מבט לאיראן

אפריל 2012 – ארדיבהשת 1391 מאת: ד''ר רז צימט
הנשיא השתתף בדיון ''המועצה לקביעת האינטרס של המשטר'' בראשות רפסנג'אני

הנשיא השתתף בדיון ''המועצה לקביעת האינטרס של המשטר'' בראשות רפסנג'אני

''לא יקרה שום דבר, גם אם לא נמכור נפט במשך שלוש שנים''

''לא יקרה שום דבר, גם אם לא נמכור נפט במשך שלוש שנים''

מסך הכניסה לאתר האינטרנט של משרד הנפט האיראני בראשית השבוע

מסך הכניסה לאתר האינטרנט של משרד הנפט האיראני בראשית השבוע

שגרירות איראן בברזיל, מתוך: www.digarban.com

שגרירות איראן בברזיל, מתוך: www.digarban.com

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר

ביקור המנהיג העליון בכוחות היבשה של הצבא הסדיר


במוקד אירועי השבוע:

  • לקראת חידוש שיחות הגרעין בבגדאד: גוברת הדרישה האיראנית לביטול הסנקציות.
  • לראשונה מזה שלוש שנים: הנשיא השתתף בדיון המועצה לקביעת האינטרס של המשטר בראשות רפסנג'אני.
  • מתקפת סייבר על תעשיית הנפט האיראנית.
  • מעורבות דיפלומט איראני בברזיל במעשה מגונה מסעירה את התקשורת האיראנית.
  • תמונות השבוע: ביקור המנהיג העליון בכינוס כוחות היבשה של הצבא הסדיר.

לקראת חידוש שיחות הגרעין בבגדאד: גוברת הדרישה האיראנית לביטול הסנקציות

דרשן תפילות יום השישי בטהראן, איתאללה אחמד ג'נתי, הזהיר השבוע את מדינות המערב, כי המשך מדיניותן המבוססת על סנקציות והפעלת לחצים נגד איראן יוביל לכישלון המשא ומתן הגרעיני.  בדרשת יום השישי השבועית אמר איש הדת הבכיר, כי על המערב להסיר את הסנקציות מעל איראן על מנת לזכות באמון העם האיראני.

לדרישת ג'נתי להסרת הסנקציות הצטרפו השבוע אנשי דת ובכירים איראנים נוספים. דרשן תפילות יום השישי בעיר קום, מחמד סעידי, הצהיר, שהגיע תורן של מדינות המערב להפגין את כוונותיהן הטובות כלפי איראן באמצעות הסרת הסנקציות. דרשן תפילות יום השישי בתבריז, מחסן מג'תהד שבסתרי, ציין, כי העם האיראני סבור, שאם מדינות המערב אכן מכירות בזכויות ארצו, הרי שעליהן לבטל את כל הסנקציות וההחלטות שהתקבלו נגדה. 

יו"ר המג'לס, עלי לאריג'אני, התייחס, אף הוא, להמשך הסנקציות נגד איראן ואמר, כי הן נועדו למנוע את התפתחותה. בנאום, שנשא בטהראן, ציין לאריג'אני, כי הטענות הנשמעות מפי ארצות-הברית לפיהן הסנקציות הכלכליות הוטלו על איראן בשל פעילותה הגרעינית הינן תמוהות ומוזרות לנוכח תמיכתה במשטר הציוני המחזיק במאות ראשי קרב גרעיניים. בשבוע שעבר קרא גם שר החוץ, עלי-אכבר צאלחי, למערב להקל על הסנקציות הכלכליות נגד איראן לקראת חידוש המשא ומתן הגרעיני בבגדאד.

בתוך כך איים השבוע שר הנפט, רסתם קאסמי, כי אם לא יבטלו מדינות אירופה את הסנקציות על מגזר הנפט האיראני עד לחידוש שיחות הגרעין בבגדאד ב-23 במאי, תפסיק איראן את ייצוא הנפט לכל מדינות אירופה. איומים נשמעו השבוע גם מצד מפקד זרוע הבסיג' של משמרות המהפכה, מחמד-רזא נקדי, שקרא להפסיק את יבוא המוצרים ממדינות המערב בתגובה לסנקציות הכלכליות. 

ועדת הסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם הוסיפה השבוע לרשימת מושאי הסנקציות שני אישים מכוח קדס של משמרות המהפכה וחברה איראנית נוספת, שהיו מעורבים בניסיון להבריח נשק למערב אפריקה בשנת 2010.

