה, 19 באפריל 2012).

פעילות מדינית-הסברתית של אבו מאזן

  • אבו מאזן טען, במסיבת עיתונאים, אותה קיים באיים המלדביים שם עשה בביקור, כי המשא ומתן המדיני לשלום מצוי במבוי סתום בשל מדיניותה של ישראל ביהודה ושומרון, הסתלקותה ממחויבות השלום והרחבת ההתנחלויות. לאור זאת, ציין אבו מאזן, כי הרשות הפלסטינית "תשוב ותדפק מחדש על דלת האו"ם" על מנת להשיג הכרה במדינה פלסטינית (מען, 16 באפריל 2012).

ביקור אבו מאזן באיים המלדביים (ופא, 17 באפריל 2012)
ביקור אבו מאזן באיים המלדביים (ופא, 17 באפריל 2012)

  • עם שובו נועד אבו מאזן עם דיוויד היל השליח האמריקאי המיוחד למזרח התיכון. השניים דנו בין השאר בעניין האיגרת המדינית אותה שיגר אבו מאזן לבנימין נתניהו. הפלסטינים הודיעו לאמריקאים, כי הם ממתינים לתגובה ישראלית לאגרת (אלחיאת אלג'דידה, 22 באפריל 2012).
  • בראיון שהעניק אבו מאזן קודם לכן הבהיר, כי האופציה של פירוק הרשות הפלסטינית אינה עומדת על הפרק. הוא קרא לעולם להתערב וללחוץ על ישראל . לדבריו, מאז ומתמיד הייתה הרשות מעוניינת במו"מ ישיר ופרודוקטיבי אך הצד הישראלי הוא זה שלא הציג שום דבר כתוב,   כך שהמו"מ הפך לחסר משמעות וחסר תועלת (אלמוקף, 19 באפריל 2012). 
  • "יום האסיר" הפלסטיני, צוין ב-17 באפריל בשורה של הפגנות ביהודה שומרון ורצועת עזה ועבר ללא אירועים חריגים.  כ-1,500 אסירים פלסטינים הכלואים בישראל הכריזו ביום זה על שביתת רעב ללא הגבלת זמן (הערה: לא ידוע לנו כמה מהם שובתים בפועל). לרגל יום האסיר פרסם אבו מאזן הודעה בה הכריז על כוונת הפלסטינים  לפנות למדינות התומכות בהסכם ג'נבה הרביעי ולבקש את יישום סעיפי ההסכם כלפי האסירים כך שיתייחסו אליהם כאל שבויי מלחמה (ערוץ אלקדס, 17 באפריל 2012).

אירועי יום האסיר בראמאללה (מימין) ובחברון (משמאל) (ופא, 19 באפריל 2012)
אירועי יום האסיר בראמאללה (מימין) ובחברון (משמאל)
(ופא, 19 באפריל 2012)

  • על רקע אירועי יום האסיר ושביתת האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראלים, נשלחו איגרות למזכ"ל האו"ם, נשיאת מועצת הביטחון ונשיאת העצרת הכללית.  עיסא קראקע, השר לענייני אסירים שלח אגרת למזכ"ל האו"ם בה דיווח לו על מצב האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל. במכתב הפנה קראקע בקשה למזכ"ל האו"ם להקים ועדה בינלאומית בעלת סמכות שתחקור את מצב האסירים  (מען, 23 באפריל 20012).
  • לרגל יום האסיר המשיכו דוברים פלסטינים לקרוא לחטיפת חיילים ישראליים על מנת לשחרר אסירים פלסטינים:

• פוזי ברהום, דובר חמאס, אמר כי עסקת חילופי האסירים הייתה דוגמא מוצלחת לעסקת חילופי אסירים פלסטינים. הוא קרא לכל הארגונים הפלסטינים ובראשם תנועת חמאס לפעול ללקיחה בשבי חיילים ישראליים נוספים (ערוץ אלאקצא, 21 באפריל 2012).

• ח'צ'ר חביב, בכיר הג'האד האסלאמי בפלסטין אמר כי על כל הארגונים לנקוט בכל המאמצים ולפעול מהר לשם חטיפת חיילים על מנת להחליפם באסירים פלסטינים ולהפעיל לחץ על ישראל (ערוץ אלאקצא, 21 באפריל 2012).