במקביל הודיע בסוף השבוע שעבר בכיר באיחוד האירופי, כי האיחוד ישקול בחודשיים הקרובים מחדש את ההחלטה, שהתקבלה בינואר 2012, להטיל אמברגו נפט על איראן, על רקע חששות, שהאמברגו יביא לקריסת חלק ממדינות האיחוד. מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, ודיפלומטים מערביים הדגישו, עם זאת, כי אין בכוונת המערב להקל על הסנקציות נגד איראן כל עוד לא זו לא תראה נכונות לויתורים מהותיים במשא ומתן הגרעיני.

לראשונה מזה שלוש שנים: הנשיא השתתף בדיון המועצה לקביעת האינטרס של המשטר בראשות רפסנג'אני

בסוף השבוע השתתף הנשיא אחמדינז'אד לראשונה מזה שלוש שנים בדיון המועצה לקביעת האינטרס של המשטר. הנשיא הנחשב לחבר המועצה נעדר בשנים האחרונות מדיוניה על רקע חילוקי דעות חריפים בינו לבין יו"ר המועצה, עלי-אכבר האשמי רפסנג'אני, שמונה לאחרונה על-ידי המנהיג העליון לתקופת כהונה נוספת בת חמש שנים בראשות המועצה. בשנים האחרונות האשים הנשיא את המועצה, כי היא מנסה לפגוע בתפקוד ממשלתו ופועלת בניגוד לחוק.

בפתח ישיבת המועצה האחרונה, שהתקיימה ביום שבת (21 אפריל),  הודה רפסנג'אני לאחמדינז'אד על השתתפותו בדיון והביע תקווה, כי הוא ייקח חלק בדיוני המועצה באופן קבוע.

השתתפות הנשיא בדיון המועצה זכתה להתייחסות נרחבת מצד אמצעי התקשורת באיראן. במאמר מערכת, שהתפרסם ביומון הרפורמיסטי אעתמאד, ניתח האינטלקטואל והפרשן הפוליטי, ד"ר צאדק זיבאכלאם, את הסיבות להחלטת הנשיא, שלא להחרים עוד את דיוני המועצה. במאמר טען זיבאכלאם, הנחשב לאחד ממקורביו של רפסנג'אני, כי הנשיא מנסה להתקרב לרפסנג'אני על רקע החרפת חילוקי הדעות במחנה השמרני, שהגיעו לשיאן במערכת הבחירות למג'לס. זיבאכלאם טען, כי אחמדינז'אד מעוניין ליצור קואליציה פוליטית חדשה באמצעות התקרבותו לרפסנג'אני לנוכח הפילוג במחנה השמרני ולקראת הבחירות לנשיאות הצפויות בשנה הבאה. הפרשן הפוליטי הבכיר העריך, עם זאת, כי ניסיונות ההתקרבות מצד הנשיא לרפסנג'אני לא יעלו יפה, כיוון שאין ביניהם כל מכנה משותף מבחינה מדינית, כלכלית או חברתית ומאחר שרפסנג'אני אינו צפוי להפיק כל תועלת מהתקרבות כזו.

היומון השמרני סיאסת-י רוז טען, כי השתתפות הנשיא בדיון המועצה היא תוצאה של דברי המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, שהדגיש לאחרונה את הצורך בהשתתפות כלל חברי המועצה בדיוניה. היומון שיבח את הנשיא על חידוש השתתפותו בדיוני המועצה וטען, כי הדבר מחזק אותה על רקע ניסיונות מצד כמה אישים פוליטיים להחליש את מעמדה. היומון רמז בכך להצהרתו מעוררת המחלוקת של ע'לאם-חסין אלהאם, יועצו המשפטי של הנשיא, שטען בשבוע שעבר, כי מינויים של כמה מחברי המועצה על-ידי המנהיג העליון נועד למנוע את הפיכתם למובטלים. בראיון, שהעניק אלהאם לאתר רג'א ניוז, טען אלהאם, כי חילוקי הדעות בין המועצה לממשלה וגישתה העוינת כלפי הרשות המבצעת פגעו ביעילותה. השבוע טען אלהאם, כי דבריו סולפו על-ידי יריביו הפוליטיים.

מתקפת סייבר על תעשיית הנפט האיראנית

דובר משרד הנפט, עלי-רזא ניכזאד, אישר ביום שני (23 אפריל), כי מערכות המידע של משרד הנפט ושל חברת הנפט הלאומית היו נתונות בימים האחרונים למתקפת סייבר. הוא ציין, כי הוירוס, שתקף את המחשבים ונועד למחוק את המידע הנשמר על גבי מחשבים אלה, שרף את לוחות האם של המחשבים המחוברים לשרתים ציבוריים ומחק חלק מהמידע. הוא הדגיש, עם זאת, כי המידע המרכזי של משרד הנפט לא נפגע, כיוון שהשרתים הציבוריים שהותקפו פועלים במנותק מהשרתים המרכזיים, שאינם מחוברים לרשת האינטרנט החיצונית.

סוכנויות הידיעות האיראניות דיווחו, כי שרתי משרד הנפט ומספר חברות הקשורות אליו הותקפו על-ידי וירוס בשם ווייפר (Viper). בעקבות מתקפת הסייבר נותק טרמינל הנפט המרכזי של איראן באי ח'ארג' שבמפרץ הפרסי מרשת האינטרנט על מנת להימנע מפגיעות נוספות. כמו כן נותקו כל מערכות האינטרנט של עובדי משרד הנפט, חברת הנפט הלאומית, חברת הגז הלאומית ומספר חברות נוספות הקשורות למגזר הנפט ולתעשיות הפטרוכימיות. מתקפת הסייבר לא הביאה, לטענת התקשורת האיראנית, לפגיעה בייצור ובייצוא הנפט או לשיבוש מערכות אספקת הדלק במדינה. בעקבות מתקפת הסייבר הוקם במשרד הנפט מטה לניהול משבר.

סוכנות הידיעות פארס טענה, כי מתקפת הסייבר מהווה ביטוי נוסף למלחמה הכלכלית המנוהלת על-ידי המערב נגד איראן, שמתמקדת בפגיעה במגזר הנפט בעל החשיבות האסטרטגית. מדינות המערב מנסות, לטענת פארס, לפגוע במגזר הנפט  באמצעות מתקפת סייבר בעקבות כישלון הסנקציות הכלכליות, שהטילו על איראן.

לאחרונה הנחה המנהיג העליון להקים את מועצת הסייבר העליונה, שאמורה, בין היתר, לתאם את המאמצים למניעת פגיעה במרחב הסייבר. המועצה הונחתה להקים בהקדם את המרכז הלאומי לסייבר, שיהיה אחראי על כלל הפעילויות הקשורות בתחום הסייבר באיראן ומחוצה לה, ובכלל זה בנושאים הקשורים לתוכנה, חומרה ותכנים באינטרנט.

מעורבות דיפלומט איראני בברזיל במעשה מגונה מסעירה את התקשורת האיראנית

פרשת מעורבותו של דיפלומט איראני בברזיל במעשה מגונה מסעירה בימים האחרונים את התקשורת האיראנית. חכמתאללה קרבאני, דיפלומט בן 51 המשרת בבירת ברזיל, נחקר בסוף השבוע שעבר במשטרת ברזיליה, לאחר שהואשם בביצוע מעשים מגונים בשתי ילדות בנות 9 ו-14 בבריכת שחיה בעיר. הדיפלומט שוחרר בזכות חסינותו הדיפלומטית.

שגרירות איראן בברזיל הכחישה את ההאשמות נגד הדיפלומט וטענה, כי מדובר בחוסר הבנה הנובע מ"פערים תרבותיים" בין שתי המדינות. גם דובר משרד החוץ, ראמין מהמנפרסת, הכחיש את ההאשמות נגד הדיפלומט וטען, כי הדיווחים בתקשורת הברזילאית אינם משקפים את המציאות ואינם תואמים את עברו של הדיפלומט.

הפרשה ותגובת משרד החוץ עוררו ביקורת נוקבת מצד כמה אמצעי תקשורת באיראן. היומון השמרני ג'מהורי-י אסלאמי טען, כי תגובת דובר משרד החוץ אינה מספקת תשובה לשאלה, האם הדיפלומט היה נוכח בבריכה מעורבת לגברים ולנשים. העיתון דרש ממשרד החוץ לספק הסברים בעניין זה ותהה, מדוע הוא אינו מפקח על התנהגות עובדיו. האתר תאבנאכ הביע, אף הוא, פליאה לנוכח תגובת משרד החוץ וטען, כי תגובה זו פוגעת בשמה הטוב של איראן. האתר השווה את תגובת משרד החוץ לפרשה לתגובתו החריפה של הנשיא אובמה לפרשת מעורבותם של שומרי ראשו בתגרה במועדון לילה במהלך ביקורו בקולומביה לפני מספר שבועות.

גם סוכנות הידיעות מהר מתחה ביקורת חריפה על תגובת משרד החוץ לפרשה וטענה, כי הפרשה משקפת את התנהלותם הבעייתית והבלתי-ראויה של משרד החוץ ושל הדיפלומטים האיראנים המוצבים בחו"ל. במאמר פרשנות, שפרסמה הסוכנות, הובאו מספר דוגמאות לפרשות נוספות מן העבר המעידות על פיקוח בלתי מספק מצד משרד החוץ על התנהלותם של דיפלומטים בחו"ל.