כוונה לקיים מטסים נוספים בהיקף קטן יותר

  • במסיבת עיתונאים, שערכו פעילי המטס בבית לחם, הביעו המארגנים שביעות רצון מ"ההצלחה התודעתית", שנחל לטענתם, המטס. ז'אק ננו, מנהל ארגון EJ E ברשות הפלסטינית (ארגון צרפתי הפועל למען ילדים), מסר כי במסגרת דיון מסכם, שהתקיים ב-15 באפריל, הועלו הצעות מצד פעילים לקיום קמפיינים נוספים מסוג זה. לדבריו המטרה היא לקיים מטס קטן בכל חודש. עוד הוסיף כי פעילים בצרפת העלו הצעה לקיים במהלך השנה עוד שני קמפיינים דומים האחד בחודש אוגוסט 2012, עם סיום צום הרמצ'אן, והשני בחודש דצמבר במהלך חופשת חג המולד (ynet, 21 באפריל 2012). 

הערכות לאירועי "יום הנכבה"

  • ב-15 במאי מציינים הפלסטינים מידי שנה את "יום הנכבה". במסגרת זאת החלו הכנות לקיום אירועים ביום זה ובמרכזם הפגנות, עצרות וצעדות לעבר גבולות ישראל. זאת,  בדומה לאירועים שהתחוללו בשנה שעברה [2].  
  • תמונת מצב ראשונית שבידנו:

•  יהודה ושמרון- ועדות תיאום התכנסו ברחבי יהודה שומרון ורצועת עזה על מנת לגבש תוכנית לקראת אירועי "יום הנכבה" (מען, 22 באפריל 2012). בין הפעילויות המתוכננות עצרת מרכזית בראמאללה, הפגנות במרכזי הערים והפגנה לעבר מעבר קלנדיה.

•  רצועת עזה– העצרת המרכזית מתוכננת להתקיים בעיר עזה.

•  לבנון- בלבנון מופץ מידע באמצעות הרשתות החברתיות ע אודות אירוע המכונה "שיירת השיבה", שיתקיים בסמוך לגבול  עם ישראל ביום שלישי 15 במאי (פייסבוק 22 באפריל 2012). כמו כן מתוכננים אירועים במחנות הפליטים הפלסטינים ברחבי המדינה.

•  מארגני האירועים טוענים, כי צפויות להתקיים גם הפגנות בגבולות ירדן וסוריה (מען, 22 באפריל 2012). לפי שעה אין פרטים נוספים.

•  אירופה- סגן נשיא "ויוה פלסטינה" קווין אובנדה אמר כי שיירת סיוע לפלסטינים המכונה "שיירת השיבה" תצא בתחילת חודש מאי 2012 מהעיר ברדפורד שבבריטניה. השיירה  תעבור במדינות אירופה, תורכיה, ירדן, מצרים ותגיע לרצועת עזה ב"יום הנכבה", ב-15 במאי (ערוץ אלקדס, 17 באפריל 2012).

1 נכון ל- 24 באפריל 2012. 

2 אירועי "יום הנכבה" ב-15 במאי 2011 אורגנו לציון יום השנה להכרזה על הקמת מדינת ישראל המסמלת בראיית הפלסטינים את תבוסתם בעת מלחמת העצמאות ב-1948. מוקד האירועים היה במג'דל שמס, כפר דרוזי, שבצפון רמת הגולן, שם לא מנעו כוחות הביטחון הסוריים את התקרבות המפגינים לגדר הגבול, פריצתה וכניסה לכפר. בעימותים אלימים, שניהלו המפגינים עם כוחות צה"ל במהלך הפריצה, נהרגו ארבעה מהם ועשרות נפצעו. בגבול לבנון-ישראל ניסה צבא לבנון ללא הצלחה להכיל את האירוע ובניסיון פריצה של מפגינים לשטח ישראל נהרגו כעשרה מהם וכמה עשרות נפצעו. ביהודה, שומרון וברצועת עזה התקיימו הפגנות מוגבלות בהיקפן כשהרשות הפלסטינית וחמאס פעלו להכלתן ולמניעת יציאתן מכלל שליטה.